Politiehond omgekomen - honden inzetten ja of nee?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 14:57

mijn Hemel wat een aannames worden hier gedaan.

JA ik ben voor het inzetten van politie honden.
en ja die worden speciaal gefokt en getraint.
en geloof me ze hebben het echt niet slecht.
niet als ze nog getraint worden en niet als ze in dienst zijn.

Ook ik train politiehonden en ik vind het ook verschrikkelijk sneu.

waar ik wel voorstander van ben is dat de hond een kogel en /mes vrij vest had kunnen dragen.
die zijn er speciaal en ik vind het jammer dat hier geen gebruik van gemaakt is.

maar ik vind het onzin dat er geroepen worden dat ze zomaar die hond naar binnen hebben gestuurd of iets dergelijks.

ook de gene die reageerd op de hond die een paniek aanval kreeg.

het was die dag enorm warm en die honden willen enorm graag aan het werk wanneer de kofferbak los gemaakt wordt.

dus een paniekaanval lijkt me niet.
ik denk eerder dat hij zich enorm opgewonden heeft en daardoor last had van de adrealine en de warmte.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 14:59

japielover schreef:
waar ik wel voorstander van ben is dat de hond een kogel en /mes vrij vest had kunnen dragen.
die zijn er speciaal en ik vind het jammer dat hier geen gebruik van gemaakt is.

Ben ik het mee eens, dat is iets wat ik me inderdaad ook heb afgevraagd..

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 15:04

CharmingS schreef:
japielover schreef:

Ben ik het mee eens, dat is iets wat ik me inderdaad ook heb afgevraagd..

al is ook dit een aanname het zou kunnen dat de hond dit aan had en al uitgedaan is om Robbie te verzorgen.

maar ik zie ze eigenlijk niet vaak bij de honden die daadwerkelijk een dienst draaien aan.
dus ik ben er eigenlijk zelf vanuit gegaan dat ze ze niet omhadden.
en in verhouding met de hond kost het geen drol geloof bij Dogsportholland al te koop voor 80/90 euro.

CharmingS

Re: Politiehond omgekomen - honden inzetten ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 15:18

Ik ga het morgen eens even navragen hoe dit zit, weet dit zelf ook niet 100% zeker te zeggen..
Maar ik dacht altijd dat ze voor dit soort acties wel een vest dragen. Deze hond droeg geen vest zo te zien op dit filmpje.
https://www.youtube.com/watch?v=WwVCkWvkSlE

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 15:32

CharmingS schreef:
Ik ga het morgen eens even navragen hoe dit zit, weet dit zelf ook niet 100% zeker te zeggen..
Maar ik dacht altijd dat ze voor dit soort acties wel een vest dragen. Deze hond droeg geen vest zo te zien op dit filmpje.
https://www.youtube.com/watch?v=WwVCkWvkSlE

Ja ik zie dus niet of de hond met of zonder vest naar binnen/buiten komt.
vandaar mijn twijfel.
maar ik ben er benieuwd naar wat je als antwoord krijgt!

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 10:34

Selka schreef:
Ik als dierenliefhebber kan er niet bij dat wij in 2018 nog steeds dieren inzetten in zulke situaties. De politie is voorzien van wapenstok, taser en pistool. Waarom moet de hond mee?

Azmay schreef:
Een dier als wapen of middel van intimidatie inzetten vind ik eigenlijk niet meer in deze tijd passen. Er zijn zoveel opties tegenwoordig dat politiehonden en paarden naar mijn idee niet meer nodig zouden moeten zijn.

Dit soort reacties toont erg mooi hoe ongelofelijk ver jullie van de realiteit van de samenleving en politiewerk af staan. En dat is normaal, je wordt daar een stukje voor afgeschermd en je krijgt (gelukkig) lang niet alles wat er gebeurd droog op je boterham via de media, maar wees je daar ook van bewust voordat je denkt een mening te kunnen vormen over politiewerk.

Eerst en vooral, voor al degene die geroepen hebben dat ze dan maar hadden moeten schieten. Geloof me vrij, dit soort situatie in openlucht zonder omstaanders en die man had vermoedelijk meerdere kogels door zijn lijf gehad. Maar de realiteit daar is, dat de verdachte in een appartementje stond. Je hebt daar twee opties:
1. Betonnen muren. Eén keer missen, je kogel ketst af en je collega krijgt de kogel in zijn been
2. 'Kartonnen' muren. Eén keer missen, en de buurvrouw van twee appartement verder ligt dood in haar living.

En dan ga je zeggen: je moet niet missen. Of nog beter, "gewoon in de voet schieten". Maar dat soort uitspraken doe je enkel als je nog nooit een pistool in je handen hebt gehad. Een pistool is geen scherpschutterswapen, en het werkt niet zoals in de films (wapen bij wijze van spreken ergens naartoe richten, en altijd prijs). In de situatie zoals ze was, was het gewoon te gevaarlijk voor de omgeving (mogelijke omstaanders) om een vuurwapen te gebruiken.

