Representatieve afspiegeling van de samenleving

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shadow0

Berichten: 43584
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Representatieve afspiegeling van de samenleving

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 22:16

Zou goed kunnen dat het neutraal gemaakt is, maar neutraal en 'de norm is mannelijk' lopen nog wel vaak in elkaar over.

En dan lees ik dus ook wel eens teksten over scholen waar de leerlingen en de docenten allemaal hij zijn... (want waar 'hij' staat kan 'hij/zij' gelezen worden) maar als er dan een voorbeeld van de kleuterklas komt is het ineens wel 'zij' die voor de klas staat. En dat maakt dan die 'hij' die eerder gebruikt wordt ineens nog veel meer mannelijk.

Als dat 'neutrale' poppetje op de deur van een wc zou staan, zouden bv de meeste vrouwen dat lezen als 'niet voor hen' en op zoek gaan naar een andere deur.

(En nee. Niets daarvan staat in verhouding tot de bosbranden, dreigende wereldoorlog, de minachting voor de democratie door leiders en partijen over de wereld, de afbraak van zorg... Maar iedereen die dit topic aanklikt heeft al besloten om deze tijd alvast niet te besteden aan ingrijpende klimaatactie, het organiseren van wereldvrede of het redden van de democratische rechtstaat, dus ach.)

belle_boef

Berichten: 10782
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 22:16

Shae schreef:
En ik ben juist van mening dat we in onze handjes mogen knijpen omdat we het hier zo vreselijk goed hebben. Dat is namelijk de reden waarom we problemen kunnen verzinnen, zoals het uiterlijk van poppetjes op verkeersborden. Omdat het grootste deel hier niet hoeft te piekeren over of er morgen wel wat te eten is, je huis niet in de fik staat of je van de ene op de andere dag je huis uit gegooid kan worden.

Zullen we eerst problemen in de (ouderen)zorg aanpakken en het feit dat de wereld in de fik staat? Er zijn mensen in de wereld die om hun geaardheid vermoord worden. Gaan we hier piekeren over verkeersbordjes, of we mensen niet per ongeluk kwetsen/over één kam scheren en of er wel genoeg vrouwen in alle managementlagen zitten.
.



Jij schrijft mijn gedachte.

Laten we vooral stil staan bij hoe goed we het hebben.

Qerty
Berichten: 2025
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 22:23

Ik snap werkelijk niet dat je je hier druk om kunt maken. En dan doel ik niet op de initiatiefnemers, maar meer op de reacties 'waar gaat het heen met NL' / 'kunnen ze zich nergens anders druk om maken'
Best wel paradoxaal :o

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 22:29

mysa schreef:
Gepruts op de millimeter. Waarom maakt de politiek zich niet wat drukker om Polen, waar men van plan is LGBT-vrije (sorry als ik nog een letter vergeten ben, al die benamingen vind ik ook gepruts in de marge) zones wil instellen?

Wat boeit het nou hoe het poppetje er uitziet. 't Is niet voor niets een 'poppetje'.

Hè? *gaat zoeken*

ravellie

Berichten: 3101
Geregistreerd: 01-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 22:43

Boras schreef:
Lalidan schreef:
Ik heb er wel last van, het kost onnodig geld. Als je tzt als borden aan vervanging toe zijn vind dat de afbeelding erop vervangen moet worden, prima. Maar gaan vervangen omdat de symboliek te veel op een man lijkt, echt, dan heb je geld (en tijd) te veel.


Mooi, dan zijn we het dus eens :)


idd, dat dit gewoon ook echt serieus gedaan wordt, kan er nog niet over uit -O-

Onali

Berichten: 18534
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-20 22:53

Shadow0 schreef:
Zou goed kunnen dat het neutraal gemaakt is, maar neutraal en 'de norm is mannelijk' lopen nog wel vaak in elkaar over.

En dan lees ik dus ook wel eens teksten over scholen waar de leerlingen en de docenten allemaal hij zijn... (want waar 'hij' staat kan 'hij/zij' gelezen worden) maar als er dan een voorbeeld van de kleuterklas komt is het ineens wel 'zij' die voor de klas staat. En dat maakt dan die 'hij' die eerder gebruikt wordt ineens nog veel meer mannelijk.



Omdat veel procent bij kleuters namelijk vrouwelijk is en op het hoger onderwijs meer mannelijk.

Was laatst een item over bij Lubach. Wat dat betreft is dat dus wel passend.
Heb zelf vanaf groep 4 en hoger altijd alleen maar leraren voor de klas gehad. Op de middelbare school en opleiding was het 50/50.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 03:26

Shae schreef:
Ik schaam me soms echt wel een beetje voor mijn generatie.

Ik ook.

