Howick en Lili worden het land uit gezet

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 11:51

Wow Babootje van jou had ik toch wel wat empathie verwacht.
Stel je voor dat jouw kinderen ineens naar een land moeten, waar zij niet bij hun moeder kunnen wonen, de taal (amper) niet spreken, geen vriendjes hebben, alles onbekend is en dan ook nog in een weeshuis geplaatst zullen worden.

Jij denkt echt dat deze kinderen geen psychische schade oplopen?

Ongeacht of je voor of tegen deze uitzetting bent, dat dit schadelijk is voor deze kinderen, zou toch iedereen moeten inzien.

Verder sluit ik mij aan bij Pien.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 11:55

Ik zou mijn kinderen graag bij me hebben. Ik zou om eerlijk te zijn niet zonder mijn kind (ik heb er maar 1) kunnen. Het meest schadelijk voor de kinderen is het gescheiden zijn van de moeder. En daar is de moeder debet aan.
Er zijn zoveel kinderen die verhuizen naar een ander land en een nieuwe taal moeten leren. En nieuwe vriendjes en vriendinnetjes moeten maken. Kinderen zijn veerkrachtig en flexibel en lopen echt niet allemaal schade op. Hereniging met de moeder is in het belang van de kinderen. Wat wel schadelijk is, is de manier waarop die kinderen worden gebruikt als drukmiddel voor een verblijfsvergunning. En de manier waarop ze bang gemaakt worden voor wat ze te wachten staat. Wat mogelijk helemaal niet klopt.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 07-09-18 12:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Howick en Lili worden het land uit gezet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 11:59

Ik vind dit zo bizar.. Ieder mens kan toch bedenken dat het niet bepaald gunstig is dat deze kinderen worden teruggestuurd? Ze kennen er niks en niemand, de taal niet, het onderwijs niet.. Gisteren was er een vrouw in het nieuws die meer van deze situaties kent. Kinderen die hier Havo hebben gevolgd, worden daar teruggezet naar groep 3 omdat ze niet meekomen. Dat is toch van de zotte?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 12:00

Babootje schreef:
Ik zou mijn kinderen graag bij me hebben.

Ja... dat snap ik, maar jij en ik zijn geboren in Nederland ;)

Het ging mij om je zin: dat het onzin is dat deze kinderen schade oplopen....en je vergelijking met kinderen die verhuizen met ouders voor bijv. het werk.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 12:09

Ik denk dat het ook wel iets anders is als je verhuist voor bvb. je werk, want dan kom je waarschijnlijk op een goede plek terecht met een goed inkomen en samen met je ouders.

Dat is toch wel iets anders dan de situatie die geschetst wordt van de moeder die in een mini kamertje leeft waar geen ruimte is voor de kinderen en met weinig inkomsten.

Geen idee of dat echt zo is en of moeder deze situatie vlot kan verbeteren als ze het echt opgeeft om de kinderen in NL te houden.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 12:13

Relaxed schreef:
Ik vind dit zo bizar.. Ieder mens kan toch bedenken dat het niet bepaald gunstig is dat deze kinderen worden teruggestuurd? Ze kennen er niks en niemand, de taal niet, het onderwijs niet.. Gisteren was er een vrouw in het nieuws die meer van deze situaties kent. Kinderen die hier Havo hebben gevolgd, worden daar teruggezet naar groep 3 omdat ze niet meekomen. Dat is toch van de zotte?

Maar even serieus? Is dat erg? Het is niet ideaal nee maar die kinderen halen dat zo in op het moment dat ze de taal machtig zijn. Want het doet niets af aan je IQ.

