Verbod op consumentenvuurwerk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 17:30

Ook siervuurwerk levert problemen op. Pijlen die verkeerd weggeschoten worden, fonteinen die te vroeg ontploffen. Zelf nog gezien deze jaarwisseling, er ging echt flink wat vuurwerk niet hoog genoeg of geheel de verkeerde kant op. Je zal er maar net staan :\

Ik denk echt wel dat een verbod effect kan hebben. Dan is de verkoop namelijk ook verboden dus je maakt het de mens al een stuk moeilijker. Bovendien hoef je dan geen onderscheid te maken tussen illegaal of niet-illegaal vuurwerk en maak je het de dienders dus juist makkelijker. Dat iedereen dan maar naar het buitenland rijdt verwacht ik eerlijk gezegd niet. De meeste overlast komt ook van rotjochies die kleine dingen gooien, die gaan heus niet naar België om vuurwerk te halen := En als een groot deel van de mensen het niet meer doet dan ga jij echt niet als enige in de straat met je doos Poolse vuurpijlen staan. Juist omdat er dan minder incidenten zullen zijn kan de politie ook beter handhaven op plekken waar wél iets gebeurt.

Maar goed, aangezien de politiek hier ook niet op zit te wachten (denk ik) zijn er al flink wat dingen die je in de tussentijd kan doen. Een minimumleeftijd voor ál het vuurwerk bijvoorbeeld. Vuurwerkzones (ipv vuurwerkvrije zones) zodat je die kunt mijden als je dat wil. Flinke accijnzen op vuurwerk om te compenseren voor de schade die wordt aangericht. Mensen een vuurwerkverbod opleggen die zich eerder hebben misdragen, en bij recidive een flink hogere straf opleggen. Of misschien zelfs een systeem waarbij alleen mensen met een vuurwerkpas vuurwerk mogen kopen, en dat je zo'n pas niet krijgt als je een strafblad hebt (voor relevante misdrijven). Er is een hoop mogelijk denk ik :)

@superpony: eens, de mens wordt constant betutteld. Heel handig als je bijvoorbeeld niet wil dat mensen zelf besluiten wanneer ze het kruispunt over mogen (ipv het stoplicht) of dat ze graag met 200 over de snelweg willen rijden. Of als je, noem maar wat, belasting int zodat je geld hebt voor gezondheidszorg ofzoiets betuttelends :j

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 17:36

anjali schreef:
Verbieden a.u.b. Het is veel te gevaarlijk. Slechts enkelen vinden het geknal en de ravages kennelijk leuk,heel de rest van het land veranderd dagenlang in een oorlogsgebied.Met schade,gewonden en zelfs doden.

Jij denkt dat er geen doden meer vallen als de jaarwisseling alleen nog maar massaal met carbidschieten, vreugdevuren en autobranden gevierd wordt?

Anoniem

Re: Verbod op consumentenvuurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 17:41

De dode in Morra is gevallen door illegaal vuurwerk. Heel triest maar jammer dat legaal vuurwerk hier weer de 'schuld' van krijgt.
Een verbod gaat dit niet verhelpen, dan komt er denk ik juist nog meer illegaal vuurwerk.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 17:43

Myrthe3 schreef:
De dode in Morra is gevallen door illegaal vuurwerk. Heel triest maar jammer dat legaal vuurwerk hier weer de 'schuld' van krijgt.
Een verbod gaat dit niet verhelpen, dan komt er denk ik juist nog meer illegaal vuurwerk.

Maar dat is het juist. Hoe bewijs je of vuurwerk illegaal is?
En ja, het is logisch dat als al het vuurwerk illegaal wordt, er dus meer illegaal vuurwerk gaat zijn. Maar het is echt niet zo dat de mensen ineens massaal naar het buitenland gaan voor hun inkopen. Sterker nog, ik denk eigenlijk dat het aantal mensen dat dat goed best wel gelijk blijft

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 17:43

Ik denk overigens dat je met een verbod toch niet die mensen bereikt die nu alle regels aan hun laars lappen en de nodige risico's nemen voor mens en dier.

