Plussize model op voorkant Cosmopolitan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 15:53

Maar het is toch eigenlijk idioot om maat 38 plussize te noemen :+

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 15:53

Waarom zou dat niet mogen? Net of die vrouw met wat extra gewicht opeens minderwaardiger is? Het is echt niet zo dat mensen dit dan als voorbeeld gaan nemen en zich allemaal vol gaan vreten. Al had een maatje minder misschien iets beter geweest. Maar goed, ik vind dit niet een lelijke vrouw ook al heeft ze veel overgewicht. Dus op zich snap ik de keuze wel.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 15:54

quera schreef:
Mars schreef:
Maar zulk extreem overgewicht van alleen medicatie? Medicijnen, schildklier etc wordt vaak aangevoerd zodra het om overgewicht gaat maar dat is gewoonweg in het meerendeel van de gevallen niet de hoofdoorzaak.
Meer eten dan je verbrand is dat wel maar er lijkt wel een taboe op te rusten om dat te noemen.

Ik vind mensen met een gezonde verhouding tussen lengte/gewicht het mooiste om naar te kijken. Of dat dan neerkomt op een maat 36 of 42 vind ik minder interessant. En ik ben zelf ook ooit 30kg te zwaar geweest dus weet echt wel wat t is om overgewicht te hebben plus wat t is om af te vallen. Maar waar een wil is is ook een weg.

Tot je erachter komt dat je moeilijk tot niet afvalt.
Ik kan je vertellen dat dat behoorlijk frustrerend is.

En je denkt dat ik dat in mijn reis om +30kg kwijt te raken nooit mee heb gemaakt? Dat is ook heus met ups en downs gegaan hoor. Ja heel frustrerend als je je best doet en die weegschaal blijft maar hangen. Maar weer een zak chips pakken of een koektrommel leeg eten gaat dan ook niet helpen.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 15:54

Mars schreef:
Maar zulk extreem overgewicht van alleen medicatie? Medicijnen, schildklier etc wordt vaak aangevoerd zodra het om overgewicht gaat maar dat is gewoonweg in het meerendeel van de gevallen niet de hoofdoorzaak.
Meer eten dan je verbrand is dat wel maar er lijkt wel een taboe op te rusten om dat te noemen.

Ik vind mensen met een gezonde verhouding tussen lengte/gewicht het mooiste om naar te kijken. Of dat dan neerkomt op een maat 36 of 42 vind ik minder interessant. En ik ben zelf ook ooit 30kg te zwaar geweest dus weet echt wel wat t is om overgewicht te hebben plus wat t is om af te vallen. Maar waar een wil is is ook een weg.

Ja zulk extreem overgewicht kan je krijgen van medicatie. Heb er zelf ervaring mee ben 30 kilo aangekomen door het gebruik van risperidon. En ben echt niet meer gaan eten eerder minder. Het zal je verbazen wat medicatie voor schade toe kan brengen.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 15:55

Obesitas kan, net als anorexia, worden gezien als eetstoornis. En bij beide zijn er ook andere achterliggende (psychologische en/of lichamelijke) oorzaken. Ik denk dat je beide niet moet promoten. Maar een gezond gewicht en gezonde levensstijl wel. Te dik of te dun zijn is nou eenmaal niet goed voor je.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 15:55

quera schreef:
Maar het is toch eigenlijk idioot om maat 38 plussize te noemen :+

Eigenlijk wel ja. Maar maat 32-34 is de norm. 38 is gewoon al plus size.
Ik zou 34-36-38 als normaal willen zien en daarboven plus size. Maar ja.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 15:58

Paardenfann4 schreef:
Waarom zou dat niet mogen? Net of die vrouw met wat extra gewicht opeens minderwaardiger is? Het is echt niet zo dat mensen dit dan als voorbeeld gaan nemen en zich allemaal vol gaan vreten. Al had een maatje minder misschien iets beter geweest. Maar goed, ik vind dit niet een lelijke vrouw ook al heeft ze veel overgewicht. Dus op zich snap ik de keuze wel.

