94- jarige SS kampbewaker voor de rechter.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 21:57

NikkiB1991 schreef:
Ailill schreef:
Ik kan hem zo snel niet vinden, kan maar zo 1,5/2 jaar geleden zijn, ik ga vanavond uitgebreider kijken. Zag zo snel wel 2/3 andere series op Netflix staan.

Bekijk "Nazi Concentration Camps" op Netflix
www.netflix.com/title/80119192?source=android

Ik denk dat het deze is? Zeker niet voor iedereen geschikt. Hele rauwe, schokkende beelden.
Klopt, dit is hem inderdaad. Heb je snel gevonden :)

Zoals je zegt, enorm rauwe en schokkende beelden. Nu staan die laatste scenes, met de omwonenden/familie van, natuurlijk in schril contrast met al de opnames, foto's en reportages van de oorlog op zich. Toch raakt(e) dit me best wel, enorm confronterende beelden die zijn blijven hangen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 22:00

Hitlerjugend bedoelde ik inderdaad.

Ik vind het een moeilijke. Het is gewoon niet zwart-wit. Er is ook geen direct bewijs over zijn activiteiten, alleen kampbewaker.
Ga dan maar eens achterhalen wat zijn werkelijke job was.

Anne.

Re: 94- jarige SS kampbewaker voor de rechter.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 22:01

Dát idd Varekaj!
Jammer dat veel mensen dat niet beseffen, véél zwart-wit reacties hier in het topic.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 22:09

Heel eerlijk? Ik vind het een beetje mosterd na de maaltijd. Waarom heeft het zo lang geduurd voordat deze man voor de rechter komt? De bewijslast is alleen maar moeilijker geworden na al die jaren. Er waren echt heel veel duisters die helemaal niet zo vrijwillig aan alles hebben meegeholpen en er is ook heel veel brainwashing geweest door alle propaganda.

Wat voor doel heeft het om deze man nog voor het gerecht te slepen behalve dan te laten zien dat niemand weg komt met zijn of haar daden? Willen ze hem nog in een cel stoppen tot zijn einde er is? Word het nu niet een principe kwestie waar eigenlijk niemand baat bij heeft?

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 23:18

De man was helemaal geen kindsoldaat, hij was volgens het toen geldende recht nog niet volwassen maar een 18-jarige wordt niet als een kindsoldaat gezien. Daarnaast was hij helemaal geen soldaat, hij was geen lid van de wehrmacht en ook geen vrijwilliger die getekend had voor de waffen SS. Hij was een kampbewaker, dus lid van de totenkopf divisie, iemand die in een kek zwart uniform mocht rondlopen maar helemaal geen lid van een legeronderdeel. Wel een vrijwilliger bij dat deel van de SS dat specifiek was opgericht om te moorden en martelen.

Er werd niemand verplicht om in zo'n eenheid te dienen, dat waren allemaal vrijwilligers die er voor gekozen hadden. Het verhaal dat hij wel moest omdat het anders gevolgen had voor zijn familie is de grootst mogelijke onzin. Mensen verplichten om beul te worden werkt niet zo goed, dat was ook helemaal niet nodig er waren genoeg vrijwilligers. Dus nee, hij was niet zielig en ja, hij had wel een keuze.

Blue_Monday

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 23:27

miss_lizje schreef:
Heel eerlijk? Ik vind het een beetje mosterd na de maaltijd. Waarom heeft het zo lang geduurd voordat deze man voor de rechter komt? De bewijslast is alleen maar moeilijker geworden na al die jaren. Er waren echt heel veel duisters die helemaal niet zo vrijwillig aan alles hebben meegeholpen en er is ook heel veel brainwashing geweest door alle propaganda.

Wat voor doel heeft het om deze man nog voor het gerecht te slepen behalve dan te laten zien dat niemand weg komt met zijn of haar daden? Willen ze hem nog in een cel stoppen tot zijn einde er is? Word het nu niet een principe kwestie waar eigenlijk niemand baat bij heeft?

En ... hoeveel geld kost het? Volgens mij levert het niks op, die man zal snel sterven, en zijn er cellen voor senioren?

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 23:39

Karl66 schreef:
De man was helemaal geen kindsoldaat, hij was volgens het toen geldende recht nog niet volwassen maar een 18-jarige wordt niet als een kindsoldaat gezien. Daarnaast was hij helemaal geen soldaat, hij was geen lid van de wehrmacht en ook geen vrijwilliger die getekend had voor de waffen SS. Hij was een kampbewaker, dus lid van de totenkopf divisie, iemand die in een kek zwart uniform mocht rondlopen maar helemaal geen lid van een legeronderdeel. Wel een vrijwilliger bij dat deel van de SS dat specifiek was opgericht om te moorden en martelen.

