Reclame ''Eet geen dieren-dag''

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jinks

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 20:58

Biologisch omdat ik dat voor de dieren en mijzelf gezonder vind. Ik heb op een varkensbedrijf gewerkt en heb me verdiept in wat er in het voer gaat. Dit vind ik erg ongezond. Maar dat is persoonlijk

secricible

Re: Reclame ''Eet geen dieren-dag''

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 21:07

Ik heb ook wel wat moeite met de redenatie achter de reclame. Ik denk dat de hoeveelheid dieren die we redden met puur zo'n actie wel meevalt (of beter gezegd, tegenvalt). Daarnaast heb ik een hekel aan wakker dier en hun praatjesmakerij die vaak niet of nauwelijks klopt.

Desalniettemin denk ik dat ieder persoon die denkt "goh, laat ik eens meedoen en een dagje geen vlees eten" een potentiele kandidaat is die denkt "hey, dat smaakte best prima, dat ga ik vaker proberen" en daarmee een laagdrempelige manier is om eens kennis te maken met een vleesloze maaltijd.

En ik denk oprecht dat de wereld een mooiere plek kan worden als we allemaal wat bewuster om zouden gaan met wat we op ons bord leggen. Wat minder vlees, wat lokalere producten. We worden er sowieso niet slechter van.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 21:22

Isapaardje schreef:
Wij komen vaak in Zwitserland.
Daar liggen in de gewone normale supermarkt (bijv. Coop in dit geval) heel veel streekproducten, kaas, melk, eieren, vlees.
Maar hier zie ik dat niet tot slechts zelden (en dan hooguit potje honing oid).
Gemiste kans.
Waarom kan het daar wel

Klopt, bij de Migros is dat 'aus der Region, für die Region'.
Waarom het daar kan? Omdat mensen bereid zijn om normale prijzen te betalen i.p.v. goedkoop, goedkoper, goedkoopst. Kwaliteit (in alle opzichten dus) speelt daar volgens mij een veel grotere rol dan hier.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 15:27

Volkskrant checkt: eet Nederland 500 000 dieren per dag?
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b5b98d07/

TL;DR : een rekensommetje laat zien dat als je alleen kijkt naar kippen dit getal inderdaad klopt. Het werkelijke getal is groter, maar Wakker Dier wilde naar beneden afronden om overdrijving te voorkomen.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 15:47

Maar als buitenlands vlees in ons land zo goedkoop is wat kost ons vlees dan in het buitenland? Welk land eet ons vlees?

baukiiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 15:58

Wat mij opvalt aan de discussie over het wel of geen vlees eten op dierendag is dat iedereen het zielig vindt dat er dieren voor het vlees geslacht worden.

Maar als hier iemand een foto van een paar leren rijlaarzen, chaps, joppurs, zadels en/of hoofdstel voorbij laat komen, wordt er met velen op gereageerd van ooh wat mooi en die wil ik ook hebben. Terwijl niemand er bij stilstaat dat ook voor deze producten een koe/dier is geslacht om zijn huid.

Het is belangrijk dat je bewust omgaat met wat je koopt en waar het vandaan komt, lees en leef je in in de wereld van de veehouderij.
Het is eerlijker tegenover een dier dat het een goed leven heeft gehad en als het er aan toe is, dus dat het niet meer wil en voordat het pijn lijd een eerlijk einde krijgt waarbij je dan ook alles kunt gebruiken in plaats van dat je de helft gebruikt voor die paar mooie leren rijlaarzen.

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 16:00

belle_boef schreef:
Maar als buitenlands vlees in ons land zo goedkoop is wat kost ons vlees dan in het buitenland? Welk land eet ons vlees?

Luxe vlees, neem rosé vlees, gaat (bijvoorbeeld) naar Frankrijk. Dat is echt per vleessoort verschillend maar de vraag is daar gewoon heel anders. Vlees wat over het algemeen duurder is gaat sneller naar het buitenland omdat ze daar meer willen uitgeven aan vlees, graag luxer eten, noem het op.

Dat vlees is overigens ook gewoon hier te verkrijgen, maar de vraag is hier minder dus is het meer voor de export.

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 16:29

Ik had die reclame ook gehoord, die 500.000 dieren was voor mij wel nog meer een wake up call om nog strikter thuis te zijn met max 2-3 x per week goed vlees te eten. Maar om allemaal 1 dag vlees te laten staan.. ik denk dat het om het principe gaat, dat we zoveel vlees eten en meer moeten nadenken er over.

