Voice of Holland 2022 stilgelegd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 20:14

Ik had het fijn gevonden als het pas naar buiten wat gekomen tijdens /na de uitzending, nu is het zo speculeren

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 20:15

DuoPenotti schreef:
Of.. door mensen die een vriendelijke arm om de schouder al grensoverschrijdend vinden?

Het lijkt me nogal onwaarschijnlijk dat dat het is, want daarvoor zet men echt de Voice niet stil.

Maar daarnaast is het goed om te bedenken: OOK een 'vriendelijke' arm is grensoverschrijdend als iemand het niet wil en vooral ook als iemand niet de mogelijkheid heeft om dat aan te geven. Of dat iemand het aangeeft en dat het toch doorgaat. Het gaat uiteindelijk om de machtsverhouding. Hoe het hoort is dat je als mens altijd kunt zeggen dat je iets niet wilt, en dat de ander dat respecteert. Dat geldt voor een geslachtsdeel, maar OOK voor een arm om je schouder.

Citaat:
Dat er idd talrijke grensoverschrijdende mensen zijn, maar ook mensen die helemaal geen slechte bedoelingen hebben en niet eens in de gaten hebben dat het zo opgevat kon worden?

Nu maak je het onderscheid op de mensen, alsof de mensen automatisch goed zijn of verkeerd. En dat het heel zielig is als de 'goeie' mensen slachtoffer worden, ongeacht of ze daadwerkelijk ongepast gedrag hebben vertoond. Dat lijkt me nogal raar: ze doen het echt zelf.

Daarnaast is 'nooit verkeerd bedoeld' vooral ook vaak: 'ik heb me nooit geinteresseerd in wat het met de ander deed, en dus viel het mij niet op dat de ander het niet wilde.' (Of dat het beslist ongepast was.)

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 20:21

Renee1991 schreef:
Jeetje, laten we alsjeblieft gewoon even de aflevering van BOOS afwachten ipv maar te speculeren en te oordelen.
Tita, je opmerking raakt me diep en doet me zeer. Het heeft mij 10 jaar gekost voordat ik mijn mond eens open durfde te trekken over wat er gebeurd was met mijn ex. Dat is niet uit voorbedachte rade, dat is uit schaamte, angst, verdriet, en wat al niet meer. Het zou fijn zijn als je eens wat genuanceerder bent in je uitingen (ook in andere topics overigens).

Nee dan zet je maar op foei… en lees je het niet….. vooral volg me niet.

Ik ken ook een hele andere kant van verhaal ….. en ik zeg niet dat iedereen het zo is.
Maar soms denk ik iid laat het rusten of zoek het zelf in stilte uit ipv de media in te schakelen.
Alles groot opdoeken …… als je naam is beschadigd kun je het niet meer herstellen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 20:22

Shadow0 schreef:
DuoPenotti schreef:
Of.. door mensen die een vriendelijke arm om de schouder al grensoverschrijdend vinden?

Het lijkt me nogal onwaarschijnlijk dat dat het is, want daarvoor zet men echt de Voice niet stil.

Maar daarnaast is het goed om te bedenken: OOK een 'vriendelijke' arm is grensoverschrijdend als iemand het niet wil en vooral ook als iemand niet de mogelijkheid heeft om dat aan te geven. Of dat iemand het aangeeft en dat het toch doorgaat. Het gaat uiteindelijk om de machtsverhouding. Hoe het hoort is dat je als mens altijd kunt zeggen dat je iets niet wilt, en dat de ander dat respecteert. Dat geldt voor een geslachtsdeel, maar OOK voor een arm om je schouder.

Citaat:
Dat er idd talrijke grensoverschrijdende mensen zijn, maar ook mensen die helemaal geen slechte bedoelingen hebben en niet eens in de gaten hebben dat het zo opgevat kon worden?

Nu maak je het onderscheid op de mensen, alsof de mensen automatisch goed zijn of verkeerd. En dat het heel zielig is als de 'goeie' mensen slachtoffer worden, ongeacht of ze daadwerkelijk ongepast gedrag hebben vertoond. Dat lijkt me nogal raar: ze doen het echt zelf.

