Bosbranden in Australië

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 01:08

corientjuhh schreef:
Ik heb zojuist een koala gedoneerd van t koala hospital in australië
Opbrengsten gaan geheel ten goede aan de verzorging van de koala's daar

Mag ik vragen waar je dat gedaan hebt? Ik wil ook graag een steentje bijdragen

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 01:15

Echt vreselijk. Ik zag net deze foto van de NASA.

Afbeelding

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 01:17

Bizarre foto van NASA, maar wel mee opletten. Dit is geen foto van hoe het is maar een 3D visualisatie van alle branden die er zijn of geweest zijn. Niet al deze gebieden zijn nog aan het branden, het is een representatie van alle aangetaste gebieden.

wortel115 schreef:
Ik heb gedoneerd en blijf dat wekelijks doen. Zwanger en een 5 jarige en alle dieren hier beperken me verder wat ik kan doen. Al zou ik graag meer doen.

Mijn man is nu bij de vrijwillige brandweer. Hij blijft hier in de regio voor nu. Gister vlakbij ons een electrischiteitspaal in de brand is maar klein maar moet wel geblust worden.

Wat knap van je man, veel succes en sterkte voor hem.

Jeetje, ik ging net even naar buiten en ik schrok me kapot. Allemaal rook in de lucht en het ruikt verschrikkelijk hard naar vuur, alsof je naast een open haard staat -O- En dan te bedenken dat wij nog een paar uur ervan verwijderd zijn. Kan me niet inbeelden hoe verschrikkelijk erg het ter plaatse moet zijn.

sureido

Re: Bosbranden in Australië

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 01:28

Ik zag een tweet op the Guardian Australie dat die geur in Melbourne van Tasmanië komt, is daar ook al zoveel ellende? :(

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 01:33

Yasmine schreef:
Bizarre foto van NASA, maar wel mee opletten. Dit is geen foto van hoe het is maar een 3D visualisatie van alle branden die er zijn of geweest zijn. Niet al deze gebieden zijn nog aan het branden, het is een representatie van alle aangetaste gebieden.

wortel115 schreef:
Ik heb gedoneerd en blijf dat wekelijks doen. Zwanger en een 5 jarige en alle dieren hier beperken me verder wat ik kan doen. Al zou ik graag meer doen.

Mijn man is nu bij de vrijwillige brandweer. Hij blijft hier in de regio voor nu. Gister vlakbij ons een electrischiteitspaal in de brand is maar klein maar moet wel geblust worden.

Wat knap van je man, veel succes en sterkte voor hem.

Jeetje, ik ging net even naar buiten en ik schrok me kapot. Allemaal rook in de lucht en het ruikt verschrikkelijk hard naar vuur, alsof je naast een open haard staat -O- En dan te bedenken dat wij nog een paar uur ervan verwijderd zijn. Kan me niet inbeelden hoe verschrikkelijk erg het ter plaatse moet zijn.

Ah duidelijk! Excuses.
Maar niet minder verschrikkelijk. Sterkte daar! Ik hoop en bid dat er snel een overvloed aan regen komt.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 01:44

sureido schreef:
Ik zag een tweet op the Guardian Australie dat die geur in Melbourne van Tasmanië komt, is daar ook al zoveel ellende? :(

In Tasmanië brandt het ook, maar deze rook komt met de wind mee uit NSW en de stukken in Victoria waar het ten oosten van ons ook heel erg brandt.

Het regent hier vandaag een beetje maar bijlange niet genoeg om het vuur te stoppen. Einde deze week wordt het ook weer 30-35°.

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 01:49

SindyKaya schreef:
corientjuhh schreef:

http://www.koalahospital.org.au/
:)

Barramundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 02:02

SindyKaya schreef:
corientjuhh schreef:

Er zijn heel veel verschillende organisaties waar dit kan. Op dit moment wordt door onze Wildlife Rescue organisatie in Queensland aangeraden om te doneren aan Adelaide Koala & Wildlife Hospital (http://www.akawhospital.org.au) of Adelaide Koala Rescue (https://adelaidekoalarescue.squarespace.com)
(Ik hoop dat het toegestaan is deze organisaties hier te noemen, het is niet mijn bedoeling een doneeractie ofzo te starten of om geld te bedelen).

De uitdaging die ze nu in South Australia hebben is dat de koala populatie op Kangaroo Island de laatste populatie is die vrij is van het zeer besmettelijke Chlamydia. Gewonde koala's moeten dus op KI behandeld worden want als ze het eiland verlaten, mogen ze nooit meer terug en de populatie daar is enorm hard geraakt.

Als Wildlife Rescuer/Carer en vrijwilliger in een wildlife hospital zie ik heel erg veel voorbij komen op mijn social media (ook achter de schermen op besloten pagina's) en het is heel moeilijk om het allemaal te bevatten. In NSW of VIC zijn afgelopen week 2 wildlife carers zwaargewond geraakt tijdens hun poging om hun opvang te beschermen.
Onze koala ward zat vorige week helemaal afgeladen vol (zelfs de possum kooien zaten vol met koala's) en wij zitten ruim 1500 km van deze branden vandaan. Wat wij in QLD in het ziekenhuis hebben zitten, heeft dus niets te maken met wat er in het zuiden aan de gang is. Ik denk dan: als het hier al zo hectisch is zonder noemenswaardige branden op het moment, dan kan ik me niet eens voorstellen hoe het in het zuiden is.

