Geen 4 mei voor mij.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 21:43

Firelight schreef:
Gelukkig was het stil, maar dat meisje met de telefoon wat aan het filmen was tijdens de twee minuten stilte..

Wat is daar mis mee?

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 21:47

Jolliegirl schreef:
Firelight schreef:
Gelukkig was het stil, maar dat meisje met de telefoon wat aan het filmen was tijdens de twee minuten stilte..

Wat is daar mis mee?

Is dit een serieuze vraag?
Persoonlijk vind ik dit bijna net zo onrespectvol als schreeuwen tijdens de stilte.
Waarom ga je daar heen als je herdenken blijkbaar niet zo belangrijk vindt?
Waarom film je? Hoop je dat er toch wat mis gaat en je het dan in ieder geval in beeld hebt?

Het zal aan mij liggen maar ik begrijp dat echt niet, hoeveel moeite is het nu om dat ding twee minuten in je zak te houdd .

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 21:53

Ik vond het er wel raar uit zien, maar het betekend niet dat ze niet aan het herdenken was. Volgens mij keek ze ook niet van dichtbij op de telefoon dus dan is het prima te combineren.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 21:54

Snappen die schreeuwers en anti demonstranten nou echt niet dat zij (wel met respect) juist hun mening kunnen uiten omdat anderen hun leven offerden voor een democratische samenleving?
Zijn ze echt zo dom?

En met dat filmen is van alles mis. En ik heb geen zin om dat uit te leggen. Daar mag je helemaal zelf over gaan nadenken.

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 21:54

Firelight schreef:
Jolliegirl schreef:

Wat is daar mis mee?

Persoonlijk vind ik dit bijna net zo onrespectvol als schreeuwen tijdens de stilte.
Waarom film je? Hoop je dat er toch wat mis gaat en je het dan in ieder geval in beeld hebt?

Het zal aan mij liggen maar ik begrijp dat echt niet, hoeveel moeite is het nu om dat ding twee minuten in je zak te houdd .

Ik kan het van beide kanten wel inzien. Het meisje kan immers zoals jouw insteek bezig zijn met ''ik wil het vastleggen als er iets gebeurt/kijk mij eens op de dam staan''. Maar het kan ook een insteek zijn als: ''ik herdenk een speciaal persoon/gebeurtenis/groep, en wil later terug kunnen kijken hoe belangrijk dit voor mij was en hoe iedereen om mij heen ook aan het herdenken was''.

Beide scenario's zouden kunnen. Waarom kijken wij immers tv tijdens die 2 minuten? Je wilt toch ook ''zien'' hoe Nederland verenigt herdenkt en stilstaat?

ik heb overigens niet tv gekeken, dus ik weet niet of haar houding een van de 2 kanten op week

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 21:57

We kijken met miljoenen naar de herdenking op tv.. Wat opgenomen is en live uitgezonden is.

Waarom zou iemand dit dus niet mogen opnemen met zijn/haar telefoon en daarmee wel de 2 min stilte in acht nemen.

Mijn inziens geen enkel probleem.

Vind het schrikbarender dat jij gelijkt denkt dat iemand filmt voor stel je voor dat er wat gebeurt dan heb ik het op beeld.

Hoe kan je die gedachtengang hebben??

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 22:00

Firelight schreef:
Jolliegirl schreef:

Wat is daar mis mee?

Je weet toch niet waarom ze dat doet? Misschien heeft ze er een hele goede reden voor, zou ze met een vriendinnetje gaan die plots toch niet kon en wilde ze die er toch ‘bij laten zijn’. Weet jij veel. Oordeel niet zo, en herdenk hoe je het zelf wilt.
Dat jij gelijk denkt dat ze filmt voor het geval er wat mis gaat zegt meer over jou dan over dat meisje. Ik had dat iig niet als mogelijke optie verzonnen :7

En onrespectvol is geen woord :=

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 22:02

Jolliegirl schreef:
We kijken met miljoenen naar de herdenking op tv.. Wat opgenomen is en live uitgezonden is.

