Bioloog aangehouden in eigen tuin met pepperspray, te ver?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wie heeft gelijk

De man
64 (65%)
De politie
33 (34%)

Totaal aantal stemmen: 97

Shadow0

Re: Bioloog aangehouden in eigen tuin met pepperspray, te ver?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 14:48

Op langere termijn ook.

November108

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 14:56

Shadow0 schreef:
November108 schreef:
Waarom zou de politie minutenlang moeten staan bedelen om je ID te mogen zien?

Omdat dat een stuk sneller en efficienter is dan de boel laten escaleren :)

Nouja, als ze dat bij iedereen moeten gaan doen hebben ze er een dagtaak bij. Je hebt gewoon te luisteren imo.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 14:57

Dat 'je hebt gewoon te luisteren' kenmerkt een autoritaire houding.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 14:59

Shadow0 schreef:
Op langere termijn ook.

Leg uit? Als iedereen weet dat je met de politie niet in onderhandeling gaat, dan voorkomt dat toch ook op langere termijn een hoop gedoe van mensen die proberen hoe ver ze kunnen gaan tegen de politie.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 15:00

Shadow0 schreef:

Klopt. Ze vertegenwoordigen dan ook de autoriteiten :)*

November108

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 15:01

Shadow0 schreef:

De politie mag het vragen, jij moet het tonen, punt. Ik zie niet in waarom autoritair hier iets slechts zou moeten zijn.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 15:03

Shadow0 schreef:

Klopt, de politie is daar ook de autoriteit, dus luister gewoon even dan.
Valt me op dat er hier een aantal reageren met wel erg veel eigen ervaringen met ''slechte botte of ruwe''
agenten. Hoe komt dat dan?? Zijn ze speciaal naar hen op zoek ofzo?? Laatste keer dat ik persoonlijk kontakt had met politie is alweer paar jaar geleden, en dan nog gewoon een alcoholcontrole.

Akires1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 15:43

Wat ik zo bijzonder vind is dat de politie de bioloog met pepperspray in het gezicht gaat spuiten, terwijl er tientallen mensen omheen staan, die precies zien wat er gebeurt....

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 16:14

Akires1 schreef:
Wat ik zo bijzonder vind is dat de politie de bioloog met pepperspray in het gezicht gaat spuiten, terwijl er tientallen mensen omheen staan, die precies zien wat er gebeurt....

Misschien om deze reden??
Ander verhaal politie
De politie heeft een andere lezing over het voorval. Volgens een woordvoerster heeft de politie de man herhaaldelijk uitgelegd dat het vreemd was dat er midden in de nacht iemand met een brandende zaklamp door de straat liep. 'De man in kwestie weigerde vervolgens uitleg te geven over zijn aanwezigheid op straat op het nachtelijke uur,' zegt de politie.

Nadat Jonker na het zoeken van zijn paspoort met lege handen terugkwam, heeft hij volgens de politie vervolgens herhaaldelijk geprobeerd zijn woning in te gaan en zich dus te ontrekken aan zijn aanhouding. 'Daarbij heeft hij één van de agenten geduwd,' zegt de politie. 'Vanwege de niet meewerkende houding van de man en het feit dat hij de agent al eerder geduwd had, zag deze zich genoodzaakt pepperspray te gebruiken om de man onder controle te brengen.'

Deze verklaring is te vinden op www.unity.nu

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 16:37

November108 schreef:
Ik vraag me bij sommige reacties echt af waar het respect voor de politie is. Als ze iets vragen doe je het toch gewoon? Waarom zou de politie minutenlang moeten staan bedelen om je ID te mogen zien? Tegenwoordig moeten we allemaal maar in discussie gaan lijkt het wel.

Nou daar ben ik het niet mee eens. Als ik ergens gewoon rustig fiets of loop en ik wordt staande gehouden en er wordt om mijn ID gevraagd, zal ik zeker in discussie gaan ja. Want die identificatieplicht houd niet in dat de burger te pas en te onpas om hun ID kan worden gevraagd, ook als daar 0,0 aanleiding voor is.
Kijk in deze situatie uit de op is het idd logisch dat er om ID wordt gevraagd...laat ik daar duidelijk in zijn. In zo'n situatie in discussie gaan, is gewoon ontzettend dom.