Sorry, ik snap echt je redenatie niet. Tenminste, ik ga er vanuit dat je op mij reageert.
Als we het 1 afkeuren, waarom moeten we dan het andere (ongezonde) extreme wel goedkeuren? Natuurlijk verandert een schoonheidsideaal niet van 1 cover, wel verandert het schoonheidsideaal door nieuwe rolmodellen. Dat duurt langer dan 1 cover maar is wel een beweging die in gang is gezet ondertussen. Extreem zware modellen worden langzaam normaler, omdat men zich wil afzetten tegen de magere modellen die jaren terug de norm waren. Het lijkt me goed om nu niet weer de andere kant op te vliegen en dus dit soort extreem ongezonde figuren de norm te laten worden.
Dat zegt niks over of zij minderwaardig is, net zo goed als dat iemand die mager is ook niet minderwaardig is. Het moet alleen niet het nieuwe schoonheidsideaal worden en dus niet gepromoot worden. Zet een normaal postuur op de foto of een afspiegeling van de samenleving. Niet van het ene in het volgende extreme. Dat is wat er nu gebeurt.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 15:59

Emmaa_ schreef:
Misschien is het wel een idee om termen als gratenpakhuis of nijlpaard te proberen te vermijden in zo'n topic. Dan blijft het een gesprek waar iedereen zich welkom voelt.

Inderdaad. Sorry zeggen tegen mensen die zich erdoor gekwetst voelen, zou charming zijn.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 15:59

Maar waarom maakt iedereen zich druk of andermans gewicht.... ik snap dat echt niet!

Of iemand nu maat 34 heeft of maat 52 heeft who cares, ieder zijn ding.

Ik maak mij alleen druk over mijn eigen gewicht, iets wat ik zelf onder controle heb en ik geef
er echt geen reet om wat een ander van mijn figuur vindt, zolang ik er zelf maar tevreden mee ben :)

Ik vind dat alle maten op een cover kunnen, iedereen is anders en niemand is perfect!
Mooi als dat geaccepteerd wordt...
Mag iemand daar iets van vinden...Ja dat mag, maar dat is een persoonlijke smaak/mening.

Als mensen elkaar accepteren zoals ze zijn, dan is de wereld een stuk mooier en makkelijker, zonder oordelen!

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 16:02

[quoteMars"]
quera schreef:
Mars schreef:

En je denkt dat ik dat in mijn reis om +30kg kwijt te raken nooit mee heb gemaakt? Dat is ook heus met ups en downs gegaan hoor. Ja heel frustrerend als je je best doet en die weegschaal blijft maar hangen. Maar weer een zak chips pakken of een koektrommel leeg eten gaat dan ook niet helpen.[/quote]
Een dipje in het afvallen is iets anders als het gewoon niet kunnen.

Ik heb enorm veel dieeten geprobeerd, levensstijl veranderen,sporten enz enz. Zelfs toen ik in opleiding van het leger zat bleef ik te zwaar.
Ik val af tot een bepaald gewicht en dan zegt mijn lichaam doeiiii :evaw:

En wie zegt dat ik dan weer een zak chips leeg eet of de koektrommel?

Ik eet nu gewoon normaal met inderdaad een snack enz. Maar ook veel groente en fruit.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 16:03

Ik denk niet dat dit het nieuwe schoonheidsideaal gaat worden hoor. Dit zal niet meer dan een eenmalige actie zijn om wat aandacht te trekken. Dat is zeer goed gelukt. Voor de rest heb ik hier nog geen lang topic gezien met magere modellen wat ongezond is, maar nu 1 zo'n vrouw op de cover staat hebben we in no time een topic met al 5 pagina's. Blijkbaar worden dikkere mensen nog steeds niet getolereerd en mogen ze niet op een foto van een blad staan.
Laatst bijgewerkt door Paardenfann4 op 06-09-18 16:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 16:03

Wat ik ergens wel "grappig" vind, is dat modellen met een zorgwekkend laag gewicht jaren lang de mode-industrie vertegenwoordigd hebben en dat dit jaren lang getolereerd werd (met hier en daar een klein tegengeluidje). Maar zodra er iemand met obesitas op een cover staat is de wereld te klein, is het ongezond etc. etc.

Het heeft op mij als jong meisje vroeger enorm veel indruk gemaakt dat alle modellen zo ontzettend mager werden. En bij mij is op zeer jonge leeftijd ook het idee ontstaan dat een dergelijk mager figuur was hoe je eruit hoorde te zien en dat dit van je werd verwacht. Van mode tijdschriften tot films: vrijwel alle succesvolle vrouwen waren mager. Nu zijn de vollere dames in opkomst en begint iedereen te piepen. Ik kan me persoonlijk niet voorstellen dat, met Tess op de cover, de jonge generatie denkt: hee, we moeten er allemaal zo uit zien. Maar juist: je kunt met een dergelijke kledingmaat ook succesvol zijn en jezelf accepteren. Zou je er uit gezondheidsaspect iets aan moeten doen: ja, dat vind ik wel. Maar in je weg daarnaartoe mag je wel van jezelf houden en succesvol zijn. Je leven hoeft niet stil te staan omdat je geen maat 40 hebt. Dat is wat deze cover met Tess voor mij uitstraalt.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 16:05

Mars schreef:
quera schreef:

En je denkt dat ik dat in mijn reis om +30kg kwijt te raken nooit mee heb gemaakt? Dat is ook heus met ups en downs gegaan hoor. Ja heel frustrerend als je je best doet en die weegschaal blijft maar hangen. Maar weer een zak chips pakken of een koektrommel leeg eten gaat dan ook niet helpen.

