Boeren in de knel door fosfaatrechten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SARINO

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 08:38

Ja wel alles met terugwerkende kracht en met nieuwe eisen.
Er is toch niemand die zijn koeien drachtig maakt om ze dan te laten slachten.....
Dan had je wel eerder gaan selecteren en verkopen.
Er is wel gewaarschuwd door het oude kabinet dat groei na vervallen melkquotum voor eigen risico was...

Maar als de 800 knelgevallen van TS haar verhaal nu hun gelijk krijgen betekend dat, dat alle andere veehouders die niets hebben veranderd maar gewoon op de oude voet verder gingen ,zonder groei en nieuwe stallen waarschijnlijk wel meer moeten inleveren.Ik heb al 8,3% ingeleverd ,vind ik al zat eigenlijk...
Is dat wel eerlijk dan?denk daar even aan met tekenen.
Laatst bijgewerkt door SARINO op 14-06-18 08:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 08:46

oomens schreef:
Maar men gaat toch helemaal niet met terugwerkende kracht bekeuren? Je wordt toch niet beboet voor de extra koeien die je sinds het wegvallen van het quotum hebt gehad? Je wordt alleen beboet voor de extra koeien die je aanhoudt als je niet teruggaat naar het aantal van voor de peildatum.
In jouw voorbeeld: je wordt beboet wanneer je na het opnieuw instellen van een maximumsnelheid van 100km/h, nog steeds 105 blijft rijden.

Klopt, alleen die koeien zijn al aangeschaft, vaak drachtig en moeten dus afgemaakt worden (immers is er zoveel aanbod dat verkopen niet lukt) Ze hadden dit veel meer gefaseerd moeten doen, niet binnen een jaar beslissen dat het aantal koeien zo groot moet zijn.. Er is immers altijd natuurlijk verloop en dat had de boeren meer tijd gegeven om weer terug op hun oude niveau te komen, maar dan op een humanere manier :)

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 09:34

SARINO schreef:

Sorry, maar dat kan ik niet geloven. Je zegt dus dat je wordt beboet voor iedere koe die je in het verleden extra had? Dat lijkt mij sterk.
Wetgeving zegt nooit "je had gisteren maar zoveel koeien mogen hebben". Ze kunnen wel stellen dat je vanaf morgen niet meer koeien mag hebben dan je eergisteren had.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 09:45

oomens schreef:
SARINO schreef:

Sorry, maar dat kan ik niet geloven. Je zegt dus dat je wordt beboet voor iedere koe die je in het verleden extra had? Dat lijkt mij sterk.
Wetgeving zegt nooit "je had gisteren maar zoveel koeien mogen hebben". Ze kunnen wel stellen dat je vanaf morgen niet meer koeien mag hebben dan je eergisteren had.

Dat is idd ook niet zo :n Op datum X mag je niet meer koeien hebben dan dat je op datum Y in het verleden had.. Datum X lag in de toekomst, dus er was tijd om te krimpen, alleen die periode was wel erg kort en dit had imo meer gefaseerd gemoeten. Als jij in die periode tussen X en Y met 100 koeien was gegroeid, zoals boer Agnes omdat ze een nieuwe stal had gebouwd, en ineens komt er die regel, is het echt een nekslag..

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 09:47

Wij zijn biologisch. In eerste instantie werd er medegedeeld dat we niet meetelden, daarna ineens toch wel. Vorig jaar mei kregen we te horen dat wij ivm grondgebondenheid etc toch geen koeien meer weg hoefden te doen. Eind oktober werd dat weer van tafel geveegd door de rechter en moesten we met terugwerkende kracht al die dieren wegdoen plús over die periode met terugwerkende kracht boete betalen.
Dus waar we eerst gewoon groen licht hadden gekregen, werd dat ineens allemaal weer terug gedraaid.

Gelukkig de koeien kunnen verkopen voor het leven, was echt een hele opluchting, maar jeetje, dat hele gedoe van eerst wel, dan niet, toch weer wel en toch definitief niet..... Krijg er weer pijn in mijn buik van als ik er aan terug denk.

