Situatie Afghanistan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 08:38

enzino schreef:
Cer schreef:
Ik begreep dat Afghanistan een rijke bodem heeft (Volgens een rapport van de United States Geological Survey van enkele jaren geleden zit er 60 miljoen ton koper, 2,2 miljard ton ijzererts en een grote hoeveelheid andere interessante grondstoffen en edelmetalen, zoals goud, zilver, robijnen en saffieren, in de Afghaanse bodem. Bovendien noemde het Amerikaanse ministerie van Defensie Afghanistan in het verleden zelfs "het Saoedi-Arabië van het lithium) Bron: Nu.nl
En dat alleen de Taliban daar wellicht wat mee doet...

Het zal vooral China zijn die er wat mee doet, want die hebben de afgelopen tijd al ontmoetingen met de Taliban-top gehad om dit soort dingen te bespreken. De Chinese ambassade in Kabul is nog gewoon open. Bovendien halen de Chinezen de plannen voor Taiwan nu ook weer naar boven, want Amerika is nu zwakker dan ooit.

Ben benieuwd. De Sovjets hebben het geprobeerd in de jaren 80 en zijn met de staart tussen de benen vertrokken.

Daarna hebben de Noordelijke Alliantie en de Taliban tot 9/11 elkaar de koppen in geslagen (winst op punten voor de Taliban maar geen knock-out want de Noordelijke Alliantie zit nog steeds in het eerder genoemde Panjshir).

Vanaf 9/11 proberen de Amerikanen en de NATO er iets van proberen te maken met een hele rits aan interim regeringen en afspraken en dat eindigt nu ook weer.

Laat China het maar proberen dan. Gegeven de Chinese tolerantie voor anders denkenden (toch, Oeigoeren?) en de wereldberoemde menselijkheid van de Taliban lijkt die combo de komende 20 jaar ook weer een hoop ellende op te gaan leveren voor alle betrokkenen.

Anoniem

Re: Situatie Afghanistan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 08:41

Het verschil is dat de Chinezen zich niet druk maken om iets anders dan wat ze eruit kunnen halen. Die willen de grondstoffen en zijn bereid ervoor te betalen. Die hebben geen doelen om de productie van drugs uit te bannen, vrouwen rechten te geven, een democratie te introduceren, of een LGBTQ vlag bij de ambassade op te hangen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 08:45

Laten we ons wel even bij de feiten houden en niet alle schuld op Biden schuiven. JA, Biden EN de internationale gemeenschap hebben enorme fouten gemaakt, dat is een feit. MAAR uiteindelijk is de regering van Afghanistan verantwoordelijk. Die regering was zo corrupt als het maar zijn kan. Die regering heeft zijn soldaten al maanden niet betaald. DIE regering is er in 20 jaar niet in geslaagd om van het mooie Afghanistan ook een GOED land te maken. Die regering was meer bezig met eigen belang.
De soldaten hebben niet één schot gelost. Hoe oneervol kun je het hebben. Dus daar mag ook wel naar gekeken worden ondanks al het begrip dat ik heb voor het feit dat Jan Soldaat of in dit geval Mo soldaat niet zijn leven gaat riskeren zonder dat het thuisfront geld heeft om eten van te kopen.
Ik vind het erg gemakkelijk om nu gelijk alles op Biden te schuiven en eerlijk gezegd ook onsmakelijk. Biden en zijn staf en de internationale gemeenschap hebben gewoon hele grote fouten gemaakt en blijkbaar de situatie volledig onderschat. MAAR uiteindelijk heeft het land Afghanistan en dan met name de regering, niet de kans gepakt die het heeft gehad om er de laatste 20 jaar een mooi rijk democratisch land van te maken met een sterk leger die opgewassen zou zijn tegen de taliban, een land waarin er kansen lagen voor iedereen. Egoïsme, wanbestuur, corruptie over de ruggen van het eigen volk heen daar ligt de werkelijke schuld van deze zo falende afloop! Zo denk ik erover. Heel veel mensen, waaronder Nederlanders hebben hun uiterste best gedaan om het anders te laten verlopen.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 18-08-21 08:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Cowboy55

enzino schreef:
8nnemiek schreef:
Dus jouw voorstel zou zijn om alles daar weg te halen inclusief alle wapens zodat het afghaanse leger geen enkele mogelijkheid had om zich te verdedigen tegen oprukkende troepen, en laat het ze maar uitzoeken?
En die mensen op de landingsbaan, dat waren vooral gewone burgers. Die worden niet geëvacueerd, die blijven daar zitten in de oliebol, hun leven niet zeker en tig jaar terug in de tijd.