Een gezin of stel vrienden dat gewoon netjes een goed vuurwerk pakket halen, staan vaak gezellig samen wat af te steken op oudejaars avond. Als die niks meer mogen halen, gaan ze misschien bij een groot georganiseerd vuurwerk kijken of op tv etc.

Het zijn juist de mensen die nu al illegaal vuurwerk halen, zelf vuurwerk bommen maken, veel te vroeg afsteken en naar mens en dier gooien. Die mensen snappen er echt niks van en trekken zich ook nergens iets van aan. Die gaan echt wel proberen om alsnog aan vuurwerk te komen of nog erger, zelf iets te maken.

Hier waren ze een paar dagen de hele dag aan het knallen, maar die jochies zijn niet te vinden voor politie. Ze lopen rond met tasjes, gooien wat en rennen weg. Ene straat in, andere straat in en steeds weer weg na het gooien.
Hier kon ik het dan van 1 gezin zien, maar naaste buren doen blijkbaar niks. Is een gezin met kleine kinderen die altijd veel overlast geven en de buren vinden het prima of durven niks te zeggen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 17:45

Ik begrijp nog altijd niet waarom Nederlanders ieder jaar weer zo‘n zooitje moeten maken. Ik ben echt blij dat ik van die overlast af ben. Ondanks dat het hier ook gewoon vrij verkrijgbaar is hebben we er amper last van.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 17:56

Hier is ook alles netjes opgeveegd en viel het me reuze mee, maar ik ben voor verbieden en georganiseerd afsteken. Dichtbij meegemaakt dat iemand door een ander een pijl in het gezicht kreeg en nu verminkt is en zijn oog verloren, echt verschrikkelijk.

Ik vind het gevaarlijk, onnodig, slecht voor het milieu etc. Ik geef het nog een aantal jaar en dan hoop ik dat het zo ver komt. De geweldsincidenten tegen hulpdiensten vind ik ook echt stuitend.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-19 17:59

Ik moest ook zo lachen om deze video:

Het is gewoon zo waar, de buitenlanders zullen wel denken dat we gek zijn hier in Nederland.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 17:59

Zou top zijn, maar niet haalbaar imo. Alles wat niet mag is extra leuk en dat gebeurt ook allemaal echt wel (denk aan drugs, wietkwekerijen etc, daar zijn er genoeg van die nooit worden opgerold omdat de politie er niet tegenop kan). Denk dat het met een verbod juist allemaal erger gaat worden en al helemaal het vuurwerk gooien naar politie, brandweer, ambulancepersoneel etc.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 18:01

Myrthe3 schreef:

Wel even goed neerzetten. Want je hebt deels gelijk het betrof evenementenvuurwerk waar op illegale wijze aan is gekomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 18:09

Suzanne F. schreef:
Ik moest ook zo lachen om deze video:

[ Video ]

Het is gewoon zo waar, de buitenlanders zullen wel denken dat we gek zijn hier in Nederland.

Zijn we ook. Stapelidioot dat we dit normaal zijn gaan vinden. Doden, gewonden, overlast en miljoenen schade. Echt bizar.

Die brand ook in Scheveningen. En dan zegt die suffe burgemeester die het niet af durfde te lassen: we gaan eerst evalueren en dan kijken wat we doen volgend jaar
Prachtige kans om te zeggen dit willen we nooit meer, was de laatste keer, maar nee hoor.
Als de miljoenenschade werd verhaald op de bouwers van die toren was het sowieso klaar. Af en toe vind ik Nederlanders zo verschrikkelijk besluiteloos en laf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 18:09

Ik ben voor centraal afsteken van vuurwerk door professionals op 1 plek in een gemeente en verder niet

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 18:28

Ja die video geeft eigenlijk wel weer hoe gek dit alles is. 15 miljoen euro schade dit jaar. Al die rommel die nog overal ligt en dan nog alle gewonden en zelfs doden.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 18:29

beert schreef:
A3a1 schreef:
70 miljoen omzet.

