"Als je rijk bent, moet je maar doneren"

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pien_2010

Berichten: 43927
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 15:23

Lusitana schreef:
maar mijn antipathie tegen de kerk als instituut zit zeer diep.
_O- Je meent het..... _O- Dat was echt wel duidelijk.
Lusitana schreef:
(Ik heb niks tegen persoonlijk geloven.)
Ik begrijp het wel hoor, maar je kwam wel eventjes bij me binnen.

little_birdy
Berichten: 12239
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 16:38

Iriscope schreef:
Ja, wij hebben gedoneerd. We zitten er hier bovenop, ons land is ook een bende op het moment met extreme droogte en 65.000 dieren die elke maand sterven daardoor.

De ramp in Mozambique is overigens wel degelijk in het nieuws geweest. En daarbij, het is algemeen bekend dat er in Afrika constant geld nodig is, ook voor de orkaan in Mozambique en Zimbabwe.
Iedereen is er alleen zo aan "gewend" dat het geen urgent nieuws meer is en er minder gedoneerd wordt.

Never mind hoeveel mensen er dakloos zijn, als die kerk er maar weer staat.



Als er algemeen bekend is dat er daar zoveel geld nodig is en ook word gegeven door iedereen .
Word het dan niet eens tijd dat het beter gaat daarzo ?
Het is indd kansloos om daar maar geld naartoe te blijven pompen want heel de mentaliteit daar klopt geen barst van

Vjestagirl

Berichten: 26677
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 17:43

Het herstel van Cathédrale Notre-Dame de Paris is een van die zaken die je perfect met geld op kunt lossen. Het is een eenmalig incident, waar ook een eenmalige oplossing voor nodig is.

Aan de andere kant heb je problemen die veel slepender van aard zijn; plastic in de oceanen bijvoorbeeld. Je kunt alles nu eruit vissen (en ik ben het ermee eens dat dat ook moet gebeuren) maar in feite schiet je daar weinig mee op als je vervolgens ladingen plastic per jaar blijft produceren, wat in andere delen van de wereld (Europa en Amerika vallen wel mee qua vervuiling) net zo hard weer in rivieren wordt gegooid.
Nog zoiets slepends is hongersnood. Op plekken waar hongersnood heerst zie je vaak ook grote gezinnen, onvruchtbare grond, grote droogtes etc. Allemaal zaken waar prima wat aan te doen is, maar als je er geld tegenaan blijft gooien in de vorm van voedselhulp, melkpoeder etc. dan wordt dat nooit wat.

Komt nog eens bij dat het vaak ook een vorm van 'onbekend maakt onbemind' is. Als mensen dat ene kindje in Afrika wat bijna van de honger omkomt persoonlijk zou kennen, zouden ze veel meer hen best doen om dat kind te helpen dan als het gaat om een 'anonieme' groep kinderen. Vandaar bijvoorbeeld de opzet van organisaties als 'plan' (voorheen Foster Parents Plan) wat 1 kind aan 1 donateur koppelt en brieven etc van dat kind naar die donateurs stuurt.
Veel Fransen (en in mindere mate Europeanen) kennen Cathédrale Notre-Dame de Paris, en het voelt als 'eigen' voor veel mensen. Het is iets waar ze zich verbonden aan voelen, danwel door geloof, door een verbintenis met kunst, cultuur of architectuur, doordat ze er tijdens hun vakantie geweest zijn, ofwel door iets 'sufs' als de bijenkorven die op het dak staan en hun eigen facebookpagina hebben. Doordat mensen het kennen zijn ze bereid eraan bij te dragen.

Alles bij elkaar vind ik het helemaal niet zo gek dat mensen sneller doneren aan iets 'tastbaars' als het herstel van Cathédrale Notre-Dame de Paris dan aan het opruimen van plastic uit een oceaan die ze nog nooit gezien hebben.

Lusitana

Berichten: 22462
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 18:33

Maar het blijft wonderlijk dat ze doneren aan een iets waar niet om gevraagd is, en waarvan de Franse staat en de kerk als instituut de wederopbouw prima voor kan bekostigen....

En meteen maar met tientallen miljoenen tegelijk per persoon. De en nog meer dan de ander, elkaar aftroevend.
Ik zie dat als een vleugel aan een ziekenhuis laten bouwen zodat je naam er aan verbonden wordt en je "eeuwige roem" hebt. (En voorrang, uiteraard.)

