Iet dalend leesplezier, ik verbaas me over de verbazing.

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Soepblik
Berichten: 1184
Geregistreerd: 26-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 10:28

Om maar nog te zwijgen over dat de leeslijsten op middelbare scholen volledig verouderd en totaal niet inclusief zijn. Onze jongere generaties hebben geen zin in het lezen van tich boeken die keer op keer geschreven zijn door oude, witte mannen in een tijd dat vrouwen nog moesten vechten voor hun stemrecht en nog veel meer. Daar kan je het wel of niet mee eens zijn en je kan ook vinden dat literatuur niets met geslacht te maken is, maar punt is dat Gen Z wel zo denkt en gender en inclusiviteit één van de dingen is die zij het allerbelangrijkst vinden. Inderdaad zoals TS zegt: Je kan jezelf er totaal niet mee associëren.

Waarom moet lezen iets elitairs zijn? Want zo wordt het werkelijk waar neergezet door ons educatiesysteem/de overheid. Alsof jouw lezen er alleen toe doet als het door hen als "intelligent" wordt opgevat. Doodzonde. Ik hou enorm van lezen maar daar ben ik pas na de middelbare achtergekomen. Toen ik die lijst op het VWO zag schrok ik me dood en las ik vooral niet (met alle gevolgen van dien).

Overigens ligt de volledige leescultuur in Nederland op zijn gat. Zodra je in Engeland voeten aan de grond zet bruist het van de verhalen, boekwinkels waar je in kan verdwalen, en kom je overal mensen met boeken tegen in cafeetjes. Het leeft daar. Maar toen ik een uitgever in Nederland over dit onderwerp sprak, zei die inderdaad: het is in Nederland een wereld van stoffige oude mensen die overal wat van vinden. Dat "hoogstaande" van het lezen is zó toxic.

Ik weet ook nog dat er een aflevering was van De wereld draait door, waar vier oude, witte mannen de lijst van de 50 beste literaire werken uit Nederland aan het beoordelen waren, en de enige vrouwelijke titel in de lijst live op TV eruit knikkerden omdat ze die toch wat minder vonden. :+ Daar zakt je broek toch van af. Geen wonder dat niemand wil lezen. Als dat de status quo is, krijg je jongere generaties die erg goed zijn in hun eigen weg creëren, nooit meer aan het lezen.
Laatst bijgewerkt door Soepblik op 08-10-21 10:36, in het totaal 1 keer bewerkt

xxCYNNxx

Berichten: 5665
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 10:35

LunarEclipse schreef:
Die gekke benadering van seks en seksualiteit in Nederlandse literatuur stoorde ik mij ook aan. Ik ben niet vies van een beetje erotiek maar in veel boeken is het inderdaad gewoon seks voor het shockeren, of seks om de seks inclusief details die er helemaal niet toe doen zoals kleur van schaamhaar of alinea over de geur van iemand z'n poes. Als ik geshockeerd wil worden of alle details te weten wil komen zijn er voldoende websites die daarbij kunnen helpen :+. Sowieso hou ik niet van de nodeloze uitgebreide omschrijving van nutteloze details. Ben ik veel te ongeduldig voor. Er was één zo'n boek ik weet niet eens meer welke, dat was onmogelijk dik en het enige wat ik dacht bij mijzelf: 'als de auteur gewoon wat minder aandacht had besteed aan de details dan had ik dit boek 3 keer zo snel uit' :D. Turks Fruit heb ik bewust niet gelezen, Twee vrouwen overigens wel en dat vond ik wel een leuk boek voor zover ik me herinner.


