Baas in eigen buik, waar ligt de grens?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
secricible

Berichten: 25736
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 18:35

Schemerdier schreef:
secricible schreef:
Dat kan hij wel, namelijk geen seks hebben? Dat is ook wat je ongeveer voorstelt voor vrouwen toch?

En meer opties voor homoseksuele kopels of alleenstaande mannen? Waar denk je dan aan? Het is gewoon biologisch een gegeven dat je een vrouw nodig hebt voor een kind. Daar zijn niet echt oplossingen voor zover mij bekend...
Misschien moeten mannen eens accepteren dat hierin de vrouw leidend is, dat haar lichaam leidend is. Wat nogal baanbrekend is in deze patriarchische samenleving, maar toch echt hoe de wereld draait.

Net zo min als je een man kan dwingen zijn zaad uit te leveren aan een vrouw, kun je een vrouw ook niet dwingen haar lichaam beschikbaar te stellen voor andermans kinderwens.


Ik zou eraan willen toevoegen: De vele nadelen die een vrouw ondervindt aan het feit dat zij de broedmachine is,
namelijk oa:
- maandelijkse ongesteldheid met bijhorende pijn en ongemakke,
- het feit dat ze zich tegen zwangerschap moet beschermen met middelen die voor negatieve neveneffecten kunnen zorgen (hormonale anticonceptie),
- 9maanden zwangerschap met bijhorende ongemakken, schade en potentieel levensgevaar
- het feit dat zij zich biologisch/hormonaal gezien (altijd) verantwoordelijk zal voelen over haar kinderen (moedergevoel)
- alle problemen en ongemakken van de overgang
-...
worden allemaal maar gezien als normaal, en een vrouw moet haast smeken bij een dokter vooraleer er aandacht wordt besteed aan haar 'vrouwelijke ongemakken', laat staan dat er voldoende wetenschappelijk onderzoek wordt verricht om deze ongemakkelijk zoveel als mogelijk te verhelpen.
Maar het enige voordeel dat ze eraan ondervindt (zelf beslissingsrecht hebben over al dan niet een zwangerschap voldragen) is dan zo oneerlijk voor de man dat een vrouw zich ook hier schuldig over zou moeten voelen dat zij nou eenmaal de enige is die kan kiezen of ze al dan niet een kind baart??



Jep, dat is wat ik zeg, een patriarchische samenleving.

Ik denk dat ik me ook wle kan vinden in dat een man de mogelijkheid moet hebben niet verantwoordelijk te zijn voor het kind.

Shae
Berichten: 1373
Geregistreerd: 05-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 18:36

DeMolenhoek schreef:
San87: Prima, mag je vinden. Ik vind het eng dat een vrouw zich heel vaak boven een man zet en een man heel vaak niet als gelijke wordt gezien. En ja, soms mag dat ja. Maar ik heb de drama’s gezien die er rond ontstaan en dat is ook niet je van het hoor voor de man.


:wow: Natuurlijk is dat voor de man niet 'je van het', maar de impact van een ongewenste zwangerschap doorstaan kan simpelweg traumatiserend zijn. Ik denk dat het voor de kans op postnatale depressie alleen al een kromme vergelijking is, laat staan de rest van de impact.

Ik vind het echt heel bijzonder dat je met je volle verstand kan zeggen dat je wil dat een vrouw een ongewenste zwangerschap (+moederschap) moet doormaken simpelweg omdat de man (partner, fwb, whatever) niet wil dat ze abortus pleegt.

Als het om zwangerschap gaat dan is een man simpelweg niet gelijk. L*llig? Ja, maar zo steekt de natuur in elkaar en dan ben ik toch heel blij dat we in Nederland wonen.

Anoniem

Re: Baas in eigen buik, waar ligt de grens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 18:38

Ik beweer nergens dat een vrouw de opvoedkundige taak (moederschap) er moet bijnemen.

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Re: Baas in eigen buik, waar ligt de grens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 18:39

Oh, wat fijn dat de moeder na de ongewenste bevalling wel nog het recht krijgt om te vertrekken en haar kind achter te laten :+

Anoniem

Re: Baas in eigen buik, waar ligt de grens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 18:46

Ik vind het echt zeer spijtig dat de toon grimmig aan het worden is.

Onali

Berichten: 18534
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Baas in eigen buik, waar ligt de grens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 18:49

Oke ik voel me echt dom, maar wat is eem fwb?

