'Maar het is zo lekker goedkoop!'

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Popstra
Berichten: 13986
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 14:38

Ik koop nooit bij de action en al helemaal nooit bij Ali.
9 van de 10 x is het troep wat je geeneens echt nodig hebt
Mensen worden alleen maar hebberig omdat alles zo goedkoop is daar.

Tallie1979
Berichten: 22797
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 14:42

Ik heb begrepen dat je vanaf volgend jaar voor alles wat je vanuit China besteld de invoerrechten en belasting moet betalen. Dus ook voor pakjes van onder de 22 euro. Daarmee is het handelen vanuit China straks niet aantrekkelijk meer.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 14:44

Binnen mijn vakgebied (nagelstyling) is het echt een probleem aan het worden. We zien de afgelopen twee jaar echt een toename aan allergieën

MightyMike

Berichten: 2827
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 14:45

Dat klinkt goed, maar telt dat wel op? Voor een artikel dat 20 euro origineel kost en bij Ali maar 2, dan lijkt het mij na belasting en invoerrechten nog goedkoper denk ik. Tenminste, ik bestel wel eens in de US, maar dan komt er voor mij ongeveer een kwart over het aankoopbedrag heen.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 14:47

Janneke2 schreef:
Ik bestel zo weinig mogelijk, en gewoon niet buiten de EU.

'Het hemd is nader dan de rok': zo bescherm ik mijzelf tegen inferieure kwaliteit.
(Goedkoop is duurkoop.)

Maar vwb de rok: als je actief vakbondslid bent en voor mensenrechten hoor je zo ongeveer een principiële boycott tegen een groot deel van dit soort fabrieken etc te doen.
Het is nergens voor nodig om dít soort ellende financiële steun te geven.
Wil je de zogenaamde 'derde' wereld economisch steunen, dan kan dat ook wel, maar dan moet je echt zoeken naar bona fide organisaties.

Maar jouw kleding, schoenen en mobieltje komt ook gewoon uit Azie, ook al ben jij bereid de hoofdprijs te betalen voor een duur westers merk wat de productie heeft geregeld.

sporten

Berichten: 1153
Geregistreerd: 04-09-09
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 14:47

Popstra schreef:
Ik koop nooit bij de action en al helemaal nooit bij Ali.
9 van de 10 x is het troep wat je geeneens echt nodig hebt
Mensen worden alleen maar hebberig omdat alles zo goedkoop is daar.


Geheel mee eens :j

Wij kopen alles in onze eigen buurt, dan maar duurder maar je weet waar je koopt :$ :)ddd

MizzMontana

Berichten: 5704
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 14:48

Tinkerloos schreef:
Nee.
Ik verander niks.
Ik koop ook in Nederland.
En grote apparaten koop ik ook in Nederland.
Make-up,verf,enz bestel ik ook niet bij Ali.
Waarom meer betalen voor hetzelfde product?
Voorbeeld van een riem.
Webshop uit Nederland, en Ali.
Oordeel zelf.

[ [url=m/Ls20fM.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/uRY61g.jpg]Afbeelding[/url] ]


De foto’s van Ali zeggen mij niets, het is echt schandalig hoe vaak ze daar gejatte foto’s gebruiken.
Is het product irl ook dezelfde kwaliteit?

Kinderkleding bijvoorbeeld pakken ze zonder schaamte foto’s die ze van Facebook af halen, of gewoon van webshops zelf :=

Edit: en die kleding van Ali is dan ordinaire namaak van veel minder kwaliteit.
Laatst bijgewerkt door MizzMontana op 24-02-20 14:50, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo
Berichten: 35707
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 14:49

elnienjo schreef:
Janneke2 schreef:
Ik bestel zo weinig mogelijk, en gewoon niet buiten de EU.

'Het hemd is nader dan de rok': zo bescherm ik mijzelf tegen inferieure kwaliteit.
(Goedkoop is duurkoop.)

Maar vwb de rok: als je actief vakbondslid bent en voor mensenrechten hoor je zo ongeveer een principiële boycott tegen een groot deel van dit soort fabrieken etc te doen.
Het is nergens voor nodig om dít soort ellende financiële steun te geven.
Wil je de zogenaamde 'derde' wereld economisch steunen, dan kan dat ook wel, maar dan moet je echt zoeken naar bona fide organisaties.

