Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 15:32

FennyPower schreef:
Is het alleen Nederland die met de benzine prijs omhoog gaat vanaf morgen? Of ook Duitsland, weet iemand dat?
Van Nederland last ik iets van 2,40/2,50 als liter prijs.

Wereldwijd.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 15:33

FennyPower schreef:
Is het alleen Nederland die met de benzine prijs omhoog gaat vanaf morgen? Of ook Duitsland, weet iemand dat?

omg. niet te betalen onderhand, terwijl ik in maart 2x naar zeeland moet rijden.. ongv 1.5 uur heen en terug...

de trein is vervelender bijna 2 uur en dan nog ook kort instap tijd..

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 15:38

DuoPenotti schreef:
purny schreef:
Waarom nu al hamsteren voor iets dat nog moet komen? Het is toch nog niet zeker dat er voedsel tekorten komen?
Maar ja als iedereen lekker asociaal gaat hamsteren en niks voor een ander overlaat krijgen we zeker lege schappen

Ja stel dat we toiletpapier te kort hebben..... :')

Dan hebben we in het ergste geval nog het advertentieblaadje van de gamma of de action :+
Of de kieslijst. Partijen genoeg dus plenty kansen om daar de achterste mee af te vegen.. (alleen heel jammer dat het gemeenteraadsverkiezingen zijn ipv landelijk)

FennyPower

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 15:41

Ik heb echt net vorige week een auto gekocht omdat het prima uitkomt maar pfoe dit is een klap. Ik laat het allemaal wel op me afkomen, mijn moeder gaat wel voor., ze leeft van een uitkering samen met mijn zusje en komt al moeilijk de week door..
Bah wat naar allemaal deze consequenties..

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 15:41

We hebben voordelen en nadelen in het buitengebied.
Voordeel, we krijgen geen reclame zooi.... maar dat kan ook nadeel zijn dus.... >;)

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-22 15:43

FennyPower schreef:

€1,75 nu al in België |( |( dat gaat zeer doen straks. Vorige maand nog voor €1,64 staan tanken, binnen een paar weken al 10 cent per liter erbovenop. |(

In 2020 tankte ik hier voor €1,22 ofzo. Prijzen stijgen echt absurd hard.

Minima hier en mijn autotje geeft echt een heleboel vrijheid, zeker nu ik in het buitengebied woon. Maar de auto pakken wordt steeds duurder, dus mobiliteit neemt steeds meer af voor de minima.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 15:45

Sneu dat het enige waar mensen zich druk om maken tijdens een oorlog de benzine prijzen zijn -O-

Ik denk eerlijk gezegd wel dat het een derde wereldoorlog wordt. Verschillende oorlogsvoertuigen zijn al op de trein gezet. Net als oorlogsvliegtuigen die er al heen zijn gegaan. Denk je dat dat voor ons 0.0 consequenties heeft? Putin is niet de liefste hoor... Leeuwarden wordt nu extra bewaakt door de dreiging...

Maar gelukkig is Nederland zijn enige probleem het gas en de brandstof prijzen -O-

Ik ga niet hamsteren. Het enige waar ik bang voor ben, en wellicht is dat onterecht omdat het meer van vroeger is, is dat mijn paard ingenomen gaat worden door het leger en gebruikt gaat worden... Dat zou mijn hart breken

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 15:46

mvdende schreef:
FennyPower schreef:

€1,75 nu al in België |( |( dat gaat zeer doen straks. Vorige maand nog voor €1,64 staan tanken, binnen een paar weken al 10 cent per liter erbovenop. |(

Minima hier en mijn autotje geeft echt een heleboel vrijheid, zeker nu ik in het buitengebied woon. Maar de auto pakken wordt steeds duurder, dus mobiliteit neemt steeds meer af voor de minima.

Auto is in veel gevallen luxe. En waar moet je als eerste op bezuinigen? De luxe dingetjes.
En als ik het zo hoor vind ik niet dat iemand die een auto kan betalen het zo slecht heeft.
Gewoon iets vaker de fiets pakken, is nog gezond ook

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 15:48

DuoPenotti schreef:
Voordeel, we krijgen geen reclame zooi.... maar dat kan ook nadeel zijn dus.... >;)

Je mag mijn folders wel hebben om je billen af te vegen, heur :7.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-22 15:49

Kabayo schreef:
Sneu dat het enige waar mensen zich druk om maken tijdens een oorlog de benzine prijzen zijn -O-

Ik denk eerlijk gezegd wel dat het een derde wereldoorlog wordt. Verschillende oorlogsvoertuigen zijn al op de trein gezet. Net als oorlogsvliegtuigen die er al heen zijn gegaan. Denk je dat dat voor ons 0.0 consequenties heeft? Putin is niet de liefste hoor... Leeuwarden wordt nu extra bewaakt door de dreiging...

