Kabinet wil roken op terras verbieden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 10:33

_Reneee schreef:
Mars schreef:
Ik rook omdat ik t lekker vind, ja t is ongezond dat weet ik zelf ook wel. Maargoed, eigen keuze enzo he.

Nee, je rookt omdat je verslaafd bent aan nicotine.

)

Ook ja :D

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 10:34

purny schreef:
@palmera: want iemand die overgewicht heeft heeft dit compleet aan zichzelf te danken ipv de medicatie of ziekte?
Ik ben zeker voor. Maar ook op openbare plekken. Ik hoef niet in de stank en rook te staan of zitten. En bedenk hoe schoner de straten zijn ipv al die peuken op de vloer

Je kunt mij veel vertellen hoor. Maar niet dat de groeiende meute met flink overgewicht dat állemaal hebben te wijten aan medicatie.
Ik ga er met een gerust hard vanuit dat 75÷ overgewicht heeft door eigen toedoen.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 10:34

Ik ga dit topic ontstippen.. Deze discussie gaat nergens eindigen.

Ik ga een manier vinden om op mijn eigen manier een keer te gaan stoppen.. Wanneer ik dat wil en wanneer ik daar zin in heb.. En niet wanneer de overheid of bokt mij gaat vertellen dat er niet meer gerookt mag worden :)

Prettig weekend voor iedereen alvast :)
:wave:

jasmijn16

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 10:35

Ik vind het echt te gek voor woorden, dat het niet meer binnen mag snap ik nog, dus als wij met vrienden een peukje willen doen gaan we naar buiten, en nu willen ze het op het terras ook nog gaan verbieden?! Je zit gewoon buiten, sorry hoor maar het moet niet gekker worden. Mensen die dan zo veel last er van hebben dat het eten niet meer lekker is moeten dan maar binnen gaan zitten. Wij als rokers staan ook met weer en wind buiten.

Merula123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 10:37

jasmijn16 schreef:
Ik vind het echt te gek voor woorden, dat het niet meer binnen mag snap ik nog, dus als wij met vrienden een peukje willen doen gaan we naar buiten, en nu willen ze het op het terras ook nog gaan verbieden?! Je zit gewoon buiten, sorry hoor maar het moet niet gekker worden. Mensen die dan zo veel last er van hebben dat het eten niet meer lekker is moeten dan maar binnen gaan zitten. Wij als rokers staan ook met weer en wind buiten.

Sorry hoor, maar je kan mensen niet verplichten om bij jullie uit de weg te gaan omdat jullie zo nodig overlast moeten veroorzaken :evaw:

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 10:38

CharmingS schreef:
Ik ga dit topic ontstippen.. Deze discussie gaat nergens eindigen.

Ik ga een manier vinden om op mijn eigen manier een keer te gaan stoppen.. Wanneer ik dat wil en wanneer ik daar zin in heb.. En niet wanneer de overheid of bokt mij gaat vertellen dat er niet meer gerookt mag worden :)

Prettig weekend voor iedereen alvast :)
:wave:

Je hebt helemaal gelijk hoor! Pas toen ik écht wilde is het gelukt. En daar had ik de overheid niet voor nodig.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 10:39

Sclimpre schreef:
Heel goed plan. Ik denk net dat het voor de horeca extra inkomsten gaat geven. Zeker voor waar er ook eten geserveerd wordt. Het is toch niet logisch dat er veel zorg besteed wordt aan een hygienische bereiding van het eten, met strenge controles, en dat je het vervolgens in gore omstandigheden moet opeten. Als 1 persoon rookt op een terras hindert die 10 anderen. En die 10 anderen gaan de volgende keer misschien beslissen van maar thuis te eten, in de frisse lucht.
Eigenlijk zou het niet verboden moeten worden, maar zou het logisch moeten zijn dat mensen hun vieze gewoonten niet in het openbaar doen.

Sclimpre schreef:
Daphara schreef:

Ja natuurlijk |o net als dat meer mensen naar het café of de kroeg zouden gaan als er niet meer gerookt zo worden binnen in de kroeg...

_O-

Euhh zullen we de gemiddelde kroegbaas eens vragen hoe het er voor staat sinds die wetgeving? Diegenen die ik ken, die hebben er flink op moeten inleveren!