Toekomstige generaties zullen naar ons terug komen en vragen waarom we niets deden aan grote problemen waarvan we wel degelijk goed op de hoogte waren. Met een smartphone in de hand kan je niet meer zeggen dat je niets wist dat er momenteel concentratiekampen in Noord-Korea zijn, "heropvoedingskampen" in China, homo zijn je het leven kan kosten in het midden-oosten, generaties ondervoed rondlopen in Afrika, miljoenen mensen sterven aan ziektes die met enkele euro's per persoon gestopt kunnen worden, etc, etc etc. Maar toch kiezen we ervoor om ons druk te maken over het geslacht van de poppetjes op een stoplicht.

En dat is bovendien ook nog eens gebaseerd op vrouwen die afgebeeld worden in een jurk... en dat terwijl de meeste vrouwen tegenwoordig een broek dragen... Is het hebben van afbeeldingen van vrouwen in een jurk niet juist seksistisch? Geeft dat niet juist een keurslijf aan dat vrouwen zich vrouwelijker moeten kleding in plaats van een broek aan te hebben? Mijn oma vond het altijd verschrikkelijk dat vrouwen in broeken liepen maar zij is van 1924. Het was vroeger juist een teken van feminisme om een broek te dragen als vrouw zijnde, maar nu willen we meer afbeeldingen van vrouwen in een jurk.

Blue_Monday
Berichten: 581
Geregistreerd: 28-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 03:33

Krijgen ze ook een ander kleurtje? Zo racistisch altijd die zwarte poppetjes :+
Dan hoeven we ook die grapjes die we al zovaak gehoord hebben niet meer aan te horen :D

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 08:59

Boras schreef:
Prima! Top van Geneve. Lekker progressief in plaats van blijven hangen in het verleden en dingen zo laten omdat ze nu eenmaal altijd zo waren.

Er bestaan al mannelijke en vrouwelijke poppetjes. Zie de wc poppetjes.
De poppetjes op verkeersborden lijken verdacht veel op de mannelijke wc poppetjes.
Ze vertonen in ieder geval geen overeenkomsten met de vrouwelijke wc poppetjes.

Wat is er in godsnaam op tegen ook op verkeersborden mannelijke en vrouwelijke poppetjes te gebruiken net als op toiletten? Waar zijn jullie bang voor? Hoezo waar moet dat heen? Waar doet dat pijn? Waarom lig je er wakker van? Waarom tegen zulke zaken die gelijkheid ten goede komen als je er zelf geen last van hebt?

Geleidelijk invoeren wat mij betreft. De mannelijke hegemonie die overal om ons heen tot norm werd verheven en nog altijd in stand wordt gehouden op een manier die we vaak niets eens doorhebben, mag van mij onderhand eens op de vuilnisbelt.

Ik draag nooit een rok of jurk. Voor mij is het neutrale poppetje prima.
Er is al geld te kort voor dingen die écht van belang zijn. Dit gemierenneuk om niks is pure geldverspilling van mensen die niets beters te doen hebben dan overal beledigingen/achterstelling in te zien.

daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 09:00

Shadow0 schreef:
daffie1986 schreef:
Het minimum gewicht bij de brandweer is het gewicht van de gemiddelde brandweerman met bepakking. Een vrouw zal dus nooit een bewusteloze mannelijke collega uit de brand kunnen halen. Zullen we dan het maximale gewicht van de brandweermannen verlagen?


Wat is je intentie van de vraag? Vind je het interessant om wat ins en outs over dergelijke normen te weten en de gevolgen die het kan hebben? Of is de conclusie hoe dan ook dat quota en aanpassingen zinloos zijn? (Dan ga ik namelijk verder niet op zoek.)


Jij vindt het dus blijkbaar wel okay dat de brandweermannen extra gevaar lopen omdat de vrouwen hun gewicht niet uit een brandende hut kunnen trekken? Zou dan een veiligere oplossing niet zijn dat de brandweerman niet zoveel mag wegen i.p.v. de vrouwen een lichtere last mogen dragen? Het enige probleem blijft dan nog steeds dat een man bijna altijd zwaarder is dan een vrouw en er zullen dan dus heel veel mannen afvallen.

Er zit een heel groot gat tussen de tijd waarin vrouwen bij de politie, brandweer en het leger mochten en het instellen van de quota's. Vrouwen konden dus al in "dienst" zolang ze voldeden aan dezelfde eisen als hun mannelijke collega. Ze moeten elkaar kunnen redden in geval van nood. Omdat de quota's niet gehaald werden, gingen de eisen omlaag. Veiligheid is dus aan de kant geschoven om nummers te halen.

In het bedrijfsleven zijn ook verhalen bekend van vrouwen die aangesteld worden om het quota te halen maar gewoon faalden omdat ze de ervaring en/of kennis missen. Gevolg, ze laten het een man oplossen met het welbekende:"zie je wel".

