oomens schreef:Qerty schreef:Dus om mensen uit een andere cultuur die zich hier vestigen permanent bepaalde rechten te ontzeggen?
Ik heb het toch nergens over één bepaalde cultuur? Maar inderdaad, om een onderscheid te maken tussen 'slechts op bezoek' en 'van hier'.
Maar hoe maak je dat onderscheid dan? Waar trek je die grens?
Iemand die in NL asiel aanvraagt kan net zo goed een afkeer hebben tegen of juist op de vlucht zijn voor de uitwassen van het salafisme.
Als iemand zich hier permanent vestigt dan is het toch de bedoeling dat ze zich ook van hier gaan voelen?
Als een Nederlander verliefd wordt op een Australier en ze besluiten zich hier te willen vestigen, weegt het ontzeggen van een volledig burgerschap van zo iemand op tegen een (in mijn ogen onredelijke) angst dat we anders veranderen in een islamitische samenleving?
Ik begrijp de zorgen en deel ze ook. Maar vind het juist beangstigend hoe de veel mensen panikeren door zulke berichten en zelfs grondrechten en anti-democratische maatregelen voor over hebben.
Ik geloof niet in een wereld waarin we alle radicale moslims kunnen bekeren, net zo min als ik geloof in een sharia wetgeving in een westerse democratie.
Het willen verbieden van geloofsuitingen, er kwaad over spreken en niet bereid zijn mee te gaan in het gedachten goed van een ander maakt m.i. alleen maar dat je gematigde moslims meer redenen geeft zich onderkent te voelen en dus te radicaliseren.
Iemand die hier geboren is in een conservatief moslim gezin is net zo goed een Nederlander en heeft er net zo goed voor gekozen om hier op te groeien als jij voor een multi-culturele samenleving. Die kan er niets aan doen dat hij/zij van huis een heel andere blik op de wereld heeft meegekregen dan jij of ik en heeft daar ook maar een weg in te vinden.
Dat is de wereld waarin we leven. Hoe defensiever we ons naar elkaar opstellen, hoe minder we er voor openstaan mee te gaan in de waarheid van die ander, hoe groter de kloof.
Elkaar dingen af willen nemen of op willen leggen vergroot alleen maar die kloof. Extremisme komt m.i. voort uit boosheid, frustratie een gevoel onderkendheid en de illusie dat je met haat en angst je idealen aan de man kunt brengen.
Ik denk dat we ons het beste kunnen weren daartegen door de boosheid zo min mogelijk te voeding (gelijke rechten voor iedereen) en je als samenleving zo min mogelijk door angst te laten leiden.
Nee, dat zal het terrorisme of de overlast van onaangepaste migranten niet ineens doen oplossen.
Maar als wij laten zien waarom onze cultuur daadwerkelijk minder achterlijk is dan die waarvoor de terroristen strijden, namelijk omdat we naar elkaar luisteren en elkaar volwaardig erkennen, werken we in ieder geval niet mee aan de voedingsbodem waar het op teert.