Studielening wordt weer duurder...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 10:07

Ja inderdaad := Of de salarissen van MBO-beroepen.

Wat ik ook wel hoor is dat op sommige plekken het niveau van de HBO's en uni's lager wordt gemaakt omdat mensen het anders niet kunnen halen. Nee goh niet iedereen hoeft het te kunnen halen.
Ik ben echt helemaal voorstander van selectie aan de poort. Mag overal wat mij betreft, ook de MBO's, dat als je automonteur wilt worden je eerst even mag laten zien dat je wat basiskennis hebt.
Op twee studies hier doen ze dat al, namelijk bouwkunde en industrieel ontwerpen. Dat zijn de wat creatievere studies, dus daar moet je als je door de eerste selectie heen bent nog een opdracht voor komen maken voor je definitief wordt toegelaten.

Shadow0

Re: Studielening wordt weer duurder...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 10:19

Er is al selectie aan de poort: je moet een diploma hebben of een toelatingsexamen hebben gehaald. Maar ik ben tegen het aanscherpen ervan, laat mensen de ruimte om zich te ontwikkelen, ook als ze niet aan het perfecte plaatje voldoen. Dat is niet alleen fijn voor de studenten die zich verrassend ontwikkelen - of zelfs voor de studenten die afhaken maar toch een paar belangrijke dingen hebben geleerd.. (Ik heb bijvoorbeeld mijn eerste studie niet afgemaakt maar heb enorm veel gehad aan wat ik daar geleerd heb.)
Maar het is ook beter voor het vak, want het risico van een vakgebied dat zich afsluit voor andere invloeden ligt op de loer. Als je scherp selecteert krijg je vooral mensen die een beetje hetzelfde zijn - dan mis je dus hele andere benaderingen, hele andere kritiek en dat is jammer want daar kun je van leren.

Verder wordt er snel gezegd dat als studenten ergens voor opkomen ze willen dat het makkelijker wordt. Maar mijn eigen ervaring is niet zo - de keren bv dat de studieraad druk zette op de docenten was niet om een vak makkelijker te krijgen, maar om een vak zo te krijgen dat studenten beter in staat zijn om de moeilijkheid te halen. Dus: helderheid over wat er verwacht wordt, redelijke termijnen voor indienen van de opdrachten en het nakijken (zodat je wat hebt aan de feedback), genoeg tijd voor de inhoud en niet teveel aan 'gedoe', tentamens die representatief zijn voor de stof en waarvan de vraagstelling niet onduidelijk is.

De 'oplossing' die er dan uitkwam was meestal wel dat bv de normering versoepeld werd, maar dat is alleen maar omdat er op dat moment niet veel mogelijkheden meer over zijn. Wat veel studenten willen is gewoon een goedgeorganiseerd vak dat goed te halen is. Dat hoeft niet makkelijk te zijn, maar het moet wel goed opgebouwd zijn. (Dus niet bijvoorbeeld eerst 3/4 van het vak bijna niets en dan in de laatste paar weken alle moeilijke stof er even doorheen jassen, zonder tijd om het je eigen te maken, er vragen over te stellen bij de werkcolleges etc...)

Het verlagen van het BSA vind ik trouwens ook meer dan redelijk: niet iedereen hoeft alles in hetzelfde tempo te doen. Je moet die vakken alsnog halen - maar als dat niet meteen lukt, nou ja, so what? Geef mensen een beetje de tijd, ook om van hun fouten te leren, te settlen in een nieuwe fase van hun leven, etc.

Iris965

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 10:23

Steeph schreef:
Als ik straks klaar ben met mijn studie, stap ik op een vliegtuig en ajuus :evaw: ik ga mijn kennis wel ergens anders inzetten

Naar Panama, hoef je je studieschuld niet terug te betalen :+

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 10:43

Ik wordt hier ook een beetje verdrietig van...

Heb daarnaast ook een vraagje. Ik studeer nu hbo, mijn laatste jaar (hoop ik dan :') ) en sinds juli leen ik ongeveer 250 euro bij omdat ik het anders niet meer redde. Ik wil misschien/waarachijnlijk door naar uni, maar dat zou ik dan dus onmogelijk kunnen betalen. Zou het dan beter zijn om nu (nu de rente dus nog zo weinig is) het volledige bedrag maar aan te vragen, zodat ik dat geld maar vast heb? Ik weet niet goed wat verstandig is.

