Prinsjesdag en de berekeningen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 22:43

robert45 schreef:
Ben ik benieuwd naar welk geweldig land je dan wil verhuizen. Overal heb je wat en het gras is altijd groener bij de buren. De meeste landen hebben niet zo’n sociaalvangnet als NL.

En wat betreft de rente op je studieschuld. Op dit moment is er geen renteheffing, de afgelopen jaren ook al niet omdat het gekoppeld is aan de 5 jr leningen. Nu willen ze de rente koppelen aan de 10jr leningen. Dan praat je voor een schuld van 21.000 over zon 12 euro per maand wat je extra kwijt bent boven op je aflossing die ook naar 30 jaar gaat. Ipv de kortere periode die er nu voor staat. Waar hebben we het over...

Zo is hoe ik het in de berekeningen lees. Mocht ik dat verkeerd lezen dan hoor ik het graag om mijn mening wellicht te herzien.

In het andere topic over het stijgen van de rente is dit al uitgebreid besproken. Het punt is niet zozeer dat de rente omhoog gaat, dat zou acceptabel zijn als dat geld ook daadwerkelijk naar het onderwijs gaat (wat beloofd is) (en wat niet gebeurt)
Het verlagen van het collegegeld voor lerarenopleidingen is echt een schijntje als je kijkt naar het totaalbedrag... :=
Verder had ik ook berekend dat die 12 euro per maand wel betekent dat je (ongeveer) 3 jaar eerder klaar had kunnen zijn met aflossen, en dus op je 52e je eerste eigen huis kan kopen ipv op je 55e :Y)

Verder ben ik het met je eens hoor, ik blijf gewoon in Nederland omdat ik het hier leuk vind, daar moet het wel heel dramatisch voor worden wil ik vertrekken. Dit is nog wel altijd het land waar ik ben opgegroeid, ik de taal spreek en iedereen woont die ik liefheb. Ik laat me heus niet wegjagen door een paar VVD'ers :+

Indestal

Ik,heb niks gevolgd, had er geen zij in...hoor links en rechts juist verhoogde ziektekostenpremies, verhoging gas en electra, verhoging benzineprijzen, verhoging btw drinkwater....waar kan ik lezen dat ik er niet op achter uit ga? Kloppen deze geruchten?

Magrathea

Indestal schreef:
Ik,heb niks gevolgd, had er geen zij in...hoor links en rechts juist verhoogde ziektekostenpremies, verhoging gas en electra, verhoging benzineprijzen, verhoging btw drinkwater....waar kan ik lezen dat ik er niet op achter uit ga? Kloppen deze geruchten?

Zie het eerder door mij geposte linkje, die is erg duidelijk vind ik zelf

Myka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 22:46

Indestal schreef:
Ik zit mij te orienteren op een nieuwe HBO opleiding, wat een prijzen, zeker als je al een HBO hebt gedaan, toch niet normaal! Ook collegegeld fors omhoog volgend jaar.

Ik dacht dat het juist met een zo klein mogelijke stijging ging, de verhoging voor 2019-2010 is dacht ik juist veel kleiner dan normaal.

Indestal

Re: Prinsjesdag en de berekeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 22:53

Is nu al over de 2000 euro...ik heb nog de prijzen van rond de 1700 euro in mijn hoofd, dus ik vind die steigingen elk jaar eerlikk gezegd absurd....in een paar jaar tijd dikke 300 euro verhoging. Ex de boeken en sylabels.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 22:58

Zorgverzekering 130 tot 150 euro duurder schat ik zo.
Waterrekening omhoog
Energierekening omhoog
Huur met 38 euro omhoog voor die 6 maanden
Btw omhoog
Wajong zal misschien een mager 10tje stijgen.
En dan beweert men dat ik iets zal overhouden???

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 23:00

Ou las in de krant op de voorpagina bij de supermarkt, dat alleen de grootverdiener er fors op vooruit gaat...is VVD? Zolang mensen dit massal blijven stemmen omdat ze denken bij dit stukje volk te horen en hun grote hoofd niet afzetten, laat je je nemen in je portemonix...

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 23:06

purny schreef:
Waterrekening omhoog
Energierekening omhoog
Btw omhoog

.. Inkomstenbelasting omlaag
Toeslagen die worden verhoogd
Waar woon je trouwens dat je huur zoveel stijgt? >;)

Als je niet wil zien waar je er iets voor terugkrijgt lijkt het inderdaad allemaal verschrikkelijk. :=

Overigens sta ik zeker niet achter de prioriteiten van deze begroting maar zo verschrikkelijk als het soms wordt geschetst is het nou ook weer niet

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 23:16

Indestal schreef:
Is nu al over de 2000 euro...ik heb nog de prijzen van rond de 1700 euro in mijn hoofd, dus ik vind die steigingen elk jaar eerlikk gezegd absurd....in een paar jaar tijd dikke 300 euro verhoging. Ex de boeken en sylabels.

