Wat doe jij om water te besparen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 12:18

Ik had het er gisteren met een collega over en hij vertelde me dat Nederland zo'n moerasland was waar altijd genoeg water was. Ik besefte me dat je perceptie door waar je vandaan komt, zelfs binnen Nederland, zo anders kan zijn. Hij komt uit 'moerassig' Amsterdam, en ik kom van de droge zandgronden. Ik heb echt te doen met boeren (vooral die in het oosten) die vorig jaar (alweer) een slecht jaar hebben gedraaid en nu aan het rekenen zijn wat voor een buffertje ze nog hebben om een tegenvallende oogst op te vangen. Ik had nooit gedacht dat we zoveel droogte konden hebben hier.
Ik zorg ervoor dat ik kort douche en dat ik alleen met de gieter de moestuin (ook echt gortdroog) in de avond langs ga.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-19 12:21

karuna schreef:
Zelfde als vorig jaar al is helaas mijn achter regenton leeg nu, een van de honden heeft kraantje opengeduwd en 300 l water voor de achtertuin verdwenen helaas.

Ooo wat ontzettend vervelend :') Dan denk je goed bezig te zijn en gebeurt zoiets. Balen hoor.

Ja het is echt ongelofelijk, maar het heeft natuurlijk ook wel te maken met dat veel mensen gewoon niet stilstaan bij het feit dat (drink)water geen oneindige bron is. We zijn te verwend :( Hopelijk lukt het om meer bewustzijn te creëeren.

verootjoo

Re: Wat doe jij om water te besparen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 12:25

Ik ga een regenton nemen. :j

En verder moeten we idd echt massaal zuinig doen met water. Niet de auto wekelijks wassen (maar die wassen we sowieso nauwelijks)
Niet zomaar de kraam aanzetten om de kids mee te laten spelen. Kort douchen.
Ben niet helemaal gerust op de droogte, eerste bosbranden zijn er al, en het is pas april :( het is zo droog, terwijl ik dacht dat er best wat regen gevallen was deze winter...

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 12:26

Hier dus niet superveel gevallen. Overal waren verzopen straten maar hier niet. -O-

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 12:29

Nou ik heb hele weken/dagen binnen gezeten met kind vanwege regen := was blij toen ik m weer uit kon laten.
Maar ms voelde het langer dan het was :')

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 12:30

Tja ik vind het een heel erg lastig onderwerp. Zeker nu de jonge vogels sterven omdat er geen wormpjes bereikbaar zijn voor de oudervogels. Advies is om een stuk land onder water te zetten.

Ik denk dat ik dat toch ga doen. De kieviten komen heel dichtbij tegenwoordig en gister had ik een haas met 3 jonge op nog geen 5 meter afstand. Normaal gesproken blijven zij heel ver bij mij weg. Ik ga overal water neerzetten wat het verbruik niet ten goede komt natuurlijk..

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 12:31

Hier is het nu ook al weer droog, ik hoop echt niet dat we straks weer 4 maanden misschien 4 dagen regen hebben :( vorig jaar hadden we in april nog best veel regen. Nu is het al weer 2 weken erg droog en warm

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-19 12:36

Selka schreef:
Tja ik vind het een heel erg lastig onderwerp. Zeker nu de jonge vogels sterven omdat er geen wormpjes bereikbaar zijn voor de oudervogels. Advies is om een stuk land onder water te zetten.

Ik denk dat ik dat toch ga doen. De kieviten komen heel dichtbij tegenwoordig en gister had ik een haas met 3 jonge op nog geen 5 meter afstand. Normaal gesproken blijven zij heel ver bij mij weg. Ik ga overal water neerzetten wat het verbruik niet ten goede komt natuurlijk..

Ja, maar dit doe ik ook gewoon hoor. Ik vind minder/korter douchen echt een klein offer voor wat water voor de vogels hoor :=
Overigens is mijn slinger van deze winter ook nog niet op, dat kan je ook doen voor de vogels.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 12:41

Hier in België hebben we codes. Bij rood mogen we zelfs niet onze auto kuisen of planten besproeien met welk water dan ook. Er staan boete's op, al is het laatste moeilijk te controleren. Carwash blijft dan wel gewoon open.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-19 14:33

Ja ik las dat in België het nog steeds dramatisch is met de droogte.
Ik zet altijd een laagje water in de koffiekan, heb nu een plant in de keuken gezet die heeeeel veel dorst heeft altijd en dat gooi ik daar dan bij. Hij doet het goed op koffiewater _O-

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 14:49

Wij hebben dit jaar een bronwater pomp aan laten sluiten. Alleen uit de keukenkraan komt nog leidingwater. De rest, wc, douche, wasmachine en water voor het vee en de paarden, is allemaal bronwater.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 10:48

Wij hadden al 2 IBC vaten staan, sinds gisteren heeft mijn man er nog 2 op verschillende plaatsen aangesloten, en in 1 nieuw vat zat al gelijk 300l water na de spoelbui van gisteravond *\o/* We hebben nog een aantal vaten staan die we aan gaan sluiten, al dan niet in serie, om toch zoveel mogelijk water op te vangen. We hebben nogal wat planten/bomen geplant de afgelopen paar weken, die wil ik toch graag behouden.

