Schuldig voelen over tweedeling maatschappij

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 16:52

Matheno schreef:
Zebrastreep schreef:
En tja ik ben ook niet van de 40 uren werkweek. Want hoe kun je dan je geld uitgeven als je alleen maar aan het werk bent?

Ik werk fulltime, maar genoeg tijd over om geld uit te geven hoor.

Ja hier ook... werk al fulltime vanaf mijn 19e... gaat prima met uitgeven :') (helaas)

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 16:55

Matheno schreef:
Zebrastreep schreef:
En tja ik ben ook niet van de 40 uren werkweek. Want hoe kun je dan je geld uitgeven als je alleen maar aan het werk bent?

Ik werk fulltime, maar genoeg tijd over om geld uit te geven hoor.

Gelukkig ook maar! Als ik 40 uur zou werken in mijn sector blijft er weinig vrije tijd over aangezien je 9 van de 10 keer ook nog wel eens over moet werken

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 17:00

Popstra schreef:
O.k, ik zou me dus schuldig moeten voelen omdat we nu rijk zijn?
Nou aan me nooit niet. We hebben keihard voor onze centen gewerkt en nog! Ik heb vroeger 4 banen tegelijk gehad gewoon omdat ik niet lui was m’n handen te laten wapperen en geld wilde verdienen. Een mentaliteit die je overigens steeds minder ziet plus men er z’n neus voor op haalt bepaald werk te doen wat nu door arbeidsmigranten gedaan word.

Komt bij we een aardig pak aan belasting moeten betalen over onze ,bezittingen,
We weten allen waar die belasting voor gebruikt word!?

En Ohja, 30 jaar geleden was het ook lastig een betaalbare woning te vinden als starter hoor. Niks anders dan nu. echter hadden velen wel meer geld op hun rekening omdat er lang niet zo lang gestudeerd werd als nu en jongeren veel minder schulden hadden.
Je spaarde voor je uitzet.

Nou, volgens mijn ouders, familie en vrienden die ca 25 - 50 jaar geleden huizen kochten, was het toch echt wel veel makkelijker. En zeker goedkoper in verhouding tot nu.

Maar goed, je hoeft je niet schuldig te voelen over de tweedeling, dat doe ik ook niet. Maar de kloof tussen arm en rijk wordt al járen groter en groter, dat is ieder jaar wel weer in het nieuws.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 17:18

MarlindeRooz schreef:
Je kan in Nederland als je een laag inkomen hebt echt heel veel voordelen etc krijgen hoor. Dat verschilt per gemeente: maar denk aan budget voor de bieb, helpen bij grote aankopen zoals een wasmachine, bijdrage bij kosten zoals schoolreisjes, zorgverzekering vanuit de gemeente voor als je veel ziek bent. Dit is wel echt alleen voor de minima. Niet als je een hoger verzamelinkomen hebt en/of een koophuis natuurlijk. En daarbij natuurlijk zaken als zorgtoeslag, huurtoeslag en vrijstellen van GLBT.

Oh en als zieke student kan je ook extra geld krijgen. :)

Zo slecht is het hier niet ;)

Het lastige is juist dat het verschilt per gemeente. Hier krijg je geen hulp bij de aanschaf van grote huishoudelijke apparaten, daar moet je zelf maar voor sparen. Dus koelkast kapot, jammer. Zorgverzekering, ja die is er idd voor iedereen van bepaald inkomen, kost volgend jaar 185 euro per maand en dan wordt niet alles vergoed, hoor. Het is een uitgebreide verzekering, maar je betaalt zelf ook flink. Bij de ene gemeente mag je nog bijvoorbeeld geld als cadeautje krijgen tot bedrag x, bij de andere niet. Er zit zoveel verschil dat het wel eens oneerlijk voelt. Ziek in de bijstand is echt niet makkelijk en ook een stuk zorg vermijden.

Ik heb ook aan de kant gezeten waar je net teveel verdiend voor toeslagen enzovoorts, maar toen zat ik vele malen ruimer als nu := en slecht, nee, dat niet. Het is heel fijn dat er überhaupt een vangnet is, maar goed is het ook niet. Er mankeert toch een hoop aan de regelingen. Ik hoor niet in de bijstand, maar zit er wel in zonder mogelijkheid eruit te komen.