Maar ten alle tijden heeft de burger maar te gehoorzamen? Nee, zo werk ik niet, want dat zou betekenen dat ik stop voor mijzelf te denken en stop met kritisch zijn en als de burger stopt met kritisch zijn over wat de staat en zijn instanties doen (en dus ook de politie) en dan gooi je al snel al je rechten de deur uit en voor je het weet leef je in een totalitaire staat waar de burger niets te vertellen heeft.
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 13-10-18 16:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Akires1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 16:39

Akires1 schreef:

Sorry... ik had duidelijker moeten maken dat ik dit cynisch bedoelde... :j
Ik doelde met die "tientallen mensen, die precies zien wat er gebeurt" op de mensen hier die precies weten hoe de bioloog heeft gehandeld en hoe de politie heeft gereageerd.
Om dat precies te kunnen weten en om daar zo'n stellige mening over te hebben, moet je er naar mijn idee bij zijn geweest.
Ik ben er niet bij geweest en zal mijn mening over deze zaak dus ook niet stellig durven te beweren.
Die meningen kunnen, volgens mij, alleen maar gebaseerd zijn op vooringenomenheid.
Vooringenomenheid meestal weer gebaseerd op (gekleurde) verhalen van anderen.
Want ik (en hierbij sluit ik me bij een eerdere reactie aan) heb persoonlijk ook nooit een ervaring met de politie gehad, waarbij ze zich bot, arrogant of zelfs agressief opstelden.

En jammer dat een uitleg van een insider dan toch ook weer verkeerd wordt uitgelegd of niet wordt begrepen.

Aan een aantal reageerders in dit topic: wanneer jullie binnenkort in het donker een verdacht persoon rond jullie huis zien rondsluipen, verwacht ik natuurlijk wel dat je níet de politie gaat bellen. Maar dat je zelf naar buiten gaat en (beleefd!) aan diegene vraagt of hij misschien op zoek is naar Snuitkevers.

November108

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 16:44

xxCYNNxx schreef:
November108 schreef:
Ik vraag me bij sommige reacties echt af waar het respect voor de politie is. Als ze iets vragen doe je het toch gewoon? Waarom zou de politie minutenlang moeten staan bedelen om je ID te mogen zien? Tegenwoordig moeten we allemaal maar in discussie gaan lijkt het wel.

Nou daar ben ik het niet mee eens. Als ik ergens gewoon rustig fiets of loop en ik wordt staande gehouden en er wordt om mijn ID gevraagd, zal ik zeker in discussie gaan ja. Want die identificatieplicht houd niet in dat de burger te pas en te onpas om hun ID kan worden gevraagd, ook als daar 0,0 aanleiding voor is.
Kijk in deze situatie uit de op is het idd logisch dat er om ID wordt gevraagd...laat ik daar duidelijk in zijn.

Maar ten alle tijden heeft de burger maar te gehoorzamen? Nee, zo werk ik niet, want dat zou betekenen dat ik stop voor mijzelf te denken en stop met kritisch zijn en als de burger stopt met kritisch zijn over wat de staat en zijn instanties doen (en dus ook de politie) en dan gooi je al snel al je rechten de deur uit en voor je het weet leef je in een totalitaire staat waar de burger niets te vertellen heeft.

Ik heb in NL nog nooit meegemaakt dat de politie zonder reden om ID vraagt. Denk dat dit dus niet echt van toepassing is (de overgang naar totalitaire staat). Ik zeg verder ook niet dat je geen vragen mag stellen of niet kritisch mag zijn, maar in zo'n situatie als in dit topic (in gemeentegroen aan het zoeken met een zaklamp) heb je IMO gewoon te luisteren als er om je ID gevraagd wordt.
Ooit werd ik aan de kant gezet met de auto, vroeg de politie mij uit te stappen. Ik kan meteen boos gaan doen tegen ze want waarom zou ik, ik deed niks verkeerd?? Maar ik ben netjes uitgestapt en daarna gevraagd waarom dit was. Bleek met een grote diefstal te maken te hebben, dat ze alle auto's controleerden die de wijk uit gingen. De manier waarop je het zelf aanpakt kan ook verschil maken hè, het ligt niet altijd aan de grote boze agent.

Akires1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 16:45

xxCYNNxx schreef:
Nou daar ben ik het niet mee eens. Als ik ergens gewoon rustig fiets of loop en ik wordt staande gehouden en er wordt om mijn ID gevraagd, zal ik zeker in discussie gaan ja.