Wie is 'de gemiddelde kroegbaas'? :)
Een terrasje is nog wat anders dan een kroeg. Kan best zijn dat er een aantal mensen zullen wegblijven, maar ze zullen er een aantal terugwinnen die nu wegblijven net omdat er gerookt wordt. Ik ben er zeler van dat die 2de groep groter is.
Je kan toch niet ontkennen dat roken er meer en meer uitgaat.

Fijn dat jij dat zo zeker weet, dan zal het vast allemaal goed komen toch? :D

Google aub de statistieken er maar op na, het rookverbod heeft de horeca flink geld gekost en dat zal dit verbod (als het doorgaat) ook gaan doen.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 10:40

Merula123 schreef:
jasmijn16 schreef:

Sorry hoor, maar je kan mensen niet verplichten om bij jullie uit de weg te gaan omdat jullie zo nodig overlast moeten veroorzaken :evaw:

Hier wou ik toch even op reageren..

Niemand verplicht mensen ergens weg te gaan, zolang het niet verboden is mag je die keuze zelf maken. Net als de keuze die je als roker wil maken om een peuk op te steken, want het is nog niet verboden :)

Doeii :D

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 10:41

Ach waar je ook rookt krijg je wel gezeik, sta je in je eigen tuin is er alsnog wel een buurvrouw die klaagt :=
Zolang het mag rook ik heerlijk een sigaret bij mn wijntje op het terras hoor. Dat gezeur altijd :')

Merula123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 10:42

CharmingS schreef:
Hier wou ik toch even op reageren..

Niemand verplicht mensen ergens weg te gaan, zolang het niet verboden is mag je die keuze zelf maken. Net als de keuze die je als roker wil maken om een peuk op te steken, want het is nog niet verboden :)

Doeii :D

Nee, niemand verplicht mensen om weg te gaan, maar als je niet tegen rooklucht kan gebeurt dat dus toch eigenlijk wel. Rokers zijn het probleem hier, en mensen die niet roken moeten daar niet de dupe van zijn.

Doezenbende

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 10:43

MarlindeRooz schreef:
Ik begin vooral de bemoeizucht van het kabinet zorgwekkend te vinden, eigenlijk.

Het roken en de bijbehorende problematiek die dat veroorzaakt kost het kabinet klauwen met geld.
De gevolgen van roken zijn nl doodsoorzaak nr 1. Dus ja, als we gewoon stoppen met roken kunnen de zorgkosten een heel eind naar beneden.[/quote]
Lol, enige idee hoeveel het kabinet verdient aan tabak?[/quote]

Dit dus, het kabinet maakt niet voor niets het dampen / vapen kapot met al die domme regeltjes.
Die hebben echt geen zin in gezonde mensen, moeten ze veel te lang de pensioenen betalen en big pharma, wat toch eigenlijk de echte regelaars zijn in de wereld, wil hun medicijnen ook graag slijten ;)

En ja ook ik vrees voor de horeca als dit er door komt, wordt er niet gezelliger op in de stad, alle leuke winkeltjes zijn hier al weg, straks ook geenhoreca meer ?

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 10:43

Ik snap dat ze dit willen doorvoeren, rookvrije generatie etc etc,
máár.. helaas zulke beslissingen zorgen er wel voor dat rokers minder snel stoppen.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 10:45

Op zich heel goed dat de discussie flink woedt.

Het geeft aan dat er al een grote verandering in de juiste richting heeft plaatsgevonden.

Roken wordt niet langer door een groot deel van de bevolking normaal gevonden en geaccepteerd. Mensen laten zich niet langer bedotten door marketingcampagnes van tabaksfabrikanten, de macht van de tabakslobby neemt af, de waarschuwende stem van artsen wordt gehoord. Het publiek vormt zich een mening en het verstand en empathie winnen het daarbij steeds vaker van sentimenten en gewoonten. En van verslaving (al is het dan vaak nog niet makkelijk of zelfs onmogelijk om zelf te stoppen, het besef is er gelukkig wel).