Je hebt al een kostbare opleiding gedaan, studeren kost een veelvoud van wat de student betaald. Je wil vervolgens iets anders wat dus nogmaals een hoop geld gaat kosten als samenleving. Dat je dan als student meer kwijt bent is eigenlijk nog niet zo raar. Natuurlijk krijgen wij er als samenleving iets voor terug, althans dat is de bedoeling.

Even afgezien van de reden die je hebt om een nieuwe opleiding te willen doen.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 23:24

Ik,had een particuliere, niet gesubsidieerde opleiding gedaan,die als collegegeld het schoolgeld/collegegeld hanteerde...8000 per jaar is dus 4 x zo veel...wat je er mee bereikt dat iemand die voor een andere studie kiest, zijn collegegeld al heeft betaald voor de 1e keer.n kennelijk niet aan de bak komt, zijn roer om wil gooien, maar dit niet kan. Ik zal vast niet onder die 8000 regeling vallen, zo wel einde oefening dus...dit is dan voor de rich kids weggelegd...

Kan niet fair zijn, dat men dit fair vind! Tegenwoordig vragen ze voor de meest absurde simpele banen HBO niveau...banen die een echte HBO not amusant zal vinden, op zijn niveau amper aan de bak komt....ga dan denken aan omscholing, toch niet de kans krijgt ls je geen rijke achterban hebt..vind het dus niet logisch.

Alle leerplichtigen die er met de pet naar gooien, blijven zitten en uitvallen, kosten de gemeenschap ook geld, zonder diploma weinig toekomstperspectief, dus een langere weg met hogere kosten voor de gemeenschap.

Vind vrije mogelijkheid tot studie/ontwikkeling een basisrecht om gelijke kansen te krijgen om je leven vorm te geven en je steentje bij te dragen in de maatschappij....terugbetaling is dan levenslang middels je loonbelasting tot je ;) 80e als je met pensioen mag :o

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 23:55

Indestal schreef:
Ik,had een particuliere, niet gesubsidieerde opleiding gedaan,die als collegegeld het schoolgeld/collegegeld hanteerde...8000 per jaar is dus 4 x zo veel...wat je er mee bereikt dat iemand die voor een andere studie kiest, zijn collegegeld al heeft betaald voor de 1e keer.n kennelijk niet aan de bak komt, zijn roer om wil gooien, maar dit niet kan. Ik zal vast niet onder die 8000 regeling vallen, zo wel einde oefening dus...dit is dan voor de rich kids weggelegd...

Kan niet fair zijn, dat men dit fair vind! Tegenwoordig vragen ze voor de meest absurde simpele banen HBO niveau...banen die een echte HBO not amusant zal vinden, op zijn niveau amper aan de bak komt....ga dan denken aan omscholing, toch niet de kans krijgt ls je geen rijke achterban hebt..vind het dus niet logisch.

Alle leerplichtigen die er met de pet naar gooien, blijven zitten en uitvallen, kosten de gemeenschap ook geld, zonder diploma weinig toekomstperspectief, dus een langere weg met hogere kosten voor de gemeenschap.

Vind vrije mogelijkheid tot studie/ontwikkeling een basisrecht om gelijke kansen te krijgen om je leven vorm te geven en je steentje bij te dragen in de maatschappij....terugbetaling is dan levenslang middels je loonbelasting tot je ;) 80e als je met pensioen mag :o

Dus ik begrijp dat je wel 8000 euro per jaar kan betalen, maar wanneer de HBO gelden dan rond de 2000 euro zijn is dit verschrikkelijk? Dat snap ik niet helemaal.

Een student kan zijn roer nog steeds omgooien het kost alleen wat meer.

Heus niet alle banen vragen HBO geschoold personeel. Er zijn ook zat MBO banen te vinden. Of je dat werkt wilt doen is wellicht een ander verhaal.

Verder is je verhaal op enkele punten niet te volgen..