Want ik denk wel dat ze op z´n minst een gedenktegel verwachten. En er mee op lopen scheppen. Terwijl die N D ook wel hersteld zou worden als ze niet hun geld er in hadden gestoken.

Je zou het als een door de strot duwen kunnen zien.

Janine1990

Berichten: 43855
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 18:42

Lusitana schreef:
Maar het blijft wonderlijk dat ze doneren aan een iets waar niet om gevraagd is, en waarvan de Franse staat en de kerk als instituut de wederopbouw prima voor kan bekostigen....


Doneren ze is het ook weer niet goed... -O-

Vjestagirl maakt een waanzinnig sterk punt wat betreft de eenmaligheid van dit incident en de haalbaarheid van wederopbouw met enkel geld, ten opzichte van andere wereldproblematiek.

Een ontzettend leuk doel in Afrika vind ik dan ook dat graven voor water... Regelmatig op tv. Door meer relief in het landschap, krijg je meer begroeiing en we weten allemaal dat dit zorgt voor een ander klimaat.
Ik denk dat vele landen in Afrika hier baat bij hebben. Hiermee kan worden opgeklommen, gestaag. We kunnen niet allemaal zo snel als onze multimediawereld in het westen.

Sophie_Wind

Berichten: 828
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 18:50

Vjestagirl schreef:
Het herstel van Cathédrale Notre-Dame de Paris is een van die zaken die je perfect met geld op kunt lossen. Het is een eenmalig incident, waar ook een eenmalige oplossing voor nodig is.

Aan de andere kant heb je problemen die veel slepender van aard zijn; plastic in de oceanen bijvoorbeeld. Je kunt alles nu eruit vissen (en ik ben het ermee eens dat dat ook moet gebeuren) maar in feite schiet je daar weinig mee op als je vervolgens ladingen plastic per jaar blijft produceren, wat in andere delen van de wereld (Europa en Amerika vallen wel mee qua vervuiling) net zo hard weer in rivieren wordt gegooid.
Nog zoiets slepends is hongersnood. Op plekken waar hongersnood heerst zie je vaak ook grote gezinnen, onvruchtbare grond, grote droogtes etc. Allemaal zaken waar prima wat aan te doen is, maar als je er geld tegenaan blijft gooien in de vorm van voedselhulp, melkpoeder etc. dan wordt dat nooit wat.

Komt nog eens bij dat het vaak ook een vorm van 'onbekend maakt onbemind' is. Als mensen dat ene kindje in Afrika wat bijna van de honger omkomt persoonlijk zou kennen, zouden ze veel meer hen best doen om dat kind te helpen dan als het gaat om een 'anonieme' groep kinderen. Vandaar bijvoorbeeld de opzet van organisaties als 'plan' (voorheen Foster Parents Plan) wat 1 kind aan 1 donateur koppelt en brieven etc van dat kind naar die donateurs stuurt.
Veel Fransen (en in mindere mate Europeanen) kennen Cathédrale Notre-Dame de Paris, en het voelt als 'eigen' voor veel mensen. Het is iets waar ze zich verbonden aan voelen, danwel door geloof, door een verbintenis met kunst, cultuur of architectuur, doordat ze er tijdens hun vakantie geweest zijn, ofwel door iets 'sufs' als de bijenkorven die op het dak staan en hun eigen facebookpagina hebben. Doordat mensen het kennen zijn ze bereid eraan bij te dragen.

Alles bij elkaar vind ik het helemaal niet zo gek dat mensen sneller doneren aan iets 'tastbaars' als het herstel van Cathédrale Notre-Dame de Paris dan aan het opruimen van plastic uit een oceaan die ze nog nooit gezien hebben.


Jij weet het nog eens te verwoorden _/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 18:51

Vjestagirl schreef:
Het herstel van Cathédrale Notre-Dame de Paris is een van die zaken die je perfect met geld op kunt lossen. Het is een eenmalig incident, waar ook een eenmalige oplossing voor nodig is.

