Het gaat slecht in NL... of toch niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 16:15

Joman schreef:
Kun je dan ook plaatsen wat het normbedrag betekent?

Dat heb ik er toch al bij gezet? Dat is het bedrag dat je over mag houden. Ze berekenen je vaste lasten en wat er over blijft voor eten en kleding is het normbedrag.. Dus stel dat jij na aftrek van al je vaste lasten €250 per maand overhoudt als alleenstaande dan kom je niet in aanmerking voor de voedselbank, is dat bedrag €230 of lager per maand dan kom je wel in aanmerking. Van het normbedrag hoef je dus alleen eten en kleding te kopen.
Voor wasmachines en dergelijke zijn er vaak bij de gemeentes regelingen waar je gebruik van kan maken, witgoedregeling of bijzondere bijstand is dat.

Blue_Monday

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 16:22

Woonde iedereen maar in een mooi stenen huis met verwarming ... is niet zo vanzelfsprekend als het lijkt. Zelfs de daklozenopvang kan vol zitten. Vroeger kenden ze geeneens een voedselbank.
Laatst bijgewerkt door Blue_Monday op 11-03-20 16:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 16:22

dees_daan schreef:
Joman schreef:
Kun je dan ook plaatsen wat het normbedrag betekent?

Dat heb ik er toch al bij gezet? Dat is het bedrag dat je over mag houden. Ze berekenen je vaste lasten en wat er over blijft voor eten en kleding is het normbedrag.. Dus stel dat jij na aftrek van al je vaste lasten €250 per maand overhoudt als alleenstaande dan kom je niet in aanmerking voor de voedselbank, is dat bedrag €230 of lager per maand dan kom je wel in aanmerking. Van het normbedrag hoef je dus alleen eten en kleding te kopen.
Voor wasmachines en dergelijke zijn er vaak bij de gemeentes regelingen waar je gebruik van kan maken, witgoedregeling of bijzondere bijstand is dat.

Kleding en eten? Is dat alles? Of nog meer zaken in of rondom het huis? Dat is me niet duidelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 16:27

Joman schreef:
dees_daan schreef:

Kleding en eten? Is dat alles? Of nog meer zaken in of rondom het huis? Dat is me niet duidelijk.

Kleding en eten. Tenzij je decoratieve dingen mee gaat nemen natuurlijk maar ze kijken puur naar wat er over blijft voor jezelf. Stel dat jij een betalingsregeling hebt en die duurt nog een jaar dan nemen ze dat ook gewoon mee in de vaste lasten.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 16:57

dees_daan schreef:
dees_daan schreef:

Dat geldt lang niet voor iedereen. Je moet een bepaald bedrag over houden per maand wil je in aanmerking komen, voor een alleenstaande is dat maximaal €230 per maand. Die €230 is voor eten en kleding.
Ik woon alleen en geef echt geen €230 per maand uit aan mijn eten en kleding maar dat is dus het normbedrag, iemand die €230 overhoudt kan zelf ook eten kopen als er op andere dingen bespaard word, dat hoeft dus alleen niet..

230 maximaal? Dat is toch niet veel? Wat als je wasmachine, droger, fiets of auto kapot gaat? En je moet eten/drinken/kleding kopen voor je gezin. Nou, ik geef het je te doen hoor... Schoenen en jassen voor kids? Succes.

Die €230 is voor een alleenstaande zoals ik al schreef, die hoeft dus geen heel gezin te voeden en ook geen spullen voor kinderen te kopen.
Voor gezinnen ligt dat bedrag hoger.
Als je alleen bent is €230 niet veel maar het is te doen.

