Zomertijd/ wintertijd discussie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zomertijd of wintertijd?

Permanent zomertijd {:}
275 (37%)
Permanent wintertijd :brr:
234 (32%)
Blijven wisselen met de klok
216 (29%)

Totaal aantal stemmen: 725

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 22:29

Romeo15 schreef:
Mensen die moeite hebben met opstaan in het donker kunnen ook bijv een wake up lamp gebruiken.

Mensen die moeite hebben met de kortere avonden 's zomers kunnen ook een lamp gebruiken. :)

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 22:30

Liefst blijven wisselen, en anders permanente wintertijd. Dit is de ‘echte tijd’ en moet er echt niet aan denken dat ik om 9:00 in de collegezaal in het pikke donker zit omdat de zon pas om 9:50 opkomt. En of het zomers nou om 21:30 of 22:30 donker wordt maakt toch niet zoveel uit.

Voorkeur van wetenschappers gaat overigens ook uit naar permanente wintertijd. :D

enjoymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 22:31

Het gaat niet over het aantal uren slaap maar over het eerder op staan dan wat je innerlijke klok wil.
Ochtend mensen zullen dat neem ik aan zo ook niet ervaren.

Romeo15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 22:33

Dammie schreef:
Romeo15 schreef:
Mensen die moeite hebben met opstaan in het donker kunnen ook bijv een wake up lamp gebruiken.

Mensen die moeite hebben met de kortere avonden 's zomers kunnen ook een lamp gebruiken. :)

Dat is zeker waar maar toch is dat een stuk lastiger.
Een wake up lamp staat gewoon naast je bed dat vind ik toch wel makkelijker dan met lampjes de wei uitmesten etc.
Ook heb je in de zomermaanden savonds wanneer het donker word veel last van muggen, nou verschilt dat misschien per regio en ook per persoon maar ik word echt helemaal lek geprikt.

Laura_

Re: Zomertijd/ wintertijd discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 22:40

Bkijven wisselen en de periode verkorten doir pas half/eind nov verzetten en eind feb bijv weer terug vind ik ook een goed idee. Dan heb je in het voorjaar en najaar iig het voordeel van het uurtje langer licht savonds

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 22:42

Zeepsop: collegezalen zijn toch meestal behoorlijk donker?

(Daar kon mijn biologische klok ook niet echt goed tegen trouwens. Ik kon mezelf er prima toe zetten om op te staan en naar college te gaan. Maar dan dus 's ochtends in zo'n collegezaal zitten, in het donker en terwijl je niet mag bewegen, en ook nog met de rustgevende stem van de docent erbij, was wel echt de ideale situatie om toch weer in slaap te vallen. Hoe interessant ik het onderwerp ook vond.)

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 23:35

Ik volg het topic al een tijdje en je merkt echt dat ieder zijn voorkeur heeft mbt tot zijn/haar leven. Wat begrijpelijk is :)
Ik vind het een lastige kwestie. Vind 10:00 uur sochtends de opkomst van de zon wel echt te laat. Denk dat dat voor veel banen ook niet echt bepaald bevorderlijk is.
Het vroege donker zijn savonds heb ik dan weer heel veel last van. Merkte vandaag ook enorm hoe erg dat m'n energie weg vrat. Wil dan het liefst om 18:00 al in m'n warme bedje liggen en er niet meer uitkomen :o

Ik zag hier een reactie over een halfuur ipv een uur verzetten en dat lijkt mij persoonlijk ook een prima plan. Een beetje van beiden :P

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 23:50

Ik heb altijd erg lang last van deze verandering (dus naar wintertijd).
Ik kan moeilijk wennen aan dat vroege donker. Raak rond 16:00 uur echt vermoeid en wil naar huis. Kruip rond 19:00 uur al onder een deken op de bank. Geen zin in boodschappen doen of naar mn paard gan is lastiger ivm het donker zo vroeg. We
hebben geen licht bij de bak.