Aan de andere kant heb je problemen die veel slepender van aard zijn; plastic in de oceanen bijvoorbeeld. Je kunt alles nu eruit vissen (en ik ben het ermee eens dat dat ook moet gebeuren) maar in feite schiet je daar weinig mee op als je vervolgens ladingen plastic per jaar blijft produceren, wat in andere delen van de wereld (Europa en Amerika vallen wel mee qua vervuiling) net zo hard weer in rivieren wordt gegooid.
Nog zoiets slepends is hongersnood. Op plekken waar hongersnood heerst zie je vaak ook grote gezinnen, onvruchtbare grond, grote droogtes etc. Allemaal zaken waar prima wat aan te doen is, maar als je er geld tegenaan blijft gooien in de vorm van voedselhulp, melkpoeder etc. dan wordt dat nooit wat.

Komt nog eens bij dat het vaak ook een vorm van 'onbekend maakt onbemind' is. Als mensen dat ene kindje in Afrika wat bijna van de honger omkomt persoonlijk zou kennen, zouden ze veel meer hen best doen om dat kind te helpen dan als het gaat om een 'anonieme' groep kinderen. Vandaar bijvoorbeeld de opzet van organisaties als 'plan' (voorheen Foster Parents Plan) wat 1 kind aan 1 donateur koppelt en brieven etc van dat kind naar die donateurs stuurt.
Veel Fransen (en in mindere mate Europeanen) kennen Cathédrale Notre-Dame de Paris, en het voelt als 'eigen' voor veel mensen. Het is iets waar ze zich verbonden aan voelen, danwel door geloof, door een verbintenis met kunst, cultuur of architectuur, doordat ze er tijdens hun vakantie geweest zijn, ofwel door iets 'sufs' als de bijenkorven die op het dak staan en hun eigen facebookpagina hebben. Doordat mensen het kennen zijn ze bereid eraan bij te dragen.

Alles bij elkaar vind ik het helemaal niet zo gek dat mensen sneller doneren aan iets 'tastbaars' als het herstel van Cathédrale Notre-Dame de Paris dan aan het opruimen van plastic uit een oceaan die ze nog nooit gezien hebben.



Amen!

Lusitana

Berichten: 22462
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 18:54

Janine1990 schreef:
Lusitana schreef:
Maar het blijft wonderlijk dat ze doneren aan een iets waar niet om gevraagd is, en waarvan de Franse staat en de kerk als instituut de wederopbouw prima voor kan bekostigen....


Doneren ze is het ook weer niet goed... -O-

Vjestagirl maakt een waanzinnig sterk punt wat betreft de eenmaligheid van dit incident en de haalbaarheid van wederopbouw met enkel geld, ten opzichte van andere wereldproblematiek.

Een ontzettend leuk doel in Afrika vind ik dan ook dat graven voor water... Regelmatig op tv. Door meer relief in het landschap, krijg je meer begroeiing en we weten allemaal dat dit zorgt voor een ander klimaat.
Ik denk dat vele landen in Afrika hier baat bij hebben. Hiermee kan worden opgeklommen, gestaag. We kunnen niet allemaal zo snel als onze multimediawereld in het westen.

Daar zeg ik toch niks over?
Ik heb het over het feit dat het NIET NODIG is, dus waarom zou je dan doneren?
Dat konden ze dan ook wel doen toen er nog niks aan de hand was om te laten zien hoeveel ze om dat gebouw geven. Lekker geld op de grote hoop gooien.

Janine1990

Berichten: 43855
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 19:05

Lusitana schreef:
Daar zeg ik toch niks over?
Ik heb het over het feit dat het NIET NODIG is, dus waarom zou je dan doneren?
Dat konden ze dan ook wel doen toen er nog niks aan de hand was om te laten zien hoeveel ze om dat gebouw geven. Lekker geld op de grote hoop gooien.


Kijk, ik begrijp je aversie van het instituut, geen enkel probleem mee.

Maar waarom zouden die rijke mensen niet mogen doneren als ZIJ het gevoel hebben dat het wél nodig is?

blokje

Berichten: 7916
Geregistreerd: 24-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 19:13

Heb alleen de openingspost gelezen.

Wij hadden het er vanavond nog met onze kids over.

De wereld zit toch sowieso krom in elkaar. Als iedereen deelt wat hij heeft geld, materiaal, voedsel etc dan hoeft er geen armoede te zijn.
Als iedereen zich bewust inzet voor de planeet dan hoeft er niet zoveel of geen zwerf afval te zijn.

Alles in de wereld is krom uiteindelijk denken heel veel mensen voornamelijk aan zichzelf.
En de regering denkt puur in euro's. Valt er niet aan te verdienen dan wordt het niet gedaan.

