Vader die dochter verdedigt lang de cel in

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Onali

Re: Vader die dochter verdedigt lang de cel in

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 16:53

Nojoukus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 16:56

[/quote]

Te hard rijden doe je wel express.
En idd ik kan me de woede heel goed voorstellen.
Ik zeg niet dat het ongestraft moet kunnen, maar soms klopt het gewoon niet![/quote]

Te hard rijden doe je inderdaad express, maar die persoon heeft niet te hard gereden met de uitdrukkelijke bedoeling daarbij iemand dood te rijden, daar zit het verschil in voor de strafmaat.

Nojoukus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 16:59

[/quote]

Maar die had het niet met opzet gedaan, deze man wel.[/quote]
Als je met drank op achter het stuur gaat zitten dan doe je het wel degelijk met opzet.
Je weet dat je dan niet meer in staat bent om een auto te besturen[/quote]

Volgens mij was er bij die man nooit bewezen dat hij drank en/of drugs had gebruikt.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 17:11

Gotovic schreef:
Sorry, maar ik ben het echt totaal niet met hem eens. Wij weten de context van zijn eerdere veroordelingen niet, dus ik vind ook niet dat je daarover mag oordelen. Het is niet zo dat hij nog in zijn proeftijd zat o.i.d. Misschien heeft hij wel eens in een dronken bui iemand die ruzie zocht met een bierflesje geslagen. Je weet het niet. Ik heb vanuit mijn opleiding vaker dagen in de rechtbank (maar ook in gevangenissen) doorgebracht en daar zie je vaker mensen veroordeeld worden voor een domme fout. Dat is natuurlijk ook niet goed, maar het feit dat hij eerder veroordeeld is hoeft niets over hem als persoon of vader te zeggen. Zo zwart-wit is de wereld niet. Wellicht is de vader te ver gegaan, namen zijn emoties het over en wilde hij eigenlijk alleen een mep verkopen en vocht de tbs-er terug en liep het daardoor uit de hand?

Ik wil jou niet veroordelen, maar mijn mening is: Als jij niet in dezelfde staat bent om je kinderen/dieren te verdedigen vraag ik me wel af hoeveel je van ze houd en wat voor moeder je bent. Rekenen op een falend rechtssysteem? Het spijt me zeer, maar dat kan ik niet begrijpen. Ik heb (gelukkig) nog geen kinderen, maar iedereen weet dat ik in alle staten ben als je aan mijn hond (of andere dieren) komt. Dan mag ik een klein vrouwtje zijn, maar dan weet je echt niet hoe hard je moet rennen.

Nee, ik blijf geen uren in staat van verstandsverbijstering als er iets dramatisch met mij of mijn naasten gebeurd, nee. Niet omdat ik niet van ze houd, maar simpelweg omdat het lichaam zo niet werkt. Zoals ik al zei, als het gebeurd 'in the heat of the moment', dan snap ik dat je een rood waas voor ogen krijgt en dingen doet die je anders niet zou doen. Maar uit alles wat je leest, kan je concluderen dat er echt genoeg tijd overheen is gegaan. Tijd waarin het lichaam al lang en breed weer uit die fight, flight, fright stand komt. En als je dan toch willens en wetens doorgaat, ben je gewoon fout bezig. Punt, uit, wat mij betreft.

En een ezel stoot zich in het algemeen, geen twee keer aan dezelfde steen. Hij is al eerder veroordeelt. Hij weet hoe het systeem werkt. En toch kiest hij er voor om dit te doen. Lees mijn stukje hierboven nog maar eens, hij kiest er voor. Dit was niet in een vlaag van verstandsverbijstering of uit noodweer omdat zijn kind op dat moment iets aangedaan werd. Dit is gepland en uitgedacht. Er zijn cognitieve vaardigheden nodig geweest om die man op te sporen. Die kan je ook gebruiken om te bedenken dat dit geen goed plan is. Doe je het dan toch, nou ja, ga dan ook maar op de blaren zitten wat mij betreft.

