Cash opnemen bij ING gaat geld kosten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 12:01

Whale schreef:
Een ander nadeel van het verdwijnen van contant is dat wanneer er storing is je dus niks kan.

Als er een internet storing is doen de "normale" kassa's het ook niet meer.

Als er een stroomstoring is hebben "we" een groter probleem.
Hier hebben we een periode gehad van meerdere stroomstoringen.
Dan geen verwarming/warm water/afvoer rioolwater/internet enz.
De winkel waar mijn moeder werkte is zelfs een x 2 dagen dicht geweest ivm een grote stroomstoring in het winkelgebied.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 12:14

Brainless schreef:
Whale schreef:
Een ander nadeel van het verdwijnen van contant is dat wanneer er storing is je dus niks kan.

Als er een internet storing is doen de "normale" kassa's het ook niet meer.

Als er een stroomstoring is hebben "we" een groter probleem.
Hier hebben we een periode gehad van meerdere stroomstoringen.
Dan geen verwarming/warm water/afvoer rioolwater/internet enz.
De winkel waar mijn moeder werkte is zelfs een x 2 dagen dicht geweest ivm een grote stroomstoring in het winkelgebied.

Dat laat toch zien dat de maatschappij veel te kwetsbaar geworden is door technologie. Technologie is heel erg mooi maar zonder backup wat helaas steeds meer het geval wordt maakt het ons veel te kwetsbaar voor storingen. Gelukkig heb ik ook wel eens gezien dat een winkel tijdens een stroomstoring terug kon vallen op een kladblok.

Thuis heb ik ook noodmaatregelen voor als er eens een stroomstoring is.

Maar ik blijf ook de toenemende macht van banken en de afname van privacy een probleem vinden.

verootjoo

Re: Cash opnemen bij ING gaat geld kosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 12:16

Nou, kwetsbaar... dan kun je gewoon even niks betalen. Tis niet dat we dat niet overleven, die keer dat het eens voorkomt. Als er storing is kun je trouwens ook geen contant halen.
Er zijn landen waar ze wekelijks storing hebben en niemand zich er druk om maakt.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 12:26

verootjoo schreef:
Nou, kwetsbaar... dan kun je gewoon even niks betalen. Tis niet dat we dat niet overleven, die keer dat het eens voorkomt. Als er storing is kun je trouwens ook geen contant halen.
Er zijn landen waar ze wekelijks storing hebben en niemand zich er druk om maakt.

Ooit eens een pinstoring meegemaakt. Dat is geen pretje. Na de grote telefoonstoring deden alleen de pinkassa's het bij de ap niet meer de volgende dag. Dus er is wel degelijk een verschil

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 13:03

purny schreef:
snorkel1986 schreef:
Bij ons bij de ah word bij pinnen ook geweigerd ivm bepaald systeem voor geld word sneller afgestort en dan kunnen ze er niet zelf meer bij...

En het is de veiligheid om niet zoveel in je la te hebben

Klopt daar is het ook voor

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 13:08

Ik snap nooit dat er gezegd wordt dat het vervelend is voor ouderen. Die kunnen toch ook gewoon hun betalingen pinnen? Is ook stukken veiliger dan steeds met contant geld op zak te lopen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 13:09

Ik denk dat je niet beseft hoeveel ouderen geen pinpas hebben en nagenoeg alleen met contant geld werken. Ik ken er meer dan voldoende rondom me heen. Daarnaast mensen onder bewind krijgen hun weekgeld contant ook. Die hebben hun bankpas afgestaan

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 13:11

Ik besef het wel, maar vraag me af waarom. Ook voor jongere mensen trouwens hoor. Hoe vaak zie je niet bij de supermarkt voor je dat mensen staan te klooien om met contant geld af te rekenen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 13:12

Mwa ik klooi niet met contant geld hoor. Gewoon pakken wat nodig, afgeven en wisselgeld terug, :+

Soms is er dus geen keuze (bewind) , soms de beste manier om je budget te bewaren. :j en soms domweg niet kunnen pinnen ergens.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 13:16

karuna schreef:
Ik denk dat je niet beseft hoeveel ouderen geen pinpas hebben en nagenoeg alleen met contant geld werken. Ik ken er meer dan voldoende rondom me heen. Daarnaast mensen onder bewind krijgen hun weekgeld contant ook. Die hebben hun bankpas afgestaan

Oudere geen pinpas?
Je hebt sowieso een pas nodig om contant geld te pinnen..

Dat klopt niet.
Als je onder bewind staat krijg je op een (speciale) eigen rekening elke week leefgeld gestort.
Dit krijg je niet contant.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 13:16

Daar kan heus wat anders op verzonnen worden. Bv een limiet op de pinpas per week in stellen. En ouderen die niet met internet kunnen werken of geen pinpas gebruiken worden steeds zeldzamer. Uiteindelijk sterft het contant geld gewoon uit :)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 13:17

Mensen die ik ken krijgen het contant, geen pas. 35 euro per week in de hand.

Contant geld laten uitsterven is gewoon dom.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 13:19

Hoezo is dat dom :') Welkom in de digitale wereld. Brieven/bericht gaan ook nauwelijks meer per post. Telegram is uitgestorven, briefpost ook bijna. Waarom contant geld blijven houden?

Van welke instantie krijg je trouwens contant geld als je onder bewind staat?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 13:21

Om heel veel redenen. Digitaal heeft storingen, alles ligt plat als dat uitvalt. Heel veel mensen en dingen is digitaal betalen onmogelijk. Zoals bv bij partikulier verkoop. Mijn telefoon kan echt niet digitaal betalen hoor.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 13:23

Als contant geld gaat uitsterven gaan die dingen ook gewoon over.
Zou trouwens niet weten waarom je particulier verkoop niet digitaal kan doen. Verkoop en koop ook zoveel tweedehands op MP en FB en dat gaat ook gewoon met digitale betaling.