Daarnaast zie je op facebook inderdaad vaak aan reacties voorbijkomen dat we dan maar minder moeten zuipen en meer moeten werken. Tja dat zuipen zo eens in de zoveel tijd, is mijn ontspanning. Gewoon even lekker nergens aan denken en lekker praten, dansem, etc. Als ik dat niet doe, dan kom ik helemaal overspannen thuis te zitten. En werken doe ik al zoveel ik kan, maar helaas kan dat niet erg veel naast een voltijds studie.

Ik zou dit jaar bestuur doen, maar heb toch afgezegd aangezien ik bang ben dat ik het anders niet red qua geld en tijd voor mijn studie. Vind ik héél erg jammer! En ik hoop het dan ook volgend jaar wel te mogen en kunnen doen. Commissie probeer ik wel nog te doen. En daar leer je ook al ontzettend veel van. Veel mensen die dat niet begrijpen en onderschatten. Om vervgens te zeggen dat ik dat dan beter kan laten vallen om nog een paar uurtjes extra te werken...

Ik heb ook heel erg mijn eigen plekje nodig eogenlijk, aangezien ik heel erg bots met mijn vader. Ik ben toen bijna het huis uit gegaan, maar het gebrek aan geld heeft md tegengehouden. Als er een mogelijkheid was tot aanvullende beurs, had het al beter gegaan, maar die krijg ik niet omdat mijn vader genosg verdient. Ja, leuk, maar ik krijg dus niets van hem.

love_mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 10:44

Ik zit nu in het laatste jaar van mijn mbo en het plan was eigenlijk om hierna nog een HBO studie te gaan doen.

Alleen ben ik steeds meer aan het twijfelen, omdat ik eigenlijk niet wil beginnen met een grote schuld. Nu word alles voor mij nog een gift, enkel het kleine beetje wat ik bijleen moet ik terug betalen.

melissac

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 10:56

Ik ben voor de 2e keer aan een nieuwe MBO niveau 3 studie begonnen.
Mijn vader kan niet voor 2 kinderen alles betalen en het hele huis onderhouden dus heb ik juist met hem afgesproken dat ik mijn studie zo veel mogelijk zelf betaal. Ik moet dus ook geld lenen van duo omdat ik te druk bezig ben door de weeks met school waardoor ik in het weekend alleen kan werken, nu heb ik een baan maar doordat ik een blessure aan m'n enkel heb en dus niet teveel mag lopen (ik werk in de horeca) moet ik dus een andere baan zoeken of meer gaan lenen. Eigenlijk leun in financieel toch nog veel op m'n vader want ik kan op dit moment niet alles meer zelf betalen of ik moet bij gaan lenen (mijn moeder verdient te weinig om ons echt te kunnen onderhouden, ze kan de allimentatie voor m'n broertje meestal ook niet betalen dus daar hoef ik ook niks aan te gaan vragen.) Eerst was het probleem natuurlijk minder erg omdat je rente vrij kon lenen, nu wordt bijna mijn schuld verdubbeld. Ik heb een niveau 2 diploma dus ik kan elk moment zeggen dat ik wil stoppen maar toch heb ik liever mijn niveau 3 en 4 diploma er bij. Als dit zo blijft denk ik dat ik stop als ik mijn niveau 3 diploma heb.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 11:10

Ik wordt eigenlijk gewoon een beetje kwaad van al die mensen (politici in kluis) die denken dat het allemaal zo makkelijk is en dat 'als ik het kan de rest het ook kan'.

Ik heb een studie met ongeveer 40 contacturen in de week en daarnaast wordt er van me verwacht dat ik me meng in projecten binnen en buiten school. Dit betekent dat ik in de eerste 2 jaar ongeveer 50-60 uur met mijn studie bezig was (naast verslagen en dergelijke). Niet erg, want ik doe het voor m'n lol, maar daarnaast kan ik gewoon niet meer werken. Al had ik de tijd, dan miste ik totaal de mentale energie na zo'n lange week.

Nu zit ik in het derde jaar (yay!) en ben ik bezig met mijn eerste echte stage en ook hier maak ik gemiddeld 50 uur per week (sommige weken veel meer en anderen iets minder). Mijn stage vergoeding is niet je van het, maar daar heb ik zelf voor gekozen toen ik naar dit bedrijf ging, maar ook nu heb ik dus geen tijd om te werken.

