Nieuwe wet gehandicapt en werk in maak onder minimum loon

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 20:19

ruitje schreef:
@ Purny Is maar net hoe je het ziet. Je kan het ook zien als: Je kan dus blijkbaar meer werken, maar omdat je ' geen zin ' heb in gedoe achteraf werk je niet meer.

Die keuze heb jij omdat je ergens op terug kan vallen.

Ik heb ook helemaal geen zin om meer te werken maar omdat ik geen uitkering heb om op terug te vallen zal ik moeten.

Ik kan er eigenlijk zelfs kwaad om worden, want uiteindelijk kom ik als alleenstaande met een modaal inkomen ook maar net rond, en ik kan niet op vakantie naar Vietnam( ik weet dat jij niet dit was maar een andere poster)

En ik draag een partij geld af aan dit systeem... Waarvan ik hoop er ooit gebruik van te kunnen maken als ik niet meer kan werken. Maar waar ik geen gebruik van kan maken als ik niet meer wil werken....

Hoe zou jij het vinden als jouw werkgever jou straks in kan ruilen voor een gekwalificeerd persoon met een handicap maar die hem bijna geen cent kost. Nu wil hij uiteraard niet graag een gehandicapte in dienst nemen. Maar als hem dat opeens een bom duiten scheelt eens kijken hoe snel hij jou in ruilt.

Dat je als alleenstaande met een modaal inkomen amper nog rond kan komen is ook zoiets vreemds. Maar ik zou daar neit gelijk mensen met een uitkering de schuld van geven. Kijk eens hoe hoog de woonlasten in Nederland zijn. En stel dat jij met een modaal inkomen in een sociale huurwoning zou wonen dan noemen ze dat scheefwonen. Maar ze komen in den Haag niet op het briljante idee dat als er vraag is naar goedkope huurwoningen om er dan voor te zorgen dat dezen gebouwd gaan worden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 20:23

ruitje schreef:
Ik heb ook helemaal geen zin om meer te werken maar omdat ik geen uitkering heb om op terug te vallen zal ik moeten.

Ik kan er eigenlijk zelfs kwaad om worden, want uiteindelijk kom ik als alleenstaande met een modaal inkomen ook maar net rond,

Als je een modaal inkomen hebt dan zit je boven het bestaansminimum van ong 75% van het minimuminkomen, en ook nog een stuk boven 100% van het minimuminkomen. Je kunt dus in principe gewoon minder werken en minder inkomen ontvangen... jij werkt omdat je voorbij dat minimum wilt komen. En dat is ook heel begrijpelijk want rond het minimum balanceren heeft een boel praktische nadelen... maar uiteindelijk werken heel veel mensen voor meer dan strict noodzakelijk is.

(En of ze productief zijn of betaald worden naar een redelijke maat van 'productie'? Geen idee, hoe meet je dat? Bij die advocatenserie Zuidas werd iedereen die geen clienten binnenbracht gezien als 'burner' oftewel medewerker die alleen maar geld kost. Sommige mensen doen de maatschappij dusdanig veel schade toe, bv rondom het ontstaan van de financiele crisis, dat ze een stuk productiever waren geweest als ze gewoon niet hadden gewerkt. Oftewel: daar valt uberhaupt niet zomaar een maat aan te hangen.)

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 20:36

Shadow0 schreef:
ruitje schreef:

Ik kan er eigenlijk zelfs kwaad om worden, want uiteindelijk kom ik als alleenstaande met een modaal inkomen ook maar net rond,

Als je een modaal inkomen hebt dan zit je boven het bestaansminimum van ong 75% van het minimuminkomen, en ook nog een stuk boven 100% van het minimuminkomen. Je kunt dus in principe gewoon minder werken en minder inkomen ontvangen... jij werkt omdat je voorbij dat minimum wilt komen. En dat is ook heel begrijpelijk want rond het minimum balanceren heeft een boel praktische nadelen... maar uiteindelijk werken heel veel mensen voor meer dan strict noodzakelijk is.