In het najaar gaan er nog veel meer bomen en bosplantsoen de grond in voor ons voedselbos, en graven we 3 2e hands (gratis) vijvers in, ook voor wateropslag, water voor insecten, vogels etc etc.

De poel, die in maart eindelijk weer een laagje water had, loopt alweer rap leeg... Die gaan we in het najaar uitdiepen want die is volledig dichtgegroeid. Er zitten wel kikkertjes en salamanders in :)

De emmer staat alweer in de douche om het eerste koude water op te vangen, dit gaat de border in of grote planten in de buurt van het huis (in je nakie de wei in lopen is ook zo wat :+)

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 11:14

Jullie doen alles met IBC?

Een paar (Amerikaanse) youtubers hebben grote tanks staan. Bijv. http://kerrimuir.com.au/image/cache/data/polymaster/RWT22500-600x600.jpg

Voor jouw lap grond en dat van mij zijn IBC tanks toch nooit groot genoeg? Plus ze zijn zooo lelijk.. :( Die tanks in het groen vind ik nog wel te doen. Wij willen ze ook in serie zetten maar de aanschafprijs houdt ons tegen. In de VS zijn die dingen goedkoop en hier belachelijk duur.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 11:34

__elise__ schreef:
Wij hebben dit jaar een bronwater pomp aan laten sluiten. Alleen uit de keukenkraan komt nog leidingwater. De rest, wc, douche, wasmachine en water voor het vee en de paarden, is allemaal bronwater.

Hoe blijft je kleding e.d met het wassen met grondwater? Hoe diep heb je de pomp laten slaan/boren?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 11:40

Selka schreef:
Jullie doen alles met IBC?

Een paar (Amerikaanse) youtubers hebben grote tanks staan. Bijv. http://kerrimuir.com.au/image/cache/data/polymaster/RWT22500-600x600.jpg

Voor jouw lap grond en dat van mij zijn IBC tanks toch nooit groot genoeg? Plus ze zijn zooo lelijk.. :( Die tanks in het groen vind ik nog wel te doen. Wij willen ze ook in serie zetten maar de aanschafprijs houdt ons tegen. In de VS zijn die dingen goedkoop en hier belachelijk duur.

Voor nu wel ja, hebben ze goedkoop /gratis kunnen krijgen. Degenen die in zicht staan krijgen een ombouw.

Probleem is dat ik alleen op het woonperceel daken heb om fatsoenlijk water van op de kunnen vangen, vandaar de ibc vaten daarbij.

Als we over een jaar of 5 een nieuw huis gaan bouwen, komt er wel iets van een goede water opslag.

Voor nu willen we een verloop van de ibc vaten met een druppel systeem naar de plaatsen met de meeste kleine struiken doen. Het huis ligt hoger dan de wei dus dat scheelt al.

De bomen in het voedselbos zullen zich voor het grootste deel zelf moeten redden. We gaan nog wel een kleine aanhanger kopen en daarop een ibc vat zetten zodat de bomen achterin ook nog water kunnen krijgen.

En veel mulchen rondom de bomen en struiken zodat het water niet zo snel verdampt helpt echt.

Gras heb ik niet zoveel meer, wel heel veel bloemetjes haha. Straks nog luzerne en phacelia strooien als groenbemester, dat houdt dan ook weer water vast.

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 11:42

Nou sorry hoor maar wij doen niks anders dan anders. We moeten nog steeds elke druppel zelf betalen! En dan zeggen ze dat je je tuin moet sproeien met regenwater. Haha, als het niet regent kun je je tuin er onmogelijk mee nat maken. Over de andere kant moet je in je tuin een vijvertje creëren om de jonge vogeltjes in leven te houden. Wat willen ze nu eigenlijk. En daarbij, hoe minder je verbruikt deste hoger de prijs van het water wordt. Kijk maar naar de prijzen van gas en elektriciteit. Hoe minder je gebruikt hoe meer je betaald.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 11:45

Mulchen helpt zeker ja. Groenbemester is ook een slim plan!
Geen gras is voor ons geen optie maar dat scheelt ook een boel. Mijn planten moeten zichzelf ook redden. Helaas ben ik daardoor wel best wat aanplant van vorig jaar verloren. Onder andere mijn aardbeienboom :(

Jonge aanplant geef ik nu heel veel water maar ik hoop vooral dat er nog wat meer regen gaat vallen.

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 11:53

meggiemeg schreef:
__elise__ schreef:

Hoe blijft je kleding e.d met het wassen met grondwater? Hoe diep heb je de pomp laten slaan/boren?