In de ideale situatie zou je willen dat iedereen hier welkom is. Maar iedere plaats die hier ingenomen wordt door iemand die daar geen recht op heeft is weer een plaats minder voor iemand die dat hard nodig heeft.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 12:19

Uitzetting terecht of niet: ik vind het kwalijk dat ze een punt willen maken door onschuldige kinders uit te zetten, terwijl de crimineeltjes allemaal gezellig mogen blijven.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 12:20

Dit is zo'n trieste situatie. Wat mij betreft moet ons hele uitkeringsstelsel op de schop en is iedereen welkom. Dan heeft iedereen een eerlijke kans op een betere toekomst. Waar je geboren wordt moet er helemaal niet toe doen.

Arme kinderen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 12:24

Voor mijn geldt dat ik een hele slechte zou zijn om zo'n uitzettingsbeleid uit te voeren. :(
Maar ik snap wel dat het moet en dat daar allerlei criteria voor zijn. Wat ik wel vind in deze situatie is, dat deze erg eenzijdig wordt belicht. Af en toe druppelt er wat informatie binnen over de andere kant dat een ander beeld schetst.
Nogmaals wij kennen niet het hele dossier. En de hoogste rechter wel.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 12:30

Babootje schreef:
Ik zou mijn kinderen graag bij me hebben. Ik zou om eerlijk te zijn niet zonder mijn kind (ik heb er maar 1) kunnen. Het meest schadelijk voor de kinderen is het gescheiden zijn van de moeder. En daar is de moeder debet aan.
.

Pardon?
De moeder is uitgezet en dus onvrijwillig gescheiden van haar kinderen. De kinderen hier laten is voor haar de enige mogelijkheid om überhaupt nog de kinderen hier in NL te laten zijn en eventueel zij in een later stadium ook in het kader van familie hereniging. Als zij ze meegenomen had dan was het einde verhaal geweest als het gaat om een verblijfsvergunning voor de kinderen.
Deze moeder hier neerzetten als een slechte moeder die "zomaar" haar kinderen in de steek laat gaat me toch wel heel erg ver. Ik zie haar als een tijgerin die vecht voor het welzijn en de toekomst van haar kinderen. Laat ik nu altijd een zwak hebben voor ouders die vechten voor de toekomst hun kinderen.

antje_vip schreef:
Uitzetting terecht of niet: ik vind het kwalijk dat ze een punt willen maken door onschuldige kinders uit te zetten
Hier kan ik het alleen maar volledig mee eens zijn.

Babootje schreef:
Nogmaals wij kennen niet het hele dossier. En de hoogste rechter wel.
De rechter heeft geoordeeld dat volgens NL recht deze kinderen uitgezet mogen worden, dus er zijn in het verleden geen procedure fouten gemaakt.
Of dit menselijk gezien voor de ontwikkeling van de kinderen een goede of slechte zaak zou zijn daarover heeft de rechter zich niet uitgelaten want dat is ook niet zijn of haar taak.
Dat is de taak van de ombudsman voor kinderen en andere organisaties die zich bezig houden met de belangen van deze kinderen.
Unaniem oordelen zij negatief over het uitzetten van deze kinderen.

Het bericht van de Telegraaf kan ik niet lezen daar ik dan een account moet aanmaken. Laat ik nu de Telegraaf een van de meest slechte kranten vinden van NL, dus dat ga ik echt niet doen.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 12:42

Selka schreef:
Dit is zo'n trieste situatie. Wat mij betreft moet ons hele uitkeringsstelsel op de schop en is iedereen welkom. Dan heeft iedereen een eerlijke kans op een betere toekomst. Waar je geboren wordt moet er helemaal niet toe doen.

Arme kinderen.

Dan hebben we allemaal geen toekomst meer!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 13:11

Selka schreef:

Arme kinderen.

Hoe wil je hier heel afrika + midden oosten huisvesten? Nog afgezien van de kosten, er is geen grondgebied genoeg, onze gezondheidszorg kraakt aan alle kanten, de politie kan eigenlijk de wet (deels) niet handhaven ...

