Feminisme

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 13:27

anjali schreef:
Ik had me hier niet mee willen bemoeien . Maar de opmerking dat mannen gemiddeld een hoger IQ zouden hebben dan vrouwen, ja,dat vind ik nou echt een discriminerende opmerking en naar mijn eigen ervaringen absoluut onwaar.Ik ben geen feministe en geniet juist van het verschil tussen man en vrouw.Maar intelligenter dan vrouwen zijn ze niet.Wel fysiek sterker vaak.

herr_balou schreef:
Cer schreef:
Maar, je kunt dit gewoon vinden op diverse sites...

https://www.nu.nl/wetenschap/580287/man ... ouwen.html

Het interessante is natuurlijk dat het verschil op latere leeftijd 'ontstaat' dus is het nature of nuture?
Ja, of ligt het aan de opgaven in de test?

Er zijn geslachtgebonden verschillen in het ruimtelijk inzicht, dat komt door de verschillende hormonen:
https://radio1.be/na-een-druppel-testos ... tinggevoel
En dat is natuurlijk weer terug te voeren op het oerverleden waarbij het voor mannen noodzakelijk was om na de jacht vanuit de steppe de weg naar huis weer te vinden en waarbij het voor de vrouwen handig was om tussen al die bloemen en grasjes die ene te vinden die wel eetbaar is en de giftige te laten staan.

Ik heb wel eens een IQ test gedaan, en het valt mij dat de taalkundige vragen vaak heel simpel zijn en in de minderheid, en dat het het vaak veel ruimtelijke opgaven zijn. Ik vind dat prima, want ik heb een talenkrater. Maar ik vond de testen daardoor wel altijd heel eenzijdig.

Maar goed, waar ik heen wil: als je dus een IQ-test maakt met heel veel ruimtelijke vragen, dan zullen mannen daar idd gemiddeld hoger op scoren. Ik hou het er maar op dat mannen en vrouwen een ander soort intelligentie hebben. Om daar dan direct aan te verbinden dat mannen gemiddeld slimmer zijn....

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 13:32

Chawi schreef:
Iedere vorm van afhankelijkheid, vind ik per definitie niet gelijkwaardig zijn.
Of een vrouw nu financieel afhankelijk is van een man of een man zorg afhankelijk is van een vrouw. Om maar twee voorbeelden te noemen. Het een tegen het ander wegstrepen, is voor mij geen gelijkwaardigheid creëren.

Hoe zie je het dan voor je..
Partner nr 1, zeer intelligent, hogere opleiding en hogere functie met daarbij behorende salaris.
Partner nr 2, gemiddeld intelligent, geen gerichte opleiding gedaan, geen hoogvlieger, heeft een standaard baan met een iets hoger salaris dan het minimum.

Wonen samen en door salaris van nr 1, huren zij in de vrije sector met een flinke huur.
Relatie gaat uit.. dan heeft nr 2 sowieso een groot probleem.. waar moet degene heen?
Hoort thuis in een sociale huurwoning, maar die is er niet.
In de ogen van jouw is partner 2 afhankelijk van partner 1, en dat klopt voor een gedeelte wel, maar hoe hadden zij dat dan moeten oplossen?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 13:33

Ja uhhhh ik google alleen maar hoor... verder heb ik geen mening over de test of hoe dat uitgevoerd is.. daar zijn andere regels voor vwb wetenschap... :+

Overigens, ik zou er best content mee geweest zijn als ik huisvrouw was geworden in een leuk gezin, zorgen dat de man, die zn werk leuk vind, een leuke omgeving heeft om thuis te komen.. maar, dat wordt over het algemeen gezien als afhankelijk en niet gelijkwaardig etc..
Echter, gezien ik niet superslim ben, en geen gevoel heb voor carriere, heb ik nu nog steeds het gevoel dat ik het niet goed gedaan heb carrieregewijs gezien, omdat ik 'slechts' secretaresse ben, en niet ergens CEO (of een andere coole afko) ben geworden... die druk is ook niet heel okee, denk ik?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 13:36

De IQ test is natuurlijk niet perfect, maar heeft al vaak bewezen (samen met wat andere testen, vandaar dat ik specifiek aangaf dat het om meer dan slechts IQ ging) de beste voorspeller te zijn voor "succes". Je kan wat mij betreft pagina's volschrijven over wat er niet helemaal perfect aan is, bottom line is dat er niets beters is. Een hele discussie erover lijkt me dan ook vooral afleiding van het onderwerp (off-topic). Het gemiddelde van mannen en vrouwen ligt dicht bij elkaar, maar het zijn vooral mannen die de extremen bereiken (in goede en slechte zin). Wat Sizzle zegt dus.