Er werd niemand verplicht om in zo'n eenheid te dienen, dat waren allemaal vrijwilligers die er voor gekozen hadden. Het verhaal dat hij wel moest omdat het anders gevolgen had voor zijn familie is de grootst mogelijke onzin. Mensen verplichten om beul te worden werkt niet zo goed, dat was ook helemaal niet nodig er waren genoeg vrijwilligers. Dus nee, hij was niet zielig en ja, hij had wel een keuze.

De SS totenkopf was een pantserdivisie samengesteld tijdens de oprichting in 1939 uit oa concentratiekampbewakers.

Het zou kunnen zijn dat je de SS totenkopfverbande bedoelt? Al opgericht in 1933.

Toen zat deze man nog niet in het leger. Later in de oorlog werd je daar ingedeeld waar mensen nodig waren en had je niet veel te kiezen wat dat betreft.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 23:47

Overigens denk ik wel dat iemand van 18 wanneer die de keuze heeft tussen dienen aan het oostfront of in een “veilig” kamp in Duitsland heel snel kiest voor een kamp.

Je wil tenslotte de oorlog graag overleven

Overigens was dit kamp eerst een concentratiekamp en is het in 1943 halverwege de oorlog pas een vernietigingskamp geworden. Terwijl het al vanaf 1939 open was. Dus hij kon er niet van op de hoogte zijn, alleen van het feit dat het een concentratiekamp was.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 00:02

Ja natuurlijk het totenkopf verbände. En nee, daar werd je niet voor aangewezen, daar koos je vrijwillig voor. Bij de SS werd je niet toevallig ingedeeld, SS lidmaatschap was een keuze en de totenkopf verbände werden ook helemaal niet als onderdeel van het leger gezien.

Trouwens, in juni 1942, toen hij kampbewaker werd, werd het oostfront ook nog niet gezien als een gehaktmachine voor Duitse soldaten...

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 00:36

Karl66 schreef:
Ja natuurlijk het totenkopf verbände. En nee, daar werd je niet voor aangewezen, daar koos je vrijwillig voor. Bij de SS werd je niet toevallig ingedeeld, SS lidmaatschap was een keuze en de totenkopf verbände werden ook helemaal niet als onderdeel van het leger gezien.

Trouwens, in juni 1942, toen hij kampbewaker werd, werd het oostfront ook nog niet gezien als een gehaktmachine voor Duitse soldaten...

De SS was inderdaad iets vrijwilligs, maar nu even in de tijd terug....

Je bent jong en je hebt te dienen in het Duitse leger, al jarenlang ben je geïndoctrineerd met het nazi gedachtegoed. Uiteindelijk krijg je de keuze om voor je land,volk en leider te dienen bij de altijd ijzersterke superieure SS troepen. Dan denk ik dat er maar weinig zijn die dan afhaken, helemaal wanneer het gaat om zulke beïnvloedbare jongemannen. Je krijgt wellicht ergens de keuze van bewaker in een kamp of serieus naar het front met alle risico's van dien...

Vergeet niet dat toentertijd de meeste mensen niet zo bijster ontwikkeld waren dat ze alle gevolgen konden en gingen overdenken. De mensen die daar immers opgesloten waren ken je al jaren als de "vijand" en veroorzaker van je problemen.

Ik wil niet goedpraten wat er gebeurd is, het is verschrikkelijk. Alleen verplaats je eens in die tijd en keuzes die je allemaal moet maken en gevolgen die komen die je niet kan overzien.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-18 00:44

NikkiB1991 schreef:
Ailill schreef:
Ik kan hem zo snel niet vinden, kan maar zo 1,5/2 jaar geleden zijn, ik ga vanavond uitgebreider kijken. Zag zo snel wel 2/3 andere series op Netflix staan.

Bekijk "Nazi Concentration Camps" op Netflix
www.netflix.com/title/80119192?source=android

Ik denk dat het deze is? Zeker niet voor iedereen geschikt. Hele rauwe, schokkende beelden.

Voor de mensen zonder Netflix, hij staat ook op YouTube.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 00:47

De informatiebronnen die wij nu hebben waren er toen ook nog niet. Je moest het doen met het "officiële" nieuws via radio, kranten en van je oversten. Nieuws was selectief en zacht gezegd subjectief want propaganda.