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 13:13

Ik ben ook zeer benieuwd hoe je dat allemaal wil gaan financieren? De halve wereld is hier welkom en wie gaat dat betalen? Die paar die werken? Die houden dan niks meer over van hun salaris.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 13:18

Ik had dit gisteren getypt maar durfde het niet te plaatsen. Nu doe ik het toch maar omdat er blijkbaar meer mensen er zo over denken:

We moeten alle kinderen die met hun ouders in 'Ik Vertrek' mee verhuizen naar het buitenland en daar de taal en het systeem niet kennen ook maar hier houden dan... Die ouders zijn ook niet bepaald psychisch gezond te noemen. Vréselijk wat die kinderen moeten doormaken. :+

Naar het buitenland verhuizen is heftig, maar niet onoverkomelijk, zeker als je de taal al enigszins spreekt en je moeder daar al het nodige voorwerk heeft kunnen doen (welk uitgezet gezin heeft die luxe?). Ja, je zal misschien een keertje blijven zitten op school omdat het allemaal nog niet zo soepel gaat, maar ook dan is er geen man overboord.

Bovendien is een geschikte school niet per se een engelstalige school. Dat wordt in dat artikel wel gesuggereerd, maar het lijkt erop dat ze vooral de moeder als bron hebben gebruikt. Die laat wel vaker dingen weten via het AD, maar ze is naar mijn idee vooral erg stemmingmakend bezig in plaats van constructief.

Dat is sowieso de hele taktiek van de moeder. Inspelen op het gevoel van de natie in plaats van het beste doen voor haar kinderen. Je zou kunnen concluderen dat moeder inderdaad niet in staat is om voor de kinderen te zorgen omdat ze hun belang blijkbaar niet in het oog kan houden. Als zij uit de ouderlijke macht zou kunnen worden gezet, dan kunnen de kinderen hier tot hun 18e blijven als AMA. Dan kan moeder ook niet terugkeren naar Nederland, dus er zal ook geen aanzuigende werking vanuit gaan.
Beetje radicaal idee misschien, maar het zou wel een oplossing zijn.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 13:19

Wie zegt dat ik dat wil financieren? Ik vind dat ze de kans moeten krijgen.

Dus als Pietje uit Afrika een slimme man is die toekomst ziet in Nederland en een baan weet te vinden is hij welkom.

Ons hele systeem is nu al onbetaalbaar.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 13:27

Nogmaals de kinderen spreken echt wel Armeens.
Mijn nichtje van 2 praat Nederlands, deze 2 kinderen kwamen al uit Armenie op 3 en 4 jarige leeftijd. Plus moeders spreekt en sprak geen Nederlands dus tenzij de kinderen doofstom waren en pas leerden praten toen ze op een Nederlandse school zaten spreken zij echt wel Armeens. Misschien niet zeer goed, maar ze spreken het wel degelijk.

Moeders loog ook steeds tijdens de rechtsprocedure (waar ze vandaan kwamen), het heeft gedeeltelijk daarom ook zo lang geduurd.

Ja het is triest, maar dit is enkel aan de moeder te wijten en is het niet beter voor de kinderen om bij familie te blijven?

We kunnen ook niet ieder zielig zieltje hier houden of hier naartoe halen.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 13:51

Overigens zijn de procedures inmiddels al verkort, maar zij vallen nog onder de oude regels neem ik aan.

Het blijft lastig, want kortere procedures kan ook leiden tot onzorgvuldiger procedures, en dat moeten we ook niet hebben.

Tegenwoordig worden bijvoorbeeld Albanezen direct uitgezet. Geen procedure mogelijk. Als je de mensen die kansloos zijn op asiel direct 'wegwerkt', heb je meer ruimte om goed te kijken naar de ingewikkelder gevallen.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 14:11

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 14:16

LindyH schreef:
Ik had dit gisteren getypt maar durfde het niet te plaatsen. Nu doe ik het toch maar omdat er blijkbaar meer mensen er zo over denken:

We moeten alle kinderen die met hun ouders in 'Ik Vertrek' mee verhuizen naar het buitenland en daar de taal en het systeem niet kennen ook maar hier houden dan... Die ouders zijn ook niet bepaald psychisch gezond te noemen. Vréselijk wat die kinderen moeten doormaken. :+

Naar het buitenland verhuizen is heftig, maar niet onoverkomelijk, zeker als je de taal al enigszins spreekt en je moeder daar al het nodige voorwerk heeft kunnen doen (welk uitgezet gezin heeft die luxe?). Ja, je zal misschien een keertje blijven zitten op school omdat het allemaal nog niet zo soepel gaat, maar ook dan is er geen man overboord.

