X als geslachtsaanduiding in paspoort persoon

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ailill

Berichten: 11672
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 11:20

Rytir schreef:
Toen ik het las dacht ik meteen: lijkt mij lastig met uitreizen naar bepaalde andere landen :=

Maar als het haar gelukkiger maakt of geruster, tja dan maak ik mij er in ieder geval niet druk om. Ik snap alleen de x niet, als er sprake is van twee geslachten binnen een lichaam maak je er toch gewoon m/v van? Of zou dat technisch niet mogelijk zijn bij het maken en scannen van een paspoort?
Dat is op zich makkelijk op te lossen: Een dubbel paspoort. Ik heb voor mijn werk ook twee paspoorten, stempels van het ene land zien ze liever niet in het andere land. Een X en daarnaast een M of V lijkt me een goede oplossing.

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 11:21

Nooit gedacht dat er anno 2018 nog zo bekrompen gedacht zou worden door sommige bokkers...

Laat iedereen in zijn/haar/het waarde en wees blij dat er eindelijk eens erkenning komt voor diegenen die zich jarenlang verstopt hebben om maar in het hokje te passen die de maatschappij ze heeft opgelegd.
Wees blij dat er eindelijk meer erkenning komt voor mensen die anders in elkaar zitten dan het gemiddelde.

Wie ben jij om daar over te oordelen, vraag ik mij dan af...

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 11:27

Ieder heeft recht op een " hokje". Als dat " hokje" onzijdig heet, geen probleem.

Maar ijver niet naar geen hokjes denken als je zelf ijvert voor een " hokje".

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 11:28

O dus dat is wat ik moet doen als ik een overval wil plegen: me kleden als man :j

Nee echt, beetje jammer dat er zoveel excuses worden verzonnen waarom het in landsbelang is als iemand niet X in diens paspoort mag hebben.
Wat ik wel nog echt mis is een mooie neutrale aanspreekvorm (wat sowieso handig is als je niet weet of je over een man of vrouw spreekt). Mensen spreken al over "hun" maar dat vind ik taalkundige horror :=

Ailill

Berichten: 11672
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 11:29

dromertje2 schreef:
Ieder heeft recht op een " hokje". Als dat " hokje" onzijdig heet, geen probleem.

Maar ijver niet naar geen hokjes denken als je zelf ijvert voor een " hokje".
Als er door anderen al hokjes zijn gemaakt, dan moet je toch wat? Die anderen zijn blijkbaar niet bereid om die hokjes af te breken, dan krijg je vanzelf mensen die die hokjes voor hen afbreken (of een gelijknamig hokje bouwen).

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 11:31

Mijn enigste probleem is dat mensen er nu LGTQAIP...+ van maken, jezus. :') Er zijn genoeg mensen met een intersex condition (zegt dat het niet zelf??) die zelf aangeven dat ze niks met de LGBT te maken (willen) hebben.
Niet alles wat 'anders' is moet maar even achter het overdreven lang acroniem gegooid worden.

Verder kan ik het helemaal begrijpen dat deze persoon geen keuze wilt maken.

Sakura789

Berichten: 2834
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 11:32

cam schreef:
Ik maak me niet druk over V M X. Maak me al 38 jaar druk over het feit dat in mijn paspoort staat dat ik ben getrouwd met mijn man. Maar bij mijn man staat niet dat hij is getrouwd met mij _-:( Dat vind ik pas bizar.


Daar kan ook een man voor kiezen bij het nemen van een nieuw paspoort. Wij hebben in beide paspoorten de achternamen van elkaar. Ik heb namelijk zijn achternaam niet en die is voor sommige landen in het MO wel nodig (+trouwakte).

Wat me wel overal opvalt is dat het steeds om 'zij' 'haar' en dergelijke gaat.

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 11:38

Ailill schreef:
dromertje2 schreef:
Ieder heeft recht op een " hokje". Als dat " hokje" onzijdig heet, geen probleem.