Maar gelukkig is Nederland zijn enige probleem het gas en de brandstof prijzen -O-

Ik ga niet hamsteren. Het enige waar ik bang voor ben, en wellicht is dat onterecht omdat het meer van vroeger is, is dat mijn paard ingenomen gaat worden door het leger en gebruikt gaat worden... Dat zou mijn hart breken

Dat zal waarschijnlijk niet meer gaan gebeuren. In de 2e wereldoorlog bestonden auto's pas net, en was paard en wagen nog een veel gebruikt vervoermiddel.

Nu zie je geen paard en wagen meer als dagelijks vervoer.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 15:49

Wat een bs, veel mensen zijn afhankelijk van een auto om op werk te komen. Of om zichzelf/familie te vervoeren die slecht ter been zijn. Niet iedereen kan grote stukken fietsen of wandelen.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 15:49

Kabayo schreef:
Het enige waar ik bang voor ben, en wellicht is dat onterecht omdat het meer van vroeger is, is dat mijn paard ingenomen gaat worden door het leger en gebruikt gaat worden... Dat zou mijn hart breken

Oh trust me, daar doen ze nu niks meer mee. Dieren remmen ze nu meer af dan dat ze helpen...

Waarom wordt Leeuwarden extra bewaakt eigenlijk?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 15:50

Zeer doen straks? Hier ook minima en geen mogelijkheid om in het buitenland te tanken. Hier is het al weken tussen de 1,95 en nu 2,05 in. 1,75 is echt al een hele tijd geleden.
Sowieso is idd de laatste tijd alles al een stuk duurder geworden en red ik het eigenlijk al een tijd niet meer goed. Chronisch ziek, hoge kosten, maar bijstand dus geen hulp mogen ontvangen van ouders bijvoorbeeld. Huurhuis wat slecht geïsoleerd is en dus geen mogelijkheid om van gas af te gaan. Het was al zwaar, dus ik maak me best zorgen hoe het de komende tijd moet, ja. Ook zonder deze actie van Rusland.

Ja, ik vind het vreselijk wat er in Oekraïne gebeurd. Echt bijna niet voor te stellen hoe het voor die mensen daar moet zijn. Dat staat voor mij los van zorgen voor mezelf.

Purny, dat is soms wel erg makkelijk praten hoor, wat jij wel vaker doet. Ik kan niet zonder auto, dan kom ik nergens. Geen luxe, maar noodzakelijk om mijn huis uit te kunnen en naar medische dingen te kunnen. Fiets heb ik niet en kan ik niet :+

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 15:50

Ik moest net tanken omdat mijn tank echt leeg leeg was, maar het was daar zo ontzettend druk! Ook mensen jerrycans aan het vullen.

Iedereen gaat dit in de portemonnee voelen, maar om nu rijst te gaan hamsteren of brandstof :+ . Ik weet nog aan het begin van de Coronacrisis; ik extra werken om alles draaiende te houden, had iedereen alle pleepapier meegenomen, laten we dat maar niet weer doen.

Ik hoop dat alles een beetje rustiger wordt zometeen en ik vind het vervelend dat de prijzen omhoog gaan van brandstof, ik rijd ruim 6 liter brandstof weg per dag, dus dat wordt wel een extra bedrag aan het einde van de maand, maar vergeleken met de ellende die de mensen in Oekraïne hebben... Ik werk wel een paar uurtjes extra.
Laatst bijgewerkt door lies_sparkle op 24-02-22 15:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 15:51

Geen geld voor hamsteren al zit ik wel te twijfelen om auto vol te gaan tanken. Maar de auto gaat toch weg als contract afloopt. Met dat ik mijn eigen verbouwde groente geweckt heb staan. Dus bang dat ik honger/dorst zou moeten lijden nee. Heb zelfs nog verse groente staan (andijvie en spinazie) en mijn eigen kippen voor eieren en vlees.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 15:52

_San87_ schreef:
DuoPenotti schreef:

Je mag mijn folders wel hebben om je billen af te vegen, heur :7.

Kijk dat is de kracht van bokt!!!
Meteen elkaar helpen.
Dank je wel :j

:D

Auto is buiten de steden heel vaak geen luxe. Zeker buiten de randstad.
OV kennen ze hier amper en werk je ploegen kun je het helemaal vergeten.