Over nadenken gesproken, wat ik mij ook afvroeg: hoeveel dieren zullen er wel niet voor mij moeten sterven gedurende mijn leven om al het vlees wat ik gedurende mijn leven eet te compenseren. Dat is eigenlijk heel gek, denk er nooit zo overna. Maar vind dat wel een motivatie om nog minder vlees te gaan eten, want eigenlijk vind ik het best ouderwets om veel dieren te doden en te eten voor eigen belang.

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 17:22

Deni11 schreef:
Ik had die reclame ook gehoord, die 500.000 dieren was voor mij wel nog meer een wake up call om nog strikter thuis te zijn met max 2-3 x per week goed vlees te eten. Maar om allemaal 1 dag vlees te laten staan.. ik denk dat het om het principe gaat, dat we zoveel vlees eten en meer moeten nadenken er over.

Over nadenken gesproken, wat ik mij ook afvroeg: hoeveel dieren zullen er wel niet voor mij moeten sterven gedurende mijn leven om al het vlees wat ik gedurende mijn leven eet te compenseren. Dat is eigenlijk heel gek, denk er nooit zo overna. Maar vind dat wel een motivatie om nog minder vlees te gaan eten, want eigenlijk vind ik het best ouderwets om veel dieren te doden en te eten voor eigen belang.

Dat is voor mij ook de hoofdreden geweest om vegetariër te worden al die jaren terug. Als ik erover nadacht vond ik het ook gewoon een gek iets dat een ander levend wezen dood moest zodat ik kon eten, terwijl ik het niet nodig heb.

Overigens heb ik nepleren schoenen, en een kunststofzadel. Omdat ik dat inderdaad ook een gek idee vind, dat het ene dier dood moet zodat ik op een ander dier mijn hobby kan uitoefenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 17:25

-
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-08-22 22:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 17:29

baukiiee schreef:
Het is belangrijk dat je bewust omgaat met wat je koopt en waar het vandaan komt, lees en leef je in in de wereld van de veehouderij.
Het is eerlijker tegenover een dier dat het een goed leven heeft gehad en als het er aan toe is, dus dat het niet meer wil en voordat het pijn lijd een eerlijk einde krijgt waarbij je dan ook alles kunt gebruiken in plaats van dat je de helft gebruikt voor die paar mooie leren rijlaarzen.

Wat ik dan weer gek vind is dat de optie "gewoon zo veel mogelijk afzien van dierlijke producten" er ook gewoon is maar vaak wordt genegeerd :D
Hoef je je ook niet druk te maken over wel of geen goed leven, wel of niet biologisch, wel of niet pijnloos geslacht etc.

En ik zeg "zoveel mogelijk" omdat er vast wel varkensbot in mijn fietsbanden zit ofzo, maar ik denk dat 99% zeker haalbaar is, dus laten we dat vooral proberen :)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 18:09

Magrathea schreef:
Wat ik dan weer gek vind is dat de optie "gewoon zo veel mogelijk afzien van dierlijke producten" er ook gewoon is maar vaak wordt genegeerd :D
Hoef je je ook niet druk te maken over wel of geen goed leven, wel of niet biologisch, wel of niet pijnloos geslacht etc.

En ik zeg "zoveel mogelijk" omdat er vast wel varkensbot in mijn fietsbanden zit ofzo, maar ik denk dat 99% zeker haalbaar is, dus laten we dat vooral proberen :)

Beslissen dat die optie voor jou niet de ideale optie is, is wat anders als die negeren natuurlijk.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 18:21

secricible schreef:
Magrathea schreef:

Beslissen dat die optie voor jou niet de ideale optie is, is wat anders als die negeren natuurlijk.

Nee wat ik bedoel is dat je bijv vaak ziet dat een persoon X zegt "hee jij eet weinig vlees, maar weet je wel dat er ook kalfjes doodgaan voor kaas?" (even heel simplistisch gezegd)
Mijn gedachtegang gaat dan naar "oh, dan maar geen kaas meer eten", maar persoon X gaat in plaats daarvan een ander paadje in: "je moet dus ook kalfsvlees eten".
Als je intentie is om een afweging te maken (of iemand die te laten maken) vind ik het raar om die mogelijkheid onbenoemd te laten, zeker als je het hebt over iemand die om ethische redenen vlees wil laten staan.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 18:30

Magrathea schreef:
Nee wat ik bedoel is dat je bijv vaak ziet dat een persoon X zegt "hee jij eet weinig vlees, maar weet je wel dat er ook kalfjes doodgaan voor kaas?" (even heel simplistisch gezegd)
Mijn gedachtegang gaat dan naar "oh, dan maar geen kaas meer eten", maar persoon X gaat in plaats daarvan een ander paadje in: "je moet dus ook kalfsvlees eten".
Als je intentie is om een afweging te maken (of iemand die te laten maken) vind ik het raar om die mogelijkheid onbenoemd te laten, zeker als je het hebt over iemand die om ethische redenen vlees wil laten staan.