Wat betreft vertrouwen in falend rechtssysteem: Ik ben zelf als slachtoffer betrokken geweest bij een situatie waarin de dader vrijuit is gegaan. In een situatie waarin instanties voorkomen hadden kunnen worden dat ik slachtoffer werd. Ik weet dat er dingen in dit rechtssysteem gebeuren, die anders hadden moeten gaan. Het systeem is niet feilloos, mensen ook niet. Maar er is een groot verschil tussen fout gegaan en fout gedaan. En het rechtssysteem faalt nog verder als we mensen die voor eigen rechter gaan spelen groot gelijk gaan geven.

Gotovic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 17:14

Xanthippe schreef:
Brainless schreef:
-O- :roll:

Idd -O- :roll:

Meen je dit, Gotovic? :?

Dat meen ik ja. Als je niet in staat bent om een kogel te vangen voor je kinderen, moet je er niet aan beginnen. Mijn mening: Als je niet bereidt bent om indien nodig je kinderen te verdedigen met geweld (en indien nodig is een ruim te interpreteren begrip --> naar eigen inschatting) dan ben je een moeder of vader van niks.

Ik ben godzijdank gezegd met ouders die elk 100 kogels en 1001 dagen marteling voor me zouden opvangen als het nodig zou zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 17:15

Even over uit een wel of niet goed milieu komen;

Ik kom ook uit een familie van hardwerkende mensen en ik herinner mij ineens dat toen ik een jaar of 14 was er op school een kerel van in de 30 rondliep op het schoolplein en drugs verkocht aan kinderen (zal wel wiet zijn geweest, want het is al ruim 30 jaar geleden en dat was toen heel spannend allemaal).

Ik wist helemaal niet dat mijn vader daar van gehoord had en die ouwe van mij was echt altijd aan het werk, zelfs dagen van huis (was echt zon zondag aan tafel verschijnen vader zo ongeveer) voor zijn werk, maar open viel mijn smoelwerk toen ik die ouwe van mij ineens rond de school zal lopen met onze bouvier, tijdens de pauzes!!

Bleek achteraf dat school en politie er van wist en er alleen maar blij om was. En die dealer heeft echt gruwelijk geluk gehad dat hij het op tijd in de gaten kreeg, want die had echt aan het gas gegaan met die ouwe van mij....

Ik durf zomaar te zeggen, dat als dat uit de hand was gelopen en die dealer was zwaar mishandeld geweest door mijn vader het onder het tapijt was geschoven.... Andere tijden, dat blijkt maar weer.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 17:16

Gotovic schreef:
Dat meen ik ja. Als je niet in staat bent om een kogel te vangen voor je kinderen, moet je er niet aan beginnen. Mijn mening: Als je niet bereidt bent om indien nodig je kinderen te verdedigen met geweld (en indien nodig is een ruim te interpreteren begrip --> naar eigen inschatting) dan ben je een moeder of vader van niks.

Ik ben godzijdank gezegd met ouders die elk 100 kogels en 1001 dagen marteling voor me zouden opvangen als het nodig zou zijn.

Een kogel voor je kinderen opvangen is heel iets anders dan zelf maar een geweer oppakken en mensen neer gaan schieten.... En dat is precies het verschil wat hier van toepassing is.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 17:16

Gotovic ik steun je in je gegeven mening. Ben het helemaal met je eens!

Daarbij had de vader hem ook beter kunnen vermoorden.... Was de straf vast hetzelfde geweest :roll:

Escamilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 17:39

Even om ook de andere kant te bekijken: hij is dus langsgekomen met chocolade en bloemen. Maar hoe komt hij aan dat adres dan? Waarschijnlijk van die dochter. Ik zelf vind dat nou ook niet de allerslimste zet van haar. Je gaat toch niet zomaar je adres aan een wildvreemde die je via internet hebt ontmoet geven? Natuurlijk weet ik niet of het zo is gegaan, maar vind het toch raar.

Overigens vind ik dat vader niet juist gehandeld heeft. Ik snap het, maar het is niet goed. De straf is hoog inderdaad, maar het is absoluut niet de bedoeling dat mensen voor eigen rechter gaan spelen. Als dat zou gebeuren dan zal de helft van de wereld al uitgestorven zijn, bij wijze van spreken.

