[Poll] Op wie stem jij deze verkiezingen?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Op wie stem jij deze Tweede Kamer verkiezingen?

VVD
207 (15%)
PVV
108 (8%)
CDA
39 (2%)
D66
173 (12%)
GroenLinks
187 (14%)
SP
59 (4%)
PvdA
59 (4%)
ChristenUnie
22 (1%)
PvdD
96 (7%)
50PLUS
8 (0%)
SGP
10 (0%)
DENK
Geen stemmen
FvD
91 (6%)
BIJ1
19 (1%)
JA21
25 (1%)
CODE ORANJE
12 (0%)
Volt
63 (4%)
NIDA
1 (0%)
Piratenpartij
5 (0%)
JONG
6 (0%)
Splinter
22 (1%)
BBB
97 (7%)
NLBeter
1 (0%)
Lijst Henk Krol
1 (0%)
(Anders)
24 (1%)

Totaal aantal stemmen: 1335


Boras
Berichten: 9997
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 13:22

Elisa2 schreef:
Boras schreef:
Als ik BBB hoor dan denk ik automatisch ook aan Farmer Defence Force.

Zijn er verbanden/verbonden tussen deze twee organisaties of is de enige overeenkomst dat het beide boerenorganisaties zijn?


Volgens mij dat laatste, en bestond de BBB al voor het FDF.


Dat vind ik fijn om te vernemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 13:26

Hiraeth schreef:
Ik vind het wel bijzonder eigenlijk dat de VVD zo stabiel is, puur vanwege de schandalen en het vele geklaag over Rutte dat ik online lees. Dat is geen persoonlijk verwijt, maar meer hoe perceptie dus niet klopt met de werkelijkheid soms.
Maar de mensen die nu over Rutte klagen, zouden ook over Marijnissen of Klaver klagen als die premier waren geweest. Sommige mensen zijn per definitie overal op tegen zolang zij niet volledig hun zin krijgen.

Elisa2

Berichten: 38095
Geregistreerd: 31-08-04

Re: [Poll] Op wie stem jij deze verkiezingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 13:32

Mwah ik vraag me af of dat zo is..wat heeft Rutte gebracht al die tijd als minister president behalve dat ie goed was voor de economie? In mijn opinie is de armoede vooral groter geworden. Zijn de burgers er op alle fronten op achteruit gegaan.

Ineke2

Berichten: 33179
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 13:33

Elisa2 schreef:
Mwah ik vraag me af of dat zo is..wat heeft Rutte gebracht al die tijd als minister president behalve dat ie goed was voor de economie? In mijn opinie is de armoede vooral groter geworden. Zijn de burgers er op alle fronten op achteruit gegaan.

Dit dus...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 13:36

Elisa2 schreef:
Mwah ik vraag me af of dat zo is..wat heeft Rutte gebracht al die tijd als minister president behalve dat ie goed was voor de economie? In mijn opinie is de armoede vooral groter geworden. Zijn de burgers er op alle fronten op achteruit gegaan.
Het was wat ongenuanceerd, natuurlijk zijn er ook mensen die inderdaad met een gegronde reden klagen, maar er zijn er ook genoeg die gewoon permanent Boos zijn. Dan maakt het niet uit welke politieke kleur de premier of regering heeft.

Hiraeth

Berichten: 3235
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Ruinerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 13:38

Mkango schreef:
Elisa2 schreef:
Mwah ik vraag me af of dat zo is..wat heeft Rutte gebracht al die tijd als minister president behalve dat ie goed was voor de economie? In mijn opinie is de armoede vooral groter geworden. Zijn de burgers er op alle fronten op achteruit gegaan.
Het was wat ongenuanceerd, natuurlijk zijn er ook mensen die inderdaad met een gegronde reden klagen, maar er zijn er ook genoeg die gewoon permanent Boos zijn. Dan maakt het niet uit welke politieke kleur de premier of regering heeft.

Ik heb inderdaad ook wel een idee dat er een groei is aan mensen die 'contrarian' zijn. Ik keek toevallig gisteren deze video waarin David Mitchell het ook wel een beetje uitlegt op z'n eigen wijze. :D


boeflover

Berichten: 6053
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 14:03

elnienjo schreef:
VVD/CDA breekt onze verzorgingsstaat nog verder af, daarbij geholpen door partijen die de deur voor immigranten nog verder open willen zetten. Groener is niet menselijker, want het leven wordt onbetaalbaar. En al die groene partijtjes vinden het prima dat er nog een paar miljoen mensen extra naar Nederland komen. Dat is natuurlijk het tegenovergestelde van groen, want meer beton, asfalt en energie nodig, om nog maar te zwijgen van wat dat spel verder allemaal nog kost.

