Waarom is het antisemitisme nog steeds een ding?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 15:22

anjali schreef:
Die muur in Israel is gebouwd om aanslagen tegen te gaan.

2 fouten - die klein lijken maar groot zijn.

De muur staat niet in Israël - maar is door Israël gebouwd op Palestijns grondgebied. Onwettig, dus.

Het officiële doel ging idd over het voorkomen van 'aanslagen' z echter jarenlang zaten er nog kilometers lange gaten in.
En trouwens: het Israëlische leger 'daar zeg je U tegen' (er zijn in Israël stemmen die opgaan: "zijn we een land met een leger, of een leger met een land?") - de Palestijnse kant heeft geen leger.
...ja, wel wapentuig en daar worden een soort van dodelijke speldenprikken mee uitgedeeld.
Citaat:
Zoals iedereen weet waren die er heel veel,meestal bij een bushalte of in een restaurant,waar dus onschuldige burgers door getroffen werden.

Ik bepacifist - en vind dus elke oorlogshandeling er 1 te veel.

En ja - aan beide zijden van de grens: het woord dlagveld is achterhaald, er wordt in bewoond gebied gevochten. |(
Maar ga je de oorlogshandelingen tellen is de meerderheid aan Israëlische kant. |(
(Hoogste tijd voor een muur met blauwhelmen plus ontwapening van de staat Israël.)

Citaat:
Nu zijn er bijna geen aanslagen meer vanwege die muur.

Nee - en de rotbaantjes in Israël worden nu door Afrikaanse mensen gedaan - 5 uur stilstaan bij de grens is geen zeldzaamheid.

Ondertussen kan ik als pacifist de stompzinnigheid en kortzichtigheid niet echt begrijpen - nu bouwt men aan betere raketten om Siderot mee te bestoken - het is verschuiven van het probleem ten koste van verschrikkelijk veel leed.
Citaat:
Voor die muur ben ik als pelgrim\toerist in Jeruzalem geweest en heb daar zelf een aanslag meegemaakt.Toen was je daar nergens veilig.En de daders kwamen vaak ook om als het zelfmoordterroristen waren.Wie schiet daar nu wat mee op.

...sommige mensen zijn dus zo wanhopig dat ze bereid zijn tot het opofferen van zichzelf.
"Wat schiet je daar mee op" - met niets doen duurt de bezetting waarschijnlijk ook nog tientallen jaren.

Urbanus

Re: Waarom is het antisemitisme nog steeds een ding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 15:47

De regering daar is niet jofel, dat valt niet recht te banketstaaf. En het giert op het moment van de jongeren die dienst weigeren en op een strafkibboets zitten. Er is tegenwoordig een Pride in Tel Aviv, hoewel daar ook nog hevig tegen geprotesteerd wordt en er vorig jaar of 2 jaar terug een lesbisch meisje is doodgestoken door zo'n geloofsgekkie.

Er is een kentering gaande, Israelische en Palestijnse jongeren zetten projecten op om verbroedering te stimuleren. Maar ze staan pas aan het begin.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 16:03

