Racisme, spreek jij je uit?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mand

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 10:55

Janine1990 schreef:
Mand schreef:
Hier ben ik het zeker mee eens, alleen werkt dat dus twee kanten op. Eerlijk is eerlijk, als er geen "getint" bij staat ga je gelijk uit dus van een wit persoon. En dat is gewenning, maar is eigenlijk ook niet oke. Een wit persoon kan ook zwarte krullen, een handtas en slippers aan hebben. Ik vind dus zeker dat er "getint" bij zou moeten staan, maar dan ook "wit" als het een wit persoon is. En dat ontbreekt bij veel media.

Ik heb een neef... met een goed lopend ICT bedrijf en een dikke auto...

Maar... Hij heeft zwart haar, donkerbruine ogen en vrij donkere huid...

Het zal niemand verrassen dat hij wel eens staande wordt gehouden door de politie.
Hij zou bij zijn signalement ook als 'getint' worden benoemd...

Wanneer ben je wit, en wanneer ben je getint?
Het aantal keer dat mij is gevraagd of ik lenzen draag (blauwe ogen) is ook niet meer op één hand te tellen, er is me zelfs een paar keer gevraagd uit welk land ik kom? Mijn ouders dan? Ben je dan geadopteerd?
In de winter ben ik wit... In de zomer, niet...

Je bent denk ik wit als je je echt wit voelt. Ik ben zelf wit als maar kan (Iers en Nederlands) dus ik kan hier denk ik niet een correct antwoord op geven, maar heb wel twee voorbeelden;

Een vriend van mij is Roemeens, en geadopteerd. Donker haar, donkere ogen en getint. Werkt bij het gemeentehuis en rijd een mooie auto. Word er vaak uit gepikt, maar het is al meerdere keren gebeurd dat ze zijn Nederlandse afkomst zien en hij weer mag gaan, of omdat ze hem kennen van werk. Hij voelt zich echt een standaard Nederlander (hoog opgeleid, goede baan, eigen huis, duidelijke toekomst) maar is niet wit.

Een vriendin van mij is Nederlands, maar zongebruind, bruine ogen, zwart lang haar. Ze is al meerdere keren aangehouden voor vermoeden van diefstal. Nog nooit heeft ze iets gestolen of een boete gehad.

Afkomst maakt dus niet echt uit. Etnisch profileren gaat om de uitstraling. En dat daar zo'n standaard op zit vind ik erg verdrietig

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 10:58

Electra63 schreef:
_Penotti schreef:
Die mensen dringen dan ook hun mening op met een tekst bij die foto. Dat mag dan ook.
Hoge bomen vangen veel wind.

Je gelooft toch niet dat hij zelf deze tekst en foto heeft geplaatst?

Stel, dat ik een foto van jou plaatst op FB met de tekst: ik ben Penotti, in ben in Nederland geboren en ik ben te lui om te werken, daar zijn de buitenlanders voor!

Het is een provocatie.

En dat gebeurt bij iedereen die een opvallende mening vertegenwoordigd. Als je die donkere mensen niet in memes zou zetten, dán ben je racistisch bezig, want dan sluit je mensen uit.

Er zijn ook memes van Gordon bijv over z'n drugsgebruik of dat ie geen relaties kan volhouden. Hartstikke blanke gast.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 10:58

purny schreef:
Als ik naar een ander land ga, waar ik in feite te gast ben, want dat is hij, dan behoor ik mij aan te passen aan de tradities.

Knuppel in het hoenderhok. Want dat hebben blanken in het verleden altijd gedaan? Zich aangepast aan de tradities van de landen waar ze naartoe gingen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 11:00

zij houden ons keer op keer de spiegel voor hoe het -in het verleden fout is gegaan met afspraken, wetten maken, regelgeving noem maar op-, de tolerantie van toen is de boemerang van nu

hier is het een paradijsje, en de sociale media doet de rest
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-08-20 11:01, in het totaal 1 keer bewerkt

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 11:00

Mand schreef:
Je bent denk ik wit als je je echt wit voelt.

Ik voel me nog steeds gewoon blank hoor, ik doe niet mee aan die waan van de dag.
Het klinkt al helemaal infantiel als een serieuze nieuwslezer het over 'de witte mensen' heeft. We gaan Chinezen toch ook niet 'de gele mensen' noemen?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 11:01

Nederlanders houden wel meer rekening met de normen en waarden van een ander land. Ook al zijn ze daar alleen op vakantie. Er is een grote groep mensen die hier in feite te gast zijn en die zich vertikken om zich aan te passen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 11:03

Gini schreef:
Knuppel in het hoenderhok. Want dat hebben blanken in het verleden altijd gedaan? Zich aangepast aan de tradities van de landen waar ze naartoe gingen?

We leven niet meer in 't verleden.

Australie heeft echter wel lessen getrokken uit de koloniale tijd, want zij hebben anno nu een erg streng importbeleid. Iets waar Nederland nog wat van kan leren.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 11:04

purny schreef:
Nederlanders houden wel meer rekening met de normen en waarden van een ander land. Ook al zijn ze daar alleen op vakantie. Er is een grote groep mensen die hier in feite te gast zijn en die zich vertikken om zich aan te passen.