Arbeidsmigraten zijn een prima oplossing om werk waarvoor een tekort is aan NL toch uit te kunnen voeren. MITS deze geen oneerlijke concurrentiepositie innemen; dus werken voor een Nederlands salaris en met alsnog ook gewoon vacatures uitstaande in Nederland.
Mbt vluchtelingen zie ik het iets anders, natuurlijk heeft iedereen recht op een veilig thuis en als het echt onveilig wordt moeten andere landen opvang bieden. Maar er zijn ook veel vluchtelingen die niet in directe nood zijn, maar vastlopen in het moeras van visa-aanvragen, of geen idee hebben waar te starten, of bij voorbaat al kansloos. Die mensen hebben weinig kans op asiel, mogen in de tussentijd niet werken en kosten bakken met geld. Dat moet in mijn ogen wel anders.
Wat ik terug vond in een aantal (groene) verkiezingsprogramma's is dat mensen in hun asielperiode direct zouden moeten kunnen werken, en er meer mogelijkheden moeten komen voor visumaanvragen buiten Europa. Dit zie ik als een optie om deze opvangkosten omlaag te krijgen. Zeker doordat ze direct mogen werken en niet hoeven te wachten op een "go" zal dat veel mensen beter helpen integreren, en bedrijven dat ze niet persé arbeidsmigranten hoeven in te zetten wanneer er meer mensen op de arbeidsmarkt in NL beschikbaar zijn. De gemotiveerde mensen die nu als vluchteling, niet in directe nood, komen kunnen dan via een legale weg alsnog bij ons terecht en aan de slag, want voor mij zijn ze net zo welkom als de rest, maar ik wil er geen lange tijd, onnodig, voor betalen.

CharleyT
Berichten: 4028
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 14:14

Elisa2 schreef:
elnienjo schreef:
VVD/CDA breekt onze verzorgingsstaat nog verder af, daarbij geholpen door partijen die de deur voor immigranten nog verder open willen zetten. Groener is niet menselijker, want het leven wordt onbetaalbaar. En al die groene partijtjes vinden het prima dat er nog een paar miljoen mensen extra naar Nederland komen. Dat is natuurlijk het tegenovergestelde van groen, want meer beton, asfalt en energie nodig, om nog maar te zwijgen van wat dat spel verder allemaal nog kost.


Mee eens


Wordt lastig kiezen dan: ''rechts'' breekt de verzorgingsstaat af, ''links'' gooit het land open voor immigranten''.
Wat blijft er over om te kiezen?

Wijslander

Berichten: 5785
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 14:22

Elisa2 schreef:
Hiraeth schreef:
Ik vind het wel bijzonder eigenlijk dat de VVD zo stabiel is, puur vanwege de schandalen en het vele geklaag over Rutte dat ik online lees. Dat is geen persoonlijk verwijt, maar meer hoe perceptie dus niet klopt met de werkelijkheid soms.



De politiek beinvloed de NOS en wat er naar buiten komt qua nieuws ook enorm, dat is iets wat veel mensen niet door hebben helaas. Kijk al eens naar wat een schandalen er allemaal naar buiten komen over bepaalde mensen/ partijen vlak voor de verkiezingen. Dat zijn pure lastercampagnes en psychologische spelletjes om mensen te beinvloeden en manipuleren. Op een gegeven moment als je daar doorheen kijkt dan is het nieuws een grote farce vol met leugens en manipulaties. (en nee ik ben geen wappie complotdenker, maar gewoon gezond verstand)


De toeslagenaffaire is naar mijn idee toch behoorlijk 'echt'... En dat deze realiteit net voor de verkiezingen zo hoog oplaait, is juist aan de politieke leiders zelf te danken. De slachtoffers hadden liever eerder gerechtigheid gehad.

Wat ik als manipulatief ervaar, is het spotje op de radio om weer op VVD te stemmen. Een paar flyers met standpunten vind ik tot daaraan toe, maar zo'n inhoudsloze reclame om weer voor Rutte te stemmen, daar krijg ik een ongemakkelijk gevoel bij. :n
Laatst bijgewerkt door Wijslander op 07-03-21 14:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Amber_anne

Berichten: 6983
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 14:22

Ik ga groen links stemmen net als de voorgaande jaren. Ik heb even getwijfeld voor PvdD maar denk dat groen links strategisch beter is. Deze twee samen met bij1 en volt komen vaak bovenaan de kieswijzers

Partijen die de klimaat crisis ontkennen stem ik niet op. Net als hele gelovige partijen. Dan vallen er dus automatisch een stuk af. Deze komen ook altijd onderaan de kies wijzers

nicole_floor

Berichten: 3370
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: Lettele

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 14:23

Boras schreef:
Als ik BBB hoor dan denk ik automatisch ook aan Farmer Defence Force.