Inmiddels heb ik een dijk van een studieschuld en omdat ik al eerster 2 studies heb uitgeprobeerd, waar ik ronduit ongelukkig van werd, houdt per komende maand ook het een en ander op. Mijn motto is nog steeds: liever beginnen met een dijk van een schuld, maar wel iets kunnen doen dat ik ECHT leuk vind. Die enorme studieschuld (die ik dus nu al heb) neem ik dus voor lief, maar gelukkig wordt ik er zeker niet van.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 11:12

Wat de zuipende student betreft, ik denk dan ook altijd maar, mensen in de bijstand mogen ook vakantiegeld. En als student ben je nog actief bezig om jezelf een goede plek op de arbeidsmarkt te geven later, dat valt niet van iedereen in de bijstand te zeggen.

@Shadow, maar ik vind wel dat er momenteel juist teveel gegeneraliseerd wordt. Iedereen met een VWO-diploma waar wiskunde, natuurkunde en meestal ook scheikunde op staat kan zich aanmelden bij de TU, en je moest eens zien wat de uitval is aan het begin van het jaar. Dan vraag ik me toch af of je je wel echt verdiept hebt.
Wat je bij bouwkunde en IO hier ook wel echt ziet is dat sinds die creatieve opdrachten er zijn het aantal aanmeldingen is verminderd maar ook de uitval. Dan lijkt het erop dat de mensen die net iets harder hebben moeten werken toch wel binnenkomen en degenen die toch wel gingen uitvallen direct al voor iets anders kiezen.

Het is misschien niet op elke studie van toepassing (werktuigbouwkunde is zo breed, daar past iedereen wel in) maar ze doen nu bijv ook een soort basistoets wiskunde in het eerste jaar. Waarom die niet naar voren verplaatsen? Als je bepaalde wiskunde niet beheerst begin je al direct met een achterstand, dat is in niemands voordeel. Dat heeft weinig te maken met dat je een andere kijk op zaken hebt, maar gewoon basiskennis die elke ingenieur die hier afstudeert zal moeten hebben.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 11:27

Magrathea, is het nodig om zo'n steek naar de bijstand te maken?

Verder: waarom zou het erg zijn dat er veel mensen uitvallen? We doen alsof dat een probleem is maar waarom? Ookk foute inschattingen kunnen heel leerzaam zijn. Bedenk dat jongeren hun keuze moeten maken op basis van bijna niks en zeker niet zomaar veel levenservaring. Een deel van de jongeren weet al waar ze heen willen, en kan dat aan, en dat is prima. Een deel ook niet, maar waarom zou dat niet prima zijn? Dat is ook deel van je ontwikkeling.

En ook wat wiskunde ben ik het er niet mee eens. Niet iedereen is hetzelfde. Een opleiding is niet bedoeld om mensen te weren of af te wijzen maar om mensen kennis te geven. Als je dat allemaal dichttimmert met examens, dan ben je alleen aan het kijken wat iemand al aan kennis heeft, ipv het zelf te delen. Ik vind dat een bijzonder gesloten opvatting van onderwijs. Maak dat onderwijs juist open - en laat allerlei mensen kennis nemen van zaken. Als ze zakken voor de tentamens, of die tentamens niet halen, nou prima, dan niet. Maar dan nog hoeft het geen verspilde moeite te zijn. Ik heb het vak dynamica uiteindelijk nooit gehaald, maar ik heb er toch veel van geleerd.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 11:59

Magrathea schreef:
Sunnda schreef:
Maar we hebben het dus over 12 euro per maand meer betalen uiteindelijk.

Is dat echt zo wereldschokkend? :)

Goed verhaal, laten we even een rekensommetje maken.

12 euro per maand over een afbetalingsperiode van 35 jaar. Dat komt totaal op 12x12x35 = €5 040 euro extra afbetalen. Dit is dus rente hè, niks geld dat je hebt kunnen investeren in jezelf, je studie, of waar je verdorie boodschappen van hebt kunnen doen zodat je nog een beetje gezond kon eten in deze slopende periode.
Ik geloof dat ze uitgingen bij het gemiddelde bedrag van een afbetaling van 73 euro per maand. 5040/73/12 = 5,75 jaar. Ofwel 5,75 jaar dat je eerder klaar kan zijn met afbetalen, en eindelijk op je 55e je eerste eigen huis kunt kopen :o

Het gaat trouwens niet eens om die 5 040 euro, maar het feit dat het hoger onderwijs er nog NIETS van terug heeft gezien. Hoe gemotiveerd gaan mensen ooit nog zijn om te studeren als de overheid in niets laat merken dat er behoefte is aan deze mensen, of dat het gewaardeerd wordt dat ze die investeringen in zichzelf hebben gedaan.

