anjali schreef:Die muur in Israel is gebouwd om aanslagen tegen te gaan.
2 fouten - die klein lijken maar groot zijn.
De muur staat niet in Israël - maar is door Israël gebouwd op Palestijns grondgebied. Onwettig, dus.
Het officiële doel ging idd over het voorkomen van 'aanslagen' z echter jarenlang zaten er nog kilometers lange gaten in.
En trouwens: het Israëlische leger 'daar zeg je U tegen' (er zijn in Israël stemmen die opgaan: "zijn we een land met een leger, of een leger met een land?") - de Palestijnse kant heeft geen leger.
...ja, wel wapentuig en daar worden een soort van dodelijke speldenprikken mee uitgedeeld.
Citaat:Zoals iedereen weet waren die er heel veel,meestal bij een bushalte of in een restaurant,waar dus onschuldige burgers door getroffen werden.
Ik bepacifist - en vind dus elke oorlogshandeling er 1 te veel.
En ja - aan beide zijden van de grens: het woord dlagveld is achterhaald, er wordt in bewoond gebied gevochten.

Maar ga je de oorlogshandelingen tellen is de meerderheid aan Israëlische kant.

(Hoogste tijd voor een muur met blauwhelmen plus ontwapening van de staat Israël.)
Citaat:Nu zijn er bijna geen aanslagen meer vanwege die muur.
Nee - en de rotbaantjes in Israël worden nu door Afrikaanse mensen gedaan - 5 uur stilstaan bij de grens is geen zeldzaamheid.
Ondertussen kan ik als pacifist de stompzinnigheid en kortzichtigheid niet echt begrijpen - nu bouwt men aan betere raketten om Siderot mee te bestoken - het is verschuiven van het probleem ten koste van verschrikkelijk veel leed.
Citaat:Voor die muur ben ik als pelgrim\toerist in Jeruzalem geweest en heb daar zelf een aanslag meegemaakt.Toen was je daar nergens veilig.En de daders kwamen vaak ook om als het zelfmoordterroristen waren.Wie schiet daar nu wat mee op.
...sommige mensen zijn dus zo wanhopig dat ze bereid zijn tot het opofferen van zichzelf.
"Wat schiet je daar mee op" - met niets doen duurt de bezetting waarschijnlijk ook nog tientallen jaren.