Persoonsverheerlijking

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

7ofhearts

Re: Persoonsverheerlijking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-21 11:53

Eens met Popstra.

En met de Amsterdammers die tegen de petitie zijn.
Laat de Leidsedwarsstraat aub gewoon blijven.
Vind het een hele verkeerde associatie.
Dan woon je in de straat waar Peter R vermoord is.

Denk dat de mensen die oprecht van hem hielden dat ook niet zo een prettig idee vinden.
Als het dan perse moet!!! Alsjeblieft niet daar. Juist niet!

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-21 12:07

Qimm schreef:
Wie krijgt er dan wel terecht een straatnaam of standbeeld, of is dat altijd onzin? (Serieuze vraag)

Leuke /vraag

Ik zou dan persoonlijk denken aan medici die belangrijke onderzoeken hebben gedaan waar heel de mensheid voordeel van heeft.
Onderzoekers, mensen die vechten voor vrijheid en kansen voor een hele natie.
Kuipers als Nederlands astronaut.
Lijkt me prima.

Peter R heeft zich ingezet voor veel mensen.
Dat is een feit.
Maar hoeveel andere mensen doen dat niet?
Kan daar spontaan een hele rits van opnoemen, en dan vind ik ze persoonlijk nog niet eens allemaal even aardig.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 12:18

Fitzroy schreef:
Ik ben het wel een beetje met je eens, 7ofhearts. Ik las in het topic ook dat mensen in tranen zijn en slik, dit, slik dat. Natuurlijk vind ik het vreselijk dat iemand in koelen bloede wordt neergeschoten, maar ik heb er geen traan om gelaten. Het was toch risico van het vak en hij koos er zelf voor niet beveiligd te willen doen
Persoonlijk raakt mij de vermoedelijk opzettelijke dood van de motorrijder van de Politie die in dezelfde week door een vrachtwagenchauffeur werd doodgereden veel meer.

Uiteraard alletwee afschuwelijk, maar bij de politieman zeg je niet 'risico van het vak' en 'hij wilde motoragent worden'.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 12:23

Fitzroy schreef:
Fitzroy schreef:
Ik ben het wel een beetje met je eens, 7ofhearts. Ik las in het topic ook dat mensen in tranen zijn en slik, dit, slik dat. Natuurlijk vind ik het vreselijk dat iemand in koelen bloede wordt neergeschoten, maar ik heb er geen traan om gelaten. Het was toch risico van het vak en hij koos er zelf voor niet beveiligd te willen doen
Persoonlijk raakt mij de vermoedelijk opzettelijke dood van de motorrijder van de Politie die in dezelfde week door een vrachtwagenchauffeur werd doodgereden veel meer.

@Kookaburra: zie mijn post op blz. 1. Ik heb dat dus ook.

Zo zie je maar weer, emoties zijn voor iedereen anders. Wat mij stoort is het zinnetje: was toch risico van het vak bij Peters aanslag en niet bij de politieagent, ook bij hem is het risico van het vak.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 12:37

Fitzroy schreef:
Maar daar blijkt meteen duidelijk uit, dat een BN’er veel belangrijker is voor het nieuws dan een motoragent die ook zijn werk doet.

Dat lijkt me logisch, een BN'r heet zo omdat hij/zij zich in de picture heeft gewerkt/gezongen/gesport/crimineel een topper is/ enz enz.
De motoragent is geen BN'r en, hoe verrassend: minder nieuwswaarde. En grote kans dat de nabestaanden dat wel zo rustig vinden in hun verdriet.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 13:03

Interessant topic en ook iets waar wij het gelijk over hadden. We hadden geen Boulevard gezien, maar vielen wel midden in het nieuws dat Peter R de Vries was neergeschoten.

Aan de ene kant begrijp ik echt alle eer die hem toekomt. Hij deed veel goed werk, stak zijn nek uit en was een steun en toeverlaat voor mensen in een situatie die je je soms niet kan voorstellen. Maar we dachten ook gelijk aan zijn familie en bijv de oudere ouders van Tanja Groen.

Wat mijn persoonlijke punt is dat iedereen hem ook roemt om zijn motto; on bended knee is no way to be free. Echt super dat hij overal stond op die manier, maar wat heeft het hem gebracht? Je hebt niks gewonnen. Hij is er niet meer, de familie en vrienden moeten iemand missen en je kan je werk niet voortzetten. Dat vind ik dan wel echt een behoorlijke keerzijde.