Maar ijver niet naar geen hokjes denken als je zelf ijvert voor een " hokje".
Als er door anderen al hokjes zijn gemaakt, dan moet je toch wat? Die anderen zijn blijkbaar niet bereid om die hokjes af te breken, dan krijg je vanzelf mensen die die hokjes voor hen afbreken (of een gelijknamig hokje bouwen).


Dus omdat andere het doen, doe je dan maar hetzelfde?

Ailill

Berichten: 11672
Geregistreerd: 27-08-11

Re: X als geslachtsaanduiding in paspoort persoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 11:45

Draai hem eens om: Die anderen hadden daar niet eens mee moeten beginnen.

Mars

Berichten: 33327
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: X als geslachtsaanduiding in paspoort persoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 11:52

Maar waarom niet? We zijn nu eenmaal mannen en vrouwen in de basis.

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 11:52

excuses noem ik dat, altijd naar andere wijzen.

Brainless

Berichten: 29800
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 12:05

Mars schreef:
Maar waarom niet? We zijn nu eenmaal mannen en vrouwen in de basis.

Ja zo dachten ze 50/60 jaar terug ook en mochten vrouwen geen broek dragen en mannen geen rokken.
Want dan moet als je een broek wil dragen dat ook maar privé houden.

Ailill

Berichten: 11672
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 12:07

dromertje2 schreef:
excuses noem ik dat, altijd naar andere wijzen.
Wauw, dat is best een pittige uitspraak.

Wat ik bedoel is dat er vroeger, toen men minder wist, er soms wat bekrompen mensen bestonden. En juist ruimdenkende mensen, dit was toen, nu en zal zolang wij op aarde rondwandelen ook niet veranderen. Zaken veranderen, soms was 'nieuws' al lang(er) bekend en tot op de dag van vandaag ontdekken we nieuwe dingen.

Enkele voorbeelden: De indianen vonden mensen die bi/gay zijn (zowel de mannen als vrouwen) juist heilig, zij zouden zowel de mannelijke als vrouwelijke kant belichamen. In mijn optiek behoorlijk ruimdenkend. Of wist je bijvoorbeeld dat de oorspronkelijke schoen met hak juist was ontworpen voor de man (ik geloof 17e eeuw, Frankrijk). Tot begin vorige eeuw (of eind die daarvoor) was blauw juist de kleur voor meisjes en roze voor jongens.

Wat ik bedoel te zeggen is dat zaken veranderen. (R)evolutie. Er komt steeds meer nieuws en eerder nieuws kan ook nog eens weerlegd worden. Wat je ook steeds terug ziet komen is dat men overal een verklaring voor wil hebben, alles moet in een hokje passen en ja, dit werkt vanuit 2 kanten. Persoonlijk mag dat voor mij allemaal wat minder. We zijn allemaal mensen, leven allemaal ons leven en zouden ons niet zoveel met een ander, maar wat meer met onszelf moeten bemoeien.

Shadow0

Berichten: 43583
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 12:09

Mars schreef:
Maar waarom niet? We zijn nu eenmaal mannen en vrouwen in de basis.


We zijn mensen in de basis.

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 12:13

Ailill schreef:
dromertje2 schreef:
excuses noem ik dat, altijd naar andere wijzen.
Wauw, dat is best een pittige uitspraak.

Wat ik bedoel is dat er vroeger, toen men minder wist, er soms wat bekrompen mensen bestonden. En juist ruimdenkende mensen, dit was toen, nu en zal zolang wij op aarde rondwandelen ook niet veranderen. Zaken veranderen, soms was 'nieuws' al lang(er) bekend en tot op de dag van vandaag ontdekken we nieuwe dingen.

Enkele voorbeelden: De indianen vonden mensen die bi/gay zijn (zowel de mannen als vrouwen) juist heilig, zij zouden zowel de mannelijke als vrouwelijke kant belichamen. In mijn optiek behoorlijk ruimdenkend. Of wist je bijvoorbeeld dat de oorspronkelijke schoen met hak juist was ontworpen voor de man (ik geloof 17e eeuw, Frankrijk). Tot begin vorige eeuw (of eind die daarvoor) was blauw juist de kleur voor meisjes en roze voor jongens.