Verder, laat mij er heel duidelijk over zijn: een politiehond heeft een droomleven. Ik heb zelf ook een mechelaar, waarmee we sporten en die nu gewoon naast mijn zetel ligt. Als hij geschikt zou zijn (wat ie niet is), die zou van mij direct bij de politie mogen starten. Ja, daar zijn risico's aan verbonden, net zoals elke politieman/vrouw ook risico's heeft in zijn dagdagelijkse job. Maar dat neemt niet weg, dat het een job is die voor die honden 100% aansluit op wat zij het allerliefste doen. Je ziet die honden openbloeien en groot worden als ze worden ingezet. Liever een hond die pakweg 9 jaar voor 100% zijn ding heeft mogen doen, dan eentje die zich 12 jaar lang verveeld heeft.

Dan, op de uitspraken hierboven, 'Er zijn zoveel opties tegenwoordig dat politiehonden en paarden naar mijn idee niet meer nodig zouden moeten zijn'. We hebben veel opties, dat klopt. We hebben een wapenstok, wapen, pepperspray, tasers op sommige plaatsen (want die zijn er lang nog niet overal),... En die gebruiken we, afhankelijk van de situatie, wat er bruikbaar is en wat wettelijk kan. Geloof me dat de hond bij ons NOOIT zal ingezet worden (met alle risico's vandien) als één van de andere geweldsmiddelen op een wettelijke manier effectief kan ingezet worden. Een politiehond is heilig voor zijn geleider, die zijn heel voorzichtig over wanneer ze hun hond laten bijten en vermijden dat zoveel mogelijk. Maar er zijn situaties waarbij ik na de interventie de hondengeleiders héél hard ga bedanken, omdat ik anders zwaar op mijn gezicht had gekregen (als het dat al maar is). Een paar (zeer recente) situaties:

- Problemen in een drankgelegenheid in een uitgaansbuurt, veel volk in de buurt, één persoon extreem agressief (onder invloed, blijkt later) en zodra de politiepatrouille in de buurt komt loopt hij op hen af en haalt agressief uit. Er komen direct extra ploegen bij. Hij wordt eerst achteruit gesommeerd, helpt niet. Wapenstok wordt meermaals gebruikt, gaat hij los door. Hij wordt door 4 collega's naar de grond gewerkt, blijft zich verzetten. Pepperspray wordt gebruikt, hij wordt zo mogelijk nog agressiever. Hij raakt met geen mogelijkheid geboeid (ging ook over een man van +110kg, serieus afgetraind en zwaar onder invloed van drugs). Politiehond komt in, bijt één keer in, verdachte begint te panikeren als een klein kind en kan geboeid worden. Wapen had hier gewoon niet gebruikt kunnen worden (1. omwille van omstaanders, 2. geen wettige reden, 'gewone weerspannigheid' is niet voldoende om wapengebruik te verantwoorden), taser hebben wij niet.

- Collega's houden in de vlucht een man staande dewelke iemand van het beveiligingspersoneel van één van de café's geslagen heeft. Alle vrienden van die man waren ook gevolgd, en de politieploeg stond afgezonderd tussen een menigte van 60 mensen. 60 mensen uit sociale mindere buitenwijken, om de situatie wat beter te schetsen. Die menigte was razend, en deed er alles aan om de collega's hun greep te laten lossen en de verdachte te laten gaan. Twee politieploegen direct in bijstand, hetgeen nét voldoende was om de collega's in het midden van de cirkel te beschermen. Je staat dan met 5 personen (1 heeft verdachte op de grond), tegen 60 mensen. Wapenstok getrokken, meermaals geslagen. Wapen is niet bruikbaar in die situatie (je kan moeilijk iedereen afknallen. Een getrokken wapen is in die situatie ook gewoon groot risico dat je wapen afgepakt wordt). Pepperspray is niet bruikbaar, gezien onze pepper niet gemaakt is voor groepen (één straal, max 6 seconden). Hondenploeg is in bijstand gekomen, 2 minuten en de groep was uit elkaar. Hond heeft zelfs niet moeten (/mogen) bijten.

Mag jij me eens uitleggen hoe je dat zonder hond (zonder gewonde collega's en zonder de verdachte half dood te moeten slaan) moet gaan oplossen. Het kan natuurlijk, maar een hond heeft hier een gigantisch voordeel. En dan spreek ik énkel over patrouillehonden, nog niet over drugshonden , speurhonden, detectiehonden, branddetectiehonden, ....... Allemaal ingezet in situaties die wij als mens nog niets kunnen betekenen.