Niets is perfect. Mensen doneren naar wat ze interesseren mensen moeten hun middelen goed gebruiken dan zou er overal genoeg van zijn.

Maar zo is het nou eenmaal niet dus kunnen we mooi met de vinger naar elkaar wijzen maar je schiet er niets mee op. De ik mentaliteit op de wereld is het probleem.
En ja ook daar maak ik me enorm schuldig aan. :o


Ik ben als puber bij de notre dan geweest. Mooi gebouw zonde dat het afgebrand is maar voor mij hoeft herbouwen niet zo nodig en het idee dat het zo oud is/was gaat dan al een beetje verloren omdat het straks een heel stuk herbouwd is en niet meer echt oud oud.
(Wel op de oude manier weer opgebouwd).
Maar kan begrijpen dat het voor andere mensen wel belangrijk is en dat ze er graag veel aan doneren.

Gwenvd

Berichten: 1738
Geregistreerd: 20-07-15
Woonplaats: In t westen

Re: "Als je rijk bent, moet je maar doneren"

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 20:52

Vjestagirl, prachtig verwoord!!

Ik vind het vreselijk de plastic in de oceanen, het koraal wat verdwijnt, de opwarming van de aarde, de zeeen die worden leeggevist, de bossen die worden gekapt, de armoe in alle 3e wereld landen.
Maar dit staat toch los van de ND?

Dit doet de mensheid (voor het grootste gedeelte) zelf... wij met zijn alle. En dan kan een rijk persoon er miljarden in pompen, als dit niet juist wordt besteedt en de mensheid niet veranderd is het een bodemloze put.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: "Als je rijk bent, moet je maar doneren"

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 22:53

Maar Lusitana, jij kan niet in hun hoofden kijken. Jij weet toch niet wat hen beweegt om (een boel) geld te doneren? Ik zie het ook liever naar andere dingen gaan, maar als die mensen/bedrijven zich daar goed bij voelen dan zie ik niet in waarom ik daar verder over zou kunnen vallen.

Verder is het ook een hoop media en commotie die dit zo in de spotlights zet waardoor we waarschijnlijk vergeten dat er ook nog dagelijks (gelukkig) gedoneerd wordt aan andere goede doelen. En dat er wel mensen zijn die zich inzetten voor derde wereld landen, of de plasticsoep.

Jenara

Berichten: 1585
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Re: "Als je rijk bent, moet je maar doneren"

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 23:10

Ik blijf het schrijnend vinden dat in een land waar dagdagelijks mensen op straat komen vanwege te veel armoede, er letterlijk met geld gegooid wordt naar een oud gebouw dat nu nooit meer authentiek zal zijn..
En dat staat los van het feit dat rijke mensen en bedrijven hun geld mogen uitgeven aan wat ze willen,
je moet maar net die Fransman zijn die zijn auto moet verkopen omdat hij hem niet meer kan betalen,
maar hey, hij zal wel terug naar de Notre Dame kunnen gaan kijken, als hij er geraakt ...

Vjestagirl

Berichten: 26677
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 23:28

Jenara schreef:
Ik blijf het schrijnend vinden dat in een land waar dagdagelijks mensen op straat komen vanwege te veel armoede, er letterlijk met geld gegooid wordt naar een oud gebouw dat nu nooit meer authentiek zal zijn..
En dat staat los van het feit dat rijke mensen en bedrijven hun geld mogen uitgeven aan wat ze willen,
je moet maar net die Fransman zijn die zijn auto moet verkopen omdat hij hem niet meer kan betalen,
maar hey, hij zal wel terug naar de Notre Dame kunnen gaan kijken, als hij er geraakt ...


Een gebouw als deze is nooit 'authentiek'. Dit soort eeuwenoude erfstukken worden niet in een keer gebouwd en daarna nooit meer aangepast. Een gedeelte van de charme ervan is juist dat het een soort van lappendeken is die over de eeuwen wordt gebouwd, aangepast, bijgewerkt, veranderd, uitgebouwd etc. Dus dat dit nu gebeurd is is gruwelijk, maar het hoeft niet het einde te betekenden van Cathédrale Notre-Dame de Paris. Over 500 jaar vinden ze het prachtig om te zien hoe het dak herbouwd is na de grote brand van 2019. Dan is dat ook 'oud' en 'onderdeel van het gebouw'.