At ik die koektrommel maar leeg dan wist ik wat mijn probleem was. Ik doe heel hard mijn best om af te vallen maar ik val 3 kilo af en kom er weer 6 aan en dat allemaal zonder verandering in mijn beweging en eten.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 16:06

AD of anti psychotica staan er idd om bekend dat je er van aan kan komen. Dat lijkt me heel frustrerend.

Ik ben zelf 20 kg afgevallen. Heb geen aandoeningen en gebruik geen medicatie. Maar het ging echt niet vanzelf en ik heb ook geregeld gedacht waarom doe ik dit. Afvallen is gewoon een proces wat niet vanzelf gaat en ook als het er af is blijft het hard werken.

QueenE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 16:08

Mars schreef:
Tess Holliday vind ik niet mooi, hoeft ook niet op de cover van mij want het is ongezond dik. Ongezond dun hoeft voor mij net zo goed niet.

Ik snap ook niet waarom de extremen opgezocht moeten worden bij dergelijke bladen. Plaats mensen met een gezond BMI, een rolletje, streepje, litteken of deukje hebben we allemaal wel. Mag van mij ook veel minder aan geshopt worden. Maar dit soort overgewicht of flink ondergewicht hoeft niet gepromoot wat mij betreft.

Helemaal mee eens! Ik vind dit ook geen plussize model. Dit is echt morbide obesitas en dat hoef je imo geen podium te geven, om welke reden dan ook dat zij zo dik is.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 16:08

Paardenfann4 schreef:
Ik denk niet dat dit het nieuwe schoonheidsideaal gaat worden hoor. Dit zal niet meer dan een eenmalige actie zijn om wat aandacht te trekken. Dat is zeer goed gelukt. Voor de rest heb ik hier nog geen lang topic gezien met magere modellen wat ongezond is, maar nu 1 zo'n vrouw op de cover staat hebben we in no time een topic met al 5 pagina's. Blijkbaar worden dikkere mensen nog steeds niet getolereerde en mogen ze niet op een foto van een blad staan.

Sorry, ik ben het gewoon echt niet met je eens. De ommezwaai van modellen die graatmager zijn is al geweest, we bewegen langzaam de andere kant op. Als zo'n model weer terug zou komen op de cover zou daar absoluut op gereageerd worden. Het schoonheidsideaal ligt alleen nog steeds bij "behoorlijk mager". Maar we zijn al van absurd anorectisch dun naar relatief "gezond slank" en "sportief slank" gegaan als je de covers bekijkt (bijvoorbeeld op de catwalk en fashionwereld is dat nog anders). Ik zie geen reden weer door te slaan de andere kant op.

W.b. Je laatste zin: ik vind een verschil tussen "tolereren" en als uiterlijk voorbeeld stellen. Ik vind dat zulk extreem overgewicht niet als normaal gezien moet worden nee. Het is gewoon een ongezonde situatie en die hoeven we niet goed te praten.
Net zoals we roken niet hoeven goed te praten. Dat betekend niet dat ik een roker niet tolereer, je hoeft het alleen niet te promoten door een rokende vrouw op de cover te zetten. Daar zit een heel groot verschil tussen.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 16:09

SusanH schreef:
AD of anti psychotica staan er idd om bekend dat je er van aan kan komen. Dat lijkt me heel frustrerend.

Ik ben zelf 20 kg afgevallen. Heb geen aandoeningen en gebruik geen medicatie. Maar het ging echt niet vanzelf en ik heb ook geregeld gedacht waarom doe ik dit. Afvallen is gewoon een proces wat niet vanzelf gaat en ook als het er af is blijft het hard werken.

Maar dat is aankomen voor sommigen ook, so be it...