Maar als alle gemeentes vuurwerkshows geven, dan denk ik dat het ook snel dat bedrag wordt.

beeert, vroeger mocht je afsteken tussen 10.00 en 2.00.
En ik denk dat het erg lang "om 0.00 uur was" en dan duurde het een uur of 2 uur.

Als ik internet erop nazoek, dan heb je sinds 1993 het vuurwerkbesluit waarin staat dat je vanaf 10 uur vuurwerk mag afsteken. Dat is dus een landelijke regeling geweest van 1993 tot 2014. Sindsdien is het 18 uur in de avond. Voor 1993 was het in sommige gemeentes zelfs zo dat je juist al dagenlang vuurwerk mocht afsteken. Of juist andersom, dat het maar 2 uur was.

Ik weet niet precies hoe oud iedereen is en in welke gemeente ze wonen, maar voor de meeste bokkers zullen de afsteektijden dus alleen maar korter geworden zijn sinds 2014.

Ik dacht dat het ergens eind 70 er jaren was veranderd...
Maar misschien is vanaf toen het gedrag verandert, dat zou kunnen.

Tot die tijd fietste je een half uurtje voor 0.00 nog snel naar huis of naar vrienden, hoef je nu niet te doen, tenzij je een doodswens hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 18:32

Nederland heeft inmiddels veel meer inwoners
En alles moet steeds maller tegenwoordig
En dan wordt de maatschappij ook nog eens individualistischer
Het kan gewoon niet meer

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 18:39

yvje86 schreef:
Ik vind niet dat het verboden moet worden maar ik vind wel dat politie harder mag en moet optreden.
Dat vind ik sowieso, als je naar filmpjes van het optreden van de politie kijkt dan hebben ze echt geen overwicht meer tegenwoordig. Waar is het respect voor de politie gebleven.

Vrees dat er dan echt weer wat moet veranderen in de opvoeding, anders worden die bekogeld met bommen.

Denk dat het echt een opvoedingsprobleem is, je mag kinderen niet meer aanspreken, leerkrachten niet, politie niet, hulpverleners niet
tijdje terug amblulance personeel wat gehinderd werd bij een reanimatie op straat omdat ze in de weg stonden, werd een leipo kwaad....

Korte lontjes, totaal geen geduld en veel compleet geschifte mensen die totaal geen incasseringsvermogen meer hebben.
Maar ze zijn wel opgevoed door onder andere mijn generatie....

Eerlijk is eerlijk, als ik niet meer hoef te werken ben ik weg.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 18:49

Zelf heb ik enorme angst voor knalvuurwerk, al vanaf zeer jonge leeftijd, dus van mij mag dat deel afgeschaft worden. Vuurpijlen... als iedereen zich aan de ooit eerder afgesproken tijd van 22.00 uur tot 02.00 uur houdt, prima. Maar het allerliefste zie ik gewoon het (sier)vuurwerk zoals dat in andere landen ook wordt gedaan: centraal door professionals.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 18:49

Ik zou het heel jammer vinden als vuurwerk verboden werd, ondanks dat ik zelf bijna niks afsteek. Vind het leuk om te zien hoeveel plezier mijn vrienden eraan beleven :D

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 18:50

In iedere gemeente een mooie vuurwerkshow, gezellig de kroegen open en met z'n allen oud en nieuw vieren. Prima, dan mag het van mij best verboden worden voor particulieren. Scheelt een hoop schade en kan toch iedereen genieten van het vuurwerk. Kost de gemeente waarschijnlijk een stuk minder als al die troep naderhand opruimen. Minder slachtoffers m.b.t. vuurwerk en hulpdiensten die niet meer bestookt worden.

In het buitenland gebeurt het zo ook. Daar hebben verschillende steden om 21.00 uur een vuurwerk voor kinderen en dan doen ze het om 00.00 uur voor de volwassen. Prima geregeld. Zijn ook de kleintjes hun bed in als de alcohol geschonken mag worden.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 18:54

M'n Franse collega vond het ook echt bizar hoeveel er werd afgestoken. Kunnen ze geen toffe lichtshows doen ipv vuurwerk? Hebben de dieren er ook weinig last van, geen slachtoffers je kunt het meerdere keren op de avond doen zodat mensen zich verspreiden.