Op tv wel een en ander bekeken. Toegegeven is het bij een bekend persoon en de dood toch moeilijk voor te stellen dat iemand is overleden. Juist een persoon die je veel ziet,een hele sterke persoonlijkheid is en een specifieke stem heeft met veel herkenning. Dat raakt je ergens omdat het onverwacht zomaar anders kan zijn in het leven.

Toch ben ik niet zo geraakt als al die rouwende mensen. Tegelijk kwam zo ongeveer de ramp in oa Z Limburg en ik vind oprecht dat ieder die overlijdt gelijk is. Een mens is een mens, met gevoel, emoties, pijn, maar ook familie en vrienden.
Of je nou 1 van de 100 bent ergens bij een ongeluk of ramp, of 1 gerichte moord. Ook die ene van die 100 is een mens en het blijft erg.

Met de motoragent vond ik de aandacht ook stukken minder. Misschien niet in het nieuws, maar de praatprogramma's hadden het er vrijwel niet over zover ik tv heb (terug) gekeken.

Op tv hoorde je wel links en rechts de ondertoon van wie hem ergens toch wel "irritant" vond en wie hem echt graag mocht. Maar dat zegt natuurlijk niks over het besef dat het vreselijk is wat er is gebeurt en je ondanks geen persoonlijke band, wel respect kan hebben voor iemands werk en inzet.

Of je alles en iedereen moet gedenken door een beeld, straatnaam of plaat???? Binnen mijn vriendengroep kwam iemand om door zinloos geweld. Daar waren toen, 30jr terug, al beelden en plekken voor. Het lijkt dan of het wordt vergeten en er steeds iets nieuws bij moet om mensen wakker te schudden.

Je kan in de straat zelf natuurlijk ook peilen onder bewoners wat zij vinden. Zoals Peter zijn broer al zei; zou het in overleg moeten met zijn kinderen en ik denk dat die niet snel iets erdoor willen drukken als er weerstand is van de bewoners.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 13:12

Betreffende straatnamen, ik denk niet dat ze een historisch en toeristisch bekende straatnaam in Amsterdam gaan veranderen. Een plaquette op plaats delict is logischer.

En ik wil nogmaals maar even aanhalen hoe bekend hij was, ik denk niet dat het tot jullie doordringt, maar de aanslag was zelfs hier in Portugal nieuws. Je hebt het dus wel degelijk over een internationaal bekend persoon met een staat van verdiensten en niet een willekeurige vermoorde persoon of willekeurige bekende Nederlander.
Dus eer en roem is niet zo gek.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 13:15

Lusitana schreef:
Betreffende straatnamen, ik denk niet dat ze een historisch en toeristisch bekende straatnaam in Amsterdam gaan veranderen. Een plaquette op plaats delict is logischer.

En ik wil nogmaals maar even aanhalen hoe bekend hij was, ik denk niet dat het tot jullie doordringt, maar de aanslag was zelfs hier in Portugal nieuws. Je hebt het dus wel degelijk over een internationaal bekend persoon met een staat van verdiensten en niet een willekeurige vermoorde persoon of willekeurige bekende Nederlander.

Natuurlijk beseffen mensen zich dat wel. Ze lieten het ook zien dat het in het buitenland nieuws was.

Maar dat nieuws is ook vanwege zijn werk, dus dat je vermoord kan worden om het werk wat je doet, wat ook internationale belangstelling had. Daar zal het minder gaan om Peter als vader en vriend, zoals hij zelf herdacht wilde worden.

En berichtgeven staat ook wel los van iemand op ene voetstuk zetten.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 13:21

7ofhearts schreef:
Maar aan de andere kant waarom zou je de wacht houden als de professionals er al zijn?

'.... we houden een wake, omdat hier iets gebeurt/ gebeurd is, wat we niet willen'.
Ik schreef over een brand en sprak met lof over de brandweer.
Maar dat het niet goed voelde, om te denken 'oh, er wordt geblusd, ik ga over tot de orde van de dag alsof er niets gebeurd is'.

Bij een moord(aanslag) geldt hetzelfde : alle lof voor de ambulance, het ziekenhuispersoneel - maar ik snap de behoefte om op de plek des onheils stil te staan : 'wat hier gebeurde willen we niet'.