Daarbij wil ik zeggen dat ik geen aanvallende reacties hoef over het feit dat ik het raar vind dat zij haar adres geeft (aanname I know). Ik ben 19, ook wel jong, en weet dat mijn ouders mij echt op het hart hebben gedrukt nooooooit zomaar persoonlijke gegevens te geven.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 18:28

BloemBloem schreef:
Gotovic ik steun je in je gegeven mening. Ben het helemaal met je eens!

Daarbij had de vader hem ook beter kunnen vermoorden.... Was de straf vast hetzelfde geweest :roll:

Tuurlijk joh |o

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 18:29

Even in het algemeen:
Het hele idee van ieder strafsysteem is dat misdaden bestraft worden. Dat doel is bij eigenrichting, een volksgericht of een compleet opgetuigde rechtsstaat als het goed is niet verschillend.
Het belangrijkste verschil tussen de systemen zit hem in de mate waarin emoties en 'the heat of the moment' een rol kunnen spelen, en ook in de kans op fouten. Een enkele persoon kan zich gemakkelijk laten leiden door emoties en elke beheersing verliezen, en is (mede daardoor) relatief gevoelig voor fouten (persoonsverwisselingen, tunnelvisie, gebrek aan proportionaliteit van de straf, etc.).
Een 'raad van wijze mannen' of een onafhankelijke jury van burgers is iets minder foutgevoelig, mede door een kleinere mate van persoonlijke betrokkenheid, de mogelijkheid tot onderling overleg en vaak een langere bedenktijd, maar kan wel relatief snel recht spreken en veroordelen.
Een volledig rechtssysteem zoals wij in Nederland hanteren, verkleint de kans op onterechte veroordelingen nog meer, maar heeft als belangrijkste nadelen dat het ontzettend duur, traag en stroperig is en dat er relatief veel onterechte niet-veroordelingen zijn.

Op zich is het natuurlijk een bewonderenswaardige instelling om geen onschuldigen te willen straffen, maar als het willen voorkomen van dergelijke 'collateral damage' resulteert in het al te vaak vrij laten lopen van schuldigen, dan faalt dat systeem. Wanneer topcriminelen als eem Willem H. openlijk bekend staan als topcrimineel, het in die hoedanigheid zelfs schoppen tot beroemdheid, en het lukt maar niet om ze langdurig weg te stoppen, dan faalt het systeem. Wanneer zelfs een heterdaad zonder enige kans op twijfel nog kan resulteren in een ellenlang proces, en opgepakte (bekende) zakkenrollers of winkeldieven vaak binnen no-time weer buiten staan, dan faalt het systeem.

Ja, eigenrichting zou iets moeten zijn dat in een werkend rechtssysteem niet nodig is. Wanneer het systeem echter niet werkt en structureel steken laat vallen, dan is eigenrichting wel het enige alternatief waarop men kan terugvallen. De oplossing daarvoor is niet om dat alternatief dan maar strenger te bestraffen, maar om te zorgen dat de steken niet meer structureel vallen.

Bovenop het gebrek aan veroordelingen komt nog dat er een onbegrijpelijke drang lijkt te zijn naar het bieden van een tweede kans aan mensen die hun eerste kans als verondersteld-onschuldige hebben misbruikt voor vreselijke misdrijven. Waarom worden er zelfs bij moord en ernstige zedenzaken zo vaak straffen opgelegd die leiden tot een terugkeer in de maatschappij?
Waarom bestaan er überhaupt ex-TBS'ers? Zou TBS niet de loophole moeten zijn waarmee je mensen die op grond van totale gestoordheid misschien geen levenslang opgelegd kunnen krijgen, alsnog levenslang kunt opbergen? Als die maatregel in dit geval correct was ingezet, dan was het 'slachtoffer' in deze zaak überhaupt nooit onder de schep van deze 'wraakvader' doorgelopen, of zelfs maar in de buurt van de dochter gekomen, en was dit hele voorval nooit gebeurd.

Gotovic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 18:30

Lalidan schreef:
Gotovic schreef:

Een kogel voor je kinderen opvangen is heel iets anders dan zelf maar een geweer oppakken en mensen neer gaan schieten.... En dat is precies het verschil wat hier van toepassing is.

