en dan wil hij je geen hand geven....

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 17:09

Ailill schreef:
anjali schreef:

Volgens mij mogen Moslims geen Kevin heten,maar moeten ze een Islamitische naam hebben.
Nee hoor :n

En dat vind je vervelend?

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 17:13

MizzMontana schreef:
enzino schreef:
Ik vraag me af waarom zoveel mensen zich door zijn actie "minderwaardig" zouden voelen. Hij doet het juist uit respect en biedt zijn excuses aan omdat hij weet dat het niet de norm is om geen hand te geven. Waarom voel je je dan nog als "minderwaardig" weggezet?

Maar ik geef uit respect wel een hand, hoe gaat dat dan verder? Wie zijn respect krijgt er dan gelijk?

Één van de twee in elk geval niet, zou daar het “minderwaardig” voelen in zitten?

_/-\o_

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 17:13

Prrrr schreef:
Hij discrimineert wel: hij maakt onderscheid naar geslacht. De vraag is of dat te rechtvaardigen is met een beroep op levensovertuiging.
Het is een lastig punt, die je van meer kanten kunt bekijken.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 17:15

Nabster schreef:
Ailill schreef:
Nee hoor :n

En dat vind je vervelend?
Wat vind ik vervelend? Dat moslims een niet-Arabische naam mogen hebben?

Verre van zelfs, anders hadden mijn neefje en nichtje niet van die geweldige namen gehad. Sterker nog, het zijn zelfs Bijbelse namen ;)

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 17:16

Ik heb geen flauw idee wat ik werkelijk zou doen in zo'n situatie. Maar zoals ik er nu over denk mag zo iemand dan wel héél goed gaan uitleggen waarom die dan wel denkt goed binnen de functie te passen en uit te voeren. De kans is groot dat je in je werk wel meer vrouwen tegenkomt denk ik? Hoe zou die daar dan mee om willen gaan?

Ik heb altijd het gevoel dat als je bij een sollicitatie geen goede eerste indruk maakt, je wel een erg goed verhaal moet hebben wil het positief uitpakken. Aan het verhaal van ts te horen was de eerste indruk niet echt goed.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 17:17

enzino schreef:
Ik vraag me af waarom zoveel mensen zich door zijn actie "minderwaardig" zouden voelen. Hij doet het juist uit respect en biedt zijn excuses aan omdat hij weet dat het niet de norm is om geen hand te geven. Waarom voel je je dan nog als "minderwaardig" weggezet?

Niet minderwaardig, maar niet gelijkwaardig zou ik me voelen als hij mijn mannelijke collega een hand geeft en mij vervolgens een hand weigert te geven. Uitleg of geen uitleg. Ik zou dat zelf geen fijne start vinden van een gesprek. Ik zie zelf het deeltje respect totaal niet :o Juist omdat een groot deel van de moslimmannen vrouwen gewoon de hand schudden, zou ik het eerder opvatten als iemand die erg streng geloofd en vindt dat hij suprieur aan vrouwen is.

Wat ik mij ook afvraag is hoe deze man bijvoorbeeld met een mannelijke klant om zou gaan als hij hoort dat deze man een relatie met een andere man heeft?
Als je werkgelerateerd veel verschillende mensen ontmoet, maar tegelijk de (in mijn ogen strenge) regels van een geloof op moet volgen kan dat voor problemen of dilemma's zorgen.
Als je je dan strak aan je geloof wilt houden en daardoor bepaalde wenselijke zaken weigert, moet je je afvragen of je die functie wel aan zou moeten nemen.
Laatst bijgewerkt door Vayo op 29-04-18 17:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 17:17

MizzMontana schreef:
enzino schreef:

Maar ik geef uit respect wel een hand, hoe gaat dat dan verder? Wie zijn respect krijgt er dan gelijk?

Één van de twee in elk geval niet, zou daar het “minderwaardig” voelen in zitten?

Voel jij je als persoon dan minderwaardig of zie jij je cultuur als minderwaardig worden weggezet?

Als iemand in het engels je de weg vraagt bij jou in de straat, antwoord je dan ook in het Nederlands? Of pas je je aan omdat je je eigenwaarde er niet van af laat hangen?

purny

Re: en dan wil hij je geen hand geven....

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 17:20

Die had van mij gewoon bij een ander bedrijf mogen solliciteren. Respect of niet. Dat doet hij maar lekker in Marokko waar het wel een cultuurvorm is.
We zijn hier in Nederland en daar behoor je gewoon netjes handen te geven. En voor hem 10 anderen die wel iedereen een hand wil geven

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 17:21

purny schreef:
Die had van mij gewoon bij een ander bedrijf mogen solliciteren. Respect of niet. Dat doet hij maar lekker in Marokko waar het wel een cultuurvorm is.
We zijn hier in Nederland en daar behoor je gewoon netjes handen te geven. En voor hem 10 anderen die wel iedereen een hand wil geven

Dus als ik smetvrees heb en je daarom geen hand wil geven moet ik ook naar Marokko?