Trump is zo slim geweest om alles net buiten zijn regeerperiode te regelen zodat hij er niet meer verantwoordelijk voor is maar wel ermee had kunnen pochen als het wel goed had gegaan.

Interessant dat je alleen dit stuk quote zodat je aan de vraag voorbij kan gaan of Biden hier direct voor verantwoordelijk is of niet. Maar ik kan begrijpen dat je die vraag liever niet beantwoord. Dat is ook niet nodig, want bijna iedereen is het er unaniem over eens dat hij eindverantwoordelijke is en hier vreselijk grote fouten gemaakt zijn. Helaas hebben die mensen die naar hun dood vielen van dat vliegtuig daar niet zo heel meer aan, net zoals de mensen die daar achtergebleven zijn.

Om eerlijk te zijn heb ik geen volledig voorstel hoe ze dit hadden moeten aanpakken. Is ook niet zo erg, ik ben niet de bevelhebber over de troepen in Afghanistan, noch heb ik toegang tot alle intelligence-reports of claim ik enig verstand te hebben van het land of het midden-oosten. Maar met mijn beperkte kennis over dit onderwerp, en wat bronnen met de mening van beter geïnformeerde mensen, zou ik tenminste inzien dat het mogelijk verstandiger geweest zou zijn om eerst alle Amerikanen en bondgenoten terug te halen voordat je troepen massaal terugtrekt. Ook zou ik het Afghaanse leger het inderdaad maar laten uitzoeken zonder hi-tech wapentuig als duidelijk was dat ze zichzelf niet zouden kunnen en willen verdedigen, iets dat al jaren bekend is (om te parafraseren: "these people are the bottom of the barrel in the country, and the country is already the bottom of the barrel in the world" - naar schatting was tenminste een derde van de troepen verslaafd aan drugs en ze waren zo druk bezig met het stelen uit Amerikaanse basissen dat ze de hele dag naar benzine stonken). Wie denkt dat modern wapentuig ze een kans had gegeven heeft duidelijk teveel mainstream media gekeken waar ze de propaganda oneindig hebben herhaald ondanks dat er bewijzen genoeg waren dat het helemaal niet goed in daar.

Nou ben ik kalmaan toch echt benieuwd wat dat ‘modern wapentuig’ is dat achter blijft. Als de Afghaanse soldaten de ‘bottom of the barrel’ zijn (geen tegenspraak hier) welk modern wapentuig kunnen die gasten dan bedienen EN OPERATIONEEL HOUDEN? Wat ik al 20 jaar zie is een heel conventionele, zelfs wat achterlijke manier van oorlog voeren waarbij de high tech vast in handen van Amerika was en bleef.

Cer

Cowboy55 schreef:
Laat China het maar proberen dan. Gegeven de Chinese tolerantie voor anders denkenden (toch, Oeigoeren?) en de wereldberoemde menselijkheid van de Taliban lijkt die combo de komende 20 jaar ook weer een hoop ellende op te gaan leveren voor alle betrokkenen.

Dan passen die toch eigenlijk prima bij elkaar? Geven beiden niks om mensen... En als ze aan elkaar kunnen verdienen zou je bijna denken dat het de perfecte match is.. ook gezien ze westerse vrijheden niet heel tof vinden. En als ze het kringetje van Stan's aan elkaar kunnen breien, is China ook weer een stuk dichterbij..

Cowboy, die afghaanse soldaten zijn toch getraind door de amerikanen, las ik ergens? met het idee dat ze zelf tegen Taliban konden gaan strijden... maar dat is dan niet helemaal gelukt..

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 08:50

enzino schreef:
Het verschil is dat de Chinezen zich niet druk maken om iets anders dan wat ze eruit kunnen halen. Die willen de grondstoffen en zijn bereid ervoor te betalen. Die hebben geen doelen om de productie van drugs uit te bannen, vrouwen rechten te geven, een democratie te introduceren, of een LGBTQ vlag bij de ambassade op te hangen.

Dan blijven ze nog steeds ongelovigen. En als de Taliban dat wellicht nog wel over hoofd willen zien dan gaan de geldschieters achter de Taliban, de oliemiljardairs in Saoedie-Arabië en omstreken, dat zeker niet doen. Waar moeten die mensen hun dagen mee vullen als geen oorlog is om van een veilige afstand vanuit hun supercar te financieren?