De kogel opvangen is metaforisch bedoeld. Als mijn ouders wisten dat ik verkracht was (of iemand doet in ieder geval een poging om zover te komen, want laten we eerlijk zijn: Die vent ging haar echt niet meenemen naar de speelgoedwinkel) dan zouden mijn ouders dat zichzelf nooit vergeven. Zeker als mijn ouders van te voren wisten van die viespeuk maar er niks aan deden, net als de Politie. Ik denk zelfs dat mijn vader in staat is om expres de gevangenis in te gaan (voor diefstal ofzoiets) om die vent te kunnen opzoeken en koud te kunnen maken.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 18:57

Tuurlijk... ik laat mijn leven wagen om iemand aan te pakken en de kans dat ik in de gevangenis kom...
Dat is vast heel goed voor mijn gezin.
Ik heb meerdere kinderen en die kunnen hun moeder/vader niet missen.
Fijn dat jouw vader/moeder wel de gevangenis in zou gaan, maar vergeet even wat daar voor consequenties dat heeft voor de rest van het gezin.
Als je pech hebt komen jij en de andere kinderen bij jeugdzorg terecht... maar top dat jouw vader dan de dader een lesje heeft geleerd.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 21:51

Citaat:
Er staan hier reacties als: die man verdient een lintje.
Dan geef je mi aan dat je het meer dan normaal vind.

Klopt. Ik vind nog steeds dat vader een lintje verdiend. Hadden we niet veel liever gehad dat de vader van Anne Faber ingegrepen zou hebben als ie ervan wist.
Maw, als die ex tbs'er die meid gewoon met rust had gelaten had vader niet geëxplodeerd, punt.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 23:06

Helaas kan je nu eenmaal pas ingrijpen nadat iets gebeurd is. Minority Report lijkt me nou niet iets wat we graag zouden moeten willen hebben.

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 23:40

oomens schreef:
Even in het algemeen:
Het hele idee van ieder strafsysteem is dat misdaden bestraft worden. Dat doel is bij eigenrichting, een volksgericht of een compleet opgetuigde rechtsstaat als het goed is niet verschillend.
Het belangrijkste verschil tussen de systemen zit hem in de mate waarin emoties en 'the heat of the moment' een rol kunnen spelen, en ook in de kans op fouten. Een enkele persoon kan zich gemakkelijk laten leiden door emoties en elke beheersing verliezen, en is (mede daardoor) relatief gevoelig voor fouten (persoonsverwisselingen, tunnelvisie, gebrek aan proportionaliteit van de straf, etc.).
Een 'raad van wijze mannen' of een onafhankelijke jury van burgers is iets minder foutgevoelig, mede door een kleinere mate van persoonlijke betrokkenheid, de mogelijkheid tot onderling overleg en vaak een langere bedenktijd, maar kan wel relatief snel recht spreken en veroordelen.
Een volledig rechtssysteem zoals wij in Nederland hanteren, verkleint de kans op onterechte veroordelingen nog meer, maar heeft als belangrijkste nadelen dat het ontzettend duur, traag en stroperig is en dat er relatief veel onterechte niet-veroordelingen zijn.

Op zich is het natuurlijk een bewonderenswaardige instelling om geen onschuldigen te willen straffen, maar als het willen voorkomen van dergelijke 'collateral damage' resulteert in het al te vaak vrij laten lopen van schuldigen, dan faalt dat systeem. Wanneer topcriminelen als eem Willem H. openlijk bekend staan als topcrimineel, het in die hoedanigheid zelfs schoppen tot beroemdheid, en het lukt maar niet om ze langdurig weg te stoppen, dan faalt het systeem. Wanneer zelfs een heterdaad zonder enige kans op twijfel nog kan resulteren in een ellenlang proces, en opgepakte (bekende) zakkenrollers of winkeldieven vaak binnen no-time weer buiten staan, dan faalt het systeem.

Ja, eigenrichting zou iets moeten zijn dat in een werkend rechtssysteem niet nodig is. Wanneer het systeem echter niet werkt en structureel steken laat vallen, dan is eigenrichting wel het enige alternatief waarop men kan terugvallen. De oplossing daarvoor is niet om dat alternatief dan maar strenger te bestraffen, maar om te zorgen dat de steken niet meer structureel vallen.