Ik heb dus een probleem dat quota de hoofdreden is boven kennis en/of kunnen.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 09:02

Whale schreef:
purny schreef:
Nee! Als ze al nieuwe poppetjes gaan introduceren moeten het op z'n minst genderneutrale poppetjes zijn anders hebben we over een aantal jaren weer de poppen aan het dansen.


De poppetjes die we nu hebben zijn al genderneutraal.

Precies.
Als ze een popje met een rok afbeelden zou ik denken dat dat alleen voor vrouwen geldt. Deze sekseloze poppetjes zijn juist genderneutraal doordat ze recht zijn.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 09:08

Ik zou het uitermate verwarrend vinden als ze de poppetjes op verkeersborden zouden gaan uitspecificeren, want ik zou dan denken dat iets alleen voor vrouwen geldt als er een rok op staat. Terwijl niemand nu denkt dat verkeersborden alleen voor mannen gelden.
Nu is het neutraal en dat moeten ze gewoon lekker zo houden.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 09:11

daffie1986 schreef:
Jij vindt het dus blijkbaar wel okay dat de brandweermannen extra gevaar lopen omdat de vrouwen hun gewicht niet uit een brandende hut kunnen trekken? Zou dan een veiligere oplossing niet zijn dat de brandweerman niet zoveel mag wegen i.p.v. de vrouwen een lichtere last mogen dragen? Het enige probleem blijft dan nog steeds dat een man bijna altijd zwaarder is dan een vrouw en er zullen dan dus heel veel mannen afvallen.

Er zit een heel groot gat tussen de tijd waarin vrouwen bij de politie, brandweer en het leger mochten en het instellen van de quota's. Vrouwen konden dus al in "dienst" zolang ze voldeden aan dezelfde eisen als hun mannelijke collega. Ze moeten elkaar kunnen redden in geval van nood. Omdat de quota's niet gehaald werden, gingen de eisen omlaag. Veiligheid is dus aan de kant geschoven om nummers te halen.

In het bedrijfsleven zijn ook verhalen bekend van vrouwen die aangesteld worden om het quota te halen maar gewoon faalden omdat ze de ervaring en/of kennis missen. Gevolg, ze laten het een man oplossen met het welbekende:"zie je wel".

Ik heb dus een probleem dat quota de hoofdreden is boven kennis en/of kunnen.

Zo fout vind ik dat. We moeten gewoon accepteren dat mannen en vrouwen van elkaar verschillen en dat er dus altijd beroepen zullen blijven waar mannen gewoon beter in zijn dan vrouwen. En andersom ongetwijfeld ook. Die drang naar gelijkheid draaft wel heel erg door.

Karl66

Berichten: 29789
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 12:31

Ik ben het er helemaal mee eens. Het is toch niet meer van deze tijd dat we moeten oppassen om een hertebok niet aan te rijden, terwijl hindes gewoon vogelvrij zijn?

Afbeelding

Verder vind ik het behoorlijke onzin. De poppetjes zijn nu neutraal en om nou te beweren dat een gestileerd poppetjes, dat bestaat uit een lijfje, twee benen, twee armen een hoofd en verder niks vooral mannelijk is, is lichtelijk overdreven. En het klinkt misschien wel leuk en afwisselend om allerlei verschillende typetjes op een bord te zetten, maar het doel van een verkeersbord is dat je met één oogopslag kan zien wat er van je verwacht wordt. Niet dat je met een tweede oogopslag afgeleid wordt door een afwijkend poppetje, terwijl je aandacht bij het verkeer zou moeten zijn.

xxCYNNxx

Berichten: 5665
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 15:16

Shae schreef:
Merula123 schreef:
Al die mensen hier die dit niet willen omdat ze bang zijn dat gehandicapte of non-binary mensen zich dan niet gerepresenteerd voelen: jullie neppe support om je eigen punt te verstevigen is zeer irritant. Dit laat alleen maar zien dat jullie totaal niet om deze mensen geven en het gewoon grappig vinden. Your ableism/transphobia is showing. Just stop.


Je hebt 'ik vind dit zeer irritant' verkeerd geschreven. Dat misplaatste activisme is weer iets waar ik me enorm aan erger. Dit is gewoon problemen zoeken. Het poppetje is zo neutraal als maar kan. Er zijn enorm veel problemen in Nederland en in de rest van de wereld en dan gaan hier mensen zich drukmaken over het (reeds vreselijk neutrale) poppetje op verkeersborden.

Die laatste 2 zinnen kan ik al helemaal niet serieus nemen. Het poppetje aanpassen gaat echt niet zorgen voor meer acceptatie voor transpersonen. Steek dat geld voor de aanpassingen dan in voorlichting verbeteren/een campagne of whatever.

Niet woke zijn om het woke zijn alsjeblieft. De wereld staat al genoeg in de fik, laten we geen verkeersborden in de fik gaan steken.


_/-\o_


Haahahahahaha Karl66....idd de hindes zijn vogelvrij; allemaal naar het malieveld :D