Leefgeld

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 15:43

Denk dat er ook een verschil is als je gewoon zuinig leeft uit vrije wil of je leefgeld krijgt en dat is het ook.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 15:44

Er zijn mensen genoeg die elke week 200 euro aftikken in de supermarkt. Kratje bier en goed flesje wijn is al 30 euro . Biefstukjes, dure groente en fruit, luxe brood, veel vleeswaren, kilo dure kaas, zit je zo aan 100 euro .

Ceffyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 15:51

bigone schreef:
Er zijn mensen genoeg die elke week 200 euro aftikken in de supermarkt. Kratje bier en goed flesje wijn is al 30 euro . Biefstukjes, dure groente en fruit, luxe brood, veel vleeswaren, kilo dure kaas, zit je zo aan 100 euro .

Dat is natuurlijk weer het andere uiterste. Kan ik me overigens ook niks bij voorstellen hoor. Een keer, oké. Maar hoe erg geniet je nog van hapjes als je je elke dag volpropt? Ik ben nu na de feestdagen het gevreet al beu. Laat staan als dit je gemiddelde uitgavenpatroon zou zijn.

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 15:57

Ik neem altijd elke maand een x bedrag op. Sommige weken (zoals deze week) is de overgang van de maand midden in de week (dus vandaag dinsdag de 31, woensdag de 1ste) dan heb ik 2x leefgeld.
Van die 1ne keer extra leefgeld haal ik vlees bij een slager. Van dat vlees kan ik vaak 2,5 maand tot 3 maanden mee doen. Tegen die tijd hebben we vaak wel weer zo'n overgang maand midden in de week en kan ik weer vlees kopen.

Daar buiten koop ik alleen vlees als ik nodig heb omdat er wat op is gegaan of als het heel voordelig in de aanbieding is.

Dus ik heb dan bijna 30 euro leefgeld voor groente en fruit. Drinken zou ik nog flink op kunnen besparen door meer thee en water te drinken maar daar heb ik gewoon niet altijd trek in. Dus vaak gaat er pakweg 7 euro op aan drinken.

Verder drink ik geen alcohol en rook ik niet. Dus hier bespaar ik flink op. Verzorgingsproducten reken ik niet in dit budget. Daar heb ik een apart potje voor en meestal koop ik in bij bol.com als die een goede aanbieding hebben of als de kruitvat/etos een leuke aanbieding hebben.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 16:02

bigone schreef:

200€ nu niet, maar ik heb meestal toch rond de 150€ per week voor de 'grote boodschappen' voor 3 personen in een prijsbewuste supermarkt.
Geen luxeproducten, niemand rookt hier, geen alcohol, geen frisdrank, geen snoep, geen producten van buiten het seizoen. Wel verse groenten en fruit, maar dat haal ik zoveel mogelijk bij de bioboer, dus dat ik nog een aparte rekening. Wat er wel bij is is sienaasappelsap, soms vis wat toch wat duurder is. Meestal is er ook iets bij van zeep, toiletpapier, huishoudpapier, tandpasta, kortom al wat er nodig is.
Verder om de 1 à 2 dagen nog een brood.
En in het weekend gaan we nog eens naar het dorpswinkeltje voor vers broodbeleg.
Af en toe bij de apotheker (gelukkig niet vaak), daar zit je per keer ook snel aan een paar 10-tallen euro's.
Met 40€/week zou ik er echt niet komen, en al zeker niks gezonds kunnen eten.

LadyMadonna

Re: Leefgeld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-19 16:03

Maar dingen als toiletpapier, wasmiddel, shampoo, maandverband, deo etc zijn toch geen dingen die je elke week nodig hebt?

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 16:07

Nee, maar als je het nooit koopt raakt het wel eens op. Je kan het wel negeren in je budget, maar dan ben je jezelf rijk aan het rekenen.