Hier een overzicht van de voedselbank waar je dus kan zien hoeveel het normbedrag (dus het bedrag dat je over mag houden) is:

Afbeelding

Afbeelding[/quote]

Dat is dan veranderd! Goede zaak. Ik had in die tijd echt geen €200,00 per maand over. En nog kon ik niet naar de voedselbank. Fijn dat het nu aangepast is.

sterregoud

Re: Het gaat slecht in NL... of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 17:07

Het gaat goed in Nederland, behalve als je buiten de boot valt.
Als je door verlies van werk, of gezondheid je huis kwijt raakt, dan wordt het heel lastig. Voor sociale huur staan enorme wachtlijsten, en particulier huren is vaak niet haalbaar.
Het woningnood probleem lijkt mij het grootste welvaartprobleem in Nederland.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 17:59

dees_daan schreef:
Joman schreef:
Heel prachtig. Maar als je jezelf daar moet melden, dan heb je het wat mij betreft toch slecht... Je kunt niet eens voldoen aan een van de eerste levensbehoeften: eten en drinken aanschaffen.

Dat geldt lang niet voor iedereen. Je moet een bepaald bedrag over houden per maand wil je in aanmerking komen, voor een alleenstaande is dat maximaal €230 per maand. Die €230 is voor eten en kleding.
Ik woon alleen en geef echt geen €230 per maand uit aan mijn eten en kleding maar dat is dus het normbedrag, iemand die €230 overhoudt kan zelf ook eten kopen als er op andere dingen bespaard word, dat hoeft dus alleen niet..

Je vergeet alleen even hoe dat bedrag berekend wordt. Ik zou niet in aanmerking komen, omdat ik volgens hun berekening meer over houd per maand. Helaas gaat dat extra op aan medische kosten en de auto die ik niet kan missen wegens gezondheid. Gelukkig maar, want ik hield zo'n 25 euro per week over voor kleding en boodschappen. Het is niet alleen eten he? Alle boodschappen, dus ook wasmiddel, shampoo, schoonmaakmiddelen, iets wat er stuk gaat in huis.

Er wordt bijvoorbeeld gerekend met een x bedrag voor zorgverzekering. Ik heb er één via de gemeente die dus al uit mijn hoofd 30 euro duurder was. Daarnaast nog andere medische kosten die nergens vergoed worden, maar niet meegerekend worden in die berekening. Auto wordt niet meegenomen in de berekening, dat is inderdaad 'luxe'. Maar er zijn dus meer dingen waar een standaard bedrag voor gerekend wordt wat niet overeenkomt met de werkelijkheid, ik kan niet bezuinigen op die dingen, dat is allang uitgezocht.

Mijn hulp in de huishouding vanuit de WMO werd vorig jaar vergoed door de bijzondere bijstand, dit jaar zijn alle vergoedingen daaruit voor medische dingen geschrapt. Dat is alweer zo'n 500 euro die ik uit eigen zak moet betalen, waardoor ik die dingen dus niet doe terwijl ze wel nodig zijn. Dat wordt niet meegenomen in die berekening voor de voedselbank.

Zo zijn er best wel veel eisen aan die aanvraag en zijn er dus ook veel mensen die niet in aanmerking komen, ook al houden ze minder over. Omdat er dus vaste bedragen voor een aantal kostenposten zijn en sommige dingen niet meegerekend worden.

Bij mijn gemeente hoef je niet bij de bijzondere bijstand aan te kloppen voor elektronische apparaten hoor. Dat wijzen ze af.

Het is mooi dat het bestaat, maar het is vreselijk om er te moeten lopen. Je moet daarnaast ook gewoon nog boodschappen doen, het is geen boodschappenpakket voor een week.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 18:24

MyWishMax schreef:
dees_daan schreef:

Je vergeet alleen even hoe dat bedrag berekend wordt. Ik zou niet in aanmerking komen, omdat ik volgens hun berekening meer over houd per maand. Helaas gaat dat extra op aan medische kosten en de auto die ik niet kan missen wegens gezondheid. Gelukkig maar, want ik hield zo'n 25 euro per week over voor kleding en boodschappen. Het is niet alleen eten he? Alle boodschappen, dus ook wasmiddel, shampoo, schoonmaakmiddelen, iets wat er stuk gaat in huis.