Maar jouw kleding, schoenen en mobieltje komt ook gewoon uit Azie, ook al ben jij bereid de hoofdprijs te betalen voor een duur westers merk wat de productie heeft geregeld.


Mijn kleding komt niet uit Azië of alleen als een duurzaam merk kiest om het daar duurzaam en verantwoord te produceren. Mijn schoenen trouwens niet, die komen uit de EU.
Mobieltje helaas nog wel.

tengeltje11
Berichten: 7186
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 14:52

Eerlijk, ik vind het vaak behoorlijk overroepen, want welke grondstoffen worden hier geproduceerd?
Echt bijna niets.
Dus ook grondstoffen van producten die hier gemaakt worden, komen vaak daar vandaan, maar omdat ergens opstaat bv ‘geproduceerd in Nederland’ , is het product plots heilig en 10 keer meer waard en duurder, terwijl het grondstof evengoed bv uit China komt.

We leven gewoon in landen die amper tot geen grondstoffen hebben of produceren, dus zo goed als alles komt oorspronkelijk geheel of half uit het oosten, dus om moord en brand schreeuwen om Ali, en bv kledij kopen die gemaakt is in de eu met stof die geïmporteerd is uit het oosten, daar zit gewoon geen verschil in.

Tallie1979
Berichten: 22797
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 14:55

MightyMike schreef:
Dat klinkt goed, maar telt dat wel op? Voor een artikel dat 20 euro origineel kost en bij Ali maar 2, dan lijkt het mij na belasting en invoerrechten nog goedkoper denk ik. Tenminste, ik bestel wel eens in de US, maar dan komt er voor mij ongeveer een kwart over het aankoopbedrag heen.



Je hebt BTW wat ze gaan heffen en PostNL berekend ook iets van 13 á 14 euro door.

Het is altijd de afweging waard natuurlijk. :)

MizzMontana

Berichten: 5704
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 14:55

tengeltje11 schreef:
Eerlijk, ik vind het vaak behoorlijk overroepen, want welke grondstoffen worden hier geproduceerd?
Echt bijna niets.
Dus ook grondstoffen van producten die hier gemaakt worden, komen vaak daar vandaan, maar omdat ergens opstaat bv ‘geproduceerd in Nederland’ , is het product plots heilig en 10 keer meer waard en duurder, terwijl het grondstof evengoed bv uit China komt.

We leven gewoon in landen die amper tot geen grondstoffen hebben of produceren, dus zo goed als alles komt oorspronkelijk geheel of half uit het oosten, dus om moord en brand schreeuwen om Ali, en bv kledij kopen die gemaakt is in de eu met stof die geïmporteerd is uit het oosten, daar zit gewoon geen verschil in.


Als je bereid bent om er meer voor te betalen zijn er hele leuke kledingmerken die eerlijk produceren. Met eerlijk bedoel ik dat ze een goed loon betalen aan Europees arbeidsproces, evenals verantwoorde methodes gebruiken die niet (of minder) schadelijk zijn.

germie

Berichten: 26135
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 14:56

Dan even mijn voorbeeld. Ik heb duiklampen van het merk 'Brinyte'. Deze fabrikant doet ook aan rebranden. Je kunt in Nederland dus EXACT dezelfde lampen kopen onder de merknamen 'ledduiklampen.nl', 'divenology', 'Scubaforce'. Dit zijn dus EXACT dezelfde lampen, zelfde fabrikant, maar je betaalt 3 keer zo veel.
Kortom, daar is niets mis mee. Ik kon eens 20 lampen laten komen voor 18 dollar per stuk en dan mijn eigen merk of naam er op laten zetten. Ik hoef geen 20 lampen, dus niet gedaan. Maar zo gaat het ook.

De spooltjes die je hier koopt in een duikwinkel zijn ook gewoon Made in China. En zo ook met bepaalde decoboeien, enzovoort.

En mijn telefoonhoesje komt ook van Ali. Dezelfde is hier ook op de markt te koop, maar wel 4 keer zo duur.

Ik snap die heisa om geen dief van eigen portemonnee willen zijn niet. Wat ik koop bij Ali is gewoon duurzaam. En ook niet meer dan ik nodig heb.

tengeltje11
Berichten: 7186
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 14:58

Die zijn er idd, maar dat is nog geen 1% van alles wat verkocht wordt, al de rest komt vroeg of laat vanuit het oosten.

