Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Hanafubuki schreef:Wij hebben vier kliko's en betalen gelukkig niets per lediging of kilo maar gewoon vast bedrag per jaar. Hierbij zit ook grofvuil en vuil naar de stort brengen bij in. Vind het niet eens gek duur hier maar voor wat ik betaal mogen ze de grijze best vaker komen legen dan 1x per maandoranje (PMD) en groen (GFT) gaan om de week. Papier gaat normaal ook 1x per maand, maar in de zomer slaan ze een maand over want de basisscholen zijn dicht. Dus ik moet nog een maand en mn kliko is vol.. dan gaat er alsnog papier de grijze in
want ik kan het gewoon niet ergens kwijt totdat ik een keer tijd heb om naar de stort te gaan
superpony schreef:Magrathea schreef:Verpakkingen zijn lang niet altijd nutteloos. Verspild voedsel is de ergste vorm van verspilling, voedsel heeft namelijk een grote impact op water e.d. en dat is dan voor niets geweest. Plastic kan (soms) voorkomen dat voedsel weggegooid moet worden. Dan kan je wel zeggen "maar ik gooi nooit iets weg" - nee, jij misschien niet, maar een ander wel![]()
Bovendien, zolang plastic gerecycled wordt valt de impact daarvan reuze mee. Je kunt beter letten op de inhoud als je iets voor het milieu wil doenAls je bijv kijkt naar de impact (CO2 uitstoot, landverbruik, zoetwaterverbruik en gebruik niet-hernieuwbare grondstoffen) van een plastic schaaltje rundvlees dan is al gauw 95% van de impact voor het vlees en maar een klein deel de verpakking.
Hier lees je er meer over: https://www.bedrock.nl/verborgen-impact-milieu-eten/
Alsnog ligt het eraan wat en waar je koopt. Zowel groente, vlees, als bijproducten bijv.
Ik gebruik de zakken van mn brood als vuilniszakje. Groente kopen we zonder plastic.
Als ik in de winkel kijk, zijn het vooral de kant en klaar producten en pakjes en zakjes die veel extra afval geven.
Overigens is hier het toerisme een heel groot probleem. De campings staan in natuurgebied. In het seizoen, heeft Ermelo het dubbele aantal mensen. veel ( niet alle!!! ) mensen die op vakantie zijn, veranderen blijkbaar in.......XXX....... die overal hun afval maar dumpen en neergooien. En waar 1 ding ligt, nodigt uit tot meer. Ik zie bij een begin van bos steeds meer afval komen. Vrijwel zeker vanaf de fiets neergegooid of uit auto's daar.
purny schreef:iedereen vind het altijd ‘al genoeg’watchthesky schreef:Ik vind het niet meer dan eerlijk dat de vervuiler betaalt.
Hier in de buurt is het nu nog gratis, maar als het betaald was zou ik het alsnog wegbrengen. Ik betaal liever per kilo contant voor mijn eigen zooi dan via de belasting voor die van een ander. Die belastingen zijn al hoog genoeg voor een stel milieubewuste tweeverdieners zonder kinderen
We betalen al genoeg. Dus waarom nog meer. Ik zal eens kijken of ik het ergens kan vinden of ik iets moet betalen. Heb wel een afvalpas gehad.
Magrathea schreef:Verpakkingen zijn lang niet altijd nutteloos. Verspild voedsel is de ergste vorm van verspilling, voedsel heeft namelijk een grote impact op water e.d. en dat is dan voor niets geweest. Plastic kan (soms) voorkomen dat voedsel weggegooid moet worden. Dan kan je wel zeggen "maar ik gooi nooit iets weg" - nee, jij misschien niet, maar een ander wel![]()
Bovendien, zolang plastic gerecycled wordt valt de impact daarvan reuze mee. Je kunt beter letten op de inhoud als je iets voor het milieu wil doenAls je bijv kijkt naar de impact (CO2 uitstoot, landverbruik, zoetwaterverbruik en gebruik niet-hernieuwbare grondstoffen) van een plastic schaaltje rundvlees dan is al gauw 95% van de impact voor het vlees en maar een klein deel de verpakking.
Hier lees je er meer over: https://www.bedrock.nl/verborgen-impact-milieu-eten/
Citaat:Volgens voorlichtingsbureau Milieu Centraal vermindert een gemiddeld huishouden (2,2 personen) dat vegetarisch eet in een jaar de broeikasuitstoot met 1.100 kilo CO2. Daartegenover staat dat twee vliegretourtjes van Amsterdam naar Thailand 5.400 kilo CO2 veroorzaken. Een vliegreis voor twee naar badplaats Saint Tropez stoot 1.040 kilo uit, aldus Milieu Centraal. Het voorlichtingsbureau rekent in CO2-equivalenten, zo is methaangas ook meegenomen.
Wie eens per jaar het vliegtuig pakt, komt dus al snel in de buurt van de uitstoot die je als vegetariër jaarlijks bespaart. Om een verre reis naar bijvoorbeeld Azië te compenseren moet een gemiddeld huishouden zelfs vijf jaar vegetarisch eten.
IHN schreef:Hanafubuki schreef:Wij hebben vier kliko's en betalen gelukkig niets per lediging of kilo maar gewoon vast bedrag per jaar. Hierbij zit ook grofvuil en vuil naar de stort brengen bij in. Vind het niet eens gek duur hier maar voor wat ik betaal mogen ze de grijze best vaker komen legen dan 1x per maandoranje (PMD) en groen (GFT) gaan om de week. Papier gaat normaal ook 1x per maand, maar in de zomer slaan ze een maand over want de basisscholen zijn dicht. Dus ik moet nog een maand en mn kliko is vol.. dan gaat er alsnog papier de grijze in
want ik kan het gewoon niet ergens kwijt totdat ik een keer tijd heb om naar de stort te gaan
Kijk..en hier gaat het dus al mis...ik quote jou nu even, niet om jou persoonlijk, maar omdat dit de denkfout is die veel mensen imo maken.
