Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
oomens schreef:Maar men gaat toch helemaal niet met terugwerkende kracht bekeuren? Je wordt toch niet beboet voor de extra koeien die je sinds het wegvallen van het quotum hebt gehad? Je wordt alleen beboet voor de extra koeien die je aanhoudt als je niet teruggaat naar het aantal van voor de peildatum.
In jouw voorbeeld: je wordt beboet wanneer je na het opnieuw instellen van een maximumsnelheid van 100km/h, nog steeds 105 blijft rijden.
SARINO schreef:Ja wel alles met terugwerkende kracht en met nieuwe eisen.
oomens schreef:SARINO schreef:Ja wel alles met terugwerkende kracht en met nieuwe eisen.
Sorry, maar dat kan ik niet geloven. Je zegt dus dat je wordt beboet voor iedere koe die je in het verleden extra had? Dat lijkt mij sterk.
Wetgeving zegt nooit "je had gisteren maar zoveel koeien mogen hebben". Ze kunnen wel stellen dat je vanaf morgen niet meer koeien mag hebben dan je eergisteren had.
oomens schreef:SARINO schreef:Ja wel alles met terugwerkende kracht en met nieuwe eisen.
Sorry, maar dat kan ik niet geloven. Je zegt dus dat je wordt beboet voor iedere koe die je in het verleden extra had? Dat lijkt mij sterk.
Wetgeving zegt nooit "je had gisteren maar zoveel koeien mogen hebben". Ze kunnen wel stellen dat je vanaf morgen niet meer koeien mag hebben dan je eergisteren had.
SARINO schreef:Maar als de 800 knelgevallen van TS haar verhaal nu hun gelijk krijgen betekend dat, dat alle andere veehouders die niets hebben veranderd maar gewoon op de oude voet verder gingen ,zonder groei en nieuwe stallen waarschijnlijk wel meer moeten inleveren.Ik heb al 8,3% ingeleverd ,vind ik al zat eigenlijk...
Is dat wel eerlijk dan?denk daar even aan met tekenen.
tammiebels schreef:En inderdaad, zo krijg je een ontzettende verdeling van groepen binnen een bedrijfstak want een oplossing hiervoor.......?
oomens schreef:tammiebels schreef:En inderdaad, zo krijg je een ontzettende verdeling van groepen binnen een bedrijfstak want een oplossing hiervoor.......?
Krimpen. De sector is nu qua mensen en bedrijven groter dan dat er een fatsoenlijke boterham aan kunnen verdienen. Dat betekent dat er mensen/bedrijven uit moeten of moeten omvallen/stoppen.
Olga89 schreef:Furrow schreef:Maar die koeien gaan toch altijd gezond richting slachthuis als ze niet meer voor de melk kunnen dienen?
Wat is het verschil dan? Ben ik gewoon oprecht benieuwd naar?
Ik ben wel voor, de impact op het milieu is niet te schatten. Ik zelf ben blij dat we aan de toekomst denken, het moet niet alleen leefbaar zijn voor ons maar de mensen die na ons komen.
Hier zijn auto regels heel streng, vervuilende auto's kan je niks meer..
Klopt die gaan ook richting het slachthuis maar daar stippel je een heel plan voor uit waarom ze weg moeten en daar heb ik dan een soort van vrede mee (we laten ook vaak het vlees terugkomen om zelf op te eten, ik eet liever mijn eigen beesten waarvan ik weet hoe ze geleefd etc hebben dan "vreemde" beesten).
Nu was het verplicht en snel zijn want de boete-datum kwam dichterbij en dan zitten er ook helaas drachtige koeien bij en daar ben ik dan zo verdrietig over want het is zo niet nodig!
assie schreef:Pff, lastige materie dit. Ook omdat het bijna onmogelijk is alle informatie te verzamelen, want afhankelijk van wie je spreekt zijn de 'feiten' totaal anders.
Laat ik voorop stellen dat ik het vreselijk vind voor alle knelgevallen, maar ook voor alle andere boeren die in een kwaad daglicht worden gesteld.
