(Seksueel) geweld naar vrouwen normaal?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 13:17

MCE schreef:
Neutraal en westers georienteerd is natuurlijk een contradictio in terminis. (quote anjali)

omgangsvormen kunnen universeel zijn, toch!!

Die zijn niet universeel in diverse andere culturen die inmiddels rijk vertegenwoordigd zijn in Nederland.

VuurVleugels
Berichten: 1813
Geregistreerd: 07-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 13:17

Benzz schreef:
Maar als je naar je omgeving kijkt, ken je dan echt zoveel mannen die dit gedrag vertonen? Ik ken ze amper, en degene die het doen worden per direct teruggefloten door andere mannen.


Vaak is het super subtiel. "Wauw, wat heb jij een mooie glimlach! En een schitterend figuur, als ik zo vrij mag zijn." Mooie woorden verpakt in mooie complimenten. Maar 9 van de 10 keer ligt daar een predator - prey relatie onder, vaak zonder dat de betrokkenen dat zelf echt doorhebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 13:19

elnienjo schreef:
anjali schreef:
[
Neutraal en westers georienteerd is natuurlijk een contradictio in terminis.

Volgens de in het westen geldende normen en waarden, zo je wil.
Definieer westerse normen en waarden. Mijn normen en waarden zijn echt niet die van de gemiddelde Henk en Ingrid of Rijkman Groenink hoor. :')

Benzz schreef:
Maar als je naar je omgeving kijkt, ken je dan echt zoveel mannen die dit gedrag vertonen? Ik ken ze amper, en degene die het doen worden per direct teruggefloten door andere mannen.
In de zin van aanranding etc. niet, maar wel die ontzettend denigrerend praten over vrouwen. Zelfs wanneer ze erop aangesproken worden door zowel mannen als vrouwen, vinden ze het nog helemaal oké. Zit je dan, met je "westerse normen en waarden." :x

(NB: Dit waren dispuutsgenoten, geen vrienden of zo.)

VuurVleugels schreef:
Benzz schreef:
Maar als je naar je omgeving kijkt, ken je dan echt zoveel mannen die dit gedrag vertonen? Ik ken ze amper, en degene die het doen worden per direct teruggefloten door andere mannen.


Vaak is het super subtiel. "Wauw, wat heb jij een mooie glimlach! En een schitterend figuur, als ik zo vrij mag zijn." Mooie woorden verpakt in mooie complimenten. Maar 9 van de 10 keer ligt daar een predator - prey relatie onder, vaak zonder dat de betrokkenen dat zelf echt doorhebben.
Maar als beide betrokkenen het niet doorhebben en er niets achter zoeken of geen bijbedoelingen hebben, zie ik het probleem minder. Dat is wel een beetje op alle slakken zout leggen imo.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-03-21 13:21, in het totaal 1 keer bewerkt

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 13:20

Citaat:
Hoe hoger het testosteron gehalte in het bloed is, hoe groter de kans op agressief gedrag. Zo zijn mannen tussen de 15 en 25 jaar, statistisch gezien, het meest agressief omdat zij de hoogste waarden testosteron hebben. Hoe lager het testosteron is, hoe kleiner de kans op agressief gedrag is.

Opmerking: heeft een man een hoog testosterongehalte en een laag serotoninegehalte, dan is de kans op gewelddadig gedrag het grootst.

Bron: https://psychowerk.nl/prtbegeleidersqws ... edrag%20is.

Sunnda

Berichten: 7845
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 13:20

VuurVleugels schreef:
Oh ja want in het westen zijn we allemaal zo enorm geciviliseerd natuurlijk. Ik weet niet of je mijn verhaal gelezen hebt, maar alle mensen uit dat verhaal kwamen vanuit honderd procent kaaskoppen achtergrond (om het maar even héél duidelijk en totaal onnodig racistisch te stellen). Zó makkelijk om de 'andere culturen' kaart te spelen altijd! -:(-

Tja, als ik dan de doodsbedreigingen hoor aan het adres van gul(dat Turkse meisje) en de reacties op bijvoorbeeld facebook als een marrokaanse vrouw een programma maakt (want je haren laten zien is niet zuiver en je benen ook niet. Dan ben je een prutsmuts) dan maak ik mij daar zorgen om.
Het is toch een cultuurverschil.