Er is 1 boek wat idd erg moeilijk leest vanwege de ellenlange opsommingen van details....tot aan het merk van de huidcreme aan toe en das....ding, ding, ding; American Psycho van Bret Easton Ellis......ja das geen boek die op de literatuurlijsten staat I know ( althans; niet in mijn tijd en mijn persoonlijke mening; een leraar die dat boek op zn lijst zet moet gewoon een sadist zijn) maar dat is dus gewoon HET voorbeeld van een boek waar, vanwege de opsommingen van details niet doorheen te komen valt.....het is me trouwens wel gelukt om het door te lezen, heb het boek zelfs in de kast staan, maar nee; de kans dat ik dat boek ooit nog eens lees is nihil, eigenlijk gewoon 0,0% kans.
Is dan ook het enige boek dat ik ooit gelezen heb EN de verfilming heb gezien en dat ik zeg; de verfilming is vele malen beter dan het boek, waarin alles flink gedowntuned is, wat op alle vlakken ook wel nodig was; de moordscenes in het boek zijn namelijk erg gruwelijk in detail gebracht.

divided
Berichten: 843
Geregistreerd: 07-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 10:41

.
Laatst bijgewerkt door divided op 23-05-24 14:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Memories

Berichten: 2638
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 10:46

Soepblik schreef:
Waarom moet lezen iets elitairs zijn? Want zo wordt het werkelijk waar neergezet door ons educatiesysteem/de overheid. Alsof jouw lezen er alleen toe doet als het door hen als "intelligent" wordt opgevat. Doodzonde. Ik hou enorm van lezen maar daar ben ik pas na de middelbare achtergekomen. Toen ik die lijst op het VWO zag schrok ik me dood en las ik vooral niet (met alle gevolgen van dien).


Dit triggert ook weer een herinnering bij mij :+ Ik heb zelf ook VWO gedaan en alles wat niet van het niveau op de leeslijst was werd door onze docente echt naar beneden gehaald, dat je dat soort boeken niet zou moeten lezen en dat het beneden onze stand was om gewoon een simpele thriller of roman of YA werk te lezen. Toen ik een paar jaar geleden weer begon met boeken zoals de Hunger Games voelde dat echt fout aan omdat dat niet 'hoorde', totdat ik er dus achter kwam dat dat een domme gedachte was die op de middelbare school in m'n hoofd geprent was. 8)7

Prima2Donna

Berichten: 862
Geregistreerd: 14-07-12
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 10:48

Ik ben het helemaal met je eens TS! Ik vind lezen heerlijk, maar op de middelbare school heb ik vanaf de 3e klas misschien één boek op mijn literatuurlijst daadwerkelijk in mijn handen gehad. Zulke saaie onderwerpen, laat de kinderen gewoon iets lezen dat ze zélf leuk vinden. Dat hoeven geen klassieke boeken te zijn, het is tijd voor verandering. Niks is goed als je het tientallen jaren hetzelfde houdt. Het leven is nu zo anders dan een (halve) eeuw geleden.

Hevonen

Berichten: 5658
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 10:54

pien_2010 schreef:
Joachim Stiller → <3 wat prachtig, is zelfs nog een film gemaakt.

Ik vind het heel erg herkenbaar en nee het ligt niet aan de digitalisering. Ik las ook alles wat los en vast zat en nu inmiddels ook weer.
Ik zat op het VWO en ik las met heel veel genoegen alle boeken van Ciske de Rat (ik praat over 45 jaar geleden) maar ook bv de boeken van Anna Blaman→ eenzaam avontuur. De 1ste boeken mochten niet op de lijst want waren te licht van niveau en de tweede mocht niet want zou te moeilijk zijn geweest :Y)
Toen vond ik er niets meer aan en heb met moeite een lijst bij elkaar kunnen schrapen en het heeft minstens 20 jaar geduurd voordat ik lezen weer erg leuk vond.

Dat ik een zeer hoog eindcijfer had voor Nederlands was puur geluk. Ik had nl de gedichtenbundel snikken en grimlachjes van Godfried Bomans op de lijst staan iets dat verwondering wekte bij de examinatoren. Waarom was de vraag }> . Tja dat wist ik natuurlijk ook niet waarom ik dat boekje zo grappig vond. Dus toen heb ik van pure ellende een paar gedichten uit het boekje voorgedragen met als uitsmijter de zin: "dit zijn toch prachtige en grappig gedichtjes". En toen ging ik weer zitten en had een 10 te pakken en mocht vertrekken _O-

Voor jongeren vind ik zelf de avonden van Reeve en dan ook de film een aanrader. Toen begreep ik veel meer van het bekrompen en donkere van die tijd + het maakt heel zichtbaar (de film) hoe de wereld enorm is veranderd in een vrij korte tijd.

