Islam-partij wil islamirische staat in Belgie.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 13:41

oomens schreef:
Qerty schreef:
Dus om mensen uit een andere cultuur die zich hier vestigen permanent bepaalde rechten te ontzeggen?

Ik heb het toch nergens over één bepaalde cultuur? Maar inderdaad, om een onderscheid te maken tussen 'slechts op bezoek' en 'van hier'.

Maar hoe maak je dat onderscheid dan? Waar trek je die grens?
Iemand die in NL asiel aanvraagt kan net zo goed een afkeer hebben tegen of juist op de vlucht zijn voor de uitwassen van het salafisme.
Als iemand zich hier permanent vestigt dan is het toch de bedoeling dat ze zich ook van hier gaan voelen?
Als een Nederlander verliefd wordt op een Australier en ze besluiten zich hier te willen vestigen, weegt het ontzeggen van een volledig burgerschap van zo iemand op tegen een (in mijn ogen onredelijke) angst dat we anders veranderen in een islamitische samenleving?

Ik begrijp de zorgen en deel ze ook. Maar vind het juist beangstigend hoe de veel mensen panikeren door zulke berichten en zelfs grondrechten en anti-democratische maatregelen voor over hebben.
Ik geloof niet in een wereld waarin we alle radicale moslims kunnen bekeren, net zo min als ik geloof in een sharia wetgeving in een westerse democratie.
Het willen verbieden van geloofsuitingen, er kwaad over spreken en niet bereid zijn mee te gaan in het gedachten goed van een ander maakt m.i. alleen maar dat je gematigde moslims meer redenen geeft zich onderkent te voelen en dus te radicaliseren.
Iemand die hier geboren is in een conservatief moslim gezin is net zo goed een Nederlander en heeft er net zo goed voor gekozen om hier op te groeien als jij voor een multi-culturele samenleving. Die kan er niets aan doen dat hij/zij van huis een heel andere blik op de wereld heeft meegekregen dan jij of ik en heeft daar ook maar een weg in te vinden.

Dat is de wereld waarin we leven. Hoe defensiever we ons naar elkaar opstellen, hoe minder we er voor openstaan mee te gaan in de waarheid van die ander, hoe groter de kloof.
Elkaar dingen af willen nemen of op willen leggen vergroot alleen maar die kloof. Extremisme komt m.i. voort uit boosheid, frustratie een gevoel onderkendheid en de illusie dat je met haat en angst je idealen aan de man kunt brengen.

Ik denk dat we ons het beste kunnen weren daartegen door de boosheid zo min mogelijk te voeding (gelijke rechten voor iedereen) en je als samenleving zo min mogelijk door angst te laten leiden.
Nee, dat zal het terrorisme of de overlast van onaangepaste migranten niet ineens doen oplossen.
Maar als wij laten zien waarom onze cultuur daadwerkelijk minder achterlijk is dan die waarvoor de terroristen strijden, namelijk omdat we naar elkaar luisteren en elkaar volwaardig erkennen, werken we in ieder geval niet mee aan de voedingsbodem waar het op teert.
Laatst bijgewerkt door Qerty op 25-04-18 14:04, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 13:41

Dat gele verhaal verandert er niets aan dat hij christen is

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 13:52

bulck schreef:
Ik denk dat er wel zeker angst voor de sharia mag zijn en laat daar net Syrie een mooi voorbeeld van zijn.
Een minderheid is daar ook aan de macht gekomen, wat ook niemand verwacht had en dat snel helemaal anders geescaleerd is. Dat was dan wel een andere regime, maar ansich leefden daar verschillende religieuze groepen vredig samen in een heel welvarend land.
<KNIP>

Pardon? Syrie werd in 1946 onafhankelijk. Daarna is het staatsgreep na staatsgreep. De vader van Assad, een Alawiet, liet in 1982 het leger los op de Soennieten van de Moslimbroerschap. Dat leidde tot 20.000 dode Soennieten en de definitieve machtsgreep voor zowel de Alawieten als de familie Assad.