Benzz
Berichten: 3115
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 13:21

Wat ik er wel in slinger als onderwerp: Ik schrik wel hoe de jonge meiden tegenwoordig met sex om gaan. Hoe normaal het is om op een eerste date sex te hebben in allerlei vormen.

Hoorde 2 weken geleden van een stalgenootje die 16 is dat ze een date had en naar de mc donalds waren geweest, toen ze alleen wilde zoenen ipv de rest kreeg ze een tikkie voor de rekening. Dat baart mij echt zorgen.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33923
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: (Seksueel) geweld naar vrouwen normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 13:23

Hoezo baart dat eerste je zorgen Benzz? Als een jonge meid (wel 16:18+ neem ik aan?) op de eerste date veilige seks wil hebben waar beide mee instemmen zie ik daar geen problemen in. Het is maar seks.

DiantaM
Berichten: 11288
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 13:23

Het is en blijft een complexe kwestie. Is het gedrag van mannen deels aangeleerd? Of heeft het andere gedrag van mannen te maken met de biologie? Ik heb de laatste tijd wat gelezen over de evolutiepsychologie. Als je vanuit daar gaat kijken naar hoe mannen en vrouwen zich gedragen, ga je er echt met een andere pet naar kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 13:23

elnienjo schreef:
MCE schreef:
Neutraal en westers georienteerd is natuurlijk een contradictio in terminis. (quote anjali)

omgangsvormen kunnen universeel zijn, toch!!

Die zijn niet universeel in diverse andere culturen die inmiddels rijk vertegenwoordigd zijn in Nederland.



als je in een land woont en werkt gelden de omgangsvormen van dat land, lijkt me niet zo moeilijk

als je op scholen/sportclubs begint met omgangsvormen te leren kan het,
in vrijheid leven kan nu eenmaal niet zonder regels, 17 miljoen regels............lijkt me niet zinnig
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-03-21 13:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Eulogy
Berichten: 5760
Geregistreerd: 21-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 13:23

Ja, ik ken genoeg van zulke mannen. Collega's (ik werk in finance bij een projectontwikkelaar, dus veel mannen), directeurs op mijn werk, vrienden van vrienden, de broer van mijn vriend (helaas), aantal schoolvrienden van mijn vriend en zeker ook veel vrienden en collega's van mijn ex.

Vooral wat opmerkingen, grappen en meningen betreft, maar ik weet natuurlijk niet wat ze verder uitspoken. Ook wel in de zin van seksueel grensoverschrijdend gedrag trouwens.

Benzz, dus... het is onze schuld, als vrouwen? Dat gevoel krijg ik een beetje bij je reacties.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58121
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 13:24

MarlindeRooz schreef:
Hoezo baart dat eerste je zorgen Benzz? Als een jonge meid (wel 16:18+ neem ik aan?) op de eerste date veilige seks wil hebben waar beide mee instemmen zie ik daar geen problemen in. Het is maar seks.

Ik denk omwille van je laatste zin. "het is maar seks".
Als een man dus geil is moet een vrouw niet onnozel doen want "het is toch maar seks?". :)
Of andersom. Stel dat een man niet wil en de vrouw is geil moet de kerel maar mee doen (want onderschat het probleem andersom ook niet aub.) want "het is maar seks."

BigOne
Berichten: 38686
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 13:25

Benzz schreef:
Wat ik er wel in slinger als onderwerp: Ik schrik wel hoe de jonge meiden tegenwoordig met sex om gaan. Hoe normaal het is om op een eerste date sex te hebben in allerlei vormen.

Hoorde 2 weken geleden van een stalgenootje die 16 is dat ze een date had en naar de mc donalds waren geweest, toen ze alleen wilde zoenen ipv de rest kreeg ze een tikkie voor de rekening. Dat baart mij echt zorgen.

Mijn dochters hadden dates genoeg maar betaalden gewoon zelf. Niks geen gedoe en dat vonden ze heel normaal. Waarom moet er door je date betaald worden ? Onzin.

