Gezin opvangen in eigen huis

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 13:23

Sansevieria schreef:
In BE is er in de planning dat voor elk gastgezin 1000 euro voorzien is voor noodopvang.
Vind de bron ervoor helaas niet terug.

Klopt. Maar wel de gemeenten. Voor elke opvangplaats krijgt een gemeente éénmalig 1000euro.
De gezinnen die mensen opvangen krijgen niks voor zover ik begrijp, maar de Oekraïners zelf hebben hier meteen recht op het leefloon ( 700euro per volwassene). Dus die dragen vast graag bij voor kost en inwoon als dit ooit aan de orde moest zijn.

Tutti_Frutti

Re: Gezin opvangen in eigen huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 14:19

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 10:41

Hier inmiddels ingeschreven bij takecarebnb.org

Ben benieuwd wanneer we wat horen, er zijn gelukkig veel mensen die zich op verschillende plekken aanmelden.

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 17:56

Idem, ook heel benieuwd!

zou de shetlander verkopen maar houd haar nog maar even in de hoop dat we kinderen krijgen die er van kunnen genieten en zo toch wat leuks en steun hebben.
Zou mooi zijn als er gekeken kan worden waar welke mensen het beste passen maar ik snap ook dat dat lastig is in deze enorme hectiek

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 18:05

Ik lees dit topic al even mee. Zelf hebben we ook besproken of we mensen kunnen opvangen, maar dat gaat niet helaas. Wel willen we volgen wat we hier in de omgeving verder gebeurt en Evt hulp bieden zoals 1x per week koken ofzo.

Ik las net op internet dat het Prinses Maxima Centrum in Utrecht op korte termijn zo’n 20 kinderen (en familie) ontvangen voor het voorzetten van hun kankerbehandeling. Hier zoeken ze nog gastgezinnen voor in de regio Utrecht. Mocht je meer info willen, stuur me dan een pb.

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 18:12

ievie schreef:
Ik lees dit topic al even mee. Zelf hebben we ook besproken of we mensen kunnen opvangen, maar dat gaat niet helaas. Wel willen we volgen wat we hier in de omgeving verder gebeurt en Evt hulp bieden zoals 1x per week koken ofzo.

Ik las net op internet dat het Prinses Maxima Centrum in Utrecht op korte termijn zo’n 20 kinderen (en familie) ontvangen voor het voorzetten van hun kankerbehandeling. Hier zoeken ze nog gastgezinnen voor in de regio Utrecht. Mocht je meer info willen, stuur me dan een pb.

Niet iedereen heeft de ruimte of mogelijkheden om zelf op te vangen, prachtig ievie dat je mee wilt helpen , en idd zoiets als keertje koken helpt al in

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 18:39

Amber_anne schreef:
NikkiDeKerf schreef:
Geen ervaring mee, maar wat mooi! Geen tips maar in praktische zin: je kan op https://onderdakoekraine.nl/ je gegevens achterlaten. En misschien zijn er wel speciale couchsurfing groepen voor (moet ik nog opzoeken).

Je kan schijnbaar op air BnB je huis ook aanmelden speciaal hiervoor

Nee, bij Takecarebnb: https://takecarebnb.org/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 18:41

Ik vind het een mooi gebaar.
Zelf doe ik het niet, ik heb namelijk geen idee hoelang de mensen die je opvangt blijven. Een paar weken zou zijn te overzien, maar wat als ze maanden blijven of zelfs nog langer. Hoe lang ga je dat dan volhouden en wat als het allemaal niet soepel loopt. Je kunt ze toch ook niet weg sturen zodra je het zat bent? Ik vind er eerlijk gezegd veel te veel onduidelijkheden om de sprong te wagen.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 19:01

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 19:08

Ik baal ervan dat het over Airbnb gaat. Ik heb al vaker geprobeert daar een account te maken maar iedere keer wordt ik afgewezen omdat ze perse een waarheidsgetrouwe hoogkwalitatieve scan van mijn paspoort willen waar helemaal niets (niet eens een deel van het nummer) onleesbaar gemaakt is, dat vind ik niet bepaald een goed idee op een niet beveiligde software en directe connecties met facebook.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 19:18

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 19:33

Ik heb er ook over nagedacht, maar heb niet genoeg ruimte in huis nadat moeders hier al is komen wonen, zelf vanwege verbouwingen en ... niet veel budget en dan ook nog de honden, waarvan niet bepaald een allemansvriend is en die ik niet vertrouw met "vreemde" mensen als ik uit werken ben.
Ik kan gerust een tent in de tuin zetten maar dat doet em niet denk ik ..
Wel ga ik pakketjes maken, ziplockzakjes met hygiëne middelen voor dames, tandenborstel en tandpasta ook bvb. (Was een oproep voor, kleding was er genoeg, maar damesproducten, pampers, dagelijkse verzorgingsproducten,.... nog niet).

Wel haalde iemand op werk aan (ik ben van BE) .. "en wat met alle mensen in Wallonië die nog steeds in de kou staan na de overstromingen, zonder huis of spullen zitten en niet geholpen worden .."
En ja idd, daar werd ik ook even stil van, want iedereen is het idd al vergeten, maar veel mensen daar zitten nu nog wel altijd in de sh*t zeg maar ....

Wel top van alle mensen die dit willen en kunnen doen overigens!