Het ene is heel praktisch: blussen dan wel de medische handelingen,
het andere is een kwestie van de behoefte om 'uit te spreken' hoe verschrikkelijk we het vinden.
Citaat:
Als ik iemand zie die hulp nodig heeft zal ik die altijd aanbieden, maar als er al hulp is die actie onderneemt loop ik door.

Op zich is dat sociaal gedrag : loop niet in de weg, respecteer de privacy van het slachtoffer.
Maar denkbaar is de volgende keer dat je op die plek bent, er toch iets veranderd.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 13:25

Het op een voetstuk zetten is een gevolg van de bekendheid.
De bekendheid is de oorzaak van de uitgebreide berichtgeving.
De berichtgeving is de oorzaak van de algemene ontzetting, waarbij men weer stilstaat bij de verdiensten.

Er zijn er natuurlijk maar weinig die hem als vader en vriend kennen en die zullen om hem rouwen, dat is niet hetzelfde als het fenomeen ontzetting, zoals je dat hebt bij de dood van een bekend persoon.
Maar die ontzetting is wél gewoon oprecht en ik vind het raar dat mensen er op aangekeken worden en dat het dan persoonsverheerlijking wordt genoemd. Dat is ophemelen en idialiseren (zoals bij cult leiders) terwijl hij echt niet mooier of beter wordt gezien dan hij was, er is alleen een erkenning van staat van dienst, ook door diegenen die zich aan hem ergerden, want dat was om andere eigenschappen dan werkelijke dingen die niet door de beugel konden.

KarenQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 13:36

Nu vind ik het overlijden van Peter iets heel anders dan van Hases of Brood. Die eerste zie ik meer als aantasting van onze maatschappij dan die laatste twee. Dus zijn dood vind ik veel erger, maar ik heb het verder wel ter kennisgeving aangenomen.

Ik begrijp het inderdaad niet als derden helemaal overstuur zijn van zijn overlijden. Ik had een collega die speciaal kwam vertellen dat hij overleden was en hoe erg dat niet was. Alhoewel ik mij wel beter kan indenken waarom iemand wel van slag is. Maar het is niet iemand die ik persoonlijk ken, of die zoveel voor mij betekent heeft. Een potje zitten huilen en/of obsesief informatie gaan vergaren, sorry dat vind ik gewoon overdreven en sensatiezucht.

Hases en Brood worden in mijn optiek vreselijk verheerlijkt. Ze hebben best leuke dingen gemaakt (muziek/kunst) maar hun persoonlijke leven is gewoon geen voorbeeld met die drugs, drank en te jonge vrouwen (Hases).

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 14:46

Ik denk dat het ook niet zozeer ter ere van Peter zelf is, maar meer een aandenken aan waar hij voor stond met de bedoeling dat mensen daaraan blijven denken in de hoop dat het iets teweegbrengt.
Maar de groep waar het iets teweeg zou moeten brengen is daar vrij ongevoelig voor.
De dood van Peter gaat daar niets aan veranderen.

En ik deel wat Janneke zegt. Mensen hebben vooral de behoefte gehad om tot uiting te brengen hoe vreselijk zij het vinden wat er is gebeurd. En omdat Peter een BN-er was zijn dat er veel. Dat maakt indruk en dat snap ik best.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 14:55

Sluit me bij Babootje aan. Ik was ondertussen dit aan het typen en plaats dat toch maar nog steeds:
Wat zo erg is, is dat het een aanslag was. Dat hij ook niet meteen dood was, dus dat je eerst nog wat hoop hebt en dan moet accepteren dat het toch over is.
En nogmaals, dit is iemand die decennia lang met regelmaat op TV was en tegen onrecht vocht, en ik denk dat mensen zich daar meer mee kunnen identificeren en meer als een soort held zien.
En hij wordt dan slachtoffer van een laffe daad, die ons allemaal kan overkomen als je kop je niet aanstaat bij een gek, bij wijze van spreke, dat is dan ook weer anders.
Het is een aantal factoren bij elkaar opgeteld dat maakt dat we dit als schokkender ervaren dan de aankondiging van de dood van welk om het even andere bekende Nederlander.

