Conspiracy theorieën en hun aanhangers.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 12:38

Maar stel dat 9/11 een samenzwering is. Dan moeten daar honderden mensen aan mee hebben geholpen. Er moeten vliegtuigen gekaapt worden, er moeten gebouwen ondermijnd worden, er moeten onderzoeken gedaan worden hoe het instorten het beste uitgevoerd kan worden, er moet bedacht worden hoe je ermee weg komt om het als een terroristische aanslag te framen etc. etc. Dat doe je als Bush echt niet in je eentje. En ondertussen zijn we 19 jaar verder en nog niemand van al die samenzweerders heeft spijt gekregen en heeft de boel aan de grote klok gehangen? Hoe geloofwaardig is dat. Het gezegde is niet voor niets: "Drie mensen kunnen een geheim bewaren als twee van hen dood zijn."

En als de reden het voeren van oorlog is, waarom zou je de aanslag dan door aanwijsbaar Saoedische terroristen laten uitvoeren? Probeer ze dan op z'n minst weg te zetten als iemand uit een vijandig land, zoals Irakezen en niet als mensen uit een geallieerd land. Als je zo'n gigantisch complot optuigt, dan zouden dat soort details toch ook te regelen moeten zijn?

Het is prima om kritisch te zijn op informatie die je krijgt, maar neem dan tenminste de moeite om kritisch op alle informatie te zijn. Ook die jou toevallig goed uitkomt. Ook hier geldt, net als bij meeste complot theorieën, Ockham's scheermes. Als je tussen twee theorieën moet kiezen, dan is de theorie met de minste aannames het meest waarschijnlijk. En zolang de meeste complot theorieën blijven beginnen met wat als, voldoen ze daar niet aan.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 12:39

Qimm schreef:
De aarde is niet plat maar rond, en hol. En wij wonen aan de binnenkant

Dan zakken de TwinTowers er helemaal doorheen!

rien10

Re: Conspiracy theorieën en hun aanhangers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 12:43

Karl66 precies, en waarom een economische recessie op de koop toe nemen?

Maxima_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 12:46

MamAppelsap schreef:
Maxima_S schreef:
Ik ben wel een complotdenker :D maar het woord complot is in mijn ogen niet geheel terecht een een strategie om alles af te doen als "onzin" en niet onderbouwd. Er zijn namelijk genoeg artsen en virologen die ernstige twijfels hebben bij het nu zeer actuele Covid gebeuren. En hoor en wederhoor wordt in dit geval door de overheid en de gangbare media in mijn ogen niet toegepast.

Een aantal van deze artsen zijn:
- Dr. Wodarg
- Dr. Püschel
- Dr. Streeck
- Dr. Zack Bush
- Dr. Daniel Erickson
- Dr. Bhakdi
en nog veel meer.

En het is mij wel bekend dat er ook tegenargumenten te brengen zijn maar deze artsen worden in elk geval niet gehoord of hun informatie wordt geridiculiseerd, gecensureerd en verdrongen. Dat is op zijn minst opvallend.

Daarnaast zijn er op youtube (want dan hoef je de dvd niet te kopen en is de informatie snel en makkelijk verspreid) verschillende documentaires die op zijn minst gekeken dienen te worden door iedereen die zegt dat andersdenkenden en mensen met een afwijkende visie op de hedendaagse politiek, economie en informatie voorziening, last hebben van het complotdenker syndroom.

Ik zal ze hier even opsommen:

- Thrive, what on earth will it take:
https://www.youtube.com/watch?v=lEV5AFFcZ-s

- Unacknowledged:
https://www.youtube.com/watch?v=WiSKF8JjoSc

- Sirius:
https://www.youtube.com/watch?v=ks5CbE_ejCE

-out of shadows:
https://www.youtube.com/watch?v=PUHyESQN-O8

nu ga ik er niet vanuit dat veel mensen zoveel uur aan documentaires gaan kijken maar de gegeven informatie in de documentaires geeft in elk geval wel een helder beeld waarom mensen die zo sceptisch zijn zo denken als ze doen.