Dus ik ben het eens met de openingspost. Begeleid als docent een beetje diegene die boeken verslinden en stuur niet teveel. Laat het vrij, want die lezers komen er echt wel en zorg vooral dat je ze niet in de weg zit.
En die jongeren die de schurft hebben aan lezen geef ze eens een boek wat ze wel graag lezen. Bv mijn zoon heb ik aan het lezen gekregen (hij heeft dyslexie) op de lagere school, door met stripboeken te komen uit de bieb die hij erg leuk vond. Dat mocht toen eigenlijk niet, maar hij vond de plaatjes heel erg leuk en werd zo nieuwsgierig naar de zinnetjes.
Nu zag ik onlangs biografieën bij hem liggen zoals van Holleeder, en voetballers die hij helemaal uitgelezen heeft. Ik wist niet wat ik zag, want dyslexie is natuurlijk voor het leven, ook al schrijft hij nu toch vele male minder fonetisch dat komt denk ik door al dat appen van tegenwoordig en lezen. Dat hele gedoe van niveau oordelen vind ik echt niet leuk en erg afremmend voor het plezier aan lezen dat mensen kunnen hebben. Als je als docent iedereen in zijn waarde kunt laten dan zijn er misschien jongetjes en meisjes die nooit een boek zouden pakken, die de biografie van een beroemde voetballer/ voetbalster gaan lezen. Dat is toch prachtig, missie geslaagd!



De komst van Joachim Stiller is een fantastisch boek, heb het een aantal malen gelezen en nu al heel lang niet meer, maar juist door het open einde is het een boek waar ik nog steeds met regelmaat aan denk. Ik had geen idee dat het verfilmd was, zal eens zoeken. Dank!

Ook de boeken van Johan Daisne (vooral De trein der traagheid, en De trap van steen en wolken) en Jaqcues Hamelink (o.m. Ranonkel of de geschiedenis van een verzelving) en Belcampo horen tot het magisch realisme. Heerlijke boeken!

xxCYNNxx

Berichten: 5665
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 10:54

O ja dat elitaire tintje.....dat had je, toen ik op de havo zat ook wel ja. Ik las heel veel Stephen King boeken, verslond ze, maar dat werd idd door de leraar Nederlands als pulp gezien.
Kreeg uiteindelijk wel mn Engelse leraar zover dat ik er 2 mocht lezen voor de Engelse lijst; The Talisman en Needfull Things ( de laatste was op het randje en moest even praten als brugman, maar omdat die 2 samen 1 boek vertegenwoordigde van de literatuurlijst werd die uiteindelijk toch toegelaten. Mooie is ook nog; mijn mondeling ging voornamelijk over die 2 boeken ook nog :D

Maar idd; alles wat niet als literatuur beschouwt wordt is eigenlijk beneden alle stand; das gewoon pulp. Tsja; ik lees graag pulp denk ik dan maar; Game of Thrones was fantastisch om te lezen. Lord of the rings ook. Stephen King zal ik altijd een warm hart voor houden......lekker man; pulp lezen :D
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 08-10-21 10:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Amber_anne

Berichten: 6983
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 10:54

Ik heb niet alle reacties gelezen maar ik vond de literatuur lijst eigenlijk heel leuk en fijn. Het hielp mij om boeken te kiezen die buiten mijn normale genre zaten. Ik vond eigenlijk alle boeken die ik heb gelezen van de lijst leuk, behalve 'ik Jan Kremer' maar zelfs een boek waar ik amper doorkwam had iets interessants

Janneke2

Berichten: 23091
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 10:55

Wat ik het leukste vind en vond aan literatuur: de verhalen 'over' en 'achter' het boek.