Mensen zouden eens op moeten houden zich te verdedigen tegenover een ander (ik zie het in dit topic ook veel)
De enige die tevreden met zichzelf moet zijn ben je zelf, al die oordelen van anderen daar heb je toch geen invloed op.
Maar misschien is dat ook een proces om jezelf en anderen te accepteren hoe ze zijn, van binnen en van buiten.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 16:10

Frummels schreef:
Wat ik ergens wel "grappig" vind, is dat modellen met een zorgwekkend laag gewicht jaren lang de mode-industrie vertegenwoordigd hebben en dat dit jaren lang getolereerd werd (met hier en daar een klein tegengeluidje). Maar zodra er iemand met obesitas op een cover staat is de wereld te klein, is het ongezond etc. etc.

Het heeft op mij als jong meisje vroeger enorm veel indruk gemaakt dat alle modellen zo ontzettend mager werden. En bij mij is op zeer jonge leeftijd ook het idee ontstaan dat een dergelijk mager figuur was hoe je eruit hoorde te zien en dat dit van je werd verwacht. Van mode tijdschriften tot films: vrijwel alle succesvolle vrouwen waren mager. Nu zijn de vollere dames in opkomst en begint iedereen te piepen. Ik kan me persoonlijk niet voorstellen dat, met Tess op de cover, de jonge generatie denkt: hee, we moeten er allemaal zo uit zien. Maar juist: je kunt met een dergelijke kledingmaat ook succesvol zijn en jezelf accepteren. Zou je er uit gezondheidsaspect iets aan moeten doen: ja, dat vind ik wel. Maar in je weg daarnaartoe mag je wel van jezelf houden en succesvol zijn. Je leven hoeft niet stil te staan omdat je geen maat 40 hebt. Dat is wat deze cover met Tess voor mij uitstraalt.

Maar juist wat jij zegt begrijp ik niet. Waarom zou je dat nu de andere kant op willen laten slaan? Dit is geen maat 40, dit is extreem morbide obesitas. We zijn juist aan het terugkomen van de zorgwekkend lage gewichten en slaan nu de andere kant op. Waarom zou dat wel een goed voorbeeld zijn? Waarom zoudrn we die fout opnieuw willen maken?

Als dit een maatje 40 was snap ik het, maar daar is toch geen sprake van?

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 16:13

@ Queen E

Maar deze vrouw is meer dan morbide obesitas!

Gewoon eng hoe zij onder het vloerkleed geveegd moet worden vanwege haar uiterlijk door sommigen.

Als we het niet tonen, dan is het er niet. Zoiets?

Iedereen mag er zijn. We sluiten geen mensen uit. Dat is althans hoe ik in het leven wens te staan en hoe ik mijn leefomgeving wens. Wat nou een podium geven?! Alsof zij degene is, die anderen uitsluit. Ik vind het nogal een uitspraak. Eng.

Ben jijzelf perfect dan? Vast niet.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 16:18

secricible schreef:
Paardenfann4 schreef:
Ik denk niet dat dit het nieuwe schoonheidsideaal gaat worden hoor. Dit zal niet meer dan een eenmalige actie zijn om wat aandacht te trekken. Dat is zeer goed gelukt. Voor de rest heb ik hier nog geen lang topic gezien met magere modellen wat ongezond is, maar nu 1 zo'n vrouw op de cover staat hebben we in no time een topic met al 5 pagina's. Blijkbaar worden dikkere mensen nog steeds niet getolereerde en mogen ze niet op een foto van een blad staan.

Sorry, ik ben het gewoon echt niet met je eens. De ommezwaai van modellen die graatmager zijn is al geweest, we bewegen langzaam de andere kant op. Als zo'n model weer terug zou komen op de cover zou daar absoluut op gereageerd worden. Het schoonheidsideaal ligt alleen nog steeds bij "behoorlijk mager". Maar we zijn al van absurd anorectisch dun naar relatief "gezond slank" en "sportief slank" gegaan als je de covers bekijkt (bijvoorbeeld op de catwalk en fashionwereld is dat nog anders). Ik zie geen reden weer door te slaan de andere kant op.

W.b. Je laatste zin: ik vind een verschil tussen "tolereren" en als uiterlijk voorbeeld stellen. Ik vind dat zulk extreem overgewicht niet als normaal gezien moet worden nee. Het is gewoon een ongezonde situatie en die hoeven we niet goed te praten.
Net zoals we roken niet hoeven goed te praten. Dat betekend niet dat ik een roker niet tolereer, je hoeft het alleen niet te promoten door een rokende vrouw op de cover te zetten. Daar zit een heel groot verschil tussen.

