Firelight schreef:Gelukkig was het stil, maar dat meisje met de telefoon wat aan het filmen was tijdens de twee minuten stilte..
Wat is daar mis mee?
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Jolliegirl schreef:Firelight schreef:Gelukkig was het stil, maar dat meisje met de telefoon wat aan het filmen was tijdens de twee minuten stilte..
Wat is daar mis mee?
Firelight schreef:Jolliegirl schreef:
Gelukkig was het stil, maar dat meisje met de telefoon wat aan het filmen was tijdens de twee minuten stilte..
Wat is daar mis mee?
Is dit een serieuze vraag?
Persoonlijk vind ik dit bijna net zo onrespectvol als schreeuwen tijdens de stilte.
Waarom ga je daar heen als je herdenken blijkbaar niet zo belangrijk vindt?
Waarom film je? Hoop je dat er toch wat mis gaat en je het dan in ieder geval in beeld hebt?
Het zal aan mij liggen maar ik begrijp dat echt niet, hoeveel moeite is het nu om dat ding twee minuten in je zak te houdd .
Firelight schreef:Jolliegirl schreef:
Wat is daar mis mee?
Is dit een serieuze vraag?
Persoonlijk vind ik dit bijna net zo onrespectvol als schreeuwen tijdens de stilte.
Waarom ga je daar heen als je herdenken blijkbaar niet zo belangrijk vindt?
Waarom film je? Hoop je dat er toch wat mis gaat en je het dan in ieder geval in beeld hebt?
Het zal aan mij liggen maar ik begrijp dat echt niet, hoeveel moeite is het nu om dat ding twee minuten in je zak te houdd .
Jolliegirl schreef:We kijken met miljoenen naar de herdenking op tv.. Wat opgenomen is en live uitgezonden is.
Waarom zou iemand dit dus niet mogen opnemen met zijn/haar telefoon en daarmee wel de 2 min stilte in acht nemen.
Mijn inziens geen enkel probleem.
Vind het schrikbarender dat jij gelijkt denkt dat iemand filmt voor stel je voor dat er wat gebeurt dan heb ik het op beeld.
Hoe kan je die gedachtengang hebben??
rien10 schreef:Snappen die schreeuwers en anti demonstranten nou echt niet dat zij (wel met respect) juist hun mening kunnen uiten omdat anderen hun leven offerden voor een democratische samenleving?
Zijn ze echt zo dom?
Janneke2 schreef:Ik citeer "onze groep vertegenwoordigt de oorspronkelijke bewoners van Indonesië" - en daarna wordt het ingewikkeld.
Maar dit is WEL een kernvraag voor 4 mei - dus niet 'een' mening.
Laat staan een mening oid "die je maar op een ander moment naar voor moet brengen...."
LadyMadonna schreef:Janneke2 schreef:Anne Frank mag van mij de grootste Nederlander aller tijden zijn.
Waarom? Anne Frank is maar 1 van zovele....
oomens schreef:Er worden toch al burgers herdacht die in het Koninkrijk der Nederlanden zijn omgekomen in oorlogssituaties? Daaronder vallen - als je het militair ingrijpen in Indië als oorlogssituatie ziet - toch ook de inheemse Indonesiërs die daarbij zijn omgekomen? Wat is dan het punt precies
oomens schreef:Er worden toch al burgers herdacht die in het Koninkrijk der Nederlanden zijn omgekomen in oorlogssituaties? Daaronder vallen - als je het militair ingrijpen in Indië als oorlogssituatie ziet - toch ook de inheemse Indonesiërs die daarbij zijn omgekomen? Wat is dan het punt precies
Cayenne schreef:En toch... Gisteren besloot een traumahelikopter om niet direct op te stijgen maar tot 2 minuten na 8 te wachten voor een ernstig ongeval. Ik weet het niet, maar ik zou dat wel een uitzondering vinden voor iets dat ook om acht uur gewoon door moet gaan. Een minuut wachten kan al een zaak van leven op dood zijn.
Janneke2 schreef:oomens schreef:Er worden toch al burgers herdacht die in het Koninkrijk der Nederlanden zijn omgekomen in oorlogssituaties? Daaronder vallen - als je het militair ingrijpen in Indië als oorlogssituatie ziet - toch ook de inheemse Indonesiërs die daarbij zijn omgekomen? Wat is dan het punt precies
....ja, interessant.
Ik vind het zonneklaar een oorlogssituatie, maar lang is gesproken over 'politionele acties'. Nou, er werden nul agenten van politie gestuurd.
De native Indonesians, aka inheemse bevolking had een soort van status aparte binnen het koninkrijk. Of de grondwet en nog zo het een en ander mbt een rechtsstaat voor hen gold: op papier zelden, in praktijk nooit. Van mij mag je ze aanspreken als 'citoyen', (meaning de eretitel van de voormalige machtelozen) maar zo zat de koloniale wereld niet in elkaar. Ik vind het woord burger dan al gauw 'vals' klinken. Het dekt toe, of verdraait de feiten.
En in principe is het idd wel zo: de formulering is zo ruim dat iedereen er onder valt.
...maar tja, 'burgers omgekomen tijdens de 2e wereldoorlog', de gedachten van velen gaan naar de slachtoffers van het Hitler regime.
Mensen die in Nederland zijn gebombardeerd door de Engelsen - dat ligt gevoelig. (Het haagse Bezuidenhout, plein '44 in Nijmegen, gisteren in de krant: Hengelo - de lijst is vele malen langer.)
En tja, de ruime formulering sluit ook diegenen in, die door Nederlandse soldaten zijn omgebracht. Van gewone gevechten tot misdaden zoals in Ragawede.
(In elke oorlog wordt het oorlogsrecht geschonden.
Ik ben mede om die reden tegen oorlog.)
...maar al ben ik erg voor inclusiviteit, al die moeilijke, gevoelige, pijnlijke en beschamende kwesties kun je - ondanks alles - maar beter wel expliciet benoemen.
(Bij het wegmoffelen in een ruime formulering gaat die ruime formulering hol worden.)