dees_daan schreef:
Dat geldt lang niet voor iedereen. Je moet een bepaald bedrag over houden per maand wil je in aanmerking komen, voor een alleenstaande is dat maximaal €230 per maand. Die €230 is voor eten en kleding.
Ik woon alleen en geef echt geen €230 per maand uit aan mijn eten en kleding maar dat is dus het normbedrag, iemand die €230 overhoudt kan zelf ook eten kopen als er op andere dingen bespaard word, dat hoeft dus alleen niet..
Je vergeet alleen even hoe dat bedrag berekend wordt. Ik zou niet in aanmerking komen, omdat ik volgens hun berekening meer over houd per maand. Helaas gaat dat extra op aan medische kosten en de auto die ik niet kan missen wegens gezondheid. Gelukkig maar, want ik hield zo'n 25 euro per week over voor kleding en boodschappen. Het is niet alleen eten he? Alle boodschappen, dus ook wasmiddel, shampoo, schoonmaakmiddelen, iets wat er stuk gaat in huis.
Er wordt bijvoorbeeld gerekend met een x bedrag voor zorgverzekering. Ik heb er één via de gemeente die dus al uit mijn hoofd 30 euro duurder was. Daarnaast nog andere medische kosten die nergens vergoed worden, maar niet meegerekend worden in die berekening. Auto wordt niet meegenomen in de berekening, dat is inderdaad 'luxe'. Maar er zijn dus meer dingen waar een standaard bedrag voor gerekend wordt wat niet overeenkomt met de werkelijkheid, ik kan niet bezuinigen op die dingen, dat is allang uitgezocht.
Mijn hulp in de huishouding vanuit de WMO werd vorig jaar vergoed door de bijzondere bijstand, dit jaar zijn alle vergoedingen daaruit voor medische dingen geschrapt. Dat is alweer zo'n 500 euro die ik uit eigen zak moet betalen, waardoor ik die dingen dus niet doe terwijl ze wel nodig zijn. Dat wordt niet meegenomen in die berekening voor de voedselbank.
Zo zijn er best wel veel eisen aan die aanvraag en zijn er dus ook veel mensen die niet in aanmerking komen, ook al houden ze minder over. Omdat er dus vaste bedragen voor een aantal kostenposten zijn en sommige dingen niet meegerekend worden.
Bij mijn gemeente hoef je niet bij de bijzondere bijstand aan te kloppen voor elektronische apparaten hoor. Dat wijzen ze af.
Het is mooi dat het bestaat, maar het is vreselijk om er te moeten lopen. Je moet daarnaast ook gewoon nog boodschappen doen, het is geen boodschappenpakket voor een week.