Je weet ook gewoon niet welke rol iemand in het leven van iemand heeft gehad, zelfs als ze hem of haar niet eens persoonlijk kennen. Sommigen kijken nu eenmaal tegen mensen op die zeggen en doen wat ze zelf niet durven, ze gebruiken dat als inspiratie en als dat wegvalt, is dat voor hen een voelbaar verlies.
Dat je zoiets niet begrijpt, dat kan, maar veroordelen is weer een stap verder.
Niet iedereen zit hetzelfde in elkaar.

En als bokkers, stel er is een aanslag met dodelijke afloop op een ruiter uit jouw land in Tokio door een dierenactivist, haal je dan ook gewoon je schouders op?
Of overkomt je dan een schok, een gevoel van dit kán niet, boosheid naar de dader etc?
En wil je dan ook niet alles tot in de puntjes weten over het hoe en waarom?

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-21 15:02

Lusitana, niemand zegt dat het niet erg is en haalt zijn schouders er voor op.

Er is alleen een verschil met het “ erg “ voor bekende en nabestaande van de man en een massale rouw, en de man meteen een standbeeld te geven.

Nogmaals, meneer deed gewoon zijn werk.
En totaal los daarvan leefde hij er ook goed van.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 15:24

Ik zal dan wel een van de weinigen zijn die hem herhaaldelijk in zowat alle praat programmas op elk net voorbij heb zien komen tot het irritante aan toe bemoeiend en zijn ongezouten mening gevende over welk onderwerp dan ook (want hij leek overal verstand van te hebben) ipv enkel alleen tv programmas met de goede dingen die hij deed!?

En nogmaals ja, het is vreselijk dat iemand dit overkomt maar ik vind wel dat die irritante kant van hem door velen in ene vergeten lijkt te zijn en als je dit wel ergens in een topic eerlijk neer zet je gelijk de wind van voren krijgt!
Ook in dit topic lijkt hij min of meer ,verheerlijkt, te worden door een aantal.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 15:34

Ik vond hem alleen irritant met betrekking tot Ajax. ;)
Ik hou verder wel van mensen met een stevige mening, zeker omdat Peter dat goed kon onderbouwen.
Maar mijn waardering was vooral om het werk dat hij deed.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 15:35

Ik vond hem ook niet plezierig overkomen, en dat is nu niet met terugwerkende kracht veranderd. Maar wat ik persoonlijk mij mening op baseerde heeft niks te maken met wat hij daadwerkelijk deed (een hele hoop goede dingen voor heel veel mensen).
Maar het doet er ook niet toe wat ik van hem vond, ik kende hem niet persoonlijk, hij mij ook niet, dus waarom heeft het zin dat breed uit te meten. Überhaupt eigenlijk, ook als mensen nog leven, laat toch lekker gaan, besteed je energie toch lekker aan positieve dingen, heb je veel meer aan.
Anyway. Ik sta achter het 'over de doden niets dan goeds' Voor bekenden en familie is het toch ook niet fijn dat mensen jouw dode geliefde openbaar nog even bekritiseren.

Kortom; Als je niks aardigs te zeggen hebt, zeg dan niks.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-21 16:06

Quimm

Er is verschil tussen iets niet aardigs zeggen.

Peter R was ook niet altijd even aardig tegen andere.
Maar zolang je nog respect kan opbrengen voor de mening van een ander vind ik dat prima.

Ik vind het fout, als mensen die hem irritant vonden dan wel vooraan staan om zo genaamd een goed woordje voor hem te doen op tv.

Misschien heb ik dat ook wel gemist.
Dat er iemand zei, ik vond het een ………….. maar dit verdiend hij niet.
Dit mag gewoon niet!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 16:09

7ofhearts schreef:
Quimm

Er is verschil tussen iets niet aardigs zeggen.

Peter R was ook niet altijd even aardig tegen andere.
Maar zolang je nog respect kan opbrengen voor de mening van een ander vind ik dat prima.

Ik vind het fout, als mensen die hem irritant vonden dan wel vooraan staan om zo genaamd een goed woordje voor hem te doen op tv.

Dit mag gewoon niet!