Waarom zou iemand dit dus niet mogen opnemen met zijn/haar telefoon en daarmee wel de 2 min stilte in acht nemen.

Mijn inziens geen enkel probleem.

Vind het schrikbarender dat jij gelijkt denkt dat iemand filmt voor stel je voor dat er wat gebeurt dan heb ik het op beeld.

Hoe kan je die gedachtengang hebben??

Ik denk niets, ik stel vragen.
En dat dat meisje niet aan het herdenken was was duidelijk zichtbaar. Envoor dat vriendinnetje is nu juist de uitzending op tv....
Verder sluit ik mezelf bij Rien10 aan.

Onrespectvol is tegenwoordig gewoon toegestaan.

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 22:10

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 22:16

rien10 schreef:
Snappen die schreeuwers en anti demonstranten nou echt niet dat zij (wel met respect) juist hun mening kunnen uiten omdat anderen hun leven offerden voor een democratische samenleving?
Zijn ze echt zo dom?

...oejjj

Ik denk dat deze mensen niet dom zijn.
Ik ben bang dat ze een goed punt hebben (dat ze op een minder ideale manier naar voor brengen).

Welke vrijheid vier jij...?
Ik mag toch hopen niet de 'vrijheid'/ gelegenheid om mensen die jou confronteren met een verloren oorlog en pijnlijke vragen het zwijgen op te leggen...?

Movement

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 22:18

Ik denk dat vrijheid, net zoals perfectie, een mening is. Je kan er eindeloos over debatteren, maar het is gewoonweg onmogelijk om het iedereen naar de zin te krijgen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 22:20

Oei? Ik vind dat iedereen alles mag zeggen.

Maar Zij kunnen dit punt naar voren brengen in onze samenleving OMDAT wij een democratie, vrij land zijn.
Dat vertellen en uitdragen kan je 364 dagen per jaar 24 per dag doen. En een dag kan je dat 23 uur en 58 minuten doen.

Janneke2

Re: Geen 4 mei voor mij.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 22:28

Ik citeer "onze groep vertegenwoordigt de oorspronkelijke bewoners van Indonesië" - en daarna wordt het ingewikkeld.

Maar dit is WEL een kernvraag voor 4 mei - dus niet 'een' mening.
Laat staan een mening oid "die je maar op een ander moment naar voor moet brengen...."

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 22:31

Janneke2 schreef:
Anne Frank mag van mij de grootste Nederlander aller tijden zijn.

Waarom? Anne Frank is maar 1 van zovele....

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 22:32

Janneke2 schreef:
Ik citeer "onze groep vertegenwoordigt de oorspronkelijke bewoners van Indonesië" - en daarna wordt het ingewikkeld.

Maar dit is WEL een kernvraag voor 4 mei - dus niet 'een' mening.
Laat staan een mening oid "die je maar op een ander moment naar voor moet brengen...."

En dat beweer ik helemaal nergens.
Het is altijd goed om dingen van twee kanten te bekijken.
Maar niet tijdens de twee minuten stilte.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 22:33

Is die schreeuwer niet een verward persoon die niets met het protest te maken heeft?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 22:35

fransje23 schreef:
Is die schreeuwer niet een verward persoon die niets met het protest te maken heeft?

Kan heel goed. Zal vast door verwezen worden naar het Pieter baan centrum

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 11:30

LadyMadonna schreef:
Janneke2 schreef:
Anne Frank mag van mij de grootste Nederlander aller tijden zijn.

Waarom? Anne Frank is maar 1 van zovele....

Erasmus mag van mij ook de grootste Nederlander aller tijden zijn, of Hugo de Groot, of...