Sindsdien is het een keiharde dictatuur, die in het zadel wordt gehouden door de Sovjet Unie/Rusland in ruil voor een Russische marinebasis in Latakia. Assad wordt elke 7 jaar herkozen want er zijn geen tegenstanders, een nieuwe president moet (volgens de grondwet!) sowieso Alawiet zijn, andere politieke partijen dan de Ba'ath Partij mogen wel maar niet als ze gebasseerd zijn op etniciteit of geloof en de geheime politie is/was overal. Toonbeeld van vrede en welvaart, Syrie onder Assad.

Babootje

Re: Islam-partij wil islamirische staat in Belgie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 13:59

Qerty. Een heel verstandig inzicht vind ik.
Overigens is al deze problematiek het beste bewijs dat geloof/religie en staat/politiek niet samengaan.

Dus, geen moslim of islampartij maar een partij die opkomt voor de problematiek van mensen met een migratieachtergrond bijvoorbeeld. Ook geen Christen Unie etc etc. Zo zet je die mensen ook niet in een hoek van discriminatie maar kun je wel specifieke problemen adresseren

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 14:07

Qerty schreef:
Maar hoe maak je dat onderscheid dan? Waar trek je die grens?

Ik geloof niet in een wereld waarin we alle radicale moslims kunnen bekeren, net zo min als ik geloof in een sharia wetgeving in een westerse democratie.
Het willen verbieden van geloofsuitingen, er kwaad over spreken en niet bereid zijn mee te gaan in het gedachten goed van een ander maakt m.i. alleen maar dat je gematigde moslims meer redenen geeft zich onderkent te voelen en dus te radicaliseren.
Iemand die hier geboren is in een conservatief moslim gezin is net zo goed een Nederlander en heeft er net zo goed voor gekozen om hier op te groeien als jij voor een multi-culturele samenleving. Die kan er niets aan doen dat hij/zij van huis een heel andere blik op de wereld heeft meegekregen dan jij of ik en heeft daar ook maar een weg in te vinden.

Dat is de wereld waarin we leven. Hoe defensiever we ons naar elkaar opstellen, hoe minder we er voor openstaan mee te gaan in de waarheid van die ander, hoe groter de kloof.
Elkaar dingen af willen nemen of op willen leggen vergroot alleen maar die kloof. Extremisme komt m.i. voort uit boosheid, frustratie een gevoel onderkendheid en de illusie dat je met haat en angst je idealen aan de man kunt brengen.

Ik denk dat we ons het beste kunnen weren daartegen door de boosheid zo min mogelijk te voeding (gelijke rechten voor iedereen) en je als samenleving zo min mogelijk door angst te laten leiden.
Nee, dat zal het terrorisme of de overlast van onaangepaste migranten niet ineens doen oplossen.
Maar als wij laten zien waarom onze cultuur daadwerkelijk achterlijk is dan die waarvoor de terroristen strijden, namelijk omdat we naar elkaar luisteren en elkaar volwaardig erkennen, werken we in ieder geval niet mee aan de voedingsbodem waar het op teert.

Sharia rechtbanken zijn er al in een westers democratisch land. Engeland heeft er verschillende, deze behandelen dingen als familierecht, ervenissen, scheidingen, etc. Ik ben er een aantal yt filmpjes over tegengekomen en daarin waren in alle gevallen de vrouwen die hierbij betrokken waren benadeeld. Wel scheiding gekregen maar niet meer mogen hertrouwen (ex-man echter wel), financieel nadelige uitspraken. Geen hoor/wederhoor, want vrouw mocht er niet bij zijn en wist niet eens wanneer haar zaak behandeld werd. Nu wordt er geclaimd dat deze rechtbanken mogelijk zijn onder de engelse wet, maar van wat ik zo lees zijn ze in elk geval in strijd met de mensenrechten/vrouwenrechten verklaringen die engeland net als de rest van de westerse wereld geratificeerd heeft en hoort na te leven. Op die gronden zou je dus zeggen dat ze onwettig zijn.

