Wat vinden ouders ervan als iemand hun kind aanspreekt?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 19:36

Nee dat mag je als ouders niet verwachten dat een hond dan niet bijt. Let op je kind, heel simpel.

Zorg dat je niet zodanig dicht bij een vreemde gaat staan dat je kind aan de hond kan zitten en voor de hondeneigenaar, niet zo dicht bij een kind komen als je denkt of weet dat je hond dat niet kan handelen.

Helaas genoeg ouders die hun kind laten gaan, alles laten pakken ( handig joh als ze medicijnen pakken of een keer dat kindje wat badparels te pakken had en denkend dat het snoepjes waren er bijna in stikte)

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33866
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 19:38

Echwel schreef:
Daar ben ik het mee eens alleen kinderen die niet opgroeien met dieren en ook volwassenen die er niets mee hebben kunnen dat niet altijd zien

Dan hoor je als dieren eigenaar het rustig uit te leggen zonder dat het dier gelijk bijt

Nee de ouders moeten hun kinderen in toom houden. Een eigenaar moet zijn eigen hond onder controle houden. En ouders kun kinderen.

pmarena

Berichten: 48319
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 19:40

Kinke schreef:
ik snap dat nooit zo goed, je kind wordt niet in elkaar gemept ofzo


Helemaal mee eens :j

Ik vind het echt te bizar voor woorden, als je ouders van die verhalen hoort vertellen dat een kind andere kinderen zit te meppen / duwen / terroriseren, er geen ouder tegen optreedt en als dan een andere ouder zo'n etterbakje van hun eigen kind af trekt, dan kan die even een grote mond krijgen van de pappa of mamma van het ettertje... -O-

Dan dringt zich toch de gedachte bij me op dat ik wel een beetje begrijp waar dat nare, territoriale en overheersende gedrag van zo'n kind vandaan komt.

Ik vind het ook een onrealistische verwachting eigenlijk om te zeggen dat ouders dan naar jou toe moeten komen in plaats van zelf ingrijpen. Wat heeft het immers voor zin om naar die ouder te gaan die dat gedrag blijkbaar prima vindt?

En alsof je dan op je gemakje even met zo'n labbekak gaat lopen discuszeuren terwijl je kind gemolesteerd wordt.... je wilt zo'n ettertje gewoon z.s.m. van je kind af trekken. Dat die andere ouder dat niet begrijpt dat zegt al genoeg :(:)

Uiteraard is het niet de bedoeling dat je als een dolle stier aan allerlei kinderen gaat lopen trekken.
Maar als je kind fysiek erg naar wordt tegen andermans kind en je zelf niet ingrijpt, dan moet je niet raar opkijken dat een ander dat wèl doet :j

Ik zie het overigens gelukkig zelden dat kinderen niet gecorrigeerd worden door hun eigen ouders :)

chanicha

Berichten: 12190
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 19:45

Rytir schreef:
Mijn moeder heeft wel eens letterlijk een kind bij zijn nekvel gegrepen. Hield mijn toen peuterbroertje onder water en niet even maar echt ademnood. Ouders stonden erbij en keken ernaar... Echt bizar was dat! Badmeester zag het ook en heeft die mensen eruit gezet.

Ik heb zelf blijkbaar the evil/stink eye. I.c.m een tjoerie of een hey is het bij jongere kinderen vaak heel snel duidelijk dat wat ze doen niet oké is :'). Een keer heb ik vrij hard handig een kind mee gesleurd maar dat was voor haar eigen veiligheid, iets met een chagrijnige dikke pony.


Surinaams Rytir!

Appeltje_1

Berichten: 2447
Geregistreerd: 20-05-21
Woonplaats: Ergens in de stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 19:49

Rytir schreef:
Mijn moeder heeft wel eens letterlijk een kind bij zijn nekvel gegrepen. Hield mijn toen peuterbroertje onder water en niet even maar echt ademnood. Ouders stonden erbij en keken ernaar... Echt bizar was dat! Badmeester zag het ook en heeft die mensen eruit gezet.



Huh ik snap het even niet. Je moeder heeft een kind bijna laten verdrinken. Dat kind was niet van haar, maar wel jouw broertje? En zijn ouders keken er gewoon naar? Waarom zet de badmeester die mensen eruit en niet jouw moeder? :?
Ik snap even niet "van" wie wie is.