Dat had ik niet begrepen icm met die quote!
Maar dat ben ik deels met je eens. Eigenlijk vind ik het gewoon uberhaupt een beetje een flauw argument (een vegetarier beroepen op dat de melk wel kalfjes oplevert). Zolang we zoveel vlees eten is iedere bewustwording denk ik een stap de goede richting op en op dit moment is het niet zo dat kalfjes echt een restproduct zijn. Mochten we ooit zover komen dat we zo weinig vlees eten dat onze melkproductie zorgt voor een overschot aan kalfjes zien we dan wel weer verder.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 18:51

Geeft niets, op het internet komt e.e.a. nogal eens verkeerd over *\o/*

Natuurlijk staat het "vlees" dat een vegetariër oplevert niet in verhouding tot dat voor een vleeseter (al kan het wel verdacht hoog worden als die vegetariër kei veel kaas gaat eten) maar ik moet zeggen dat ik blij ben dat ik toch op een gegeven moment dacht "weet je, elk dier dat sterft voor mij is er een teveel".
Bevalt goed *\o/*

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 20:26

Magrathea schreef:
wilmatj schreef:
Zwart/ wit.. jup dan valt dit wel mee.
Ik zeg toch nergens dat het hier perfect is?

Ik denk dat veel mensen een verkeerd beeld hebben van de vee industrie. Natuurlijk kan er nog genoeg veel beter, maar kijk eens alleen naar de paardenwereld.
Iedereen denkt anders over welzijn, dus iedereen tevrede krijg je nooit.

Tja. Mijn beeld van de industrie is: er worden dieren doodgemaakt, terwijl het per definitie onnodig is (duizenden veganisten leven gewoon ondanks dat ze nooit dierlijke producten eten). Er worden dieren doodgemaakt onder omstandigheden waar we paarden, honden of katten ook niet aan bloot zouden stellen (lees: op een fractie van hun levensverwachting). Dus waarom het dan ineens 'goed' of 'humaan' is weet ik ook niet.

Oke dit is jou beeld.
Mijn beeld is:
Al heel lang eten mensen vlees, vanaf miljoenen jaren terug.
Een mens kan leven van groente, ja, maar grotere kans tot vitamine te kort.

Een dier eten wat een goed leven heeft gehad, ik kan echt niet inzien waarom dat zielig zou zijn.
Een dier heeft niet hetzelfde bewustzijn als een mens.

Een hond of kat in een appartementje vind ik daarom ook vele malen zieliger als een koe in een loopstal en wei :)
Die leven dan gewoon voor het plezier voor de mens..

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 20:47

Een koe die ieder jaar ongewild zwanger wordt gemaakt door de mensenhand, haar kind mag dragen, het mag baren en er dan vervolgens na 5 minuten alweer afscheid van moet nemen omdat wij mensen hebben besloten dat wij het sap uit haar uiers willen drinken vind jij een goed leven omdat ze op de wei mag lopen een aantal maanden in het jaar? Dat is echt het minste wat ze verdient na alles wat ze ongevraagd opoffert omdat wij mensen alles maar tot ons nemen wat we willen zonder na te denken over de consequenties die dat heeft voor een ander levend wezen of het milieu.

Ik ben absoluut geen fan van wakker dier, het wordt tijd dat die organisatie eerst zelf eens goed gaat bedenken waar het precies voor staat. Maar. Ik vind het wel heel goed dat er bewustzijn word gecreëerd. En dat ze daar marketing technisch best goed op in spelen op een dag waarop we allemaal nog net even wat verliefder naar onze pluizen vriend kijken die z'n extra gekregen lekkers naar binnen smikkeld. Ieder dier verdient die liefde en ja daar spelen ze goed op in :j

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 21:17

Laat ik voorop stellen dat iedereen zelf moet weten of hij nu wel of geen vlees eet. Zelf eet ik het ongeveer drie keer per week. Geen groot liefhebber, maar op de reactie van Mallow moet ik even reageren.