Aan beiden kanten gebeuren totaal fouten zaken, om eens paar dingetjes te noemen:
. HAMAS is opgericht met als doel het bereiken van "de ondergang van de staat Israël" eten gunste van een Islamitische Palestijnse staat. Zie http://www.christipedia.nl/Artikelen/H/Hamas . HAMAS heeft aanslagen op zijn geweten.
En als bij AJAX de koren klinken: "HAMAS, HAMAS alle Joden aan het gas", dan lopen bij mij de tranen over de wangen. Dat is echt heel erg want dat zegt iets over een "anti Joden" klimaat in NL en daar moeten we niet te licht over denken en dan ook echt iets aan doen!
. Op televisie is te zien hoe een Israëlische soldaat, een palestijnse soldaat die zich al over had gegeven ontwapend was en op de grond lag, zo voor de ogen van de camera en dus de hele wereld dood schiet. Ik noem dat dus MOORD. Deze soldaat is vrijgesproken en wordt verder niet meer vervolgd, in tegendeel als een soort "held" is hij in Israël op het schild gehesen door bepaalde groepen mensen (gelukkig zijn er ook groepen die hier schande van spreken). Een hele kwalijke en verdrietige zaak en mijn hart bloed voor zijn moeder en familie!
. Er zijn Palestijnse wijken waar de jongeren geen werk hebben en in een soort toekomstloos ghetto opgesloten zitten. Heel heel erg, die verspilling van al dat talent en levens, want dit dendert nog generaties lang na en daar kan ik alleen maar zeer verdrietig over zijn. Dit is een terroristisch broeinest waar ik akelig van kan worden en ik begrijp niet dat de Israëlische regering zo kortzichtig kan zijn. Vergelijk mijn jongens die zo fijn en blij hun toekomst op aan het bouwen zijn, ZIj verschillen echt niet innerlijk van deze Jongens of de Jongens die Joods, Palestijns zijn, enz enz want ze hebben met elkaar gemeen dat zij jonge mensen zijn met hun dromen en verwachtingen en dat ze met hun leven aan de slag willen.
. Nog steeds worden er aanslagen gedaan vanuit Jodenhaat over de gehele wereld. Zelfs hier in Frankrijk. Verschrikkelijk gewoon.
etc. etc. Iedereen heeft wel voorbeelden van beiden zijde waarin het totaal mis gaat.

MAAR er zijn ook positieve zaken te benoemen, waar ik blij van word:
. Er zijn initiatieven in Israël waarin Joodse en niet Joodse kinderen samen naar school gaan en waar de gemeenschappelijke ouders hun kinderen leren dat een Palestijns kindje/ of Joods kindje heel goed vriendjes kunnen zijn en samen spelen. Heel erg belangrijk.
. Hanneke Groeneweg liet een slagerij zien in een Parijse wijk, waar moslim mannen samen met Joodse mannen werken. De mannen waren leuke grapjes aan het maken over hun penissen en hun besnijdenis. Daar waar mannelijke moslims en Joden grapjes maken over hun penis gloort hoop }> en ik heb er echt om moeten lachen.
. Aan beiden zijden zie je steeds meer mensen die het anders willen. Vooraanstaande Joden die het niet eens zijn met de hele gang van zaken in Israël en dat hun regering in het openbaar spiegelen en visa versa met Moslim mannen die hetzelfde doen in hun land.
. Jongeren (Israelisch en Palestijns) die projecten opzetten om verbroedering te stimuleren (Lieveli schrijft hier ook al over zie ik *D ).

Het is een heel lastig conflict. Het conflict is al zo oud als de wereld en stamt van het begintijdperk af toen de profeet Mohammed, probeerde met zijn nieuwe geloof aansluiting te vinden bij de Joden en de Christenen en de deksel (helaas) op zijn neus kreeg. De wereld zou er nu totaal anders uit hebben gezien als hij met open armen zou zijn ontvangen.

Het is een heel lastig conflict met allerlei machtstoestanden en belangen van beide zijde en ik weet niet hoe dit ooit nog opgelost zou kunnen worden. Hier zijn geen winnaars alleen maar verliezers. Ondanks dit enorme conflict is het geen goede zaak om hierin partij te kiezen laat staan haat te voelen voor de een of andere partij laat staan discrimineren. Of de Joden en Moslims en allerlei andere groepen nu wel of niet willen, ze zullen toch echt met elkaar moeten gaan leven.
Maar met de huidige regering in Israël en het steeds meer opkomend fundamentalisme lijken kleine oplossingen zelfs verder weg dan ooit. Gelukkig wordt de oppositie in Israël steeds groter. Dat geeft een klein beetje hoop voor de toekomst want ergens zal toch een begin gemaakt moeten worden.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 21:03

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 21:04

lieveli schreef:
De verschrikkelijkste dingen zeggen, aannames doen en je dan persoonlijk aangevallen voelen. Oh oh oh.

Duidelijk niet op de hoogte van de ware geschiedenis van het land...en aangezien je een vete met mij hebt is deze post bedoelt om te rellen...ik heb op je getemt en je laatste relpb verwijderd!
Laatst bijgewerkt door Indestal op 23-08-18 21:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 21:11

Askja schreef:
Iderdaad. Indestal, heb jij op persoonlijk vlak het een of ander meegemaakt dat je zo fel en emotioneel reageert op dit onderwerp?