Wij zijn nov.'14 (her)gestart met melken, omslag naar Jersey en biologisch gemaakt en waren al jaren bezig met de plannen om nieuw te bouwen, vanaf 2008. De stal is gebouwd op 170 melkkoeien + bijbehorend jongvee.
Wij willen geen megastal worden, willen niet max aantal koeien op de ha grond hebben wat zou mogen.
Maar willen wel graag 'de stal vol' hebben. Ook voor de financiën.

Ik vind het erg moeilijk en zonde dat de boeren vaak recht tegenover mekaar staan nu. Knelgeval vs. geen knelgeval, biologisch vs. gangbaar.... Maar ik snap wel dat het gebeurd, want de ene beslissing heeft weer flinke gevolgen voor de ander.
Wou dat ik daar een oplossing voor had, maar dat heb ik niet. Heb daar al zo veel over gedacht.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 10:14

oomens schreef:
SARINO schreef:

Voor sommige boeren is het wel met terugwerkende kracht.
Stel je had op de peildatum een x-aantal koeien. De regel was toen dat je zoveel koeien mocht hebben als dat je de mest op je eigen grond kon uitrijden. Daar was een berekening voor.
Sommige boeren hadden veel grond en wilden dus gaan groeien, dat mocht ook volgens de wet. Bouwen dus nieuwe stallen om meer koeien te kunnen houden.
En ineens veranderen de regels op zeer korte termijn; oh nee, boeren mogen toch niet meer koeien houden. Alle koeien die in die tijd zijn aangeschaft moeten weer weg en worden met terugwerkende kracht beboet als ze er na 5maanden nog zijn.
Dan zit je dus lekker met je nieuwe stal die je er niet uit krijgt.
En dit gebeurt allemaal in drie jaar. Vind ik een behoorlijke korte termijn voor zo’n grote wetswijziging.

En je hebt als boer nooit te maken met een gelijk aantal koeien. Dus stel op de peildatum had je even toevallig je stal minder vol, terwijl je normaal gesproken meer koeien hebt, ben je ook de sjaak en mag je niet meer terug naar je eigenlijke aantal koeien.

Kinke

Re: Boeren in de knel door fosfaatrechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 10:36

Wij hebben vleesvee, voor ons is de regeling nog niet bekend. Men moet er in Brussel nog een plasje over doen. Dit schijnt in juli te gaan gebeuren.
Een aantal vleesveehouders zijn wel fosfaatrechten toegekend, aan vele anderen niet. Waarom de een wel en de ander niet is ons een raadsel.
Er rest ons niets dan wachten, wachten en nog eens wachten.

tammiebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 10:51

SARINO schreef:
Maar als de 800 knelgevallen van TS haar verhaal nu hun gelijk krijgen betekend dat, dat alle andere veehouders die niets hebben veranderd maar gewoon op de oude voet verder gingen ,zonder groei en nieuwe stallen waarschijnlijk wel meer moeten inleveren.Ik heb al 8,3% ingeleverd ,vind ik al zat eigenlijk...
Is dat wel eerlijk dan?denk daar even aan met tekenen.

En dit is het punt waar ik eigenlijk ook een beetje mee zit. Ik vind het echt heel erg voor die ca.800 boeren maar wanneer die gelijk krijgen krijg ik waarschijnlijk zelf een probleem aangezien er toch ergens geminderd moet worden. Die 8.3 % heeft ons inderdaad, als niet groeier, al pijn genoeg gedaan. Waarom moeten wij, als constante factor, dan het probleem oplossen voor de mensen die gedurfder ondernemen? En inderdaad, zo krijg je een ontzettende verdeling van groepen binnen een bedrijfstak want een oplossing hiervoor.......?

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 11:33

tammiebels schreef:
En inderdaad, zo krijg je een ontzettende verdeling van groepen binnen een bedrijfstak want een oplossing hiervoor.......?