Helemaal niks vindt ik dan ook weer niks.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 19:00

Maar nogmaals. Ook bij vuurwerk shows gaat het weleens mis. Dat is dan misschien nog acceptabel onder het mom van; er kan altijd iets mis gaan. Maar als je de paniek van een grote groep mensen hebt meegemaakt, denk je er toch anders over.

Wat op tv werd uitgezonden vanuit Rotterdam lijkt wel goed aan te slaan. Maar de mensen die daar gaan staan kijken, zijn niet de probleem figuren die je wil ontmoedigen.

Wat ik ook werkelijk niet snap is dat heel veel weldenkende Nederlanders inmiddels al jaren klagen hoe het gaat met ons land. De zorg, onderwijs, woonruimte, kosten etc etc. Toch lijkt er echt niks te veranderen waar iedereen ziet en snapt dat er toch echt iets moet gebeuren. Heel veel mensen vragen om meer handhaven en hogere straffen. Maar dat kan nooit. Wel kunnen de hardwerkende burgers overal steeds meer voor betalen.

Wij wonen overigens in een woonerf in een dorp en het valt me ook heel erg op dat er geen enkele buur naar buiten komt en niemand een rondje buren doet.
Dan hebben ze wat te zeggen op stadsmensen, maar in Amsterdam en Almere komen er echt mensen naar buiten om elkaar hartelijk gelukkig nieuwjaar te wensen.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 19:01

Naar mijn idee moet vooral het illegaal afsteken, dus voor 23:00 uur, aangepakt worden. Daar wordt de meeste overlast mee veroorzaakt en is ook het gevaarlijkst. De politie heeft daar de capaciteit niet voor, dus zouden 'buurtvaders' of andere mensen kunnen gaan patrouilleren in de wijken.

Als we met z'n allen willen dat het consumentenvuurwerk om 12 uur blijft, en ik ben daar zelf wel voorstander van, dan moeten we er ook zelf voor zorgen dat het daarbuiten niet uit de hand loopt. Mensen moeten beseffen dat al het wangedrag met vuurwerk tot een verbod gaat leiden, en moeten elkaar erop durven aanspreken.
Het zou een wijk- of dorpgestuurd iets moeten zijn. "Wij willen hier geen vuurwerkverbod dus zorgen we er met zijn allen voor dat we daar geen aanleiding toe geven."

Desnoods verbied je het voor een jaar, en laat je het daarna onder voorwaarden weer toe. Worden die voorwaarden geschonden dan komt er een verbod voor 5 jaar. Moet je eens kijken hoe iedereen elkaar in de gaten gaat houden. :D

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 19:02

superpony schreef:
Maar nogmaals. Ook bij vuurwerk shows gaat het weleens mis. Dat is dan misschien nog acceptabel onder het mom van; er kan altijd iets mis gaan. Maar als je de paniek van een grote groep mensen hebt meegemaakt, denk je er toch anders over.

Sorry maar een gecertificeerd pyrotechnicus vertrouw ik meer met vuurwerk dan Henk en Ingrid :=

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 19:04

LindyH schreef:
Naar mijn idee moet vooral het illegaal afsteken, dus voor 23:00 uur, aangepakt worden. Daar wordt de meeste overlast mee veroorzaakt en is ook het gevaarlijkst. De politie heeft daar de capaciteit niet voor, dus zouden 'buurtvaders' of andere mensen kunnen gaan patrouilleren in de wijken.

Vuurwerk afsteken mag vanaf 6 uur hoor :)

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 19:07

Nou ja, vanaf 6 uur dan. Ook goed. Hier heeft het twee dagen lang geknald. Het gaat mij er vooral om dat je normaal over straat kunt in de dagen ervoor.

EDIT: Met die tijd kan trouwens ook geschoven worden als we toch bezig zijn met nieuwe wetgeving.