Er wordt bijvoorbeeld gerekend met een x bedrag voor zorgverzekering. Ik heb er één via de gemeente die dus al uit mijn hoofd 30 euro duurder was. Daarnaast nog andere medische kosten die nergens vergoed worden, maar niet meegerekend worden in die berekening. Auto wordt niet meegenomen in de berekening, dat is inderdaad 'luxe'. Maar er zijn dus meer dingen waar een standaard bedrag voor gerekend wordt wat niet overeenkomt met de werkelijkheid, ik kan niet bezuinigen op die dingen, dat is allang uitgezocht.

Mijn hulp in de huishouding vanuit de WMO werd vorig jaar vergoed door de bijzondere bijstand, dit jaar zijn alle vergoedingen daaruit voor medische dingen geschrapt. Dat is alweer zo'n 500 euro die ik uit eigen zak moet betalen, waardoor ik die dingen dus niet doe terwijl ze wel nodig zijn. Dat wordt niet meegenomen in die berekening voor de voedselbank.

Zo zijn er best wel veel eisen aan die aanvraag en zijn er dus ook veel mensen die niet in aanmerking komen, ook al houden ze minder over. Omdat er dus vaste bedragen voor een aantal kostenposten zijn en sommige dingen niet meegerekend worden.

Bij mijn gemeente hoef je niet bij de bijzondere bijstand aan te kloppen voor elektronische apparaten hoor. Dat wijzen ze af.

Het is mooi dat het bestaat, maar het is vreselijk om er te moeten lopen. Je moet daarnaast ook gewoon nog boodschappen doen, het is geen boodschappenpakket voor een week.

Je hoeft je niet te verantwoorden door mijn post hoor, ik geef alleen aan dat het lang niet altijd zo is dat mensen helemaal geen geld meer hebben om eten van te kopen.
De regels zijn lang niet zo streng als er gedacht word.
Verder hoef je mij niet uit te leggen hoe het werkt of kan werken, ik heb het zelf een tijdje terug eens uitgerekend omdat ik benieuwd was wanneer je dan precies in aanmerking komt en hoe dat in verhouding stond met mijn "normbedrag".. Ik zat er €30 per maand boven. Ook ik kan niet volledig werken en maak kosten door mijn aandoening, lang niet zoveel als jij doet maar ik kan zelfs sparen met wat er overblijft.
Ook ik heb een kleine, zuinige auto (ook uit noodzaak) en moet mijn eigen apparaten vervangen als dat nodig is.
Nu zeg ik niet dat ik niet geloof dat het bij jou niet kan maar ik heb te veel om me heen gezien om nog te kunnen zeggen dat de voedselbank echt nodig is en dat het voor de mensen die er komen niet te voorkomen viel dus dat "we" ze moeten helpen. Eigenlijk geeft jouw post dat ook gewoon aan, als jij kan aantonen dat je de dingen die er af gaan echt nodig hebt om te kunnen functioneren dan zou jij ook gewoon recht moeten kunnen hebben op zo'n pakket, nu kan iemand die per maand meer overhoudt dus wel zo'n pakket krijgen en jij niet.. Dat is gewoon krom en ik geef alleen aan dat het niet zo weinig is als dat mensen vaak denken.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 18:58

sterregoud schreef:
Het gaat goed in Nederland, behalve als je buiten de boot valt.
Als je door verlies van werk, of gezondheid je huis kwijt raakt, dan wordt het heel lastig. Voor sociale huur staan enorme wachtlijsten, en particulier huren is vaak niet haalbaar.
Het woningnood probleem lijkt mij het grootste welvaartprobleem in Nederland.

