inplaats van vuurwerk. lichtshows gaan doen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 15:31

Loretta schreef:
Een agent verteld over zijn dienst tijdens oudjaarsnacht.

https://www.parool.nl/amsterdam/agent-o ... ~be7ebf66/

Echt... -O-

Maar ik vraag me wel af of deze ellende op te lossen is met een vuurwerkverbod. Dit is gewoon rellen, brandstichten en het vuurwerk wat wordt beschreven, lijkt me illegaal spul. Dit probleem is groter dan alleen maar vuurwerk denk ik. Echt, wat een randdebielen heb je ook in de wereld. Dat je het leuk vindt om een vuurwerkbom in de richting van een auto of van paar fietsers te gooien. Brrrrr, ik krijg er helemaal kippenvel van, denken sommige mensen soms dat we in een videogame leven ofzo?

mvdende

Re: inplaats van vuurwerk. lichtshows gaan doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 15:40

Wij gooiden een paar rotjes in de put, gaf een doffe boem en dat was het. Dat waren nog de normale rotjes die weinig kwaad deden.

Daar heb ik echt 0 problemen mee.

Maar al dat zware (illegale) vuurwerk mag van mij echt verboden worden.

Maar zolang er niets Europees breed wordt geregeld, gaat er geen verandering komen ben ik bang.

Al vond ik het bij ons juist heel rustig de afgelopen jaarwisseling.

Bodiwi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 15:50

mvdende schreef:

Je wil illegaal vuurwerk verbieden? Hilarisch.

Het is inderdaad een mentaliteits probleem, geen vuurwerk probleem. Het zou vooral heel fijn zijn als politie gewoon eens kan, mag en gaat handhaven. Ik las een nieuwsbericht waarin werd geschreven dat agenten bekogeld werden met vuurwerk. ME werd ingeschakeld. Eind van het verhaal ontvangen er twee een boete omdat ze geen ID-bewijs konden tonen. Ik vind dat dus echt onvoorstelbaar. Hoezo slaapt niet die hele groep minimaal een nacht in de cel?

Ook in het uitgaansleven weer steeds meer geweld, steekpartijen en zelfs schietpartijen. Waarom dit weer zo vreselijk uit de hand laten lopen?

Wat betreft de lichtshows; vind ik absoluut een idee! Veel mooier dan vuurwerk imo en het geeft nog minder troep ook. Vuurwerk vind ik echt helemaal niks aan.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 15:58

Hierachter deden ze het gisteren nog ff dunnetjes over met vnl zware explosieven geloof ik.
Op een veld wat aan 3 kanten omsloten is met huizen want het geluid weerkaatst zo leuk dan. :roll:
Mijn toch al bange hond lag gewoon een vibrator te imiteren van angst en werd compleet onbereikbaar. :(:)
En daarna de boel gezellig in de hens steken midden op dat veld, brandweer moest eraan te pas komen om de boel te blussen. :x

Als het 1 dag per jaar zou zijn, binnen de wettelijk toegestane tijden en met normaal vuurwerk hoor je me niet.
Maar het gaat bijna het hele jaar door en tegen december wordt het steeds heftiger.
Doe wat mij betreft maar centrale vuurwerkshows/lichtshows, algeheel verbod op consumentenvuurwerk en handhaven met die handel. ~~}>
Ben er echt helemaal klaar mee inmiddels. _-:(

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 16:01

JoT schreef:
Loretta schreef:

Echt... -O-

Maar ik vraag me wel af of deze ellende op te lossen is met een vuurwerkverbod. Dit is gewoon rellen, brandstichten en het vuurwerk wat wordt beschreven, lijkt me illegaal spul. Dit probleem is groter dan alleen maar vuurwerk denk ik. Echt, wat een randdebielen heb je ook in de wereld. Dat je het leuk vindt om een vuurwerkbom in de richting van een auto of van paar fietsers te gooien. Brrrrr, ik krijg er helemaal kippenvel van, denken sommige mensen soms dat we in een videogame leven ofzo?

daar ben ik ook wel bang voor en om eerlijk te zijn ben ik bang dat het vuurwerkvolk bij een totaalverbod volledig door het lint gaat en het vooral de eerste jaren een nog grotere chaos wordt. Streng handhaven zal inderdaad al een heel eind schelen en dan vooral de weken voor oud en nieuw. Want zoals je in het bericht van die agent las de politie staat gewoon machteloos op het moment dat er overal tegelijk met explosieven wordt gespeeld.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 16:02

mvdende schreef:

Illegaal vuurwerk is al verboden, daarom heet het ook illegaal vuurwerk.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 16:47

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 17:00

Loretta schreef:

Echt... -O-

daar ben ik ook wel bang voor en om eerlijk te zijn ben ik bang dat het vuurwerkvolk bij een totaalverbod volledig door het lint gaat en het vooral de eerste jaren een nog grotere chaos wordt. Streng handhaven zal inderdaad al een heel eind schelen en dan vooral de weken voor oud en nieuw. Want zoals je in het bericht van die agent las de politie staat gewoon machteloos op het moment dat er overal tegelijk met explosieven wordt gespeeld.

Dan moeten er maar echt enorme sancties op komen, van gevangenisstraffen van minimaal een jaar tot en met flinke geldboetes. Het moet toch niet zo zijn dat het "vuurwerkvolk" de rest gewoon ieder jaar nog verder kan terroriseren?

Imo is het al jaren compleet uit de hand gelopen en word het feest misbruikt door een grote groep om hooligangedrag te vertonen.
Jammer voor de "goede" maar met het oog op milieuvervuiling, de slachtoffers die er vallen en de enorme financiele schade is dit toch echt niet meer te verantwoorden vind ik.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 17:31

Hier in de regio in België was een totaalverbod, heel december al continu knallen langs alle kanten, elke keer politie gebeld, die dan komen kijken, maar tegen dat die hier zijn, is er geen vuurwerk of mensen die afsteken te zien, alleen nog wat restjes op de grond.

Maar met oudjaar zelf viel het dan reuze mee, dat waren minder knallen dan in de weken ervoor, alleen het grote vuurwerk door de gemeente en voor de rest af en toe een zielig pijltje. Oef, als ze zo doorgaan zie ik het in een paar jaar hier echt wel compleet uitdoven, op de grote geplande shows na.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 17:42

Seltje schreef:
Hier in de regio in België was een totaalverbod, heel december al continu knallen langs alle kanten, elke keer politie gebeld, die dan komen kijken, maar tegen dat die hier zijn, is er geen vuurwerk of mensen die afsteken te zien, alleen nog wat restjes op de grond.

Maar met oudjaar zelf viel het dan reuze mee, dat waren minder knallen dan in de weken ervoor, alleen het grote vuurwerk door de gemeente en voor de rest af en toe een zielig pijltje. Oef, als ze zo doorgaan zie ik het in een paar jaar hier echt wel compleet uitdoven, op de grote geplande shows na.

Hoe is het in Belgie gegaan dan met de hoeveelheid schade en andere incidenten?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 17:46

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 17:48

Er was niet overal in België een totaalverbod, elke gemeente mocht zelf beslissen.

Landelijk zijn er weinig incidenten gemeld, in de grote steden was er wel veel schade, maar dat gaat al veel meer richting vandalisme/rellen dan 'onhandig vuurwerkgebruik'.:

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/01/01 ... -ook-in-a/

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 17:50

Lees net dat het vuurwerk niet het probleem is. Ik zou zeggen, lees dat artikel waarin Erik Scherder aan het woord is. Het is idd niet het enige probleem met O&N. Maar wel een heel groot onderdeel van het probleem. Door de knallen raken mensen opgewonden (even kort uitgelegd) en als er dan ook nog geen of weinig toezicht is krijgen mensen het idee dat alles maar kan en mag. Het fatale ongeluk in Arnhem was niet gebeurd als die 2 jongetjes geen vuurwerk hadden gehad. Dus ja, verbieden lijkt mij wel zinvol en heel hard nodig.

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 17:51

Ik ben voor een aantal goed georganiseerde vuurwerkshows, maar dat knalvuurwerk mag van mij ook wel weg. Hier in ons dorp houdt de piratenzender (ja echt :’) ) een vuurwerkshow waar iedereen naar gaat kijken. Dat is heel gezellig en wordt netjes gedaan. Maar als je daarna het zware vuurwerk hoort ontploffen van wat jeugd, nou daar word ik niet blij van...
Daarnaast vind ik Nederland een beetje hypocriet. We moeten van alles doen aan/voor het milieu, maar als het mistig wordt van alle kruitdampen dan denken we niet: laten we hier maar eens mee stoppen?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 18:00

