Romeo15 schreef:Mensen die moeite hebben met opstaan in het donker kunnen ook bijv een wake up lamp gebruiken.
Mensen die moeite hebben met de kortere avonden 's zomers kunnen ook een lamp gebruiken.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Dammie schreef:Romeo15 schreef:Mensen die moeite hebben met opstaan in het donker kunnen ook bijv een wake up lamp gebruiken.
Mensen die moeite hebben met de kortere avonden 's zomers kunnen ook een lamp gebruiken.
RoyceMack schreef:Ik heb altijd erg lang last van deze verandering (dus naar wintertijd).
Ik kan moeilijk wennen aan dat vroege donker. Raak rond 16:00 uur echt vermoeid en wil naar huis. Kruip rond 19:00 uur al onder een deken op de bank. Geen zin in boodschappen doen of naar mn paard gan is lastiger ivm het donker zo vroeg. We hebben geen licht bij de bak.
Ik ga echt beter op langer licht. Of eigenlijk tot later licht.
Piekosjj schreef:Permanente wintertijd zou hier in mid Zweden betekenen dat de zon om 1 uur 's nachts op komt, en om 9 uur weer ondergaat. Dát is pas een nutteloos 'verbruik' van de zon
Piekosjj schreef:De zon gaat wel onder, rond een uur of 10, maar in juni en juli word het eigenlijk in principe niet donkerDe zon komt volgens deze site: https://www.timeanddate.com/sun/sweden/ ... &year=2018 om 3.30 op maar we hebben deze zomer om half 2 al de schemer van de nieuwe dag gezien. Dit was mijn eerste zomer in Zweden en het is echt heel bizar om zo lang licht te hebben!
Romeo15 schreef:enjoymyhorse schreef:Ik ben iemand die de langdurige jetlag heeft.
Het is voor mij die hele zomer te vroeg op staan. Voor mij is dat niet na een weekje over.
Ik voel me echt beter in de winter.
Ik heb al moeite met vroeg op staan, maar nog een uur eerder is echt totaal tegen mijn klok in. En die klok blijft mopperen.
En ik ben echt niet van het lange uitslapen, dat ook weer niet.
Maar 6 uur op staan of 5 uur is voor mij echt een groot verschil.
Maar in feite sta je toch niet eerder op? Ik bedoel je gaat dan toch ook een uur eerder naar bed dus je slaapt dan toch net zo lang of het nou zomer of wintertijd is
Amable schreef:Met wintertijd verandert er in de winter niets he, alleen is het in de zomer dan een uurtje eerder licht en een uurtje eerder donker. Ik ben dan ook een groot voorstander van altijd wintertijd, in de zomer is het verschil met al die uren zon minimaal, in de winter blijft het zoals het is en dat wisselen vind ik drama.