Anoniem

Re: Baas in eigen buik, waar ligt de grens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 18:51

Friends with benefits.

Kinke

Berichten: 20619
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Baas in eigen buik, waar ligt de grens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 18:57

DeMolenhoek, ik ben nieuwsgierig waarom je vindt dat een man het recht zou moeten hebben om een vrouw een ongewenste zwangerschap te laten voldragen? Waarom is dan het recht van die man belangrijker dan het recht van degene die de zwangerschap en bevalling door moet maken?

Onali

Berichten: 18534
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 18:58

Ah, ja nu je het zegt :+

Dat klinkt eigenlijk ook niet anders dan sex en weer weg. Lijkt me dat als je beide voor deze optie kiest je beide geen relatie wilt en dus ook geen nageslacht.

JackieT
Berichten: 519
Geregistreerd: 14-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 18:58

Ik denk dat geen elke vrouw vrolijk een abortus laat plegen. Het is een heftig besluit en word vaak lang over nagedacht (met uitzondering degene die het als anticonceptie gebruiken)

En vind ook niet dat een man het mag beslissen over de vrouw. Het is inderdaad heftig voor de man als hij het kind wil houden, maar hoe voelt het kind zich als hij opgroeit zonder moeder omdat die hem niet wilt.

Vind de anti abortus groepen ook wel erg heftig, iedereen heeft zijn eigen mening, en doet wat ie zelf wilt.

Denk dat iedereen zich wat minder met andere moet bemoeien en wat meer met zichzelf

belle_boef

Berichten: 10782
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 19:07

MarcoBorsato schreef:
KimD schreef:
Ik vind dat je nog altijd zelf mag weten wat je doet. Ik ben er heel stellig in, ik wil geen kinderen en als ik vandaag per ongeluk zwanger zou worden (uiteraard ondanks de nodige anticonceptie), dan heb ik morgen een afspraak bij de kliniek. Leven of niet.

In sommige gevallen mogen ze van mij sterilisatie verplicht stellen, er zijn wel degelijk mensen die niet in staat zijn kinderen op te voeden. Helaas in mijn eigen omgeving verschillende voorbeelden van gezien en ik vind dat oprecht afschuwelijk voor de kinderen die er hulpeloos naast staan en de dupe van zijn. Die kinderen was veel leed bespaard gebleven als hun moeder gesteriliseerd was geweest. Zulke kinderen waren met een abortus beter afgeweest imo. Misschien had daar wel iemand moeten kunnen ingrijpen, wie weet...

Tevens werkt de moeder van een vriend met echt arme gezinnen waar zij ook de financiën van beheert. Die mensen lijken alleen maar seks te hebben, het ene kind wordt weggehaald in erbarmelijke omstandigheden door jeugdzorg en het volgende kind is alweer onderweg. Ook zo'n mensen mogen ze van mij een halt toeroepen.

Buiten dat, als jij gezond bent en fatsoenlijk voor jezelf kunt nadenken vind ik echt dat jezelf kunt kiezen of je een abortus wilt of niet. Als heb je er tien op een jaar, als dat jouw keuze is heeft niemand daar iets over te vinden. Maar in werkelijkheid vinden we daar allemaal wat van, want als de bovenste alinea hardop uitspreek dan word ik nog net niet gevierendeeld. Ik kan daar prima mee overweg en trek me daar verder niks van aan maar het bewijst wel dat we dus nog lang niet 'zomaar' kunnen beslissen zonder dat iemand of iets daar een mening over heeft.


Maar mag je dan alleen kinderen als je intelligent bent en genoeg geld op de bank hebt?


Ook geen garantie voor een gelukkig kind

belle_boef

Berichten: 10782
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 19:16

Molenhoek als een man het kind wel wil en de vrouw niet. Is het trauma van de man erger dan dat van de vrouw of andersom. Een van beide zal teleurgesteld zijn. oliebol happens, maar het is het lijf van de vrouw, enige wat zij voor zichzelf kan doen is doe keuze maken. En ja dan heeft de man wellicht een trauma maar anders heeft zij dat.
Bij een ongewenste zwangerschap zijn er nou eenmaal alleen aar verliezers.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 42085
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 19:39

belle_boef schreef:
Molenhoek als een man het kind wel wil en de vrouw niet. Is het trauma van de man erger dan dat van de vrouw of andersom. Een van beide zal teleurgesteld zijn. oliebol happens, maar het is het lijf van de vrouw, enige wat zij voor zichzelf kan doen is doe keuze maken. En ja dan heeft de man wellicht een trauma maar anders heeft zij dat.
Bij een ongewenste zwangerschap zijn er nou eenmaal alleen aar verliezers.