De verantwoordelijkheid word bij de gemeente gelegd...ik kan niet scheiden, want ze komen te weinig...het is jouw afval...jij brnt er dus verantwoordelijk voor...ook als vuilnismannen vakantie hebben of staken..of whatever. Als je dat weet dan koop je of anders in, zodat je minder afval hebt van het soort wat je niet kwijtkunt, of je maakt tijd om naar de stort te gaan.
Dit gaat nu om papier in de grijze...zijn ergere dingen, maar de mensen die dumpen hebben dezelfde denkwijze...jouw afval..jouw verantwoording ..
Hanafubuki schreef:Wij hebben vier kliko's en betalen gelukkig niets per lediging of kilo maar gewoon vast bedrag per jaar. Hierbij zit ook grofvuil en vuil naar de stort brengen bij in. Vind het niet eens gek duur hier maar voor wat ik betaal mogen ze de grijze best vaker komen legen dan 1x per maandoranje (PMD) en groen (GFT) gaan om de week. Papier gaat normaal ook 1x per maand, maar in de zomer slaan ze een maand over want de basisscholen zijn dicht. Dus ik moet nog een maand en mn kliko is vol.. dan gaat er alsnog papier de grijze in
Janine1990 schreef:Hanafubuki schreef:Wij hebben vier kliko's en betalen gelukkig niets per lediging of kilo maar gewoon vast bedrag per jaar. Hierbij zit ook grofvuil en vuil naar de stort brengen bij in. Vind het niet eens gek duur hier maar voor wat ik betaal mogen ze de grijze best vaker komen legen dan 1x per maandoranje (PMD) en groen (GFT) gaan om de week. Papier gaat normaal ook 1x per maand, maar in de zomer slaan ze een maand over want de basisscholen zijn dicht. Dus ik moet nog een maand en mn kliko is vol.. dan gaat er alsnog papier de grijze in
Ik ben dan heel benieuwd naar wat jij per jaar betaald hiervoor...
Want ik denk dat ik goedkoper uit ben...
En hier komen ze gewoon elke week plastic ophalen en de ene week groen, andere week grijs.
Oud papier verzamel ik voor de volleybal vereniging, maar kan ik ook om de week kwijt.
En als ik duurder uit ben, dan betaal ik dat graag voor de ergernis waar jij nu mee zit.
Hanafubuki schreef:Janine1990 schreef:Ik ben dan heel benieuwd naar wat jij per jaar betaald hiervoor...
Want ik denk dat ik goedkoper uit ben...
En hier komen ze gewoon elke week plastic ophalen en de ene week groen, andere week grijs.
Oud papier verzamel ik voor de volleybal vereniging, maar kan ik ook om de week kwijt.
En als ik duurder uit ben, dan betaal ik dat graag voor de ergernis waar jij nu mee zit.
Afvalstoffenheffing hier is € 196,92 per jaar.
Rioolheffing is € 111,60
Dus veel is het niet wat we betalen.
En dan nog OZB voor ons huis, maar die weet ik ff niet
superpony schreef:Maar we denken ook aan onszelf. Ik hang de was al tijden buiten, maar elektra verbruik was deze maand hoger, vanwege de airco. Tja.....We zitten onder het warme dak en dat is echt niet uit te houden.
Janine1990 schreef:Niet voor jan banketstaaf superpony, het geeft jullie een goed gevoel. Dat is ook wat waard.
verootjoo schreef:superpony schreef:Maar we denken ook aan onszelf. Ik hang de was al tijden buiten, maar elektra verbruik was deze maand hoger, vanwege de airco. Tja.....We zitten onder het warme dak en dat is echt niet uit te houden.
Een groendak op laten leggenGoed voor de natuur, en het koelt op natuurlijke manier
Sonja_vR schreef:Hier mag je het meeste gratis komen brengen bij de millieustraat
Restafval betaal je voor
Kliko’s betaal je een jaar bedrag voor (de groene en de grijze)
De groene, pd en papier word gratis opgehaald
Restafval betaal je ook per leging nog een bedrag voor
germie schreef:Je mag hier een paar keer per jaar gratis 1 aanhangwagen naar de stort brengen. Containers betalen wij nog niet per kg. Als dat er komt, dan neem ik wel gewoon afval mee naar het station om het daar netjes weg te gooien. Maar dan vragen ze er zelf om en voel ik me totaal niet schuldig. Dumpen in de natuur doe ik niet.
Ik hergebruik ook plastic zakken. En onder water ruim ik afval ook wel op.
IHN schreef:germie schreef:Je mag hier een paar keer per jaar gratis 1 aanhangwagen naar de stort brengen. Containers betalen wij nog niet per kg. Als dat er komt, dan neem ik wel gewoon afval mee naar het station om het daar netjes weg te gooien. Maar dan vragen ze er zelf om en voel ik me totaal niet schuldig. Dumpen in de natuur doe ik niet.
Ik hergebruik ook plastic zakken. En onder water ruim ik afval ook wel op.
Huh? dat is gewoon een soort van diefstal he...je kunt ook gewoon minder afval verzamelen dan dus...ik vind het best heel aso om als je per kg moet gaan betalen het op het station te gaan dumpen...word een lekkere bende als iedereen dat gaat doen, zeg.
Janine1990 schreef:Jeetje wat een eigen waarheid weer.
Als je bang bent voor beestjes zet je m toch vaker aan de weg. Maakt het uit dat er weinig in zit.
Vind het ook nogal een sociaal onvriendelijke reactie. Maar goed... niets is mij nog vreemd.