MizzMontana

Als die Engelsman in Nederland aan de rechterkant van de weg rijdt ben ik best bereid om in het Engels te antwoorden ;)

Mungbean

Binnen een NL bedrijf zou ik wellicht nog een slagje toleranter zijn.
In een zwitsers bedrijf kan zo iemand gewoon niet functioneren. Hier leert ieder kind vanaf 4 jaar iedere dag de leraar(es) een hand te geven. Daarmee geef je een direct een teken diegene te respecteren (zo wordt het geleerd).
Hier geen hand geven is dus echt een soort wangedrag.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 17:22

Vjestagirl schreef:
purny schreef:

Dus als ik smetvrees heb en je daarom geen hand wil geven moet ik ook naar Marokko?

Als je om smetvrees geen hand wil geven ga je toch niet een man wel de hand schudden en een vrouw niet?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 17:23

Vjestagirl schreef:
purny schreef:

Smetvrees haal je er zo uit. Dit was geen gevalletje smetvrees maar je niet aan willen passen aan ons land

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 17:25

Ik zou het persoonlijk met uitleg geen probleem vinden, zijn overtuiging en die mag hij hebben. Ik zou hem echter niet aannemen als het in zijn werk normaal is mensen een hand te geven. Puur omdat hij dan toch voor het bedrijf staat en ik niet zou willen dat vrouwen geen hand willen geven aan het bedrijf gelinkt zal worden. Niet iedereen kan er mee omgaan en als bedrijf zal je toch rekening met de klanten moeten houden.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 17:25

daantjuhhh schreef:
Vjestagirl schreef:

Als je om smetvrees geen hand wil geven ga je toch niet een man wel de hand schudden en een vrouw niet?

Als ik penissen verschrikkelijk smerig vind, en bang ben van alle bacteriën en viezigheid die zo'n ding heeft. En ik weet dat 95% van de mensen hun handen niet, of niet correct wast (https://www.ad.nl/wetenschap/slechts-vi ... ~a4a73ac6/). En mannen dus geen hand wil geven, dan moet ik naar Marokko?

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 17:26

Tja, ik zou het niet heel erg vinden wanneer hij het uit kan leggen. Wil niet zeggen dat iedereen zo is en ik zou bang zijn dat klanten zich niet zo open opstellen. Je bent wel onderdeel van het bedrijf en draagt ook de normen en waarden uit van dat bedrijf, dan moet je wel gewoon een hand geven...

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 17:27

purny schreef:
Vjestagirl schreef:

Smetvrees haal je er zo uit. Dit was geen gevalletje smetvrees maar je niet aan willen passen aan ons land

Dit heeft echt 0,0 met Marokko te maken. Een atheïst die in Marokko woont zal iedereen een hand geven. Een Jodin in de USA zal dit misschien niet willen. Dit heeft te maken met religie.

Overigens: als hij in Nederland geboren is, dan is het net zo goed zijn land.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 17:29

Zoiets kan je niet overal maar maken... Als je dit al niet bij een mogelijk toekomstige collega doet en overduidelijk ook niet wil, hoe gaat het dan met klanten? Of in mijn categorie, patiënten? Je kan moeilijk tegen iedere vrouw die je tegen komt je 3x excuseren en uitleggen dat je diegene geen hand kan geven. Niet elke klant zal dit accepteren.
Ik zou heel graag willen horen of hij bereid is dit voor zijn werk aan de kant te zetten (zakelijk en prive gescheiden houden). Afhankelijk van wat zijn werkomschrijving is en of hij idd veel met klantencontact te maken heeft is een andere kandidaat dan misschien meer geschikt.. Is het een kantoorbaan zou ik me er minder druk om maken.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 17:29

Maar dan nog zou ik hem niet aannemen. Eerste indruk zegt alles. En als hij tijdens het eerste gesprek geen hand wil geven aan een vrouw dan zal hij dat vast en zeker niet doen bij klanten
Overigens toen ik m'n opleiding in de zorg volgde wilde ik ook liever geen handtastelijke oude mannetjes wassen. Maar ik deed het wel. Ook al vond ik het niks
Laatst bijgewerkt door purny op 29-04-18 17:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 17:30

Vjestagirl schreef:
daantjuhhh schreef:

Als ik penissen verschrikkelijk smerig vind, en bang ben van alle bacteriën en viezigheid die zo'n ding heeft. En ik weet dat 95% van de mensen hun handen niet, of niet correct wast (https://www.ad.nl/wetenschap/slechts-vi ... ~a4a73ac6/). En mannen dus geen hand wil geven, dan moet ik naar Marokko?