Als je kijkt hoe makkelijk jongeren nu nog geronseld raken voor vb IS, met zoveel informatie en bronnen en mogelijkheden? Lijkt me ergens wel normaal, op die leeftijd en met veel minder middelen, dat je dan propaganda nog sneller voor waarheid gaat aanzien. Gewoon omdat het tegengeluid veel makkelijker weg te filteren was.

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 00:52

Bekijk ook eens Operation Finale, staat op Netflix.
Gaat over Adolf Eichmann.
Eichmann werd gezien als de ‘Architect van de Holocaust’, omdat hij de gaskamers liet bouwen en de transporten naar vernietigingskampen opzette.

Hij vluchte naar Argentinië na de tweede Wereldoorlog. De “grote” leiders hadden namelijk zelfmoord gepleegd maar Eichmann hebben ze nooit gevonden, totdat er mensen van Israël hem gevonden hebben. Uiteindelijk is hij daar ook ter veroordeling gesteld en heeft hij de doodslag/executie gekregen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 09:38

Toen ik enkele jaren terug in Buchenwald liep, heb ik me afgevraagd hoe mensen tot zoveel gruwelijke dingen in staat konden zijn....
Maar: als jij van kinds af aan opgevoed wordt met dat bepaalde mensen niet meer waard zijn dan een vlieg op de muur....
Als jij dmv de SS te helpen, een grote(re) kans hebt de oorloog te overleven....

Ik denk dat deze man zeker berecht moet worden. Of er dan ook een straf komt vind ik een tweede.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 09:43

Er zijn zoveel factoren van belang. Opvoeding, normen en waarden die hij meekreeg van huis uit, reden om bij SS te gaan, leeftijd, tijdgeest, rol als SS-er en kampbewaker, noem maar op.
Hier gaan ze sowieso nog een kluif aan hebben.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 09:50

Hang hem met z'n snuffert aan de uitlaat en starten maar.

Zó jammer dat deze ratten nog zo lang vrij en prettig hebben kunnen leven. Ze hadden zoveel meer kunnen doen net na de holocaust.

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 09:54

Ik word zelf een beetje misselijk van mensen die een SSer op leeftijd zielig gaan vinden . Ik kijk iedere verjaardag de huiskamer rond en zie nog maar 10 familieleden die voor het grootste deel allemaal na de oorlog zijn geboren. De rest afgeslacht. Maar ik moet mijn mond houden want is al zo lang geleden gebeurt al voelen wij (2 de en 3 de generatie) er nog steeds de gevolgen van. Anti semitisme is weer helemaal”in” en we moeten onze kop houden over wat er is gebeurt want slachtoffer gedrag. Terecht dat hij berecht wordt en bezopen dat er ook maar enige melij wordt getoond

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 09:58

robert45 schreef:
Karl66 schreef:

De SS was inderdaad iets vrijwilligs, maar nu even in de tijd terug....

Je bent jong en je hebt te dienen in het Duitse leger, al jarenlang ben je geïndoctrineerd met het nazi gedachtegoed. Uiteindelijk krijg je de keuze om voor je land,volk en leider te dienen bij de altijd ijzersterke superieure SS troepen. Dan denk ik dat er maar weinig zijn die dan afhaken, helemaal wanneer het gaat om zulke beïnvloedbare jongemannen. Je krijgt wellicht ergens de keuze van bewaker in een kamp of serieus naar het front met alle risico's van dien...

Vergeet niet dat toentertijd de meeste mensen niet zo bijster ontwikkeld waren dat ze alle gevolgen konden en gingen overdenken. De mensen die daar immers opgesloten waren ken je al jaren als de "vijand" en veroorzaker van je problemen.

Ik wil niet goedpraten wat er gebeurd is, het is verschrikkelijk. Alleen verplaats je eens in die tijd en keuzes die je allemaal moet maken en gevolgen die komen die je niet kan overzien.

Goed gezegd!

Ik denk dat indoctrinatie iets is wat heel veel mensen niet begrijpen. In deze tijd is het ook lastig te begrijpen, met alle informatie bronnen die we hebben kunnen we veel makkelijker "nepnieuws" onderscheiden.
Wanneer er echter vanaf 1933 indoctrinatie is, en natuurlijk het "verdrag" van Versailles (dat door sommigen geen verdrag wordt genoemd... iets met een verdrag komt van twee kanten), dan is dat zo anders dan wat wij ons nu kunnen voorstellen.

Ik denk overigesn niet dat iemand zegt dat deze man zielig is. Eerder een kind van zijn tijd.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 10:13

Varekaj schreef:
De grootste les hebben we allemaal al wel geleerd, zowel de Duitsers als alle andere nationaliteiten: het mag zich nooit meer herhalen.

Hebben we die les allemaal geleerd?