Maar ts zou zich weer absoluut niet schuldig moeten voelen of niet moeten gaan studeren. Juist niet! Wie weet kan jij juist later wel het verschil maken. Voor 1 iemand of voor grotere groepen en op welke manier dan ook. Je helpt er niemand mee als je iets niet doet omdat een ander de mogelijkheid niet heeft. Want die mogelijkheid komt er ook niet als jij hem niet aangrijpt.

CalipsoLover

Re: Schuldig voelen over tweedeling maatschappij

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 18:04

Niet het hele topic gelezen maar ik vind het heel interessant. Hier een Masterstudent in Conflict en Development, ja inderdaad, dat gaat over alle oorlogsgebieden, ontwikkelingslanden en armoede. Mijn wereldbeeld is er alles behalve op vooruitgegaan sinds ik deze studie doe en ik kan helaas het kapitalisme dat wij vandaag kennen niet meer ondersteunen qua visie, ook hier niet, want de rijken worden rijker en de armen worden alleen armer. Ik kan hier ondertussen een boek over schrijven, maar dat ga ik niet doen.

Voel je absoluut niet schuldig omdat je wil studeren, als je de kans hebt zeker doen.

Had onlangs een discussie met iemand op stal die het wonderbaarlijk vond dat je tegenwoordig je eigen huisarts niet meer kan bereiken in het weekend of midden in de nacht. Dat de nieuwe generatie huisartsen niet meer dan 40 uur per week wil werken. Ik viel een beetje van mijn stoel toen ik dit hoorde en ging daar tegenin, want het is toch ieders recht om te bepalen hoeveel je werkt vond ik. Ze was het daar niet mee eens, 'maar ze willen wel allemaal een mooi huis en een grote auto', ja wil niet iedereen dat? Ik snap dat artsen die bijna 10 jaar moeten studeren, soms meer dan 15 uur stage aan een stuk moeten lopen geen zin hebben om hun weekend ook op te offeren aan hun job, dat is gewoon vragen om burn-outs...

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 18:33

Mensen verwachten teveel.

Maar er moet wel de mogelijkheid zijn om een spoedpost te bellen in de avonden/weekenden. Voor spoed dus en niet voor een splinter in je teen ofzo ;)

Maar elk mens heeft recht op vrije tijd. En de meeste huisartsen werken al ver over de 40 uur per week.

Maar sommige mensen vinden zichzelf heel belangrijk en verwachten dat iedereen voor hun klaar staat wanneer ze maar willen.

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 18:33

Niemand hoeft zich schuldig te voelen omdat die het goed heeft maar het kan geen kwaad om af en toe eens stil te blijven staan bij mensen die het moeilijk hebben.
Er is blijkbaar ook zo een stereotype gedachte dat arme mensen lui zijn. De meeste zijn zeker niet lui, iedereen die geen multimillionaire is staat een tegenslag af van armoede. Ik had 3 jobs maar kon nog altijd geen huis kopen, en ik heb mij een serieuze burn-out gewerkt.
Het zou fantastisch zijn als iedereen een comfortabel leven zou kunnen leiden zonder zichzelf kapot te werken, en de ene persoon kan meer aan dan de andere voor veel verschillende redenen.

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 18:40

_San87_ schreef:
Nou, volgens mijn ouders, familie en vrienden die ca 25 - 50 jaar geleden huizen kochten, was het toch echt wel veel makkelijker. En zeker goedkoper in verhouding tot nu.

Echt hoor. Mijn ouders hebben toen ze trouwden een kast van een huis met een enorme tuin gekocht net buiten het centrum op 1,5 inkomen (en dan heb ik het over praktisch geschoold werk). Als 2 starters nu met deze baantjes een huis proberen te kopen dan kunnen ze denk ik net een klein appartementje krijgen op een... suboptimale locatie. :')

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 18:42

Lauratje_88, precies.
Zoals ts er bij stil staat dat is prima en die moet fijn gaan doen wat haar mogelijkheden zijn.
Maar sommige kijken neer want die vinden het te min, minder. En daar kan ik niet tegen.
Want elk beroep is hard nodig, de een kan niet zonder de ander. En dan is het wel weer bijzonder dat er mensen zijn die amper rond kunnen komen, ondanks elke dag hard werken, vaak fysiek hard. Dat verschil hoort wel kleiner te zijn. Niet dat een ander niet meer mag hebben want dat is prima.
In het ziekenhuis zag je dat ook mooi, hoe kan de chirurg opereren als zijn instrumenten niet schoon zijn? De OK niet schoon is. De apparatuur niet werkt. Alles sowieso gebouwd en gemaakt is.
De een kan gewoon niet zonder de ander :)

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 19:02

DuoPenotti schreef:
ja het uwv laat het denk ik toe omdat het blijkbaar veel werk is die uitkering stop te zetten of zo??
Geen idee waarom ze het (massaal) toelaten.
Want nee het mag echt niet.

