robert45 schreef:Ben ik benieuwd naar welk geweldig land je dan wil verhuizen. Overal heb je wat en het gras is altijd groener bij de buren. De meeste landen hebben niet zo’n sociaalvangnet als NL.
En wat betreft de rente op je studieschuld. Op dit moment is er geen renteheffing, de afgelopen jaren ook al niet omdat het gekoppeld is aan de 5 jr leningen. Nu willen ze de rente koppelen aan de 10jr leningen. Dan praat je voor een schuld van 21.000 over zon 12 euro per maand wat je extra kwijt bent boven op je aflossing die ook naar 30 jaar gaat. Ipv de kortere periode die er nu voor staat. Waar hebben we het over...
Zo is hoe ik het in de berekeningen lees. Mocht ik dat verkeerd lezen dan hoor ik het graag om mijn mening wellicht te herzien.
In het andere topic over het stijgen van de rente is dit al uitgebreid besproken. Het punt is niet zozeer dat de rente omhoog gaat, dat zou acceptabel zijn als dat geld ook daadwerkelijk naar het onderwijs gaat (wat beloofd is) (en wat niet gebeurt)
Het verlagen van het collegegeld voor lerarenopleidingen is echt een schijntje als je kijkt naar het totaalbedrag...

Verder had ik ook berekend dat die 12 euro per maand wel betekent dat je (ongeveer) 3 jaar eerder klaar had kunnen zijn met aflossen, en dus op je 52e je eerste eigen huis kan kopen ipv op je 55e

Verder ben ik het met je eens hoor, ik blijf gewoon in Nederland omdat ik het hier leuk vind, daar moet het wel heel dramatisch voor worden wil ik vertrekken. Dit is nog wel altijd het land waar ik ben opgegroeid, ik de taal spreek en iedereen woont die ik liefheb. Ik laat me heus niet wegjagen door een paar VVD'ers