(En of ze productief zijn of betaald worden naar een redelijke maat van 'productie'? Geen idee, hoe meet je dat? Bij die advocatenserie Zuidas werd iedereen die geen clienten binnenbracht gezien als 'burner' oftewel medewerker die alleen maar geld kost. Sommige mensen doen de maatschappij dusdanig veel schade toe, bv rondom het ontstaan van de financiele crisis, dat ze een stuk productiever waren geweest als ze gewoon niet hadden gewerkt. Oftewel: daar valt uberhaupt niet zomaar een maat aan te hangen.)

Zo heb ik een tijdje op vrijwillige basis in een winkel gewerkt. Ik kreeg niks betaald omdat mijn werkgever maar één kracht kon betalen. Die kracht, die dus wel betaald werd, zat dag in dag uit op zn telefoon te spelen en voerde geen reet uit. Ik was als onbetaalde werknemer de drijvende kracht achter de hele winkel. Ik hield de boel draaiende, deed alle administratie, deed inkoop, de website en het adverteren. En dat in 12 uur in de week.
Toen ik daar wegging is de winkel binnen 2 maand failliet gegaan omdat er zonder mij niks meer gedaan werd.
Toch verdiende die betaalde kracht het meer om betaald te worden dan ik puur en alleen omdat hij geen "wajong" stickertje had. 8)7

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 20:53

Laurora schreef:
Zo heb ik een tijdje op vrijwillige basis in een winkel gewerkt. Ik kreeg niks betaald omdat mijn werkgever maar één kracht kon betalen. Die kracht, die dus wel betaald werd, zat dag in dag uit op zn telefoon te spelen en voerde geen reet uit. Ik was als onbetaalde werknemer de drijvende kracht achter de hele winkel. Ik hield de boel draaiende, deed alle administratie, deed inkoop, de website en het adverteren. En dat in 12 uur in de week.
Toen ik daar wegging is de winkel binnen 2 maand failliet gegaan omdat er zonder mij niks meer gedaan werd.
Toch verdiende die betaalde kracht het meer om betaald te worden dan ik puur en alleen omdat hij geen "wajong" stickertje had. 8)7

Jij kreeg uiteindelijk stank voor dank terwijl jij het werk bijna in jouw eentje deed. Dat zijn eigenlijk de dingen waar ik mij wel een beetje kwaad over kan maken het komt op mij over alsof jij gewoon misbruikt werd als een soort assepoester voor de vuile klusjes. wat ik mij nu dus afvraag heb jij jezelf uiteindelijk uit de Wajong kunnen bevrijden of is dat slechts een sprookje gebleven?

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 21:05

Loretta schreef:
Laurora schreef:

Jij kreeg uiteindelijk stank voor dank terwijl jij het werk bijna in jouw eentje deed. Dat zijn eigenlijk de dingen waar ik mij wel een beetje kwaad over kan maken het komt op mij over alsof jij gewoon misbruikt werd als een soort assepoester voor de vuile klusjes. wat ik mij nu dus afvraag heb jij jezelf uiteindelijk uit de Wajong kunnen bevrijden of is dat slechts een sprookje gebleven?

Nog steeds wajong.
Niet helaas, ik mag me echt in mn handjes knijpen dat deze voorziening er is want zonder had ik heel wat meer problemen gehad dan alleen psychische klachten.
Echter is wat ik hierboven schets wel de werkelijkheid voor veel wajongers (en andere gehandicapten of zogenaamd tweederangs werknemers) en gaat dit met deze regeling nog veel erger worden, en dan gaan "wij" er nog financieel op achteruit ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 18:39

purny schreef:
nee. De reden dat ik niet extra ga werken is omdat elke extra euro die ik extra zou verdienen ik 1,50 aan het uwv schuldig ben. Dus het heeft helemaal niks te maken met niet willen maar gewoon omdat deze wet ontzettend tegen werkt.
Bovendien woon ik op mezelf. En kan ik het mij niet permitteren dat ik 3 maanden later gekort word.