Ik vind het juist totaal niet (meer) relevant dat je nog zo nodig iets negatiefs moet zeggen over iemand die op deze manier om het leven is gekomen :n

Ik snap ook echt niet waar je je druk om maakt, iedereen mag op zijn eigen manier met dit verdriet omgaan en de ene is nu eenmaal veel emotioneler dan de ander.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 16:18

Popstra schreef:
Ik zal dan wel een van de weinigen zijn die hem herhaaldelijk in zowat alle praat programmas op elk net voorbij heb zien komen tot het irritante aan toe bemoeiend en zijn ongezouten mening gevende over welk onderwerp dan ook (want hij leek overal verstand van te hebben) ipv enkel alleen tv programmas met de goede dingen die hij deed!?

En nogmaals ja, het is vreselijk dat iemand dit overkomt maar ik vind wel dat die irritante kant van hem door velen in ene vergeten lijkt te zijn en als je dit wel ergens in een topic eerlijk neer zet je gelijk de wind van voren krijgt!
Ook in dit topic lijkt hij min of meer ,verheerlijkt, te worden door een aantal.

Maar hij lijkt wel echt een duizendpoot te zijn geweest. Je hoort iedereen wel vertellen dat hij onwijs veel las, zich enorm interesseerde voor van alles en vrijwel nooit zomaar onzin uitkraamde.

Aan de ene kant vond ik het soms ook wel veel, maar ik hou ook wel van iemand die eens niet met de rest mee gaat en een eigen mening heeft en die goed kan onderbouwen en verdedigen.

Voor ons als kijker vind ik het wel een raar idee dat zo een sterke persoonlijkheid er niet meer is.

En wat ik eerder zei; Hij had gezonde discussies met mensen, maar je hoort dat er ondanks meningsverschillen ook veel wederzijds respect was. Juist als mensen hun werk goed deden.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 16:21

7ofhearts schreef:
Dit mag gewoon niet!

Maar waarom zou je dat publiekelijk gaan zeggen. Wat bereik je er mee? Wie maak je blij met zo'n uitspraak? Hoe verbeter je hiermee een situatie?
Prima als je iemand niet leuk/aardig/sympathiek vindt, maar het ventileren van die mening doet niks goeds.
De tweede helft van de zin is het enige waar het om gaat.

Ik blijf bij mijn standpunt, als je niks aardigs te zeggen hebt, zeg dan niks. En of anderen dan wel of niet doen maakt helemaal geen barst uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 16:39

Ik heb ook wel eens op een begrafenis gezeten dat ik en een andere gast ons afvroegen of we wel op de juiste begrafenis zaten, zo'n halleluja verhaal over de overledene waar we ons niet in herkenden.. Maar he, zoals Qimm ook zegt, waarom zou je er een negatief verhaal van gaan maken? Wat bereik je daarmee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 16:41

Relaxed schreef:
Ik vind het juist totaal niet (meer) relevant dat je nog zo nodig iets negatiefs moet zeggen over iemand die op deze manier om het leven is gekomen :n

Ik snap ook echt niet waar je je druk om maakt, iedereen mag op zijn eigen manier met dit verdriet omgaan en de ene is nu eenmaal veel emotioneler dan de ander.

Heel eerlijk, ik vond hem verschrikkelijk in tv shows, bij leven en mijn mening is niet veranderd sinds hij is neergeschoten Als mijn mening ineens zou veranderen omdat hij op een vreselijke manier aan zijn eind is gekomen, dan zou ik dat enorm hypocriet van mezelf vinden en ik zie dat ook bij anderen, die hypocrisie.
Over de doden niets dan goeds? Joh, je hoeft de vervelende kanten niet overbelichten, maar je kop in het zand steken dat er ook mindere kanten aan mensen zijn, hoeft ook weer niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 16:42

Qimm schreef:
7ofhearts schreef:
Dit mag gewoon niet!

Maar waarom zou je dat publiekelijk gaan zeggen. Wat bereik je er mee? Wie maak je blij met zo'n uitspraak? Hoe verbeter je hiermee een situatie?
Prima als je iemand niet leuk/aardig/sympathiek vindt, maar het ventileren van die mening doet niks goeds.
De tweede helft van de zin is het enige waar het om gaat.

Ik blijf bij mijn standpunt, als je niks aardigs te zeggen hebt, zeg dan niks. En of anderen dan wel of niet doen maakt helemaal geen barst uit.

Over de doden niks dan goed en anders bek houden?

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 16:46

Gewoon nooit nodig om te verkondigen dat je iemand stom vindt, want waarom?