Als jij hetzelfde zou doen was je verwijtbaar werkloos. Zelf stoppen betekend geen WW.

Maar met kerst mogen ze ook werken, maar willen dan logisch zelf naar huis.
Dus nee het werk is ook dan niet stilgelegd.
Ze vragen dan zelf vrij.

Dus nee dat is ook de reden niet.

Ik denk dat jouw kennis vergeten is om je te vertellen dat als die polen naar huis gaan omdat het kerst is en hij ze niet betaald, ze gewoon recht hebben op ww. Hij zal met een nul uren contract werken en waarschijnlijk bouwt hij voor die jongens ook geen vakantiedagen op zodat ze die kunnen opnemen. Denk dat het verhaal vooral heel erg stinkt aan de kant van jouw kennis ipv bij die poolse jongens.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 19:09

Plop1997 schreef:
DuoPenotti schreef:
Maar goed, genoeg over mij.
Maar helaas is mijn situatie niet uniek. Veel mensen die overgeleverd zijn aan dat UWV met hun rare manier van beoordelen.
Tijd dat dat gaat veranderen naar een beter systeem.
En dat kunnen de hoger opgeleiden voor ons lager opgeleiden voor elkaar krijgen als ze willen.

Over het UWV kan ik helaas ook meepraten. Blijkbaar is het moeilijk om te snappen bij het uwv dat een persoon met jong dementie die niet meer kan werken ook zelf niet de uwv zaken meer kan regelen en dat dit dus door een naaste wordt gedaan.

“Wij willen toch echt mevrouw zelf spreken”
“ u mag mevrouw best spreken maar dan is ze dat na het gesprek weer vergeten”
“Ja maar ze moet zelf deze formulieren zelf door sturen”
“ dat kunt u haar best vragen maar dan ben ik bang dat u geen formulieren toegestuurd krijgt”
“Nee ze moet er toch zelf aan denken om de formulieren door te sturen”
“Bent u op de hoogte dat mevrouw dementie heeft”
“Ja”
“Weet u wat dementie inhoud”
“Ja”
“ dan snapt u toch ook dat mevrouw niet in staat is om de formulieren zelf op te sturen”
“ nee want het is de bedoeling dat dit door de persoon zelf gedaan wordt”
“…”

UWV zaken regelen is onderhand een full time baan op zich!

Voor iemand met Dementie kun je een wettelijk vertegenwoordiger aanstellen. Als er een indicatie is dat ze zelf geen dingen meer mag regelen dan heb je die vertegenwoordiger nodig. Dit kan ook een kind van haar zijn bijvoorbeeld.
Maar als ze zelfstandig woont dan zal ze zelfstandig dingen moeten regelen. Als dat niet meer gaat zou ik toch kijken voor een indicatie voor langdurige zorg, dat kan ook gewoon als ze thuis blijft wonen ;) (zelf nu aan de hand met mijn vader) Zo lang er geen wettelijk vertegenwoordiger is dan zal ze zelf haar handtekening moeten zetten enz. Daar kan het UWV niet van afwijken.
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 16-12-21 19:12, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 19:11

Nee echt ze hebben geen recht op WW, geeft het UWV zelfs toe.
Maar ze doen er niets aan. Geven ze ook toe.

En ja die jongens bouwen gewoon vrije dagen op.
De andere die daar werken gaan ook gewoon naar huis en komen terug.
Het was zelfs een Pool die aangaf aan mijn kennis dat die ene dat ging doen.... die werkte er al jaar na jaar omdat ze daar meer betaald worden en eerlijk behandeld worden. Ja die werkgevers bestaan ook :)

Mijn kennis heeft ook gebabbeld met andere daarna en het komt vaak voor.
De Polen zelf die dat doen noemen het grote vakantie.
Ze zorgen op dat moment dat iemand in Nederland hun papieren bekijkt en eventueel invult. Zodat het lijkt of ze hier zijn. Daardoor kan het UWV weinig bewijzen, dat weet het UWV en doen daarom maar niks.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 19:18