Ik ga echt beter op langer licht. Of eigenlijk tot later licht.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 00:03

Wintertijd.
In deze periode ga ik toch de deur uit in het donker (vanochtend nog net niet trouwens ;)) en als ik de kantoordeur achter me dichttrek is het ook al donker. Ik probeer overdag altijd wel even een frisse neus te halen, wil ik nog wat daglicht spotten. Wat dat betreft maakt het vrij weinig uit, maar qua ritme past de wintertijd beter bij me.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 00:06

Permanente wintertijd zou hier in mid Zweden betekenen dat de zon om 1 uur 's nachts op komt, en om 9 uur weer ondergaat. Dát is pas een nutteloos 'verbruik' van de zon :')

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 00:10

Klooien met de tijd is van alle eeuwen. ZIt nu naar BBC serie van Tudor Monastery farm te kijken. Daar pasten de monniken de klok aan zodat het altijd 12 uur dag en 12 uur nacht was (iets met de gebeden).

Het willen aanpassen van de tijd/daglicht aan een altijd hetzelfde leefritme is dus al veel ouder dan zomer en winter tijd.

Of dat gezond is voor de mens was en is kennelijk geheel niet relevant.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 00:12

RoyceMack schreef:
Ik heb altijd erg lang last van deze verandering (dus naar wintertijd).
Ik kan moeilijk wennen aan dat vroege donker. Raak rond 16:00 uur echt vermoeid en wil naar huis. Kruip rond 19:00 uur al onder een deken op de bank. Geen zin in boodschappen doen of naar mn paard gan is lastiger ivm het donker zo vroeg. We hebben geen licht bij de bak.

Ik ga echt beter op langer licht. Of eigenlijk tot later licht.

Voor mij het zelfde hoor. Krijg het ook altijd extreem koud. Ben veel meer moe, slaap ook meer. Normaal kan ik met 7 uur slaap prima toe. Nu heb ik aan 10 uur nog niet genoeg. Over een paar weken is het wel over. Maar dat duurt echt wel 3/4 weken.
Een lampje ophangen veranderd dat ook niet...

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 00:14

Piekosjj schreef:
Permanente wintertijd zou hier in mid Zweden betekenen dat de zon om 1 uur 's nachts op komt, en om 9 uur weer ondergaat. Dát is pas een nutteloos 'verbruik' van de zon :')

:oo :oo
De tijdzones zijn ook nu niet eerlijk verdeeld.
Er is nogal een verschil of je in Polen, Spanje of Zweden woont.(zelfde tijdzone)
Globalisering heeft zijn voor- en nadelen.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 00:17

De Romeinen verdeelden de dag gewoon in gelijke stukken tussen zonsopgang en zonsondergang. In de zomer waren de uren dus gewoon langer :P

Ik ben enorm gevoelig voor licht maar heb denk ik toch het liefst wintertijd. In de zomer kan ik echt niet in bed komen, word pas veel te laat moe en lig op 'normale tijden' uren wakker.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 00:20

Komt niet zozeer door de tijdzones maar doordat de aarde bolt en hoe ver je van de evenaar af zit. In het noorden dus in de zomer meer zon, en in de winter minder.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 00:24

Wintertijd.

Ik heb met de zomertijd altijd het idee dat ik “achter de tijd aan loop”. Kom pas heel laat op gang en kom altijd tijd te kort. :')

In de winter minder last van ondanks dat het aantal zonuren minder is.

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 00:25

Piekosjj schreef:

Hij maar hoe laat komt de zon in de zomertijd op dan? Ook snachts? of ben ik nu in de war :+

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 00:29

Bij mij wordt het al rond 4 uur licht in de zomer, wat prima is als het warm is dan kunnen ik en mijn poolhonden mooi op lange wandeling :+

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 00:44

De zon gaat wel onder, rond een uur of 10, maar in juni en juli word het eigenlijk in principe niet donker :+ De zon komt volgens deze site: https://www.timeanddate.com/sun/sweden/ ... &year=2018 om 3.30 op maar we hebben deze zomer om half 2 al de schemer van de nieuwe dag gezien. Dit was mijn eerste zomer in Zweden en het is echt heel bizar om zo lang licht te hebben!

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 00:45

Ik wil graag wintertijd!!
Ik ben altijd van de leg in de zomertijd. Ik ben een moeilijke slaper en heb dan echt last van mijn bioritme.... Wakker blijven tot 2 a 3 uur is echt geen uitzondering. Nu slaap ik veel beter, ondanks dat het nog maar 1 nacht is geweest... Elk jaar weer ben ik de hele zomer moe vanwege mijn slaapgebrek en ben ik in de winter juist actiever omdat ik dan veel beter en langer slaap.