Bovenop het gebrek aan veroordelingen komt nog dat er een onbegrijpelijke drang lijkt te zijn naar het bieden van een tweede kans aan mensen die hun eerste kans als verondersteld-onschuldige hebben misbruikt voor vreselijke misdrijven. Waarom worden er zelfs bij moord en ernstige zedenzaken zo vaak straffen opgelegd die leiden tot een terugkeer in de maatschappij?
Waarom bestaan er überhaupt ex-TBS'ers? Zou TBS niet de loophole moeten zijn waarmee je mensen die op grond van totale gestoordheid misschien geen levenslang opgelegd kunnen krijgen, alsnog levenslang kunt opbergen? Als die maatregel in dit geval correct was ingezet, dan was het 'slachtoffer' in deze zaak überhaupt nooit onder de schep van deze 'wraakvader' doorgelopen, of zelfs maar in de buurt van de dochter gekomen, en was dit hele voorval nooit gebeurd.

De spijker op zn kop _/-\o_

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 23:51

Als er sprake is van ‘totale gestoordheid’, wat ik voor het gemak maar even vertaal naar de juridische term volledig ontoerekeningsvatbaar, dan kan dat ook leiden tot een situatie waarin iemand nooit meer terugkeert in de samenleving. Daarvoor is de Longstay-afdeling in het leven geroepen. Maar voor alle andere gevallen waarbij er sprake is van behandelbare problematiek waarbij het recidive risico voldoende kan worden teruggedrongen, geldt dat na behandeling terugkeer in de maatschappij het resultaat zou moeten zijn. Dat is het uitgangspunt van ons rechtssysteem en ook het uitgangspunt van het Europese hof van de rechten van de Mens.

Het levenslang opsluiten van mensen zonder uitzicht op terugkeer in de samenleving is al meermalen door bet EHRM veroordeeld en NL is al meermalen op de vingers getikt voor het feit dat we niet alleen de straf ‘levenslang’ in theorie kennen maar dat hij ook met enige regelmaat daadwerkelijk wordt opgelegd. De longstay is weliswaar anders van opzet omdat het geen straf is maar een maatregel maar de uitvoering daarvan werpt dezelfde discussie op.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 08:05

M_i_R schreef:
Dat is het uitgangspunt van ons rechtssysteem en ook het uitgangspunt van het Europese hof van de rechten van de Mens.

Het levenslang opsluiten van mensen zonder uitzicht op terugkeer in de samenleving is al meermalen door bet EHRM veroordeeld en NL is al meermalen op de vingers getikt voor het feit dat we niet alleen de straf ‘levenslang’ in theorie kennen maar dat hij ook met enige regelmaat daadwerkelijk wordt opgelegd. De longstay is weliswaar anders van opzet omdat het geen straf is maar een maatregel maar de uitvoering daarvan werpt dezelfde discussie op.
Dat is dan wel behoorlijk vanuit de opgeslotene geredeneerd door dat EHRM. Iedere samenleving zou moeten mogen besluiten wie er onder welke voorwaarden deel van mogen uitmaken, en vooral wie niet.
Sinds verbanning niet meer bestaat en door de open grenzen niet te handhaven is, is de enige niet-lethale manier om iemand permanent te verwijderen toch echt een vorm van levenslange opsluiting.
Mocht het EHRM daar kritiek op hebben, dan mogen ze ook gelijk aangeven hoe we dat basisrecht van onze samenleving dan wel mogen uitoefenen.
Het kan en mag niet zo zijn dat het belang van een individu boven dat van zijn samenleving gaat (zou trouwens een mooie uitspraak zijn: "(dienstplichtige) soldaten mogen niet meer worden ingezet in oorlogssituaties wegens te veel risico"), en al helemaal niet als dat individu reeds heeft bewezen(!) schadelijk te zijn voor die samenleving.

Zolang het EHRM of welke mensenrechtenorganisatie dan ook zich in dit soort situaties alleen richt op het individu, is het opvolgen van hun eisen een dikke vinger naar de onschuldige individuen om de schuldige heen. Kunnen we er niet beleid van maken om dergelijke uitspraken van zo'n hof direct officieel naar de prullenbak te verwijzen?