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 13:37

Janneke2 schreef:
flooooo schreef:
De reden dat ik mij nooit meld in dit soort discussies is omdat ik het altijd heel bijzonder vind dat er zoveel wordt opgelegd door zogenaamde feministen. Nee je mag geen thuisblijfmoeder zijn want dan ben je afhankelijk en maak je geen eigen keuzes. Ik vind het bijzonder dat een zogenaamde feminist wel deze keuze mag maken voor een andere vrouw.

Nounou.

Ik heb nooit een andere vrouw dit soort verplichtingen opgelegd, dus ik vind het geen correcte opmerking.

En weet jij nog, hoe kort het geleden is, dat getrouwde vrouwen per huwelijksfatum werden ontslagen...?

(De typo 'huwelijksfatum' vind ik zo mooi dat ik m laat staan. :j )

Het was ook niet naar jou gericht hoor maar naar anderen in dit topic die wel benoemen dat vrijwillig thuisblijven geen keuze is en je dat "niet mag". Daar vind ik evengoed wat van als van thuis moeten blijven, beide keur ik af.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 13:38

Precies Enzino, Niet gemiddeld hoger maar meer spreiding. Dat is echt wat anders.

Niemand op de wereld is volledig onafhankelijk van invloed, dat bestaat niet. Zelfs al ben je alleen op de wereld maakt het voor je keuzes uit waar je woont op de planeet.
Ik vind ook niet dat maatschappelijke norm in alle opzichten slecht is. De norm is pas slecht als het mensen actief beperkt in hun keuzes door beslissingen van een ander.
Als jij (deels) door je opvoeding voor thuisblijven kiest en daar ook oprecht gelukkig in bent: good for you!!!!
Als je thuis zit omdat anderen jouw keuzes blokkeren op wat voor manier dan ook en je voelt je daardoor beperkt: niet goed!
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 31-01-22 13:39, in het totaal 1 keer bewerkt

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 13:39

Roodvos schreef:
Ja, of ligt het aan de opgaven in de test?

Er zijn geslachtgebonden verschillen in het ruimtelijk inzicht, dat komt door de verschillende hormonen:
https://radio1.be/na-een-druppel-testos ... tinggevoel
En dat is natuurlijk weer terug te voeren op het oerverleden waarbij het voor mannen noodzakelijk was om na de jacht vanuit de steppe de weg naar huis weer te vinden en waarbij het voor de vrouwen handig was om tussen al die bloemen en grasjes die ene te vinden die wel eetbaar is en de giftige te laten staan.

En wederom de vraag is dit vandaag de dag Nature of Nurture?
Ik kreeg dit ook ooit voor mijn voeten gegooid door een klant waar ik met mijn baas ging kennismaken.
Mijn antwoord voor hem was toen, ja hoor, daarom heb ik mijn baas ook meegenomen. De man was elektronicus en kon nog niet zien wat de bovenkant van de mechanische tekening was :')

Jongens krijgen van kleins af aan vaak allerlei onderdelen in hun hand, vaak met uitleg erbij waar het voor dient, meisjes wordt het over het algemeen afgepakt en worden genegeerd in een werkplaats. Of er wordt de vraag gesteld; Kun je dat wel? Weet je zeker dat je dat kunt? Dit is echt een vraag die zelden aan jongetjes wordt gesteld.

Cer

Re: Feminisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 13:41

Nou die ervaring heb ik de laatste jaren echt niet meer...
het zal ongetwijfeld nog voorkomen, en iedere keer dat het voorkomt is er 1 teveel, maar zo stellig als jij beweert dat NL er nu uitziet, dat herken ik niet...
er wordt al een hele tijd gewerkt aan gelijkheid dacht ik? Er is best al een tijd aandacht voor, bijv met de kleuren (roze / blauw) of met het speelgoed (poppen voor jongens, auto's voor meisjes) ..

Soepblik

Janneke2 schreef:
flooooo schreef:
De reden dat ik mij nooit meld in dit soort discussies is omdat ik het altijd heel bijzonder vind dat er zoveel wordt opgelegd door zogenaamde feministen. Nee je mag geen thuisblijfmoeder zijn want dan ben je afhankelijk en maak je geen eigen keuzes. Ik vind het bijzonder dat een zogenaamde feminist wel deze keuze mag maken voor een andere vrouw.

Nounou.

Ik heb nooit een andere vrouw dit soort verplichtingen opgelegd, dus ik vind het geen correcte opmerking.

En weet jij nog, hoe kort het geleden is, dat getrouwde vrouwen per huwelijksfatum werden ontslagen...?