Er is een ionenwisselaar aangesloten op de bron, die haalt het ijzer uit het water. Het water is dus helemaal schoon, waarschijnlijk nog schoner dan leidingwater. De bron (of eigenlijk 2 bronnen) zit op ongeveer 110 meter diepte.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 11:54

LadyMadonna schreef:
Ik heb geen kinderen, das echt m’n nieuwe milieu/besparings argument :j :')

Sluit ik me bij aan! +:)+

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 12:01

De mijne ook! Plus ik ondanks we een pracht exemplaar hebben staan niet in bad ga want dat vind ik echt onzin om zoveel water te verbruiken en ik douche niet dagelijks maar Was mezelf. Kan prima want heb nog nooit klachten gehad over dat ik zou stinken :D
Verder was ik mijn haar ook maar 2x per week....
Doe dit overigens niet bewust maar vind het zelf prettig en sneller gaan.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-19 12:37

flyfly schreef:
Nou sorry hoor maar wij doen niks anders dan anders. We moeten nog steeds elke druppel zelf betalen! En dan zeggen ze dat je je tuin moet sproeien met regenwater. Haha, als het niet regent kun je je tuin er onmogelijk mee nat maken. Over de andere kant moet je in je tuin een vijvertje creëren om de jonge vogeltjes in leven te houden. Wat willen ze nu eigenlijk. En daarbij, hoe minder je verbruikt deste hoger de prijs van het water wordt. Kijk maar naar de prijzen van gas en elektriciteit. Hoe minder je gebruikt hoe meer je betaald.

Niemand zegt toch dat je er niet voor betaalt? Het gaat erom dat er echt waterschaarste dreigt dit jaar. Dat betekent niet dat je niet je tuin op plekken een beetje nat kunt houden voor vogeltjes (goed zelfs!) maar bewust ermee omgaan kan toch geen kwaad?

Overigens snap ik niet helemaal wat je zegt over grootverbruikers vs kleine verbruikers. Volgens mij betaal je als particulier hetzelfde bedrag per kuub, ongeacht je totale verbruik.

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 12:56

Wat hier toch een aantal liters uitspaart: de droogkast met condensbak, dat water sparen we ook.
Dat is ideaal voor onze plantjes, mijn orchideeën doen het er prima op.

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 13:27

Magrathea schreef:
flyfly schreef:

Niemand zegt toch dat je er niet voor betaalt? Het gaat erom dat er echt waterschaarste dreigt dit jaar. Dat betekent niet dat je niet je tuin op plekken een beetje nat kunt houden voor vogeltjes (goed zelfs!) maar bewust ermee omgaan kan toch geen kwaad?

Overigens snap ik niet helemaal wat je zegt over grootverbruikers vs kleine verbruikers. Volgens mij betaal je als particulier hetzelfde bedrag per kuub, ongeacht je totale verbruik.

Ik kruip even onder mijn meeleessteen vandaan. In verhouding wordt het omgerekend per liter duurder, doordat er een heel aantal vaste bedragen bij zitten.
Dit is natuurlijk wel een drogreden om maar gewoon veel water te gebruiken. Het probleem is inderdaad de schaarste die nu al dreigt. Water besparen zou niet alleen vanuit kostenbesparend oogpunt moeten zijn.

Helaas leven mijn vriend en ik nu op een huur appartementje. Behalve een beetje douche water opvangen voor de plantjes heb ik dus helaas geen mogelijkheid tot (of nut voor) een regenwaterton oid. Maar ik lees graag mee om ideeën op te doen voor als we afgestudeerd zijn en over een (paar) jaar een huis gaan kopen!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-19 14:41

Ah, zo. Maar dat gaat dan meer om kosten bij de watervoorziening, niet zozeer bij de consument toch? Ik heb nog nooit aangepaste bedragen gehad op mijn waterrekening omdat ik minder of meer had gebruikt hoor :=

Ik zit ook op een huurappartement, maar er zijn toch best veel dingen die je kunt doen hoor! Met douchewater kun je ook het toilet doorspoelen / schoonmaken, dat laatste kun je ook doen als je bijvoorbeeld net hebt schoongemaakt en nog een relatief schoon sopje hebt. Ik vind dat erg leuk om te doen, kleine dingetjes verzinnen :j

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 14:51

Wij hebben toevallig afgelopen weekend een regenton gekocht. Onze gemeente geeft daar kortingen op, echt tof! Hij moet alleen nog even aangesloten worden op de regenpijp.

Ook als ik de plantjes water moet geven, zet ik 's ochtends een grote emmer water onder de douche. De eerste koude stralen gebruik je toch niet en spoelen nutteloos weg, dan vang ik het liever op en gebruik het 's avonds voor de planten :)

Daarnaast probeer ik gewoon bewuster te zijn wat water betreft. Korter douchen, minder makkelijk met water zijn door onbewust alles weg te spoelen, mensen om me heen bewuster maken, etc.

Ik begrijp flyfly wel aan de ene kant, maar aan de andere kant totaal niet. Het is een feit dat het drinkwater schaarser wordt. Dan kan je wel zeggen dat je ervoor betaalt en niks veranderen aan je waterverbruik, maar uiteindelijk ben je er zelf de dupe van. En wij allemaal. ;) Ik probeer ook mijn ouders bewust te maken, zij zijn al eind 50 dus over 40 jaar leven zij misschien niet meer. Maar ik hopelijk nog wel, en ik heb geen zin dat dan mijn generatie en de andere levende generaties zonder drinkwater zitten. :P