Ik denk dat er genoeg mensen zijn die zich ook aanpassen naar de Nederlandse normen en waarden maar die vallen minder op. Want het feit blijft, negatieve dingen vallen meer op dan positieve dingen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-20 11:04

Mand schreef:
Je bent denk ik wit als je je echt wit voelt. Ik ben zelf wit als maar kan (Iers en Nederlands) dus ik kan hier denk ik niet een correct antwoord op geven, maar heb wel twee voorbeelden;

Een vriend van mij is Roemeens, en geadopteerd. Donker haar, donkere ogen en getint. Werkt bij het gemeentehuis en rijd een mooie auto. Word er vaak uit gepikt, maar het is al meerdere keren gebeurd dat ze zijn Nederlandse afkomst zien en hij weer mag gaan, of omdat ze hem kennen van werk. Hij voelt zich echt een standaard Nederlander (hoog opgeleid, goede baan, eigen huis, duidelijke toekomst) maar is niet wit.

Een vriendin van mij is Nederlands, maar zongebruind, bruine ogen, zwart lang haar. Ze is al meerdere keren aangehouden voor vermoeden van diefstal. Nog nooit heeft ze iets gestolen of een boete gehad.

Afkomst maakt dus niet echt uit. Etnisch profileren gaat om de uitstraling. En dat daar zo'n standaard op zit vind ik erg verdrietig

Ik ben het er helemaal mee eens dat je bent wat je je voelt of hoe je je voelt.

Alleen geldt dat voor buitenstaanders totaal niet... Die weten niet wat jij voelt, maar oordelen naar wat ze zelf voelen.

En dat maakt het inderdaad zo lastig... Men wil zelfs vandaag de dag nog graag alles in hokjes en vakjes. Dat is makkelijk, dat is menselijk... Maar ook de oorzaak van het generaliseren.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 11:08

purny schreef:

Toeristen zijn te gast.
Dit zijn 1e, 2e, 3e en zelfs al 4e generatie.
Zij hoeven zich niet aan te passen, alleen zich aan de wet te houden, net als ieder andere inwoner van Nederland.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 11:09

Princess_ schreef:
MCE schreef:
gewoon een vraag die mij bezig houd

ik denk wel eens onder welke vlag zouden we varen als er in nederland meer mensen zijn met twee paspoorten en de nederlander met één paspoort in de minderheid is

volgens het CBS stijgt het percentage met twee paspoorten harder dan die met één

Hahahaha ja dan krijgen we ineens de Marokkaanse vlag hoor 8)7

Princess,
ben ik gestoord of mijn vraag??
geeft niet hoor ik ben voor minder afgeschoten, dit label kan er ook wel bij

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 11:15

Electra63 schreef:
purny schreef:

Toeristen zijn te gast.
Dit zijn 1e, 2e, 3e en zelfs al 4e generatie.
Zij hoeven zich niet aan te passen, alleen zich aan de wet te houden, net als ieder andere inwoner van Nederland.

Maar hoevaak zijn het ook geen vluchtelingen die zich misdragen?

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 11:16

Electra63 schreef:
_Penotti schreef:
Die mensen dringen dan ook hun mening op met een tekst bij die foto. Dat mag dan ook.
Hoge bomen vangen veel wind.

Je gelooft toch niet dat hij zelf deze tekst en foto heeft geplaatst?

Stel, dat ik een foto van jou plaatst op FB met de tekst: ik ben Penotti, in ben in Nederland geboren en ik ben te lui om te werken, daar zijn de buitenlanders voor!

Het is een provocatie.

Hoe kom je erbij dat ik denk dat hij dat zelf heeft gedaan?

Hier gaf ik de reactie op.

Quote verkloot, dus even zo:

purny schreef:
Je kunt je mening geven maar je kunt hem ook opdringen. En dat is wat Jerry doet.

Citaat:
Electra63

En dat mag hij, net als ieder ander.
Of je het nu wel of niet met hem eens bent.
Dat geeft mensen niet het recht om zulke foto's met zulke teksten te plaatsen en te verspreiden.[/quote]

Sjaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 11:17

Ligt het aan mij of is de afbeelding uit de openingspost verwijderd?
Wordt dan wel lastig om de discussie te volgen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 11:18

Sjaco schreef:

Nee ik zie hem ook niet meer... dan zal het topic wel worden gesloten.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 11:19

purny schreef:
Sjaco schreef:

Nee ik zie hem ook niet meer... dan zal het topic wel worden gesloten.

Is niet verwijderd, je moet alleen op "dit" klikken, is steeds zo geweest.

Mand

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 11:20

elnienjo schreef:
Mand schreef:
Je bent denk ik wit als je je echt wit voelt.

Ik voel me nog steeds gewoon blank hoor, ik doe niet mee aan die waan van de dag.
Het klinkt al helemaal infantiel als een serieuze nieuwslezer het over 'de witte mensen' heeft. We gaan Chinezen toch ook niet 'de gele mensen' noemen?