Zelf heb ik hem nodig omdat ik maar kleine stukjes kan fietsen, op alleen mijn goede dagen.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 15:54

VuurVleugels schreef:
Kabayo schreef:
Het enige waar ik bang voor ben, en wellicht is dat onterecht omdat het meer van vroeger is, is dat mijn paard ingenomen gaat worden door het leger en gebruikt gaat worden... Dat zou mijn hart breken

Oh trust me, daar doen ze nu niks meer mee. Dieren remmen ze nu meer af dan dat ze helpen...

Waarom wordt Leeuwarden extra bewaakt eigenlijk?

Excuses. Er is/was een overleg om het beter te gaan bewaken.

Hmm ik ben nog niet zo erg overtuigt. In de tweede wereldoorlog hadden ze ook auto's, vrachtwagen, tanks en andere gevechtsvoertuigen. Maar ook heel veel paarden. We gaan t zien

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 15:54

Kabayo schreef:

Laten we wel wezen, het zijn beide problemen.
Als de benzine- en gasprijzen de pan uit rijzen dan heeft dat toch behoorlijk wat impact op de bevolking.
Oekraïne is natuurlijk ook gewoon heel erg.

Maar je drukmaken om het een (gas, benzine) maakt niet dat je geen fluit geeft om het ander natuurlijk. Het kan prima én-én zijn.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 15:55

Kabayo schreef:

Ik snap wel dat die brandstofprijzen nu het eerste zijn waar men zich hier druk om maakt. Omdat het iets is wat direct en duidelijk effect heeft op mensen en hun portemonnee.
Waar veel andere gevolgen van oorlog pas later of indirecter merkbaar zullen zijn.

mars_mellow

Re: Oorlog in Ukraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 15:56

Ik hoop gewoon dat ze Rusland stoppen voordat Putin nog meer schade aanricht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 15:56

mvdende schreef:
FennyPower schreef:

Je gaat zelf in het buitengebied wonen neem ik aan? En je weet dat de olieprijs heel volatiel kan zijn, daar hoef je geen economie voor gestudeerd te hebben. Kortom, c’est la vie en duidelijk ook een gevolg van keuzes die je zelf maakt.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-22 15:58

Hier rijdt nog 1 bus, 1x per uur. Maar geen of slechte aansluiting op de trein/ andere bussen. Laatst een overstap tijd van 49 minuten. Daar wordt je niet vrolijk van. Met de auto is het 20 minuten rijden, ov 1,5 uur minimaal.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 15:59

MyWishMax schreef:
Zeer doen straks? Hier ook minima en geen mogelijkheid om in het buitenland te tanken. Hier is het al weken tussen de 1,95 en nu 2,05 in. 1,75 is echt al een hele tijd geleden.
Sowieso is idd de laatste tijd alles al een stuk duurder geworden en red ik het eigenlijk al een tijd niet meer goed. Chronisch ziek, hoge kosten, maar bijstand dus geen hulp mogen ontvangen van ouders bijvoorbeeld. Huurhuis wat slecht geïsoleerd is en dus geen mogelijkheid om van gas af te gaan. Het was al zwaar, dus ik maak me best zorgen hoe het de komende tijd moet, ja. Ook zonder deze actie van Rusland.

Ja, ik vind het vreselijk wat er in Oekraïne gebeurd. Echt bijna niet voor te stellen hoe het voor die mensen daar moet zijn. Dat staat voor mij los van zorgen voor mezelf.

Purny, dat is soms wel erg makkelijk praten hoor, wat jij wel vaker doet. Ik kan niet zonder auto, dan kom ik nergens. Geen luxe, maar noodzakelijk om mijn huis uit te kunnen en naar medische dingen te kunnen. Fiets heb ik niet en kan ik niet :+

Ik zeg toch ook in veel gevallen?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 16:01

Jaa zeker heeft de kosten die stijgen wel impact op ons. Maar ik vind zelf de angst op een bombardement toch wel erger dan de angst op dat ik mijn autootje niet meer kan tanken.
Ben heel erg benieuwd hoe dit uit gaat pakken en hoop dat de oorlog niet gaat escaleren en dat het snel onder controle is

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 16:04

purny schreef:
MyWishMax schreef:

Ik zeg toch ook in veel gevallen?

Ja,maar juist in de onderkant qua inkomen van de samenleving, dus minima maar ook minimum inkomen ongeveer, is die auto juist vaak geen luxe. Want anders hadden ze die al weggedaan. Dus of voor gezondheid, of voor werk oid. Ov is niet altijd een optie en ook niet gratis. Fietsen ook niet altijd.