Precies!!!
En echt die mensen zijn er meer en meer.
Moet niet kunnen in ons land, maar de politiek lijkt er doof en blind voor.
En zo te lezen hier enkele ook. Geeft me wel angst hoor.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 19:04

Ik hoor dat heel vaak.. 'in dit land'.. 'in ons land'..
Maar wat ik me dan afvraag: in welk land is dan wél alles goed geregeld? Waar moet ons land een voorbeeld aan nemen? Ík ben zo'n land nog niet tegen gekomen.
Ga je het ene probleem aanpakken, dan creëer je daarmee meestal weer een nieuw probleem. Daarom bestaat het perfecte land niet.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 19:12

Ik denk dat de landen ten noorden van ons het zo slecht niet doen.
Daar zijn om te beginnen ook minder inwoners.

Maar inderdaad perfect is het nergens, maar als ik hier de laatste 20 jaar maar kijk hollen we naar mijn idee wel echt hard achteruit. En die trein lijkt nog lang niet gestopt te worden.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 20:07

dees_daan schreef:
Je hoeft je niet te verantwoorden door mijn post hoor, ik geef alleen aan dat het lang niet altijd zo is dat mensen helemaal geen geld meer hebben om eten van te kopen.
De regels zijn lang niet zo streng als er gedacht word.
Verder hoef je mij niet uit te leggen hoe het werkt of kan werken, ik heb het zelf een tijdje terug eens uitgerekend omdat ik benieuwd was wanneer je dan precies in aanmerking komt en hoe dat in verhouding stond met mijn "normbedrag".. Ik zat er €30 per maand boven. Ook ik kan niet volledig werken en maak kosten door mijn aandoening, lang niet zoveel als jij doet maar ik kan zelfs sparen met wat er overblijft.
Ook ik heb een kleine, zuinige auto (ook uit noodzaak) en moet mijn eigen apparaten vervangen als dat nodig is.
Nu zeg ik niet dat ik niet geloof dat het bij jou niet kan maar ik heb te veel om me heen gezien om nog te kunnen zeggen dat de voedselbank echt nodig is en dat het voor de mensen die er komen niet te voorkomen viel dus dat "we" ze moeten helpen. Eigenlijk geeft jouw post dat ook gewoon aan, als jij kan aantonen dat je de dingen die er af gaan echt nodig hebt om te kunnen functioneren dan zou jij ook gewoon recht moeten kunnen hebben op zo'n pakket, nu kan iemand die per maand meer overhoudt dus wel zo'n pakket krijgen en jij niet.. Dat is gewoon krom en ik geef alleen aan dat het niet zo weinig is als dat mensen vaak denken.

Oh nee, ik vatte jouw post dan gewoon verkeerd op. Mijn excuses! Vooral omdat er niet precies gekeken wordt naar vaste lasten, maar er maximum bedragen zijn voor bepaalde posten. Zo kan je dus bijvoorbeeld maar 150 euro overhouden, maar niet in aanmerking komen omdat post A en B bij jou duurder zijn, maar zij een ander maximum bedrag aan houden.

Ik heb een pakket :j Maar alleen omdat ik hulp heb ingeschakeld die dus een verzoek heeft ingediend om naar mijn situatie te kijken en dus rekening te houden met kosten elke maand die ik moet maken vanwege gezondheid en de auto die ik dus moet hebben. Ik moet er wel 20 km voor rijden elke week (niet heel prettig, omdat ik bezine eigenlijk nodig heb voor medische afspraken haha) degene dichterbij ben ik niet ingedeeld? Maar goed, ik ben al lang blij dat ik er terecht kan, ook al vind ik het vreselijk.

Ik kan helemaal niet werken volgens artsen, revalidatie en noem maar op. Alleen UWV is er al ruim een jaar over na aan het denken. Geven wel toe dat ik erg beperkt ben, maar negeren de artsen eigenlijk volkomen. Dat vind ik niet goed in dit land, dat je al ruim een jaar bezig kan zijn en jij als particulier je aan termijnen moet houden, maar een overheidsinstelling die termijnen gewoon kan en mag negeren en zich zelfs onder eigen regels uitkletst.