Kinke

Berichten: 20576
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Wat vinden ouders ervan als iemand hun kind aanspreekt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 19:54

nee joh :)
dat kind hield het broertje van Rytir onder water. De ouders van dat ettertje stonden erbij en keken ernaar. Blijkbaar in het zwembad gebeurd en de badmeester heeft die mensen eruit gezet

Urbanus

Berichten: 44959
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 19:55

pmarena schreef:
Uiteraard is het niet de bedoeling dat je als een dolle stier aan allerlei kinderen gaat lopen trekken.
Maar als je kind fysiek erg naar wordt tegen andermans kind en je zelf niet ingrijpt, dan moet je niet raar opkijken dat een ander dat wèl doet :j


Precies. Bij direct gevaar mag een ander echt wel mijn kind fysiek even uit de situatie trekken. Hoeft ook niet op een hele aardige manier.

Maar als er geen gevaar is, blijf je van mijn kinderen af. Kinderen die vechten of boven op elkaar liggen, vind ik gevaarlijk.

Appeltje_1

Berichten: 2447
Geregistreerd: 20-05-21
Woonplaats: Ergens in de stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 19:59

Kinke schreef:
nee joh :)
dat kind hield het broertje van Rytir onder water. De ouders van dat ettertje stonden erbij en keken ernaar. Blijkbaar in het zwembad gebeurd en de badmeester heeft die mensen eruit gezet



Ooooh, dat maakt het een stuk duidelijker. Wat bizar joh

mvdende

Berichten: 5751
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 20:10

Rytir schreef:
Mijn moeder heeft wel eens letterlijk een kind bij zijn nekvel gegrepen. Hield mijn toen peuterbroertje onder water en niet even maar echt ademnood. Ouders stonden erbij en keken ernaar... Echt bizar was dat! Badmeester zag het ook en heeft die mensen eruit gezet.

Ik heb zelf blijkbaar the evil/stink eye. I.c.m een tjoerie of een hey is het bij jongere kinderen vaak heel snel duidelijk dat wat ze doen niet oké is :'). Een keer heb ik vrij hard handig een kind mee gesleurd maar dat was voor haar eigen veiligheid, iets met een chagrijnige dikke pony.



Ik ook als eens gedaan. Kindje liep op Koninginnedag (vóór 2013) strak achter wat ponys langs op de paardenmarkt. Niet echt handig, maar de paarden en ponys stonden met hun hoofd aan een railing en met de konten naar de straat. Één pony trok zn achterbeen al op om uit te halen, kon het kind nog nét optijd weg trekken voor het in elkaar getrapt werd door een chagrijnige pony. Daarna direct duidelijk verteld dat ze nooit meer zo achter paarden/ ponys langs moest lopen.

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 20:13

Kinke schreef:
nee joh :)
dat kind hield het broertje van Rytir onder water. De ouders van dat ettertje stonden erbij en keken ernaar. Blijkbaar in het zwembad gebeurd en de badmeester heeft die mensen eruit gezet


Haha ja dit :D Mijn moeder was sneller dan de badmeester maar die had het incident gelukkig wel gezien.


Chanicha, ik had vroeger veel surinaamse vriendinnetjes dus blijkbaar hebben hun moeders veel indruk op mij gemaakt (en heb ik dat over genomen) :')

chanicha

Berichten: 12190
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 20:28

Ik kwam ook jaren bij mijn Surinaamse vriendin over de vloer maar zo goed als dat haar moeder dat deed lukte niemand :')

Urbanus

Berichten: 44959
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Wat vinden ouders ervan als iemand hun kind aanspreekt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 20:29

Even zijsprong als dat mag, want naar aanleiding van dit topic had ik net een gesprek met mijn partner over vreemden die je kind aanraken en hoe je dat begrenst of niet.

Kan dat hier?

chanicha

Berichten: 12190
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 20:30

Ik zou zeggen brandt los!

pmarena

Berichten: 48319
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 20:31

Urbanus schreef:
pmarena schreef:
Uiteraard is het niet de bedoeling dat je als een dolle stier aan allerlei kinderen gaat lopen trekken.
Maar als je kind fysiek erg naar wordt tegen andermans kind en je zelf niet ingrijpt, dan moet je niet raar opkijken dat een ander dat wèl doet :j


Precies. Bij direct gevaar mag een ander echt wel mijn kind fysiek even uit de situatie trekken. Hoeft ook niet op een hele aardige manier.

Maar als er geen gevaar is, blijf je van mijn kinderen af. Kinderen die vechten of boven op elkaar liggen, vind ik gevaarlijk.