Ik las op school vrolijk het zgn. uittrekselboek, niet om mijzelf het lezen van het boek te besparen, maar om te kijken of het thema mij aansprak.

En verder heb ik rondgeneusd in de schoolbieb: zo was bij ons 'een boek van Multatuli' verplicht.
Met veel plezier las ik Vorstenschool.
(Met alle respect voor het meesterwerk Max H., waar mijn lief mij tijdens een wintervakantie uit voorlas, kraaiend van plezier over Droogstoppel.)

En op feestjes kan ik vrolijk vertellen over het laatste bedrijf van het toneelstuk van G. B. Shaw over Jeanne d'Arc.

Verder ben ik van de school dat literatuur moeilijk is, punt.
Daag scholieren maar uit.
Het is moeilijk, maar het is niet snel fout: doe je best. (En de aanstellers Reve, Mulish en dinges niet mee gerekend: het gaat ergens over. Waar over precies, tja: doe je best.)

axel_1997

Berichten: 1826
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-21 10:58

Ik kan ook nog steeds ronduit opstandig worden van overdrachtelijke titels die klinken zoals de titels op mijn lijst. Alleen de titel. De inhoud hoef ik niet eens te kennen. Van de titel alleen wordt ik soms opstandig. Maar misschien is dat ook mijn bètabrein dat alleen logische uitspraken wil accepteren.

Bijvoorbeeld

Titel: Verdriet is dat ding met veren. Mijn reactie: Nee! Verdriet is dat ding met TRANEN! Dat ding met veren dat heet een kip! Maar ik snap de verwarring want het leven van een kip is ook om te janken!

xxCYNNxx

Berichten: 5665
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 10:59

nou ja; een thriller gaat tenslotte ook ergens over....en mits goed geschreven, wordt de lezer net zo goed uitgedaagd, maar dan op een andere manier.

pjer
Berichten: 1621
Geregistreerd: 18-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 11:04

Op de havo in begin jaren 90 moest ik voor nederlands, engels en duits de literatuurlijst doorwerken en idd voor elke taal bestond de helft ongeveer uit boeken van voor 1900 en de 'moderne' boeken gingen over de 2e wereldoorlog of de 'klassiekers' die ook al in dit topic genoemd werden. In alle vakken ging het ook over de 2e wereldoorlog. Ik had ook geschiedenis in mijn pakket en ik was er zo klaar mee. Boeken waar niet doorheen te komen was, alles met betrekking op die k.. oorlog. Ik heb uiteindelijk misschien een derde van alle boeken gelezen en de rest gebluft (internet bestond nog niet). En ik heb daarna minstens 20 jaar geen enkel boek meer gelezen en ook geen oorlogsfilm gekeken en ook de schoolreis naar berlijn heb ik geskipt. Ik was er zo vreselijk klaar mee.

Janneke2

Berichten: 23091
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 11:08

xxCYNNxx schreef:
Kreeg uiteindelijk wel mn Engelse leraar zover dat ik er 2 mocht lezen voor de Engelse lijst; The Talisman en Needfull Things ( de laatste was op het randje en moest even praten als brugman, maar omdat die 2 samen 1 boek vertegenwoordigde van de literatuurlijst werd die uiteindelijk toch toegelaten. Mooie is ook nog; mijn mondeling ging voornamelijk over die 2 boeken ook nog :D


Dat vind ik briljant!

Goed literatuuronderwijs: als jij goed hebt nagedacht over een boek/ er een verhaal met kop en staart over kan vertellen: dan is het goed.

Wat bij mij op school mocht: zet een serie songteksten van 1 artiest/ auteur op je lijst, uiteraard gaat het om het verhaal. (Niet de melodie en dat je het gedicht uit je hoofd kent. Al mag je eventueel de melodie en de kunst op de cover wel meenemen in het verhaal. Denk 'the wall' van Pink Floyd, maar ik was toen al van school af...)