Je kiest niet waar je wieg staat en de waarden/gewoontes waarmee je opgroeid zijn het moeilijkste te veranderen, het is nl de basis van je identiteit en daar komt nog een flink stuk respect voor ouders en familie bovenop.

Migranten slaan niet zomaar op de vlucht, er is iets zo fundamenteels fout in het land waar je leeft dat je vertrekt naar een plek waar dat niet zo is. Oorlog is daar een voorbeeld van, maar vaak is het de regering/gemeenschap die jouw niet wil accepteren omdat je anders bent dan de norm of 2e rangs burger zoals veel berbers uit Marokko die daarom naar o.a. Nederland kwamen. Als je dus al weet hoe dat is, waarom draag je dat hier dan net zo hard uit naar mensen die hier anders zijn dan jij? Het is alsof die houding met de rollen omgedraaid zo mee de koffer in gaat en dat wrikt. Is dat vervolgens onderdeel van de opvoeding, dan blijf je vast zitten in een manier van denken die je juist achter je hebt gelaten omdat die onleefbaar was.

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 14:10

tamary schreef:
Migranten slaan niet zomaar op de vlucht, er is iets zo fundamenteels fout in het land waar je leeft dat je vertrekt naar een plek waar dat niet zo is. Oorlog is daar een voorbeeld van, maar vaak is het de regering/gemeenschap die jouw niet wil accepteren omdat je anders bent dan de norm of 2e rangs burger zoals veel berbers uit Marokko die daarom naar o.a. Nederland kwamen. Als je dus al weet hoe dat is, waarom draag je dat hier dan net zo hard uit naar mensen die hier anders zijn dan jij? Het is alsof die houding met de rollen omgedraaid zo mee de koffer in gaat en dat wrikt. Is dat vervolgens onderdeel van de opvoeding, dan blijf je vast zitten in een manier van denken die je juist achter je hebt gelaten omdat die onleefbaar was.

Ja, er komen genoeg mensen binnen die een achterlijke cultuur in zich dragen of zich op op een ongewenste manier gaan gedragen. Maar alle mensen die hier nieuw komen, of in NL binnen een migratiegezin zijn opgevoed minder rechten geven is toch niet de manier om dat op te lossen?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 14:23

Zeg ik dat dan? Ik geef aan dat we kennelijk hier de grondwet moeten verduidelijken om de rechten (die wel degelijk door deze mensen ge/misbruikt worden bij tegengeluid) van iedereen te beschermen. Je vrijheden hebben grenzen!, zijnde de vrijheden van alle andere mensen. Ja je mag jezelf opleggen dat je X,Y,Z niet mag, nee je mag niet met religie in de hand en vrijheid van religie iemand in elkaar timmeren omdat die niet volgens jouw regels leeft, ook niet als die dat voor jouw deur in de openbare ruimte gebeurt. En als er vervolgens vanuit zo'n groep mensen een partij opstaat die aangeeft wel tegen de grondwet in zulke regels wet te willen maken dan moet dat via de grondwet aangepakt worden. Kennelijk is die grondwet daar nu niet duidelijk genoeg in, oplossen dus.
En als dat betekent dat er andere wetten zijn die ook ongrondwettelijk blijken dan moet misschien wel de bezem door het gehele wetboek heen. Maar ad hoc maar partijen gaan verbieden lost zeker niks op. Wel als je duidelijk maakt wat je morele en ethische fundering onder je samenleving is en dat die net zo sterk is als die van een heilig boek. Want van wat ik zo herinner zit daar ook een flink punt : geen religieuze regels = geen regels = immoreel volk = geen respect voor.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 14:32