(De typo 'huwelijksfatum' vind ik zo mooi dat ik m laat staan. :j )

Maar zie je wat hier gebeurt? Je bent het niet eens met flooo en uit dat door middel van: "weet je wel hoe kort het geleden is dat..."? Dat klinkt heel belerend. Je wordt door veel extreme feministen net zo hard afgerekend op het feit dat je niet gebruik maakt van de keuzevrijheid waar zij (godzijdank) zo lang voor hebben gevochten, als dat je vroeger door mannen thuis werd gehouden. "Waag het eens om geen gebruik te maken van de keuze die wij hebben gecreëerd". Terwijl er wel van de keuze gebruik wordt gemaakt, maar het feit dat er een keuze is betekent niet dat iedereen voor keihard carriere maken kiest.

En ik ben zelf iemand die wel voor keihard carriere kiest. En ik ben iedere dag dankbaar dat dat mogelijk is. En ja, ik maak soms misstanden mee en ondervindt heus sexisme, en zie dat er nog een héle lange weg te gaan is. En ja, daar ga ik tegenin en ja, daar vecht ik tegen. Maar wanneer je als feministe andere vrouwen verwijt dat ze thuisblijven en daarom "niet gelijkwaardig" zijn, ben je bezig op totaal de verkeerde plek.
Laatst bijgewerkt door Soepblik op 31-01-22 13:44, in het totaal 1 keer bewerkt

irmaz

enzino schreef:
De IQ test is natuurlijk niet perfect, maar heeft al vaak bewezen (samen met wat andere testen, vandaar dat ik specifiek aangaf dat het om meer dan slechts IQ ging) de beste voorspeller te zijn voor "succes". Je kan wat mij betreft pagina's volschrijven over wat er niet helemaal perfect aan is, bottom line is dat er niets beters is. Een hele discussie erover lijkt me dan ook vooral afleiding van het onderwerp (off-topic). Het gemiddelde van mannen en vrouwen ligt dicht bij elkaar, maar het zijn vooral mannen die de extremen bereiken (in goede en slechte zin). Wat Sizzle zegt dus.

Ja en dan toch nog maar eens de vraag, is dit Nature of Nurture?

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 13:44

Cer schreef:
Nou die ervaring heb ik de laatste jaren echt niet meer...
het zal ongetwijfeld nog voorkomen, en iedere keer dat het voorkomt is er 1 teveel, maar zo stellig als jij beweert dat NL er nu uitziet, dat herken ik niet...
er wordt al een hele tijd gewerkt aan gelijkheid dacht ik? Er is best al een tijd aandacht voor, bijv met de kleuren (roze / blauw) of met het speelgoed (poppen voor jongens, auto's voor meisjes) ..

En met poppen voor jongens bedoel je dan specifiek voor jongens?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 13:46

Nee, gewoon dat kinderen mogen kiezen wat ze willen...

Maar misschien vang ik geselecteerd nieuws op, en zit ik in een andere omgeving, geen idee verder..

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 13:52

IQ testen zijn heel erg man gericht, net zoals het testen op autisme.. allemaal man gericht.
Met IQ testen wordt alleen naar snelheid en goede antwoorden gekeken, niet naar het denkproces in iemands hoofd.

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 13:52

Soepblik mooi verwoord, dank je wel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 13:55

irmaz schreef:
enzino schreef:

Ja en dan toch nog maar eens de vraag, is dit Nature of Nurture?

Betreffende IQ zal het voornamelijk nature zijn.
Simpelweg omdat je met de beste wil ter wereld, en met behulp van de beste leraren en professors, een jong kind niet extreem goed op een IQ test kan laten scoren. Misschien met een strafkamp als jonge Chinese topsporters mee te maken hebben dat je iemands IQ wat kan laten toenemen, maar de extremen (130+) ga je daar echt nooit mee bereiken als iemand al niet heel erg slim is van zichzelf op jonge leeftijd.

Sizzle schreef:
Precies Enzino, Niet gemiddeld hoger maar meer spreiding. Dat is echt wat anders.

Dat is inderdaad heel wat anders, doch gaf elke bron aan die ik tegen kwam dat het bij mannen wel degelijk ietsjes hoger lag gemiddeld. Niet genoeg om er veel aan op te hangen, maar wel hoger. Verder eens met je hoor.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 13:56

Ik vind het spannend hoe mijn dochter in alle opzichten heel duidelijk al jong heel duidelijk een Beta kind is, heel erg ingesteld op logica en cijfers wat de taalontwikkeling ietwat in de weg staat.
Wij zijn beide hoogopgeleide part-time werkende ouders en ik kan niet bepaald tot het moederlijke type gerekend worden. Thuisblijven voor huishouden zou voor mij een echte straf zijn.
Als ik aan mijn kind vraag wat ze later wil zijn dan zegt ze: ik ga niet werken, ik blijf thuis om voor de kindjes en de hond (wij hebben geen hond) te zorgen net als de moeder van X. Ik wil 4 kinderen.

