Dieren levend gekookt en gevild in slachthuizen NL

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 21:55

Vega eten is hier pijnstillers slikken (en dan eet ik zat aan kaas en eigen eitjes, groentes, peulvruchten, noten, etc. incl. supplementen). Vlees dus noodzakelijk, elk jaar grote stukken aarde villen voor het kunnen planten van 1-jarige gewassen is voor het hele milieu net zo hard ongezond trouwens. Betekent eerder dat tempo eigen vleesvoorziening naar 100% trekken wat harder gaat. Eerste eigen opfok en slacht igt inmiddels in de vriezer, er staan nog wat op de lijst, maar die zijn pas eind van het jaar aan de beurt en lammeren zijn ook pas volgend jaar mogelijk. Ondertussen moet het nog maar even zo, is goede stok achter de deur om daar niet meer afhankelijk van te willen zijn.

Dieet omgooien is geen oplossing om dit gehele systeem werkelijk gezond te krijgen, zoveel mogelijk zelf kunnen verbouwen en opfokken wel. Ook al omdat iets als lam/geit/varken van particulier via kleine slagers moet (industrie fabriek is daar niet op ingericht) en die blijven dan tenminste bestaan. Terug naar meer lokale economie dus en dat begint o.a. met voedselvoorziening. Direct van de boer ipv verweg via de grote winkelketen. Scheelt meteen zeer veel aan allerlei andere milieuvervuilende productiemiddelen en transport. Dat je chocola in de winkel koopt soit, dat kunnen we hier niet verbouwen, maar die koe hoeft echt niet uit Argentinie oid te komen.

Boetes zijn inderdaad veel te laag en slachtsnelheid veel te hoog. In zo'n fabrieksopzet levert zo'n dier al bijna meer op dan de boete is. Zelfregulering werkt niet, omdat en de consument niet zelfstandig nadenkt en omdat zij geen alternatief hebben als zelf slachten/makkelijk toegang tot zelf slachtende slager hebben (inkomen bv). En dus wordt er gekozen voor zgn. "regulatie" die zeer fraudegevoelig is ipv werkelijk werkende maatregelen te nemen die niet zo met 2 vingers in de neus ontdoken kunnen worden. De manier waarop dit naar buiten komt zorgt er ook voor dat de consument reageerd op een manier die de industrie goed uitkomt, nl met regels die makkelijk te ontduiken zijn en/of oplossingen die in een klein slachthuis niet nodig zijn, wel verplichten zodat die failliet gaan en er dus geen alternatieven meer zijn voor bv mensen die eigen slachtvee houden. Monopolipositie forceren is dit eigenlijk en dat mag van de wet niet, maar als je het goed brengt, vraagt de consument er zelf wel om.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 21:59

Mariska88 schreef:
suffie schreef:
Dit zijn nog maar kleine aantallen, zullen we het dan ook hebben over ritueel slachten?

Ik praat het absoluut niet goed, maar met de grote aantallen dieren die dagelijks in Nederland geslacht worden, vallen mij deze aantallen nog mee. De NVWA is dagelijks in het slachthuis te vinden en moeten daar optreden, blijkbaar doen ze dat onvoldoende!

Misschien vind ik het nog wel erger voor de boer. Hij/zij heeft goed op het dier gepast, verzorgd toen het misschien ziek was, zich aan honderden wetjes en regeltjes moeten houden en dan moet je op deze manier lezen dat misschien wel jouw dier zo aan z'n einde is gekomen.

Dit dus..
Er worden dagelijks heel veel dieren geslacht (nu helemaal denk ik door al dat fosfaat gebeuren, veel boeren moeten hun vee deels ruimen) en snap best dat er wel eens wat fout kan gaan, bedoel het meeste gaat machinaal..
Praat het niet goed hoor!
Wij als boer zijnde vinden het al erg als ze weg gaan, laat staan als ze op een hun laaste momenten ook nog zo behandeld worden..

Dit idd dus!

@ Suffie helaas doet de NVWA wel meer onvoldoende!