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 16:13

Het is ook wel te doen, maar prima te doen valt denk ik nog tegen. Je zou maar eens een verjaardag hebben waar je hen moet, dat cadeautje moet ook van je leefgeld. Of als je met de trein ergens heen wilt, weet je wel hoe duur dat is? En gewoon een drankje doen in de stad zit er ook niet meer in, en mensen uitnodigen wordt ineens ook lastiger.
Het is prima te doen als het moet maar ideaal lijkt het me zeker niet :+

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 16:26

LadyMadonna schreef:
Maar dingen als toiletpapier, wasmiddel, shampoo, maandverband, deo etc zijn toch geen dingen die je elke week nodig hebt?

Dit zijn juist de mooie aanbiedingen waar ik dol op ben. Koop die producten niet als ze niet in de aanbieding zijn.

Wij doen met zijn tweeën voor ongeveer €70,- per week boodschappen. Ik heb een voedselallergie, waardoor ik op duurdere producten ben aangewezen. Verder kopen en eten we waar we trek in hebben. Ik vind het knap als mensen voor €30,- per week kunnen eten, dan heb ik het niet over moeten.

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 16:35

Toen wij nog in Nederland woonden hadden we met 4 kinderen en 2 volwassenen een variabel inkomen maar gaven nooit meer dan 50 euro per week uit aan boodschappen en daar was alles bij inbegrepen, wasmiddel maakte ik zelf, groenten en fruit kwam tegen sluitingstijd van de markt, alles wat niet verkocht was kreeg ik mee voor tussen de 7-15 euro, afhankelijk van wat er over was. Brood zelf bakken, vlees alleen in de aanbieding en niet te veel. 500 gram gehakt ging in 5 maaltijden. Veel invriezen, wecken, inmaken enzo. Kleding e.d. was allemaal tweedehands (nog steeds trouwens ,ik zie geen nut in nieuwe kleding kopen). Veel kortingsbonnen gebruiken, acties met geld terug enz enz.

Nu wonen we in Engeland, met 8 kinderen en 2 volwassenen en ik geef ongeveer 75 pond uit per week. Supermarkten reduceren hier alles met de datum van vandaag met 75-90% dus 3 keer per week gaan we naar de supermarkt en kopen whatever we kunnen krijgen. Variert van lamsbout tot gehakt, van kip tot Kalkoen, groenten, fruit en brood. Ik bak inmiddels geen brood meer zelf, voor 9 pence heb ik een volkoren brood dus dat is de moeite niet meer waard.
Beneden ons zit een Pakistaans winkeltje en we hebben de overeenkomst dat wij al zn overgebleven groenten en fruit krijgen als we 1 keer per week een uurtje op zijn dochtertje passen als hij naar de dokter moet.
Kleding komt van rommelmarkten of kledingbeurzen en wordt doorgegeven van kind op kind tot niet meer gaat, dan worden het poetslappen.

Okay het is geen leefgeld en in geval van nood kunnen we ons spaargeld aanspreken maar we hebben onszelf gewoon een budget gezet en houden ons daar aan. Het leven is al duur genoeg.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 17:03

LadyMadonna schreef:
Selka: mijn doel was vrij simpel: de vraag: wat valt er onder leefgeld.
Dat ik dan vervolgens niet blij mag zijn dat ik zélf uit de schulden ben gekomen ontgaat mij dan weer volledig...

Tja, voor mij alles. Dus eten, verzorging, onderhoud auto, kleding, kapper en noem maar op. Allenlen benzine reken ik bij vaste lasten. Als het goed is wordt het volgend jaar 30 of 35 euro per week en kan ik misschien zelfs iets sparen en dus eventueel een groter maandbedrag. Nu is het dus minder en komt het er eigenlijk op neer dat het voor eten is en zelfs dat is af en toe niet te doen.

Ohja en bij leefgeld zit voor mij ook gedeelte medische kosten waar ik niet op kan bezuinigen en geen potjes voor zijn.

Dus aanbiedingen zijn leuk om in te slaan als je dan nog wel de normale dingen kan kopen. Maar als leefgeld gewoon het enige is wat er is, dan is er geen sprake van inslaan.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-19 17:17

My wish max, maar het gaat er niet om wat je voor jezelf doet. Leefgeld krijg je omdat je bijv in de schuldsanering zit...