Daarbij zit er denk ik een verschil tussen 'een gebouw' een een erfstuk wat al eeuwenlang gezichtsbepalend is voor de stad, waar over de loop van de eeuwen tienduizenden als niet honderdduizenden mensen zich verbonden en gesteund door hebben gevoeld.

En natuurlijk is het hard om te zien dat er mensen op straat komen te staan, auto's kunnen betalen etc. maar dat staat hier los van. Ook dat is zo'n probleem met een slepend karakter, wat je niet op kunt lossen door geld te doneren.

Niniane

Berichten: 6450
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Ergens in Zuid-Oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 00:12

Heerlijk ''woo is me'' topic. Poor rich people, blabla. :roll:

Ik kijk alleen maar naar het verschil in reacties tussen de Grenfell Tower Fire en de Notre-Dame. Meer dan 70 mensen zijn in die brand overleden, en een groot deel zijn thuisloos, dan wel niet dakloos. Tegen de Notre-Dame worden miljoenen gesmeten, wat tevens belasting technisch extreem voordelig is. Kijkend naar dat verschil en dan weet ik waarom.

Neemt niet weg dat het triest is om te zien hoe een historisch gebouw af fikt. Ik vind het triester om te zien hoe het verlies van een gebouw meer sympathie wekt dan het verlies van levens, of het welzijn van de daklozen die dagelijks te vinden zijn rondom historische gebouwen over de gehele wereld.

Ze mogen hun geld spenderen zoals ze willen, maar vergeet niet hoe ze aan dat geld zijn gekomen en dat is over de rug van de gewone mens. Hou op met me hoor, een biljonair applaudisseren omdat hij afstand doet van een paar miljoen en nog steeds zwemt in de miljoenen. _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 06:07

Lusitana schreef:
... een instituut dat groot is geworden met doodslag en plundering. Al het goud in kerken komt uit de Amerikas en is gewoon geroofd van de indianen die het met hun leven moesten bekopen. En vooral het volk er maar onder houden met je angst aanjagen over de hel. Oude kerken zijn om te KOTSEN. Niks dan leed. En toeristen maar kwijlen omdat het zo mooi is.

Ach, je woont zelf in een land dat een groot deel van haar rijkdom te danken heeft aan die plunderingen waar je zo om moet kotsen, en hoogst waarschijnlijk zit je dit te lezen op een mobieltje die gemaakt is met grondstoffen uit een arm land waar slavenarbeid aan de orde van de dag is zodat er genoeg materiaal gemaakt kan worden dat slaven in China je telefoon in elkaar kunnen zetten. En maar kwijlen als de nieuwe iPhone in de winkel ligt... ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 06:28

enzino schreef:
Lusitana schreef:
... een instituut dat groot is geworden met doodslag en plundering. Al het goud in kerken komt uit de Amerikas en is gewoon geroofd van de indianen die het met hun leven moesten bekopen. En vooral het volk er maar onder houden met je angst aanjagen over de hel. Oude kerken zijn om te KOTSEN. Niks dan leed. En toeristen maar kwijlen omdat het zo mooi is.

Ach, je woont zelf in een land dat een groot deel van haar rijkdom te danken heeft aan die plunderingen waar je zo om moet kotsen, en hoogst waarschijnlijk zit je dit te lezen op een mobieltje die gemaakt is met grondstoffen uit een arm land waar slavenarbeid aan de orde van de dag is zodat er genoeg materiaal gemaakt kan worden dat slaven in China je telefoon in elkaar kunnen zetten. En maar kwijlen als de nieuwe iPhone in de winkel ligt... ;)




:j

Arashah

Berichten: 1142
Geregistreerd: 24-03-07
Woonplaats: Op een mooi plekje :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 06:44

Iedereen moet gewoon zelf weten met doneren of niet. Ik doneer af en toe eens wat geld naar een goede doel, waar ik weet dat het aankomt.

Maar mijn probleem is, en ik denk bij veel mensen, komt het geld daar wel aan waar het wordt gezegd dat het daar heen gaat?
Ik ga niet doneren als ik niet weet of het wel aankomt.

BelgenGek

Berichten: 2284
Geregistreerd: 28-05-06
Woonplaats: @ midden drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 06:52

Ik ga hier verder niet op reageren maar ik denk dat als iedereen nou van een ander zijn geloof en geld 'afblijft' het een betere wereld zou zijn!

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 07:43

BelgenGek schreef:
Ik ga hier verder niet op reageren maar ik denk dat als iedereen nou van een ander zijn geloof en geld 'afblijft' het een betere wereld zou zijn!