Daarnaast maakt het mij niet uit of het om 17.30 of 16.30 donker is. Ik werk vaak tot 19.00 uur, dan nog eten. Dus voor mij is s avonds nog sporten bv geen optie. Ik heb dus liever dat het lekker vroeg licht is, dan kan ik lekker op tijd mijn bed uit en de ochtend goed benutten voordat ik ga werken om 12.00 uur.

Als het in de winter pas om 9.30/10.00 licht is, zou ik daar wel depressief van worden hoor...

JorexJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 09:14

Ik vind in de winter s ochtends in het donker zitten ook niks. Dus ik wil gewoon blijven wisselen, of s ochtends gebruik maken van wintertijd en s avonds van zomertijd _O-
Dan haal je wel de meeste lichturen eruit.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 11:35

Piekosjj schreef:
De zon gaat wel onder, rond een uur of 10, maar in juni en juli word het eigenlijk in principe niet donker :+ De zon komt volgens deze site: https://www.timeanddate.com/sun/sweden/ ... &year=2018 om 3.30 op maar we hebben deze zomer om half 2 al de schemer van de nieuwe dag gezien. Dit was mijn eerste zomer in Zweden en het is echt heel bizar om zo lang licht te hebben!

Toen ik destijds in Finland studeerde ging de zon om 23.30 onder en om 0.30 weer op :Y) Daar kun je wel een zomer of wintertijd opzetten, maar heeft echt totaal geen nut :+

Wintertijd in januari; om 9.30 zon op. Om 14.30 zon onder. Was wel midden op de dag, dus dat maakte ook niet heel veel uit. Gelukkig lag er sneeuw :+

En uiteraard ga je kijken mbt de tijden wat voor jou persoonlijk het beste is. Zo gaat stemmen ook. En het grotere geheel bekijken is voor velen gewoon lastig. Ik blijf liever wisselen met de tijden, maar als het echt moet dan kies ik voor een vaste wintertijd. Het voelt voor mij veel natuurlijker.

Bedrijfsleventechnisch weet ik niet wat de beste optie zou zijn, ik denk dat het vooral van belang is dat er niet elk land op 1 lijn een andere tijd heeft.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 11:58

Romeo15 schreef:
enjoymyhorse schreef:
Ik ben iemand die de langdurige jetlag heeft.
Het is voor mij die hele zomer te vroeg op staan. Voor mij is dat niet na een weekje over.

Ik voel me echt beter in de winter.
Ik heb al moeite met vroeg op staan, maar nog een uur eerder is echt totaal tegen mijn klok in. En die klok blijft mopperen.
En ik ben echt niet van het lange uitslapen, dat ook weer niet.
Maar 6 uur op staan of 5 uur is voor mij echt een groot verschil.

Maar in feite sta je toch niet eerder op? Ik bedoel je gaat dan toch ook een uur eerder naar bed dus je slaapt dan toch net zo lang of het nou zomer of wintertijd is

In de winter voel ik dat uur extra licht smorgens wel als een uur korter slaap.

En eigenlijk heb ik eerder last van dat uur langer in de hoge zomer, omdat ik dan nog klaarwakker ben, als ik dan naar bed moet om smorgens vroeg te functioneren.

Dat uur extra is alleen een voordeel in de vakantie en dat heb ik nooit in die tijd van het jaar.

Maar ik eb het idee dat de zomertijd wel lekkere voordeeltjes heeft in de zomer maar als het puntje bij paaltje komt ontwrichtend werkt omdat veel mensen juist in de winter daar enorm veel last van gaan krijgen en dit dus economische problemen gaat veroorzaken, zoals meer ziekte, meer vage klachten, minder produktiviteit.

Maar ik ben blij dat de groepen fiftyfifty zijn verdeeld, dit houd in, meer onderzoek.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 12:09

Met wintertijd verandert er in de winter niets he, alleen is het in de zomer dan een uurtje eerder licht en een uurtje eerder donker. Ik ben dan ook een groot voorstander van altijd wintertijd, in de zomer is het verschil met al die uren zon minimaal, in de winter blijft het zoals het is en dat wisselen vind ik drama.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 12:14

Amable schreef:
Met wintertijd verandert er in de winter niets he, alleen is het in de zomer dan een uurtje eerder licht en een uurtje eerder donker. Ik ben dan ook een groot voorstander van altijd wintertijd, in de zomer is het verschil met al die uren zon minimaal, in de winter blijft het zoals het is en dat wisselen vind ik drama.

Nee maar als de zomertijd aanblijft, verandert het in de winter wel :+