Tytonidae schreef:Ik ben zelf voor een zgn afsteekvergunning, namelijk dat voordat je vuurwerk mag kopen een kleine (online) cursus moet afleggen met een toets op het einde. Als je deze haalt dan krijg je een bewijs waarmee je vuurwerk mag kopen/mag afsteken. Geen bewijs, geen verkoop.
Deze cursus mag best van behoorlijk niveau zijn. 2 pogingen per jaar, niet gehaald, dan pas volgend jaar weer proberen.
Zelf steek ik altijd met mijn vriend vuurwerk af op oudjaarsavond. Mijn vriend is een echte vuurwerkliefhebber. Echter steekt hij exclusief legaal siervuurwerk af. Dat wordt op verantwoordelijke manier gedaan, met aansteek lont, gestrekte arm, vuurwerkbril en het gebruik van een pijlenstandaard als het een vuurpijl betreft. Hij kijkt hier het hele jaar naar uit, plant van tevoren uitgebreid wat hij wel en niet koopt. Nadat hij alles heeft afgeschoten, begint hij braaf met het opruimen hiervan, soms tot 2 a 3 uur s'nachts terwijl de rest van de familie al lang en wel weer warm binnen zit.
Er zijn veel meer mensen zoals mijn vriend die hun vuurwerk correct afsteken en daarna netjes opruimen. Die niks opblazen of (intentioneel) schade toerichten aan andermans bezit. Ik zou het voor hen, voor wie het een echte hobby is(en wat een mooie hobby kan het zijn), enorm jammer vinden als het compleet wordt verboden. Een afsteekvergunning zoals ik hierboven voorstelde kan naar mijn mening de overlast reduceren.
Ik denk namelijk dat een totaalverbod niet werkt. Verreweg de meeste knallen die men hoort in de dagen tot aan 31 december zijn voornamelijk op 2 manieren illegaal:
1) het mag dan uberhaupt niet mag worden afgestoken, wat per definitie al illegaal is
2) de meeste harde knallen die zoveel destructie aanrichten worden veroorzaakt door illegaal vuurwerk, gehaald uit andere Europese landen.
Ik merk dat een groot deel van de overlast ook wordt veroorzaakt door kinderen/jonge tieners. Vuurwerkbezit is pas toegestaan vanaf 12 jaar, en dan is alleen nog maar vuurwerk van categorie 1 toegestaan. Dan hebben we het over sterretjes/knalerwtjes. Vanaf 16 jaar is het pas toegestaan om categorie 2 te hebben, zoals cakeboxen en vuurpijlen. Vanaf 18 jaar mag men categorie 3 vuurwerk bezitten, maar dat is nu al niet meer relevant aangezien die categorie vanaf volgend jaar verboden zal zijn. Ik zag laatst een groepje jongens van 10, maximaal 12 jaar(leeftijdscategorie illegaal) een putdeksel opblazen(vandalisme, illegaal) met een stuk vuurwerk wat zeker weten illegaal was. Dit was rond 2 uur s'middags op maandag 30 Dec. (illegaal tijdstip). Hier zitten dus al 4 illegale condities aan verbonden. Een geheelverbod gaat hier denk ik helaas niet helpen.
Een online test kan natuurlijk zo ingevuld worden als in “ik weet wat mag en niet mag” en dan toch illegaal spul afknakken.
Als je zoiets wil dan zou ik daar ook een verklaring omtrent gedrag aan willen koppelen en vergunning afstempelen door de politie.
Beetje vergelijkbaar met een wapenvergunning.
Dan ook nog afsteken op aangewezen plaatsen, groot veld in een park bijvoorbeeld, maak het daar gezellig met oliebollenkraam, muziek tot 12 uur, chocomelk, geen alcohol voor de afstekers. Lekker feestje en mooi vuurwerk weg van huizen en geparkeerde auto’s.