Ik ben gek op goede verhalen. :D

5000 euro op je werkbare leven is toch niets. Dat betaal je in 5 maanden af als je een hbo hebt gedaan en gaat verdienen als fulltimer.

12 euro per maand hoef je uiteindelijk ook niets om te laten als het goed is.

Feit is dat er zo langzamerhand een probleem duidelijk wordt wat alleen maar groter zal worden en waar nog niemand een goed antwoord op weet.
-We willen allemaal goed onderwijs: kost de overheid veel geld.
-We willen allemaal goede gezondheidszorg, kost de overheid veel geld.
-We willen allemaal veiligheid: defenstie en politie kosten veel geld.
-we willen allemaal sociale zekerheid:
Kost de overheid veel geld.
-we willen dat iedereen (dus ook bijvoorbeeld de statushouders) hiervan gebruik kunnen maken, kost veel geld.
-we willen woningen, kost de overheid veel geld.

Het hele principe rond de verzorgingsstaat heeft als basis dat de kosten en de opbrengsten van de overheid in balans zijn om dit mogelijk te maken en te laten blijven.

Momenteel is er een onbalans, die zoals het ernaar uitziet de komende jaren alleen maar groter zal worden.
Het aantal mensen dat gebruik maakt van de sociale voorzieningen groeit enorm door de vergrijzing en de instroom van vluchtelingen, daartegenover staan minder werkenden en dus minder inkomsten plus een hele veranderende arbeidsmarkt door bijvoorbeeld de opkomende technologie.

Ik zou niet piepen over 12 euro, maar studeren wat je studeren kan en zorgen dat je heel goed voor jezelf kunt zorgen. Want je kunt er wel een beetje vanuit gaan dat worden zoals het was niet meer aan de orde is.
En misschien alleen maar slechter.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 12:06

Goede publieke voorzieningen kosten nou ook weer niet zoveel geld: dat kregen we 20 jaar geleden ook voor elkaar en sindsdien is onze economie gegroeid. Dus dat kunnen we nog steeds regelen als we dat willen.

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 12:10

Zo jammer dit.. Eerst de basisbeurs afschaffen, nu dit :/ Ik ben in ieder geval blij dat ik nu met een studie ben begonnen, maar ik merk nu al dat het zelfs zonder zo'n belachelijk rentepercentage nog veel gaat worden.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 13:22

Langzaamaan wordt alles kapot gemaakt in dit land, maar er is wel geld voor het afschaffen can de dividentbelasting voor de vriendjes van Rutte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 13:37

Loretta schreef:
Langzaamaan wordt alles kapot gemaakt in dit land, maar er is wel geld voor het afschaffen can de dividentbelasting voor de vriendjes van Rutte.

:(

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 15:38

Ik word hier echt onwijs moedeloos van, enorm demotiverend om door te studeren... want ja dan heb je in plaats van 10k opeens 20 of 30k schuld. Ik merk dat vooral de oudere generatie altijd het gooit op 'maar je gaat later toch geld verdienen' en 'je kan nu toch ook ernaast werken'. Over dat laatste is natuurlijk al heel wat gezegd, maar ik weet gewoon niet waar ik de tijd vandaan moet halen. Niet omdat dit niveau te hoog voor me is, maar ik wil mezelf graag mentaal goed houden en dat betekent bijvoorbeeld iedere dag 8 uur slapen. Mijn stage is 40 - 60 uur in de week, onbetaald gezien het een universitaire stage betreft. Ik word hiervoor beoordeeld en het weegt zwaar mee op mijn gemiddelde. Ik kan dus niet moe aankomen zetten of te laat of eerder weg want ik moet werken. Dan blijft voor mij de optie over om op zaterdag te werken, maar ik moet ook nog ergens voor mijn vak leren. Al met al is er bar weinig tijd en alles moet snel en super strak gepland. Ik kan me eerlijk gezegd niet eens herinneren wanneer ik voor het laatst een feestje heb bijgewoond :+, want ik heb letterlijk nooit ergens tijd voor.

En dan mijn andere punt 'Je gaat later een hoop geld verdienen', ja later als ik groot ben, hopelijk zonder burnout of andere lichamelijke klachten van stress, als ik de selectie van mijn master ben doorgekomen, de selectie van masterstage 1 en masterstage 2 en dan doorga voor PhD, ja dan verdien een hoop geld. Maar tegen die tijd is het ook wel goed voor je ontwikkeling als je niet meer bij je ouders woont, wellicht denk je al na over kinderen (je gaat immers als richting de 30) en droom je van een eigen huis ergens. Oh wacht, dan heb je nog 30k achter je hangen waardoor je dat soort keuzes opeens bewust moet gaan uitstellen...