Ja, natuurlijk is het super dat er zoveel dingen mogelijk zijn in dit land qua hulp, maar er mankeert ook echt een hoop aan. Daar kom je pas achter als je ermee te maken hebt, tot een paar jaar geleden vond ik het lang niet zo erg en dacht ik dat zaken als uitkeringen voor arbeidsongeschikten en bijstand gewoon goed geregeld waren. Geen vetpot natuurlijk, maar wel goed. Ik kom er nu op terug.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 20:19

_Penotti schreef:
Ik denk dat de landen ten noorden van ons het zo slecht niet doen.
Daar zijn om te beginnen ook minder inwoners.

Maar inderdaad perfect is het nergens, maar als ik hier de laatste 20 jaar maar kijk hollen we naar mijn idee wel echt hard achteruit. En die trein lijkt nog lang niet gestopt te worden.

In Scandinavië gaat het niet slecht denk ik inderdaad, maar daar is het leven volgens mij wel behoorlijk wat duurder dan hier.

Ik vraag me sterk af of het leven 20 jaar geleden zo veel beter was.
In die tijd was een tweede auto per gezin alleen voor de rijkeren. Mensen hadden een simpele, dikke tv die niet elk jaar ingeruild hoefde te worden voor een groter exemplaar, en als je op vakantie ging dan deed je dat binnen Nederland of met de auto naar Oostenrijk, Zwitserland of Frankrijk. Afwassen deden we met de hand. We hadden nog geen mobiele telefoons, en er was veel minder keus in de supermarkten want we aten voornamelijk seizoensproducten uit Europa.
Een veel simpeler leven, dus ook veel goedkoper. De een zou dat geweldig vinden, de ander zou nooit meer zonder de moderne luxe willen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 20:39

In Scandinavië heb je enorme wachtlijsten in de zorg, boodschappen en uit eten zijn duur. Ook daar heb je arme mensen, eenzaamheid, depressie etc.

8nnemiek schreef:
In die tijd was een tweede auto per gezin alleen voor de rijkeren. Mensen hadden een simpele, dikke tv die niet elk jaar ingeruild hoefde te worden voor een groter exemplaar, en als je op vakantie ging dan deed je dat binnen Nederland of met de auto naar Oostenrijk, Zwitserland of Frankrijk. Afwassen deden we met de hand. We hadden nog geen mobiele telefoons, en er was veel minder keus in de supermarkten want we aten voornamelijk seizoensproducten uit Europa.
Een veel simpeler leven, dus ook veel goedkoper. De een zou dat geweldig vinden, de ander zou nooit meer zonder de moderne luxe willen.

Jij leefde twintig jaar geleden toch primitiever dan ik :+
Klinkt meer als de jaren 80 en dat is echt langer geleden, is nog de vorige eeuw!

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 20:43

fransje23 schreef:
In Scandinavië heb je enorme wachtlijsten in de zorg, boodschappen en uit eten zijn duur. Ook daar heb je arme mensen, eenzaamheid, depressie etc.

8nnemiek schreef:

Klinkt meer als de jaren 80 en dat is echt langer geleden, is nog de vorige eeuw!

Dat zeker, ik wacht gerust 2 maanden op een afspraak :+ wat dat betreft was NL beter echter! Maar hier gaat de ''zorgverzekering'' via de belasting dus dat is wel prettig :D

Ik betaal gerust 2,60 euro voor een komkommer := maar de vrijheid, natuur etc daar kan nederland nooit tegenop, zou ook echt niet meer terug willen naar NL

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 20:45

fransje23 schreef:

8nnemiek schreef:

Ik kan me ook niet herinneren dat wij zo leefde 20 jaar geleden :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 20:49

MWM ik pak dit stukje er even uit:

"Ja, natuurlijk is het super dat er zoveel dingen mogelijk zijn in dit land qua hulp, maar er mankeert ook echt een hoop aan. Daar kom je pas achter als je ermee te maken hebt, tot een paar jaar geleden vond ik het lang niet zo erg en dacht ik dat zaken als uitkeringen voor arbeidsongeschikten en bijstand gewoon goed geregeld waren. Geen vetpot natuurlijk, maar wel goed. Ik kom er nu op terug."