Daarbij wat dwingende hulp van de overheid voor de ziende blinden en dan gaat het probleem uiteindelijk een heel eind opgelost worden. Ik heb er wel vertrouwen in :)

Weet je wat zo mooi is, iedereen wordt er op alle fronten beter en gelukkiger van. Ook degenen die dat niet kunnen of willen erkennen.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 10:46

@Daphara Als je toch statistieken wil, kijk dan maar eens hoeveel % rokers er nog zijn. En of het zinvol is om door een beperkte groep terwille te zijn een veel grotere groep potentiele klanten weg te houden.

RosaLisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 10:49

CharmingS schreef:
_Reneee schreef:
Waarom zou er een godsnaam een ruimte moeten zijn om jezelf te vergiftigen? :+ Ik snap het niet hoor. Ik snap ook echt niet dat mensen roken. Hoe stom kun je zijn :')

Overigens is er genoeg steun om te stoppen. Het wordt zelfs vergoed vanuit de zorgverzekering.

Ohja, wil je weten hoeveel ik heb moeten betalen om pillen te krijgen om te kunnen stoppen, die overigens niet eens hebben geholpen? Mijn zorgverzekering heeft geen cent betaald hoor..

Daarnaast kijk eens wat alcohol met je lever doet, je kan zeggen dat alcohol net zo erg is als roken, misschien nog wel erger..

Ik was niet vanaf mijn eerste sigaret verslaafd, dat kwam veel later pas..

Klopt mijn zusje heeft voor de eerste dosis 80 euro moeten betalen en het zijn gewoon soort antidepressiva

n_love_qwert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 10:49

Wat stom. Als een terras bepakt is en er zit iemand vlak bij je, nee dan is een sigaret asociaal. Maar als je als roker 's avonds met vrienden op een terrasje zit, moet je dan elke keer maar helemaal weg gaan?? Je kan toch gewoon uit de wind/richting roken?! Dat beslist de overheid toch niet jeetjemina. Overigens vind ik roken ook vies hoor. En als je iets aan je longen hebt o.i.d, dan snap ik dat het helemaal banketstaaf is. Maar ga alsjeblieft niet zeggen: "Ja als iemand rookt kan ik niet meer ademen!!!" Of als iemand begint te roken meteen overdreven aanstellerig beginnen met hoesten, dat is zo kinderachtig

n_love_qwert

Re: Kabinet wil roken op terras verbieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 10:50

Mijn moeder heeft trouwens vroeger ook honderden euro's uitgegeven aan methodes die zouden moeten helpen met stoppen, is haar nooit gelukt. Het is allemaal niet zo zwart-wit helaas, het is niet voor niks een verslaving

RosaLisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 10:50

jasmijn16 schreef:

Vind ik ook.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 10:51

_Reneee schreef:
=
Ik snap een verslaving heel goed. Maar ik vind een nicotineverslaving heel wat anders dan een alcoholverslaving. Van roken weet je dat het slecht is en vanaf de eerste sigaret verslavend. Als ik een biertje drink heb ik niet meteen een alcoholverslaving. En als ik een hamburger een word ik ook niet meteen dik.

En wat hebben anorexia en zelfmoord ermee te maken? Doe normaal zeg, roken is geen psychische aandoening hè.

Een nicotine verslaving is net zo zwaar als een heroïne verslaving.. just saying.
De lichamelijke afkickverschijnselen zijn alleen minder heftig.
De 1e sigaret wordt vaak gerookt uit groepsdruk.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 10:57

@ N_love_qwert

Niks aanstellerig, je weet niet wat je zegt!

Veel longpatienten worden accuut heel benauwd van sigarettenrook. Hun longen slaan direct dicht. Dat betekent dus dat mensen opeens nauwelijks meer kunnen ademhalen. Of ze schieten in een verschrikkelijke hoeststuip waar ze bijna niet uit kunnen komen. Of ze moeten ongewild gewoon hoesten.

Als je beter zou weten, dan zou je je hopelijk schamen voor wat je schreef.

Dit is tevens een deel van het probleem vind ik: ontkenning, gebrek aan kennis, gebrek aan empathie.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 10:58

CharmingS schreef:
Citaat:
Sorry maar dat is mij in al die jaren nog nooit gevraagd, nog nooit meegemaakt dat iemand dat heeft gevraagd

En dat buiten roken in het slechte of koude weer... Rokers hebben zelf gekozen om te gaan roken hè, dus ja dan heb je ook de consequenties van sneeuw, kou en regen.