Ik persoonlijk zie weinig verschil tussen bv een shirtje kopen uit China of een shirtje kopen, geproduceerd in de eu, waarvan de stof uit China komt....

Alleen de eerste mensen worden bijna doodgeknuppeld en de 2de opgehemeld, want ze kopen in de eu geproduceerde kledij

Laurora

Berichten: 2661
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 15:02

Ik heb laatst tegen mijn geweten en principes in iets bij ali besteld.
Aan de prijs van het product zat al een luchtje (een paar euro ipv de "normale" 30 euro) en toch heb ik het gekocht, ik kon me simpelweg niet inhouden.
Echter, zodra het geld de deur uit was had ik er al spijt van.
dit was dus ook meteen de allerlaatste keer.
ik probeer meestal zo lokaal mogelijk te kopen bij winkels van kleine ondernemers of kleine(re) webshops. Uiteraard lukt dit niet altijd, en ja, ik bestel ook wel eens wat via Ebay en bol.com en dergelijke.
Maar als ik dan zie wat sommige mensen van ali laten komen, van hun complete garderobe tot alle verjaardagscadeautjes voor hun kind, ik kan dat echt niet begrijpen.
Laatst bijgewerkt door Laurora op 24-02-20 15:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Roodvos

Berichten: 6768
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 15:02

tengeltje11 schreef:
Eerlijk, ik vind het vaak behoorlijk overroepen, want welke grondstoffen worden hier geproduceerd?
Echt bijna niets.
Dus ook grondstoffen van producten die hier gemaakt worden, komen vaak daar vandaan, maar omdat ergens opstaat bv ‘geproduceerd in Nederland’ , is het product plots heilig en 10 keer meer waard en duurder, terwijl het grondstof evengoed bv uit China komt.

We leven gewoon in landen die amper tot geen grondstoffen hebben of produceren, dus zo goed als alles komt oorspronkelijk geheel of half uit het oosten, dus om moord en brand schreeuwen om Ali, en bv kledij kopen die gemaakt is in de eu met stof die geïmporteerd is uit het oosten, daar zit gewoon geen verschil in.

Botlek, Chemelot, Farmsum/Delfzijl, Emmtec/Emmen, Pernis, Terneuzen. Hoezo er wordt bijna niets geproduceerd in Nederland? En dan heb ik alleen nog maar over de chemieclusters.
https://www.chemische-industrie.nl/

germie

Berichten: 26135
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: 'Maar het is zo lekker goedkoop!'

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 15:06

Nog een voorbeeld: 18650 accu's van Panasonic. 3 euro per stuk bij Ali, hier 20 euro voor EXACT dezelfde accu. 'Ik ben toch niet gek?' om even in reclametermen te blijven.

Shadow0

Berichten: 43584
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 15:08

't Is heel dubbel. Ik heb 2 mutsen, een paar schrijfboekjes en badslippers via Ali en ik ben er erg tevreden over. Ik loop om een of andere reden toch vaak aan dat het aanbod in Nederland gewoon niet te vinden is. (Ik mis de V&D :oo )

Oh ja, en de prijs. Een van de boekjes is een variant op de Filofax en Succes-agenda. En ik ben best bereid om wat meer te betalen voor leuke dingen (moleskin en paperblank zijn ook al flink aan de prijs, maar soit, ze zijn zo mooi) maar geen 80 euro voor een banketstaaf opschrijfboekje.

Oh, en ook in ander opzicht. Ik wil bv best wel mijn best doen de plaatselijke bouwmarkten te sponsoren. Dus ben ik zaterdag 3 (!) winkels afgegaan die alledrie de meeste dingen niet op voorraad hadden. Dat schiet lekker op. Uiteindeijk had de Action het wel, en anders was ik online gegaan want daar sta je dan met al je principes.

Germie: juist accu's lijkt me een punt. Als die niet goed gekeurd worden is het risico op brand een stuk groter. En het verschil in prijs is groot maar niet helemaal onvoorstelbaar.

Ladygiroc

Berichten: 5102
Geregistreerd: 08-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 15:09

Laurora schreef:
Ik heb laatst tegen mijn geweten en principes in iets bij ali besteld.
Aan de prijs van het product zat al een luchtje (een paar euro ipv de "normale" 30 euro) en toch heb ik het gekocht, ik kon me simpelweg niet inhouden.
Echter, zodra het geld de deur uit was had ik er al spijt van.
dit was dus ook meteen de allerlaatste keer.
ik probeer meestal zo lokaal mogelijk te kopen bij winkels van kleine ondernemers of kleine(re) webshops. Uiteraard lukt dit niet altijd, en ja, ik bestel ook wel eens wat via Ebay en bol.com en dergelijke.
Maar als ik dan zie wat sommige mensen van ali laten komen, van hun complete garderobe tot alle verjaardagscadeautjes voor hun kind, ik kan dat echt niet begrijpen.



