Jij zeggen tegen u

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 17:36

U tenzij anders gemeld. "je hoeft geen U te zeggen, dan voel ik mij zo oud."

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 17:37

SuperAssie schreef:
Cerilene_ schreef:
U klinkt voor mij afstandelijk. Mijn ouders en grootouders benoem ik met jij. Kinderen die hun eigen ouders met u moeten benoemen vind ik daarom zelfs een beetje zielig. Afstandelijk en ongelijk in benadering van je eigen kinderen...
U is voor onbekende mensen die ouder zijn of een bepaalde rol bekleden, waardoor u gepast is.
De opa en oma van mijn man zijn wat afstandelijker en meer van de oude stempel. Die noem ik dan automatisch weer u.
Ik heb jaren in een winkel gewerkt en daardoor aangeleerd iedereen met u aan te spreken. Maar toen ik dat steeds bij ouders op mijn dochters school deed (van ongeveer mijn leeftijd, of evt iets ouder dus en in de casual omgeving van school) werd dat maar raar gevonden. Dus daar ben ik mee gestopt.
Mijn dochter probeer ik het wel aan te leren naar vreemde volwassenen toe, maar die haspelt het nog wel veel door elkaar. Komt wel, het is zelfs voor volwassenen lastig inschatten wanneer wat te gebruiken in sommige gevallen.

Wat is hier eigenlijk zielig aan?
Pure interesse hoor, ik heb dat namelijk nooit als erg, vervelend of als "moetje" ervaren. Misschien woon ik nog in een ouderwets deel van NL hoor, maar ik had erg weinig klasgenootjes die je/jij of zelfs de voornaam van hun ouders gebruikten.
Ja op de middelbare school en zeker op het mbo veel meer, maar dat is ook de invloed van leeftijd, grotere stad etc geweest denk ik.

Om wat ik schreef. Voor mij staat de term voor afstand en/of een scheve machtsverhouding, waarbij een autoritair eenzijdig geforceerd soort respect geld. Voor mij is het moeilijk om voor te stellen dat je dit kunt doen en tegelijkertijd een veilige, liefdevolle en 'close' gezinsrelatie kan hebben. Voor mij zijn je ouders de mensen bij wie je je altijd op je gemak en 'thuis' kan voelen en onvoorwaardelijk jezelf moet kunnen zijn en dat is mijns inziens niet zo verenigbaar. Maar dit is mijn mening.

liekensancho

Re: Jij zeggen tegen u

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 18:13

Altijd u, ik vind het persoonlijk heel heel moeilijk als ik jongeren overal je hoor zeggen, sorry..

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 18:15

Mijn ouders zijn pa en ma en we zeggen gewoon jij.Mijn schoonmoeder wel u.Onze kinderen zeggen wel opa en oma maar ook jij.Tegen oom en tantes ook.Ik zeg tegen de ooms en tantes van mij ook u.Maar een kind die de ouders bij de voornaam noemt is ook niet nodig.Ik zei wel tegen mijn vriendin van 93 u maar noemde haar bij haar voornaam.Wilde ze zelf hoor.Tegen ouderen zeggen onze kinderen ook u en een hand geven.

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 18:35

Grappig om te lezen dat het zo verschilt bij iedereen...

Ik werk zelf in de zorg en veel met ouderen, tegen mijn cliënten zeg ik standaard u en meneer/mevrouw tot ze zeggen dat het niet hoeft (en dan blijf ik perongeluk nog steeds u zeggen omdat het zo'n gewoonte is :D ).

Verder was het vroeger altijd opa's/oma's met u aanspreken maar ooms en tantes met je/jij en zo gaat dat nog steeds. Bij vreemde mensen voel ik vaak wel aan wat je het beste kan zeggen. Bij twijfel zeg ik u :p

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 19:02

Ik had vroeger een klasgenoot die haar ouders bij hun voornaam moest noemen: 'want mensen noem je bij hun naam en niet bij hun functie'. Maar ik zou het toch niet leuk vinden als mijn kinderen me bij naam zouden noemen IPV mama. Dat schept juist ook weer afstand vind ik, alsof het elk random persoon zou kunnen zijn. Dit is een 'functie' waar ik dan wel graag mee benoemd wil worden :D .

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 19:10

Ik spreek mijn ouders aan met je en jij, maar opa en oma weer met u. Ook onbekende mensen spreek ik aan met u, tenzij ze van mijn leeftijdsgenoten is of jonger. Docenten zei ik altijd u tegen, ook als ze aangaven dat je of jij prima was, kon er niet aan wennen :')

Ik wordt op mijn werk vaak aangesproken met u. Moet altijd proberen niet keihard te gaan lachen, ik ben net 20 :))

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 20:05

Boras schreef:
Bedoel je daarmee te zeggen dat een kind dat standaard geen u hoeft te zeggen minder respectvol, beleefd en een mindere opvoeding krijgt?

Ik denk het niet, want anders zou je jezelf tegenspreken.

Maar het lijkt er wel een beetje op.

Ik vind het niet beleefd. Of het hiermee een mindere opvoeding heeft, dat kan ik niet zeggen - dat hangt van meerdere factoren af. Ik vind het gewoon verre van beleefd en onrespectvol om ouderen niet met 'u' aan te spreken.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 20:06

Lusitana schreef:
Ik heb geen kinderen maar zou ze zeker leren om u te zeggen tegen iedereen die geen kind is. De aangesproken persoon kan dan zelf wel zeggen dat het kind "jij" mag zeggen als dat zo is.