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 07:44

Magrathea schreef:
purny schreef:
Waterrekening omhoog
Energierekening omhoog
Btw omhoog

.. Inkomstenbelasting omlaag
Toeslagen die worden verhoogd
Waar woon je trouwens dat je huur zoveel stijgt? >;)

Als je niet wil zien waar je er iets voor terugkrijgt lijkt het inderdaad allemaal verschrikkelijk. :=

Overigens sta ik zeker niet achter de prioriteiten van deze begroting maar zo verschrikkelijk als het soms wordt geschetst is het nou ook weer niet

De eerste schijf daalt niet maar stijgt. En die 36 euro is het berekend over de 6 maanden. 1,4% van 442 euro
Toeslagen is leuk maar als je niet precies weet hoeveel je gaat verdienen in 2019 heb je een risico. Moet nu ook 79 euro van 2017 terugbetalen. Dus die laat ik liever zo staan.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 07:52

Wat ik vooral ook erg vindt is dat je overal leest dat er rekening mee wordt gehouden dat mensen allemaal een beter cao zouden krijgen. Ik zit denk ik in de verkeerde branche want na 4 jaar kregen we dit jaar een verhoging van 1% zou me niks verbazen als ze weer 4 jaar gaan wachten want de onderhandelingen lopen steeds stuk. En wat ik misschien dan extra krijg gaat weer weg aan de duurdere gemeentelijke belastingen, duurdere zorgpremie etc. Toeslagen vraag ik niet aan omdat mijn man zzper is en het dan zo lastig is te schatten qua inkomen.

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 08:23

MarlindeRooz schreef:
karuna schreef:
60/80 uur mag officieel niet eens trouwens. :+ Tenzij je eigen baas bent. Maar ook dat houdt geen mens jaren vol zonder schade.

En nee geen klaag klaar maar een simpele rekensom met feiten dat de cijfers over vooruitgang gewoon niet kloppen.

_O- mag niet?
Er is echt (bijna) niemand die 10k per maand verdient met 36 uurtjes werken.

En dat is inderdaad geen werken meer maar een way of life. Ik ken meerdere mensen met 6 nullen op de bank (mijn ouders niet hoor :+ ) of meer en die hebben daar allemaal hard en veel voor gewerkt. 60 uur per week is dan niks.

Nou inderdaad. De mensen die dat soort bedragen kunnen verdienen met maar 36 uur per week zijn schaars hoor.
Mijn vriend en ik hebben ook altijd zeer goed verdient maar 50/60 uur per week was dan echt geen uitzondering. En inderdaad het is een way of life. Met een 9-5 mentaliteit kom je daar niet. En dat is prima maar ga dan niet zitten piepen dat je minder te besteden hebt dan mensen die wel dat soort uren draaien. Mogen we er aub wat meer aan overhouden onder de streep?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 10:33

Ik doe gelukkig al goedkoop boodschappen, maar het zou bijna uitkunnen om naar Duitsland te rijden. Voor boodschappen en diesel. _O- Vanaf Zwolle. :roll:

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 10:57

Ik kan te voet naar Duitsland.. Maar op het moment zijn groente en fruit in Duitsland toch al snel een stuk duurder, dus ik weet niet of het echt loont.
Het bubbeltjeswater en bier zijn wel véél goedkoper in Duitsland, dus ik kom er regelmatig :Y)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 11:51

Grofweg minimaal 3% (+ gewone inflatie) duurder uit, ga er 0.9% op vooruit? Maak er maar minimaal 2.1% op achteruit van dus, want echt niet dat inkomen met 4+% zal stijgen. Inflatie moet afgetrokken worden van groeicijfers en ik heb heel sterk het idee dat dat voor het gemak vergeten is in de rekensommen van de overheid.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-18 12:19

Daar heb ik dus ook het vermoeden van. Mijn wao toename gemiddeld 4 euro per maand erbij ieder jaar of zo. Veel minder dan de bedragen dat dingen toenemen. En de laagste inkomensschaal krijgt geen voordeel helaas.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 12:46

Ook de inflatie is al meegenomen. Je kunt je ook gewoon niet willen neerleggen bij de berekeningen van mensen die weten waar ze het over hebben en klagen om het klagen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 12:58

Ja ik vind het ook heel bijzonder dat mensen klagen die geld KRIJGEN van de overheid. Je hoeft niet in Nederland te wonen he. Misschien dat je in een ander land een uitkering kan krijgen waar je vakanties, huisdieren, paarden etc van kan betalen. Net zoals hier. :=

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 13:59

robert45 schreef:
Indestal schreef:

Dus ik begrijp dat je wel 8000 euro per jaar kan betalen, maar wanneer de HBO gelden dan rond de 2000 euro zijn is dit verschrikkelijk? Dat snap ik niet helemaal.

Een student kan zijn roer nog steeds omgooien het kost alleen wat meer.

Heus niet alle banen vragen HBO geschoold personeel. Er zijn ook zat MBO banen te vinden. Of je dat werkt wilt doen is wellicht een ander verhaal.