Soepblik
Berichten: 1184
Geregistreerd: 26-01-21

Re: Iet dalend leesplezier, ik verbaas me over de verbazing.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 11:13

Het is toch eigenlijk belachelijk dat precies die mensen die zo van literatuur beweren te houden (docenten) er regelmatig voor zorgen dat je er een grafhekel aan krijgt?

Karin

Berichten: 65340
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 11:14

Janneke2 schreef:
Wat bij mij op school mocht: zet een serie songteksten van 1 artiest/ auteur op je lijst, uiteraard gaat het om het verhaal. (Niet de melodie en dat je het gedicht uit je hoofd kent. Al mag je eventueel de melodie en de kunst op de cover wel meenemen in het verhaal. Denk 'the wall' van Pink Floyd, maar ik was toen al van school af...)

Ik had vrienden op een school in een buurgemeente en daar mochten ze dat ook. Een goede vriend van mij met wie ik de liefde voor Marillion deelde had een songtekst van die band op zijn Engelse leeslijst staan. Ik was jaloers :+ Teksten van Marillion uit de jaren tachtig, hele verhalen zijn dat, daar kun je wat over vertellen. Mijn school was echt niet conservatief, maar zo ver waren ze toen nog niet. :))

Bowo
Berichten: 2868
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Iet dalend leesplezier, ik verbaas me over de verbazing.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 11:23

In mijn ervaring doet de docent ook heel veel. Wij hadden niet zo zeer een lijst, maar 'loop naar de bieb, kast x en y zijn voor jullie'. Maar vindt dan maar eens wat in die kasten wat past bij mijn stijl. Ik las namelijk echt veel in die tijd, binnen een paar dagen waren mijn boeken uit en hoe dikker, hoe beter. In mijn eerste jaar lezen voor de lijst had ik een docent die super behulpzaam was en begreep dat ik gewoon in de fantasy/sci-fi hoek wilde blijven. Als die standaard boeken word ik gewoon niet blij van, die had ik eerder al wel geprobeerd, maar had ik gewoon echt niets mee. Maar mijn docent heeft dus boeken aangeraden en ondanks dat ik ze niet fantastisch vond, kon ik ze zeker nog wel waarderen en dat jaar heb ik ook nog met plezier gelezen.
Het jaar daarna kreeg ik een andere docent, die zei 'die boeken hebben we niet'. Het jaar daarvoor was het tegendeel al bewezen, maar goed, ik wist ze zelf niet te vinden en mijn docent blijkbaar ook niet. Dat jaar ben ik echt alle lol kwijt geraakt in het lezen.

Ondertussen heb ik de boeken gelukkig weer terug gevonden, maar helaas heeft Netflix toch ook een groot deel van de tijd overgenomen die ik eerst besteedde aan lezen. Dat had ik toch liever anders gezien.

Apple

Berichten: 76249
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 11:25

Wij moesten indertijd 15 boeken voor Engels lezen, waarvan 5 van voor 1900 (ofzoiets) en 30 voor Nederlands waarvan ook omschreven was uit welke periode (in praktijk kwam dat neer op ongeveer de helft van voor 1900 en de rest later).

Er stond meer dan voldoende op de lijst om het leuk te houden. Op mijn Engelse lijst had ik Pride and Prejudice van Jane Austen staan, dat had ik als luisterboek. Dat was uiteindelijk het boek waar ik het meeste plezier van had, ik had niet verwacht dat het een verhaal zou zijn met hele komische dialogen en karikaturen als karakters :D

De rest van de boeken viel ook wel mee. Inderdaad voor NLD veel WO2. Donkere kamer van Damocles, De aanslag, dat soort werk.

