Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Isapaardje schreef:Wij komen vaak in Zwitserland.
Daar liggen in de gewone normale supermarkt (bijv. Coop in dit geval) heel veel streekproducten, kaas, melk, eieren, vlees.
Maar hier zie ik dat niet tot slechts zelden (en dan hooguit potje honing oid).
Gemiste kans.
Waarom kan het daar wel
belle_boef schreef:Maar als buitenlands vlees in ons land zo goedkoop is wat kost ons vlees dan in het buitenland? Welk land eet ons vlees?
Deni11 schreef:Ik had die reclame ook gehoord, die 500.000 dieren was voor mij wel nog meer een wake up call om nog strikter thuis te zijn met max 2-3 x per week goed vlees te eten. Maar om allemaal 1 dag vlees te laten staan.. ik denk dat het om het principe gaat, dat we zoveel vlees eten en meer moeten nadenken er over.
Over nadenken gesproken, wat ik mij ook afvroeg: hoeveel dieren zullen er wel niet voor mij moeten sterven gedurende mijn leven om al het vlees wat ik gedurende mijn leven eet te compenseren. Dat is eigenlijk heel gek, denk er nooit zo overna. Maar vind dat wel een motivatie om nog minder vlees te gaan eten, want eigenlijk vind ik het best ouderwets om veel dieren te doden en te eten voor eigen belang.
baukiiee schreef:Het is belangrijk dat je bewust omgaat met wat je koopt en waar het vandaan komt, lees en leef je in in de wereld van de veehouderij.
Het is eerlijker tegenover een dier dat het een goed leven heeft gehad en als het er aan toe is, dus dat het niet meer wil en voordat het pijn lijd een eerlijk einde krijgt waarbij je dan ook alles kunt gebruiken in plaats van dat je de helft gebruikt voor die paar mooie leren rijlaarzen.
Magrathea schreef:Wat ik dan weer gek vind is dat de optie "gewoon zo veel mogelijk afzien van dierlijke producten" er ook gewoon is maar vaak wordt genegeerd![]()
Hoef je je ook niet druk te maken over wel of geen goed leven, wel of niet biologisch, wel of niet pijnloos geslacht etc.
En ik zeg "zoveel mogelijk" omdat er vast wel varkensbot in mijn fietsbanden zit ofzo, maar ik denk dat 99% zeker haalbaar is, dus laten we dat vooral proberen
secricible schreef:Magrathea schreef:Wat ik dan weer gek vind is dat de optie "gewoon zo veel mogelijk afzien van dierlijke producten" er ook gewoon is maar vaak wordt genegeerd![]()
Hoef je je ook niet druk te maken over wel of geen goed leven, wel of niet biologisch, wel of niet pijnloos geslacht etc.
En ik zeg "zoveel mogelijk" omdat er vast wel varkensbot in mijn fietsbanden zit ofzo, maar ik denk dat 99% zeker haalbaar is, dus laten we dat vooral proberen
Beslissen dat die optie voor jou niet de ideale optie is, is wat anders als die negeren natuurlijk.
Magrathea schreef:Nee wat ik bedoel is dat je bijv vaak ziet dat een persoon X zegt "hee jij eet weinig vlees, maar weet je wel dat er ook kalfjes doodgaan voor kaas?" (even heel simplistisch gezegd)
Mijn gedachtegang gaat dan naar "oh, dan maar geen kaas meer eten", maar persoon X gaat in plaats daarvan een ander paadje in: "je moet dus ook kalfsvlees eten".
Als je intentie is om een afweging te maken (of iemand die te laten maken) vind ik het raar om die mogelijkheid onbenoemd te laten, zeker als je het hebt over iemand die om ethische redenen vlees wil laten staan.
Magrathea schreef:wilmatj schreef:Zwart/ wit.. jup dan valt dit wel mee.
Ik zeg toch nergens dat het hier perfect is?
Ik denk dat veel mensen een verkeerd beeld hebben van de vee industrie. Natuurlijk kan er nog genoeg veel beter, maar kijk eens alleen naar de paardenwereld.
Iedereen denkt anders over welzijn, dus iedereen tevrede krijg je nooit.
Tja. Mijn beeld van de industrie is: er worden dieren doodgemaakt, terwijl het per definitie onnodig is (duizenden veganisten leven gewoon ondanks dat ze nooit dierlijke producten eten). Er worden dieren doodgemaakt onder omstandigheden waar we paarden, honden of katten ook niet aan bloot zouden stellen (lees: op een fractie van hun levensverwachting). Dus waarom het dan ineens 'goed' of 'humaan' is weet ik ook niet.
Mallow schreef:Dieren hebben juist veel meer zelfbewust zijn dan mensen. Ze leven in het hier en nu en reageren instinctief. Een heel natuurlijk gedrag waar wij mensen veel te ver van af staan.
Dat wij mensen ze emotioneel afstompen, vrijheden afnemen waardoor ze hun natuurlijke gedrag niet meer kunnen vertonen maakt ze niet minder bewust of 'dom'. Dat maakt ze een groter slachtoffer dan wij (willen) zien.
Wist je dat bijvoorbeeld varkens net zo slim zijn als een gemiddelde 4 jarige kleuter?