En zoveel storingen zijn er niet, dat valt echt mee.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 13:25

karuna schreef:
Om heel veel redenen. Digitaal heeft storingen, alles ligt plat als dat uitvalt. Heel veel mensen en dingen is digitaal betalen onmogelijk. Zoals bv bij partikulier verkoop. Mijn telefoon kan echt niet digitaal betalen hoor.

Eh... jawel hoor. En storingen, ik heb echt nog nooit meegemaakt dat ik iets niet heb kunnen betalen door een storing.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 13:26

karuna schreef:
Contant geld laten uitsterven is gewoon dom.

Vroeger kochten de meeste mensen veel dingen op "de pof".
Dat werd dan betaald als de mensen hun geld kregen (soms 1x per jaar voor boerenhulp).
Wij kochten ook onze boodschappen op de pof en mijn moeder betaalde dat als mijn vader betaald kreeg.
Soms elke maand soms pas als hij zijn vakantiebonnen kreeg.

Toen dat verviel waren ook mensen die zeiden... "dat kan toch niet zomaar; hoe moet dat voor mensen die niet direct kunnen betalen".
Ook dat is goed gekomen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 13:29

Ik ben het met karuna eens, alles digitaal is gewoon heel dom. Maar mijn voornaamste argument zit in het gebrek aan privacy en de alsmaar groeiende macht van de banken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 13:42

karuna schreef:

Joh, complete ziekenhuizen en het hele bedrijfsleven draaien enkel nog digitaal.. Ja er kunnen storingen zijn, maar ook dat wordt steeds beter geregeld.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 13:53

ik liep er laatst tegenaan dat de AH storing had, dus ik denk dan betaal ik gewoon contant, maar helaas vond de AH dat ze moesten sluiten omdat pinnen niet meer kon. Schiet gewoon niet op om als enige contant te gebruiken, zouden meer mensen moeten doen, dan was de AH misschien gewoon open gebleven.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 13:57

Dat niemand zich zorgen maakt om de toenemende macht van banken kan ik gewoon niet begrijpen. Het betekend eenvoudig dat iedere betaling traceerbaar is. Weg privacy. Straks moet je de bank om toestemming vragen of je iets mag betalen.

Ik kan het nog sterker vertellen er zijn al mensen die op de zwarte lijst van banken staan. Deze mensen kunnen geen bankrekening meer openen. Tenzij ze bij een hulpverlenende instantie zijn ingeschreven. Sommige van deze mensen hebben inderdaad iets op hun kerfstok. Anderen hebben gewoon domme pech gehad. Maar het grootste deel zijn jongeren die dom en naief zijn geweest en zich door criminelen hebben laten misbruiken als geldezel. (De echte grote boeven blijven buiten schot.) Deze mensen komen in het zogenaamde E.V.A terecht of beter gezegd het externe verwijzings regisster banken. Deze notering duurt maximaal 8 jaar. Dit kunnen de banken geheel zelfstandig doen zonder tussenkomst van de rechter. Zijn ze niet bekend bij de hulpverlening dan wordt het pas echt een probleem.

Het is maar 1 van de vele problemen die er reeds zijn ontstaan doordat we steeds meer macht bij de banken hebben neergelegd.

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 13:57

Maar tegenwoordig is het ook zoveel makkelijker om gewoon de zelfscan te gebruiken ipv dat je in de rij moet gaan staan om te betalen. Het aantal kassa's is hier ook al sterk verminderd.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 14:17

Loretta, ik kan me daar wel ernstig zorgen om gaan maken, maar wat bereik ik daarmee?

Ik steek liever energie in dingen waar ik invloed op heb en niet al te veel energie in dingen die ik toch niet kan veranderen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 14:27

miccamaaike schreef:
Loretta, ik kan me daar wel ernstig zorgen om gaan maken, maar wat bereik ik daarmee?

Ik steek liever energie in dingen waar ik invloed op heb en niet al te veel energie in dingen die ik toch niet kan veranderen.

Dat hoeft ook niet. Dat doe ik zelf immers ook niet. Maar ik wijs alleen maar op welke risico's we nemen door ons afhankelijk te maken van de banken.

Kleiner detail trouwens. Als contant geld straks is afgeschaft opent dit voor de banken trouwens de weg naar negatieve spaarrente op je spaargeld. Zo wordt sparen wel heel erg onaantrekkelijk.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 13:10

karuna schreef:

Dom is een erg eenvoudig woord voor een dynamische ontwikkeling dat meerdere raakvlakken kent.

Je doet 1 hele ontwikkeling af, puur omdat 1 nadeel je niet aanstaat, afgewogen tegen meerdere voordelen. Je staat dit hele topic 0 open voor de opmerkingen van de positieve kanten. Ik ben het ergens met je eens namelijk, het is soms niet handig wanneer er een storing is. En ook voor KLEINE groepen is dit nadelig. Maar, zoals vaak is aangegeven in dit topic hoef je hier niet voor te kiezen. Oftewel, hou wat contant in een sok en je bent veilig.

Maar afgewogen tegen de voordelen denk ik dat beter is voor de Nederlandse economie. Het vereenvoudigt transacties en haalt simpelweg drempels vaak weg. Het lijkt mij een grote stimulans voor ondernemers juist. Inzoomen op kleine groepen en minderheden, ja ik ben absoluut voor. Totaal niet uitzoomen naar het grotere plaatje? Plank voor je hoofd.