Ik ben heel blij dat als ik het nodig heb, mijn ouders me financiaal kunnen steunen. Studeren wordt een elitesport en dat is een slechte ontwikkeling vind ik.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 15:53

Studeren wordt voor mensen die het echt heel graag willen. En die die e12,- per maand in een groter perspectief kunnen zien.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 16:01

Citaat:
Ja inderdaad := Of de salarissen van MBO-beroepen.

Laten we inderdaad hier mee beginnen. Ik ben afgestudeerd op mbo 4, werk in de sector waar ik voor gestudeerd heb en krijg gemiddeld genomen een "super" salaris voor dit niveau. Ondanks dat kan ik met een 40 urige werkweek een hypotheek van nog geen 50.000 krijgen. Echt om van te huilen.
Ze willen dan misschien meer mbo'ers, maar dat gaat hem zo niet worden.
Ik zit er inmiddels aan te denken om toch een hbo te starten en mijn fantastische baan op te geven, maar als ik dit zo lees.. is ook dat misschien niet heel verstandig meer.
Zwerver worden dan maar? _O- (grapje natuurlijk)

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 16:19

KimD schreef:
Terwijl 'onze' generatie echt ging werken om de studie te betalen en liever niet deed lenen. En al zeker niet lenen om te 'sparen'.

Ik ben 5 jaar ouder dan jij en in 'mijn' generatie hadden we én stufi én werdt er volop bijgeleend.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 16:27

FelineNanet schreef:
Ik word hier echt onwijs moedeloos van, enorm demotiverend om door te studeren... want ja dan heb je in plaats van 10k opeens 20 of 30k schuld. Ik merk dat vooral de oudere generatie altijd het gooit op 'maar je gaat later toch geld verdienen' en 'je kan nu toch ook ernaast werken'. Over dat laatste is natuurlijk al heel wat gezegd, maar ik weet gewoon niet waar ik de tijd vandaan moet halen. Niet omdat dit niveau te hoog voor me is, maar ik wil mezelf graag mentaal goed houden en dat betekent bijvoorbeeld iedere dag 8 uur slapen. Mijn stage is 40 - 60 uur in de week, onbetaald gezien het een universitaire stage betreft. Ik word hiervoor beoordeeld en het weegt zwaar mee op mijn gemiddelde. Ik kan dus niet moe aankomen zetten of te laat of eerder weg want ik moet werken. Dan blijft voor mij de optie over om op zaterdag te werken, maar ik moet ook nog ergens voor mijn vak leren. Al met al is er bar weinig tijd en alles moet snel en super strak gepland. Ik kan me eerlijk gezegd niet eens herinneren wanneer ik voor het laatst een feestje heb bijgewoond :+, want ik heb letterlijk nooit ergens tijd voor.

En dan mijn andere punt 'Je gaat later een hoop geld verdienen', ja later als ik groot ben, hopelijk zonder burnout of andere lichamelijke klachten van stress, als ik de selectie van mijn master ben doorgekomen, de selectie van masterstage 1 en masterstage 2 en dan doorga voor PhD, ja dan verdien een hoop geld. Maar tegen die tijd is het ook wel goed voor je ontwikkeling als je niet meer bij je ouders woont, wellicht denk je al na over kinderen (je gaat immers als richting de 30) en droom je van een eigen huis ergens. Oh wacht, dan heb je nog 30k achter je hangen waardoor je dat soort keuzes opeens bewust moet gaan uitstellen...

Ik ben heel blij dat als ik het nodig heb, mijn ouders me financiaal kunnen steunen. Studeren wordt een elitesport en dat is een slechte ontwikkeling vind ik.

Nou dit inderdaad. Ik ben van de ''oudere'' generatie (34) maar ik snap je heel goed hoor.
Ik heb soms ook het idee dat bij lange na niet iedereen met een universitaire opleiding flink verdient. En als je dan start met een studieschuld van soms wel 60.000 (schijnt uit een eerder topic geen uitzondering te zijn).
Echt motiverend is dat dan niet om een universitaire studie te volgen.