Verder is je verhaal op enkele punten niet te volgen..

Waar zeg ik dat ik dat kan betalen? Vreemde aanname en duidelijk met een bepaalde instelling mijn bericht gelezen..en duidelijk weer een algemeen bericht persoonlijk maken...het negatieve spat er weer vanaf...maar ja als je niet jong meer bent en je hebt je job en alles is helemaal kids ok, dan snap ik wel dat het inlevingsvermogen mist om in te zien wat deze nieuwe regels voor invloed hebben op velen die met hun huidige opleiding niet aan de bak komt en een andere HBO opleiding niet kan betalen....juist in deze tijd waarin opleiding heel belangrijk is....

En wie bepaald voor een ander op welk niveau die moet gaan werken? Overigens spit de banen sites maar eens door dan zul je zien dat HBO werk en denk niveau of opleidingsniveau de boven toon voeren!

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 14:20

karuna schreef:
Mijn wao toename gemiddeld 4 euro per maand erbij

Laten we ons daar dan maar aan vasthouden Karuna :')

Ik wacht nog steeds op de enorme burgerverzet met aanslagen en gijzelingen in de 2e kamer enzo. Ook politie aan de kant van de burgers. Zolang dat niet gebeurt, hebben we het er maar mee te doen.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 14:30

Ik ben allang blij dat er daar mensen zitten die dat rotwerk willen doen, voor en namens ons allemaal.

Natuurlijk kun je het soms niet eens zijn met wat ze beslissen, of iets wat voor jou persoonlijk ongunstig uitpakt, maar daar heb je partijen en stemrecht voor. Ik geloof echt dat die mensen daar zitten om te doen wat voor ons, als samenleving, het beste is. Ook op de langere termijn. Ik ben blij dat ik het niet hoef te doen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 14:33

MarlindeRooz schreef:
Ja ik vind het ook heel bijzonder dat mensen klagen die geld KRIJGEN van de overheid. Je hoeft niet in Nederland te wonen he. Misschien dat je in een ander land een uitkering kan krijgen waar je vakanties, huisdieren, paarden etc van kan betalen. Net zoals hier. :=

Veel mensen krijgen dit van de overheid met een reden. En dat is vaak ziekte of onnodig werkloos. En deze groep word weer onnodig gepakt.
Ik krijg een wajong uitkering maar ik werk ook gewoon. Dus ik betaal net zoals iedereen belasting en andere posten.
Mensen die jaren hebben gewerkt en er door reorganisatie uit liggen. En die dan 55 plus zijn.
Hoe mensen overigens hier in Nederland een eigen paard kunnen betalen is mij een raadsel.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 16:13

tamary schreef:
Grofweg minimaal 3% (+ gewone inflatie) duurder uit, ga er 0.9% op vooruit? Maak er maar minimaal 2.1% op achteruit van dus, want echt niet dat inkomen met 4+% zal stijgen. Inflatie moet afgetrokken worden van groeicijfers en ik heb heel sterk het idee dat dat voor het gemak vergeten is in de rekensommen van de overheid.

De berekeningen worden niet door de overheid gemaakt maar door het CPB. En ik heb zo'n vermoeden dat ze daar redelijk goed weten hoe ze koopkrachtcijfers moeten berekenen.

Indestal schreef:
Waar zeg ik dat ik dat kan betalen? Vreemde aanname en duidelijk met een bepaalde instelling mijn bericht gelezen..en duidelijk weer een algemeen bericht persoonlijk maken...het negatieve spat er weer vanaf...maar ja als je niet jong meer bent en je hebt je job en alles is helemaal kids ok, dan snap ik wel dat het inlevingsvermogen mist om in te zien wat deze nieuwe regels voor invloed hebben op velen die met hun huidige opleiding niet aan de bak komt en een andere HBO opleiding niet kan betalen....juist in deze tijd waarin opleiding heel belangrijk is....

En wie bepaald voor een ander op welk niveau die moet gaan werken? Overigens spit de banen sites maar eens door dan zul je zien dat HBO werk en denk niveau of opleidingsniveau de boven toon voeren!

Heel veel mensen kiezen voor een studie omdat ze die studie leuk vinden, zonder na te denken over de kans op werk met die opleiding. Dan kan je achteraf gaan klagen dat je met je opleiding geen werk kan vinden en dan kan je van mening zijn dat de Nederlandse belastingbetaler ook nog maar even een tweede opleiding voor je gaat betalen (met de kans dat er weer niet gecheckt is of daar later werk mee te krijgen is). Of je kan van mensen verwachten dat ze voordat ze met een studie beginnen over dat soort toch wel belangrijke zaken als kansen op werk nadenken.