Ballard_L schreef:
Ik ben voor een aantal goed georganiseerde vuurwerkshows, maar dat knalvuurwerk mag van mij ook wel weg. Hier in ons dorp houdt de piratenzender (ja echt :’) ) een vuurwerkshow waar iedereen naar gaat kijken. Dat is heel gezellig en wordt netjes gedaan. Maar als je daarna het zware vuurwerk hoort ontploffen van wat jeugd, nou daar word ik niet blij van...
Daarnaast vind ik Nederland een beetje hypocriet. We moeten van alles doen aan/voor het milieu, maar als het mistig wordt van alle kruitdampen dan denken we niet: laten we hier maar eens mee stoppen?

Er bestaan een handje vol vuurwerkliefhebbers die het hele jaar toe leven naar het afsteken van vuurwerk. Ze reizen er zelfs voor naar grote evenementen in Valencia om van het vuurwerk te genieten. Ook gaan ze vaak naar Polen om daar al dan niet illegaal vuurwerk af te steken. Misschien moeten deze mensen dan maar die shows maar gaan organiseren.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 18:00

Politie mag van mij ook veel harder optreden. Niet alleen op oudejaarsavond maar altijd. Laat ze maar weer eens respect krijgen voor oom agent. Wie niet luisteren wil moet maar voelen.
En dat geld ook voor de opvoeding thuis heden ten dagen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 18:12

Het loopt helaas steeds verder uit de hand, het is hier (in een dorpje) in de avond al net of je in oorlogsgebied rijdt joh, is toch van de gekken....

Ik vind vuurwerk best leuk, stak het zelf als kind en tiener ook graag op een verantwoordelijke manier af (gewoon normaal spul toen nog) maar hoop inmiddels dat het afgeschaft wordt.

Dat de normale man dan maar geen vuurwerk meer kan kopen en afsteken. En dat er zoveel mogelijk gehandhaafd wordt, wat dan hopelijk makkelijker zal zijn gezien ik aanneem dat vast niet iedereen die nu vuurwerk afsteekt, illegaal zal gaan kopen.

WEL zou ik dan graag willen dat er mooie vuurwerkshows georganiseerd worden, lijkt me erg leuk om gewoon ergens centraal bij elkaar te komen en gezamenlijk te genieten van mooi vuurwerk! Ik had nu ook wel ergens naartoe willen gaan met die kleine maar er is hier in de buurt volgens mij niets van een vuurwerkshow en je gaat ook niet voor de lol het pad op terwijl elke gek en een paardenkop half lazerus allerlei bommen aan het afsteken is langs de weg....

Als je houdt van vuurwerk dan is een mooie show waarbij je alles mee krijgt, toch veel leuker dan overal en nergens geknal en gedoe waar heel veel mensen en dieren last van hebben. Heb je ook niet het gedoe van de hoge kosten voor jezelf, en dat je in je eentje in de kou staat te blauwbekken met kouwe klauwen en een aansteker die het niet doet, en omvallende flesjes met vuurpijlen (van de buren := ) enzo :P En niet de rommel achteraf in je tuintje!

Laten we daar dan eerst eens mee beginnen, en dan kunnen we in de loop der tijd wel kijken of we het vuurwerk kunnen vervangen door iets als lichtshows, drones of wat er allemaal mogelijk zou zijn voor een soortgelijke sensatie in de plaats :)

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 19:09

Tytonidae

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 19:43

Ik ben zelf voor een zgn afsteekvergunning, namelijk dat voordat je vuurwerk mag kopen een kleine (online) cursus moet afleggen met een toets op het einde. Als je deze haalt dan krijg je een bewijs waarmee je vuurwerk mag kopen/mag afsteken. Geen bewijs, geen verkoop.

Deze cursus mag best van behoorlijk niveau zijn. 2 pogingen per jaar, niet gehaald, dan pas volgend jaar weer proberen.

Zelf steek ik altijd met mijn vriend vuurwerk af op oudjaarsavond. Mijn vriend is een echte vuurwerkliefhebber. Echter steekt hij exclusief legaal siervuurwerk af. Dat wordt op verantwoordelijke manier gedaan, met aansteek lont, gestrekte arm, vuurwerkbril en het gebruik van een pijlenstandaard als het een vuurpijl betreft. Hij kijkt hier het hele jaar naar uit, plant van tevoren uitgebreid wat hij wel en niet koopt. Nadat hij alles heeft afgeschoten, begint hij braaf met het opruimen hiervan, soms tot 2 a 3 uur s'nachts terwijl de rest van de familie al lang en wel weer warm binnen zit.