Wat ik bedoel te zeggen is dat zaken veranderen. (R)evolutie. Er komt steeds meer nieuws en eerder nieuws kan ook nog eens weerlegd worden. Wat je ook steeds terug ziet komen is dat men overal een verklaring voor wil hebben, alles moet in een hokje passen en ja, dit werkt vanuit 2 kanten. Persoonlijk mag dat voor mij allemaal wat minder. We zijn allemaal mensen, leven allemaal ons leven en zouden ons niet zoveel met een ander, maar wat meer met onszelf moeten bemoeien.


Waarom is dat een pittige uitspraak?

Vind enkel dat altijd naar andere wijze een beetje kinderachtig is.
Ik heb er ook niets tegen dat ieland onzijdig wilt zijn. Zeg alleen dat dat ook een hokje is.
En mensen die een andere mening hebben krijgen vaak het verwijt dat men in hokjes denkt. Terwijl ze het zelf ook doen.

Mars

Berichten: 33327
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 12:14

Brainless schreef:
Mars schreef:
Maar waarom niet? We zijn nu eenmaal mannen en vrouwen in de basis.

Ja zo dachten ze 50/60 jaar terug ook en mochten vrouwen geen broek dragen en mannen geen rokken.
Want dan moet als je een broek wil dragen dat ook maar privé houden.


Kleding heeft toch niks te maken met hoe je biologisch in elkaar zit? Heeft niks met mijn punt te maken...
Als een man in een jurk wil lopen moet ie dat lekker zelf weten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 12:17

Shadow0 schreef:
Mars schreef:
Maar waarom niet? We zijn nu eenmaal mannen en vrouwen in de basis.


We zijn mensen in de basis.

Je weet in één simpele zin te verwoorden wat ik bedoel. Mooi!

Ailill

Berichten: 11672
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 12:21

dromertje2 schreef:
Ailill schreef:
Wauw, dat is best een pittige uitspraak.

Wat ik bedoel is dat er vroeger, toen men minder wist, er soms wat bekrompen mensen bestonden. En juist ruimdenkende mensen, dit was toen, nu en zal zolang wij op aarde rondwandelen ook niet veranderen. Zaken veranderen, soms was 'nieuws' al lang(er) bekend en tot op de dag van vandaag ontdekken we nieuwe dingen.

Enkele voorbeelden: De indianen vonden mensen die bi/gay zijn (zowel de mannen als vrouwen) juist heilig, zij zouden zowel de mannelijke als vrouwelijke kant belichamen. In mijn optiek behoorlijk ruimdenkend. Of wist je bijvoorbeeld dat de oorspronkelijke schoen met hak juist was ontworpen voor de man (ik geloof 17e eeuw, Frankrijk). Tot begin vorige eeuw (of eind die daarvoor) was blauw juist de kleur voor meisjes en roze voor jongens.

Wat ik bedoel te zeggen is dat zaken veranderen. (R)evolutie. Er komt steeds meer nieuws en eerder nieuws kan ook nog eens weerlegd worden. Wat je ook steeds terug ziet komen is dat men overal een verklaring voor wil hebben, alles moet in een hokje passen en ja, dit werkt vanuit 2 kanten. Persoonlijk mag dat voor mij allemaal wat minder. We zijn allemaal mensen, leven allemaal ons leven en zouden ons niet zoveel met een ander, maar wat meer met onszelf moeten bemoeien.


Waarom is dat een pittige uitspraak?

Vind enkel dat altijd naar andere wijze een beetje kinderachtig is.
Ik heb er ook niets tegen dat ieland onzijdig wilt zijn. Zeg alleen dat dat ook een hokje is.
En mensen die een andere mening hebben krijgen vaak het verwijt dat men in hokjes denkt. Terwijl ze het zelf ook doen.
Je uitspraak wat betreft wijzen naar anderen. Nu snap ik dat dit, binnen een discussieforum zoals Bokt, natuurlijk heel snel het geval is. Maar als ik persoonlijk iets niet doe, dan is het wel wijzen naar anderen. Sterker nog, ik vind dat een hele belangrijke eigenschap die ik bij veel mensen binnen mijn omgeving, gelukkig, terug zie. Stuk voor stuk ruimdenkende mensen die niet wijzen en als ze het al doen, vaak richting een specifiek persoon (i.p.v. een hele groep mensen).