Ik heb dit de laatste jaren dus andersom gekregen.. Er zijn schrijnende situaties waar mensen echt niets aan kunnen doen en die mensen kunnen het ook (soms tijdelijk) echt heel zwaar hebben maar er zijn zoveel mensen die misbruik maken van de dingen die kunnen dat ik er soms gewoon een beetje een hekel aan gekregen heb.
Wat ik hier om me heen vaak zie is dat het nooit goed genoeg is en dat mensen niet naar hun eigen uitgavepatroon kunnen kijken.. Zoals ik al zei zit ik er €30 per maand boven, ik hoef ook geen pakket maar ik vind wel dat mensen lang niet altijd iets te klagen hebben als ze dat wel doen. Moeders die vinden dat supermarkten maar dingen weg moeten geven met een spaaractie omdat zij daar geen boodschappen kunnen doen, mensen die alleen maar A merken willen en dus niet blij zijn met het spul van de voedselbank, mensen die gewoon zwart werken maar wel elke week een grote tas ophalen terwijl ze genoeg te besteden hebben, mensen die zelf domme keuzes maken en blijven maken..
Het is me echt een beetje tegen gaan staan omdat ik wéét dat €230 per maand niet persé te weinig is.. Dan kan je (als gezond persoon) wel heel erg gaan lopen klagen maar je kan ook kijken waar je heen wil en daar iets mee gaan doen. Creatief worden in je uitgaven en tevreden zijn met wat je hebt.
Daar valt jouw verhaal dus niet onder want dat de dingen qua zorg krom zijn weet ik ook maar als ik kijk naar het algemene plaatje dan zitten er toch veel mensen in de slachtofferrol die daar wat mij betreft niet horen.
Waar ik zelf tegenaan loop qua zorg is dat ik niet genoeg fysio behandelingen vergoed krijg waardoor mijn medicijngebruik niet zo laag is als het kan zijn.. Ipv een fysiobehandeling van €37,50 vergoeden ze liever medicijnen van €60.. Hartstikke krom vind ik dat maar goed, niks aan te doen dus als ik echt een behandeling te kort kom straks dan betaal ik dat zelf wel, ik ben al lang blij dat de rest wel vergoed word.
Mij zal je in ieder geval niet horen klagen dat het allemaal zo slecht is hier in Nederland en dat het heel erg anders moet want daarvoor hebben we het gewoon te goed hier..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 20:53

Whale schreef:
fransje23 schreef:

Ik kan me ook niet herinneren dat wij zo leefde 20 jaar geleden :=

20 jaar geleden is sowieso nog net rond de eeuwwisseling he, dat is ook al bijna vorige eeuw ;)
Ik kan me nog goed herinneren dat de moeder van mijn beste vriendin een eigen auto kreeg. Dat was inderdaad een jaar of 20 geleden, maar dat was echt groot nieuws haha. Er was echt maar een enkeling van onze klasgenoten die meer dan een auto hadden thuis. En ik kan me ook nog goed de verhalen herinneren van klasgenootjes die naar Spanje op vakantie waren geweest, waaw, wat was iedereen jaloers, zo ver weg! :))

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 21:00

Ik herken dat wel maar is zeker langer dan 20 jaar geleden :j Meer jaren 80 , maar ik kom uit het westen dat scheelt misschien?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 21:10

Ik herken het ook niet van 20/25 jaar geleden. Genoeg die naar het buitenland op vakantie gingen en ook een hoop gezinnen met 2 auto's.