Maar vwb 4 mei: ik noemde haar als een voorbeeld.
Zoveel mensen die het Hilter regime moesten ontvluchten zijn hetzij even belabberd behandeld ('omdat je geld meebrengt word je gedoogd, maar statenloos blijf je' - ik schaam mij verschrikkelijk voor deze houding)
hetzij opgesloten werden (vluchten is een mensenrecht, maar de bezetter trof dus alvast een fiks aantal 'geïnterneerde' Joden aan
hetzij gewoon teruggestuurd.

En dan hoe we daarna zijn omgegaan met de jonge Rebublika Indonesia - huuuu.

Dat hoort tot de kern van 4 mei.
Dit is de realiteit van oorlog.

Zo dapper ben je dus als je je verzet, want 95% van de mensheid vindt het (...terecht!!) doodeng. Of verraad jou, uit simpele stupiditeit en soms :o uit idealisme. Die mensen waren er ook: die vonden dat Hitler het bij het rechte eind had (of kon bijdragen aan hun eigen doelen).

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 11:35

Er worden toch al burgers herdacht die in het Koninkrijk der Nederlanden zijn omgekomen in oorlogssituaties? Daaronder vallen - als je het militair ingrijpen in Indië als oorlogssituatie ziet - toch ook de inheemse Indonesiërs die daarbij zijn omgekomen? Wat is dan het punt precies

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 11:48

oomens schreef:
Er worden toch al burgers herdacht die in het Koninkrijk der Nederlanden zijn omgekomen in oorlogssituaties? Daaronder vallen - als je het militair ingrijpen in Indië als oorlogssituatie ziet - toch ook de inheemse Indonesiërs die daarbij zijn omgekomen? Wat is dan het punt precies

....ja, interessant.

Ik vind het zonneklaar een oorlogssituatie, maar lang is gesproken over 'politionele acties'. Nou, er werden nul agenten van politie gestuurd.

De native Indonesians, aka inheemse bevolking had een soort van status aparte binnen het koninkrijk. Of de grondwet en nog zo het een en ander mbt een rechtsstaat voor hen gold: op papier zelden, in praktijk nooit. Van mij mag je ze aanspreken als 'citoyen', (meaning de eretitel van de voormalige machtelozen) maar zo zat de koloniale wereld niet in elkaar. Ik vind het woord burger dan al gauw 'vals' klinken. Het dekt toe, of verdraait de feiten.

En in principe is het idd wel zo: de formulering is zo ruim dat iedereen er onder valt.
...maar tja, 'burgers omgekomen tijdens de 2e wereldoorlog', de gedachten van velen gaan naar de slachtoffers van het Hitler regime.

Mensen die in Nederland zijn gebombardeerd door de Engelsen - dat ligt gevoelig. (Het haagse Bezuidenhout, plein '44 in Nijmegen, gisteren in de krant: Hengelo - de lijst is vele malen langer.)

En tja, de ruime formulering sluit ook diegenen in, die door Nederlandse soldaten zijn omgebracht. Van gewone gevechten tot misdaden zoals in Ragawede.
( |( In elke oorlog wordt het oorlogsrecht geschonden. |( Ik ben mede om die reden tegen oorlog.)

...maar al ben ik erg voor inclusiviteit, al die moeilijke, gevoelige, pijnlijke en beschamende kwesties kun je - ondanks alles - maar beter wel expliciet benoemen.

(Bij het wegmoffelen in een ruime formulering gaat die ruime formulering hol worden.)
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 05-05-18 11:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 11:49

oomens schreef:

Omdat deze mensen vochten om geen Nederlander meer te moeten zijn. Omdat Nederland met geweld geprobeerd heeft het zo lang mogelijk te rekken dat ze dat wél waren, en ze daarom om het leven zijn gekomen.

Janinevv

Re: Geen 4 mei voor mij.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 11:56

Tegenwoordig wordt alles als rasistisch gezien en vindt het ronduit respectloos dat ze dit wilde gaan doen.

We herdenken alle Nederlandse slachtoffers, ook de mensen die vervolgt werden en die nu ook nog vervolgt worden en dat mogen we ook zeker niet vergeten.