En omdat het zo controversieel is, is het heel moeilijk voor te stellen dat dit zelfs maar een mogelijkheid is.

Ik ga verder niet in discussie en respecteer ieder zijn mening.

Hoi, maar waarom laat je dan achterwege wat het standpunt van die artsen überhaupt is? Lijkt mij nogal essentieel in dit hele verhaal. :P

En waarom zijn complotdenkers in het algemeen zo'n fan van filmpjes en wordt een theorie nooit eens fatsoenlijk uiteengezet in een soort onderzoeksrapport?

Omdat ik het niet als mijn taak zie dit te doen. Het is uitgebreid te vinden voor een ieder die het de moeite waard vind het te lezen. Als je de namen even op google invoert icm. covid dan vind je zowel de mening van de artsen als de de mensen die dit heel graag wilde debunken ;-)

Ik heb niet de intentie iedereen van mijn visie te overtuigen ;-)

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 12:51

Jammer dat je wel meldt dat ze tegenargumenten hebben, maar dan niet zegt welke dat dan zijn. Schijnt vaker te gebeuren bij mensen die niet mainstream denken. Het is altijd ‘Je moet het zelf maar opzoeken/onderzoeken’

Maxima_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 12:54

Destination schreef:
Jammer dat je wel meldt dat ze tegenargumenten hebben, maar dan niet zegt welke dat dan zijn. Schijnt vaker te gebeuren bij mensen die niet mainstream denken. Het is altijd ‘Je moet het zelf maar opzoeken/onderzoeken’

en wat is er zo erg aan om dit te doen? Dat doe je toch ook als je iets anders wilt weten? Ik zie dat niet als een argument om daarmee de informatie af te schieten. Daarmee klinkt het alsof ik het moet doen omdat ik dit interessant vindt on het hier te delen. De informatie is vrij beschikbaar alleen niet op de gangbare media waar je ook de informatie zelf moet halen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 12:55

OK, dan is mijn tegen argument. Het is niet waar wat je zegt Maxima_S . Maar ik zie het niet als mijn taak dit te doen. het is uitgebreid te vinden voor een ieder die het de moeite waar vind om te lezen. Als je namen van de artsen die nu met Covid 19 bezig zijn googelt, dan vind je zowel de meningen van deze artsen als de mensen die heel graag willen dat je hun wetenschappelijke gegevens leest. Ik heb niet de intentie iedereen van mijn visie te overtuigen.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 12:56

Maxima_S schreef:
Destination schreef:

en wat is er zo erg aan om dit te doen? Dat doe je toch ook als je iets anders wilt weten? Ik zie dat niet als een argument om daarmee de informatie af te schieten. Daarmee klinkt het alsof ik het moet doen omdat ik dit interessant vindt on het hier te delen. De informatie is vrij beschikbaar alleen niet op de gangbare media waar je ook de informatie zelf moet halen.

Je slaat een discussie compleet dood door zulke berichten dat mensen zelf maar onderzoek moeten doen. Er zijn ook genoeg artsen die wel de ernst van Covid-19 inzien, maar dat moet je zelf maar opzoeken.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 12:58

Dan heb ik er ook nog wel een Maxima_S. Ik ben de beste vrouw ter wereld. Echt.
Ik heb geen zin om dat te bewijzen. Ga het zelf maar zien en lezen. Er is genoeg te vinden over het feit dat ik de aller- aller beste ben.

Bovenstaande is uiteraard kul van de bovenste plan. Echte onzin. Maar ik kan het wel lekker roepen en niet bewijzen. Dat doe jij nu ook. Je roept wat. Je komt niet met bewijs, argumenten of wat dan ook.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 13:05

Ik zie Rudolph Steiner op de vorige pagina. Als er iets is wat heftig richting secte gaat zijn het wel de fanatieke Steiner aanhangers die proberen om zijn texten te interpreteren.

Maxima_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 13:08

rien10 schreef:
Ik heb geen zin om dat te bewijzen. Ga het zelf maar zien en lezen. Er is genoeg te vinden over het feit dat ik de aller- aller beste ben.