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 08:53

Cer schreef:
Cowboy55 schreef:

Dan passen die toch eigenlijk prima bij elkaar? Geven beiden niks om mensen... En als ze aan elkaar kunnen verdienen zou je bijna denken dat het de perfecte match is.. ook gezien ze westerse vrijheden niet heel tof vinden. En als ze het kringetje van Stan's aan elkaar kunnen breien, is China ook weer een stuk dichterbij..

Cowboy, die afghaanse soldaten zijn toch getraind door de amerikanen, las ik ergens? met het idee dat ze zelf tegen Taliban konden gaan strijden... maar dat is dan niet helemaal gelukt..

Tuurlijk zijn ze getraind. Op automatische wapens. RPG’s. Mortieren, kanonnen. Maar dat zijn geen geavanceerde systemen. Dat soort dingen leerden Nederlandse dienstplichtigen in de jaren 80 ook nog wel.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 08:55

Maar daar kunnen ze toch evengoed een hoop schade mee aanrichten? (ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt.. het zijn geen katapulten of proppenschieters, toch?) En de burgers hebben dat niet, dus ze walsen zo door denk?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 09:00

pien_2010 schreef:
Laten we ons wel even bij de feiten houden en niet alle schuld op Biden schuiven. JA, Biden EN de internationale gemeenschap hebben enorme fouten gemaakt, dat is een feit. MAAR uiteindelijk is de regering van Afghanistan verantwoordelijk. Die regering was zo corrupt als het maar zijn kan. Die regering heeft zijn soldaten al maanden niet betaald. DIE regering is er in 20 jaar niet in geslaagd om van het mooie Afghanistan ook een GOED land te maken. Die regering was meer bezig met eigen belang.
De soldaten hebben niet één schot gelost. Hoe oneervol kun je het hebben. Dus daar mag ook wel naar gekeken worden ondanks al het begrip dat ik heb voor het feit dat Jan Soldaat of in dit geval Mo soldaat niet zijn leven gaat riskeren zonder dat het thuisfront geld heeft om eten van te kopen.
Ik vind het erg gemakkelijk om nu gelijk alles op Biden te schuiven en eerlijk gezegd ook onsmakelijk. Biden en zijn staf en de internationale gemeenschap hebben gewoon hele grote fouten gemaakt en blijkbaar de situatie volledig onderschat. MAAR uiteindelijk heeft het land Afghanistan en dan met name de regering, niet de kans gepakt die het heeft gehad om er de laatste 20 jaar een mooi rijk democratisch land van te maken met een sterk leger die opgewassen zou zijn tegen de taliban, een land waarin er kansen lagen voor iedereen. Egoïsme, wanbestuur, corruptie over de ruggen van het eigen volk heen daar ligt de werkelijke schuld van deze zo falende afloop! Zo denk ik erover. Heel veel mensen, waaronder Nederlanders hebben hun uiterste best gedaan om het anders te laten verlopen.

Ik ook Pien dat zei ik hiervoor ook in mijn post.
Waar ligt de schuld nu echt?

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 09:11

Cer schreef:
Maar daar kunnen ze toch evengoed een hoop schade mee aanrichten? (ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt.. het zijn geen katapulten of proppenschieters, toch?) En de burgers hebben dat niet, dus ze walsen zo door denk?

Ja, ze walsen zeker zo door als ze dat willen. Ik hou mijn hart vast voor de regio Panjshir. Maar je hebt het over spul waar je een ‘bottom of the barrel’ land mee kunt controleren. Mondiaal stelt t niks voor.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 09:21

Goede vraag, 'waar ligt de schuld nu echt?'
Ook meteen de moeilijkste die er is, vermoed ik zo.

Dat soldaten 'geen schot lossen', ("ik ben ook maar een pacifist")
vind ik misschien nog niet zo erg.

Sinds de inval van de Russen in 1979 hebben te veel soldaten al geschoten.

Als gezegd, ik was een fan van de Dutch approach, met leger en al. (Pacifisme is mooi, maar je zult iets moeten.)
... maar dat moet je consequent doen, een jaar of dertig ofzo en liefs niet in 1 provincie.

Alle andere westerse initiatieven vond ik hetzij minder geslaagd, hetzij onzin.
Wraak voor de aanslagen 'snap ik', al vind ik het de weg niet.
"Wij gaan efkes een democratie in uw land op poten zetten" (met voorbij gaan aan de hele cultuur, structuur, geschiedenis etc etc van het land) : kolder.