Nee hoor, helemaal niet, ik word zo langzamerhand heel ongeduldig van bokkers die discussies altijd persoonlijk maken en nooit bij het onderwerp kunnen blijven...de toegevoegde waarde van de persoonlijke toespelingen vernaggelen elke discussie op bokt...is een vorm van bashen.

Lees de tekst maar eens en kijk de beelden maar eens.....helaas heb ik de lange docu nog niet gevonden, een recent gemaakte docu over 20ers.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 21:14

Indestal schreef:
lieveli schreef:
De verschrikkelijkste dingen zeggen, aannames doen en je dan persoonlijk aangevallen voelen. Oh oh oh.

Duidelijk niet op de hoogte van de ware geschiedenis van het land...en aangezien je een vete met mij hebt is deze post bedoelt om te rellen...ik heb op je getemt en je laatste relpb verwijderd!

Ehm nee, aangezien mijn man en familie joods is en deels in Israel wonen vind ik het een interessante discussie. Jij hebt een vete met mij blijkbaar, ik niet met jou.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 21:22

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 21:25

pien_2010 schreef:
Indestal schreef:

Bekend en heel interessant om het zo op een rijtje te lezen. Dank je voor de link.

Waltz with Bashir is ook een hele interessante film, maatschappijkritisch en een tijd verboden geweest in Israel.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 18:44

Overigens over geen enkele groep....hoe vaak ik zoiets niet hoor over Marrokanen, moslims, negers....kleurlingen....
Generaliseren gaat nergens over....

Ik schaam trouwens wel heel vaak rot voor Nederlanders....
Als ik hoor wat ze uitkramen, zie hoe kort hun lontjes zijn, en hoe onbeschoft ze zich in het buitenland gedragen, en 0 besef hebben van onze eigen niet zo fraaie geschiedenis....

Marie_Anne schreef:
Indestal schreef:
Marie anne, het enige wat ik wil zeggen over jouw post is dat ik een kennis heb die agente is en ook Joods is geworden in haar jeugd uit opperste interesse en in een kibboets heeft gewoond...als agente na haar opleiding speciaal aangevraagd om in Buitenvelderd te gaan werken. Daar is een grote Joodse buurt....de meldingen waren vervelend vanuit de Joodse mensen zelf, de houding was bot, onbeschoft, ze schaamde zich er zelfs voor naar haar collega’s...ze heeft zich bedacht eigenlijk over het Joods zijn..

Dus ik kan Fenir haar posten wel begrijpen...ook ervaar ik dat ze erg op haar woorden gepakt wordt.

Ik heb vanuit eigen ervaring in kennissenkring ook wel een mentaliteit meegemaakt van, ik wil dit zo en zo gebeurt het dan en ik wil hiervoor een extra wat een ander niet krijgt...

De Joodse wetten en gebruiken liggen erg ver van onze eigen cultuur en dat brengt vast ook wel wrijving met zich mee...

Heel flauw, maar heeft Jezus niet gezegd, “ jullie zullen altijd vervolgd worden”? Ik ben niet gelovig, maar wat zit er vanuit de religie echt achter deze uitspraak?

Overigens vind ik van elk orthodox geloof dat ze zich buiten de hedendaagse wereld plaatsen..

Desalniettemin zou ik dolgraag eens Israel bezoeken, de sfeer proeven van de Bijbel, maar dat durf ik niet vanwege de conflicten...

Juist vanwege de geschiedenis moet je met dit soort uitspraken heel voorzichtig zijn vind ik. Mensen moeten eens wat beter nadenken voor ze generaliserende uitspraken over hele groepen mensen doen op basis van een persoonlijke ervaring. Niet alleen als het over joodse mensen gaat overigens. Jij nu ook weer, jij hebt een kennis, en die heeft een bepaalde ervaring en daarom zeg jij nu op internet dat joodse mensen in Buitenveldert onbeschoft en bot zijn. Maar goed, jouw bericht is van dezelfde orde als dat van Fenrir wat mij betreft.

De naam van het topic is: waarom is antisemitisme nog een ding? Het lijkt erop dat jullie antisemitisme goed proberen te praten door orthodoxe joden weg te zetten als asocialen. Gevaarlijk vind ik dat, en daarom reageer ik zo fel.