Daarnaast is 'nooit verkeerd bedoeld' vooral ook vaak: 'ik heb me nooit geinteresseerd in wat het met de ander deed, en dus viel het mij niet op dat de ander het niet wilde.' (Of dat het beslist ongepast was.)

Je bent vaak erg goed het zo uit elkaar te trekken dat het nergens meer over gaat. Zo naar.... eigenlijk ook een vorm van grensoverschrijdend want dat is ook al vaker gezegd en je blijft dat doen...maar oke.

Nee als iemand van zichzelf goed is, die denkt dan niet van goh is mijn goed bedoelde arm fout.
Waarom denkt die dat niet, omdat dat gewoon niet in zo'n persoon zit het fout te doen dus ook niet in zijn gedachte.
Een soort van naïviteit misschien, maar mag een mens daar op gepakt worden?!

Uiteraard kan dat voor een ander niet prettig zijn.
En zou die zeggen liever niet, of trekt die terug moet het direct en voor altijd stoppen.
En ja ik denk dat iemand die het echt deed uit goede intentie het daarna ook nooit meer doet.

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 20:23

Als persoon met macht moet je gewoon met je handen van iemand af blijven.
Je kunt prima bandleider zijn zonder de deelnemers aan te raken.
"Ik heb het niet zo bedoeld" is een kulsmoes.

Ik ga mee met Shadow0.

DuoPenotti, het punt is dat er geen toestemming gevraagd wordt van te voren. En dat de minder machtige in de situatie zit, dat deze continu op moet letten en nee moet zeggen. En dat laatste ook nog op een vriendelijke manier, omdat anders haar carrière kapot is, want als je niet lief en beleefd reageert, dan ben je een preutse b*tch.
Laatst bijgewerkt door Dammie op 15-01-22 20:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 20:25

tita schreef:
Renee1991 schreef:
Jeetje, laten we alsjeblieft gewoon even de aflevering van BOOS afwachten ipv maar te speculeren en te oordelen.
Tita, je opmerking raakt me diep en doet me zeer. Het heeft mij 10 jaar gekost voordat ik mijn mond eens open durfde te trekken over wat er gebeurd was met mijn ex. Dat is niet uit voorbedachte rade, dat is uit schaamte, angst, verdriet, en wat al niet meer. Het zou fijn zijn als je eens wat genuanceerder bent in je uitingen (ook in andere topics overigens).

Ik ken ook een hele andere kant van verhaal ….. en ik zeg niet dat iedereen het zo is.
Maar soms denk ik iid laat het rusten of zoek het zelf in stilte uit ipv de media in te schakelen.
Alles groot opdoeken …… als je naam is beschadigd kun je het niet meer herstellen.

En als het waar blijkt, dan is dat ook helemaal terecht beschadigd.
"Laat het rusten"? Serieus? >;) Je vindt dat slachtoffers het maar moeten laten gaan? Ach gut ja, er zal maar een carriere naar de knoppen gaan, zo sielugh :')
En bij bekende mensen is het juist goed om de media in te schakelen. Mogelijk zijn er nog meer slachtoffers die op deze manier alsnog aangifte durven te doen.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 15-01-22 20:27, in het totaal 2 keer bewerkt

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 20:26

Tita: laat het rusten? Dus slachtoffers moeten maar zwijgen.

Overigens willen slachtoffers meestal helemaal de media niet erbij maar lekken de klachten uit. Kijk maar naar de zaak DePauw in België. Die vrouwen wilden geen rechtszaak, niets openbaar, enkel maatregelen van de werkgever en dat het STOPTE. het was de werkgever die De Pauw ontsloeg, De Pauw die gelijk openbaar reageerde (hoe vreselijk onaantastbaar kun je je voelen?) en het OM die vervolgens besloot een zaak te starten.

En nu nog: hij is veroordeeld (en de bewijzen zijn helder). Maar hij ziet het gewoon zelf niet in en weigert zich te verontschuldigen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 20:36

Dammie schreef:

Ik ga mee met Shadow0.

DuoPenotti, het punt is dat er geen toestemming gevraagd wordt van te voren. En dat de minder machtige in de situatie zit, dat deze continu op moet letten en nee moet zeggen. En dat laatste ook nog op een vriendelijke manier, omdat anders haar carrière kapot is, want als je niet lief en beleefd reageert, dan ben je een preutse b*tch.