En als je ouders dan ook niet bij kunnen of willen dragen is dat gewoon bijna niet te doen. Daarom vind ik het ook belachelijk dat de aanvullende beurs berekend wordt aan de hand van het inkomen van de ouders. Ik lees hier toch veel dat ouders wel kunnen bijdragen, maar dit niet willen.

Sowieso draait alles maar om prestatie en targets halen. De druk op studenten lijkt gewoon steeds groter te worden. Ik heb die druk gelukkig nooit gevoeld. Het is ook niet voor niets dat er steeds meer jongeren zijn met een burn out of depressie. Ik vind dat echt schrijnend. Maar ik heb ook wel het idee dat er erg neergekeken wordt op een MBO opleiding. Maar als ik dit soort dingen allemaal lees, hoop ik eigenlijk dat mijn kinderen gewoon een leuke MBO studie of eventueel een HBO studie gaan doen.

Ik ben dan praktisch opgeleid (vind het woord laagopgeleid erg denigrerend) en mijn man ook, beide 4 jr. MBO en wij zijn echt prima terecht gekomen. Studiekosten waren natuurlijk veel lager en de studieduur ook. Met onze 20 jaar werkten wij al. Ik eerst voor een baas, mijn man gelijk een eigen onderneming. Met mijn jaar 23 werd onze eerste geboren en na de tweede heb ik ontslag genomen en ben ik in onze eigen onderneming gaan werken.
Allebei zonder studieschuld kunnen beginnen en tot op de dag van vandaag geen enkele schuld.
Een oud klasgenoot van mij is universitair opgeleid. Heel knap, zij is bij mij op het MBO begonnen, daarna jaar HBO en door naar de uni. Ook in de USA een jaar uni gevolgd. Eer eer zij aan haar werkend leven kon beginnen hadden wij al een leuk spaarcentje en zij een flinke studieschuld.

Als ik nu kijk naar onze levens en onze woonsituatie en die van haar en haar partner, kan ik niet echt zeggen dat zij een veel luxer leventje leiden. Ik weet natuurlijk niet wat zij precies verdienen en of zij een hypotheek hebben en hoe hoog deze is. Daarnaast ligt haar stresslevel erg hoog, er wordt enorm veel van haar gevergd op haar werk. Zij is nu ook 34 en de baan die ze heeft, daar moet ze fulltime voor werken. Zelfs 4/5 werkweek is geen optie. Daardoor stelt zij kinderen nog even uit. Ze heeft niet voor niets zo lang gestudeerd.

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 16:43

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 16:55

Kanzi schreef:

Wat wil je hier mee zeggen?
De studenten die in college jaar 16/17 en 17/18 zijn begonnen hebben geen basisbeurs meer, er is in die jaren geen geld geïnvesteerd in het onderwijs (zoals beloofd), én geen halvering van het vollege geld. Wij vallen precies óveral tussen én mogen straks ook nog dealen met de hoge rente...

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 16:57

Steeph schreef:
Kanzi schreef:

Wat wil je hier mee zeggen?
De studenten die in college jaar 16/17 en 17/18 zijn begonnen hebben geen basisbeurs meer, er is in die jaren geen geld geïnvesteerd in het onderwijs (zoals beloofd), én geen halvering van het vollege geld. Wij vallen precies óveral tussen én mogen straks ook nog dealen met de hoge rente...

De rente geldt toch pas voor start studies 2019 of 2020? Mag ik hopen, anders zijn onze jaren echt gewoon slecht af :n

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 17:09

Zo wordt er toch geld terug geïnvesteerd in het onderwijs?
In ieder geval de kosten een stukje omlaag.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 17:39

Ja 1x 1000 euro... kan beter in de kwaliteit worden gestopt. Zos universitaire docenten lessen Engels geven. Want alles moet tegenwoordig Engels, maar wat spreken veel dat belabberd.

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 19:08

Kanzi schreef:
Zo wordt er toch geld terug geïnvesteerd in het onderwijs?
In ieder geval de kosten een stukje omlaag.

"Zo"? Welke investering?

Citaat:
De beloofde miljardeninvestering is niet gedaan
De 1 miljard euro die bespaard werd met de afschaffing van de basisbeurs is nog steeds niet geïnvesteerd in het hoger onderwijs. In 2026 komt er naar verwachting eenmalig een bedrag van 820 miljoen euro vrij. Een deel van dit geld, 200 miljoen euro, wordt vrijgemaakt door een geplande bezuiniging op de ov-studentenkaart.

https://www.nu.nl/binnenland/5436263/st ... -niet.html