Janneke2

Berichten: 23091
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 11:26

Soepblik schreef:
Om maar nog te zwijgen over dat de leeslijsten op middelbare scholen volledig verouderd en totaal niet inclusief zijn. Onze jongere generaties hebben geen zin in het lezen van tich boeken die keer op keer geschreven zijn door oude, witte mannen in een tijd dat vrouwen nog moesten vechten voor hun stemrecht en nog veel meer. Daar kan je het wel of niet mee eens zijn en je kan ook vinden dat literatuur niets met geslacht te maken is, maar punt is dat Gen Z wel zo denkt en gender en inclusiviteit één van de dingen is die zij het allerbelangrijkst vinden. Inderdaad zoals TS zegt: Je kan jezelf er totaal niet mee associëren.

De meeste witte mannen die in de 16e eeuw literatuur schreven waren vooruitstrevend.
Een beetje later hebben we Belle van Zuylen en de vriendinnen Betje Wolff en Aagje Deken.
En voor Hadewych en Zuster Bertken heb ik om uiteenlopende redenen veel respect, maar persoonlijk vind ik Anna Bijns totaal niet vooruitstrevend...
Citaat:
Ik weet ook nog dat er een aflevering was van De wereld draait door, waar vier oude, witte mannen de lijst van de 50 beste literaire werken uit Nederland aan het beoordelen waren, en de enige vrouwelijke titel in de lijst live op TV eruit knikkerden omdat ze die toch wat minder vonden. :+ Daar zakt je broek toch van af. Geen wonder dat niemand wil lezen.

De aanstellers Reve, Mulish en dinges hebben wel iets op hun geweten.

Onder het pseudoniem Andreas Burnier verscheen ooit een boek met de vreselijke titel: 'Jongens, proza en het gezelschap van geleerde vrouwen'. (Omkering van : literatuur gaat over sex met meiden, poëzie als "l''art pour l' art" en goed gezelschap. ;) )
In deze bundel is een verhaal dat de ik persoon lid wordt van een literaire praatgroep, want zij wil weten wat dat nou toch precies is, literatuur. Haar conclusie luidt, 'dat literatuur saai moet zijn'. ;(
Dan beschijft ze haar probleem : dadelijk moet ik een 'referaat' houden. Waar vind ik een saai boek...? Volgt een opsomming dat ze Shakespeare zo spannend vond, moest gniffelen om P. C. Hooft met zijn knipoogjes, Bertold Brecht kreeg haar op het puntje van de stoel, etc etc.
.... uiteindelijk vond ze een saai boek, hield een braaf referaat - en toen was het weer niet goed.

"Literatuur over hoe wij kijken naar literatuur'...!

Soepblik
Berichten: 1184
Geregistreerd: 26-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 11:30

Janneke2 schreef:
Soepblik schreef:
Om maar nog te zwijgen over dat de leeslijsten op middelbare scholen volledig verouderd en totaal niet inclusief zijn. Onze jongere generaties hebben geen zin in het lezen van tich boeken die keer op keer geschreven zijn door oude, witte mannen in een tijd dat vrouwen nog moesten vechten voor hun stemrecht en nog veel meer. Daar kan je het wel of niet mee eens zijn en je kan ook vinden dat literatuur niets met geslacht te maken is, maar punt is dat Gen Z wel zo denkt en gender en inclusiviteit één van de dingen is die zij het allerbelangrijkst vinden. Inderdaad zoals TS zegt: Je kan jezelf er totaal niet mee associëren.

De meeste witte mannen die in de 16e eeuw literatuur schreven waren vooruitstrevend.
Een beetje later hebben we Belle van Zuylen en de vriendinnen Betje Wolff en Aagje Deken.
En voor Hadewych en Zuster Bertken heb ik om uiteenlopende redenen veel respect, maar persoonlijk vind ik Anna Bijns totaal niet vooruitstrevend...
Citaat:
Ik weet ook nog dat er een aflevering was van De wereld draait door, waar vier oude, witte mannen de lijst van de 50 beste literaire werken uit Nederland aan het beoordelen waren, en de enige vrouwelijke titel in de lijst live op TV eruit knikkerden omdat ze die toch wat minder vonden. :+ Daar zakt je broek toch van af. Geen wonder dat niemand wil lezen.

De aanstellers Reve, Mulish en dinges hebben wel iets op hun geweten.