Ok, wat jij wilt :D

Anoniem

Sizzle schreef:
Waarom ben je niet gelijkwaardig als je uit eigen vrije keus besluit dat je liever de niet financieel onafhankelijke verzorger bent?
Als je dat op papier fatsoenlijk geregeld hebt en met je partner op 1 lijn zit en die wel graag zijn baan doet is dat hartstikke gelijkwaardig. Immers doen dan beide waar hun hart ligt.
Gelijkwaardigheid is niet afhankelijk van je werk maar in het krijgen van eerlijke en gepaste waardering in datgene wat je doet (al dan niet betaald).

Ik heb een 2 collegas waar zij de inkomst is en hij de niet financieel zelfstandige verzorger trouwens, het is echt niet perse altijd de vrouw.

Oh, maar ik vind dat ook niet hoor :D
Maar zoals je al in het topic kunt lezen, wordt thuisblijven als vrouw door de feministische vrouw afgekeurd.

In het algemeen:
Ik zelf vind het een tekort aan EQ als mensen niet verder kunnen kijken dan dat. Dat men zich niet kan voorstellen dat sommige vrouwen prima tevreden zijn in de rol en ook nog een vervullend leven kunnen hebben en zekers niet gansch de dag achter de kinderen aanlopen en stofzuigen.

In mijn situatie verdiend man enorm goed, maar is groot deel van het jaar weg van huis, ik blijf thuis met inmiddels een puber, ik ben meestal op pad, want ik doe vrij veel vrijwilligerswerk. Ik doe meer aan geklus dan menig vent en ben behalve het financiele, zelfstandiger dan menig werkende vrouw, ik ben niet op mijn mondje gevallen en heb een hoog IQ. Mijn man kookt en huishoudt ook prima, geen probleem. Toch word ik altijd afgekeurd door menig vrouw die meent dat te kunnen zeggen en zich zelf beter voelt dan een ander. In mijn beleving zijn dat soort vrouwen tien keer erger dan een bouwvakker die een vrouw nafluit. Helaas hebben ze het zelf niet door hoe erg ze zijn.

Laat iedereen in zijn waarde, gelijke kansen voor iedereen en laat mensen doen waar ze blij van worden, ook al is het niets iets wat jij zou doen, het maakt ze niet minder enkel omdat ze een andere invulling aan hun leven geven.

Anoniem

Soepblik schreef:
Maar zie je wat hier gebeurt? Je bent het niet eens met flooo en uit dat door middel van: "weet je wel hoe kort het geleden is dat..."? Dat klinkt heel belerend. Je wordt door veel extreme feministen net zo hard afgerekend op het feit dat je niet gebruik maakt van de keuzevrijheid waar zij (godzijdank) zo lang voor hebben gevochten, als dat je vroeger door mannen thuis werd gehouden. "Waag het eens om geen gebruik te maken van de keuze die wij hebben gecreëerd". Terwijl er wel van de keuze gebruik wordt gemaakt, maar het feit dat er een keuze is betekent niet dat iedereen voor keihard carriere maken kiest.

En ik ben zelf iemand die wel voor keihard carriere kiest. En ik ben iedere dag dankbaar dat dat mogelijk is. En ja, ik maak soms misstanden mee en ondervindt heus sexisme, en zie dat er nog een héle lange weg te gaan is. En ja, daar ga ik tegenin en ja, daar vecht ik tegen. Maar wanneer je als feministe andere vrouwen verwijt dat ze thuisblijven en daarom "niet gelijkwaardig" zijn, ben je bezig op totaal de verkeerde plek.

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 13:59

Soepblik schreef:

Amen

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 13:59

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 14:01

Soepblik schreef:

Dankjewel voor deze mooie reactie _/-\o_

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 14:05

Mindim schreef:
Maar zoals je al in het topic kunt lezen, wordt thuisblijven als vrouw door de feministische vrouw afgekeurd.

Zoals je in dit topic kunt lezen, is dat helemaal niet waar en zelfs tegen de definitie van feminist in

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 14:07

Sintara schreef:
Mindim schreef:

Zoals je in dit topic kunt lezen, is dat helemaal niet waar en zelfs tegen de definitie van feminist in

Maar zoals je al in het topic kunt lezen, wordt thuisblijven als vrouw door menig feministische werkende vrouw afgekeurd.

Zo beter?

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 14:09

Ja :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 14:11

Sintara schreef:
Ja :D

:D