tamary schreef:
Oorlog is daar een voorbeeld van, maar vaak is het de regering/gemeenschap die jouw niet wil accepteren omdat je anders bent dan de norm of 2e rangs burger zoals veel berbers uit Marokko die daarom naar o.a. Nederland kwamen. Als je dus al weet hoe dat is, waarom draag je dat hier dan net zo hard uit naar mensen die hier anders zijn dan jij? Het is alsof die houding met de rollen omgedraaid zo mee de koffer in gaat en dat wrikt. Is dat vervolgens onderdeel van de opvoeding, dan blijf je vast zitten in een manier van denken die je juist achter je hebt gelaten omdat die onleefbaar was.

Uhmmm....is het niet gewoon een (irrationeel) menselijk ding om je af te zetten tegen anderen? Zoekt niet (bijna) elke groep of individu een andere groep of individu om zich tegen af te zetten om zo de eigen waarde te bewijzen? Ik bedoel: Nederland vs Belgie, de Randstad vs de rest, Ajax vs Feyenoord, Katholieken vs Protestanten, Moslims vs Joden en als ik Jean Auel moet geloven zelfs de Cromagnon mens vs de Neanderthaler. De lijst is eindeloos.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 14:38

tamary schreef:
Een politieke partij op religieuze grondslag "roept wat". In een seculier land zou zo'n partij op die grond ongrondwettelijk moeten zijn

Dat moet niet hoor. Ik vind het niet nodig, sterker, ik denk dat het deels niet mogelijk is omdat je je voor de politiek moet baseren op een visie op het leven. Voor mij is die niet religieus, maar voor anderen wel, en dat werkt hoe dan ook door in je opvattingen.

Ik vind het bovendien ook niet erger of minder erg dat een idee van uitsluiting of ongelijkwaardigheid wordt ingegeven door religie, of door andere motieven. (Extreemrechts is niet echt gebaseerd op religie, maar wel een kwalijke visie.)

Dus ik heb graag dat onze grondwet blijft beschermen tegen uitsluiting en ongelijkwaardigheid en discriminatie, maar een verbod een religieuze grondslag voor je politieke beweging zie ik echt niet zitten.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 16:29

Scheiding van kerk en staat is iets volslagen anders dan het verbieden van partijen op basis van een godsdienstige grondslag. Het verbieden van een partij op basis van een godsdienstige grondslag is dan ook totaal tegen de grondwet.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 20:06

Een status of meteen een paspoort wel een verschil, dit is in de meeste landen zo hoor...en die status geeft inderdaad minder rechten.....zo bv het nemen van leningen, afsluiten van hypotheken, vooruitbetalen van een paar maanden borg voor een huurwoning, borg voor afsluiten telefoonnummer, etc.

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 20:26

Ja, daarom lijkt me dat dus ook geen puik plan. Al de door jou genoemde zaken hebben betrekking op het kunnen opbouwen van je leven. Dat van een hele groep mensen afnemen omdat sommigen radicale bedoelingen hebben, lijkt me behalve nogal ingrijpend ook niet heel erg doeltreffend.

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 20:30

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 21:09

Ach, zelf in het buitenland gewoond met een status verklaring, thats life!

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 21:30

Gewoond.
Zou je er net zo over denken als je daar voor altijd was blijven wonen zonder perspectief op volwaardige rechten? Ik kan me daar echt niets bij voorstellen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 22:07

Indestal schreef:
Een status of meteen een paspoort wel een verschil, dit is in de meeste landen zo hoor...en die status geeft inderdaad minder rechten.....zo bv het nemen van leningen, afsluiten van hypotheken, vooruitbetalen van een paar maanden borg voor een huurwoning, borg voor afsluiten telefoonnummer, etc.

Je krijgt helemaal niet meteen een paspoort. Je moet minimaal 5 jaar in Nederland wonen, ingeburgerd zijn, je mag geen strafblad hebben enz.