Dees_Daan, oke, ik ben het met je eens. Ik kijk nu weer te veel vanuit mezelf, maar ken de misbruik verhalen ook (ook van dichtbij) en daar vind ik het inderdaad veel te makkelijk. Ook wel stukje frustratie erbij dat het bij mij zo moeilijk loopt. Ik voelde me trouwens niet aangesproken qua eigen schuld enzovoorts. Ik ben trots dat ik verder geen schulden heb (maar ook geen spaargeld) behalve helaas een studieschuld. En die pakketten vind ik eigenlijk bizar goed. Niet altijd natuurlijk, want ze zijn ook afhankelijk van het aanbod en er zitten echt wel dingen bij die ik niet lust, maar ik ga daar niet over klagen en ook niet bij supermarkten vanwege spaaracties. Je hebt gewoon gelijk inderdaad. :j Ik heb qua fysio geluk onder een chronische indicatie te vallen, maar hiervoor ook in jouw situatie gezeten. Heel bizar.

Nu heb ik ook gewoon via een vrijwilligersorganisatie iemand mee laten kijken naar mijn budget, kijken waar er wat beter/anders kon. Helaas had ik alles al netjes op orde, behalve dat ik niet spaar voor onderhoud auto of vervanging van apparaten. Eigenlijk zou dat wel een goede zijn om dat vaker te laten onderzoeken bij lage inkomens en moeite met rondkomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 21:21

Ik zie de vergelijking gemaakt worden met de noordelijke landen. Ik denk dat NL er goed aan doet om wat linkser te worden. Maar ik denk ook wel dat dat wel gaat gebeuren binnenkort. Hopelijk gaat het dan weer wat socialer worden. Nu draait het imo wel iets teveel op economische groei behalen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 21:32

fransje23 schreef:
Ik herken dat wel maar is zeker langer dan 20 jaar geleden :j Meer jaren 80 , maar ik kom uit het westen dat scheelt misschien?

Zou zomaar aan de regio kunnen liggen inderdaad :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 21:32

antje_vip schreef:
De klaagzang is enorm over het beleid in Nederland. Op facebook bijvoorbeeld zie ik dagelijks boze mensen die hun gal spuien over hoe slecht we het hebben met z'n allen. (Ook ik kan zeggen dat ik niet blij ben met de keuzes van het huidige kabinet).
Oké, hoe slecht gaat het hier nu daadwerkelijk?

- iedereen woont in een stenen huis (er zijn huizen tekort en niet iedereen woont in een huis)
- die ook nog verwarmd wordt ( nee hoor, ondanks regelgeving dat warmte niet afgesloten wordt, gebeurde dit wel)
- overal staan mooie auto's voor de deur ( nee hoor, in de echte wereld niet)
- de gezondheidszorg is één van de beste van de wereld, schulden problemen zijn hierdoor enorm, beslag op zorgtoeslag kan gewoon, er is geen bescherming
- elk kind gaat naar school ( nee hoor, ik ken kinderen die niet geplaatst kunnen worden vanwege een rugzakje of die in de maatschappelijke opvang verblijven)
- iedereen heeft recht op geld: zorg je er zelf niet voor, krijg je iets van de overheid ( nee hoor, soms is de wachttijd bijna 12 weken, of wordt je van het kastje naar de muur gestuurd
- schoon drinkbaar water uit elke kraa dit klopt
- er is eten in overvloed in overvloed wel, maar niet voor iedereen, we gooien zoveel weg. Daarom hebben we voedselbank etc..

Heeft iemand nog meer aanvullingen? Hebben we het nu slecht in NL of moet dit toch wat gerelativeerd worden? Of ben je het juist helemaal oneens?

Voor 60% is dit vvd geleid land goed, maar voor de hulpbehoevende niet. De kloof tussen rijk en arm is enorm.

Ook moet je je hulpvraag kunnen stellen, kun je dit niet heb je geen hulp nodig. Dit kan alleen door slimme, rijke mensen bedacht zijn :(:)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 21:56

Een andere regering zou zeker bijdragen, maar 'groen' weer absoluut niet. Ook denk ik niet dat christelijke partijen het beter maken.
Tja, eigenlijk weet ik het niet, ik weet alleen wel waar ik niet op zal stemmen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 22:15

De scandinavische landen zijn ook juist vrij links en vooral heel groen, toch?
Wil je meer gelijkheid, dan kom je uit bij links.