Tere mensenzieltjes

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 10:36

yvje86 schreef:
Van de week zag ik een berichtje op een verkooppagina op fb van een 2e hands Chesterfield bank.
De verkopers hadden een foto bij de advertentie gedaan met een huid van een vos op de bank.
Mensen vonden het absoluut niet kunnen en o zo zielig voor de vos. Maar ze vergaten even dat de bank van leer was.... en waar komt leer vandaan... juist..

Een tijdje geleden zag ik een foto van een celeb die vaak kleding draagt met dierlijke producten (bont etc), ze poste een foto waar ze bont om had en op een paard zat (met westernzadel). Bijna elke reactie ging om hoe zielig het is dat je met een stuk huid op een paard te gaan zitten. Niemand beseft zich echter dat zadels, hoofdstellen, chaps etc ook gemaakt zijn van leer :+

Vaak genoeg ook dat vegetariërs wel gewoon leer dragen, ik snap de redeneringen nooit zo.

Elisa2

Re: Tere mensenzieltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 11:05

Komt op mij een beetje dom over..een hoop "geblaat en weinig wol" ;-b

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 11:22

Discussies gaat even een andere kant op maar.. Ik vind ook dat er wel verschil is tussen bont en leer. Leer is een bijproduct van de vlees- en melkproductie. Alles van een geslacht dier wordt gebruikt en dat lijkt mij ook her beste.
Bij bont worden dieren enkel gehouden voor de vacht, bijproducten is de rest van het dier. Ik denk dat daar weinig mee gedaan wordt.

Vegetariërs eten ook zuivelproducten dus leer kan dan ook prima.

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 11:36

fransje23 schreef:
Discussies gaat even een andere kant op maar.. Ik vind ook dat er wel verschil is tussen bont en leer. Leer is een bijproduct van de vlees- en melkproductie. Alles van een geslacht dier wordt gebruikt en dat lijkt mij ook her beste.
Bij bont worden dieren enkel gehouden voor de vacht, bijproducten is de rest van het dier. Ik denk dat daar weinig mee gedaan wordt.

Dr zit nogal een verschil tussen om van een levend dier de melk te gebruiken of het dier te slachten en het leer te gebruiken denk ik... :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 11:45

maralyn schreef:
Resistance schreef:
En ze zitten 's avonds wel weer allemaal lekker hun plofkipje weg te werken. :Y) Wat een gezeik zeg.

Hihi ik wilde eigenlijk net schrijven...

"Vast weer een uitkeringtrekker die geen zeggenschap thuis heeft, de man dominant is en geen ruk te doen heeft"

Maar die van jou is ook goed.

Waar leven is, is ook dood.

Ik heb al eens n dood paard uit de stal moeten trekken. Koliek, inslapen wilden de eigenaren niet en naar een kliniek kostte te veel geld.

En dat dier werd er eerst uit gesleept voordat ze hem konden tillen.
Zal ik nog details achter laten? Of is dit voldoende? Kan je wel vertellen dat ik dat gezicht niet fijn vond.

Aan de weg ook idd een kleed over.

Nou... Doe mij dan maar ter plekke in slapen en daar n kleed over.

Citaat:
Vast weer een uitkeringtrekker die geen zeggenschap thuis heeft, de man dominant is en geen ruk te doen heeft"

Als je oa dit wilde gaan schrijven ben je eigenlijk geen haar beter dan degene waar men over loopt te miepen te miepen.
Heb te maken met uitkeringsgerechtigden en daar zitten mensen tussen die hun hele leven hard gewerkt hebben maar op grond van hun leeftijd niet meer aan de bak komen

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 11:46

kimmie1 schreef:
fransje23 schreef:

Dr zit nogal een verschil tussen om van een levend dier de melk te gebruiken of het dier te slachten en het leer te gebruiken denk ik... :=

De melkindustrie gebruikt de koeien ongeveer 8 jaar waarna de koeien naar de slacht gaan. Dit kan ook eerder als een koe te weinig melk geeft of als de waardes in de melk te laag zijn. De koeien worden dan geslacht voor het vlees en hier is de huid een bijproduct van. Vergeet ook niet alle kalfjes die worden geboren zodat de koe melk blijft geven. Stierkalfjes gaan 99,9 procent van de tijd weg en de koe kalfjes die genetisch niet tot de top behoren ook. Deze kalfjes worden ook allemaal geslacht.

Dit is dus allemaal een gevolg van de melkindustrie.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 11:48

Als je weet hoe zuivelindustrie werkt, weet je ook dat er niet veel verschil in zit.
Stierkalverenmvan melkvee gaan weg voor kalfsvlees, koeien gaan naar een paar jaar ook richting slachthuis. Niet dat ik daar tegen ben trouwens!
Vegetarisch om dierenleed te voorkomen is m.i, een beetje halfbakken oplossing.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 13:27

DeMolenhoek schreef:
Volgens die dame moet je alles aan een natuurlijke dood laten sterven. Natuurlijk, waarom niet. Want dat is pas dierwaardig...