Om een huis te kopen of te huren heb je niet een Nederlands paspoort nodig, wel een vast en/of voldoende inkomen. :D

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 22:25

ravellie schreef:
Voorbeelden genoeg lijkt mij

Ja? Vertel? Ik wacht...

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 20:49

Shadow0 schreef:
ravellie schreef:
Ik moet er persoonlijk niet aan denken dat een islam partij inspraak krijgt
Maar dat zou in de toekomst dus meer dan mogelijk zijn als mensen democratisch verkozen worden

Gelukkig weten we dat het percentage moslims maar 6 a 7% bedraagt, dus veel meer dan dat zullen ze qua zetels niet krijgen. De kans dat ze daar dus veel mee kunnen doen is niet zo groot.

Ten eerste is het volgens mij waarschijnlijk dat dat percentage nog even blijft stijgen. Veel van de moslims in Nederland trouwen nog steeds binnen de eigen gemeenschap. Komt de partner niet uit het (oorspronkelijke) land van herkomst, dan toch minstens van binnen de eigen etnische groep. Daarbij krijgen deze mensen relatief vroeg veel kinderen. Dat kan deels ook een niet etnisch-religieuze demografische achtergrond hebben; ook Nederlandse laagopgeleiden krijgen vaker meer kinderen, maar zolang moslims in die groep oververtegenwoordigd zijn, is het effect hetzelfde. Tel daarbij op een cultuur waarin afvalligheid niet geaccepteerd wordt en een maatschappijbrede trend waarbij de bevolkingsgroei door natuurlijke aanwas nadert naar nul, en de enige conclusie kan zijn dat zowel het aandeel als het absolute aantal moslims voorlopig stijgt.

Ten tweede zijn die 6 à 7 procent niet netjes evenredig verdeeld over het land, maar zijn er lokaal aanzienlijk hogere concentraties. De benodigde landelijke meerderheid voor een grondwetswijziging zullen ze voorlopig niet halen dus (al hoef je in ons coalitiestelsel lang geen absolute meerderheid te hebben om daadwerkelijk invloed te hebben). Op lokaal niveau zal dat echter lang niet ondenkbaar zijn. Zeg maar het niveau waarop bepaald wordt of het gemeentelijke zwembad gescheiden openingstijden voor mannen en vrouwen moet hebben, of misschien zelfs het niveau waarop besloten wordt dat een bepaald busbedrijf de aanbesteding niet krijgt omdat het moederbedrijf Israëlisch is.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 21:05

Dan moeten de autochtonen vooral allemaal stemmen. Er is nl. geen stad in Nederland waar moslims de meerderheid hebben.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 21:12

Citaat:
In hun shariawereld hebben vrouwen geen rechten. En het begint bij apart openbaar vervoer. Ik walg van deze partij Islam", schrijft hij op Twitter. ,,Dit is spuwen op Europa."

Laat ik als feministe nou maar blij zijn dat vrouwenrechten opeens tot de Europese kernwaarden behoren...
(Niet dat ik de spreker geloof, maar ik ben nogal wat sexisme gewend van rechts.)

En dat vrouwen nul rechten zouden hebben is gewoon klinkklare onzin. Economische zelfstandigheid van vrouwen is diep in het islamitische recht verankerd. Mohammed trouwde met zijn baas, tenslotte, die een internationale handels- en vervoersonderneming had. (Ik heb het over islamitisch recht - niet over lokale uitzonderingen zoals de taliban.)
(Maar tja, rechts is niet alleen niet lief voor vrouwen, he...)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 21:13

oomens schreef:
Ten eerste is het volgens mij waarschijnlijk dat dat percentage nog even blijft stijgen.

DIt lijkt me bij uitstek iets waar bronnen en onderzoek handiger zijn dan zelfverzonnen waarschijnlijkheden. Welke stijging verwacht men op dat punt en hoe snel precies? Welke bronnen heb je daarvan?