Enerzijds was het logisch dat er een vervanging ging komen voor het melkquotum. Boeren die dachten dat er onbeperkt gegroeid ging kunnen worden nu het melkquotum eraf ging zijn naïef, hebberig of gewoon dom geweest.
Anderzijds is er zóveel onduidelijkheid geweest over de peildatum, over hoeveel fosfaat er nu mocht zijn etc, daar kún je geen bedrijfsplan op opstellen. Moet je dan maar stoppen met ontwikkelen en stilstaan?
Wat ik vooral verdrietig vind aan de hele situatie is dat boeren nu ook tegen elkaar worden opgezet. De knelgevallen tegen degenen die geen knelgeval zijn.
Maar een oplossing heb ik zo ook niet. Je zou zeggen 'hop overheid, gooi het fosfaatplafond de lucht in en red je eigen boeren'. Maar dat is vast te makkelijk.
Hopelijk redden de noodlijdende bedrijven het. En gaan alle Nederlandse boeren niet tenonder aan de idiote Nederlandse brave-jongetjes-polititek.
oomens schreef:tammiebels schreef:En inderdaad, zo krijg je een ontzettende verdeling van groepen binnen een bedrijfstak want een oplossing hiervoor.......?
Krimpen. De sector is nu qua mensen en bedrijven groter dan dat er een fatsoenlijke boterham aan kunnen verdienen. Dat betekent dat er mensen/bedrijven uit moeten of moeten omvallen/stoppen.
Olga89 schreef:Fosfaatrechten, breek me de bek niet open!
Hier een boerin die met hart en ziel 24/7 voor de veestapel klaar staat.
Wij hebben momenteel 120 koeien aan de melk op een modern bedrijf met alle gemakken voor de koeien(op de peildatum hadden we er 110) dus we zijn niet gegroeid (afgelopen 2 weken hebben er 13 koeien afgekalfd en en staan er maar een paar droog "koeien die binnen nu en 6 weken een kalf krijgen"
Ook hebben we genoeg grond om onze mest op te rijden maar dan bedenkt de overheid weer het fosfaatplafond, zucht wij moesten dus ook koeien ruimen want aanhouden tsja dan krijg je een boete die niet mis is!
Daar stond ik dan bij de vrachtwagen te janken hoe mijn koeien opgeladen werden om richting slachthuis te gaan. Hoe wreed regels soms kunnen zijn!
oomens schreef:Maar men gaat toch helemaal niet met terugwerkende kracht bekeuren? Je wordt toch niet beboet voor de extra koeien die je sinds het wegvallen van het quotum hebt gehad? Je wordt alleen beboet voor de extra koeien die je aanhoudt als je niet teruggaat naar het aantal van voor de peildatum.
In jouw voorbeeld: je wordt beboet wanneer je na het opnieuw instellen van een maximumsnelheid van 100km/h, nog steeds 105 blijft rijden.
moonfish13 schreef:Ik heb getekend TS.
Verschrikkelijk wat er al jaren gaande is in de melkveehouderij.
cupido1996 schreef:moonfish13 schreef:Ik heb getekend TS.
Verschrikkelijk wat er al jaren gaande is in de melkveehouderij.
Dit geldt helaas niet alleen voor de melkveehouderij. Ik durf te zeggen voor alle veehouderij!
Ook de varkenshouders en pluimveehouders hebben het verdomd lastig, door alle regels uit Den-Haag. En helaas zijn ze daar nog wel eens wispelturig.
julius_juut schreef:Nou, gezien alle ophef over slachterijen en zieke/gewonde dieren die aankomen kan ik dat alleen maar goed vinden eigenlijk. Sneu voor boeren die hun best doen, maar er zijn gewoon te veel mensen die het niet nauw genoeg nemen met dierenwelzijn.
julius_juut schreef:Nou, gezien alle ophef over slachterijen en zieke/gewonde dieren die aankomen kan ik dat alleen maar goed vinden eigenlijk. Sneu voor boeren die hun best doen, maar er zijn gewoon te veel mensen die het niet nauw genoeg nemen met dierenwelzijn.