Ik heb een keer mee gemaakt dat een pony door zijn knieen zakte en aan het sterven was.
Ik naar binnen gerend dat ze dierenarts nu moesten laten komen om hem af te maken. Wouden ze niet want die kwam toch te laat. Ik heb toen gezegt van schiet hem zelf af (was nog jaar of 15). Maar dat mocht niet volgens de wet.
Was zo naar gezicht. Dat beestje vocht er tegen als een bezetenen. Ben er bij gebleven en hem gepraat dat het goed was maar... wat een ellende. Dat gun je ook niemand om te zien.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 13:44

wemkelover schreef:
DeMolenhoek schreef:
Volgens die dame moet je alles aan een natuurlijke dood laten sterven. Natuurlijk, waarom niet. Want dat is pas dierwaardig...

Ik heb een keer mee gemaakt dat een pony door zijn knieen zakte en aan het sterven was.
Ik naar binnen gerend dat ze dierenarts nu moesten laten komen om hem af te maken. Wouden ze niet want die kwam toch te laat. Ik heb toen gezegt van schiet hem zelf af (was nog jaar of 15). Maar dat mocht niet volgens de wet.
Was zo naar gezicht. Dat beestje vocht er tegen als een bezetenen. Ben er bij gebleven en hem gepraat dat het goed was maar... wat een ellende. Dat gun je ook niemand om te zien.

juist dit wij hadden een dier dat zich hevig verzette dat gevecht en dat geluid vergeet ik nooit meer, als het kan om dat te voorkomen laat ik de slager dieren ophalen...het trekpaard ramde de auto,de traktor en raakte de schuur,het huis ook nog de bus van de D.A. en boven al de kostprijs van het inmateriale ...de dood is onvermijdelijk, de spookbeelden en de ravage achteraf vergeet je echt nooit meer.
het dier had zoveel pijn aan een slag in de darm dat hij echt dol was en zijn touwen en halster kapot trok,Zo veel kracht om hier te blijven ik kan er nu nog om janken( wat dus ook gebeurt nu).
Het dier is alsnog afgeschoten met een jacht geweer omdat het echt niet te benaderen was.....
Nee dat ezeltje is echt op een goede manier met respect behandeld, Ik verbaas me echt over de wending van het topic :o

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 22:07

Morganlefay,
Valt mij vaak wél op dat het zo is.

Ik denk dat je mijn bewoording van uitkeringstrekker ook niet helemaal snapt.
Geeft niet.

Toch blijf ik achter mijn punt staan.
Waarom?
Helaas uit ervaring.

Lijkt mij trouwens ook geen punt van discussie op dit onderwerp.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 22:10

NEE, deze mevrouw heeft geen gelijk.

Mateloos irritant........dat men zo erg....tja zeg maar in disneygebeuren denken en daarin te ver doorslaat.

Kinderboerderij heeft gewoon goed gehandeld en daar hebben de omstanders maar mee te dealen, dat hoort er gewoon bij als je in de buurt van boerderijen of kinderboerderijen woont en er gaat weleens wat dood en of ingeslapen moeten worden.

Dan kijken ze maar een andere kant op en ze hoeven niet op die plek te gaan lopen.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 22:24

ik vind het gewoon vooral heel jammer dat alles meteen op internet gegooid wordt en de hele dialoog wat een samenleving maakt aan het verdwijnen is. gewoon jammer.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 23:11

Valt ook wel weer mee hoor, voor het internet tijdperk kletsten mensen ook over elkaar en hoorde de persoon over wie het ging ook niets. Nu gebeurt dat op internet, en bereik je er een veel groter publiek mee, maar vroeger gebeurde dit ook. Ik kom uit een dorp. Ik ben opgegroeid met paarden en koeien. Ik denk dat je beleving gewoon anders is als je dat niet hebt. Ik weet dat kinderen uit de stad ook dachten dat chocolademelk van bruine koeien kwam. Dat was 20 jaar geleden ook al zo.

In een klein dorp heb je elkaar veel harder nodig, dus de dialoog is er dan wel. Maar ook 20 jaar geleden in de stad kende je je buren niet. Hier, waar ik woon, kennen wij elkaar, maar je zal wel moeten. Ik denk dat mensen zich daar ook op instellen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 23:25

Avalanche81 schreef:
Valt ook wel weer mee hoor, voor het internet tijdperk kletsten mensen ook over elkaar en hoorde de persoon over wie het ging ook niets. Nu gebeurt dat op internet, en bereik je er een veel groter publiek mee, maar vroeger gebeurde dit ook. Ik kom uit een dorp. Ik ben opgegroeid met paarden en koeien. Ik denk dat je beleving gewoon anders is als je dat niet hebt. Ik weet dat kinderen uit de stad ook dachten dat chocolademelk van bruine koeien kwam. Dat was 20 jaar geleden ook al zo.