Iets van leven en laten leven.

Ik kijk regelmatig op Ali of Wish. Bestellen is al enige tijd geleden. Maar ik heb geen boodschap aan een keurmerk. Als ik iets voor 1 euro kan krijgen en ook nog eens thuis op de deurmat of ik moet voor 5 euro benzine, 2 euro parkeerkosten en 17.50 aanschafwaarde hetzelfde artikel halen in de winkel ben ik snel uitgeteld hoor. Dan bestel ik in China en wacht braaf een paar weken tot het thuis op de deurmat ligt.

MightyMike

Berichten: 2827
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 15:13

Tengeltje11, ik zie het verschil wel. Stof uit China is geen namaak, het shirt wel, daar kan je op Ali en Wish echt wel vanuit gaan. Hier een persoonlijk voorbeeld waarom me dit aan het hart gaat wanneer je het van dichtbij ziet. Hieronder een stempelset die je op Ali kan kopen, met mijn kaart en foto er bij, logo er af gehaald natuurlijk..


Afbeelding

En hier een link naar het origineel:
https://sugarpeadesigns.com/products/me ... 3d37&_ss=r
En dit is 1 van de duizenden voorbeelden die op Ali en Wish staan.. Allemaal namaak, allemaal letterlijk en figuurlijk de ontwerpen overgenomen van bedrijven die er hard voor hebben gewerkt.

Ik ken als designer voor een aantal bedrijfjes de eigenaren persoonlijk. Dit zijn stempels door hen ontworpen en komen soms een dag na dat ze op de markt zijn voor 10% van de prijs op Ali en Wish. Soms zelfs met hun eigen productfoto's. Dit zijn vaak 1-manszaakjes waar een heleboel liefde, tijd, geld etc in zit en hebben een mooi bedrijf opgebouwd. Een product produceren voor een tiende van de prijs is gewoonweg niet mogelijk en zou ook niet moeten kunnen, dan gaat de hele wereld kapot. Het kost om een kwalitatieve stempel te maken veel meer geld, dan waar Ali het voor aanbied. Ali neemt letterlijk hun product geheel over, tot in de detail. Ik heb er zelf nooit gekocht, omdat ik weet hoeveel pijn het doet, als dit jouw merk en ontwerp is. Maar ik heb doordat ik workshops heb gegeven de nep versies van deze stempels wel gezien, omdat klanten ze mee namen. Heel andere kwaliteit, soms iets groter of kleiner, maar exact nagemaakt. Dat voelt toch echt als diefstal. Als wij op marktplaats een gestolen item kopen, heel goedkoop, wordt er direct door iedereen gewezen, als iets te goed voelt om waar te zijn, dan is dat het waarschijnlijk ook. Zo is het ook bij Ali. Bijna alles is gestolen van iemand anders. Niet letterlijk het artikel, maar zeker het ontwerp. Overigens ben ik hierdoor ook gestopt om voor een bepaald bedrijf te werken, workshops te doen, omdat de verkoop zo hard achteruit liep, doordat klanten alles bij Ali gaan bestellen. Dus het bedrijf in dit voorbeeld heeft het product ontworpen, ik heb voor hen design gedaan en workshops gegeven, mensen komen dan bij ons de inspiratie op doen, kost ons allemaal veel tijd en energie en kopen dan de gejatte versie. Ik begrijp best dat het in jouw portemonnee scheelt, maar ik vind het werkelijk diefstal. Bedrijven in de stempelwereld zijn aan het procederen, maar Chinese wetgeving maakt het allemaal erg moeilijk. Dus de verkoop van iemand anders zijn producten gaat gewoon door. Ik heb al verschillende bedrijfjes hierdoor om zien vallen en persoonlijk, dit is mijn hobby, houd ik mijn hart dan ook vast dan mijn favoriete merken het gaan halen. Daar zit het verschil dan ook, niet in de grondstoffen perse, moet je zelf weten of je een minder kwalitatief product wilt aanschaffen of niet, maar het zit hem er in dat je een gejat ontwerp koopt en daar aan bijdraagt! Dat t-shirt heeft Ali naar grote waarschijnlijkheid gewoon geript van een bedrijf dat daar tijd, moeite en een hele ontwerpafdeling achter heeft zitten om dit artikel te bedenken. Wat mij betreft wordt het verboden, zou toch ook illegaal moeten zijn om alles zo maar te mogen namaken.
Laatst bijgewerkt door MightyMike op 24-02-20 15:24, in het totaal 3 keer bewerkt

