Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Shadow0 schreef:Dat 'je hebt gewoon te luisteren' kenmerkt een autoritaire houding.
Akires1 schreef:Wat ik zo bijzonder vind is dat de politie de bioloog met pepperspray in het gezicht gaat spuiten, terwijl er tientallen mensen omheen staan, die precies zien wat er gebeurt....
November108 schreef:Ik vraag me bij sommige reacties echt af waar het respect voor de politie is. Als ze iets vragen doe je het toch gewoon? Waarom zou de politie minutenlang moeten staan bedelen om je ID te mogen zien? Tegenwoordig moeten we allemaal maar in discussie gaan lijkt het wel.
Akires1 schreef:Wat ik zo bijzonder vind is dat de politie de bioloog met pepperspray in het gezicht gaat spuiten, terwijl er tientallen mensen omheen staan, die precies zien wat er gebeurt....
xxCYNNxx schreef:November108 schreef:Ik vraag me bij sommige reacties echt af waar het respect voor de politie is. Als ze iets vragen doe je het toch gewoon? Waarom zou de politie minutenlang moeten staan bedelen om je ID te mogen zien? Tegenwoordig moeten we allemaal maar in discussie gaan lijkt het wel.
Nou daar ben ik het niet mee eens. Als ik ergens gewoon rustig fiets of loop en ik wordt staande gehouden en er wordt om mijn ID gevraagd, zal ik zeker in discussie gaan ja. Want die identificatieplicht houd niet in dat de burger te pas en te onpas om hun ID kan worden gevraagd, ook als daar 0,0 aanleiding voor is.
Kijk in deze situatie uit de op is het idd logisch dat er om ID wordt gevraagd...laat ik daar duidelijk in zijn.
Maar ten alle tijden heeft de burger maar te gehoorzamen? Nee, zo werk ik niet, want dat zou betekenen dat ik stop voor mijzelf te denken en stop met kritisch zijn en als de burger stopt met kritisch zijn over wat de staat en zijn instanties doen (en dus ook de politie) en dan gooi je al snel al je rechten de deur uit en voor je het weet leef je in een totalitaire staat waar de burger niets te vertellen heeft.
enjoymyhorse schreef:Ik vraag me juist af wat mensen proberen te vinden in een maatschappij waar een droeftoeter die zelf duwt en zich niet kan legitimeren maar los moet blijven lopen.
Juist in de helaas verharde maatschappij waar echt niet iedereen braaf midden in de nacht kevertjes zoekt.
Ik ben juist blij dat de politie door pakt en dat mogen ze van mij nog veel meer.
Juist om het leefbaar te houden.
Had deze man legitimatie kunnen geven was er dus ook niet gebeurt.
capopjekop schreef:enjoymyhorse schreef:Ik vraag me juist af wat mensen proberen te vinden in een maatschappij waar een droeftoeter die zelf duwt en zich niet kan legitimeren maar los moet blijven lopen.
Juist in de helaas verharde maatschappij waar echt niet iedereen braaf midden in de nacht kevertjes zoekt.
Ik ben juist blij dat de politie door pakt en dat mogen ze van mij nog veel meer.
Juist om het leefbaar te houden.
Had deze man legitimatie kunnen geven was er dus ook niet gebeurt.
Dat ben ik niet met je eens. Door aan te voelen wanneer je iets rustig kan afhandelen of niet kun je juist voorkomen dat het uit de hand loopt.
Als voorbeeld neem ik even het voetbal want daar kom ik het meeste in aanraking met politie. Je hebt agenten die een leuk gabbetje maken met de supporters. Ze kennen de lastige jongens en kunnen er mee om gaan. Dan heb je ook de agenten die graag laten zien wie ze zijn en die er bij voorbaat al van uitgaan dat supporters op rotzooi maken uit zijn. Die meteen op een soort agressieve manier met supporters omgaan. Dan loopt het doorgaans veel sneller uit de hand dan als de agenten gewoon open het gesprek aangaan. Als je mensen als normaal mens behandelt en niet bij voorbaat als een halve crimineel dan krijg je dat respect terug.