VuurVleugels
Berichten: 1813
Geregistreerd: 07-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 13:25

Sunnda schreef:
VuurVleugels schreef:
Oh ja want in het westen zijn we allemaal zo enorm geciviliseerd natuurlijk. Ik weet niet of je mijn verhaal gelezen hebt, maar alle mensen uit dat verhaal kwamen vanuit honderd procent kaaskoppen achtergrond (om het maar even héél duidelijk en totaal onnodig racistisch te stellen). Zó makkelijk om de 'andere culturen' kaart te spelen altijd! -:(-

Tja, als ik dan de doodsbedreigingen hoor aan het adres van gul(dat Turkse meisje) en de reacties op bijvoorbeeld facebook als een marrokaanse vrouw een programma maakt (want je haren laten zien is niet zuiver en je benen ook niet. Dan ben je een prutsmuts) dan maak ik mij daar zorgen om.
Het is toch een cultuurverschil.


Ik zal ook de laatste zijn die zegt dat het in die culturen geen problematisch verschijnsel is. Maar dat het daar zo enorm veel vaker voorkomt, dat is een illusie. Wellicht komt het er vaker voor, maar het verschil is niet gigantisch. Denk hier in Nederland aan de 'gemiddelde' havo scholier Mitchel met zijn frikadellenbroodje en energydrink in de pauze. Je weet wel, dat stereotype wat een tijdje geleden rond ging. Ik heb het grootste deel van mijn leven pal naast een middelbare school gewoond, en hoeveel "Mitchell's" ik daar wel niet heb gezien die hun vrouwelijke klasgenootjes nariepen omdat dat stoer was naar hun vrienden die ernaast stonden... Lekker Hollands hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 13:25

Sunnda schreef:
VuurVleugels schreef:
Oh ja want in het westen zijn we allemaal zo enorm geciviliseerd natuurlijk. Ik weet niet of je mijn verhaal gelezen hebt, maar alle mensen uit dat verhaal kwamen vanuit honderd procent kaaskoppen achtergrond (om het maar even héél duidelijk en totaal onnodig racistisch te stellen). Zó makkelijk om de 'andere culturen' kaart te spelen altijd! -:(-

Tja, als ik dan de doodsbedreigingen hoor aan het adres van gul(dat Turkse meisje) en de reacties op bijvoorbeeld facebook als een marrokaanse vrouw een programma maakt (want je haren laten zien is niet zuiver en je benen ook niet. Dan ben je een prutsmuts) dan maak ik mij daar zorgen om.
Het is toch een cultuurverschil.
Maar dat doen "wij" toch net zo goed? Korte rok of jurk, hoge hakken, diep decolleté etc. zijn hier ook redenen om door sommigen weggezet te worden als prutsmuts, slet of weet-ik-het-wat. En dat is het in andere culturen ook: sommigen vinden je onzedig als je je haar laat zien, maar veel mensen vinden daar ook helemaal niks van.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33923
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 13:26

@ Ayasha
Je kan toch lezen wat ik schrijf? Ik zeg nog “waar beide mee instemmen”. Ik vind dat men te moeilijk doet over maagdelijkheid en het is bizar dat je als meisje niet “vrij” seks mag hebben want anders ben je een slet.

Sintara

Berichten: 7522
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 13:27

De omgangsvormen die nu gelden voldoen niet, dat is nou net het hele probleem

Benzz
Berichten: 3115
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 13:28

MarlindeRooz schreef:
Hoezo baart dat eerste je zorgen Benzz? Als een jonge meid (wel 16:18+ neem ik aan?) op de eerste date veilige seks wil hebben waar beide mee instemmen zie ik daar geen problemen in. Het is maar seks.

Hoor van veel meiden dat ze het gevoel hebben om mee te moeten doen anders hoor je er niet bij.

Als beiden dat graag willen prima!

Kookaburra

Berichten: 5453
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 13:28

Ook ik loop 's avonds wel eens met mijn sleutels tussen mijn vingers over straat. GPS op mijn mobiel aan...

Maar wat ik misschien nog schrijnender vindt is de taboe rondom jongens die (seksueel) mishandelt worden. Als we nu mishandeling als onderwerp gaan bespreken, maak dan ook deze doelgroep bespreekbaar...

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33923
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 13:29

Ik vind dat in een ideale wereld ik gewoon met een korte rok / decolleté me veilig en prettig moet kunnen voelen. In de werkelijkheid is dat niet zo en draag ik bijvoorbeeld het liefst lange jassen die de boel wat bedekken. Het zou niet moeten maar ik voel mij anders niet prettig.