En natuurlijk "pak" ik ( :roll: ) Fenrir op haar woorden zoals jullie dat noemen. Ik reageer op haar woorden ja. Waar anders op?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 06:02

Echwel schreef:
Na vorig jaar in Israël te zijn geweest en langs de muur te hebben gereden lach ik in een deuk. werkelijk de geluidsschermen langs de A2 zijn groter en hoger. maar ja daar worden geen auto's met explosieven van de berg geduwd

Kan je uitleggen wat daar precies zo grappig aan was?

De muren rond het huizenblok waar ik woon zijn trouwens ook hoger dan de afrasteringen rondom Auschwitz, en toch ga ik daar niet in een deuk liggen.

Ik heb met eigen ogen gezien dat er Wijken zijn waar Israëlische Arabieren wonen die mooier zijn dan welke villawijk ook hier in Nederland
Dus de Israëlische Arabieren hebben het eigenlijk allemaal heel goed?
Waar komen al die klachten dan toch vandaan?

Indestal jouw houding draagt dus puur antisemitisme uit.. en vooroordeel.... bah
Snel een stempeltje erop en einde discussie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 10:53

Dat wordt leuk vandaag in Zweden...

:(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 11:06

Maar ze staan wel alleen dus dat wordt geen makkie om een coalitie in elkaar te draaien.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 13:49

...de Zweedse nationalisten zijn ouderwets "het hele riedeltje" inclusief Jodenhaat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 13:55

"Er is heimwee naar blond haar en blauwe ogen"....

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 13:56

Mijn jodenbaby heeft blond haar en blauwe ogen. Oh my. Wat een idioterie.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 14:31

Jou man is toch joods? Dan is jou baby geen joden baby he. Rare uitdrukking trouwens. Want het joods zijn vererft via de moederlijn.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 14:33

Jennyj01 schreef:
Jou man is toch joods? Dan is jou baby geen joden baby he. Rare uitdrukking trouwens. Want het joods zijn vererft via de moederlijn.

Weet ik, daarom stopt onze lijn bij mijn oma want haar moeder was niet joods. Hoewel er trouwens wel ontwikkelingen zijn op dat gebied, vaderjoden die erkenning willen.

Maar toch noemen we hem onze jodenbaby.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 00:12

Resistance schreef:
Dat wordt leuk vandaag in Zweden...

:(

Nare uitslag :(

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 08:32

pien_2010 schreef:
Indestal schreef:

Bekend en heel interessant om het zo op een rijtje te lezen. Dank je voor de link.

Precies, dat vond ik ook! Het heeft mij iig tot andere gedachten gebracht...ik heb nooit begrepen waarom vele moslims zo tegen Joden zijn, snapte er ook niets van waarom ze de Palestijnen er steeds bij haalden, waarom altijd weer de VS zo binnen het midden oosten conflict betrokken, waarom de bondgenoten van Israel omder vuur staan....nu dus wel, deze niet democratische land verdeling, verdrijving van oorspronkelijke bevolking door een niet Arabisch instituut en zonder mededinging van hen, maar door een instituut de VN wat totaal geen zeggenschap binnen het Midden Oosten had en heeft.

Heeft niks met anti semitisme te maken bokkers! Alles met geschiedenis en een waarheid die velen niet eens weten, niet eens meegemaakt hebben omdat het ver voor hun geboortedag is gebeurd en nooit wordt benoemd.

Ik snap het hele conflict nu dus in een klap wel! En wegkijken heeft geen zin, omdat er een conflict is geboren wat nooit meer op te lossen valt door de huidige manier zoals men nu doet...zeker als de huidige bewoners van toen, niet eens mag terugkeren om hun oude leven weer op te bouwen...

Als je een menig wil vormen, zorg dan dat je beide kanten leert kennen..