Ik vind dat eerlijk gezegd een heel naieve gedachte die niet overeenkomt met de werkelijkheid gedurende de periode na 2e wereldoorlog en het heden.

Ik zou heel graag willen dat het zo is, maar nee.

En juist nu zijn mensen die grootste les meer en meer aan het vergeten.

Edit: verkeerd gequote, maar ach leesbaar toch :)
Laatst bijgewerkt door Prrrr op 08-11-18 10:21, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: quote gerepareerd :)

RedKiwi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 10:15

Natuurlijk is hij een product van zijn tijd, dat kan ook niet anders. Maar dat praat het niet goed, dan heeft elke SS-er direct een excuus. Daden zijn daden, en als deze verkeerd zijn is het terecht dat je berecht wordt. Aan een rechter de taak om eventuele verzachtende omstandigheden mee te nemen in zijn overweging welke straf -en of er uberhaupt een straf- komt.

Ik heb dus ook niet een oordeel over welke straf deze man moet krijgen, maar vind wel dat hij berecht moet worden. Uiteindelijk wordt een bejaarde niet in een cel gestopt, waarschijnlijk moet hij hooguit de rest van zijn leven in huisarrest leven.

Volgens mij kon je trouwens niet echt kiezen wat je binnen de SS ging doen, er werd gekeken naar het niveau van training en skills van je eenheid, en dan werd je ergens naartoe gestuurd. Ik ben heel benieuwd naar wat de beste man gaat zeggen, want zijn advocaat heeft aangegeven dat hij tijdens het proces een verklaring zal afleggen. Tot nu toe weten we alleen dat hij het "ich habe est nicht gewusst" excuus aanvoert, en niet "ik wilde daar niet zijn".

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 10:28

Boras schreef:
Varekaj schreef:
De grootste les hebben we allemaal al wel geleerd, zowel de Duitsers als alle andere nationaliteiten: het mag zich nooit meer herhalen.

Hebben we die les allemaal geleerd?

Ik vind dat eerlijk gezegd een heel naieve gedachte die niet overeenkomt met de werkelijkheid gedurende de periode na 2e wereldoorlog en het heden.

Ik zou heel graag willen dat het zo is, maar nee.

En juist nu zijn mensen die grootste les meer en meer aan het vergeten.

Edit: verkeerd gequote, maar ach leesbaar toch :)

Helemaal mee eens! History repeats... geen loze uitspraak.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 10:30

Ik heb geen cent medelijden met deze man.Hoogbejaard maakt niet uit.Hij moet gestraft worden.Deze mensen hadden ook geen medelijden met de hoogbejaarden die met veel geweld zijn vergast.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 11:22

Voor mij is zijn huidige leeftijd ook geen excuus, maar is het juist zijn toenmalige leeftijd waar ik rekening mee houd.

En nee, gevangenisbewaker zijn maakt je in mijn ogen gewoon niet per definitie schuldig aan dingen die in die gevangenis gebeurd zijn, zeker niet met de achterliggende kennis dat je ook je eigen familie veilig wilde houden. Het ogen sluiten voor dingen die anderen doen, is van een compleet andere orde dan zelf die vreselijke dingen doen.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 12:00

Willl65 schreef:
Ik word zelf een beetje misselijk van mensen die een SSer op leeftijd zielig gaan vinden . Ik kijk iedere verjaardag de huiskamer rond en zie nog maar 10 familieleden die voor het grootste deel allemaal na de oorlog zijn geboren. De rest afgeslacht. Maar ik moet mijn mond houden want is al zo lang geleden gebeurt al voelen wij (2 de en 3 de generatie) er nog steeds de gevolgen van. Anti semitisme is weer helemaal”in” en we moeten onze kop houden over wat er is gebeurt want slachtoffer gedrag. Terecht dat hij berecht wordt en bezopen dat er ook maar enige melij wordt getoond

Het probleem is dat het 75 jaar geleden heeft plaatsgevonden, hoe ga je in godsnaam iets bewijzen uit die tijd zonder een boel aannames te doen. Je kan iemand immers alleen veroordelen op directe bewijzen en niet omdat iemand er bij is geweest.

Zolang niet duidelijk is wat deze persoon precies gedaan heeft vind ik het heel lastig om hem nu al te veroordelen.

Niemand hier zegt dat jij je mond moet houden over wat er 75 jaar geleden heeft plaatsgevonden. Niet hier vertoont antisemitisch gedrag.

Wel ben ik dan oprecht benieuwd welke gevolgen jij hier nog 75 jaar later ondervind?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 12:32

Robert, gelukkig is er nog een hele hoop administratie bewaard gebleven.