Onder het pseudoniem Andreas Burnier verscheen ooit een boek met de vreselijke titel: 'Jongens, proza en het gezelschap van geleerde vrouwen'. (Omkering van : literatuur gaat over sex met meiden, poëzie als "l''art pour l' art" en goed gezelschap. ;) )
In deze bundel is een verhaal dat de ik persoon lid wordt van een literaire praatgroep, want zij wil weten wat dat nou toch precies is, literatuur. Haar conclusie luidt, 'dat literatuur saai moet zijn'. ;(
Dan beschijft ze haar probleem : dadelijk moet ik een 'referaat' houden. Waar vind ik een saai boek...? Volgt een opsomming dat ze Shakespeare zo spannend vond, moest gniffelen om P. C. Hooft met zijn knipoogjes, Bertold Brecht kreeg haar op het puntje van de stoel, etc etc.
.... uiteindelijk vond ze een saai boek, hield een braaf referaat - en toen was het weer niet goed.

"Literatuur over hoe wij kijken naar literatuur'...!



Je hebt zeker gelijk, echter gaat het de jonge generatie niet om of die mannen vooruitstrevend waren of niet. Waar zijn alle boeken van zwarte schrijvers? De LGBT schrijvers? Waarom moet een boek uit de vorige eeuw komen om ertoe te doen? Waar is de diversiteit en waar zijn de boeken en mensen met wie je je kan identificeren? Of wij dit nu wel of niet belangrijk vinden; Gen Z vindt van wel.

Dieuwke_
Berichten: 4564
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 11:33

Och, de literatuurlijst :=

Op de basisschool had wij altijd zo'n boekenweek, heerlijk vond ik dat. Ik las echt heel graag. En op de middelbare school moest ik me door Multatuli - Max Havelaar, de oudste versie mogelijk, heen worstelen. Dat was de eerste boekoverhoring waar ik een onvoldoende voor haalde. Ik kwam er niet doorheen en daarna was ik ook meer dan klaar met de literatuurlijst :')

Apple

Berichten: 76249
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 11:35

Ik denk dat dit heel erg van je school afhangt. Wij hadden bijvoorbeeld indertijd The Color Purple van Alice Walker om op je lijst te zetten voor Engels.
Dat was toen (midden jaren tachtig) een recent boek en niet geschreven door een 'blanke witte man'. Zo waren er nog wel meer.

Suzanne F.

Berichten: 49659
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 11:40

Hier een goed stuk over de literatuurlijst: https://www.lezen.nl/tijdschrift-artike ... ederlands/

En helemaal mee eens met wat er in wordt gezegd. Er moet een balans zijn en een vertaling van de literatuur naar leesplezier. Ik wou dat ik die leuke opdrachten had gekregen ipv een saai mondeling als een soort overhoring.

Op mijn lijst in 1997-1998 stonden:
De aanslag - Mulisch
De kroongetuige - ‘t Hart
Hersenschimmen - Bernlef
De donkere kamer van Damocles - Hermans
Kaas - Elsschot
Karakter - Bordewijk
Oeroeg - Haasse
Een vlucht regenwulpen - ‘t Hart
Van de koele meren des doods - Van Eeden
Het leven is verrukkelluk - Campert
De ontdekking van de hemel - Mulisch
Nooit meer slapen - Hermans
De avonden - Reve
Lijmen/het been - Elsschot

Toch heb je tegenwoordig met podcasts en luisterboeken wel meer manieren om een boek tot je te nemen. Ook staat internet vol nu met samenvattingen. In mijn tijd hadden we nog geen internet of begon het net te komen. Misschien is de literatuurlijst in zijn huidige vorm wel achterhaald en moeten we zoeken naar opdrachten die het boek uitleggen (wat zou jij de hoofdpersoon aanraden? Wat voor beroep vind jij bij de hoofdpersoon passen en waarom?).
En wat iemand hier ook zei: de link leggen tussen vakken. Een soort overall blik op de leerstof en de verbanden.

pien_2010

Berichten: 44033
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 11:43

Soepblik schreef:
Ik weet ook nog dat er een aflevering was van De wereld draait door, waar vier oude, witte mannen de lijst van de 50 beste literaire werken uit Nederland aan het beoordelen waren, en de enige vrouwelijke titel in de lijst live op TV eruit knikkerden omdat ze die toch wat minder vonden. :+ Daar zakt je broek toch van af. Geen wonder dat niemand wil lezen. Als dat de status quo is, krijg je jongere generaties die erg goed zijn in hun eigen weg creëren, nooit meer aan het lezen.