Bovenstaande is uiteraard kul van de bovenste plan. Echte onzin. Maar ik kan het wel lekker roepen en niet bewijzen. Dat doe jij nu ook. Je roept wat. Je komt niet met bewijs, argumenten of wat dan ook.

Hoezo is dat onzin? Ik heb de namen genoemd van kritische artsen die het beter kunnen vertellen dan ik, ik heb het ook niet vaag gelaten door geen namen te noemen.
Ik kan een rits van linkjes geven naar de informatie maar met dezelfde snelheid heb je die zelf gevonden.

Wat mijn specifieke mening is doet niet zo terzake. Ik heb mij geuit dat ik niet geloof wat de mainstream media ons voorhoudt en hier plausibele informatie over gegeven waar ik zoal mijn informatie vandaan haal. Of welke personen mijn mening over de hele covid toestand hebben gevormd. Om ook in dit topic, wat gaat over complot denkers en hoe ze daartoe komen, geheel relevant is voor iemand die echt wil weten hoe ik (en wellicht ook andere) hiertoe gekomen zijn.

Dus ik voel mij nogmaals niet aangesproken om mijn mening feitelijk te onderbouwen. Dit zijn (een deel van) de mensen waar ik uitvoerig naar geluisterd heb in interviews en artikelen. Zo ben ik tot mijn mening gekomen. En voor een ieder die het interessant vindt zijn deze artsen zeker iets om je in te verdiepen. Nogmaals, ik ben hier niet om iemand te overtuigen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 13:11

Maxima_S schreef:
rien10 schreef:

Hoezo is dat onzin? Ik heb de namen genoemd van kritische artsen die het beter kunnen vertellen dan ik, ik heb het ook niet vaag gelaten door geen namen te noemen.
Ik kan een rits van linkjes geven naar de informatie maar met dezelfde snelheid heb je die zelf gevonden.

Wat mijn specifieke mening is doet niet zo terzake. Ik heb mij geuit dat ik niet geloof wat de mainstream media ons voorhoudt en hier plausibele informatie over gegeven waar ik zoal mijn informatie vandaan haal. Of welke personen mijn mening over de hele covid toestand hebben gevormd. Om ook in dit topic, wat gaat over complot denkers en hoe ze daartoe komen, geheel relevant is voor iemand die echt wil weten hoe ik (en wellicht ook andere) hiertoe gekomen zijn.

Dus ik voel mij nogmaals niet aangesproken om mijn mening feitelijk te onderbouwen. Dit zijn (een deel van) de mensen waar ik uitvoerig naar geluisterd heb in interviews en artikelen. Zo ben ik tot mijn mening gekomen. En voor een ieder die het interessant vindt zijn deze artsen zeker iets om je in te verdiepen. Nogmaals, ik ben hier niet om iemand te overtuigen.

Yep, gezien het topic: het is mijn geheel duidelijk hoe je tot jouw conclusies gekomen bent.

Maxima_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 13:15

rien10 schreef:
Yep, gezien het topic: het is mijn geheel duidelijk hoe je tot jouw conclusies gekomen bent.

Nou dat is dan toch voldoende lijkt me zo :D

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 13:16

Ja hoor.

MamAppelsap

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 13:16

Maxima_S schreef:
MamAppelsap schreef:
Hoi, maar waarom laat je dan achterwege wat het standpunt van die artsen überhaupt is? Lijkt mij nogal essentieel in dit hele verhaal. :P

En waarom zijn complotdenkers in het algemeen zo'n fan van filmpjes en wordt een theorie nooit eens fatsoenlijk uiteengezet in een soort onderzoeksrapport?

Omdat ik het niet als mijn taak zie dit te doen. Het is uitgebreid te vinden voor een ieder die het de moeite waard vind het te lezen. Als je de namen even op google invoert icm. covid dan vind je zowel de mening van de artsen als de de mensen die dit heel graag wilde debunken ;-)

Ik heb niet de intentie iedereen van mijn visie te overtuigen ;-)

En dit soort gedrag snap ik dus ook niet _O- Ik ben zelf nooit te beroerd om even te linken naar artikelen die ik erg goed vond en waar ik mijn visie op baseer, terwijl ik het ook niet als mijn taak zie om mensen te overtuigen of zo.