Zijn er verbanden/verbonden tussen deze twee organisaties of is de enige overeenkomst dat het beide boerenorganisaties zijn?

Nee niet echt
Maar veel leden van FDF zullen wel BBB stemmen of FVD maar dat is een andere discussie.

BBB is echt wel een serieuze partij. Ik zou het wel echt jammer vinden als mensen niet op BBB stemmen omdat ze denken dat ze bij FDF horen.

Jessix

Berichten: 16523
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 14:29

Hiraeth schreef:
Ik vind het wel bijzonder eigenlijk dat de VVD zo stabiel is, puur vanwege de schandalen en het vele geklaag over Rutte dat ik online lees. Dat is geen persoonlijk verwijt, maar meer hoe perceptie dus niet klopt met de werkelijkheid soms.

In mijn beleving zijn vvd stemmers een vrij ‘stille’ groep. Viel mij al op bij de vorige verkiezingen. Zijn niet zo aanwezig in de media, maar gezien de resultaten zijn ze er wel. Misschien is het grootste gedeelte ook wel een stabiele groep en hebben ze niet veel te klagen. Maar dit is slechts mijn beleving hoor, geen feiten.

Anoniem

Re: [Poll] Op wie stem jij deze verkiezingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 14:44

Stemmen jullie ook op een specifieke kandidaat? Of gewoon de eerste (vrouw) van de lijst?

sterregoud
Berichten: 1906
Geregistreerd: 09-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 14:45

bigone schreef:
Ik probeer zelf zoveel mogelijk milieu vriendelijk te leven, probeer mijn voetstap zo klein mogelijk te houden. Geen fast fashion, geen vliegvakanties, veel minder vlees, recyclen wat ik kan en toch stem ik niet op een groene partij. Zij gaan veel te snel en daveren over grenzen heen wat mij betreft. Windmolens die geplaatst worden in gebieden waar niet zoveel mensen wonen, grote weilanden vol zonnepanelen, biomassa centrales die meer kwaad dan goed doen en links om of rechtsom, de plannen en dus centen worden door de burger opgebracht zodat de armoede nog groter word. De minst verdiende word vaak weer ontzien en alles net boven levert weer in.


Nou dit dus. Men denkt, er moet iets gebeuren dus stemmen groen, maar die voeren beleid uit dat averechts werkt ! De biomassacentrales en het stimuleren van pelletkachels zorgt voor een enorme roofkap op onze planeet. Zonder oerbossen warmt de planeet nog sneller op.
Laatst bijgewerkt door sterregoud op 07-03-21 15:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Berdien

Berichten: 64650
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: [Poll] Op wie stem jij deze verkiezingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 14:51

Ik ben er uit :j Ik ga op Splinter stemmen. Ik heb hun programma doorgenomen, hun standpunten bekeken, de achtergrond van de kandidaten bekeken en ik heb er een bijzonder goed gevoel bij. Ze sluiten echt precies aan bij wat ik belangrijk vind voor Nederland: realistische, haalbare doelen waarbij gekeken wordt naar welvaart, milieu, de mensen binnen en buiten NL. En dan geen hoogdravend gewauwel, maar echt hele praktische punten.

Groen, maar wel fel tegen biomassa centrales, zonneparken etc. Want dat is natuurlijk helemaal niet 'groen', dat is alsnog keiharde vernietiging van de natuur.

nicole_floor

Berichten: 3370
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: Lettele

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 14:52

brokjes schreef:
Stemmen jullie ook op een specifieke kandidaat? Of gewoon de eerste (vrouw) van de lijst?

Ik stem meestal op een persoon die net als mij ook uit het Overijssel komt.

IMANDRA

Berichten: 9850
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-21 14:55

Ik wil iedereen wel vragen om op de letten wat er gezegd wordt, en hoe. Ga niet roepen “ik snap echt niet dat..!” maar vraag netjes om uitleg.

Iedereen is vrij om te stemmen op wie diegene wil, ook al kan jij het zelf anders zien waardoor je het niet snapt. Bedenk ook dat waarschijnlijk niemand het voor 100% met een partij eens is.

Discussie is leuk en goed maar hou elkaar wel in waarde.

Mar_jolijn

Berichten: 541
Geregistreerd: 23-03-09
Woonplaats: Noordwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 15:04

We hoeven mensen niet uit te lachen of te kleineren met krachttermen als jij iet op dezelfde partij stemt toch? Laten we het chique houden.

Er zijn een aantal partijen waar ik zelf nooit op zou stemmen. Omdat ik hun kernwaarden verwerpelijk vind. Dingen als antisemitisme, racisme, het steunen van links-extremisten en het uitsluiten van mensen vanwege hun geaardheid vind ik daar een voorbeeld van. Dan kun je al zeker een partij of 6 wegstrepen.