Boras, het zegt natuurlijk niets over de gehele opvoeding, en dus ook niet dat een kind dat geen u zegt slecht is opgevoed, maar het is wel een automatisch onderdeeltje van een opvoeding waarbij respect en beleefdheid belangrijk zijn.
Het komt in elk geval altijd respectvol en beleefd over, wat je van je en jij niet kunt zeggen....

Dit dus. :j

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 20:30

Wat vinden jullie dan van een hand geven?En dan een stevige hand met rechts.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 09:35

Ik vind dat U tegen een ouder helemaal niets met respect heeft te maken, vind het zelfs meer een afstand scheppen al is het in sommige dialecten heel normaal. Ik zei tegen mijn baas ook U maar of ik respect voor hem had is een tweede. Het is ieder zijn opvoeding en dat is prima.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-18 10:59

Ik ben het er wel mee eens dat U niet perse respect inhoudt.
Maar aan de andere kant vind ik eigenlijk wel dat Jij soms heel brutaal klinkt als het gezegd wordt tegen iemand die óf oud(-er) is óf een bepaalde positie bekleed.
Dat dan nog los van hoe het gezegd wordt.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 11:04

Altijd u tegen ouderen tenzij ze zelf "zeg maar je hoor" zeggen.
Kinderen die tegen hun ouders u zeggen vind ik wel weer afstandelijk klinken, netzoals kinderen due hun ouders bij hun voornaam noemen.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 11:12

Boras schreef:
Die laatste opmerking is denk ik wel erg van belang voor de discussie.

Ik vind helemaal niet dat wie dan ook boven me staat. Daar krijg ik kriebels van :)
Voor mij zijn alle mensen gelijk.

Wat helemaal niet wil zeggen dat ik gezag niet accepteer en respecteer! Zeker wel. Of dat ik hiërarchische structuren ontken, nee hoor.

Maar oudere, docent, baas, agent of minister-president, zij zijn allemaal mijn gelijken en staan zeker niet boven of onder mij. Het respect moet er over en weer zijn en in gelijke mate vind ik. U en omgekeerd je vind ik daarom niet prettig. U en u is dan beter, maar dat past me niet. Je en je heeft mijn voorkeur.

Natuurlijk heb je voor sommigen meer respect en gezag, boven op de portie basisrespect en -gezag. Maar dat moeten mensen verdienen, daar moet je mensen voor kennen.

Als u alleen een teken van respect is wel ja.

Maar, mensen zeggen juist ook vaak U tegen een onbekende.
Maar tegen onbekenden zeg jij dus juist je, tenzij ze verdienen om met U aangesproken te worden?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 11:18

Voor kinderen vind ik U zeggen tegen vreemde volwassen is wel netjes. Bij bekende en familie hoeft dat voor mij niet.

Wat ik zelf al jaren grappig vind is dat oude mensen nog wel eens beledigd kunnen zijn wanneer ik je en jij zeg terwijl zij dat zelf ook tegen mij doen. Ik ben 39 jaar en vind dat het wel twee kanten op moet werken. :D

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 11:30

Jessix schreef:
Voor kinderen vind ik U zeggen tegen vreemde volwassen is wel netjes. Bij bekende en familie hoeft dat voor mij niet.

Wat ik zelf al jaren grappig vind is dat oude mensen nog wel eens beledigd kunnen zijn wanneer ik je en jij zeg terwijl zij dat zelf ook tegen mij doen. Ik ben 39 jaar en vind dat het wel twee kanten op moet werken. :D

Hmmm?
Vind je?
Ik ga tegen mijn nieuwe jonge collega van 20 niet U zeggen maar ik vind het prima als ze dat tegen mij zegt ( hoewel ik zal zeggen, zeg maar je, tenzij het verder een brutaal ding is :+ )
Een oudere client mag ook gerust je tegen mij zeggen, terwijl ik U gepast vind.
Als iemand wil dat ik U zeg, of die nou boos is of het gewoon aangeeft, ga ik gewoon voelen hoe dat voor mij is, als ik het niet zo voel, zal ik aangeven dat ik het lastig vind, maar mijn best doen.

Ik blijf trouwens verbijsterd hoeveel mensen hier zeggen U te zeggen tegen oudere onbekenden.
Dit strookt helemaal niet met mijn ervaring, er wordt erg weinig U gezegd.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 11:33

Ja dat vind ik. :)

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 11:49

Apart :D

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 11:50

A3a1 schreef:

Dat vind ik dan weer van jouw mening. :D

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 11:53

Jessix schreef:
A3a1 schreef:

Dat vind ik dan weer van jouw mening. :D

Haha *D

Ianthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 11:54

Ik zeg tegen niemand U. Vond het vroeger ook altijd maar vreemd als kinderen tegen hun ouders U zeggen.

Maar goed ik noem ze bij hun naam, maar dat is meer omdat ik niet echt wat met ze heb.

Ken niemand die problemen ermee heeft als ik geen U zeg. Waar ik vandaan kom zag ik dat vroeger vooral bij degene die nogal van de kerk waren dat ze U zeiden tegen iedereen, ook hun ouders.

xMayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 11:48

U, tenzij iemand zelf zegt geen u genoemd te willen worden.
Mijn zoontje praat nog niet, maar die gaat ook zeker u zeggen tegen anderen. Tegen ons niet, asjeblieft niet..