Zij kan er ook alsnog een trauma aan overhouden, ook. Abortus is niet niks, ook niet wanneer de keuze weloverwogen gemaakt is.

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Re: Baas in eigen buik, waar ligt de grens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 19:41

Bij dergelijke beslissingen zijn er alleen maar verliezers...

Rintah

Berichten: 2928
Geregistreerd: 28-05-07
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 19:44

dromertje2 schreef:
Ik niet tegen abortus, zolang het niet als voorbehoedsmiddel gebruit wordt.

Wel vind ik de termijn bv in nederland veel te laat uitgezonder om medische redenen.
12 weken is voor mij echt het uiterste en dan heb ik daar nog een heel slecht gevoel bij. 8 weken zou voor mij de max zijn als mijn mening er iets zou om doen.


Ik ben het met je eens dat de termijn die er nu voor staat (24 weken dacht ik, ook het moment dat het kindje levensvatbaar wordt) wat lang is, maar 8 weken is dan wel weer érg kort.
In mijn geval zou dat betekent hebben dat ik geen abortus had kunnen laten doen als ik dat had gewild, want ik kwam er pas met 9,5 week achter (niet gepland, wel welkom :j ) en ik denk dat dat in veel ongeplande zwangerschappen zou kunnen gebeuren.

Een alternatief zou m.i. kunnen zijn dat er een termijn van bv 6-8 weken wordt gesteld vanaf het ontdekken van de zwangerschap icm een max aantal weken, en met uitzondering voor medische oorzaken.

Ik zelf heb nipt uit laten voeren, en had igv patau/edwards er serieus over nagedacht om dan af te breken (bij die afwijkingen wordt kindje max ~1jaar, maar vaak überhaupt al doodgeboren). Ik zou dan liever af breken als mijn kindje laten lijden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 42085
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 19:46

dromertje2 schreef:
Bij dergelijke beslissingen zijn er alleen maar verliezers...

Precies. Sommige mensen denken dat het een feestje is, of zo :?.

DreamGuide

Berichten: 2018
Geregistreerd: 10-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 19:56

secricible schreef:
Ik word oprecht verdrietig van de slogans van week van het leven. “Baas in eigen buik is niet meer van deze tijd”. Ik vind het ontzettend bedreigend voor het recht op zelfbeschikking van de vrouw.

En waar die grens ligt? Precies op diezelfde plek. Ik ben niet pro-abortus (ik vind dat ook een hele rare term...), ik ben pro- eigen keuze voor de vrouw over haar eigen lijf. In plaats van de vrouw te veranderen in een soort levende couveuse zonder rechten over haar lichaam.

Het feit dat een stel grijze mannen, een politieke partij waar vrouwen nota bene geen stem in hebben, denken het recht te hebben te beslissen over andermans baarmoeder. Ik vind daar echt heel heel heel veel van.

Eenieder moet het recht hebben te kiezen. Voor abortus, of tegen abortus. Maar alleen over zijn eigen lichaam, niet dat van een ander. Verplichte abortus is net zo fout als verboden abortus.


+1, goed verwoord, hier kan ik me ook in vinden. :)

Echter om iets dieper in te gaan op een stukje wat in de OP staat, vind ik ook wel dat er al heel veel (te veel) mensen op de wereld zijn. Dus als ik dan gezinnen zie met 8 kinderen denk ik daar ook wel wat van.

(Ik vind overigens absoluut niet dat vrouwen 'gedwongen' hun kinderen moeten laten aborteren oid, begrijp me daarin niet verkeerd.)

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 19:56

Ik zou juist de grens aantrekken over wanneer je een kind mag laten komen. Tieners, mentaal uitgedaagden, mensen met erfelijke ziekten zouden wat mij betreft uberhaupt niet zwanger mogen worden. Mensen die een puinhoop van hun leven maken, er geen geld voor hebben, voorgaande kinderen mishandelden etc evenmin.