Ik vind het overigens soms wel lastig hoor, om te beslissen waar je in moet / mag grijpen -O-
Ga dan ook het liefste om met degenen die er zelf goed bovenop zitten bij hun kind zodat ik me niet in een lastige positie gedwongen voel, dat ik de zeikerd moet zijn om mijn kind een beetje te verdedigen zeg maar.... ik heb veel liever dat die ouders zelf tegen hun kind zeggen dat het niet zo vervelend moet doen.

Ook is het natuurlijk zo dat de ene ouder meer accepteert dan de andere ouder.
Zo liep ik een keer in het bos met moeder + vriendje (toen jonge kleuters) langs een mooie van takken gebouwde hut. (Je weet wel, grote takken als een soort tipi-tent neergezet)

Die kleine van mij vond het heel gaaf en was hem in gedachten al als een huisje aan het inrichten, probeerde dat jochie ook enthousiast te krijgen om er in te spelen.

Maar dat andere ventje vond het veel leuker om de boel te slopen. Aan takken trekken enzo, en van buitenaf er tegenaan schoppen om de takken te breken. Ik vind dat een rotstreek, dingen kapot maken -O- Maar moeders zei er niks van, die vond het blijkbaar prima...

En tja op zich...wie ben ik om te zeggen dat dat jochie dat niet mag doen, die hut is ook niet van mij...
Maar ik baal daar dan van. Ga dan liever spelen met de jochies met moeders die dan wèl even hun kind aanspreken bij zulke situaties, dat ze dat niet goed vinden.

Urbanus

Berichten: 44959
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 20:44

chanicha schreef:
Ik zou zeggen brandt los!


Op feestjes toch wel regelmatig, mensen die onze dochter knuffelen. Ik vind dat echt heel raar, want ik ken die mensen dan niet en we zitten in een pandemie, maar ik vind het ook heel lastig om ze te corrigeren. "Sorry, wil je mijn kind aub niet positief benaderen". Nee ik vind dat echt heel moeilijk. En mijn man dus ook, spraken we net uit naar elkaar.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33866
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 20:46

Ik zou gewoon zeggen dat jij ze probeert te leren dat mensen niet zonder toestemming aan ze mogen zitten. Dus ook niet als het leuk bedoeld was.

Had mij een hoop naar gedoe gescheeld als kind. Er is niks ergs gebeurd maar ik vind kussen / knuffelen / hand geven afgrijselijk.

Nou zie ik bijna geen kleine kinderen maar ik zou vragen "mag ik jou....".

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 20:47

mvdende schreef:
Rytir schreef:
Mijn moeder heeft wel eens letterlijk een kind bij zijn nekvel gegrepen. Hield mijn toen peuterbroertje onder water en niet even maar echt ademnood. Ouders stonden erbij en keken ernaar... Echt bizar was dat! Badmeester zag het ook en heeft die mensen eruit gezet.

Ik heb zelf blijkbaar the evil/stink eye. I.c.m een tjoerie of een hey is het bij jongere kinderen vaak heel snel duidelijk dat wat ze doen niet oké is :'). Een keer heb ik vrij hard handig een kind mee gesleurd maar dat was voor haar eigen veiligheid, iets met een chagrijnige dikke pony.



Ik ook als eens gedaan. Kindje liep op Koninginnedag (vóór 2013) strak achter wat ponys langs op de paardenmarkt. Niet echt handig, maar de paarden en ponys stonden met hun hoofd aan een railing en met de konten naar de straat. Één pony trok zn achterbeen al op om uit te halen, kon het kind nog nét optijd weg trekken voor het in elkaar getrapt werd door een chagrijnige pony. Daarna direct duidelijk verteld dat ze nooit meer zo achter paarden/ ponys langs moest lopen.


Ik heb dat ook aan dat meisje uitgelegd maar ja, zij herkende de tekenen natuurlijk nog niet van die pony. Het was ook een ongewone situatie. Ik heb het toen ook zo snel mogelijk uitgelegd aan de manege eigenaresse want als dat meisje een beurse of blauwe plek krijgt en de ouders verhaal komen halen... Dat gebeurt tegenwoordig ook veel en niet bepaald aardig of respectvol.

verootjoo
Berichten: 35672
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 20:49

Urbanus schreef:
chanicha schreef:
Ik zou zeggen brandt los!