En als optimist denk ik : westerse soldaten eindelijk weg, er blijven nog wat humanitaire missies - en nu de wonden likken van meer dan 40 jaar oorlog. (Herstel gaat ook rustig veertig jaar duren, maar hopelijk kan men nu iets gaan opbouwen...)
(Men denke aan Zuid-Afrika na de apartheid: uiterst moeizaam en gewelddadig. En onze eigen Wederopbouw: met bakken financiële steun toch geen leuke periode.)
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 18-08-21 09:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 09:22

IMJ schreef:
pien_2010 schreef:

Ik ook Pien dat zei ik hiervoor ook in mijn post.
Waar ligt de schuld nu echt?

Probeer deze link eens om een overzicht te krijgen van de gebeurtenissen. De bron is CFR.org, een denktank. Heb er weinig politieke kleur in gevonden, het is vooral een opsomming van gebeurtenissen na het vertrek van de Sovjets uit Afghanistan, het uiteenvallen van de Mudjahedin in Taliban en Noordelijke Alliantie en de machtsovername door de Taliban. In die timeline zitten antwoorden.

https://www.cfr.org/timeline/us-war-afghanistan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 09:23

Nederland was weer schromelijk laat met het ophalen van landgenoten.

Het is triest dat na 20 bezetting het allemaal in zo een korte tijd weer terug is bij af. Echter je kunt daar niet altijd blijven zitten.
Hoe verschrikkelijk ook voor de bevolking.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 09:25

Cowboy55 schreef:
Ja, ze walsen zeker zo door als ze dat willen. Ik hou mijn hart vast voor de regio Panjshir. Maar je hebt het over spul waar je een ‘bottom of the barrel’ land mee kunt controleren. Mondiaal stelt t niks voor.

Ohhh zo bedoel je, ja dat wel.. maar zou dat ook niet een kwestie van tijd kunnen zijn? met genoeg geld kan je alles kopen denk?

Ik vraag me af, hadden ze mensen die weg wilden, gewoon laten gaan? gezien ze 'beweren' dat vrouwen mogen werken, naar school mogen en er openlijk kritiek geuit mag worden... Dan mag je toch ook uitreizen? Of gaat dat ze een stapje te ver? (misschien hebben veel mensen wel geen reispapieren, ik weet niet hoe dat zit)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 09:31

Cowboy kun je korte samenvatting geven vd essentie. Ik ben ah verhuizen komende week en kan echt niet alles lezen. Glad geen tijd voor.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 09:33

Het is een opsomming van gebeurtenissen vanaf 1999, eigenlijk is het al een samenvatting Pien.
Maar heel veel tekst inderdaad.

Wel dank Cowboy, moglijk vind ik de rust/tijd het ook te lezen

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 09:35

Vanmorgen in Trouw : de EU ministers, Kaag voorop, overleggen met de buurlanden ivm opvang van uitgeweken Afghanen.
Waarbij de buurlanden zaken rondom vrouwenrechten etc moeten beloven en in ruil hulp krijgen.

En zowel Rusland als China willen vrienden worden met de nieuwe machthebbers.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 09:40

Pien, ik denk dat we qua schuldvraag wel onderscheid moeten maken tussen de volledig verkeerd ingeschatte overhaaste en slecht geplande terugtrekking waar Biden direct voor verantwoordelijk is en de algemene schuldvraag waarom er daar geen betrouwbare overheid opgezet kon worden.

De schuldvraag voor dat tweede gedeelte ligt bij de overheden die dachten dat je daar een democratie zomaar op kon zetten en er vervolgens miljarden heen stuurde die voor gigantische corruptie zorgde. Daarnaast is ook het pentagon schuldig voor het verkeerd inlichten van het Amerikaanse volk waardoor dit veel te lang doorging.

@cowboy: die machinegeweren en gepantserde voertuigen maken niet zo heel veel uit, maar ze hebben nu ook blackhawk helicopters, drones en ground-to-air raketten waar behoorlijk wat geheime technologie in zit. Ik denk niet dat ze daar allemaal goed gebruik van kunnen maken dus die spullen gaan waarschijnlijk naar China/Iran/Rusland voor de technologie. Daarnaast las ik dat ze nu ook face-recognition apparaten hebben wat ongetwijfeld van pas zal komen om uit te zoeken wie de amerikanen geholpen hebben de afgelopen jaren.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 09:51

Ik heb ergens in een artikel gelezen dat de Taliban in de afgelopen jaren al veel dorpshoofden/stamhoofden omgekocht/omgepraat hebben. Zo konden ze zo snel en met weinig weerstand het land veroveren.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 09:54

pien_2010 schreef:
Cowboy kun je korte samenvatting geven vd essentie. Ik ben ah verhuizen komende week en kan echt niet alles lezen. Glad geen tijd voor.