Verder ben ik wat abortus betreft natuurlijk wel team 'beter voorkomen dan genezen', maar het kan altijd mis gaan met de anticonceptie, dus dan moet je als vrouw die geen moeder wil worden ook alle mogelijkheid hebben om het weg te laten halen. Oók bij die zeldzame gevallen waar ze pas na de deadline er uberhaupt achter komen dat ze een ongelukje hebben gehad. Bij het slikken van de pil blijven veel vrouwen onttrekkingsbloedingen krijgen, óók als ze door de pil heen zwanger zijn geworden. Dan is het wel heel zuur dat je er dan levenslang aan vast zit als je er pas achter komt na die 22 weken.

Ook moet het mogelijk worden om je veel jonger te laten steriliseren. Dat wordt nu nog teveel tegengewerkt door gyneacologen. Zelfs bij vrouwen die de 35 al voorbij zijn.

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 19:59

Heb niet alles helemaal doorgelezen, maar denk bvb ook aan vrouwen die verkracht zijn ... stel je voor dat je dan geen andere keuze hebt dan voldragen, en daarna wat? Afstaan? Vind ik erger dan aborteren eerlijk gezegd.

Zelf helaas ook ooit de keuze moeten maken voor abortus (niet om bovenstaande reden) en het was allesbehalve een pretje! Maar, wel héél blij dat ik die keuze zelf heb kunnen maken!

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 20:05

DeMolenhoek schreef:
Voila, en daar is mijn put. Waarom kan een man er niet voor kiezen om geen kind te hebben en een vrouw wel? En ik snap zeker wat jullie zeggen hoor. Het is het lichaam van de vrouw en haar risico etc. Ik ga er ook zeker niemand scheef op aankijken die een abortus pleegt terwijl de man het niet wil. Maar dan moeten er ook mogelijkheden zijn waardoor de man geen alimentatie moet betalen als hij aangeeft het niet te willen. Of er zouden meer opties moeten zijn voor homoseksuele koppels of alleenstaande mannen om wel aan kinderen te geraken. Want ook adoptie is voor hun geen sinecure. En nee, ik ben ook geen voorstander van bewust alleenstaande ouders, net zoals ik het moeilijk heb bij abortus als er in een vaste relatie seks is geweest. Dat is gewoon mijn mening en gevoel erbij. Ik vind het hele systeem krom. Net zoals er hier ook vrouwen zijn die het hele systeem super vinden :)

Haiti: Als er daarin klaarheid is van alle klanten dat kinderen niet gewenst zijn, prima hoor. Maar als de vrouw weet dat de man bv anti abortus is dan is het verstandiger om een andere fwb te nemen.

Een man kan zich laten steriliseren, vaak al voor z'n 30e. Een vrouw moet er jaren om smeken bij de gyn. Vrouwen worden nooit serieus genomen in hun bewust kindvrij zijn.

Persoonlijk vind ik dat een man nooit mag dwingen de vrouw tegen haar zin een kind te baren. Dat gaat ten koste van haar lichamelijke én geestelijke integriteit. Aan de andere kant vind ik ook dat een vrouw die bewust een ongelukje op de wereld wil zetten terwijl haar vriend/man bewust kindvrij is, nooit iets van die man mag eisen. Dat is nu wel het geval. Ze kan alimentatie eisen en dat vind ik niet terecht als het niet een beslissing van beiden is.

Mizora

Berichten: 18159
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 20:06

Als je kijkt naar de abortiecijfers zie je in landen waar abortie legaal en geaccepteerd is na een korte generatie (15-20 jaar) al flink minder abortussen dan voor de acceptatie en dan in vergelijkbare landen waar het nog steeds niet geaccepteerd wordt, zelfs illegaal blijken er dan nog veel abortussen gepleegd te worden.

Daar moet ik wel bij zeggen dat in landen waar seksuele voorlichting vroeg en uitgebreid gegeven wordt, ook de landen zijn waar abortus veel meer geaccepteerd wordt.

De beste methode om abortussen zo veel mogelijk te voorkomen, is door kinderen zo veel mogelijk kans op een goede toekomst te geven en correct voor te lichten. Er zijn te veel problemen met/voor kinderen die niet hun eigen ouders opgroeien om dat als een gewenst alternatief voor abortus te zien. Hechtingsproblemen e.d. het ongewenst zijn door je biologische ouders (want ook de vader heeft blijkbaar niet de zorg op zich genomen) heeft in behoorlijk wat geëvalueerd gigantische impact. Ze hebben zeker nog kansen, maar ze beginnen al met 0-2 achterstand.