Nou, gefeliciteerd? :') Ik snap zo weinig van jouw opmerkingen, het is totaal nutteloos en voegt niks toe. Ik heb nergens gezegd dat jij jezelf niet blank mag noemen. Als jij dat wilt, ga je gang. Ik gebruik liever wit

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 11:23

elnienjo schreef:
Gini schreef:

We leven niet meer in 't verleden.

Klopt dat we niet meer in het verleden leven, maar de stelling 'als mensen naar hier komen, moeten ze zich aanpassen aan onze tradities', komt heel erg hypocriet over op het moment dat de hele blanke geschiedenis van ontdekkingsreizen erin bestond de al aanwezige cultuur zo snel mogelijk zoveel mogelijk de kop in te drukken.

Er zijn andere en betere stellingen om een beter migratiebeleid te beargumenteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 11:26

Om op het onderwerp terug te komen...

Nee, ik zou iemand er niet online op aanspreken. Ik snap ook niet goed wat je er mee denkt te bereiken; als je iemand wilt overtuigen is via berichten op FB wel de minst effectieve manier die ik kan bedenken. Bovendien ben je het ongetwijfeld oneens op bepaalde punten met iedereen die je kent, dat lijkt me geen reden om iedereen maar te ontvrienden. Ik zou hoogstens de persoon blokkeren als je de berichten niet meer wilt lezen.

Face-to-face is een ander verhaal, daar kan je makkelijker iemand op een normale manier erop aanspreken en de reactie afwachten. Hoogst waarschijnlijk ligt de mening van die persoon een stuk genuanceerder dan je eerst dacht en als het je alsnog teveel stoort dan kan je die persoon ook gewoon vermijden.

Dat hele virtue-signaling online heb ik geen hoge pet van op.

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 11:33

MCE schreef:
Princess,
ben ik gestoord of mijn vraag??
geeft niet hoor ik ben voor minder afgeschoten, dit label kan er ook wel bij

De vraag vind ik gestoord, we zullen altijd Nederland blijven.

Ik snap 't probleem niet met 2 nationaliteiten. Vinden degene die hier wel een probleem in zien, dat ook een probleem als het gaat om een Brits/Nederlands paspoort of alleen maar als het om Marokkaans/Nederlands gaat?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-20 11:36

enzino schreef:
Om op het onderwerp terug te komen...

Nee, ik zou iemand er niet online op aanspreken. Ik snap ook niet goed wat je er mee denkt te bereiken; als je iemand wilt overtuigen is via berichten op FB wel de minst effectieve manier die ik kan bedenken. Bovendien ben je het ongetwijfeld oneens op bepaalde punten met iedereen die je kent, dat lijkt me geen reden om iedereen maar te ontvrienden. Ik zou hoogstens de persoon blokkeren als je de berichten niet meer wilt lezen.

Face-to-face is een ander verhaal, daar kan je makkelijker iemand op een normale manier erop aanspreken en de reactie afwachten. Hoogst waarschijnlijk ligt de mening van die persoon een stuk genuanceerder dan je eerst dacht en als het je alsnog teveel stoort dan kan je die persoon ook gewoon vermijden.

Dat hele virtue-signaling online heb ik geen hoge pet van op.

In dit geval heb ik de reactie nog wel afgewacht, lag helaas niet zo genuanceerd als ik had gehoopt...
En voor de duidelijkheid, het was overduidelijk ook niet helder dat dit die Jerry was voor mijn ex-collega.

Maar je hebt een goed punt!

Vraag me alleen wel af, (ik denk dat virtual signaling bedoelt? anders is mijn vraag niet heel relevant dan hoor ik het wel :) ) hoe zie jij de invloed van het uiten van dit soort vrij heftige meningen en het delen van dit soort plaatjes op social media op racisme in Nederland? Wanneer er niemand 'ingrijpt'. Niet dat je mijn reactie ingrijpen kan noemen natuurlijk. Maar als er niemand afkeurend zou reageren, zou racisme dan verdwijnen? Verdwijnen meningen dan?
Ik vind 'm zodanig dubbel dat ik er niet helemaal uit kom. Dus het is een serieuze vraag.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Racisme, spreek jij je uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 11:39

Ik denk dat je de tekst op het plaatje in de OP in de context met de persoon moet zien. Niet als statement over een hele bevolkingsgroep :). Dat maakt de lading, naar mijn mening, helemaal anders.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 11:40

_San87_ schreef:
Ik denk dat je de tekst op het plaatje in de OP in de context met de persoon moet zien. Niet als statement over een hele bevolkingsgroep :). Dat maakt de lading, naar mijn mening, helemaal anders.

En dat is al meerdere malen aangegeven, maar ergens word daar steeds overheen gepraat.

Blue_Eyes

Re: Racisme, spreek jij je uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 11:41

TS geeft duidelijk aan dat voor degene die de foto geplaatst had, ook niet duidelijk was wie deze man was.

Mand

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 11:41

Denken jullie dat het bijhouden van KOZP geen baan is op zich? _O- Dus mensen die zich inzetten voor dierenmishandeling werken ook niet?