In een klein dorp heb je elkaar veel harder nodig, dus de dialoog is er dan wel. Maar ook 20 jaar geleden in de stad kende je je buren niet. Hier, waar ik woon, kennen wij elkaar, maar je zal wel moeten. Ik denk dat mensen zich daar ook op instellen.

Het probleem met het internet is juist dat er zich zoveel mensen mee gaan bemoeien en dat het vervolgens ook bij mensen in de stad terecht komt die totaal nergens verstand van hebben maar wel invloed in de politiek waardoor er over de meest onnozele zaken landelijke discussies worden gevoerd.
Dat laatste is wel iets van deze tijd.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 05:15

Ik meng me de laatste tijd steeds minder in dit soort discussies op Facebook.
De groep roeptoeters wordt steeds groter. Mensen met nul verstand, een grote bek en teveel tijd.
Het is zo makkelijk om vanaf de zijlijn te schreeuwen.
Ook weer met de ovp, het afschieten van herten. O dat is zo zielig. Nee, we laten ze lekker lopen en een hongerdood sterven.
En altijd gemekker dat elke jager een moordenaar is en elke boer een dierenbeul.
Dit soort mensen roept om 't hardst dat de mensheid een plaag is en dat we alles stuk maken.
Kijk je in hun profiel, hebben ze vier kinderen en gaan drie keer per jaar met 't vliegtuig.
Een betere wereld begint bij jezelf. Nou, doe ons een lol en spring lekker van een brug.

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 10:39

Awh joh niet druk om maken...... Ik ben zelf vrijwilliger op een kinderboerderij en als mensen wisten wat wij met dode dieren doen dan is wss de wereld ook te klein :)
Dit soort mensen hebben er absoluut geen verstand van... vraag me wel af of deze mensen dan wel of geen vlees eten :+

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 11:04

Eileen_ schreef:
[
Een tijdje geleden zag ik een foto van een celeb die vaak kleding draagt met dierlijke producten (bont etc), ze poste een foto waar ze bont om had en op een paard zat (met westernzadel). Bijna elke reactie ging om hoe zielig het is dat je met een stuk huid op een paard te gaan zitten. Niemand beseft zich echter dat zadels, hoofdstellen, chaps etc ook gemaakt zijn van leer :+

Vaak genoeg ook dat vegetariërs wel gewoon leer dragen, ik snap de redeneringen nooit zo.

Even hoor. De meeste mensen die van vlees afzien hebben vaak nog wel leren producten in huis. Die gebruiken ze op en daarna gaan ze over op een ander product. :)* (Zullen vast mensen zijn die er anders in staan maar ik weet dat dit vaak gebeurt.)
Ik heb ook een wollen vest, er komt geen nieuwe maar ik ga deze wel afdragen tot ie echt niet meer kan.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 14:12

Nou loop naar de pony en denk wat zie ik uit me ooghoek. Een opgeblazen dode koe langs de weg, welkom op het platteland

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 14:41

_O- Hou op met me...

Sommige mensen hebben echt teveel tijd.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 14:55

Amber_anne schreef:
Nou loop naar de pony en denk wat zie ik uit me ooghoek. Een opgeblazen dode koe langs de weg, welkom op het platteland

Oei, dat lijkt me toch ook geen fijn gezicht. (en nee ik zal het niet direct op facebook gooien haha)

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 14:58

Is het ook niet. Wel de realiteit van het platteland.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 15:03

Amber_anne schreef:
kimmie1 schreef:

De melkindustrie gebruikt de koeien ongeveer 8 jaar waarna de koeien naar de slacht gaan. Dit kan ook eerder als een koe te weinig melk geeft of als de waardes in de melk te laag zijn. De koeien worden dan geslacht voor het vlees en hier is de huid een bijproduct van. Vergeet ook niet alle kalfjes die worden geboren zodat de koe melk blijft geven. Stierkalfjes gaan 99,9 procent van de tijd weg en de koe kalfjes die genetisch niet tot de top behoren ook. Deze kalfjes worden ook allemaal geslacht.

Dit is dus allemaal een gevolg van de melkindustrie.