Ruim de helft van de abortussen wordt in de eerste 7 weken uitgevoerd en totaal 82% in het eerste trimester.

33% van de abortussen in het ziekenhuis wordt na prenatale diagnostiek uitgevoerd. Dit is toevallig hetzelfde percentage als het percentage van de abortussen dat in het ziekenhuis wordt uitgevoerd in het tweede trimester. Totaal wordt zo'n 10% van de abortussen in het ziekenhuis uitgevoerd.

In slechts 0.5% van de abortussen in klinieken is dit na prenatale diagnostiek, en 16% van hun abortussen is in het tweede trimester.

Afbeelding

belle_boef

Berichten: 10782
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 20:06

_San87_ schreef:
belle_boef schreef:
Molenhoek als een man het kind wel wil en de vrouw niet. Is het trauma van de man erger dan dat van de vrouw of andersom. Een van beide zal teleurgesteld zijn. oliebol happens, maar het is het lijf van de vrouw, enige wat zij voor zichzelf kan doen is doe keuze maken. En ja dan heeft de man wellicht een trauma maar anders heeft zij dat.
Bij een ongewenste zwangerschap zijn er nou eenmaal alleen aar verliezers.

Zij kan er ook alsnog een trauma aan overhouden, ook. Abortus is niet niks, ook niet wanneer de keuze weloverwogen gemaakt is.



Ook nog inderdaad, zelfs jaren later maar dan is het wel haar eigen keus geweest. Er vanuit gaande dat ze de keuze zelf heeft gemaakt.
En daarmee zeg ik niet dat het trauma haar eigen schuld is. Denk dat je niet weet wat voor impact het heeft voordat het gedaan is.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 42085
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 20:09

belle_boef schreef:
_San87_ schreef:
\
Zij kan er ook alsnog een trauma aan overhouden, ook. Abortus is niet niks, ook niet wanneer de keuze weloverwogen gemaakt is.



Ook nog inderdaad, zelfs jaren later maar dan is het wel haar eigen keus geweest. Er vanuit gaande dat ze de keuze zelf heeft gemaakt.
En daarmee zeg ik niet dat het trauma haar eigen schuld is. Denk dat je niet weet wat voor impact het heeft voordat het gedaan is.

Klopt. Ik bedoel het als aanvulling :). DeMolenhoek lijkt in haar betogen te vergeten dat een abortus voor een vrouw ook geen zoete koek is, zeg maar.

Shadow0

Berichten: 43583
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 20:16

Rintah schreef:
Ik ben het met je eens dat de termijn die er nu voor staat (24 weken dacht ik, ook het moment dat het kindje levensvatbaar wordt) wat lang is, maar 8 weken is dan wel weer érg kort.

In de praktijk wordt er bijna nooit abortus uitgevoerd zo laat in de zwangerschap behalve dan wegens bijzondere redenen. Het gebeurt gewoon bijna niet, ouders en artsen denken daar ook helemaal niet lichtzinnig over.

(Maar voor mensen denken 'dan kunnen we toch gewoon die medische redenen verplicht stellen' - dan ben je dus regels en verboden in aan het voeren op een situatie waar dat niet nodig is wat een slecht uitgangspunt is, *en* die regels komen vrijwel altijd met kosten. Kosten als in geld, want er moet weer een extra formulier-code-registratie-controle bijkomen, maar ook kosten als in onvoorziene, uitzonderlijke situaties die niet exact in de vooraf bedachte vakjes passen, met alleen maar meer leed voor de mensen in die situatie.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 20:18

Nee zeker niet hoor. Ik vind het gewoon krom dat een levend wezen zijn/haar voortbestaan enkel wordt bepaald door 1 van de ouders. Als een kindje zo wordt gewenst heeft het toch recht op leven. Het is toch verschrikkelijk dat het dan wordt vermoord omdat 1 van de 2 het niet zit zitten? En ja, dat kan nadelig zijn voor de vrouw. Dat weet ik ook. Maar nu is het altijd nadelig voor de man. MAAR, vooral nadelig voor het kind. Een levend wezen dat gewenst is heeft recht op leven. Nu kun je ook weer discussiëren wanneer het een levend wezen is maar voor mij is dat al erg snel.