Heel bijzonder om van antisemitist beschuldigt te worden, waar ik ook op ga temmen! Als je een stukje geschiedenis onder de neus drukt van onwetenden! Bokt weer op zij smalst...het grootste welles en niets forum van Nederland.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 08:53

Ik ben natuurlijk wat ouder dus ik wist dit wel, maar hier staat het allemaal heel mooi op een rijtje.
Weet je, Europa voelde zich natuurlijk heel slecht na de WO2, en de Joden hadden zoiets van "dit nooit weer", en wilde begrijpelijk een eigen land. Dat heeft dit conflict altijd zo moeilijk gemaakt.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 09:00

Ik snap dat zeker en ik vind absoluut dat ze een eigen staat behoren te hebben, maar vergeet niet dat er meer volkeren zijn die geen eigen staat hebben en hiervoor strijden, maar dit niet krijgen..ook zij worden massal uitgemoord en bestreden...iets wat niet zou mogen! Maar wel gebeurd.

Het hele holocaust verhaal is verschikkelijk en voornamelijk in Europa uitgevoerd...ik snap dan okm wel dat de Arabische landen denken, waarom pakken ze een Arabisch land en gaan ze tussen Arabsiche landen wonen en zo een conflict uit lokken.

Ik heb een stuk gelezen waarin andere landen werden aangehaald, waat heel veel ruimte is, veel mogelijkheid om een sociaal en rijke natie op te bouwen, zonder conficten, volledig vrijwillig, Westerse culturen, waar de Joods-Christelijke cultuur moeiteloos zou floreren....maar dat zal wel weer te ver gaan voor velen hier.

Wat mij nl bezig houd is het politieke verhaal wereldlijk, nl hoe kwam Israel aan zo veel wapentuig om zo een bliksem oorlog te kunnen voeren...een arm berooid volk, dat per boot met niks aan kwam...

Op zich staand, vrezelijk! Maar even op de historie inhakend, wie voorzag ze van geld en wapens? Er zit mee achter.

Ook bv hoe Den Uyll jaren later zich heeft geuit met zoveel tegen macht, eigenlijk de kop is ingedrukt..

Toen was het een tijd dat het volk dom gehouden werd, nu komt er steeds meer boven water.
Laatst bijgewerkt door Indestal op 10-09-18 09:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 09:01

pien_2010 schreef:
Ik ben natuurlijk wat ouder dus ik wist dit wel, maar hier staat het allemaal heel mooi op een rijtje.
Weet je, Europa voelde zich natuurlijk heel slecht na de WO2, en de Joden hadden zoiets van "dit nooit weer", en wilde begrijpelijk een eigen land. Dat heeft dit conflict altijd zo moeilijk gemaakt.

Ja blijkbaar wordt er op dit punt geen educatie meer gegeven met als resultaat dat de jongere generatie inderdaad niet weten wat er ten grondslag ligt aan dit verhaal

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 09:05

Ik heb in een cultuur gewoond als tiener die dit dus iet zo wist, omdat ik persoonlijk uit een famille kom met Jappenkampen slachtoffers, en Joden in kennissenkring, op school, etc...dus niks werd op dit niveau bespreekbaar gemaakt...

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 09:30

Ik was 10 jaar of jonger en toen kregen wij als kinderen op school in een documentaire over de WOII de massa's bergen te zien die met bulldozers opgeruimd werden. Er werd ingezoomd en voor onze kinderogen werd de berg een berg van dode menselijke lichamen. Mannen vrouwen, kinderen. Dat beeld is voorgoed op mijn netvlies gezet en heb er af en toe nog nachtmerries van. Vreselijk en ik was hier in elk geval veels te jong voor.
Er heerste 50 jaar geleden echt een schaamte cultuur dat dit gebeurd was en heel erg iets van "dat nooit weer". Iemand als Wilders in die tijd zou helemaal met de grond toe gelijk gemaakt zijn en waarschijnlijk veroordeeld. Als er al mensen waren die het al met hem eens zouden zijn, dan zouden ze dat toen nooit hebben durven zeggen.
Een tijdje later is Jan Maat van de Centrumpartij voor minder veroordeeld. Dat was een rechtse politicus in 1982 en toen zelfs was het klimaat niet rijp voor dit soort partijen.
Dus je moet zaken ook in zijn tijd plaatsen.
Israël is altijd goed bevriend geweest met Europa en met America. Dus wellicht dat VS meebetaald heeft. Europa had niets te makken en moest zelf opbouwen na WOII. dit is gebeurd met de Marshall hulp uit de VS.