Bovendien is een geschikte school niet per se een engelstalige school. Dat wordt in dat artikel wel gesuggereerd, maar het lijkt erop dat ze vooral de moeder als bron hebben gebruikt. Die laat wel vaker dingen weten via het AD, maar ze is naar mijn idee vooral erg stemmingmakend bezig in plaats van constructief.

Dat is sowieso de hele taktiek van de moeder. Inspelen op het gevoel van de natie in plaats van het beste doen voor haar kinderen. Je zou kunnen concluderen dat moeder inderdaad niet in staat is om voor de kinderen te zorgen omdat ze hun belang blijkbaar niet in het oog kan houden. Als zij uit de ouderlijke macht zou kunnen worden gezet, dan kunnen de kinderen hier tot hun 18e blijven als AMA. Dan kan moeder ook niet terugkeren naar Nederland, dus er zal ook geen aanzuigende werking vanuit gaan.
Beetje radicaal idee misschien, maar het zou wel een oplossing zijn.

LindyH dit vind ik een hele nare post en gespeend van ieder empathisch gevoel van wat er op dit moment met deze kinderen en hun moeder aan de hand is.

Ook al breng je het met een clowntje, dus grapje, elke vergelijking met de kinderen van "ik vertrek" en deze kinderen gaan mank. De "ik vertrek" kinderen mogen immers gewoon bij hun eigen ouders blijven en hoeven niet naar een weeshuis. Dat is al een enorm groot verschil. Als de "ik vertrek" kinderen eerst (al was het maar voor één jaar) in een weeshuis geplaatst zouden worden, dan zou er niemand vertrekken.

Mensen die tegen opname zijn van vluchtelingen kan ik heel goed begrijpen want het is ook een echt groot probleem waar niemand op dit moment een oplossing voor heeft. Maar let wel, het vluchtelingenprobleem is al zo oud als de wereld en altijd nog opgelost.
Daarbij was het zo dat toen de moeder naar Nederland kwam er wel degelijk in Armenië een onveilige situatie was. Nu is dat niet meer zo, alleen zullen deze kinderen en hun moeder gescheiden worden en zullen deze kinderen niet geaccepteerd worden als zijnde Armeense kinderen.

Als het gaat om de aanzuigende werking van dit soort gevallen, zoals je opmerkt in jouw laatste allinea het volgende: dan blijkt het juist zo te zijn, dat Nederland niet meer aantrekkelijk is om te proberen asiel te krijgen. De procedures duren te lang en zijn te ingewikkeld en het resultaat is te sporadisch succesvol. De grootste aantallen vluchtelingen (40%) komen uit Syrië op dit moment, en we zijn het toch wel met elkaar eens dat daar ook daadwerkelijk wat aan de hand is.
Nederland staat 14de op de plaats van landen die nieuwe asielaanvragen krijgt. Voor bron en cijfers zie:
https://www.werkwijzervluchtelingen.nl/ ... komst.aspx
In 2015 is nog een piek omhoog te zien, maar nu blijven de aantallen ongeveer het zelfde en dalen 2% in 2017 (!! overal stijgt het).