Krimpen. De sector is nu qua mensen en bedrijven groter dan dat er een fatsoenlijke boterham aan kunnen verdienen. Dat betekent dat er mensen/bedrijven uit moeten of moeten omvallen/stoppen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 11:37

ehhh…wat dacht je van een fatsoenlijke prijs voor je product?

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 11:38

Maar dan zou invoer uit het buitenland ook beperkt moeten worden, anders word de ruimte die hier gecreëerd wordt meteen opgevuld met buitenlandse import.
En hoewel ik zelf groot voorstander zou zijn van beperking van import van dingen die hier ook beter/veiliger/mileubewuster geproduceerd worden denk ik niet dat je dat door de Europese wetgeving gaat krijgen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 11:43

precies….alles is politiek. Dat mega vervuilende extra vliegveld genaamd Lelystad gaat er ook gewoon komen, kunnen hier in de regio roepen wat we willen en aantonen dat er niks van deugd, maar dat houdt het niet tegen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 12:07

oomens schreef:
tammiebels schreef:
En inderdaad, zo krijg je een ontzettende verdeling van groepen binnen een bedrijfstak want een oplossing hiervoor.......?

Krimpen. De sector is nu qua mensen en bedrijven groter dan dat er een fatsoenlijke boterham aan kunnen verdienen. Dat betekent dat er mensen/bedrijven uit moeten of moeten omvallen/stoppen.

En wij dan alles uit het buitenland halen?
De vraag is er wel, NL produceert enorm veel en het meeste voor de export. Aangezien Nederlanders geen eerlijke prijs willen betalen en voor goedkoop gaan.
Dus NL produceert voor het buitenland omdat we goede en gezonde en eerlijke producten hebben, en hier krijgen we dingen uit het buitenland. Lekker goedkoop en het dierenleed zien we dan gewoon niet.
De oplossing is de prijzen omhoog, zodat je meer dan de productieprijs krijgt. Dan hoef je ook niet te groeien om zelf ook een boterham te kunnen verdienen en je gezin te onderhouden.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 12:21

Olga89 schreef:
Furrow schreef:
Maar die koeien gaan toch altijd gezond richting slachthuis als ze niet meer voor de melk kunnen dienen?
Wat is het verschil dan? Ben ik gewoon oprecht benieuwd naar?

Ik ben wel voor, de impact op het milieu is niet te schatten. Ik zelf ben blij dat we aan de toekomst denken, het moet niet alleen leefbaar zijn voor ons maar de mensen die na ons komen.
Hier zijn auto regels heel streng, vervuilende auto's kan je niks meer..

Klopt die gaan ook richting het slachthuis maar daar stippel je een heel plan voor uit waarom ze weg moeten en daar heb ik dan een soort van vrede mee (we laten ook vaak het vlees terugkomen om zelf op te eten, ik eet liever mijn eigen beesten waarvan ik weet hoe ze geleefd etc hebben dan "vreemde" beesten).

Nu was het verplicht en snel zijn want de boete-datum kwam dichterbij en dan zitten er ook helaas drachtige koeien bij en daar ben ik dan zo verdrietig over want het is zo niet nodig!

Inderdaad. Zeker drachtige koeien,dat vind ik heel erg tegen de natuur om die te doden.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 12:21

assie schreef:
Pff, lastige materie dit. Ook omdat het bijna onmogelijk is alle informatie te verzamelen, want afhankelijk van wie je spreekt zijn de 'feiten' totaal anders.

Laat ik voorop stellen dat ik het vreselijk vind voor alle knelgevallen, maar ook voor alle andere boeren die in een kwaad daglicht worden gesteld.

Enerzijds was het logisch dat er een vervanging ging komen voor het melkquotum. Boeren die dachten dat er onbeperkt gegroeid ging kunnen worden nu het melkquotum eraf ging zijn naïef, hebberig of gewoon dom geweest.
Anderzijds is er zóveel onduidelijkheid geweest over de peildatum, over hoeveel fosfaat er nu mocht zijn etc, daar kún je geen bedrijfsplan op opstellen. Moet je dan maar stoppen met ontwikkelen en stilstaan?