Jeetje......uhm, OK, ik doe een gooi maar veel nuances gaan verloren. Hou daar rekening mee.

Samenvatting: in de afgelopen 20 jaar probeert het westen iets te maken van Afghanistan. Er wordt een poging gedaan om tot democratie te komen. Die pogingen falen door stammentwisten, corruptie en de Taliban en Al-Quaida (meneer Bin Laden) die constant aanslagen plegen.

In de hoogtijdagen zitten er onder Obama 100.000-130.000 Amerikanen en NATO troepen in het land. De kosten lopen op naar 444 Miljard dollar per jaar. Dat is niet houdbaar.

Ondertussen zijn er onderhandelingen gaande tussen de Afghaanse regering en de Taliban. Midden november 2020 zitten die onderhandelingen vast. Dat is ook het moment waarop de VS besluiten zich definitief terug te trekken. Daar begint het mis te lopen:

November 17, 2020
U.S. Announces Troop Withdrawal
Acting U.S. Defense Secretary Christopher C. Miller announces plans to halve the number of troops in Afghanistan to 2,500 by mid-January, days before President-Elect Joe Biden will be inaugurated.

Thousands of troops had already been pulled out following an agreement with the Taliban in February 2020, moving closer to fulfilling President Trump’s campaign promise to end the so-called forever wars.

The announcement comes as negotiations between the Afghan government and the Taliban are deadlocked and the militant group continues to launch deadly attacks. NATO Secretary-General Jens Stoltenberg warns that withdrawing troops too early could allow Afghanistan to become a haven for terrorists and the Islamic State to rebuild its caliphate.

Vervolgens besluit Biden tot een volledige terugtrekking en de Taliban doen een slimme zet:

April 14, 2021
Biden Decides on CompleteU.S. Withdrawal by 9/11
President Biden announces that the United States will not meet the deadline set under the U.S.-Taliban agreement to withdraw all troops by May 1 and instead releases a plan for a full withdrawal by September 11, 2021. “It’s time to end America’s longest war,” he says. The remaining 3,500 troops in Afghanistan will be withdrawn regardless of whether progress is made in intra-Afghan peace talks or the Taliban reduces its attacks on Afghan security forces and citizens. NATO troops in Afghanistan will also leave. Biden says Washington will continue to assist Afghan security forces and support the peace process. The Taliban says it will not participate in “any conference” on Afghanistan’s future until all foreign troops leave.

De Taliban houden op met praten, zetten hun troepen klaar, wachten totdat de VS bijna weg zijn en.....klaar. De snelheid waarmee Afghanistan valt is verbluffend voor alles en iedereen. Ter verdediging van de militairen: dit soort terugtrekking zijn militair enorm complex. Als je oud genoeg bent heb je de val van Saigon in 1975 ook live kunnen volgen. Exact dezelfde ellende:

Het besluit om Afghaanse tolken etc. weg te halen is niet aan militairen. Dat besluit ligt bij politici in de landen die iets met die situatie zouden moeten doen. En die zaten te pitten en te discussieren over politieke correctheid en de publieke opinie (in NL: moeten we nog meer vluchtelingen binnen halen?! Geert en Thierry zijn al zo boos).

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 10:07

Dat keer dat niks doet, de president is het land uit, wie weet hogere rangen in het leger ook al.

Dan zal er ook niet echt meer orders worden gegeven wie wat en waar doet ... zo werkt het in het leger van hogerop word alles bepaald.

Als ik ook nog lees dat je geen salaris krijgt..

Zodra je al gepakt word ben je waarschijnlijk dood gevangen ect en je familie ook.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 10:28

Wij kijken tegen deze situatie aan met onze westerse blik.
Voor ons is de heilige graal democratie. Dat wil helemaal niet zeggen dat andere culturen dat ook vinden.
Als westerlingen mogen we graag onze zin doordrammen. Alles moet dus maar een democratie worden.

En dan Afghanistan....