Ik denk dat het goed is als we deze discussie voeren, we het wel bij de feiten houden en niet bij allerlei nare beschuldigingen richting de moeder waarvan iedere moeder weet dat haar situatie niet benijdenswaardig is en dat deze vrouw het goede probeert te doen voor haar kinderen. De moeder omlaag halen vind ik inspelen op het goedkope sentiment van diegene die zeggen: "vol is vol en genoeg is genoeg".
Tevens is het zo dat de meeste mensen zeer goede redenen hebben op dit moment om te vluchten Syrië (40%) Eritrea (10%). Eritrea is ook een verschrikkelijk land waar zeer nare dingen gebeuren en dat al een lange tijd.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 14:21

Dan moet ook jij alle feiten meenemen, namelijk dat moeders alles bij elkaar loog en nog steeds elke vorm van hulp weigert.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 14:24

Moeder voort 7 procedures gedurende 6 jaar. De kinderen zijn in Nederland 17 keer verhuisd en zijn naar 13 verschillende scholen gegaan.

Het zijn daardoor gegarandeerd flexibele kinderen geworden die zich in Armenie kunnen aanpassen.

Maar moeder wil haar zin doordrammen. Wat mij betreft krijgt ze haar zin niet!

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 14:25

Pien, ik vond jouw posts juist gespeend van kennis over wat er eigenlijk allemaal is gebeurd. Ik heb niet het idee dat de Belgische uitzending waar jij op doelt een goed beeld geeft van de situatie. Je zit natuurlijk in het buitenland dus ik snap wel dat je niet al het nieuws over ze hebt gevolgd, maar om je dan te baseren op deze ene uitzending is wat mij betreft nogal magertjes.

Er zijn verschillende kanten waarvan je dit hele gebeuren kunt bekijken. Een kant van 'Och wat zielig', en een kant van 'Zo zijn de regels'. Allebei de kanten zijn even waar. Niemand twijfelt eraan dat deze situatie heel naar voor de kinderen is. Wat ik probeer is de mensen die vooral aan de 'Och wat zielig'-kant zitten een beetje gerust te stellen. Ik geloof dat echt alles is gedaan om het voor de kinderen zo optimaal mogelijk te regelen en de verschillende rechters denken er blijkbaar ook zo over. Zij en ik kunnen het mis hebben, maar mensen die moord en brand schreeuwen kunnen het ook mis hebben.

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 14:26

Onali schreef:
Dan moet ook jij alle feiten meenemen, namelijk dat moeders alles bij elkaar loog en nog steeds elke vorm van hulp weigert.

Maar laat dat dan het probleem van moeder zijn en niet van deze kinderen!
Zij moeten dealen met de consequenties van moeders daden, gun ze dan (eindelijk) een zorgeloos leventje hier in nl.
Dat ze dan gescheiden zijn van hun moeder is een offer die gebracht moet worden, een offer waar ze zelf duidelijk niet zo zwaar aan tillen (maar dat is een speculatie).
Er worden jaarlijks heel wat kinderen geadopteerd welke ook het geluk vinden.
Deze kinderen verdienen rust na afgelopen jaren zoveel stess te hebben gehad :(:)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 14:31

Moyra, precies dat dus!!

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 14:31

Petpa schreef:
Elsevier geeft een goed overzicht over hetgeen er allemaal plaatsgevonden heeft.

https://www.elsevierweekblad.nl/verhaal ... els_7sep18

Ik vond al dat de moeder veel steken heeft laten vallen in het zorgvuldig met de situatie omgaan, maar na het lezen van de tijdlijn al helemaal. Als ik dat lees verbaas ik me waarom de kinderen niet onder toezicht zijn geplaatst.
Moeder had met uitzetting rekening moeten houden, dat deed ze immers al bij de eerste aanvraag met het liegen.

Ik denk dat in Nederland blijven inderdaad beter is, maar niet bij moeder. Die moeder maakt geen goede keuzes en heeft het welzijn van de kinderen niet voorop staan. Ook al zal ze het niet uit kwade wil doen. Dit is gewoon niet goed.

Ik blijf intens medelijden houden met die kinderen die zo ingezet worden als pressiemiddel.
En die moeder, tja ik heb moeite met mensen die blijven drammen, maar wel alle hulp afslaan.