Wat ik vooral verdrietig vind aan de hele situatie is dat boeren nu ook tegen elkaar worden opgezet. De knelgevallen tegen degenen die geen knelgeval zijn.
Maar een oplossing heb ik zo ook niet. Je zou zeggen 'hop overheid, gooi het fosfaatplafond de lucht in en red je eigen boeren'. Maar dat is vast te makkelijk.
Hopelijk redden de noodlijdende bedrijven het. En gaan alle Nederlandse boeren niet tenonder aan de idiote Nederlandse brave-jongetjes-polititek.

Het plafond is volgens mij door Brussel bepaald (EU)

tammiebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 12:24

oomens schreef:
tammiebels schreef:

Ok. Maar wie moeten er dan krimpen? De niet-groeiers? Die inderdaad al 8.3% gekrompen zijn terwijl die nauwelijks meer koeien zijn gaan houden. Of de groeiers? Dus de groep waar deze oproep onder andere voor gedaan is? Die dus wel meer koeien zijn gaan houden.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 12:51

Olga89 schreef:
Fosfaatrechten, breek me de bek niet open!

Hier een boerin die met hart en ziel 24/7 voor de veestapel klaar staat.

Wij hebben momenteel 120 koeien aan de melk op een modern bedrijf met alle gemakken voor de koeien(op de peildatum hadden we er 110) dus we zijn niet gegroeid (afgelopen 2 weken hebben er 13 koeien afgekalfd en en staan er maar een paar droog "koeien die binnen nu en 6 weken een kalf krijgen"
Ook hebben we genoeg grond om onze mest op te rijden maar dan bedenkt de overheid weer het fosfaatplafond, zucht wij moesten dus ook koeien ruimen want aanhouden tsja dan krijg je een boete die niet mis is!

Daar stond ik dan bij de vrachtwagen te janken hoe mijn koeien opgeladen werden om richting slachthuis te gaan. Hoe wreed regels soms kunnen zijn!

ahh echt bizar, jij ook sterkte!

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 13:32

oomens schreef:
Maar men gaat toch helemaal niet met terugwerkende kracht bekeuren? Je wordt toch niet beboet voor de extra koeien die je sinds het wegvallen van het quotum hebt gehad? Je wordt alleen beboet voor de extra koeien die je aanhoudt als je niet teruggaat naar het aantal van voor de peildatum.
In jouw voorbeeld: je wordt beboet wanneer je na het opnieuw instellen van een maximumsnelheid van 100km/h, nog steeds 105 blijft rijden.

En als je het niet vergelijkt met snelheid, maar met de Chinese tweekindpolitiek? Stel je eens voor dat dat met terugwerkende kracht weer wordt teruggedraaid naar de één kind regel....

Of je als boer nou “kiest” voor boete incasseren of (drachtige) koeien naar de slacht, imo is het nu toch echt met terugwerkende kracht bestraffen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 14:31

getekend, uiteraard.

Wij hebben ook een melkveebedrijf, en wij hebben in 2015 een mooie moderne nieuwe stal gebouwd. De oude stal was op, het asbest moest eraf en we zijn van plan om nog een jaar of 25 door te gaan, dat was niet mogelijk in de oude stal. De nieuwe stal is veel fijner, lichter luchtiger, moderner. Diervriendelijker. We zijn ietsje gegroeid. van 95 naar 112 koeplaatsen. Onze stal is nu dus ook niet vol, we zitten rond de 85 koeien nu... tja. Misschien zijn wij dus ook wel een knelgeval. Ik vind dat er iets moet gebeuren om de boeren die oprecht in de knel zitten en dreigen failliet te gaan te helpen.