Het is inderdaad, wederom een hokje. Maar dat hokje ontstaat er wel omdat die mensen niet binnen de hokjes willen/passen die eerder zijn gebouwd. Ik denk zomaar dat als die eerdere hokjes niet waren gebouwd deze mensen ook geen apart hokje hoefden te bouwen. Echter zijn er nu eenmaal al heel erg lang hokjes en zul je altijd mensen houden die buiten die hokjes vallen, aparte hokjes gaan bouwen en daaropvolgend komen er wederom mensen die dan vervolgens wéér andere hokjes gaan bouwen :+

Mensen maken het zichzelf vaak zo onnodig moeilijk, zouden andere diersoorten dit ook doen :')

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 12:22

Shadow0 schreef:
Jawel hoor: X, XYY, XXYYY, allemaal 'smaakjes' die er zijn!

Citaat:
Als ik me een giraffe voel en me daarmee identificeer wil niet zeggen dat ik een giraffetoilet, giraffe in mijn paspoort en een giraffevakje op mijn belastingaangifte moet krijgen.


Vooral niet omdat jij hier een voorbeeld bedenkt om het in het belachelijke te trekken, terwijl dat niet de intentie is van intersekse - nonbinary mensen. Die doen dat echt niet om jou te pesten maar omdat het een meer realistische weergave is van henzelf.

Dat heeft niets te maken met in het belachelijke trekken. Dat ís het namelijk al. Die 'smaakjes' die jij noemt, zijn allemaal afwijkingen/defecten. Iemand die door een afwijking maar één been heeft, hoeft niet te eisen dat alle poppetjes op voetgangerslichten en wc-deuren daarom maar niet meer met twee benen afgebeeld worden. Op dezelfde manier hoeft iemand die door een afwijking geen normale gedragskenmerken heeft niet te eisen dat de gangbare geslachtsregistratie daarvoor wordt aangepast.

Dat hele verhaal staat overigens los van het modefenomeen dat mensen die wél eenduidige geslachtskenmerken hebben en met wie dus lichamelijk in dat opzicht niets mis is, vinden/denken/voelen dat ze niet bij hun geslacht passen. Daar is namelijk wél een duidelijke 'm' of 'v' in te vullen in het paspoort, en is eerder een taak weggelegd voor de psycholoog.

Hiraeth

Berichten: 3235
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Ruinerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 12:24

oomens schreef:
Dat hele verhaal staat overigens los van het modefenomeen dat mensen die wél eenduidige geslachtskenmerken hebben en met wie dus lichamelijk in dat opzicht niets mis is, vinden/denken/voelen dat ze niet bij hun geslacht passen. Daar is namelijk wél een duidelijke 'm' of 'v' in te vullen in het paspoort, en is eerder een taak weggelegd voor de psycholoog.

Wat een vreselijk kortzichtige opmerking. Alsof mensen voor de lol het leven dusdanig moeilijker voor zichzelf gaan maken. Het is geen mode, er is gewoon meer zichtbaarheid.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37454
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 12:27

Hoewel ik normaal echt fel ben in aanpassingen voor alles en denk doe normaal en zeur niet.

In dit geval de persoon heeft van zowel mannen als vrouwen de lichamelijke kenmerken. Artsen konden bij geboorte ook niet vaststellen of het een jongetje of meisje was. Keuze toen was kennelijk ok bij deze jongen. Maar dat voelde niet ok, ik geloof dat er daarna een ombouw is geweest naar vrouw wat ook niet passend was.

In dit geval is iemand fysiek beiden. Dan zou ipv een X ook een MV mogelijk zijn

Shadow0

Berichten: 43583
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 12:32

Ik vind discussies al snel een heel naar smaakje krijgen als iemand het gaat hebben over 'defecten.' Het daadwerkelijk uitstoten van mensen is dan niet ver weg meer.