Je koopt een paard, je gaat daar ongevraagd opzitten met je dikke kont, je legt er een zadel op en een hoofdstel, jij bepaalt waar het paard naar toe gaat, oftewel je maakt het paard onderdanig/bepaalt zijn wil, je gooit je paard in een omheinde wei/paddock (weg vrijheid) en misschien zelfs in een box. Mag je paard dan blij zijn dat je het buiten gooit? Dat is wel het minste wat je paard verdient na alles wat je paard opoffert omdat jij alles maar tot je moet nemen zonder na te denken over de consequenties die dat heeft voor een ander levend wezen. Denk je niet dat je paard liever 24 uur per dag met maatjes op de wei staat in plaats jou rond te dragen? Oja, en je paard is waarschijnlijk ook geboren doordat de moeder van je paard ongewild zwanger is geworden door een mensenhand. Wordt het gros niet tegenwoordig geïnsemineerd?

Zelfde vreemde logica :( . Overigens ben ik niet tegen paardrijden, maar waarom zou dat ethisch wel mogen en een melk van een koe drinken niet?

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 21:20

Ik ben verder groot voorstander van het goed behandelen van dieren, maar een dier is een dier en geen mens. Het heeft er niks aan om als mens te worden behandeld.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 21:21

Die koe heeft meestal veel meer vrijheid dan het gemiddelde paard op een pensionstal

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 21:24

Maar als dier worden behandeld is blijkbaar maar accepteren dat je er bent voor het plezier van de mens? Lijkt mij niet dat daarom dieren zijn 8)7

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 21:29

Ik denk niet dat dieren zoveel zelfbewustzijn hebben. Zolang er geen sprake is van lijden denk ik niet dat een dier denkt "goh ik had liever een bos ipv dit weiland". Dat zijn m.i. menselijk eigenschappen toedichten aan een dier.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 07:48

Dieren hebben juist veel meer zelfbewust zijn dan mensen. Ze leven in het hier en nu en reageren instinctief. Een heel natuurlijk gedrag waar wij mensen veel te ver van af staan.
Dat wij mensen ze emotioneel afstompen, vrijheden afnemen waardoor ze hun natuurlijke gedrag niet meer kunnen vertonen maakt ze niet minder bewust of 'dom'. Dat maakt ze een groter slachtoffer dan wij (willen) zien.

Wist je dat bijvoorbeeld varkens net zo slim zijn als een gemiddelde 4 jarige kleuter?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 07:58

Mallow schreef:
Dieren hebben juist veel meer zelfbewust zijn dan mensen. Ze leven in het hier en nu en reageren instinctief. Een heel natuurlijk gedrag waar wij mensen veel te ver van af staan.
Dat wij mensen ze emotioneel afstompen, vrijheden afnemen waardoor ze hun natuurlijke gedrag niet meer kunnen vertonen maakt ze niet minder bewust of 'dom'. Dat maakt ze een groter slachtoffer dan wij (willen) zien.

Wist je dat bijvoorbeeld varkens net zo slim zijn als een gemiddelde 4 jarige kleuter?

Helemaal met je eens hoor, maar waarom rijd jij dan wel paard?

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 07:59

Dat doe ik al 3 jaar niet meer :)

En dat heeft meerdere redenen dan dat ik dat moreel onjuist vind. Er is een vrij groot grijs gebied tussen zwart en wit. Ik ken genoeg mensen die wel rijden maar waar ik met een glimlach naar kan kijken en er zijn genoeg mensen die rijden waar m'n tenen van krommen.

Zo ook met vlees. Dat is zo in beweging. Er is momenteel een verschuivend grijs gebied van vlees bij de boer uitzoeken en zelf laten slachten, eerst kijken wat voor leven het dier gehad heeft. Dat is bewust kiezen van (beter) vlees. Het zwarte gebied daar tegenover dat mensen klakkeloos een plofkipje in het mandje gooien bij de lokale supermarkt.
Dat maakt niet dat ik slachten goed keur, ongeacht welk leven het dier gehad heeft (want ik vind dat een recht, geen excuus) maar ik vind het wel fijn dat er een beweging in bewustzijn is. Ik besef me dat het een lang proces gaat zijn en acties als deze van wakker dier daarbij zijn prima! Om weer even het ontopic cirkeltje rond te maken :D
Laatst bijgewerkt door Mallow op 05-10-18 08:05, in het totaal 1 keer bewerkt