Een koe heeft op het moment in Nederland een gemiddelde levensproductie van 29.000L melk, dat is genoeg om 2 mensen levenslang melk te laten drinken (0.5L melk per dag qua consumptie voor 80 jaar). Met een productie van 9.000L melk per jaar gemiddeld en een tussenkalftijd van ruim een jaar (400-420 dagen) komt dat neer op 3 kalveren, waarvan 1 kalf ter vervanging. Dus zorgt een leven lang melk consumeren voor 1 kalf en een halve koe aan vlees+leerproductie. Dat komt neer op 1 westernzadel (0.5 koe, https://www.freckerssaddlery.com/use_im ... tterns.jpg) en nog wat leerproducten van de huid van het kalf, enkele tassen of schoenen. Om het plaatje compleet te maken: het karkasgewicht van een melkkoe is ±300kg (dus 150kg) en voor een vleeskalf ±170kg. Dus totaal zo'n 320kg karkasgewicht. Met een gemiddelde comsumptie van 77kg vlees (incl. botten), zit je dan dus op 4 jaar vlees eten ten opzichte van 80 jaar melk drinken. De hoeveelheid leer die mensen gebruiken wisselt sterk, maar meer 2 leren engelse zadels heb je in ieder geval niet van de geproduceerde hoeveelheid leer.

Ik heb zelf niets tegen de bont-industrie an sich, wel hoe er soms de dieren gehouden (en gedood) worden. Overigens niet in het geval van de nertsen, die hebben het in Nederland, vergeleken met gangbaar gehouden vleesvee, echt goed. Konijnenbont vind ik wel ontzettend zielig, om exact dezelfde reden als dat ik konijnenvlees weiger te eten. De huisvesting is echt schrijnend (minder dan 1 A4 per vleeskonijn op gaasbodem).

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 15:03

nou ook op het platteland hoort het kadaver afgedekt te zijn. volgen forse boetes op. maar het hoort nu eenmaal bij het leven. maar veel mensen in de grote plaatsen weten dat niet meer omdat er geen enkele feeling meer is met het platteland of de omgang met dieren zoals die normaal zou zijn.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 15:13

NenaC schreef:
nou ook op het platteland hoort het kadaver afgedekt te zijn. volgen forse boetes op. maar het hoort nu eenmaal bij het leven. maar veel mensen in de grote plaatsen weten dat niet meer omdat er geen enkele feeling meer is met het platteland of de omgang met dieren zoals die normaal zou zijn.

Dit inderdaad.

Overigens, wat hadden die vrijwilligers dan moeten doen. Hopeloos gaan slepen met een kadaver en zelf door de rug gaan?

Ze hebben het er netjes opgelost. 't kan ook heel anders....

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 17:23

Mizora schreef:
Een koe heeft op het moment in Nederland een gemiddelde levensproductie van 29.000L melk, dat is genoeg om 2 mensen levenslang melk te laten drinken (0.5L melk per dag qua consumptie voor 80 jaar). Met een productie van 9.000L melk per jaar gemiddeld en een tussenkalftijd van ruim een jaar (400-420 dagen) komt dat neer op 3 kalveren, waarvan 1 kalf ter vervanging. Dus zorgt een leven lang melk consumeren voor 1 kalf en een halve koe aan vlees+leerproductie. Dat komt neer op 1 westernzadel (0.5 koe, https://www.freckerssaddlery.com/use_im ... tterns.jpg) en nog wat leerproducten van de huid van het kalf, enkele tassen of schoenen. Om het plaatje compleet te maken: het karkasgewicht van een melkkoe is ±300kg (dus 150kg) en voor een vleeskalf ±170kg. Dus totaal zo'n 320kg karkasgewicht. Met een gemiddelde comsumptie van 77kg vlees (incl. botten), zit je dan dus op 4 jaar vlees eten ten opzichte van 80 jaar melk drinken. De hoeveelheid leer die mensen gebruiken wisselt sterk, maar meer 2 leren engelse zadels heb je in ieder geval niet van de geproduceerde hoeveelheid leer.

Ik heb zelf niets tegen de bont-industrie an sich, wel hoe er soms de dieren gehouden (en gedood) worden. Overigens niet in het geval van de nertsen, die hebben het in Nederland, vergeleken met gangbaar gehouden vleesvee, echt goed. Konijnenbont vind ik wel ontzettend zielig, om exact dezelfde reden als dat ik konijnenvlees weiger te eten. De huisvesting is echt schrijnend (minder dan 1 A4 per vleeskonijn op gaasbodem).

Ik ben ook eens wezen kijken op een nertsenfarm. Zitten er vergeleken met vleesvee heel ruim bij. Waar vleesdieren heel vaak vol met krassen zitten (als het al niet erger is) is dat bij pelsdieren absoluut niet zo. Een enkele beschadiging en de pels is veel minden waard en voor grote bontmerken zelfs waardeloos. En heel eerlijk, veel mensen zijn van mening dat vlees niet nodig is dus dan past dat mooi in het rijtje samen met bont. Niet dat ik me een bontjas kan veroorloven :')