Ik begrijp wat je zegt hoor.

Maar de bandleider, ik weet niet goed wat hij doet in de show.

Maar bijvoorbeeld Ali.
Ik gaf eerder al aan, alles zijn aannames, maar dat is van ieder hier in het topic. Ook van mij dus.

Ik denk dat deze coaches uren doorbrengen met de kandidaten.
Stel er zit iemand doorheen en hij slaat de arm er omheen en zegt kop op!
Is dat dan al echt meteen fout? Want hij komt zonder toestemming aan iemand?
Dat is wat hier eigenlijk gezegd word. En daar kan ik me gewoon niet in vinden, echt niet. Ik wil niet leven in een wereld waar een goed bedoeld spontaan gebaar veroordeelt kan worden.

Maar als iemand dan terug trekt of nee zegt, of op welke manier dan ook aan te geven het niet prettig te vinden moet het idd meteen stoppen en nooit meer voorkomen. Punt klaar, dat is duidelijk.

Uiteraard ben ik ook bang dat het om meer gaat hoor dan dat.
Maar gewoon mijn terug te komen op mijn eerdere post, wat valt er onder grensoverschrijdend?

DuoPenotti schreef:
Maar voor mijn beeldvorming. Wat is seksueel grensoverschrijdend gedrag?
Is dat wow, jij ziet er sexy uit in dit jurkje, daar ga je ook hoge ogen mee gooien vanavond.
Of moet ik daar meteen bij denken dat ze dan tegelijkertijd in de billen knijpen?
Of moet ik nog ergere dingen denken?

Daarmee zeg ik niet dat een sexy opmerking goed is, voordat mensen dat denken dat ik dat bedoel.
Ook dat van Borsato, wat is daar gebeurd dan.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 20:41

En het zou kunnen zijn dat het met wederzijdse toestemming was toch? Ook al is iemand minderjarig?
Is het dan altijd strafbaar?
Maar dan ga je geen aangifte doen denk ik als het met wederzijdse toestemming was. Dan moet er iets tegen jouw zin zijn gebeurd neem ik aan.

Jungles

Re: Voice of Holland 2022 stilgelegd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 20:42

Seksuele handelingen in een gezagsrelatie zijn altijd schadelijk en niet oké.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 20:46

DuoPenotti schreef:
Nee als iemand van zichzelf goed is, die denkt dan niet van goh is mijn goed bedoelde arm fout.
Waarom denkt die dat niet, omdat dat gewoon niet in zo'n persoon zit het fout te doen dus ook niet in zijn gedachte.

Dan leren ze maar dat ze daar wel over nadenken. Gewoon als basisvaardigheid op het moment dat ze met anderen gaan werken.

Citaat:
Uiteraard kan dat voor een ander niet prettig zijn.
En zou die zeggen liever niet, of trekt die terug moet het direct en voor altijd stoppen.
En ja ik denk dat iemand die het echt deed uit goede intentie het daarna ook nooit meer doet.

En dan zou er geen probleem zijn. Dus laten we er hier maar gewoon vanuit gaan dat het dus ietjes verder ging dan 1 man die exact 1 keer zijn arm om een jongere vrouw legde, dat die vrouw toen zei 'nee bedankt, daar heb ik geen behoefte aan' en dat die man toen een stapje achteruit deed en het daarna allemaal prima was.

Renee1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 20:46

Ik heb je inderdaad op de foei lijst gezet nu, lijkt me verstandig.
Verder roerend eens met wat Cayenne schrijft.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 20:47

Toen ik 17 was heeft mijn huisarts iets ontzettend verkeerds gezegd. Het verwarde me, ik had geen idee wat ik ervan moest vinden, kon het niet goed bevatten laat staan wat ik erop moest zeggen of doen. Daarna volgde er een periode schaamte. Pas na 10jaar levensrijping begreep ik hoe verknipt het was en hij ervoor gecorrigeerd had moeten worden. Ik had toen destijds net mijn moeder verloren, ik weet niet of ik het anders haar verteld zou hebben en of zij dan boos zou zijn geworden.

Ik vind het dus totaal niet vreemd dat er wat jaren aan voorbij gaan voordat je evenwichtig genoeg naar de situatie kan kijken. Het is zo makkelijk vanaf de zijlijn maar zo helder sta je er dan niet in.