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 17:25

Ik denk dat je alles moet doen van je leefgeld als je in de schuldsanering zit. Dus ook je kleding,kapper enzo

Voor mij is leefgeld m'n boodschappengeld. Geld voor kleding is voor mij apart

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 17:30

LadyMadonna schreef:
My wish max, maar het gaat er niet om wat je voor jezelf doet. Leefgeld krijg je omdat je bijv in de schuldsanering zit...

Dat hoef niet, als je zelf ervoor kiest om onder bewind te komen te staan hoef je helemaal niet in de schuldsanering te zitten ;)

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 17:38

Er is naast bewindvoering ook nog zoiets als budgetbeheer, is wat goedkoper en losser dan bewindvoering en je blijft zelf verantwoordelijk voor het doorgeven van veranderingen zoals huurverhoging etc.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-19 17:41

Yonker schreef:
LadyMadonna schreef:

Dat hoef niet, als je zelf ervoor kiest om onder bewind te komen te staan hoef je helemaal niet in de schuldsanering te zitten ;)

Daarom zeg ik bijvoorbeeld .

Mijn vraag was: wat is leefgeld? Wat zit daarin/wat moet je daarvan betalen?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 17:45

LadyMadonna schreef:

Ik zit in de bijstand, dus er is niet meer.
Heb ook een budget maatje, vrijwilliger die meekijkt, maar ik doe het dus niet uit mezelf. Het kan niet anders. Ik betaal vaste lasten zelf, maar kan dat ook via de gemeente laten doen en dan komt nog steeds hetzelfde bedrag naar mij toe.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 17:23

LadyMadonna schreef:
Daarom zeg ik bijvoorbeeld .

Mijn vraag was: wat is leefgeld? Wat zit daarin/wat moet je daarvan betalen?

En dat hangt dus helemaal af van de rest van je budget. Bijvoorbeeld wat MyWishMax zegt: zij heeft bijstand dus sowieso niet zoveel te besteden en moet meer doen van haar leefgeld.

Als je een laag inkomen hebt of in de schuldsanering zit en je hebt het geluk dat je een hele lage energierekening hebt of geen extra zorgkosten die niet vergoed worden door je verzekering dan heb je meer te besteden. Je kunt dan wellicht leefgeld ook echt gebruiken voor boodschappen, kapper, verzorgingsproducten en iets reserveren voor onvoorzien en kleding.
Als je pech hebt en hogere andere kosten (energie, zorgkosten) dan zul je van het leefgeld ook meer moeten doen.

Veel instanties die leefgeld betalen hanteren ongeveer 50 euro per week voor een alleenstaande, 70-80 euro per week voor twee personen en dan voor elk persoon extra 12,50 euro erbij. Dat kan dus echter alleen als die ruimte er ook is in het budget.

Een handige site kan zijn http://www.nibud.nl . Daar staan diverse bedragen op genoemd.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 21:15

Dat is ruim gerekend Apple, de rekenregel die veel bewindvoerders hanteren is €50 voor 1 persoon en €10 per persoon erbij.
Mits er voldoende inkomen is, kan ook minder zijn of dat leefgeld geheel of gedeeltelijk niet wordt uitbetaald door een rekening.

Hoewel beschermingsbewind voor sommigen een uitkomst kan zijn vind ik wel dat het soms te gemakkelijk wordt toegepast, vaak is budgetcoaching of budgetbeheer meer op zijn plaats. Plus opbouwend werken naar eigen verantwoordelijkheid.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 21:21

Ik heb heel bewust gekozen voor budgetbeheer omdat ik een wandelende ramp ben met mijn financiën en de WMO/gemeente heeft besloten dat de woonvoorziening die me begeleid mij niet meer mag helpen. -O-
Nu dus budgetbeheer en die doen precies hetzelfde als wat mijn begeleiding deed, het kost me alleen meer geld. :+
Ik heb in het verleden met begeleiding/ondersteuning al gekeken en geoefend met zelf alles regelen maar get lukt me gewoon niet en het geeft me zoveel stress dat ik dus heb gekozen voor dit systeem.
Puur ter voorkoming van ellende.
Maar het is wel zo geregeld dat ik gewoon via mijn account een rekening kan indienen, zij zorgen dan dat het betaald wordt mits ik voldoende saldo in het betreffende potje heb.
Verder ben ik zelf verantwoordelijk voor het doorgeven van huurverhoging etc.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 22:26