Citaat:
Op lokaal niveau zal dat echter lang niet ondenkbaar zijn. Zeg maar het niveau waarop bepaald wordt of het gemeentelijke zwembad gescheiden openingstijden voor mannen en vrouwen moet hebben,

Dit vind ik dan wel weer grappig. Amsterdam verandert een briefhoofd en Utrecht sloopt het m/v-bordje van hun toilet en grote verontwaardiging volgt (vooral door mensen die niet in Utrecht of Amsterdam wonen bovendien) want het is toch belachelijk doorgeslagen genderneutraliteit! En nu is het probleem dat steden met meer moslims (waaronder, grappig, ook weer Utrecht of Amsterdam) mogelijk zouden kunnen besluiten tot gescheiden zwemmen (ook weer door mensen die trouwens niet zelf in die steden lijken te wonen, en misschien ook nooit naar het zwembad gaan), zelfs al is ook in de grote steden de opkomst van islamitische partijen toch nog best beperkt.

Hebben we het hier nou over een echt probleem, of over een hypothetisch scenario dat wordt uitgesponnen om angst aan te jagen?

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 21:39

@Oomens, en al die moslims zijn hardcore salafisten? Of denk jij ook niet dat het gros van de moslims, net als het gros van de niet moslims vooral op zoek is naar welvaart en welzijn voor zichzelf en de eigen familie? Ik ben niet bang dat alle christenen opeens hardcore SGP gaat stemmen en heb die angst ook niet bij moslims.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 21:44

Shadow0 schreef:
oomens schreef:
Ten eerste is het volgens mij waarschijnlijk dat dat percentage nog even blijft stijgen.
Dit lijkt me bij uitstek iets waar bronnen en onderzoek handiger zijn dan zelfverzonnen waarschijnlijkheden. Welke stijging verwacht men op dat punt en hoe snel precies? Welke bronnen heb je daarvan?

Grapjas. Religie registreren we niet meer in Nederland sinds dat misliep toen de Duitsers kwamen. Etniciteit houdt men ook niet officieel bij. Slechts bij de eerste en tweede generatie staat men te boek als allochtoon persoon met een migratieachtergrond. Heb je twee Nederturken, Nedermarokkanen of Nederbelgen als ouders, dan sta je in de statistiek gewoon als Nederlander te boek, zonder ook maar één druppel Nederlands bloed.

Aangezien de officiële cijfers er dus simpelweg niet zijn, zou ik je willen vragen welke van mijn veronderstellingen er misschien onwaarschijnlijk zouden zijn.
Trouwen mensen met een Marokkaanse of Turkse achtergrond in Nederland niet voornamelijk binnen de eigen gemeenschappen?
Krijgen deze mensen gemiddeld niet meer en eerder kinderen dan het landelijk gemiddelde?
Lijken mij geen vergezochte veronderstellingen. Zou dat dan echt volledig gecompenseerd worden doordat deze groepen mensen massaal veel meer emigreren dan de gemiddelde Nederlander of veel eerder overlijden? Zou kunnen, maar is niet waarschijnlijk. Onder de streep blijft dan toch alleen de conclusie mogelijk dat zelfs zonder nieuwe instroom deze etnische groepen in absolute en relatieve omvang toenemen.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 21:49

Karl66 schreef:
@Oomens, en al die moslims zijn hardcore salafisten? Of denk jij ook niet dat het gros van de moslims, net als het gros van de niet moslims vooral op zoek is naar welvaart en welzijn voor zichzelf en de eigen familie? Ik ben niet bang dat alle christenen opeens hardcore SGP gaat stemmen en heb die angst ook niet bij moslims.

Zeg ik dat ergens? Het moslim zijn is op zich toch geen probleem? Dat wat problemen oplevert is vaak veel eerder toe te schrijven aan de (gesloten) cultuur als geheel dan aan enkel het religieuze aspect daarvan.

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 21:56

Nederlands bloed :o