Dit gaat jaren duren om te herstellen als het ooit herstelt. In QLD hebben we in de periode sept-nov vreselijke branden gehad en onze teams zijn nu net pas klaar met de zogenaamde 'black-walks' door de getroffen gebieden. Dat wil zeggen dat getrainde vrijwilligers het gebied ingaan met speciaal opgeleide honden om te zoeken naar overlevend wildlife om deze op te vangen of the euthanaseren.

Wat goed dat je man bij de brandweer gegaan is Wortel! +:)+ Ik heb er ook over gedacht, maar denk dat ik met mijn achtergrond meer kan betekenen met wat ik nu doe.

@Daffie: Jammer dan hoor, als er mensen tegen de haren in gestreken worden door jouw posts. Het is gewoon een feit dat slecht/geen management van grote stukken 'National Parks' gezorgd heeft voor een enorme voorraad brandstof. Dat in combinatie met een extreem droog en warm jaar heeft m.i. deze ellende veroorzaakt.
Ik heb veel tijd in de NT doorgebracht en ben daar niet anders gewend dan dat er net na de regentijd overal kleine, cool burns zijn om de boel onder controle te houden. Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet helemaal op de hoogte ben van de wetten en regels rondom hazard reduction burns, maar ik zie gewoon op veel plekken dat er veel teveel 'undergrowth' is en dat dat niet te stoppen is als er een vonk bij komt.
Voor mensen die geinteresseerd zijn in landmanagement en hoe de Indigenous people dit deden, google maar eens op 'Traditional burning', 'Fire Stick burning' of 'cultural burning'. Ik zag gisteren een filmpje waar dit werd uitgelegd, maar kan het even niet meer terugvinden.
Of lees het boek The Cattleman's Daughter van Rachael Treasure. Dit is weliswaar een roman, maar hier komt het heel duidelijk aan bod en wat de gevolgen kunnen zijn (in alle boeken van deze schrijfster komt juist landmanagement aan bod overigens).

Ok, tijd om weer even aan het werk te gaan, sorry voor deze ellenlange post :o

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 02:18

Bedankt voor je 2 andere links! Ik zal kijken wat ik nog meer kan missen :)
Ik denk dat iedereen ook nauw met elkaar samen werkt?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-20 05:16

Wij hebben ook gedoneerd aan het Koala Hospital.
Die satellietfoto van NASA vind ik echt heel erg heftig..

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 06:32

daffie1986 schreef:
marrlinde schreef:
Kan je toelichting geven op je punten rondom beleidsvoering? Kennelijk had dit met ander beleid voorkomen of geminimaliseerd kunnen worden als ik je goed begrijp? Ik heb me daar verder niet in verdiept dus ben wel benieuwd hoe was dat zit. De hitterecords laatste weken, aanhoudende droogte en oplopende temperatuur de laatste jaren zullen toch op zijn minst gerelateerd zijn aan klimaatverandering?

Had m al weggehaald omdat het een hoop mensen tegen de haren strijkt.

Waarom het aan het beleid ligt en niet aan de klimaatverandering? Elk jaar werdt er in Australië bosbeheer gepleegd door stukken bos in de fik te steken, controlled burns.
Dit is sinds eind 2000 al verboden, ondanks tegengas van o.a. de aboriginals. Die bossen liggen dus helemaal vol met brandbaar materiaal van jaren verzamelen. Dood blad en hout heeft bijna niets nodig om vlam te vatten.

Vriendin van mij is haar appel boomgaard kwijt door een brand die gestart is door bliksem. Andere branden zijn aangestoken.

Wat nog meer droogte veroorzaakt zijn die rot dennen bomen die overal massaal geplant worden.

Edit: ook had deze brand al lang onder controle kunnen zijn als er door de hoge heren iets meer geluisterd werd naar de mannen met verstand bij de brandweer. Hun hebben hier al meerdere keren voor gewaarschuwd en hun aanvraag voor o.a. extra blusvliegtuigen is systematisch geweigerd

Bekend probleem van de 'groenen'. Alles wat zij doen is goed, alles wat de ander doet is fout. En commentaar wordt niet gedoogd.

Maar dit had minder ernstig kunnen zijn met een ander beleid en dat is ontzettend kl*te.
Tegenwoordig winnen de papieren tijgers in plaats van de mensen met jarenlange ervaring en dat zou anders moeten zijn.
Ik wordt boos en verdrietig van alle beelden.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 06:33

Ingrid_92 schreef:
Echt vreselijk. Ik zag net deze foto van de NASA.