Hoe vaak is jou dat al gebeurd dan? ;)

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 17:00

Dat is niet vaak gebeurd, maar heb dit zeker wel 2 keer gehad ja.
En dan woon ik niet eens in de randstad maar een dorp in zuid Friesland. Beide keren was in het eerste jaar dat die plicht was ingevoerd, dus bij mij kwam het over als poging tot goedkoop een boete scoren. Uiteraard heb ik dit niet gezegd en ben netjes gebleven, maar heb tegelijk ook vragen gesteld en duidelijk gemaakt dat ik heel goed wist wat mijn rechten zijn.
En daar kom je prima mee weg, zolang je maar wel netjes blijft...en rustig en kalm (al kookte ik van binnen bij de tweede keer, want wat een eikel was die agent zeg).

Nogmaals; in het geval van het incident uit de op vind ik het meer dan logisch dat er om een ID is gevraagd...en dat je die, gezien de situatie, ook gewoon moet kunnen laten zien. Is dat niet direct, dan wel laat je de agenten even met je meelopen zodat je je ID uit huis kunt pakken om te laten zien.
Dan ga ik ook niet in discussie nee, omdat ik wel begrijp waarom ik ineens 2 heren van de wet tegenover mij heb staan die heel hinderlijk met een felle lamp in mn smoel schijnen. Dan leg ik netjes uit wat er werkelijk gaande is en bied ik aan om even mee naar binnen te lopen om mn ID te pakken...geen centje pijn en daarna had ik me rot gelachen om de hilarische situatie en de 2 agenten hadden ook een grappig verhaal gehad.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 17:05

enjoymyhorse schreef:
Ik vraag me juist af wat mensen proberen te vinden in een maatschappij waar een droeftoeter die zelf duwt en zich niet kan legitimeren maar los moet blijven lopen.
Juist in de helaas verharde maatschappij waar echt niet iedereen braaf midden in de nacht kevertjes zoekt.
Ik ben juist blij dat de politie door pakt en dat mogen ze van mij nog veel meer.
Juist om het leefbaar te houden.
Had deze man legitimatie kunnen geven was er dus ook niet gebeurt.

Dat ben ik niet met je eens. Door aan te voelen wanneer je iets rustig kan afhandelen of niet kun je juist voorkomen dat het uit de hand loopt.

Als voorbeeld neem ik even het voetbal want daar kom ik het meeste in aanraking met politie. Je hebt agenten die een leuk gabbetje maken met de supporters. Ze kennen de lastige jongens en kunnen er mee om gaan. Dan heb je ook de agenten die graag laten zien wie ze zijn en die er bij voorbaat al van uitgaan dat supporters op rotzooi maken uit zijn. Die meteen op een soort agressieve manier met supporters omgaan. Dan loopt het doorgaans veel sneller uit de hand dan als de agenten gewoon open het gesprek aangaan. Als je mensen als normaal mens behandelt en niet bij voorbaat als een halve crimineel dan krijg je dat respect terug.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 17:32

Ach deze man houdt er gewoon van om net over het randje te gaan blijkbaar.... anders word je ook niet gevangen genomen door FARC maar blijf je gewoon in veilig gebied. Iets met billen branden en blaren....

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 19:27

capopjekop schreef:
enjoymyhorse schreef:
Ik vraag me juist af wat mensen proberen te vinden in een maatschappij waar een droeftoeter die zelf duwt en zich niet kan legitimeren maar los moet blijven lopen.
Juist in de helaas verharde maatschappij waar echt niet iedereen braaf midden in de nacht kevertjes zoekt.
Ik ben juist blij dat de politie door pakt en dat mogen ze van mij nog veel meer.
Juist om het leefbaar te houden.
Had deze man legitimatie kunnen geven was er dus ook niet gebeurt.

Dat ben ik niet met je eens. Door aan te voelen wanneer je iets rustig kan afhandelen of niet kun je juist voorkomen dat het uit de hand loopt.

Als voorbeeld neem ik even het voetbal want daar kom ik het meeste in aanraking met politie. Je hebt agenten die een leuk gabbetje maken met de supporters. Ze kennen de lastige jongens en kunnen er mee om gaan. Dan heb je ook de agenten die graag laten zien wie ze zijn en die er bij voorbaat al van uitgaan dat supporters op rotzooi maken uit zijn. Die meteen op een soort agressieve manier met supporters omgaan. Dan loopt het doorgaans veel sneller uit de hand dan als de agenten gewoon open het gesprek aangaan. Als je mensen als normaal mens behandelt en niet bij voorbaat als een halve crimineel dan krijg je dat respect terug.