Het gaat hier wel om de gezondheid van je medemens.

Ga dan voortaan met paard en wagen naar je werk aub.. Ik heb er ook niet om gekozen om jouw uitlaatgassen in te ademen, het gaat hier wel om de gezondheid van je medemens ;) En ik houd daar rekening mee door de communiceren met mensen, als mensen er echt last van hebben ga ik namelijk weg, en zorg ik dat ze er geen last van hebben.. En als iedereen rekening met elkaar zou houden, dan zou de wereld een stuk fijner zijn.

Ik denk dat ik minder de auto gebruik, dan dat jij rookt.

Daarbij vind ik de vergelijking van auto's-vrachtwagens en sigaretten-roken door een aantal bokkers nogal vreemd. Het lijkt meer op een slap excuus als tegenreactie. Maar dat komt omdat het hen zelf aan gaat. Uitlaatgassen zijn ook zeker niet goed, maar ik krijg het er niet benauwd van. Van mee-roken dus wel. In deze maatschappij is verkeer niet weg te denken. Mensen die bijvoorbeeld 40 km naar hun werk moeten rijden iedere dag, zouden dus volgens jullie moeten gaan fietsen? Geen vrachtwagens is geen bevoorrading van supermarkten? Geen rokers meer op terrasjes, is in ieder geval lekkerder eten en beter voor de gezondheid. Het enige nadeel is de drang om te willen roken van de rokers die het op dat moment op die plek niet kunnen/mogen. Dat is heel iets anders dan een auto of vrachtwagen verbod. Ik praat uitlaatgassen zeker niet goed, maar dit is niet te vergelijken met een roker.

99% procent houdt geen rekening met de communicatie naar de medemens toe. Dus dan lijkt me dit verbod een zeer goed plan.

_Nero

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 11:01

CharmingS schreef:
Vind het grote onzin, eerst mag er niet meer binnen gerookt worden, en nu mag er niet meer buiten gerookt worden..

Nou dit dus..

Als ik op het terras zit wacht ik altijd tot iedereen uitgegeten is. En hou rekening met de wind etc.
Mocht je er last van hebben kan je me gewoon aanspreken.

Maar kom op zeg, wat volgt er nog meer als ze dit gaan invoeren?
Laat de horeca eigenaren het zelf bepalen, en als mensen er last van hebben ga dan lekker op een niet-rook terras zitten.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 11:01

Lijkt me heerlijk als straks de terrasjes ook rookvrij zijn. Roken op straat/in de tuin ook meteen verbieden, kan ik m'n ramen weer open zetten.

Misschien niet zo aardig maar ik vraag me echt af waarom we rekening zouden moeten houden met die 24% (dagelijkse zelfs maar 19%) rokers in Nederland terwijl het ondertussen geen geheim is dat roken zowel voor de roker als zijn/haar medemens zeer ongezond is.

Die rookvrije terrassen komen er sooner or later toch wel, net als dat we straks geen dieselauto's meer rijden, steeds meer steden milieuzones krijgen etc. Verschrikkelijk hoor, al die maatregelen die ons worden opgelegd zodat we gezonder kunnen leven.

Nathalie18x

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 11:03

Ik hoop echt dat dit doorgevoerd gaat worden! Mijn vriend heeft astma en wordt behoorlijk snel kortademig als er om hem heen gerookt wordt.
Net als in wachtrijen van bijvoorbeeld een pretpark vind ik het asociaal als je zomaar een sigaret opsteekt zonder na te denken dat je anderen ongewenst laat meeroken, wat ontzettend slecht is voor je.

Doezenbende

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 11:07

Dee_Es schreef:
Lijkt me heerlijk als straks de terrasjes ook rookvrij zijn. Roken op straat/in de tuin ook meteen verbieden, kan ik m'n ramen weer open zetten.

Dan meteen ook de BBQ verbieden en mensen voorschrijven wat ze binnen in hun eigen huis en tuin wel en niet mogen doen. Daar wordt het leven leuker van * sarcasme modus weer uit*