Er wordt ook ergens gezegd dat de fosfaatrechten eventueel ook van toch al stoppende varkensbedrijven zou kunnen komen? Hoe dat precies werkt weet ik niet, maar dan hoeven melkveehouderijen die geen knelgeval zijn de dupe te hoeven worden.

Verder denk ik dat het beroep Boer in Nederland een uitstervend beroep is. Ik zal mijn kinderen in ieder geval niet aanraden om opvolger te worden. Begrijp me niet verkeerd, ik vind het fantastisch hier op de boerderij, maar het plezier in het werk wordt er niet groter op door alle bemoeienis van overheid en instanties die het allemaal beter weten en onmogelijke regels en grenzen stellen.

Ik ken veel boeren hier in de omgeving die zijn gestopt of gaan stoppen en heel veel die geen opvolging hebben.. een zogenaamde 'warme sanering' komt er al aan..

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 15:20

Wat ik mij nu dus afvraag? Wat gaat er gebeuren met alle fosfaatrechten van de boeren die failliet gaan? Worden deze fosfaatrechten soms weer verkocht aan de hoogste bieder? Op die manier krijg je dus dat enkele grote bedrijven straks een groot aantal van de foosfaatrechten in bezit heeft. Dan zorgt deze regeling er dus voor dat er een aantal hele grote megastallen ontstaan waar niemand oo zit te wachten.

Misschien dat iemand hier een gedachte over heeft?

cupido1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 15:29

moonfish13 schreef:
Ik heb getekend TS.
Verschrikkelijk wat er al jaren gaande is in de melkveehouderij. ;(

Dit geldt helaas niet alleen voor de melkveehouderij. Ik durf te zeggen voor alle veehouderij!
Ook de varkenshouders en pluimveehouders hebben het verdomd lastig, door alle regels uit Den-Haag. En helaas zijn ze daar nog wel eens wispelturig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 15:34

cupido1996 schreef:
moonfish13 schreef:
Ik heb getekend TS.
Verschrikkelijk wat er al jaren gaande is in de melkveehouderij. ;(

Dit geldt helaas niet alleen voor de melkveehouderij. Ik durf te zeggen voor alle veehouderij!
Ook de varkenshouders en pluimveehouders hebben het verdomd lastig, door alle regels uit Den-Haag. En helaas zijn ze daar nog wel eens wispelturig.

Idd, bij ons in het dorp gaat ook een varkensboer ermee stoppen, zijn nog jonge mensen, maar ze redden het niet meer.. Schijnbaar moet er nu, iedere keer dat er varkens ingeladen worden voor transport, een mannetje bij staan om te controleren? Puur of het diervriendelijk gaat.. Kost ze 11.000 euro per jaar -O- Dat ze het steekproefsgewijs invoeren, helemaal goed.. Maar bij iedere vracht.. :n

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 15:36

Nou, gezien alle ophef over slachterijen en zieke/gewonde dieren die aankomen kan ik dat alleen maar goed vinden eigenlijk. Sneu voor boeren die hun best doen, maar er zijn gewoon te veel mensen die het niet nauw genoeg nemen met dierenwelzijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 15:43

julius_juut schreef:
Nou, gezien alle ophef over slachterijen en zieke/gewonde dieren die aankomen kan ik dat alleen maar goed vinden eigenlijk. Sneu voor boeren die hun best doen, maar er zijn gewoon te veel mensen die het niet nauw genoeg nemen met dierenwelzijn.

Ja, maar wat heeft het dan voor zin dat ze bij de boer staan? Dan moeten ze toch bij de slachterijen staan? :? Daarbij zijn de filmpjes die in het nieuws komen ook weer promo's van wakker dier en co.. Dat zijn echt de uitzonderingen :n
Varkensboeren krijgen amper een paar cent per kilo, tussenpartijen halen er zoveel tussen uit, die boeren zorgen echt wel dat de beesten gezond op transport gaan.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 15:49

julius_juut schreef:

Het is op zich ook prima. Maar waarom moeten zulke dingen door de boeren zelf betaald worden?