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 22:08

Ohh bah wat walgelijk! Zelf eet ik wel vlees, maar steeds minder. Daarnaast laten wij met meerdere mensen samen een rund slachten en verdelen dit vlees. Het rund komt uit het dorp en liep altijd met soortgenoten in de wei. De slachterij is kleinschalig en in hetzelfde dorp. Geen grootschalig langdurig diervervoer. Ter plekke mogen ze eerst rusten en krijgen ze voldoende drinkwater. Ze proberen alles met zo min mogelijk stress te laten verlopen.
Natuurlijk wordt er een dier voor gedood, maar dit is voor mij een manier waar ik me prima bij voel.

Cayenne schreef:
Babootje schreef:
Dan is de halal slager zo dieronvriendelijk nog niet....

Daar halen mijn ouders altijd hun vlees.

Dat vraag ik me sterk af. Ook daar vindt je misdadigheden. Ik weet zeker dat je bij zowel reguliere slachterijen als halal slachterijen dit soort verschrikkelijke dingen tegenkomt. Net zoals je van beide soorten nette slachterijen zult hebben.

https://www.rtlnieuws.nl/nederland/erns ... -schokkend

Voorbeeld 1: in levend schaap snijden
De slachter begint de huid los te snijden van de achterpoot van een schaap, maar het dier beweegt nog met z'n poot. Het gaat om een ritueel slachthuis waar ze dieren zonder verdoving slachten. De NVWA-inspecteur grijpt in en zegt dat de medewerker moet stoppen het dier verder te villen.
Later ziet de inspecteur dat dezelfde slachter opnieuw in nog levende schapen zit te snijden. De dieren vertonen nog tekenen van leven volgens de inspecteur. Hij legt het bedrijf een boete van 2500 euro op.
De inspecteur ziet verder allemaal bloedingen bij karkassen van schapen die aan haken hangen. Dat komt doordat de dieren eerder aan hun vacht zijn opgetild. Daarvoor wordt nog een boete van 1500 euro opgelegd.

poes

Re: Dieren levend gekookt en gevild in slachthuizen NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 22:13

Wel goed dat veel mensen minder vlees eten of van die lokale initiatieven steunen. Dat is wat echt voor verandering kan zorgen.

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 22:15

Normaal gezien is er ALTIJD een DA aanwezig voor ante- en post-mortem keuring en toezicht op dierenwelzijn. Het gaat veel vaker fout dan mensen denken. Met de enorme vleesvraag moet er op zo'n extreem tempo geslacht worden dat het onmogelijk is dat alle dieren goed geslacht worden. Dit wordt ons ook verteld in onze opleiding, dit is ook verschrikkelijk als DA: je wil alles eraan doen dat het voor alle dieren correct verloopt, maar dat kan niet. Er moet iets veranderen aan de opleiding van slachthuispersoneel, maar vooral moet er iets veranderen aan de mindset van de consumenten, want als de vraag blijft, blijft dit doorgaan. Regelmatig worden ds DA's in slachthuizen geïntimideerd, bovendien kunnen ze ook onmogelijk alles goed controleren door de snelheid en als er melding wordt gedaan door DA's wordt daar lang niet altijd naar geluisterd. Dus ja, in de slachthuizen moet iets veranderen, maar de verantwoordelijkheid daarvoor ligt grotendeels bij de consument (alleen wil men dat vaak niet geloven).

Edit: halal slachten verloopt absoluut NIET beter dan regulier slachten!! De doodstrijd bij halal slachten duurt vaak verschrikkelijk lang, vaak botte messen, dieren die elkaar zien, etc.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 22:16

Jaarlijks worden in Nederland 15 miljoen varkens geslacht. Dat er soms fouten gemaakt worden is erg. Maar procentueel gezien overlijden er vele malen meer MENSEN door medische fouten in ziekenhuizen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 22:17

StableDoor

Anne_GTI schreef:
Jaarlijks worden in Nederland 15 miljoen varkens geslacht. Dat er soms fouten gemaakt worden is erg. Maar procentueel gezien overlijden er vele malen meer MENSEN door medische fouten in ziekenhuizen.