lor1_1984 schreef:
Ik heb heel bewust gekozen voor budgetbeheer omdat ik een wandelende ramp ben met mijn financiën en de WMO/gemeente heeft besloten dat de woonvoorziening die me begeleid mij niet meer mag helpen. -O-
Nu dus budgetbeheer en die doen precies hetzelfde als wat mijn begeleiding deed, het kost me alleen meer geld. :+
Ik heb in het verleden met begeleiding/ondersteuning al gekeken en geoefend met zelf alles regelen maar get lukt me gewoon niet en het geeft me zoveel stress dat ik dus heb gekozen voor dit systeem.
Puur ter voorkoming van ellende.
Maar het is wel zo geregeld dat ik gewoon via mijn account een rekening kan indienen, zij zorgen dan dat het betaald wordt mits ik voldoende saldo in het betreffende potje heb.
Verder ben ik zelf verantwoordelijk voor het doorgeven van huurverhoging etc.

Wat knap van je! Het zal heus niet altijd gemakkelijk zijn, dus super stoer dat je hier voor kiest om jezelf te beschermen! Echt knap!

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 22:53

Dank je.
Ik ben wel meerdere keren op mijn snufferd gegaan net schulden en zelfs een keer een uithuiszetting tot gevolg.
Dat nooit weer, dus toen na oefenen en weer onderuit gaan (deze keren zonder schulden maar wel ernstig gekrompen spaarrekening) bleek dat het niet gaat lukken heb ik besloten dat ik daar geen energie meer in wilde steken.
Kost me simpelweg teveel stress en nu heb ik alsnog volledig inzicht maar hoef ik buiten veranderingen doorgeven en rekeningen indienen eigenlijk niets te regelen. :)
Daar heb ik die pak 'm beet €45,- per maand wel voor over. :j

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 23:25

mysa schreef:
Soms moet er ook nog benzinegeld af. Ik ken iemand bij wie dat het geval was. Hij wist dus nooit zeker of hij vijf dagen per week naar zijn werk kon met de auto. En voor ov kreeg hij ook geen apart bedrag. Werk was te ver om te fietsen en met die negentien cent van de werkgever kon hij ook niets. Moest ook nog zijn kinderen de weekenden bij hun moeder ophalen.

Spijkerbroek slijt hier ook snel maar niet zo idioot snel als hierboven genoemd. Hema heeft ze voor rond de twee tientjes.

Hier ook nog nooit een spijkerbroek meegemaakt die maar 1 maand meeging... ook niet toen ik niet zo dun was als nu.
Toen ik dagelijks 4 uur lang post bezorgde, en daarnaast 3 uur schoonmaakwerk op kantoor nog niet zo snel door mijn broeken heengegaan.
Ik zou bij de kringloop kijken of er ook wat betere kwaliteit spijkerbroeken te vinden zijn, en anders even op Youtube kijken hoe je slijtplekken oplapt...

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 23:29

Jongens... ik heb x benen door heupdysplasie en loop daardoor scheef. Heb ook dikke bovenbenen ondanks een gezond gewicht. Broeken slijten als de pest bij mijn. Ook Levi’s, G-star, Hilfiger etc etc. Ik koop gewoon geen nieuwe spijkerbroeken meer. Alleen tweedehands.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 23:33

MarlindeRooz schreef:
Jongens... ik heb x benen door heupdysplasie en loop daardoor scheef. Heb ook dikke bovenbenen ondanks een gezond gewicht. Broeken slijten als de pest bij mijn. Ook Levi’s, G-star, Hilfiger etc etc. Ik koop gewoon geen nieuwe spijkerbroeken meer. Alleen tweedehands.

Ik haal het meeste aan kleding in de Pri. Maar ook echt alleen als een broek kapot is. Laatst heb ik een Levi gekocht die in de sale was. Was m'n grootste uitgave voor een nieuwe broek :+