Overstromingen in Limburg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 23:22

Ze voorspellen hier morgen een doorstroming in de maas van 2750 kuub per seconde. Dat is belachelijk hard. Toen het in 92 overstroomde was het 2500 kuub eventjes op zijn max…

Sterkte in het zuiden van Limburg, Duitsland en België.

@Sansieveria oh dat is echt niet grappig. Ik hoop dat er snel hulp komt.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 23:22

Cowboy55, nee dat zegt mijn gezond verstand me ook, maar wat is dat afschuwelijk.
Hij heeft met heel veel moeite zijn honden te voet in veiligheid kunnen brengen.

Kan alleen maar hopen dat ze daar veilig blijven ook...

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 23:23

Waar in de eifel zitten ze? Ik ken er ook heel wat mensen. -O-

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 23:26

Sansevieria schreef:
Cowboy55, nee dat zegt mijn gezond verstand me ook, maar wat is dat afschuwelijk.
Hij heeft met heel veel moeite zijn honden te voet in veiligheid kunnen brengen.

Kan alleen maar hopen dat ze daar veilig blijven ook...

+:)+ :knuffel:

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 23:29

Via de liveblogs van nu.nl en 1Limburg komt heel wat ellende voorbij. Verpleeghuizen en zelfs een hospice geëvacueerd. Dat bericht over de Oliemolen in Heerlen had ik ook gelezen. Er wordt idd nog veel meer water verwacht, niet alleen via de Maas, maar ook via de Rijn. Nog meer gebieden onder water.

Limburg, je zal er maar wonen... Dat was zo'n mooie reclameslogan. Sterkte voor iedereen die er nu middenin zit of er dierbaren heeft wonen.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 23:29

soesita schreef:

Schweinheim, Euskirchen.

tienus63

Re: Overstromingen in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 23:30

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 23:33

Sansevieria schreef:
soesita schreef:

Schweinheim, Euskirchen.

Pfffff…..van hieruit kom je je Aken niet eens voorbij. Dat ligt ook in een dal…..als iemand vanuit Bonn komt zou het kunnen lukken. Maar ik zou het niet doen……
Laatst bijgewerkt door Cowboy55 op 14-07-21 23:34, in het totaal 1 keer bewerkt

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 23:34

Het is echt dráma ten top, maakt niet uit welke kant je op gaat overal loop of rij je vast :x

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 23:35

Klopt, ze zijn daar blijkbaar waar het nog gaat mensen per boot en helicopter aan het evacueren.
Ga je dus met je auto echt niet doorkomen.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 23:36

Sansevieria schreef:
soesita schreef:

Schweinheim, Euskirchen.

Oh jippie. Ook in Euskirchen heb ik vrienden wonen. En ik heb net wat lokale nieuwsberichten gelezen. We zitten er echt middenin.

Ik ben zo gelukkig dat ik zonder grote problemen thuis geraakt ben en dat we hier (nog) droog zitten. We wonen gelukkig halverwege een berg, dus misschien gaat het voor ons goed. Maar in de omringende dorpen, steden en straten is het al hopeloos en het regent hier alweer volop. :\

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 23:43

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 23:43

oliebol, ben even buiten geweest. De wind draait naar zuid-west. Wat richting België ging komt nu terug…..Eindhoven/Veldhoven rond 1:15 uur……hang on to your hats…..
Laatst bijgewerkt door Cowboy55 op 14-07-21 23:51, in het totaal 2 keer bewerkt

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-21 23:45

Vind het ook super heftig dat er een hospice is ontruimd, mensen in hun laatste levensfase die dit nog moeten meemaken.

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 00:00

Een stal die twee, drie? Weken geleden blank stond, staat gewoon weer helemaal onder water. Alle paarden weer eruit..

Friesfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 00:04

Het is echt heel heftig, wij hebben net heel even in het centrum van Valkenburg gekeken en mijn hart huilt.. Het is echt verschrikkelijk om ons geliefde plekje zo te zien.. De Geul was vanmiddag al gigantisch vol en heftig qua stroming, maar inmiddels dusdanig overstroomt dat tot ver in het centrum je kniehoog door het water moet waden.. Mensen druk bezig hun zaak/woning of wat dan ook te redden..

De kerk in het centrum is ook volgelopen met water.. :(

fohadie

Pffff mijnn man en ik gaan graag naar het buitenland op vakantie. Dit jaar dachten we: mwah, corona is nog niet zo onder controle als we willen.* Laten we gaan fietsen in Zuid Limburg, daar komen wij als Noord Hollanders niet vaak... We vertrekken zaterdag...

* Even geen discussie ajb.

Het is natuurlijk het ergste voor de bewoners, sorry voor mijn emopost. Ik huil hier..
Laatst bijgewerkt door fohadie op 15-07-21 00:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Boras

Sterkte voor alle mensen die in nood zitten of dreigen te komen.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 00:05

_MG schreef:
Een stal die twee, drie? Weken geleden blank stond, staat gewoon weer helemaal onder water. Alle paarden weer eruit..

Toch niet weer op de Rimburgerweg?

Bopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 00:13

Wat heftig! Hier valt ook echt niks tegen te doen.
Pff veel sterkte aan alle betrokkenen.

Ik ben benieuwd wat andere rivieren nu gaan doen de komende dagen.
Als ik hier al lees dat ze zelfs aan de Ijssel nu al uiterwaarden en campins aan het evacueren zijn ...

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 00:15

Friesfanaat schreef:
Het is echt heel heftig, wij hebben net heel even in het centrum van Valkenburg gekeken en mijn hart huilt.. Het is echt verschrikkelijk om ons geliefde plekje zo te zien.. De Geul was vanmiddag al gigantisch vol en heftig qua stroming, maar inmiddels dusdanig overstroomt dat tot ver in het centrum je kniehoog door het water moet waden.. Mensen druk bezig hun zaak/woning of wat dan ook te redden..

De kerk in het centrum is ook volgelopen met water.. :(

Chips wat een ellende... 2 dagen terug nog geweest ook al ben ik hier als toerist ik leef met iedereen mee! Goed om te weten alvast wij wouden morgen eigenlijk wel weer een beetje op pad maar ik denk dat Valkenburg het niet wordt.

Goede nieuws is nu wel dat het iets rustiger lijkt buiten... Vindt het spannend om te slapen. Waardevolle spullen liggen al een stuk hoger ik schuif alles zo een tas in en kan direct weg.

En iets wat op overstromen stond (naam kwijt) blijkt nu toch het water tegen te houden en dat scheelt gelukkig al een hele hoop....

Ben benieuwd naar morgen!

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 00:16

Ik lees net dit op de site van L1:

22:00 uur - L1 niet langer rampenzender

Sinds 22:00 uur is L1 Radio niet langer rampenzender. Vanwege de wateroverlast was de zender vanaf 16:00 uur ingeschakeld als calamiteitenzender, waar de Veiligheidsregio Zuid-Limburg elk kwartier updates gaf over de situatie.

"Zodra er weer aanleiding is om de calamiteitenzender in te schakelen, zal dat ook weer gebeuren", meldde de Veiligheidsregio Zuid-Limburg nog.

Wil dat zeggen dat de Veiligheidsregio een calamiteitenzender nu niet noodzakelijk vindt?
Dat is dan positief nieuws lijkt me. Hope so.

Rustige nacht, Limburgers :knuffel:

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 00:18

Voordeel is dat een grote bui die verwacht werd leeg loopt boven Duitsland.

Dat geeft Limburg wat lucht.

Einde van de week moet al dat water door o.a. de Maas naar de zee.

En dan Luik. Vanmiddag zagen wij al dat de afvoer enorm toe nam. Le Vesdre bij chaudfontaine breekt alle records. Provincie Luik code rood (daar vloeit hij in de Maas. Afvoer zat boven die van 1998 (275), en ver boven die van 2011 (rond de 200). Normaal vloeit daar maar iets van 10/15m3 per seconde doorheen.
Dat zijn 275.000 literflessen, of 550.000 doppers, of 27.500 emmer water, elke seconde weer.

Ga vooral niét die kant op. De hulpdiensten hebben het zwaar zat. Hoe goed bedoeld ook, zorg dat je zelf niet in de problemen komt. En wordt niet het probleem van een ander.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 00:22

Zebrastreep schreef:
En iets wat op overstromen stond (naam kwijt) blijkt nu toch het water tegen te houden en dat scheelt gelukkig al een hele hoop....

De waterbuffer in Hoensbroek bedoel je? Ik kan er zo snel niets over vinden dat het wel gelukt is, maar dat zou goed nieuws zijn. Dat ding is gemaakt om water tegen te houden, moet je je voorstellen wat er vrijkomt als hij het niet houdt.

https://www.1limburg.nl/stutten-bassin- ... waarschuwd

Het goede nieuws is dat het vanaf vrijdag beter weer wordt, maar daar zijn we helaas nog niet. Er moet ook nog heel wat water afgevoerd worden via de Maas en de Rijn.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 00:22

Wij volgen het nieuws natuurlijk ook en het lijkt me echt vreselijk. Ik zou me echt geen raad weten als de straten en vooral ook je huis onder water komt te staan.

Lijkt me naar, maar ook gevaarlijk ivm electra. En wat doe je daarna? Hoe ruim je dat weer op en herstel je alles?

Maar ook de dieren? Misschien dat de quarters zich redden, maar de shetlander? En de varkens? Hoe moet ik mn honden uitlaten? Hoe erg de ramp ook is, ze moeten toch hun behoefte doen.

Ik ben echt gek op Z Limburg en de Ardennen. Heb ook voor verhuizen terug naar t Noorden, serieus huizen bekeken. Ik zeg niet dat ik nu blij ben dat we er niet wonen, maar had echt niet geweten wat we hadden moeten doen.

Hier regent het in ZO Groningen ook al even pittig, maar dat is vaker zo. Ik zal nu vooral echt niet klagen dat ik ben nat geregend en wat plassen op de track heb.

Iedereen daar, ontzettend veel sterkte.