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 19:24

DuoPenotti schreef:
Lauratje_88, precies.
Zoals ts er bij stil staat dat is prima en die moet fijn gaan doen wat haar mogelijkheden zijn.
Maar sommige kijken neer want die vinden het te min, minder. En daar kan ik niet tegen.
Want elk beroep is hard nodig, de een kan niet zonder de ander. En dan is het wel weer bijzonder dat er mensen zijn die amper rond kunnen komen, ondanks elke dag hard werken, vaak fysiek hard. Dat verschil hoort wel kleiner te zijn. Niet dat een ander niet meer mag hebben want dat is prima.
In het ziekenhuis zag je dat ook mooi, hoe kan de chirurg opereren als zijn instrumenten niet schoon zijn? De OK niet schoon is. De apparatuur niet werkt. Alles sowieso gebouwd en gemaakt is.
De een kan gewoon niet zonder de ander :)

Ik kwam dit tegen tijdens het zoeken naar bronnen voor mijn paper over horizontale segregatie.
https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpsyg.2018.01353/full

Plop1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 23:08

BeFunny schreef:
Plop1997 schreef:

Over het UWV kan ik helaas ook meepraten. Blijkbaar is het moeilijk om te snappen bij het uwv dat een persoon met jong dementie die niet meer kan werken ook zelf niet de uwv zaken meer kan regelen en dat dit dus door een naaste wordt gedaan.

“Wij willen toch echt mevrouw zelf spreken”
“ u mag mevrouw best spreken maar dan is ze dat na het gesprek weer vergeten”
“Ja maar ze moet zelf deze formulieren zelf door sturen”
“ dat kunt u haar best vragen maar dan ben ik bang dat u geen formulieren toegestuurd krijgt”
“Nee ze moet er toch zelf aan denken om de formulieren door te sturen”
“Bent u op de hoogte dat mevrouw dementie heeft”
“Ja”
“Weet u wat dementie inhoud”
“Ja”
“ dan snapt u toch ook dat mevrouw niet in staat is om de formulieren zelf op te sturen”
“ nee want het is de bedoeling dat dit door de persoon zelf gedaan wordt”
“…”

UWV zaken regelen is onderhand een full time baan op zich!

Voor iemand met Dementie kun je een wettelijk vertegenwoordiger aanstellen. Als er een indicatie is dat ze zelf geen dingen meer mag regelen dan heb je die vertegenwoordiger nodig. Dit kan ook een kind van haar zijn bijvoorbeeld.
Maar als ze zelfstandig woont dan zal ze zelfstandig dingen moeten regelen. Als dat niet meer gaat zou ik toch kijken voor een indicatie voor langdurige zorg, dat kan ook gewoon als ze thuis blijft wonen ;) (zelf nu aan de hand met mijn vader) Zo lang er geen wettelijk vertegenwoordiger is dan zal ze zelf haar handtekening moeten zetten enz. Daar kan het UWV niet van afwijken.

Mijn vader is gelukkig de wettelijke vertegenwoordiger. We hebben zelfs al geregeld dat als hij plots komt te overlijden dat ik dat dan van mijn moeder wordt. Het was ook super veel werk om dit allemaal te regelen, gelukkig hebben een casemanager die ons ook uithelpt.

Maar ook met machtiging doet het UWV echt vaak belachelijk moeilijk over dingen die al een lange tijd bij hen bekend zijn en vast staan.
Ik snap dat het ook maar mensen zijn die uit een boekje werken en afhankelijk van computer systemen maar het is niet normaal hoe vaak je van het kastje naar de muur gestuurd wordt of opnieuw moet terugbellen of moet vragen naar iemand hoger op. Er worden zo veel fouten gemaakt en als je er zelf niet keihard achteraan gaat dan heb je niets. Mijn vader is normaal super nuchter maar na de zo veelste keer zo’n soort telefoon gesprek te hebben ben je het echt meer dan zat.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 00:00

O nou dat is heel simpel.

Laat maar weten wanneer jullie van het UWV de zaakjes op orde hebben en tot die tijd gewoon doen wat er gevraagd wordt. Niet? Dan nemen we contact op met een advocaat. Moet je eens opletten wat er dan mogelijk is. Druk op die ketel.