(Ik zou trouwens niet weten welke taak je ziet voor de psycholoog? Zoals de psycholoog ook homoseksualiteit moest fiksen, daarmee eerder mensen tot zelfmoord bracht dan ze kon veranderen, terwijl de meeste problemen verdwijnen als de maatschappij hun afkeuring loslaat?)

theadora99

Berichten: 3645
Geregistreerd: 26-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 12:34

Magrathea schreef:
O dus dat is wat ik moet doen als ik een overval wil plegen: me kleden als man :j

Nee echt, beetje jammer dat er zoveel excuses worden verzonnen waarom het in landsbelang is als iemand niet X in diens paspoort mag hebben.
Wat ik wel nog echt mis is een mooie neutrale aanspreekvorm (wat sowieso handig is als je niet weet of je over een man of vrouw spreekt). Mensen spreken al over "hun" maar dat vind ik taalkundige horror :=


In het Engels klinkt they al een stuk beter, in het Nederlands idd geen gunstige alternatieven..

Ik vind het heel positief!

theadora99

Berichten: 3645
Geregistreerd: 26-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 12:34

Hiraeth schreef:
oomens schreef:
Dat hele verhaal staat overigens los van het modefenomeen dat mensen die wél eenduidige geslachtskenmerken hebben en met wie dus lichamelijk in dat opzicht niets mis is, vinden/denken/voelen dat ze niet bij hun geslacht passen. Daar is namelijk wél een duidelijke 'm' of 'v' in te vullen in het paspoort, en is eerder een taak weggelegd voor de psycholoog.

Wat een vreselijk kortzichtige opmerking. Alsof mensen voor de lol het leven dusdanig moeilijker voor zichzelf gaan maken. Het is geen mode, er is gewoon meer zichtbaarheid.

:j

Killyenn
Berichten: 4608
Geregistreerd: 16-03-09
Woonplaats: Glasgow, Scotland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 12:38

oomens schreef:
Shadow0 schreef:
Jawel hoor: X, XYY, XXYYY, allemaal 'smaakjes' die er zijn!

Vooral niet omdat jij hier een voorbeeld bedenkt om het in het belachelijke te trekken, terwijl dat niet de intentie is van intersekse - nonbinary mensen. Die doen dat echt niet om jou te pesten maar omdat het een meer realistische weergave is van henzelf.

Dat heeft niets te maken met in het belachelijke trekken. Dat ís het namelijk al. Die 'smaakjes' die jij noemt, zijn allemaal afwijkingen/defecten. Iemand die door een afwijking maar één been heeft, hoeft niet te eisen dat alle poppetjes op voetgangerslichten en wc-deuren daarom maar niet meer met twee benen afgebeeld worden. Op dezelfde manier hoeft iemand die door een afwijking geen normale gedragskenmerken heeft niet te eisen dat de gangbare geslachtsregistratie daarvoor wordt aangepast.

Dat hele verhaal staat overigens los van het modefenomeen dat mensen die wél eenduidige geslachtskenmerken hebben en met wie dus lichamelijk in dat opzicht niets mis is, vinden/denken/voelen dat ze niet bij hun geslacht passen. Daar is namelijk wél een duidelijke 'm' of 'v' in te vullen in het paspoort, en is eerder een taak weggelegd voor de psycholoog.


"Modefenomeen' :') Voordat niet-heteroseksueel zijn legaal was en het je je leven kon kosten op straat, was ook maar een klein percentage van de samenleving LGB. Nu vinden we het heel normaal dat er in elk klas lokaal wel iemand te vinden is. Transgender mensen bestaan al zo lang als de mensheid bestaat. Er zijn ook transgender 65+ers. Helaas halen veel transgender mensen die leeftijd niet omdat ze voor die tijd vermoord worden. Maar dat heb risico heb ik er natuurlijk voor over om maar bij de mode te zijn!

Ik snap überhaupt niet waarom de overheid moet weten of iemand man, vrouw of iets anders is. Dat is gebaseerd op archaïsche ideeën van hoe een vrouw of een man er uit hoort te zien, en heeft verder weinig nut.