Ik denk echt wel dat een verbod effect kan hebben. Dan is de verkoop namelijk ook verboden dus je maakt het de mens al een stuk moeilijker. Bovendien hoef je dan geen onderscheid te maken tussen illegaal of niet-illegaal vuurwerk en maak je het de dienders dus juist makkelijker. Dat iedereen dan maar naar het buitenland rijdt verwacht ik eerlijk gezegd niet. De meeste overlast komt ook van rotjochies die kleine dingen gooien, die gaan heus niet naar België om vuurwerk te halen

Maar goed, aangezien de politiek hier ook niet op zit te wachten (denk ik) zijn er al flink wat dingen die je in de tussentijd kan doen. Een minimumleeftijd voor ál het vuurwerk bijvoorbeeld. Vuurwerkzones (ipv vuurwerkvrije zones) zodat je die kunt mijden als je dat wil. Flinke accijnzen op vuurwerk om te compenseren voor de schade die wordt aangericht. Mensen een vuurwerkverbod opleggen die zich eerder hebben misdragen, en bij recidive een flink hogere straf opleggen. Of misschien zelfs een systeem waarbij alleen mensen met een vuurwerkpas vuurwerk mogen kopen, en dat je zo'n pas niet krijgt als je een strafblad hebt (voor relevante misdrijven). Er is een hoop mogelijk denk ik

@superpony: eens, de mens wordt constant betutteld. Heel handig als je bijvoorbeeld niet wil dat mensen zelf besluiten wanneer ze het kruispunt over mogen (ipv het stoplicht) of dat ze graag met 200 over de snelweg willen rijden. Of als je, noem maar wat, belasting int zodat je geld hebt voor gezondheidszorg ofzoiets betuttelends