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 23:58

Amber_anne schreef:

Via AirBnB lijkt me niet handig. Zover ik weet heeft Takecarebnb ook contact met de gemeente, is er officiele registratie en zijn er dan regelingen voor bijvoorbeeld ziektekosten.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 01:48

Het is wel heel goed om na te denken waar je aan begint en of je niet jezelf en de vluchtelingen er mee in de problemen brengt.

https://joop.bnnvara.nl/opinies/asielopvang-is-een-vak

Zo eenvoudig is het allemaal niet. Misschien zijn er wel andere dingen die verstandiger zijn om te doen.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 13:13

Voor de mensen die zich hebben opgegeven: Hebben jullie al iets gehoord/wanneer verwachten jullie iets te horen?

Het speelt ook een beetje in ons hoofd om tijdelijk onderdak aan te bieden. Maar het is nog al een beslissing dus blij met dit topic om ervaringen en ideeën te lezen.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 13:14

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 13:29

Ik vind het heel mooi om te doen maar ik vind eigenlijk wel dat je het beter alleen kan doen als het niet al te veel impact heeft op je gezin.... je moet het ook vol kunnen houden voor langere tijd als dat nodig blijkt te zijn. Ik zou me persoonlijk best bezwaard worden als ik mensen weg zou gaan stoppen in een situatie waar ze het gevoel hebben tot last te zijn / in de weg te lopen :(:)

Als je nu een deel van een huis over hebt met een eigen (toegang tot) badkamer / kookgelegenheid ofzo, of inderdaad met eigen familie kan gaan samenwonen tijdelijk zodat er een woning vrij komt, dan lijkt dat me een veel beter plan, dan hebben die mensen ook een beetje meer ademruimte zeg maar :(:)

Wij hebben best een ruim huis maar qua indeling zou het erg ongemakkelijk worden en zit je met 0 privacy voor iedereen en alleen een kamertje van 2x4 dat we vrij zouden kunnen maken om te slapen....

Tutti_Frutti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 09:19

Mjetterd schreef:
Voor de mensen die zich hebben opgegeven: Hebben jullie al iets gehoord/wanneer verwachten jullie iets te horen?

Het speelt ook een beetje in ons hoofd om tijdelijk onderdak aan te bieden. Maar het is nog al een beslissing dus blij met dit topic om ervaringen en ideeën te lezen.

Je kan verwachten binnenkort komende weken (afhankelijk van wanneer je aangemeld bent bv) gebeld te worden voor een telefonische screening.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 09:22

Tutti_Frutti schreef:
Mjetterd schreef:

Je kan verwachten binnenkort komende weken (afhankelijk van wanneer je aangemeld bent bv) gebeld te worden voor een telefonische screening.

Wij hebben nog niet aangemeld maar ik was benieuwd hoe ver andere Bokkers nu in het proces zaten :)

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 11:42

Wij hebben ons al wel aangemeld, zijn ook wel in contact met instanties, maar maandag beginnen ze hier met de badkamer, dus dan is het natuurlijk niet zo handig :+
Dus als de badkamer klaar is, gaan we serieus kijken. We gaan ook beslissen of we ons huis wat specifieker inrichten voor opvang. Bijv ons oude badkamermeubel op zolder plaatsen, zodat er wat meer ruimte voor is.

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 11:45

Bij ons in het dorp is een oproep gedaan om mensen op te vangen maar ook als je daar niet de mogelijkheid voor hebt een netwerk te vormen. Ze willen per gezin ongeveer 5 mensen verzamelen die helpen bij het wegwijs maken, ondersteunen en evt. werk zoeken. Op die manier kan je toch bijdrage zonder dat je mensen in huis krijgt.

Tutti_Frutti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 12:30

Mjetterd schreef:
Wij hebben nog niet aangemeld maar ik was benieuwd hoe ver andere Bokkers nu in het proces zaten :)

Mbt Takecarebnb zijn die screening en dinsdag/woensdag begonnen, en voorheen deden zij zelf de matchmaking. Omdat er door de overheid nieuwe regelingen zijn opgezet voor de Oekraïense vluchtelingen loopt dat nu anders en verzorgt Takecarebnb alleen de screening, daarna pakken gemeentes het over, maar die zijn allemaal nog aan het puzzelen aan het beleid.

Ik ben nu werkzaam als intake screener, maar het is mij dus ook nog onduidelijk binnen welke termijn je een gezin/gast kan verwachten in huis. Overigens kan je bij de screening aangeven welke periode je beschikbaar bent, dus geef vooral aan als je over twee weken pas beschikbaar bent en tot wanneer!

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 12:41

Ik heb er overnagedacht maar, vind het voor onze situatie geen optie.
Plus het kost toch redelijk wat als er nog een gezin eet/ kookt, doucht, stroom verbruikt, uitgerekend +/- 350 euro.

Ik hoop dat er snel plekken gerealiseerd worden waar iedereen terecht kan.

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 07:45

Wij hebben ons vorige week aangemeld,nog niets gehoord

Duidelijk artikel senna21, goed om even bij stil te staan idd
Wij vangen ook wel kinderen op in weekend als ouders overbelast zijn zeg maar. Via organisatie buurtgezinnen
Nu is er een groot verschil tussen een weekend kinderen of langere tijd een gezin dat snap ik heel goed!
Maar denk dat de stap er toch ietsjes kleiner van is dus we willen er echt v gaan.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 20:26

Ik kom dit topic even binnenvallen.

Wij hebben zelf geen gelegenheid om mensen op te vangen in ons huis, maar zouden wel graag willen helpen. Mocht er iemand zijn die voldoende ruimte heeft, maar alleen mensen kan opvangen mbv financiele steun van een derde, dan hoor ik het heel graag. Misschien kunnen we gezamenlijk iets voor een aantal vluchtelingen betekenen.