Van mij mag je hier blijven :D ik zou alleen geen baan kiezen waar je mannen wel een hand moet geven. Als dat nodig zou zijn dan zou ik dus ook jou niet aannemen.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 17:30

Vjestagirl schreef:

Jeetje wat is dit vergezocht. Je komt niet uit Marokko, dus waarom zou je terug naar Marokko moeten. Maar stel dat je uit Luxemburg zou komen en daar vinden de vrouwen penissen vies en willen mannen om die reden geen hand geven .... Ja dan denk ik dat dat best een goed advies is om daar terug heen te gaan en te solliciteren als je graag werk wilt vinden. Of je moet hier solliciteren op banen waarbij je mannen niet de hand hoeft te schudden en geen penissen direct of indirect hoeft aan te raken.

Het gaat gewoon om het verschil in sekse en dat daar duidelijk onderscheid in gemaakt wordt. Dit kun je toch niet steeds moeten gaan uitleggen aan je klanten? Gaat je vast klanten en dus geld kosten.

En als ik een sollicitant tegenover me heb die mij vanwege smetvrees geen hand wilt geven, zal ik ook geneigd zijn om jou niet aan te nemen.
Laatst bijgewerkt door Vayo op 29-04-18 17:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 17:31

Lastige kwestie, voor mij zou het echt heel erg afhangen van de functie die hij gaat bekleden.
Aangezien hij goed wist uit te leggen waarom hij jou liever geen hand wilde geven, vind ik niet dat hij respectloos is geweest.
Natuurlijk maakt hij onderscheid tussen man en vrouw, maar hij is in mijn ogen niet discriminerend en hij sluit ook niemand buiten.

Nederland heeft vrijheid van geloofsovertuiging, maar het lastige aan religie is, dat we vaak niet goed begrijpen wat de beweegredenen van de ander zijn. Daardoor wordt dit vaak al snel gezien als respectloos of een gebrek aan aanpassingsvermogen.

purny schreef:

Van wie is dit land precies? >;)

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 17:33

purny schreef:

:j Ja zo denk ik er ook over.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 17:33

Brainless schreef:
Delphi schreef:
Zo heb ik in een tuincentrum gewerkt met koopzondagen. Er hebben toen ook streng gelovige katholieken gesolliciteerd. Deze gaven aan niet op een zondag te willen werken. Maar tuincentrum gaf aan dat dat wel hoort binnen de functie. Wilden zij zich daarin niet aanpassen dan waren ze niet geschikt voor de functie en zouden ze dus niet aangenomen worden.

Een winkel mag werknemers niet verplichten te werken op zondag als zij dat niet willen.
Ze hoeven geeneens een reden te geven (mag ook zijn omdat ze er geen zin in hebben).
Alleen in bepaalde sectoren mag het verplicht zijn, maar daar valt de winkel niet onder.

Citaat:
Ben ik verplicht om op zondag te werken?

U hoeft niet op zondag te werken. Behalve als u dit vooraf met uw werkgever heeft afgesproken. En als dit nodig is voor het werk, bijvoorbeeld als u bij de politie of in een ziekenhuis werkt. U heeft recht op een aantal vrije zondagen per jaar.
In welke sectoren moet ik wel op zondag werken?

Werken op zondag kan nodig zijn, bijvoorbeeld in de volgende sectoren:

gezondheidszorg;
horeca;
politie;
brandweer;
industrie, als een productieproces niet kan worden onderbroken.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -te-werken

Als je om die reden niet wordt aangenomen mag hiervan een melding worden gemaakt.

Ok, dan even een vraag. Stel ik heb een bedrijf, wat op zondag geopend is, en waarbij het dus voor mij van belang is dat ik personeel heb wat ook die dag ook inzetbaar is. Ik zoek personeel, en er komen 2 mensen solliciteren. De een heeft er geen probleem mee om op zondag te werken, de ander wil dat vanuit geloofsovertuiging absoluut niet. Dan is het toch 100% logisch dat ik degene aanneem die op zondag wil werken? En nee, dat is geen discriminatie, degene die niet op zondag wil werken wordt niet uitgesloten vanwege zijn/haar geloof, maar vanwege het niet voldoen aan een arbeidsvoorwaarde.
Of zou ik dan volgens jouw redenering degene die niet op zondag wil werken juist aan moeten nemen omdat ik anders discrimineer?

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 17:34

Vjestagirl schreef:

Nou ik ben niet degene die gezegd heeft dat iemand terug moet. Misschien komt hij wel uit Nederland.
Maar dat ik zn persoon niet aan zou nemen
En ja als jij smetvrees hebt voor alleen mannen dan neem ik je ook niet aan.
Niet omdat ik vind dat je respectloos bent maar omdat als je leven zo in het teken staat van je smetvrees je eerst maar beter aan je zelf kan werken.
Als het je dagelijkse leven zo beïnvloed ben je niet geschikt voor mij