Een man van middelbare leeftijd heeft die inzichten al wel en gebruikt dus vrij bewust de naïviteit en nog niet volledige mentale ontwikkeling. Ook al zóu de jonge vrouw zelf ook geflirt hebben, je weet dat ze nog niet goed relativeren en beïnvloedbaar zijn.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 20:51

Ik heb geen ervaring met ernstige vergrijpen zoals deze bij de Tvoh zouden zijn geweest (behalve 'lichte' metoo situaties die denk ik elke vrouw in haar leven helaas wel zal hebben ervaren) en vind juist daarom 'En dat heb jij gedaan' van Meau een goede doordenker. Ik denk dat ik en velen met mij zich haast niet kunnen verplaatsen in wat het met degene doet die dit wel meemaakte.
Laatst bijgewerkt door stefje op 15-01-22 20:54, in het totaal 1 keer bewerkt

RytirJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 20:53

tita schreef:
Renee1991 schreef:

Ik ken ook een andere kant van het verhaal maar dat is er 1 ten opzichte van meer dan ik op twee handen en voeten kan tellen. En in dit geval wordt er hulp ingeschakeld van de media, maar bij bijvoorbeeld Marco Borsato was dat niet maar werd wel meteen opgepikt door media. Als het gaat om publieke figuren kun je het soms denk ik maar beter voor zijn voor allerlei roddel kanalen er met je verhaal vandoor gaan.

Ik wil je overigens niet overtuigen van bepaalde dingen maar zoals eerder benoemd; sommige van je berichten zijn vrij hard en ongenuanceerd. Zelfs voor mensen die het hebben kunnen laten rusten zoals je stelt; van die opmerkingen gaat het spreekwoordelijke korstje weer jeuken of doet die oude botbreuk weer pijn. Waaronder bij mijn 14 jarige ik die niet durfde.
Laatst bijgewerkt door Rytir op 15-01-22 20:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 20:54

Jungles

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 20:58

Ik zal een poging doen uit te leggen wat ik met mijn therapeut besproken heb.

Of je nu minderjarig bent of meerderjarig: wanneer je in een gezagsrelatie zit (werkgever-werknemer, docent-student, arts-patiënt, jurylid-kandidaat, maatschappelijk werker-cliënt) is het hebben van een seksuele relatie sowieso vertroebeld. Of het nu met (op dat moment) wederzijdse toestemming is of niet. Wil niet zeggen dat het ook altijd juridisch strafbaar is, maar dat is iets anders.

En voor de mensen die roepen: laten we de zaak maar even afwachten. Natuurlijk, lijkt me logisch. Volgens mij zegt hier niemand ook dat de personen waar het over gaat schuldig zijn. Maar we voeren nu een belangrijke discussie over alles wat samenhangt met dit thema, dus nee, ik ga niet afwachten met schrijven wat ik wil. Dat Heb ik te lang gedaan. Ik ben te lang stil geweest. Ik ben kapot gemaakt. En nee, dat is niet theatraal: ik ben kapot. En dit topic raakt mij, omdat ik zo graag zou willen dat er wat meer compassie zou zijn voor mensen die dapper genoeg zijn om hun stem te laten horen. Of er sprake is van juridische bewijsbaarheid is niet aan ons, maar ik vind echt dat dit onderwerp uit de taboesfeer moet worden gehaald. En ik ben absoluut niet 'woke' of van de 'cancel culture', maar jeetje, zoveel mensen krijgen te maken met seksueel overschrijdend gedrag en worden de mond gesnoerd door anderen...

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 21:02

Bij rtl boulevard zeiden ze in de uitzending dat Rietbergen als bandleider invloed heeft op welke kandidaat door gaat in de selectierondes (dus voor de blind auditions). Dan is er natuurlijk wel sprake van een machtsverhouding.

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 21:08

Omdat dit topic beter op Nieuws en Maatschappij past ga ik het daar heen verplaatsen.
ENT -->NM

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 21:10

DuoPenotti schreef:
Dammie schreef:

Ik ga mee met Shadow0.

Ik begrijp wat je zegt hoor.

Maar de bandleider, ik weet niet goed wat hij doet in de show.