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 08:41

Het is natuurlijk niet zo zwart/wit. De rechter/het EHRM richten zich niet alleen op het individu van de veroordeelde. Het is een belangenafweging waarbij onder omstandigheden het belang van het individu zwaarder kan gaan wegen dan het algemene belang van de maatschappij. En bij een ingrijpende beslissing als iemand zijn maatschappelijke plek afnemen door hem levenslang op te sluiten en soms ook gedwongen te laten behandelen, komt dat belang van het individu zwaar te wegen.

In de onderhavige zaak is ook een belangenafweging gemaakt, alleen omdat vader er hier voor gekozen heeft het recht in eigen hand te nemen en de politie op het cruciale moment buiten spel te zetten valt dat nu uit in zijn nadeel. Door zijn eigen aanpak is het minder relevant geworden dat het slachtoffer in deze zaak zelf ook een crimineel verleden heeft.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 09:10

M_i_R schreef:
Het is natuurlijk niet zo zwart/wit. De rechter/het EHRM richten zich niet alleen op het individu van de veroordeelde. Het is een belangenafweging waarbij onder omstandigheden het belang van het individu zwaarder kan gaan wegen dan het algemene belang van de maatschappij. En bij een ingrijpende beslissing als iemand zijn maatschappelijke plek afnemen door hem levenslang op te sluiten en soms ook gedwongen te laten behandelen, komt dat belang van het individu zwaar te wegen.

In de onderhavige zaak is ook een belangenafweging gemaakt, alleen omdat vader er hier voor gekozen heeft het recht in eigen hand te nemen en de politie op het cruciale moment buiten spel te zetten valt dat nu uit in zijn nadeel. Door zijn eigen aanpak is het minder relevant geworden dat het slachtoffer in deze zaak zelf ook een crimineel verleden heeft.

In deze zaak is er zeker ook door de nu veroordeelde vader verkeerd gehandeld, daar niet van. Punt blijft alleen dat deze hele zaak niet was voorgevallen als het 'slachtoffer' ten tijde van het voorval nog netjes vast had gezeten. Daar veranderen we nu weinig meer aan, maar het is wel zo.

Idem in het geval van Michael Panhuis. Meervoudige gewelddadige aanranding/verkrachting kan echt alleen een enkeltje uit de maatschappij betekenen. Er is geen enkele omstandigheid te bedenken die rechtvaardigt dat zo iemand binnen enkele jaren weer (semi)vrij rondloopt. Ook niet bij goed gedrag en meewerken aan behandeling. Hoeveel collega's heeft die man die in een vergelijkbaar 'terugkeertraject' zitten en alleen de pech/het geluk hebben dat er nog geen eenzame fietsster is gepasseerd?

Overigens die ingrijpende beslissing om iemand zijn maatschappelijke plek te ontnemen, is er inderdaad een die niet zomaar genomen mag worden voor het stelen van een blikje bier of het scheef parkeren van je auto. Dáár mag en moet een mensenrechtenhof op toezien. Niet op de vraag óf het grondrecht om iemand uit een samenleving te verwijderen überhaupt mag worden toegepast, maar op de vraag wanneer dat te rechtvaardigen is.

Het hof mag trouwens best een andere methode voorstelen dan permanente opsluiting, bijvoorbeeld een die minder ingrijpend is voor de veroordeelde, zolang terugkeer maar blijft uitgesloten (zolang geen sprake is van het wegens gerechtelijke dwaling terugdraaien van een veroordeling).

olijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 10:25

xxSaschaa schreef:
Even om ook de andere kant te bekijken: hij is dus langsgekomen met chocolade en bloemen. Maar hoe komt hij aan dat adres dan? Waarschijnlijk van die dochter. Ik zelf vind dat nou ook niet de allerslimste zet van haar. Je gaat toch niet zomaar je adres aan een wildvreemde die je via internet hebt ontmoet geven? Natuurlijk weet ik niet of het zo is gegaan, maar vind het toch raar.