Er worden idd heel veel fouten gemaakt daar. Ik denk deels om veel te rekken. En dat er ook teveel langs elkaar wordt gewerkt.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 09:10

Hier gaat ook alles via een advocaat. Geven ze niets om. Zijn ze wel gewend daar.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 09:28

DuoPenotti schreef:
Hier dus door werk in de tuinbouw, maar ik wil wel de kanttekening plaatsen over werk waar nu de neus voor opgehaald word...vast door diverse.
Maar vergeet niet dat 15 jaar terug veel Nederlanders er op een vuile manier uitgeflikkerd zijn om vervolgens Polen in dienst te nemen.

Dit is dus waar mijn familie ook 'last' van gehad heeft.. in ons oude tuinbouwdorp was het normaal om in de tuinbouw te gaan werken, dat was een prima baan, niet super, geen kantoren, gewoon handwerk. Veel laagopgeleide want veel gingen jong (denk vanaf 14 / 16 jaar) werken via via, ons kent ons enzo..
Toen die generatie een jaar of 25-30 was schat ik (of misschien ouder, want ik herinner me dat het bij mijn vader gebeurde) werden de arbeiders uit het buitenland gehaald.. want goedkoper.

Dus niet omdat 'de nederlander dat werk niet wilde doen' (ik walg echt van die uitspraak) maar omdat werkgevers ineens goedkopere krachten konden inhuren (die voor de normen in hun thuisland ineens bergen geld verdienden)... Heeft best veel families ontwricht...

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 15:39

BeFunny schreef:

Maar er moet wel de mogelijkheid zijn om een spoedpost te bellen in de avonden/weekenden. Voor spoed dus en niet voor een splinter in je teen ofzo ;)

Maar elk mens heeft recht op vrije tijd. En de meeste huisartsen werken al ver over de 40 uur per week.

Maar sommige mensen vinden zichzelf heel belangrijk en verwachten dat iedereen voor hun klaar staat wanneer ze maar willen.

Ja, ik denk dat iedere gemeente een spoeddienst hier heeft of een wachtpost. Het is niet dat je nergens terecht kan, dus vond het echt wat van de pot gerukt. Je zou maar ergens anders geboren zijn waar er pas een arts is op 5 uur wandelen denk ik dan... Maar oke, in haar ogen wil de jongere generatie alles zonder ervoor te werken. Ik denk dat veel jongere generaties (zoals hier al vermeld werd) het veel moeilijker hebben om bijvoorbeeld een huis te kunnen kopen.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 16:15

CalipsoLover schreef:
BeFunny schreef:

Ja, ik denk dat iedere gemeente een spoeddienst hier heeft of een wachtpost. Het is niet dat je nergens terecht kan, dus vond het echt wat van de pot gerukt. Je zou maar ergens anders geboren zijn waar er pas een arts is op 5 uur wandelen denk ik dan... Maar oke, in haar ogen wil de jongere generatie alles zonder ervoor te werken. Ik denk dat veel jongere generaties (zoals hier al vermeld werd) het veel moeilijker hebben om bijvoorbeeld een huis te kunnen kopen.

Nou in vroegere tijden kon je de huisarts ook niet snachts bereiken. Toen waren er nog geen mobieltjes en kon je een spoed nummer bellen en mocht je blij zijn als er aan de andere kant van de stad naast een ziekenhuis een huisarts dienst deed.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 16:16

Ibbel schreef:
Als jij een chronisch progessieve aandoening hebt (MS, Huntingdon, ALS, sommige vormen van reuma om er maar een paar te noemen) dan weet je dat het niet beter wordt. Als je dan geleidelijk van 36 uur via 32 uur naar 28 uur gaat en werken lukt alsnog niet, heb je jezelf ermee. Veel chronisch zieken willen heel graag blijven werken, maar uiteindelijk kost die loyaliteit je geld.
Je kunt dus best blijven werken, maar zorg dat je voor het andere deel al in de WAO zit. Stap niet zelf terug in uren.

Klinkt makkelijk hoor: zorg dat je al in de wao zit. Helaas moet je toch echt eerst door de UWV molen, en die gaat uit van je(theoretische) verdien vermogen. Zolang je onder de 35 procent blijft krijg je dis gewoon geen uitkering.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 16:32

Loretta schreef:
DuoPenotti schreef:
Dat heb ik dus aan de arbeidsdeskundige gevraagd. Ja slecht had haar gegoogeld en gezien dat ze een klein kind had.
Heb haar gevraagd of ze haar kind bij mij in de taxi zou zetten.
Zij gaf alleen maar als antwoord: ik moet doen wat de arts mij opdraagt.
Toen ik haar vroeg of ik het UWV aansprakelijk mocht stellen als ik met 8 kinderen een zwaar ongeluk krijg kreeg ik geen antwoord.