Maar bijvoorbeeld Ali.
Ik gaf eerder al aan, alles zijn aannames, maar dat is van ieder hier in het topic. Ook van mij dus.

Ik denk dat deze coaches uren doorbrengen met de kandidaten.
Stel er zit iemand doorheen en hij slaat de arm er omheen en zegt kop op!
Is dat dan al echt meteen fout? Want hij komt zonder toestemming aan iemand?
Dat is wat hier eigenlijk gezegd word. En daar kan ik me gewoon niet in vinden, echt niet. Ik wil niet leven in een wereld waar een goed bedoeld spontaan gebaar veroordeelt kan worden.

Maar als iemand dan terug trekt of nee zegt, of op welke manier dan ook aan te geven het niet prettig te vinden moet het idd meteen stoppen en nooit meer voorkomen. Punt klaar, dat is duidelijk.

Uiteraard ben ik ook bang dat het om meer gaat hoor dan dat.
Maar gewoon mijn terug te komen op mijn eerdere post, wat valt er onder grensoverschrijdend?

DuoPenotti schreef:
Maar voor mijn beeldvorming. Wat is seksueel grensoverschrijdend gedrag?
Is dat wow, jij ziet er sexy uit in dit jurkje, daar ga je ook hoge ogen mee gooien vanavond.
Of moet ik daar meteen bij denken dat ze dan tegelijkertijd in de billen knijpen?
Of moet ik nog ergere dingen denken?

Daarmee zeg ik niet dat een sexy opmerking goed is, voordat mensen dat denken dat ik dat bedoel.
Ook dat van Borsato, wat is daar gebeurd dan.

en here we go:

https://www.ad.nl/dossier-the-voice-van ... 9%2F8%2F25

Oftewel: mensen werd beloofd om betere of slechtere prestaties te leveren ivm achtergrondmuziek als ze wel of niet met iemand naar bed gingen.

Grappig, dat ik op meerdere fora zit. En degenen met het meeste vrouwen (bokt dus) beduidend het meest victim blaming treft.

En ik ben de beroerdste en meest feministische niet. Als je 3x in een maand per ongeluk verkracht wordt in verschillende situaties met verschillende mensen vind ik dat je als vrouw ook even over je eigen bescherming (qua gedrag en fysiek) na moet gaan denken (Zonder gezegd te hebben dat die mannen geen verschrikkelijke mensen zijn. Dat zijn ze namelijk absoluut)

Maar als deelnemer van zo'n show ben je ZO ontzettend kwetsbaar, dat ik echt niet snap hoe sommigen dit goed durven te praten. Ongeacht van wat er gebeurd is.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 21:13

@menino
Waarom moet ik daarin gequote worden?

Of is je dingen afvragen ook al victim blaming?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 21:17

Wat ik me dan wel weer afvraag; die rietbergen denkt dat hij dan invloed kan hebben op of je wel of niet doorgaat.
‘Als je dit niet doet laat ik het orkest spelen als een natte dweil’. Daar zet ie toch alleen zichzelf voor schut mee en niet de kandidaten :? En hoe ga je dat hele orkest uitleggen dat ze slecht moeten spelen.
Dat vind ik echt een loos dreigement, maar moet wel zeggen dat ik niet gevoelig ben voor dreigementen.
Ik kan me wel voorstellen dat als je echt heel graag mee wil doen je misschien sneller over een grens gaat en sowieso is het natuurlijk idioot om zulke voorstellen te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 21:18

DuoPenotti schreef:
@menino
Waarom moet ik daarin gequote worden?

Of is je dingen afvragen ook al victim blaming?

Nee hoor. Zeker geen verwijt naar jou. Dat stukje victim blaming sloeg ook niet op jou :)
Alleen inmiddels is al een zekere tijd bekend dat het niet om een arm of wat dan ook ging.

Vandaar dat ik je even quote. Dat we dat voor de mensen die daar nog over speculeren even de wereld uitgeholpen hebben.

Het ging dus niet over een arm om je schouders of een klap op je billen. Maar over doelgerichte manipulatie met seksuele handelingen als doel.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 21:21

Ah zo.
Zulke duidelijke dingen had ik idd nog niet gelezen. Alleen maar de woorden grensoverschrijdend.

Ja dat is dit wel. En veel te veel ook.

En ook verbaasd in Linda dan.