En ik ben groot, sterk en best zwaar. Maar ik verlies het van bijna elke man.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 13:29

Kan het niet zijn dat bij bijvoorbeeld BLM meer mensen samenwerken?

Ik ben zelf slachtoffer geworden in 2016, en hoewel ik weinig heb gedaan met het stukje geweld tegen vrouwen maar meer met het falen van de politie (schending van slachtofferrechten) en ik merk dat het heel moeilijk is om iets te bereiken in je eentje. Ik verwacht dat je met een grote groep veel meer kunt bereiken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 13:30

MarlindeRooz schreef:
@ Ayasha
Je kan toch lezen wat ik schrijf? Ik zeg nog “waar beide mee instemmen”. Ik vind dat men te moeilijk doet over maagdelijkheid en het is bizar dat je als meisje niet “vrij” seks mag hebben want anders ben je een slet.
Eens. :j Sowieso vind ik de hele gedachte achter "maagd zijn" ontzettend middeleeuws.

[***] schreef:
Kan het niet zijn dat bij bijvoorbeeld BLM meer mensen samenwerken?

Ik ben zelf slachtoffer geworden in 2016, en hoewel ik weinig heb gedaan met het stukje geweld tegen vrouwen maar meer met het falen van de politie (schending van slachtofferrechten) en ik merk dat het heel moeilijk is om iets te bereiken in je eentje. Ik verwacht dat je met een grote groep veel meer kunt bereiken
In de praktijk valt dat helaas vies tegen. :\
Dapper van je om je in te zetten tegen het falen van de politie hierin.

Mars

Berichten: 33327
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 13:32

Ik vind het cultuuraspect ook niet zo opgaan, dit komt echt in allerlei culturen voor en ik vind het overal even ongepast.

Qua biologie, daar zal vast en zeker een deel van het gedrag vandaan komen, maar niet alles. Een ander gedeelte is toch echt psychosociaal ontwikkeld. Door wijze van opvoeding door zowel ouders als maatschappij en hoe wij mannen/jongens zien en met ze omgaan.
Daarbij is het ook vaak groepsgedrag en stoerdoenerij tegenover de rest van de apenrots. Dat dat ten koste gaat van hoe de vrouw die langs loopt zich daarbij voelt is totaal niet belangrijk.

Elsa7
Berichten: 105
Geregistreerd: 16-07-17
Woonplaats: Onder mijn favoriete meeleessteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 13:32

bigone schreef:
En vrouwen moeten mannen ook met respect behandelen en niet in elke man een aanrander of verkrachter zien.

:?

Dat is toch op geen enkele manier de schuld van vrouwen? Bijna alle vrouwen krijgen met seksueel geweld te maken en het grootste gedeelte van de daders zijn mannen. Vrouwen kunnen er niets aan doen dat mannen zichzelf zo neerzetten. Er bestaat toevallig geen toverspreuk die vrouwen laat zien of een man goede intenties heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 13:33

Sintara schreef:
De omgangsvormen die nu gelden voldoen niet, dat is nou net het hele probleem


dat blijkt, te vrijblijvend denken en doen,

Benzz
Berichten: 3115
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 13:37

Eulogy schreef:
Ja, ik ken genoeg van zulke mannen. Collega's (ik werk in finance bij een projectontwikkelaar, dus veel mannen), directeurs op mijn werk, vrienden van vrienden, de broer van mijn vriend (helaas), aantal schoolvrienden van mijn vriend en zeker ook veel vrienden en collega's van mijn ex.

Vooral wat opmerkingen, grappen en meningen betreft, maar ik weet natuurlijk niet wat ze verder uitspoken. Ook wel in de zin van seksueel grensoverschrijdend gedrag trouwens.

Benzz, dus... het is onze schuld, als vrouwen? Dat gevoel krijg ik een beetje bij je reacties.

Helemaal niet!

Maar ik merk wel dat mannen niet mogen zeggen: Wat een mooie vrouw, maar vrouwen mogen wel zeggen: Wow lekker ding......

En bij wat voel je je beledigd? Als iemand zegt: Vind jou een lekker wijf dan denk ik: Dank je!