Dat weet ik ook nog, ik was hier briesend......

Als ik in mijn eigen boekenkast kijk, heb ik vanwege kleinere boekenkast helaas heel erg veel boeken weg moeten doen. Zo zonde. Wat me opvalt is dat ik van veel schrijfster de boeken bewaard heb en dat is dus niet de hoge literatuur :o
Vanwege dyslexie lees ik alleen in het Nederlands , dus ook vertalingen en dan staat hier alle boeken van Auel→ de aardkinderen, veel boeken van Slaughter, Rose, Carla Norten, Saskia Noort, Tess Gerittsen , Marion Pauw, Liza Marklund, Judith Lindbergh, Simone van der Vlugt, Barbara Bradford (geërfd van mijn moeder <3 ), Anito Notaro, Haich, Griet op de Beeck, ea. Grappig, het is dus niet hoge literatuur maar de boeken die ik dus niet weg wilde gooien, zijn boeken van mijn vak en dus ontspannende boeken van voornamelijk schrijfsters. Grappig had ik dus zelf totaal geen erg in.

De lijst van Suzanne die boeken heb ik ook allemaal gelezen maar weet niet of dit nog op mijn lijst stond of niet. Reve las ik zelf wel graag met name de avonden vond ik zo prachtig.

La_Lune

Berichten: 440
Geregistreerd: 07-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 11:46

Hier ook iemand die veel minder is gaan lezen door de literatuur lijst.
Van de 12 die ik heb gelezen (en ja, ik het ze écht allemaal gelezen) vond ik er maar 3 of 4 echt leuk. Door de rest heb ik me heen moeten worstelen. Wat mij inderdaad ook opviel is dat het overgrote deel door oudere witte mannen was geschreven en dat ik in veel boeken ook vrouw onvriendelijke stukken zag. Niet heel inspirerend voor een jonge meid.
En als ik een (in mijn ogen een heel geschikt) boek aandroeg, mocht ik die niet voor de lijst gebruiken.

De Engelse literatuurlijst vond ik echter wel heel erg leuk. Dat waren verhalen met thema’s die mij veel meer aanspraken. Het is dan ook opvallend dat ik sinds de middelbare school enkel nog in het Engels lees.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 11:52

Soepblik schreef:
Je hebt zeker gelijk, echter gaat het de jonge generatie niet om of die mannen vooruitstrevend waren of niet. Waar zijn alle boeken van zwarte schrijvers? De LGBT schrijvers? Waarom moet een boek uit de vorige eeuw komen om ertoe te doen? Waar is de diversiteit en waar zijn de boeken en mensen met wie je je kan identificeren? Of wij dit nu wel of niet belangrijk vinden; Gen Z vindt van wel.
Ach, mijn lijst stond al vol vrouwen en POC schrijvers voordat iedereen ineens 'woke' was en het een issue werd en guess what, daar heb ik tótaal geen moeite voor hoeven doen. Mensen die klagen dat dat soort dingen niet inclusief zijn, hebben vaak zelf ook niet verder gekeken dan hun neus lang is en willen alles op een presenteerblaadje aangeboden krijgen.

Overigens waren er genoeg LGBT+ schrijvers hoor, ook in "de goede oude tijd," alleen waren die niet zo openlijk out als nu. Dus wederom: kwestie van verder kijken dan je neus lang is, ook daarvoor zit je op school, om zelfstandig te leren nadenken.