Wat je dus doet is de ''schuld'' per definitie bij de politie leggen. Begrip, om kunnen gaan met, leuk babbeltje etc. Maar vaak genoeg zijn de omstandigheden er niet naar. Dan is het gewoon doorpakken.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 19:35

CharleyT schreef:
capopjekop schreef:

Wat je dus doet is de ''schuld'' per definitie bij de politie leggen. Begrip, om kunnen gaan met, leuk babbeltje etc. Maar vaak genoeg zijn de omstandigheden er niet naar. Dan is het gewoon doorpakken.

Nee hoor. Als er nood is of gevaar dreigt dan snap ik dat je actie onderneemt ipv het met praten oplost. Maar in het voorbeeld dat ik gaf is er doorgaans nog niet veel aan de hand.

enjoymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 19:38

Als ik gezellig wil babbelen ga ik wel naar de kroeg.
En wil je het eens heel sociaal doen, stap eens een bejaardenhuis binnen.
De politie hoeft mijn vriend niet te zijn. Natuurlijk leuk als ze over een kermis lopen ter controle en alles is gezellig. Maar als ze gewoon aan het werk zijn hoeven ze niet alles met een lach te doen.
Mensen die daar aanstoot aan nemen moeten misschien eens naar zichzelf kijken ipv te wijzen naar de politie.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 19:54

De politie moet nou juist je vriend wel zijn! Politie is geen machthebber, ze moeten juist extra voorzichtig zijn met geweld. En ze moeten er nadrukkelijk ook rekening mee houden dat een heleboel onschuldige mensen niet meteen aan hun opdrachten kunnen of willen voldoen. (Ik weet niet of iemand van jullie de serie 'switched at birth' heeft gezien, maar daar wordt op een bepaald moment de dove vriend aangehouden met heel veel geweld. Want hij kon de aanwijzingen niet horen. Naar die situatie moeten we niet toe.)

Als een bioloog 's nachts kevertjes zoekt moet die situatie in principe afgehandeld kunnen worden zonder dat het uit de hand loopt. Dat lijkt mij de kern van een vrij land.

(En criminaliteit zou ik liever aangepakt zien door goed recherchewerk dan door mensen in het gareel te dwingen en mensen die iets ongebruikelijks op voorhand als crimineel te beschouwen. Want dat gebeurt dan weer te weinig: veel aangiftes die op de plank blijven liggen en waar niets mee gebeurt. Terwijl dat om werkelijk gebeurde zaken gaat.)

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 23:12

Als de kevertjes killer normaal meegewerkt had, had de politie vriendelijk kunnen blijven en was hij niet gesprayed. Simple as can be...

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 09:50

Akires1 schreef:
Aan een aantal reageerders in dit topic: wanneer jullie binnenkort in het donker een verdacht persoon rond jullie huis zien rondsluipen, verwacht ik natuurlijk wel dat je níet de politie gaat bellen. Maar dat je zelf naar buiten gaat en (beleefd!) aan diegene vraagt of hij misschien op zoek is naar Snuitkevers.

Ik vind dit een beetje raar om te zeggen, want nergens in dit topic wordt gezegd dat de politie maar moet wegblijven. Er worden enkel vragen gesteld bij de actie die ondernomen werd. Het is geen 'je bent voor of je bent tegen de politie', waarom zou je dat er nu van willen maken?

Akires1 schreef:
Ik doelde met die "tientallen mensen, die precies zien wat er gebeurt" op de mensen hier die precies weten hoe de bioloog heeft gehandeld en hoe de politie heeft gereageerd.
Om dat precies te kunnen weten en om daar zo'n stellige mening over te hebben, moet je er naar mijn idee bij zijn geweest.

De meningen hier zijn uiteraard gebaseerd op de tekst in het krantenartikel en dingen die je zelf weet, veronderstelt of gelooft, dat is toch perfect normaal? Natuurlijk weet je niet alle ins en outs, maar goed, dat is bij ieder topic op Bokt zo, ieder topic in het leven zelfs. Je geeft je mening aan de hand van het verhaal dat je te horen krijgt. Of kan jij jouw mening over de oorlog in Syrië staven met een ooggetuigenverslag?

Akires1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 11:28

Gini schreef:
Akires1 schreef:

Ik vind dit een beetje raar om te zeggen, want nergens in dit topic wordt gezegd dat de politie maar moet wegblijven. Er worden enkel vragen gesteld bij de actie die ondernomen werd. Het is geen 'je bent voor of je bent tegen de politie', waarom zou je dat er nu van willen maken?