Het is dus gewoon een walgelijke arts. Wat stelt de artseneed nog voor met zulke artsen. Daarnaast is het gewoon heel makkelijk om je als arbeidsdeskundige te verschuilen achter de arts. Het toont weer eens aan wat er mis is bij de overheid.

Breek me de bek niet open over UWV artsen. Gelukkig had mijn arbo arts me heel goed voorbereid op het eerste bezoek aan het UWV en wat ik kon verwachten. Haar uitspraak: zolang je niet nagenoeg stervend binnen gebracht wordt heb je weinig kans. Het zijn geen artsen zoals velen denken, het zijn 9-17 uur verzekeringsagenten met als doel: hou zoveel mensen buiten een uitkering.
Helaas ervaringsdeskundige, maar het is wat het is, en 34,4 % afgekeurd geeft een inkomens verlaging van 34,4 %. Want pas bij 35% of meer komt er een uitkering.

Mdrf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 16:40

Peuk schreef:
Naar mijn idee heeft juist de middenmoot/net onder modaal het in Nederland het vooral pittig. En daarmee bedoel ik de mensen die €2000/2100 netto per maand binnen halen. Die nergens voor in aanmerking komen maar wel overal de volle mep voor mogen betalen.
.

Daar heb je een heel goed punt! Ik val inderdaad in die schaal en ben ook vrijgezel, kom nergens voor in aanmerking qua toeslagen. Moet doet alles betalen met dat ene salaris en dat is best pittig elke maand. Het zou bijna lonen om minder te gaan werken, dan houd ik netto meer over.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 12:35

Popstra schreef:
O.k, ik zou me dus schuldig moeten voelen omdat we nu rijk zijn?
Nou aan me nooit niet. We hebben keihard voor onze centen gewerkt en nog! Ik heb vroeger 4 banen tegelijk gehad gewoon omdat ik niet lui was m’n handen te laten wapperen en geld wilde verdienen. Een mentaliteit die je overigens steeds minder ziet plus men er z’n neus voor op haalt bepaald werk te doen wat nu door arbeidsmigranten gedaan word.

Komt bij we een aardig pak aan belasting moeten betalen over onze ,bezittingen,
We weten allen waar die belasting voor gebruikt word!?

En Ohja, 30 jaar geleden was het ook lastig een betaalbare woning te vinden als starter hoor. Niks anders dan nu. echter hadden velen wel meer geld op hun rekening omdat er lang niet zo lang gestudeerd werd als nu en jongeren veel minder schulden hadden.
Je spaarde voor je uitzet.

Eind jaren 70 is ook een hele lastige tijd geweest afgaan op wat mijn ouders vertelden. Ik ben opgroeid in de jaren 80/90 en wij hadden het niet breed. Ouders gescheiden. Moeder was afgekeurd voor werk. Studeren was er voor mij niet bij. Ik werkte fullll time vanaf mijn 16e en doe het de afgelopen jaren weer rustig aan.

Maar ik werkte dus vanaf mijn 16e en heb ook nooit schuld opgebouwd.
Ik vind het onwijs sneu voor studenten "sommigen hebben op het eind 60000 studieschuld. Hoe gaan die daar ooit uitkomen? Zo jong en al zo'n last en een huis kopen met zo'n schuld kun je wel vergeten.

Ik woonde vanaf mijn 19e op mezelf en toen huurde ik dus een huisje (dat kon toen veel makkelijker dan nu) ik had een salaris van bijna 1300 gulden. Geen vetpot. Maar mijn huur was 259 gulden per maand en met blokverwarming weinig stook kosten dus ik had ongeveer 800 gulden voor mezelf na aftrek zorgverzekering telefoon abbo . Daar was ik heel gelukkig mee. Voelde me rijk. Ondanks dat ik hard moest werken.

Maar dat was een andere tijd.
Nu is alles ongelofelijk duur en het leven wordt bijna onmogelijk gemaakt.

Wij hebben het goed. Eigen huis. Geen schulden. En we kunnen op vakantie enz.

Ik voel me niet schuldig omdat ik ergens van gekomen ben. Maar ik leef wel mee met de mensen die het momenteel zwaar hebben.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 14:11

Ja er ligt gewoon een groot probleem bij wonen. Veel mensen dragen 50% tot 60% van hun inkomen af aan huur. En niet omdat ze zo royaal wonen helaas…