beert schreef:Karl66 schreef:De reden waarom de koolmees niet verder dan de vetbol komt, is omdat een koolmees genetisch gezien niet in staat is om gedomesticeerd te worden. Maar een wolf en de daaruit voortgekomen honden bijvoorbeeld wel. En als je niet uitkijkt, zit zo'n (verwilderde) hond binnen de kortste keren wel bij je op de bank tv te kijken. Die wil namelijk graag deel uitmaken van jouw roedel.
Ik heb een tijd terug een artikel gelezen over gedomesticeerde dieren en het bleek dat ze allemaal een genetische overeenkomst hadden en dat die overeenkomst de domesticeerbaarheid van dieren bepaalde. Nabijheid bij de mensen alleen zegt dus niet zoveel. Ik heb al even gezocht, maar ik kan niet zo gauw de link naar dat artikel vinden.
Heel goed verwoord! Er zijn echt hele interessante studies over domesticatie.
Daarbij is het zelfs zo dat de mens genetisch veranderd zou zijn door omgang met de hond (wolf). Onze reuk is minder goed geworden, omdat we een team werden in de jacht. Zo hebben wij ons mogelijk op meer manieren aangepast aan het houden van dieren. Hierdoor zijn we het jagen ook verleerd (in veel culturen).
Wat de jacht betreft, mensen zijn roofdieren dus dat zullen we blijven doen. Alleen we hebben nu wel allerlei coole wapens en technieken. Dat wordt een slachtveld hoor als miljarden mensen honger krijgen..
Mensen zijn jagers/verzamelaars niet per defintie alleeni roofdieren. Zonder vlees hoef je ook niet per definitie honger te krijgen!
Weet dat het genetisch vastligt, het gen om "tam te kunnen worden" , maar er moet wel op geselecteerd worden en het moet worden "toegestaan".
Die wolf ligt niet meteen naast je.
Ben zeker benieuwd naar dat artikel