Als mensen geïnteresseerd zijn is dat gewoon makkelijker dan ze te verwijzen naar Google. Door zoeklogaritmes komt er ook niet per se bij iedereen hetzelfde naar boven.. ;)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 13:33

Destination schreef:
Je slaat een discussie compleet dood door zulke berichten dat mensen zelf maar onderzoek moeten doen. Er zijn ook genoeg artsen die wel de ernst van Covid-19 inzien, maar dat moet je zelf maar opzoeken.

Dat is kenmerk nr 1 van conspiracy mensen :Y) Ze plempen een hoop info (onzin) en vervolgens moet iedereen maar kijken wat ie ermee doet, maar als je het weerlegt ben je een schaapje die met de massa meeloopt en niet zelf nadenkt.

Ik ben gestopt met me eraan ergeren, ik verwonder me er soms nog wel over, maar vaak ook al niet eens meer :')

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 13:51

Het is mij nu wel duidelijk geworden hoe het bij complotdenkers werkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 14:09

Misschien gaat het weg en roeit het zichzelf uit als je er geen aandacht meer aan geeft?

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 14:34

x
Laatst bijgewerkt door Kwanyin op 16-01-25 12:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 14:40

Toch valt het mij ook op zodra je iemand die een complottheorie heeft het nooit kan onderbouwen of dit niet wilt of zeg zoek het zelf maar op en doe je eigen onderzoek.

Bijzonder je wilt toch juist dat zoveel mensen 'wakker worden' en de theorie met je gaan meedenken als je een complottheorie hebt. In de theorie als meer mensen mee gaan zou je ook een groter protest kunnen vormen.

Zet bij mij altijd direct vraagtekens dat de theorie niet echt is.

Ik denk net als geloof dat mensen het fijn vinden om ergens houvast aan te hebben. Gedrag van mensen blijft een zo interessant iets en dit maakt mij alleen maar meer nieuwsgierig

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 14:43

Ik zag vandaag op mn tijdlijn nog een tekst als “mensen zien de waarheid niet, dat doen ze pas als er een of ander innerlijk proces is doorgemaakt “

Op een of andere manier zijn die mensen altijd anti vaxx, spiritueel, en inderdaad, “als je de waarheid wilt zien ga je zelf op zoek want het is toch zo duidelijk “

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 15:00

Destination schreef:
Electra63 schreef:
Met DE media wordt vooral het door de overheid gecontroleerde NPO en RTL bedoeld in Nederland. Maar ook de Telegraaf en AD enz. :D

Laatst was een item op TV en dat ging om de verspreiding van nepnieuws. Daar zitten o.a. Russen achter en die hebben daar natuurlijk een belang bij: bijv. politieke onrust.

Ik vind het lachwekkend dat aanhangers altijd zeggen dat zij verder kijken dan de gewone media, maar als je om een link of artikel vraagt, deze zelden gegeven worden en je maar zelf goed moet zoeken.

Wat 9/11 betreft dat is al zo vaak ontkracht.

Hoe controleert de overheid NPO en RTL precies volgens jou?

Is niet mijn mening, dat lees ik altijd bij de aanhangers. ;)

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 15:06

Alle journalisten die daar werken moeten vooraf een loyaliteitsverklaring tekenen en ieder afzonderlijk artikel moet eerst worden goedgekeurd door de betreffende minister. Is toch logisch? ;)

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 15:08

Ik dacht al, het kwam niet helemaal overeen met de rest van je bericht :))

MamAppelsap

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 15:16

Uit de reacties
Citaat:
danny: Hee wil je meedoen aan een onderzoek over anti vacinatie.
Mevrouw: Ja is goed.
Danny: Stelt een vraag.
Mevrouw: Ja zoek het uit. Ik ga jou niks vertellen.

_O-