Oprecht, iedereen zou eens de mogelijkheid moeten hebben om een week mee te volgen met een hondengeleider in een grootstad. Of met eender welke patrouille. Een mening hebben is goed. Een mening hebben over iets waarover je absoluut niets van weet, is zinloos.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 10:48

Je hebt niet altijd een hond bij je. Dan moet je ook handelen. Dus leg mij dan eens uit waarom de hond onmisbaar is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 10:50

Jennyj01 schreef:
Je hebt niet altijd een hond bij je. Dan moet je ook handelen. Dus leg mij dan eens uit waarom de hond onmisbaar is.

Bij uitgaansgelegenheden staan ze altijd wel ergens standby.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 10:52

Maar niet in elke situatie. Niet in het uitgaan en niet in het dagelijkse leven. Het excuus dat men niet zonder kan gaat gewoon niet op. Het kan prima maar men wil het niet.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 10:58

Jennyj01 schreef:

https://www.youtube.com/watch?v=yyRSWKnIu-w

Kijk dit filmpje even, hier staan alle antwoorden in op jouw vraag..

En als het dan nog niet duidelijk is wil ik best proberen je vragen te beantwoorden ;)

De hond is onmisbaar omdat deze niet alleen in te zetten is als wapen maar ook ingezet kan worden om te voorkomen dat er een wapen nodig zal zijn.

Als er bijvoorbeeld bij grote groepen mensen, demonstraties voetbalwedstrijden etc. Maar ook ingezet kan worden voor mensen die vluchten voor de politie, aangezien zo'n hond sneller is als mensen en op plekken kan komen waar auto's niet kunnen komen.

Daarnaast zijn ze er vaak om te assisteren bij een arrestatie, als er bijvoorbeeld veel verzet is kan je de hond in zetten als waarschuwing, en als je dan nog niet mee werkt dan zorgt de hond er voor dat je mee werkt..

En niet alleen dat, maar als bijvoorbeeld iemand vlucht uit de gevangenis, dan kan een hond worden ingezet om deze persoon op te speuren en staande te houden. Dat kun je een gewone speurhond niet laten doen omdat deze daar niet voor zijn getraind. Politie heeft ook honden bij de EOD, die zoeken naar explosieven, ik ben toch heel erg dankbaar dat dit soort honden er zijn. En ja het gaat wel eens mis helaas.. Maar dat gaat het in de paardensport ook.. En neem aan dat jij ook wel eens met je bips op een paard hebt gezeten ;) Men kan ook prima zonder paarden dus, he als we het daar over moeten hebben.. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 10:58

Jennyj01 schreef:
Maar niet in elke situatie. Niet in het uitgaan en niet in het dagelijkse leven. Het excuus dat men niet zonder kan gaat gewoon niet op. Het kan prima maar men wil het niet.

Uitgaan wel bij grote steden.

https://hondengeleider.wordpress.com

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 11:00

love_western schreef:
Jennyj01 schreef:

Niet alleen bij uitgaansgelegenheden, maar er zijn iedere dag hondengeleiders standby. College van mij rijd iedere dag zijn rondes met zijn diensthond. En word ook regelmatig opgeroepen om te assisteren waar dat nodig is :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 11:08

CharmingS schreef:
love_western schreef:

Niet alleen bij uitgaansgelegenheden, maar er zijn iedere dag hondengeleiders standby. College van mij rijd iedere dag zijn rondes met zijn diensthond. En word ook regelmatig opgeroepen om te assisteren waar dat nodig is :)

Weet ik :)

Zelf 3 mechels, waarvan ik met 2 train. Planning is dat bij 1 dit jaar ipo 1 tot en met 3 er nog op komt. En andere vzh. Alleen oudste is nogal een behoorlijke lastkop met pakwerk. Hij heeft maar 1 doel en dat is bijten. Terwijl appèl zelf echt super gaat. Moet ik dik mee in de 90 kunnen scoren. Net als speuren.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 11:22

Jennyj01 schreef:

Zucht..................., vergelijk de hond met het waterkanon, de ME uitrusting met schild en lange wapenstok. Ook niet altijd bij je, maar indien nodig wordt het ingezet.
De hond is dus onmisbaar in minder ''dagelijkse'' dingen die een agent tegen komt op zo'n dag. Uiteraard zul je wel een antwoord hebben,we verschillen van mening.
Laatst bijgewerkt door CharleyT op 06-06-18 11:53, in het totaal 1 keer bewerkt

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 11:24

@ Love_western: Leuk, ben zelf niet zo thuis in de IPO wereld, maar wil wel eens kijken hoe ze daar trainen.. :) Speuren ben ik zelf ook erg actief in, ga binnenkort ook speuren op dierengeuren om mensen te helpen met zoeken naar hun vermiste dieren. En in november komt er een nieuwe pup voor de knpv :)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 11:27

Persoonlijk is mijn mening over het inzetten van honden als wapen niet gebaseerd op dierenwelzijn overwegingen.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 11:30

CharleyT schreef:
Jennyj01 schreef:

Zucht..................., vergelijk de hond met het waterkanon, de ME uitrusting met schild en lange wapenstok. Ook niet altijd bij je, maar indien nodig wordt het ingezet.
De hond is dus onmisbaar in minder ''dagelijkse'' dingen die een agent tegen komt op zo'n dag.