CharleyT schreef:capopjekop schreef:
Dat ben ik niet met je eens. Door aan te voelen wanneer je iets rustig kan afhandelen of niet kun je juist voorkomen dat het uit de hand loopt.
Als voorbeeld neem ik even het voetbal want daar kom ik het meeste in aanraking met politie. Je hebt agenten die een leuk gabbetje maken met de supporters. Ze kennen de lastige jongens en kunnen er mee om gaan. Dan heb je ook de agenten die graag laten zien wie ze zijn en die er bij voorbaat al van uitgaan dat supporters op rotzooi maken uit zijn. Die meteen op een soort agressieve manier met supporters omgaan. Dan loopt het doorgaans veel sneller uit de hand dan als de agenten gewoon open het gesprek aangaan. Als je mensen als normaal mens behandelt en niet bij voorbaat als een halve crimineel dan krijg je dat respect terug.
Wat je dus doet is de ''schuld'' per definitie bij de politie leggen. Begrip, om kunnen gaan met, leuk babbeltje etc. Maar vaak genoeg zijn de omstandigheden er niet naar. Dan is het gewoon doorpakken.
Akires1 schreef:Aan een aantal reageerders in dit topic: wanneer jullie binnenkort in het donker een verdacht persoon rond jullie huis zien rondsluipen, verwacht ik natuurlijk wel dat je níet de politie gaat bellen. Maar dat je zelf naar buiten gaat en (beleefd!) aan diegene vraagt of hij misschien op zoek is naar Snuitkevers.
Akires1 schreef:Ik doelde met die "tientallen mensen, die precies zien wat er gebeurt" op de mensen hier die precies weten hoe de bioloog heeft gehandeld en hoe de politie heeft gereageerd.
Om dat precies te kunnen weten en om daar zo'n stellige mening over te hebben, moet je er naar mijn idee bij zijn geweest.
Gini schreef:Akires1 schreef:Aan een aantal reageerders in dit topic: wanneer jullie binnenkort in het donker een verdacht persoon rond jullie huis zien rondsluipen, verwacht ik natuurlijk wel dat je níet de politie gaat bellen. Maar dat je zelf naar buiten gaat en (beleefd!) aan diegene vraagt of hij misschien op zoek is naar Snuitkevers.
Ik vind dit een beetje raar om te zeggen, want nergens in dit topic wordt gezegd dat de politie maar moet wegblijven. Er worden enkel vragen gesteld bij de actie die ondernomen werd. Het is geen 'je bent voor of je bent tegen de politie', waarom zou je dat er nu van willen maken?
Gini schreef:Akires1 schreef:Ik doelde met die "tientallen mensen, die precies zien wat er gebeurt" op de mensen hier die precies weten hoe de bioloog heeft gehandeld en hoe de politie heeft gereageerd.
Om dat precies te kunnen weten en om daar zo'n stellige mening over te hebben, moet je er naar mijn idee bij zijn geweest.
De meningen hier zijn uiteraard gebaseerd op de tekst in het krantenartikel en dingen die je zelf weet, veronderstelt of gelooft, dat is toch perfect normaal? Natuurlijk weet je niet alle ins en outs, maar goed, dat is bij ieder topic op Bokt zo, ieder topic in het leven zelfs. Je geeft je mening aan de hand van het verhaal dat je te horen krijgt. Of kan jij jouw mening over de oorlog in Syrië staven met een ooggetuigenverslag?
xxCYNNxx schreef:nou hier anders iemand die 0,0 affiniteit met de politie heeft met enkele slechte ervaringen met politie en toch neem ik het in dit geval voor de politie op.
Dus zo'n vaststaand feit is het nu ook weer niet dat meningen zijn gevormd door eigen ervaringen.
En zo zal ik niet de enige zijn