[ [url=m/cphRMC.jpg]Afbeelding[/url] ]

Deze foto is wel een beetje misleidend, niet op al deze plaatsen is momenteel brand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 08:09

Hier wat duidelijkere context rondom de foto van NASA.Afbeelding

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 09:04

Verschrikkelijk wat daar gebeurt...als ik weer een foto of filmpje zie, huilt mijn hart. Wat moeten die mensen en dieren doormaken!

Wat ik me afvraag: kan er niet geblust worden met zout water? Of is dit een probleem omdat dan het land helemaal onbruikbaar wordt? Dat vraag ik me al een hele tijd af. Genoeg zout water eromheen lijkt mij

Barramundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 09:10

Dat wordt voor de gebieden die dicht genoeg aan de kust liggen ook zeker gedaan. Een maat van mij had een filmpje gedeeld van een blushelicopter die water uit de zee neemt. Ik heb ze zelfs water uit een zwembad in iemands achtertuin zien halen met zo'n ding.
Punt is; als de helicopter eerst een uur moet vliegen naar de kust om zeewater op te scheppen, dan kost het enorm veel tijd. Ik weet overigens niet of dit misschien wel gedaan wordt hoor, ver vliegen voor water, dat weet ik echt niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 09:18

Enigste keus voor lange afstanden lijken mij grotere blusvliegtuigen. Nadeel is dat deze aan de grond moeten staan om bijgevuld te worden.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 09:51

Bubblewrap schreef:
Enigste keus voor lange afstanden lijken mij grotere blusvliegtuigen. Nadeel is dat deze aan de grond moeten staan om bijgevuld te worden.

Nee hoor, die vliegen met de klep open over het wateroppervlak om te vullen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 09:58

Instanties waar je een donatie kunt doen schieten als paddestoelen de grond uit. Heel FB staat er vol mee. Ik hoop altijd dat alles maar betrouwbaar is maar ben er huiverig voor er ook zijn waarvan de centjes lekker in eigen zak gaan. Zou dus echt niet zomaar overal doneren

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 09:59

En vergeet niet hoe groot dit land is. Veel plekken liggen uren ver weg van de oceaan.

Lanoca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 10:08

Voor zo ver ik weet worden de vliegtuigen op echt kritieke plekken ingezet. Ik denk niet dat ze de capaciteit hebben om het vuur echt te blussen. In het verleden zijn bosbranden pas echt geblust door regen.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 10:21

Barramundi schreef:
@Daffie: Jammer dan hoor, als er mensen tegen de haren in gestreken worden door jouw posts. Het is gewoon een feit dat slecht/geen management van grote stukken 'National Parks' gezorgd heeft voor een enorme voorraad brandstof. Dat in combinatie met een extreem droog en warm jaar heeft m.i. deze ellende veroorzaakt.
Ik heb veel tijd in de NT doorgebracht en ben daar niet anders gewend dan dat er net na de regentijd overal kleine, cool burns zijn om de boel onder controle te houden. Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet helemaal op de hoogte ben van de wetten en regels rondom hazard reduction burns, maar ik zie gewoon op veel plekken dat er veel teveel 'undergrowth' is en dat dat niet te stoppen is als er een vonk bij komt.

Bedankt voor jouw, en van andere, support over mijn reactie. Ik ben ondertussen echt gewoon gewend dat als je zegt dat het niets met klimaatverandering te maken heeft je een klimaatontkenner bent. Bv "Australië staat in brand maar premier weigert klimaatbeleid" is ook weer zo'n nutteloze kop.
Feit is ook dat er meerdere grote branden al geweest zijn, maar toen was er nog geen sociale media.

Even de branden groter dan die van nu:
1974 - 1975
Western Australia Bushfires, 29 million hectare verbrand
South Australia Bushfires, 17 million hectare verbrand
Northern Territory, 45 miljoen hectare verbrand

1983
Ash Wednesday Bushfires, South Australia, stond met 75 doden bekend als de dodelijkste brand t/m Black Saturday Bushfires in 2009 welke 173 doden veroorzaakte.

2002
Augustus-November, Northern Territory bushfires, 15 miljoen hectare verbrand.

De blue mountains, die nu ook branden, hebben voor het laatst in de brand gestaan in 1944.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 10:45

Mijn hart huilt. Wat zou ik graag mijn hoofd in het zand willen steken en doen alsof dit niet gebeurt.

Bedankt voor de heldere berichten over donaties. Ik ga even snuffelen en mijn steentje bijdragen. Alle beetjes helpen.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 10:49

Ik weet trouwens niet of het hier al vernoemd is, maar Port Macquarie Koala Hospital is ook een fantastische organisatie om aan te doneren. Wij hebben het vorig jaar bezocht en ze doen fantastisch werk om koala’s uit heel NSW te helpen genezen na ongevallen, bosbranden of andere verwondingen. Waar mogelijk worden genezen koala’s weer vrijgelaten en als ze niet meer alleen kunnen overleven, worden ze daar de rest van hun dagen heel comfortabel verzorgd.

xTiffani

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 11:03

In Sydney is het momenteel aan het regenen, hopelijk valt er nog meer!

wortel115

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 11:12