Kijk dat is dan weer grappig. Ik denk dan, Zucht...... kan niet ligt op het kerkhof en wil niet ligt er naast. De complete onwil om deze weerloze dieren uit dit werk te weren vind ik heel bijzonder.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 11:31

Florenc schreef:
Dit soort reacties toont erg mooi hoe ongelofelijk ver jullie van de realiteit van de samenleving en politiewerk af staan. En dat is normaal, je wordt daar een stukje voor afgeschermd en je krijgt (gelukkig) lang niet alles wat er gebeurd droog op je boterham via de media, maar wees je daar ook van bewust voordat je denkt een mening te kunnen vormen over politiewerk.

Eerst en vooral, voor al degene die geroepen hebben dat ze dan maar hadden moeten schieten. Geloof me vrij, dit soort situatie in openlucht zonder omstaanders en die man had vermoedelijk meerdere kogels door zijn lijf gehad. Maar de realiteit daar is, dat de verdachte in een appartementje stond. Je hebt daar twee opties:
1. Betonnen muren. Eén keer missen, je kogel ketst af en je collega krijgt de kogel in zijn been
2. 'Kartonnen' muren. Eén keer missen, en de buurvrouw van twee appartement verder ligt dood in haar living.

Is dit volgens de geweldsinstructies, meerdere kogels bij een psychotische eenling...?

Verder vroeg ik mij af hoe het zit mbt zaken als judo en de gewone geweldsmiddelen.
Deze meneer zwaaide met een bijl - daar zijn gerichte afweertechnieken voor.
(Als je 'zwaaien' letterlijk opvat, dus niet dreigen & stilhouden maar bewegen en waarschijnlijk ook schreeuwen oid - dan letten op het zwaartepunt van de man en de momenten dat hij kracht zet. En dan met een breekijzer oid zijn beweging ontregelen. Veiliger dan een taser of een kogel.)
Mag de politie die gebruiken...?

En mbt de psychotische man die met een bijl zwaaide en een hond neerstak: hij is aan de gevolgen van de arrestatie overleden. |(
(Een schot in het been ken ik als standaard - maar for some reason or the other kwam er ook een kogel in de buik van deze meneer terecht...)

Sastaic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 11:52

Jennyj01 schreef:
Kijk dat is dan weer grappig. Ik denk dan, Zucht...... kan niet ligt op het kerkhof en wil niet ligt er naast. De complete onwil om deze weerloze dieren uit dit werk te weren vind ik heel bijzonder.

Wat ik me afvraag, wat vind je precies zo zielig? Want de hond zelf heeft er helemaal geen problemen mee. En dieren denken ook niet aan de toekomst. Is het dan alleen die tijd dat hij pijn heeft gehad? Wat natuurlijk heel vervelend is maar nooit onoverkomelijk.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 11:55

En hoezo: weerloos...?

Dier had (waarschijnlijk, ik heb het filmpje niet precies bekeken) een beschermend hes aan - en van Moeder Natuur heeft het dier minsters 5 erg scherpe zintuigen meegekregen en gezond verstand en ook nog het vermogen om te bijten.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 11:57

.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 12:01

Het dier kan niet kiezen voor een baan bij de politie. Dan ben je toch weerloos? Dan ben je overgeleverd aan de zogenaamde goeie zorgen. Dan wordt je gebruikt tot je op papier bent afgeschreven en dan afgedankt richting de particuliere bewaking of als Manege paard.

Maar het is duidelijk dat hier een aantal mensen zitten die er toch wat andere normen en waarden op na houden wat betreft dieren welzijn.
Laatst bijgewerkt door Jennyj01 op 06-06-18 12:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 12:03

Jennyj01 schreef:
Het dier kan niet kiezen voor een baan bij de politie. Dan ben je toch weerloos? Dan ben je overgeleverd aan de zogenaamde goeie zorgen. Dan wordt je gebruikt tot je op papier bent afgeschreven en dan afgedankt richting de particuliere bewaking of als Manege paard.

Maar het is duidelijk dat hier een aantal mensen zitten die er toch wat andere normen en waarden op na houden.

Paard kan er ook niet voor kiezen, dat er op gereden word...

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 12:05

Klopt en daar kun je ook je vraagtekens bij zetten.

Sastaic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 12:25

Jammer dat je mijn vraag niet kunt beantwoorden.