Grappig, want dat is nou juist wat ik er niet van wil maken...., maar wat ik dus door alle voorbeelden die in het topic worden genoemd zie gebeuren.
Voorbeelden die ook niks met de actie, waarover het topic gaat, te maken hebben.

Gini schreef:
Akires1 schreef:

De meningen hier zijn uiteraard gebaseerd op de tekst in het krantenartikel en dingen die je zelf weet, veronderstelt of gelooft, dat is toch perfect normaal? Natuurlijk weet je niet alle ins en outs, maar goed, dat is bij ieder topic op Bokt zo, ieder topic in het leven zelfs. Je geeft je mening aan de hand van het verhaal dat je te horen krijgt. Of kan jij jouw mening over de oorlog in Syrië staven met een ooggetuigenverslag?

Dat is toch ook wat er in discussies vaak fout gaat (ook en misschien vooral op Bokt?); dat meningen zijn gebaseerd op vooringenomenheid en niet op feitelijke kennis?

En nee, mijn mening over de oorlog in Syrië (welke mening, trouwens? ;) ) kan ik gelukkig niet staven met een ooggetuigenverslag.
Net zo goed als dat ik mijn mening over dierenmishandeling, kindermishandeling, moord, verkrachting, enzovoort over het algemeen niet kan staven met een ooggetuigenverslag.
Maar uiteraard heb ik hier wel een mening over.
Ik ben op al deze zaken verschrikkelijk tegen.

Maar in dit topic gaat het over één situatie.
Een situatie waar ik niet bij ben geweest. En ook verder niemand die in dit topic heeft gereageerd.
We weten allemaal niet hoe de situatie precies is geweest en wat er toe heeft geleid dat er op een bepaalde manier is gereageerd.
En dan worden er meningen gevormd en dan ligt het feit er nu eenmaal dat degenen die (om wat voor reden dan ook) problemen hebben met de politie er de invulling aan geven dat de politieagenten hufterig hebben gereageerd en onnodig pepperspray hebben gebruikt.
En degenen die (om wat voor reden dan ook) affiniteit met de politie hebben, geven er de invulling aan dat de bioloog hufterig heeft gereageerd en dat de politie nooit zomaar willekeurig pepperspray gebruikt.

En iedereen zal het gevoel hebben dat zijn of haar mening juist is en op de juiste manier onderbouwd.
Maar we weten het gewoon niet, we waren er niet bij.
En dat is dus die vooringenomenheid.
De enigen die weten hoe het echt is gegaan zijn de betrokken politieagenten en de bioloog.
En die zullen ook hun eigen versie van het gebeuren geven.
De politie zal niet zeggen: "Ja, wij zijn twee gefrustreerde agenten, die bij het minste of geringste de pepperspray te voorschijn halen en spuiten. De meneer werkte eigenlijk best aardig mee."
En de bioloog zal niet zeggen: "Ja, ik ben een eigenaardig mannetje, ik gedroeg me verdacht en ik ben op dat moment geflipt, dus terecht dat de agenten pepperspray hebben gebruikt".
En misschien ligt de waarheid wel gewoon ergens in het midden...

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 13:02

nou hier anders iemand die 0,0 affiniteit met de politie heeft met enkele slechte ervaringen met politie en toch neem ik het in dit geval voor de politie op.
Dus zo'n vaststaand feit is het nu ook weer niet dat meningen zijn gevormd door eigen ervaringen.

En zo zal ik niet de enige zijn

Akires1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 15:57

xxCYNNxx schreef:
nou hier anders iemand die 0,0 affiniteit met de politie heeft met enkele slechte ervaringen met politie en toch neem ik het in dit geval voor de politie op.
Dus zo'n vaststaand feit is het nu ook weer niet dat meningen zijn gevormd door eigen ervaringen.

En zo zal ik niet de enige zijn

Haha, misschien zijn jouw ervaringen met biologen nog nét even slechter?
Spoiler:
dit is een grapje, hoor....

Maar misschien is dit inderdaad geen feit en ga ik hiermee iets te kort door de bocht.
Maar een mening moet toch wel érgens op gebaseerd zijn?
Er is toch altijd een reden waarom je iets vindt?
Ik geloof dat een groot deel van wat je vindt toch wordt bepaald door je eigen ervaringen en natuurlijk ook een groot deel van wat voor normen en waarden je in je opvoeding hebt meegekregen.

Maar goed, daar gaat dit topic uiteindelijk niet over.
Het gaat erover wie of er "gelijk" heeft; de bioloog of de politie.
Nou, ik heb geen idee. Ik was er niet bij.