Overigens vind ik dat vader niet juist gehandeld heeft. Ik snap het, maar het is niet goed. De straf is hoog inderdaad, maar het is absoluut niet de bedoeling dat mensen voor eigen rechter gaan spelen. Als dat zou gebeuren dan zal de helft van de wereld al uitgestorven zijn, bij wijze van spreken.

Daarbij wil ik zeggen dat ik geen aanvallende reacties hoef over het feit dat ik het raar vind dat zij haar adres geeft (aanname I know). Ik ben 19, ook wel jong, en weet dat mijn ouders mij echt op het hart hebben gedrukt nooooooit zomaar persoonlijke gegevens te geven.

Zou ook weer een hoop ellende schelen....
En hoe duf je in hemelsnaam een meisje van 14 dit aan te rekenen....
Zoals jij het nu neerzet, heeft ze erom gevraagd???

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 10:30

M_i_R schreef:

Uh nee zijn dochter was al in gevaar vanaf het moment dat deze crimineel toenadering zocht. Vader heeft de politie niet buiten spel gezet op een cruciaal moment. De politie heeft te laat gereageerd/ kunnen of mogen reageren.
Het verleden van deze crimineel was bekend dus elke toenaderingspoging van deze wijze zou direct hard op ingegrepen moeten worden.
Die vader heeft heel duidelijk gemaakt dat zijn dochter geen proefmodel was om te testen of deze crimineel wel of niet in herhaling zou vallen.
Straf verdient hij maar van 10 maanden naar 4,5 jaar is echt absurd. De reden dat de straf hoog is is omdat hij had moeten wachten op de politie. Schaamt de politie zich niet dat zij met alle hulpmiddelen die ze hebben niet eerder deze man te pakken hadden.

Alberto Stegeman heeft ook eens een uitzending gedaan om zo'n smeerlap aan te pakken en ze hebben achteraf de politie gebeld want de ouders van het meisje hadden meerdere malen om hulp gevraagd en er werd niks gedaan.

Daarnaast is de reden dat er niks gebeurt was natuurlijk flauwekul.
Dan zou rijden onder invloed of wandelen op de snelweg ook niet strafbaar zijn totdat er wat gebeurt

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 12:51

Gillbo schreef:
...Het verleden van deze crimineel was bekend dus elke toenaderingspoging van deze wijze zou direct hard op ingegrepen moeten worden...

Niet elke TBS-er is een zedendelinquent en ik heb begrepen dat deze man dat ook niet was. Dus op basis van zijn achtergrond was het risico niet groter dan bij elke andere niet zedendelinquent.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 13:44

Dan ben ik benieuwd waarvoor hij dan TBS kreeg......

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 16:05

xxSaschaa schreef:

Die dochter zat met een leuke knappe 17 jarige jongen te chatten op het internet, niet met een vieze oude potentiële kinderverkrachter (althans, dat DACHT zij). Je moest eens weten hoeveel jonge meisjes denken te chatten met een leuke jongen van hun eigen leeftijd. Vervolgens wordt zij 'verliefd' via het internet en geeft zij haar veilige thuis adres aan deze ogenschijnlijke knappe 17 jarige jongeman. GOD DANK was haar beschermende vader in de buurt om deze kansparel met zijn bloemen en chocolade op te vangen voordat hij zijn kwade bedoelingen op zijn meisje kon botvieren.

Ik weet niet hoe mijn man zou reageren als er opeens een vieze oude man voor de deur staat met bloemen en chocolade voor ons jonge dochter om haar mee uit te nemen. Deze smeerlap is hem naar zijn auto gepeerd en vader heeft hem achtervolgd. Dit is te te lezen in de diverse stukken die al geplaatst zijn in dit topic.

Wij komen ook uit een prima milieu en mijn vader of mijn man hebben misschien nog nooit een klap uitgedeeld, maar ik weet niet hoe zij zouden reageren als er zo'n oude viespeuk voor de deur zouden treffen.

Ik vind het schokkend te lezen dat jij een meisje van 14 de schuld min of meer in de schoenen schuift terwijl dat kind in haar opinie zat te chatten met een bijna leeftijdgenootje.

Vader verdient straf, hij is te ver gegaan, maar 4,5 jaar is absurd.