Ik denk niet dat dit als normaal gezien gaat worden en als voorbeeld gaat dienen. Dit is puur een eenmalige actie. Dat moet toch gewoon kunnen? Dat er al tig jaren hele magere mensen op staan daar zit je dan veel minder mee dan dat deze vrouw eenmalig een keer op een foto staat? Dat snap ik dan weer niet hoor, dat je je daar zo druk om kan maken. Maar wij gaan het sowieso niet eens worden met elkaar en dat hoeft ook niet. Iedereen mag zijn eigen mening hebben en ik vind dit voor een keertje helemaal niet wereldschokkend. Ik schrik net zo hard van die hele magere mensjes op de voorpagina van zo'n blad.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 16:20

Er zijn inderdaad medicatie en aandoeningen waardoor het echt extreem moeilijk is om af te vallen. Er is ook zeker wel een verband tussen PCOS en overgewicht, al is er veel onduidelijkheid of PCOS overgewicht veroorzaakt, of dat PCOS veroorzaakt wordt door overgewicht. Mijn gynaecoloog (en velen met haar) denken het laatste, maar bewezen is het nog steeds niet.
Overigens wordt er hier in nederland geen medicatie gegeven bij PCOS, tenzij je zwanger probeert te worden of hele extreme klachten hebt (maar dat zijn dan medicatie direct om die klachten te bestrijden).
Zelf heb ik PCOS, en hoewel ik overgewicht heb, weet ik dondersgoed dat ik dat zelf eraan gegeten heb. Wel lijk ik iets moeizamer af te vallen dan andere mensen, maar goed, misschien ben ik gewoon niet zo sterk :o
Wat mij soms opvalt is dat PCOS in de USA veel meer een "kapstokje" lijkt van mensen met overgewicht, zo van "ik heb pcos en daarom kán ik niet afvallen". Ik heb dat nu al meerdere keren voorbij zien komen in het afgelopen jaar in meerdere documentaires, real life shows etc. In sommige gevallen zal dat vast zo zijn, maar vast niet allemaal.

Nu meer ontopic... ik heb er persoonlijk niets op tegen dat een model met overgewicht op een cover geplaatst wordt. Vind het stoer dat ze het durft en dat ze zo blij is met zichzelf. Ik denk dat het goed zou zijn als iedereen, welke maat dan ook, vertegenwoordigt wordt in de media, want al die mensen mogen er zijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 16:22

Emmaa_ schreef:
Misschien is het wel een idee om termen als gratenpakhuis of nijlpaard te proberen te vermijden in zo'n topic. Dan blijft het een gesprek waar iedereen zich welkom voelt.

Nou idd zeg, gaat het niet :n

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 16:23

Over te magere modellen wordt toch ook al jaren drukte gemaakt? En maar goed ook!

Van mij mogen er veel meer gemiddelde vrouwen op dergelijke covers staan. Dames met een vlekje, striae, cellulitis, acne etc zonder dat het helemaal plat bewerkt wordt met photoshop. Want zo zien mensen er nu eenmaal uit. Maar extremen of het nu dik of dun is hoeft wat mij betreft niet gepromoot te worden.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 16:23

Heb het topic niet helemaal gelezen maar ik vind dit echt geen mooi beeld en wil dat ook echt niet zien. Net zoals meiden waar van je de ribben kan tellen. Allebei is ongezond.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 16:25

secricible schreef:
Medicatie bij PCOS overgewicht? Huh? Wat voor medicatie hebben we het over? Vruchtbaarheidsmedicatie?

Enige relatie is dat PCOS een relatie heeft met insulineresistentie en dat insulineresistentie afvallen kan bemoeilijken. Kip en ei, het 1 verergert het ander, vicieuze cirkel. Wat overmatig buikvet komt daardoor vaker voor ja. Maar dat is op geen enkele manier een reden voor dit gewicht. Sorry, not buying it (en heb zowel op persoonlijk vlak als werkvlak toch wel ervaring met PCOS en insulineresistentie).

Er zijn medicaties die fors overgewicht kunnen veroorzaken, medicatie bij PCOS (nogmaals, welke medicatie? Voor pcos op zichzelf is geen medicatie, hoogstens metformine en dat draagt eerder bij aan gewichtsverlies) is daar geen onderdeel van.

En dat veel medicatie overgewicht veroorzaakt is ook onzin, het is echt een heel klein groepje dat (blijvende) gewichtsproblemen veroorzaakt die overgewicht kan verklaren.

Ik had over deze post heen gelezen, maar dit is idd wat ik bedoel... alleen wat klungeliger omschreven :=