Wat heeft dit in godsnaam hier mee te maken? En over het algemeen worden mensen niet levend gevild of gekookt in ziekenhuizen. Het is ook erg ja, maar een compleet ander probleem.
Laatst bijgewerkt door StableDoor op 19-06-18 22:18, in het totaal 1 keer bewerkt

poes

Anne_GTI schreef:

Ok dan stop ik met mensen eten.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-18 22:25

poes schreef:
Anne_GTI schreef:

_/-\o_ _/-\o_

Fellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 22:32

poes schreef:
Anne_GTI schreef:

:')

_Zeppelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 22:35

Iedereen overstuur en in shock. Maar ondertussen wel een lekker stukje vlees op je bord 's avonds.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 22:36

en niemand die de link leest

Mariska88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 22:45

@ stabledoor
wat heb je daar dan een verschikkelijke baan als DA zijnde zeg.. Wel goed dat je als onderdeel van je opleiding daar langs gaat..

Maar zelfs ik (ja ja wie had dat ooit gedacht) zou wel eens willen zien met eigen ogen hoe het slacht proces gaat..(maar niet van eigen vee :n) Je hoort zo veel negatiefs, maar is dat wel echt zo (nieuwsgierig aangelegd)

Veel mensen hebben een mening, aan de hand van filmpjes en verhalen.. Maar het nooit zelf gezien...

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 22:51

Het is echt zo, geloof mij. Wij krijgen specifieke vakken over toezicht houden en keuren in slachthuizen, dit is hoe het er aan toe gaat in de realiteit. Het kan nooit voor alle dieren correct gebeuren, dat is echt onmogelijk, zelfs al zou het personeel hun best doen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 22:52

poes schreef:
Anne_GTI schreef:

:') :')

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 22:52

Ik kreeg de tranen in mn ogen na het lezen van de OP, en dan ook nog van die flut boetes. Maar ik snap ook niet dat je als persoon een dier zo kan behandelen om dan vervolgens thuis weer tevreden op de bank te gaan zitten...

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 22:58

Echt heel fijn dat mensen stoppen met vlees eten, maar bedenk ook even wat je je huisdier voorschotelt.

Poesie mauw met zijn ingeblikte sappige brokjes gemaakt van.... juist.

En wat wordt er nog meer van bijvoorbeeld een varken gemaakt, de haren van je haarborstel misschien wel of de gelatine van het varken wat in de snoepjes zit verwerkt die je eet.
Of de make up die je op je gezicht smeert met dierlijke ingrediënten.

Ik bedoel maar te zeggen dat stoppen met alleen een stukje vlees eten niet alles is.
Het is zeker een goede stap in juiste richting maar dierlijke producten zitten in zoveel meer dingen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 23:01

Dus poesie mauw moet ook vegan worden?

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 23:03

Dierlijke producten zitten zeker in meer dingen, maar dat zijn allemaal restproducten, er wordt veeeeel meer geslacht dan dat er lijken nodig zijn voor die restproducten. Het helpt dus zeker wel om massaal geen vlees te eten. Zelf kan je uiteraard vegan gaan (of vega, ook al super!), voor een kat is dat niet echt mogelijk, maar als we de vleesvraag zouden kunnen terugdringen is er al heel veel ellende minder.
Er zijn door de grote stijging aan vegetariërs en veganisten al heel veel dieren minder geslacht het afgelopen jaar, maar om echt verschil te maken moeten meer mensen zien dat dit gewoon echt niet langer door mag gaan.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 23:04

LadyMadonna schreef:
Dus poesie mauw moet ook vegan worden?

En met een blote billen gezicht door het leven!
Zonder gekheid, dit is dus wat mij tegen staat. Ik zou best geen vlees meer kunnen eten, maar alles waar nog meer dierlijke producten in zit, ja sorry maar daar heb ik eerlijk gezegd geen zin in. Het klinkt misschien wat lüllig, maar daar ben je dus de rest van de dag mee bezig. Krijg je een gebakje voorgeschoteld, moet je het afslaan, en ga zo maar door. Dit gaat dus je hele leven in beslag nemen en daar pas ik dan weer voor...