Vielen we ( intrnationale coalities) Afghanistan niet binnen om ( potentiele) terroristen uit te schakelen?
Afghanistan zou toevluchtsoord voor Al Quaida zijn( net als Pakistan trouwens).
Met flitsakties zouden de terroristen worden aangepakt. Die flitsaktie duurde ruim 20 jaar.
Hoe lang kan en mag een land bezetten? Ja bezetten want in weze waren we bezetters. Welicht niet in de ogen van iedereen maar voor grote groepen toch wel. We hebben getracht onze normen en waarden op te leggen. Vrouwenrechten etc... allemaal nobele doelen. Maar we bleven “ bezetters “. En dan komt er tijd dat je het land moet teruggeven aan de eigenlijke bevolking. Loslaten en het ze zelf laten regelen. Dat hebben ze gedaan, het zelf geregeld. Gekozen voor voor geen strijd meer te leveren en daarmee onvermijdelijk de Taliban de macht te geven. Terug naar het stenentijdperk de keuze van het land Afghanistan ( niet van de grote delen van de bevolking bevolking).

Trump had aangekondigd de troepen terug te trekken. Iedereen heeft ruim de tijd gehad te bedenken wat de gevolgen zouden kunnen zijn. Vele zijn super naief geweest en moeten nu ineens het land verlaten? 14 dagen geleden was het al meer dan duidelijk dat je als buitenlander moest wegwezen. Buitenlanders die daar vast zitten zijn veel te traag van begrip geweest. De wereld stond erbij en keek er naar.

Uiteindelijk is de bevolking de dupe. Ze hebben geproeft aan democratie en vele ( zeker vrouwen ) zal dat goed bevallen zijn. Ze hebben even mogen ruiken en voelen en nu wordt het ze weer afgepakt. Wat hebben we bereikt met onze bemoeienis? Hopelijk dat vrouwen nu het dominerende gedrag van de onderdrukkende mannen ( in naam van religie ) niet meer pikken en zelf maar ten strijde trekken. Want van internationale coalities hoeven ze niets meer te verwachten.

Als alle vrouwen toch eens besefte hoe sterk ze zijn én hoeveel macht ze zouden kunnen hebben! Die allemaal tesamen zijn sterker dan welke internationale coalitie of religie dan ook.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 10:43

Pareltjes schreef:
Hopelijk dat vrouwen nu het dominerende gedrag van de onderdrukkende mannen ( in naam van religie ) niet meer pikken en zelf maar ten strijde trekken. Want van internationale coalities hoeven ze niets meer te verwachten.

Als alle vrouwen toch eens besefte hoe sterk ze zijn én hoeveel macht ze zouden kunnen hebben! Die allemaal tesamen zijn sterker dan welke internationale coalitie of religie dan ook.

Ik denk dat er door de vrouwen vrij weinig te pikken is.

Onze nieuwe [***] vertelde deze ochtend dat hij uit Afghanistan gevlucht is eind jaren 90, en het grootste deel van zijn familie daar nog woont. Hij heeft verhalen verteld over de taliban waar je nekharen van overeind gaan staan.. Dan kun je nog zo sterk zijn, daar ga je niet tegen vechten..

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 10:49

Captain schreef:
Pareltjes schreef:
Hopelijk dat vrouwen nu het dominerende gedrag van de onderdrukkende mannen ( in naam van religie ) niet meer pikken en zelf maar ten strijde trekken. Want van internationale coalities hoeven ze niets meer te verwachten.

Ik denk dat er door de vrouwen vrij weinig te pikken is.

Onze nieuwe collega vertelde deze ochtend dat hij uit Afghanistan gevlucht is eind jaren 90, en het grootste deel van zijn familie daar nog woont. Hij heeft verhalen verteld over de taliban waar je nekharen van overeind gaan staan.. Dan kun je nog zo sterk zijn, daar ga je niet tegen vechten..

Zolang je dat blijft accepteren komt er nooit verandering. En vele vrouwen tergelijkertijd zijn minstens zo angstaanjagend. Maar er is ze ingeprent dat ze zwak zijn en mannen de baas zijn. En waarom doen mannen dat? Omdat ze maar al te goed weten wat er op het spel staat als vrouwen hun eigen kracht ontdekken.

Ik zeg niet dat het voor één enkele vrouw te doen is opstandig te worden tegen een man. Ik onderschat het zeker niet.....

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 10:51

maar niet alle mannen daar denken hetzelfde toch? wat dat betreft zou de Taliban outnumbered kunnen worden door zowel mannen als vrouwen... (hoewel dat een heel naief idee is misschien..)

Aan de andere kant, de zittende regering was blijkbaar ook niet tof... er moet dan toch wel een soort van 'leiding' zijn, die de 'revolutie' kan leiden.. denk?