Ja? Ook als jij niks te vreten hebt, buiten moet slapen en je ziekte chronisch lijkt, terwijl je buurman in een kast van een huis, iedere dag z’n eten in de kliko gooit omdat veel te veel heeft gekocht?
Ik vind t dan niet zo raar dat iemand even ‘achterom’ loopt om te zien of er iets te halen is, als de buren niet thuis zijn. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 08:22

Asciugamano schreef:
Ja? Ook als jij niks te vreten hebt, buiten moet slapen en je ziekte chronisch lijkt, terwijl je buurman in een kast van een huis, iedere dag z’n eten in de kliko gooit omdat veel te veel heeft gekocht?
Ik vind t dan niet zo raar dat iemand even ‘achterom’ loopt om te zien of er iets te halen is, als de buren niet thuis zijn. ;)

Niet zo raar maar nog wel strafbaar en daarmee ongewenst in onze maatschappij vooral gezien iedereen toegang heeft tot "te vreten" in Nederland.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 08:30

Kijk als je zoveel geld bezit dat je het zelf niet op krijgt, dan kunnen donaties ook weer als status sybool werken en zelfs weer geld van anderen aantrekken!.

Zelf heb ik een klein budget,en tja dan pak je het klein aan....Soms zelfs met hulp ipv geld.
Mijn mening is dat je dat moet doen waar je de ander ook echt mee helpt.

_Nelleke_

Berichten: 8071
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 08:38

Wat een nare discussie waarin ik eigenlijk maar 1 boodschap echt belangrijk vind en dat is:

“Een betere wereld begint bij jezelf.”

Want afgeven naar de ‘rijken’ maakt jou geen beter mens en helpt ook de wereld niet vooruit. De wereld zou een stuk mooier zijn als men niet zo oordeelt over anderen. Ik lees overal (voor)oordelen over bepaalde groeperingen, rijken, armen, mensen in Afrika, mensen die plastic in de zee gooien etc. Die mensen zijn gewoon allemaal individuen die allemaal op hun eigen manier met hun problemen in de wereld omgaan.

Het enige wat je kan doen is een goed voorbeeld zijn, zodat anderen volgen, i.p.v. oordelen over andere groeperingen. Dat laatste is de wereld nog nooit beter van geworden.

Popstra
Berichten: 13929
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 08:56

Lusitana schreef:
Maar het blijft wonderlijk dat ze doneren aan een iets waar niet om gevraagd is, en waarvan de Franse staat en de kerk als instituut de wederopbouw prima voor kan bekostigen....

En meteen maar met tientallen miljoenen tegelijk per persoon. De en nog meer dan de ander, elkaar aftroevend.
Ik zie dat als een vleugel aan een ziekenhuis laten bouwen zodat je naam er aan verbonden wordt en je "eeuwige roem" hebt. (En voorrang, uiteraard.)

Want ik denk wel dat ze op z´n minst een gedenktegel verwachten. En er mee op lopen scheppen. Terwijl die N D ook wel hersteld zou worden als ze niet hun geld er in hadden gestoken.

Je zou het als een door de strot duwen kunnen zien.
ik doneer zelf liever uit vrije wil zonder dat er ,,bedel,, acties aan vooraf gaan. :)

Ik doneer ook aan weeskinderen in Afrika omdat ik verdrietig werd rond kerst toen er steeds items over uitgezonden werden. Word nu steeds lastig gevallen of ik niet maandelijks automatisch wil gaan doneren enz..
Nou dan ben ik ondanks ik het makkelijk kan missen er al weer klaar mee...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 10:25

sanso schreef:
Nabster schreef:

Aan geen 1 goed doel? Je doet ook geen vrijwilligerswerk oid?


Nee. En daar mag jij van vinden wat jij vind.
Ik help mensen op andere manier. Dierbare mensen. Zo heb ik een tijd gekookt voor een naaste die het nodig had.
Ik werk hard voor mijn geld, soms wel 60 uur in de week, dat doe ik niet voor een ander maar voor mijzelf en mijn toekomst.
Noem mij maar egoistisch ;)


Je hoeft het echt niet te verdedigen hoor, ik vind de vragen van Nabster echt heel ongepast en brutaal.. :n Alsof je verantwoording schuldig bent..

Ik sta er precies zo in als jij :j