Er zijn veel meer mensen zoals mijn vriend die hun vuurwerk correct afsteken en daarna netjes opruimen. Die niks opblazen of (intentioneel) schade toerichten aan andermans bezit. Ik zou het voor hen, voor wie het een echte hobby is(en wat een mooie hobby kan het zijn), enorm jammer vinden als het compleet wordt verboden. Een afsteekvergunning zoals ik hierboven voorstelde kan naar mijn mening de overlast reduceren.

Ik denk namelijk dat een totaalverbod niet werkt. Verreweg de meeste knallen die men hoort in de dagen tot aan 31 december zijn voornamelijk op 2 manieren illegaal:
1) het mag dan uberhaupt niet mag worden afgestoken, wat per definitie al illegaal is
2) de meeste harde knallen die zoveel destructie aanrichten worden veroorzaakt door illegaal vuurwerk, gehaald uit andere Europese landen.

Ik merk dat een groot deel van de overlast ook wordt veroorzaakt door kinderen/jonge tieners. Vuurwerkbezit is pas toegestaan vanaf 12 jaar, en dan is alleen nog maar vuurwerk van categorie 1 toegestaan. Dan hebben we het over sterretjes/knalerwtjes. Vanaf 16 jaar is het pas toegestaan om categorie 2 te hebben, zoals cakeboxen en vuurpijlen. Vanaf 18 jaar mag men categorie 3 vuurwerk bezitten, maar dat is nu al niet meer relevant aangezien die categorie vanaf volgend jaar verboden zal zijn. Ik zag laatst een groepje jongens van 10, maximaal 12 jaar(leeftijdscategorie illegaal) een putdeksel opblazen(vandalisme, illegaal) met een stuk vuurwerk wat zeker weten illegaal was. Dit was rond 2 uur s'middags op maandag 30 Dec. (illegaal tijdstip). Hier zitten dus al 4 illegale condities aan verbonden. Een geheelverbod gaat hier denk ik helaas niet helpen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 19:54

Tytonidae schreef:
Ik denk namelijk dat een totaalverbod niet werkt. Verreweg de meeste knallen die men hoort in de dagen tot aan 31 december zijn voornamelijk op 2 manieren illegaal:
1) het mag dan uberhaupt niet mag worden afgestoken, wat per definitie al illegaal is
2) de meeste harde knallen die zoveel destructie aanrichten worden veroorzaakt door illegaal vuurwerk, gehaald uit andere Europese landen.

Ik merk dat een groot deel van de overlast ook wordt veroorzaakt door kinderen/jonge tieners. Vuurwerkbezit is pas toegestaan vanaf 12 jaar, en dan is alleen nog maar vuurwerk van categorie 1 toegestaan. Dan hebben we het over sterretjes/knalerwtjes. Vanaf 16 jaar is het pas toegestaan om categorie 2 te hebben, zoals cakeboxen en vuurpijlen. Vanaf 18 jaar mag men categorie 3 vuurwerk bezitten, maar dat is nu al niet meer relevant aangezien die categorie vanaf volgend jaar verboden zal zijn. Ik zag laatst een groepje jongens van 10, maximaal 12 jaar(leeftijdscategorie illegaal) een putdeksel opblazen(vandalisme, illegaal) met een stuk vuurwerk wat zeker weten illegaal was. Dit was rond 2 uur s'middags op maandag 30 Dec. (illegaal tijdstip). Hier zitten dus al 4 illegale condities aan verbonden. Een geheelverbod gaat hier denk ik helaas niet helpen.

De handhaving is weken van te voren natuurlijk al een lachertje. Weken van te voren hoor je al regelmatig knallen. Op oudjaarsavond voelen de raddraaiers zich volledig onschendbaar. Een rustig oud en nieuw zonder schade, gewonden en zelfs doden zal wel een utopie blijven. Vooral zolang sommige mensen vinden dat ze het recht hebben om rotzooi te trappen met oud en nieuw.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 19:57

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 20:07

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 20:22

Tytonidae schreef:
Ik ben zelf voor een zgn afsteekvergunning, namelijk dat voordat je vuurwerk mag kopen een kleine (online) cursus moet afleggen met een toets op het einde. Als je deze haalt dan krijg je een bewijs waarmee je vuurwerk mag kopen/mag afsteken. Geen bewijs, geen verkoop.