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 23:05

poes schreef:

Wat ben je toch een goed mens :Y)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 23:06

julius_juut schreef:
superpony schreef:
Ik heb vlakbij het abattoir op school gezeten en ondanks nog wat afstand, was het gegil van de varkens echt vreselijk. Ik ben toen heel jong al gestopt met varkensvlees eten en heb ook mn man zover gekregen. Verder kiezen we bewust voor rund en kip en niet teveel. Vis proberen we ook bewust te kiezen. Het is niet altijd makkelijk.

Er zijn nog heel veel mensen die het echt niks interesseert, dus voor dit ooit stopt....

Niet bedoeld als aanval, maar waarom wel rund en kip?

( ik probeerde al antw te geven, dus sorry als ik in herhaling val, maar is weg )

Van die varkens kon ik echt niet verteren en thuis aten we al vrijwel geen varken, omdat mn moeder een Joodse vader had, dus die is ook zonder opgegroeid. Mijn vader at vrijwel geen vlees en kip, die had in de oorlog daar trauma's door opgelopen.

Zonder vlees, kip en vis vind ik nog best lastig en ik heb ook een man en zoon die er wel van houden. Door bewust te kiezen, kan een stukje vlees, kip of vis best. Varken zou je ook bewuster kunnen kiezen, maar dat is bij mij al verknald toen.
Neemt niet weg dat ik dus leed bij koeien, kippen en vissen ook vreselijk vind. Net als alle andere beesten, maar dat eet ik ook niet.

Wat wij ook doen, is minder vlees. Voorheen kreeg iedereen een stuk kipfile, nu doe ik met mn man samen eentje en dan bewust gekozen waar het vandaan komt en dan hopen dat dat zo is.
Ik eet qua rund alleen af en toe een tartaartje, verder niet echt. Ook van de goede, bewuste slager.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 23:09

Maar als je geen dierenleed wil, wat denk je dan van palmolie en waar dat allemaal in zit? Zag laatst filmpje hoe de bedreigde apen zich verzetten tegen de machines, echt vreselijk.

Of al ons afval waar dieren last van hebben?
En energie verbruik/misbruik, teveel water verbruik etc.

Overal lijden dieren onder ons gedrag natuurlijk.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 23:11

Giolli schreef:
En met een blote billen gezicht door het leven!
Zonder gekheid, dit is dus wat mij tegen staat. Ik zou best geen vlees meer kunnen eten, maar alles waar nog meer dierlijke producten in zit, ja sorry maar daar heb ik eerlijk gezegd geen zin in. Het klinkt misschien wat lüllig, maar daar ben je dus de rest van de dag mee bezig. Krijg je een gebakje voorgeschoteld, moet je het afslaan, en ga zo maar door. Dit gaat dus je hele leven in beslag nemen en daar pas ik dan weer voor...

Gut dit herken ik dan weer niet. Het is niet alsof mij de hele dag door gebakjes en saucijzenbroodjes worden aangeboden. Ik ren net zo hard door de supermarkt als ieder ander. (Misschien wel sneller want ik sla een paar schappen over :Y) )

Het vereist wat aanpassingen, ja. Dat is met elke verandering zo. Echter vraag ik me nog elke dag af waarom ik ooit dacht dat het zo moeilijk zou zijn.

Ik heb trouwens zomaar het idee dat de 15 miljoen dieren die geslacht worden niet grotendeels naar dierenvoeding gaan. Dus eh ja, de grote dingen eerst aanpakken lijkt me. (En wat in dierenvoeding zit wordt echt geen beest speciaal voor geslacht hoor :o )
Ook @superpony, já er zijn absoluut veel dingen aan de hand in de wereld. Maar ik vind dat persoonlijk een beetje een gek argument, om dan maar niets te doen. Ik neem aan dat je dat ook niet bedoelt.