Janneke2

Berichten: 23087
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 15:14

tengeltje11 schreef:
Eerlijk, ik vind het vaak behoorlijk overroepen, want welke grondstoffen worden hier geproduceerd?
Echt bijna niets.

Grondstoffen zoals bauxiet of noem maar op worden gewonnen ( :o nooit geproduceerd) en doorgaans tegen zoiets als een fooi de EU in verscheept.

Op die praktijken heb ik ook bakken kritiek.
Citaat:
(...) maar omdat ergens opstaat bv ‘geproduceerd in Nederland’ , is het product plots heilig en 10 keer meer waard en duurder.


Het is niet gemaakt door kinderen die dus niet naar school gaan.
En de volwassenen arbeiders hebben fatsoenlijk loon gekregen.
(Dat mag van mij heilig genoemd worden, hoor.)
En daar betaal ik graag voor.

(Dat is voor mij: "leven en laten leven", niet meedoen aan slavernij.)

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: 'Maar het is zo lekker goedkoop!'

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 15:24

Hoe kan ik zien of een bedrijf een dropshipper is?

germie

Berichten: 26135
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 15:25

die accu's zijn EXACT hetzelfde. ECHT EXACT. Ik weet wat ik bestel. En heb inderdaad nog geen uitval gehad. Je moet natuurlijk niet die fire-blabla kopen. Maar echt alleen dat ene specifieke merk, die groene (worden verkocht onder Liitikala, is gewoon Panasonic). Ik weet 60000% zeker dat die accus hier 1 op 1 verkocht worden, maar dan dus geen 3 tot 3.50 euro per stuk, maar 20 euro per stuk.

Dus niets mis mee.

Kleding heb ik eigenlijk nooit bij Ali besteld, alleen wat tshirts. Dat ging goed. En een badpak. Tja, voor 9 euro had ik een mooi badpak en de kwaliteit was ook prima. Schoenen zou ik niet doen, ben erg kritisch, althans, mijn voeten zijn erg kritisch.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34877
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 15:26

Wat Shadow en germie schrijven is dus precies waarom wij soms ook online bestellen. Het is in de winkel niet te vinden, of je betaalt fiks meer, of veel langere levertijd. Dan is het niet gek als veel mensen om die reden wel bij een dergelijke webshop bestellen.

MightyMike

Berichten: 2827
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 15:27

Germie, de stempels zijn ook exact hetzelfde om te zien, alleen mis je het originele logootje van het bedrijf waar het ontworpen is..

Ik hoop echt dat mensen wellicht gaan nadenken over wat je daar koopt. Een badpak, een shirt, het is door een ander bedrijf ontworpen.. Verplaats je eens in de bedrijven die dit overkomt, zoveel werk en een ander maakt er een kopie van en hierdoor lopen jouw verkopen enorm achteruit. Een Audi kopen voor 10% van de prijs is héééél aantrekkelijk, maar Audi zou niet lang blijven bestaan wanneer een bedrijf dit voor hen zou doen. Te mooi om waar te zijn, is dat ook! Ik vind het supporten van dit soort bedrijven nogmaals, echt diefstal! Maar wanneer het op eigen portemonnee aankomt, gaan normen en waarden ineens allemaal onderuit.. Je koopt een gejat artikel 9 van de 10 keer!
Laatst bijgewerkt door MightyMike op 24-02-20 15:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Sakura789

Berichten: 2834
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 15:30

Nou dan doe je dat toch lekker Germie. Ik schat in dat het gros van de meuk op die sites echt niet voldoet aan onze normen. Dan heb ik het niet over dat ene lampje of een boutje.

Alleen dat je voeten erop reageren zou mij toch wel weer aan het denken zetten.

Ook de Chinezen worden steeds kritischer, de families in de betere kringen halen juist hun spullen uit Europa, omdat ze hun eigen producten niet vertrouwen.