Op feestjes toch wel regelmatig, mensen die onze dochter knuffelen. Ik vind dat echt heel raar, want ik ken die mensen dan niet en we zitten in een pandemie, maar ik vind het ook heel lastig om ze te corrigeren. "Sorry, wil je mijn kind aub niet positief benaderen". Nee ik vind dat echt heel moeilijk. En mijn man dus ook, spraken we net uit naar elkaar.


In dit kader vind ik ook het vragen om een kus of knuffel aan een kind zo irritant.
Mag mijn kind even zelf weten aan wie hij een knuffel of kus wil geven >;)
Het is ook echt een beetje een jeugdtrauma :=

Appeltje_1

Berichten: 2447
Geregistreerd: 20-05-21
Woonplaats: Ergens in de stad

Re: Wat vinden ouders ervan als iemand hun kind aanspreekt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 20:50

Hetzelfde hier met dat knuffelen. := Altijd nog een beetje awkward in

chanicha

Berichten: 12190
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 20:52

Urbanus schreef:
chanicha schreef:
Ik zou zeggen brandt los!


Op feestjes toch wel regelmatig, mensen die onze dochter knuffelen. Ik vind dat echt heel raar, want ik ken die mensen dan niet en we zitten in een pandemie, maar ik vind het ook heel lastig om ze te corrigeren. "Sorry, wil je mijn kind aub niet positief benaderen". Nee ik vind dat echt heel moeilijk. En mijn man dus ook, spraken we net uit naar elkaar.


Ik zou het mijn kinderen proberen uit te leggen dat ze dat niet hòeven doen als een volwassene dat vraagt of wil.
Die van mij kusten of knuffelden echt geen ‘vreemde’ mensen.
Anders zou ik het wel zeggen dat je het ivm de pandemie geen strak plan vindt!
Laatst bijgewerkt door chanicha op 11-01-22 20:53, in het totaal 1 keer bewerkt

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33866
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 20:52

Ik heb echt trauma's aan een bepaalde tante die achter je aan ging rennen om je te zoenen.

Afgelopen december overleed helaas haar man, mijn oom. En toen waren we op zijn uitvaart. En toen zei ze tegen mijn zusje "beetje jammer dat het nodig is dat J. doodgaat voordat ik je mag kussen" }:)

(was een grove grap he bokkers) _O- Moest zo hard lachen

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 21:01

Urbanus schreef:
chanicha schreef:
Ik zou zeggen brandt los!


Op feestjes toch wel regelmatig, mensen die onze dochter knuffelen. Ik vind dat echt heel raar, want ik ken die mensen dan niet en we zitten in een pandemie, maar ik vind het ook heel lastig om ze te corrigeren. "Sorry, wil je mijn kind aub niet positief benaderen". Nee ik vind dat echt heel moeilijk. En mijn man dus ook, spraken we net uit naar elkaar.


Ik heb zelf geen kinderen maar snap dat je daar nu wel mee worsteld. Sterker nog, door die pandemie worden dingen die voorheen geen issue waren nu idd een ding, kan het wel of niet. Terwijl het wel hoort bij sociaal gezond opgroeien; wat je zegt die positieve benadering...

Ik heb zelf op de stal waar mijn paard staat twee kinderen die mij regelmatig willen knuffelen of in mijn armen/ nek of rug vliegen. In het begin voelde dat ook gek naar de ouders toe (en eerlijk ook bij mijzelf want ik durfde toen niet eens mijn eigen familie te knuffelen). Maar ik kan het niet over mijn hart verkrijgen om kinderen sociaal uit te sluiten.

Kennen jou kinderen die mensen al vaag of zijn het complete vreemden?

Echwel

Berichten: 12504
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 21:02

Bah vies vind ik dat
Zie ook mensen op kraamvisite de baby kussen, sorry niet bij mijn kinderen ook niet op de handjes die stoppen ze juist in hun mond

Als ze willen handje geven mag en anders maar even zwaaien..

chanicha

Berichten: 12190
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 21:06

Mijn moeder dwong ze bijna, helemaal bij haar achterkleinkinderen en dan klagen als ze het niet deden :j
Hoe vaak ik niet een discussie met haar had hierover!

Echwel

Berichten: 12504
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: Wat vinden ouders ervan als iemand hun kind aanspreekt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 21:08

Wij knuffelen natuurlijk met de kleinkinderen, maar alleen als ze zelf een kusje willen geven mag dat.
Knuffel gewoon een dikke omarming is vaak veel fijner