Deze cursus mag best van behoorlijk niveau zijn. 2 pogingen per jaar, niet gehaald, dan pas volgend jaar weer proberen.

Zelf steek ik altijd met mijn vriend vuurwerk af op oudjaarsavond. Mijn vriend is een echte vuurwerkliefhebber. Echter steekt hij exclusief legaal siervuurwerk af. Dat wordt op verantwoordelijke manier gedaan, met aansteek lont, gestrekte arm, vuurwerkbril en het gebruik van een pijlenstandaard als het een vuurpijl betreft. Hij kijkt hier het hele jaar naar uit, plant van tevoren uitgebreid wat hij wel en niet koopt. Nadat hij alles heeft afgeschoten, begint hij braaf met het opruimen hiervan, soms tot 2 a 3 uur s'nachts terwijl de rest van de familie al lang en wel weer warm binnen zit.

Er zijn veel meer mensen zoals mijn vriend die hun vuurwerk correct afsteken en daarna netjes opruimen. Die niks opblazen of (intentioneel) schade toerichten aan andermans bezit. Ik zou het voor hen, voor wie het een echte hobby is(en wat een mooie hobby kan het zijn), enorm jammer vinden als het compleet wordt verboden. Een afsteekvergunning zoals ik hierboven voorstelde kan naar mijn mening de overlast reduceren.

Een online test kan natuurlijk zo ingevuld worden als in “ik weet wat mag en niet mag” en dan toch illegaal spul afknakken.

Als je zoiets wil dan zou ik daar ook een verklaring omtrent gedrag aan willen koppelen en vergunning afstempelen door de politie.
Beetje vergelijkbaar met een wapenvergunning.
Dan ook nog afsteken op aangewezen plaatsen, groot veld in een park bijvoorbeeld, maak het daar gezellig met oliebollenkraam, muziek tot 12 uur, chocomelk, geen alcohol voor de afstekers. Lekker feestje en mooi vuurwerk weg van huizen en geparkeerde auto’s.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 23:08

Zo'n test heeft geen enkele zin als er geen controle op plaats vindt als in: wanneer je een melding doet komt er a la minute politie en worden mensen daadwerkelijk in de kraag gevat als het niet in de haak is. Je kan als je wel mag kopen toch heel simpel doorverkopen, of wel je neefje van 13 met een zak vuurwerk de straat op laten gaan??

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 10:58

Loretta schreef:
Tegen zoveel domheid is natuurlijk niets bestand

https://www.vkmag.com/magazine/rambo_is ... uurwerk_om

Hoe dom kun je zijn... 8)7 Ik vind de manier waarop ze het filmpje beschrijven trouwens wel erg treffend: Jij leest waarschijnlijk ook de berichten in de media over vuurwerkslachtoffers en denkt bij jezelf hoe dit heeft kunnen gebeuren. Nou, het antwoord is vrij simpel. Niet iedereen heeft dezelfde massa grijze hersens cadeau gekregen bij hun geboorte. En zeker bij het gebruik van alcohol wil dat nog weleens halveren.

Zo'n test is onzin, dat maakt echt niks uit. Als je als kippie van 16 alcohol wil drinken, dan laat je iemand van 18+ alcohol halen. Dat gaat ook echt wel gelden voor vuurwerk dan. Sowieso kun je een half uurtje over de grens heen ook gewoon vuurwerk halen. En daar los je het probleem van illegaal vuurwerk sowieso niet mee op. En het gedragsprobleem, want omdat jij bij die test invult wat correct is, betekent niet dat je ook met vuurwerk omgaat zoals het hoort. Of met vuur in het algemeen. Of met je vuisten...

Mensen moeten veel makkelijk opgepakt kunnen worden, veel makkelijk langer vastgehouden kunnen worden en opgepakt worden tijdens Oud en Nieuw zou best mogen betekenen dat je het jaar erop je verplicht moet melden en die dag/nacht in de cel mag doorbrengen of voor mijn part in een aso-kamp ergens in the middle of nowhere. En wellicht zelfs een beloning als je mensen die illegaal vuurwerk hebben of die ellende uithalen aangeeft. Geld doet wonderen wat dat betreft.