Gelukkig is het gister rustig gebleven en waren er veel mensen aanwezig.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 11:57

En toch... Gisteren besloot een traumahelikopter om niet direct op te stijgen maar tot 2 minuten na 8 te wachten voor een ernstig ongeval. Ik weet het niet, maar ik zou dat wel een uitzondering vinden voor iets dat ook om acht uur gewoon door moet gaan. Een minuut wachten kan al een zaak van leven op dood zijn.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 12:04

Cayenne schreef:
En toch... Gisteren besloot een traumahelikopter om niet direct op te stijgen maar tot 2 minuten na 8 te wachten voor een ernstig ongeval. Ik weet het niet, maar ik zou dat wel een uitzondering vinden voor iets dat ook om acht uur gewoon door moet gaan. Een minuut wachten kan al een zaak van leven op dood zijn.

Ja, gek is dat. Ik vroeg me toevallig gisteren af hoe dat bijv op de 112 centrale gaat. Ik neem aan dat die ook niet hun headsetjes afleggen, noodgevallen hebben de neiging om geen rekening te houden met dingen als dodenherdenking :o

Also, voor wie hem nog niet gezien had: 2 jaar terug heeft iemand de 2 minuten stilte op Schiphol gefilmd vanuit de verkeerstoren. Erg mooi om te zien hoe al het verkeer stilvalt.
Er komt niks binnen en gaat niks weg (dit is ook algemeen bekend bij overige luchtvaartmaatschappijen), en al het verkeer in de lucht wordt op minstens 2 km hoogte gehouden zodat alle Nederlanders in rust kunnen herdenken.

Edit: en blijkbaar begint er op elk treinstation in Nederland om 19:59:21 een omroepbericht in het Nederlands én Engels waarop de herdenking wordt aangekondigd, waarna om 20:00:00 alle treinen stilstaan.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 13:22

Janneke2 schreef:
oomens schreef:

....ja, interessant.

Ik vind het zonneklaar een oorlogssituatie, maar lang is gesproken over 'politionele acties'. Nou, er werden nul agenten van politie gestuurd.

De native Indonesians, aka inheemse bevolking had een soort van status aparte binnen het koninkrijk. Of de grondwet en nog zo het een en ander mbt een rechtsstaat voor hen gold: op papier zelden, in praktijk nooit. Van mij mag je ze aanspreken als 'citoyen', (meaning de eretitel van de voormalige machtelozen) maar zo zat de koloniale wereld niet in elkaar. Ik vind het woord burger dan al gauw 'vals' klinken. Het dekt toe, of verdraait de feiten.

En in principe is het idd wel zo: de formulering is zo ruim dat iedereen er onder valt.
...maar tja, 'burgers omgekomen tijdens de 2e wereldoorlog', de gedachten van velen gaan naar de slachtoffers van het Hitler regime.

Mensen die in Nederland zijn gebombardeerd door de Engelsen - dat ligt gevoelig. (Het haagse Bezuidenhout, plein '44 in Nijmegen, gisteren in de krant: Hengelo - de lijst is vele malen langer.)

En tja, de ruime formulering sluit ook diegenen in, die door Nederlandse soldaten zijn omgebracht. Van gewone gevechten tot misdaden zoals in Ragawede.
( |( In elke oorlog wordt het oorlogsrecht geschonden. |( Ik ben mede om die reden tegen oorlog.)

...maar al ben ik erg voor inclusiviteit, al die moeilijke, gevoelige, pijnlijke en beschamende kwesties kun je - ondanks alles - maar beter wel expliciet benoemen.

(Bij het wegmoffelen in een ruime formulering gaat die ruime formulering hol worden.)

Dat is helemaal waar.

Als het ene waar is, hoeft dat niet te betekenen dat het andere daardoor minder waar is.

Dus waarom niet herdenken op 4 mei?
Ik blijf dat onbegrijpelijk vinden.