Verder kijk ik inderdaad weinig naar hun 'plannen' voor de komende jaren, omdat ze zullen regeren met nog (pak em beet) 2 a 3 partijen... dus er valt niet te zeggen wat er wel en niet doorheen komt (dividendbelasting is een mooi voorbeeld. Of... een pandemietje hier en daar). Liever kijk ik naar waar een partij in zn algemeenheid voor staat en of ik me daar grotendeels in kan vinden.

Stemwijzers doe ik wel, maar meer om te kijken of ik me meer moet oriënteren op partijen waar ik het bestaan niet van wist (volt scoorde ook zeer hoog bij mij) want ik heb niet dagelijks de zin en interesse om me in te lezen in politiek. Afijn, ik ben er nog niet uit, maar schuw strategisch stemmen niet (in mijn geval; voorkomen dat bepaalde partijen, die ik verwerpelijk vind, de grootste worden)

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 15:08

CharleyT schreef:
Wordt lastig kiezen dan: ''rechts'' breekt de verzorgingsstaat af, ''links'' gooit het land open voor immigranten''.
Wat blijft er over om te kiezen?

PVV dus

higgins

Berichten: 1144
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 16:30

Ik had nog nooit van de partij gehoord, BBB
Maar ik kan mij heel goed in die partij standpunten vinden
Dat ze klein zijn maakt mij niet zoveel uit, als we zo blijven denken maken deze partijen nooit een kans

leintje_

Berichten: 4211
Geregistreerd: 13-12-06
Woonplaats: Breezand

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 16:40

Hiraeth schreef:
Ik vind het wel bijzonder eigenlijk dat de VVD zo stabiel is, puur vanwege de schandalen en het vele geklaag over Rutte dat ik online lees. Dat is geen persoonlijk verwijt, maar meer hoe perceptie dus niet klopt met de werkelijkheid soms.

Overigens ben ik volgens mij te laat met m'n stem uitbrengen omdat ik eigenlijk helemaal vergeten was dat de verkiezingen er aan zaten te komen. :o Maar tot nu toe ben ik een vrij trouwe GroenLinks stemmer. :j Ik vind diversiteit, klimaat en ondersteuning in de vluchtelingencrisis belangrijke punten en daar sluit GL qua visie bij aan. Ook vind ik als persoon met een boerenachtergrond GL juist wél goed voor de boeren, omdat ze de kleinere familiebedrijven juist willen ondersteunen.

Dat heeft er natuurlijk ook wel mee te maken dat rechts veel minder versplinterd is dan links. Als je rechts zou stemmen, dan is er eigenlijk maar één (fatsoenlijke) partij waar je uit kan kiezen en dat is de VVD. Kijkend naar links zijn er veel meer partijen waar je uit kan kiezen. Dat maakt de keuze natuurlijk wel veel makkelijker als je rechts stemt.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 16:43

leintje_ schreef:
Dat heeft er natuurlijk ook wel mee te maken dat rechts veel minder versplinterd is dan links. Als je rechts zou stemmen, dan is er eigenlijk maar één (fatsoenlijke) partij waar je uit kan kiezen en dat is de VVD. Kijkend naar links zijn er veel meer partijen waar je uit kan kiezen. Dat maakt de keuze natuurlijk wel veel makkelijker als je rechts stemt.

Rechts is nu just heel erg versplinterd, want FvD, Code Oranje, JA21 zijn erbij gekomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 16:49

elnienjo schreef:
leintje_ schreef:
Dat heeft er natuurlijk ook wel mee te maken dat rechts veel minder versplinterd is dan links. Als je rechts zou stemmen, dan is er eigenlijk maar één (fatsoenlijke) partij waar je uit kan kiezen en dat is de VVD. Kijkend naar links zijn er veel meer partijen waar je uit kan kiezen. Dat maakt de keuze natuurlijk wel veel makkelijker als je rechts stemt.

Rechts is nu just heel erg versplinterd, want FvD, Code Oranje, JA21 zijn erbij gekomen.

Ik denk dat het woord ‘fatsoenlijk’ cruciaal is in de post van leintje_. :+

ruitje

Berichten: 12453
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 16:50

Jammer dat er in de ongemakkelijke kieswijzer een heleboel partijen niet meedoen. Vond dat wel een boeiende kieswijzer :)

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 16:51

ruitje schreef:
Jammer dat er in de ongemakkelijke kieswijzer een heleboel partijen niet meedoen. Vond dat wel een boeiende kieswijzer :)

Maar ik vond 'm dan weer niet ongemakkelijk.