Hoe bedoel je dat je €1,50 aan het uwv schuldig bent? Ik heb niets met t uwv te maken dus geen idee hoe dat werkt.
Bij mij word het een maand later verrekend, is al die tijd een beetje krom gelopen doordat ik mijn loon per 4 weken krijg, altijd een maand later en de aanvulling per maand gerekend word. Dat is nu opgelost door de uren bij te houden en elke maand door te geven hoeveel ik die maand gewerkt heb.
Als je gekort word voor wat je gewerkt heb (dus puur op je loon) dan maakt het niet uit of dat een maand of 3 maanden later is als je je 'extra' geld van het loon maar opzij zet.
Zo doe ik het.

Heb ik er echt wat aan om extra te werken? Nee.. Maar ik doe het wel omdat ik het liever zelf verdien als dat kan, ook al betekend dat dat er meer gesodemieter achter weg komt met het doorgeven van de uren en het korten.

Ruitje, ik snap je ergens wel maar ik kan ook echt niet op vakantie naar Vietnam hoor, er zijn niet veel die dat kunnen van alleen de aanvulling.
Daarnaast vind ik het laatste stukje een beetje naar overkomen, maar ik betaal aan de voorziening.. Ik had graag met je geruild hoor, had best 40 uur of meer willen werken als ik dat vol had kunnen houden. In de weken dat ik dat nu doe lig ik het weekend in bed en schop ik mezelf er doorheen omdat ik die weken gewoon wil werken. Ik had dus graag meer bij willen dragen aan het systeem als dat betekend had dat ik volledig had kunnen werken.

purny

Re: Nieuwe wet gehandicapt en werk in maak onder minimum loon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 18:48

Bij mij word het 3 maanden later verrekend. Dus wat ik in jan feb en maart heb gekregen krijg ik uiterlijk mei/juni verrekend. Dit kan een nabetaling zijn of een korting.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 18:51

purny schreef:
Bij mij word het 3 maanden later verrekend. Dus wat ik in jan feb en maart heb gekregen krijg ik uiterlijk mei/juni verrekend. Dit kan een nabetaling zijn of een korting.

Dat snap ik maar waarom zou je over elke euro loon €0,50 moeten bijbetalen?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 18:59

Bij wijze van dan. Weet niet eens hoeveel ik bij zou moeten betalen.
Overigens alles wat ik extra werk krijg ik in vrije tijd terug.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 20:38

Laurora schreef:

Dat kan ook gebeuren als je niet vrijwillig werkt. Er zijn altijd (overal) werknemers die de kantjes er af lopen en werknemers die meer dan 100% inzet geven.
Je had natuurlijk tegen je collega of leidinggevende kunnen zeggen dat hij ook eens wat meer moest doen i.p.v. op zijn telefoon spelen, maar dat is moeilijk, zeker als je daar vrijwillig werkt.

Verder ben ik niet heel bang dat massa werknemers door gehandicapten worden vervangen. Voor een hoop beroepen moet je gekwalificeerd zijn, een opleiding voor hebben gedaan of ervaring hebben.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 20:48

Scheve situaties kunnen altijd voorkomen inderdaad. Maar als je zelf een wat minder gunstige uitgangspositie hebt (zoals dus een beperking) dan wordt het wel een stuk moeilijker om voor jezelf op te komen. Voor veel mensen is dat zelfs deel van de beperking. En dan krijg je er (terwijl je dus onder het minimumloon betaald wordt) nog een verantwoordelijkheid bij?

Verder, ja, de banen die vervangen worden zijn (eerst) veelal de lagergeschoolde banen. Maar maakt dat het beter? Het lijkt me toch niet erg fair naar de mensen die geen opleiding hebben maar prima kunnen werken, als ze geen fatsoenlijk loon meer kunnen krijgen omdat er allemaal rare constructies zijn die een fatsoenlijke betaling ondermijnen. Met als gevolg dat er toch veel mensen rond de armoedegrens blijven hangen (namelijk en de wajongers, en de mensen die vanwege de verdringing geen baan kunnen vinden) en dat komt vervolgens weer redelijk onvermijdelijk terug in andere maatschappelijke kosten.

Gewoon goed loon voor goed werken is een veel betere methode die de situatie een stuk stabieler houdt.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 21:00

De ideale situatie is inderdaad: goed loon voor goed werken, ik gun het iedereen. In dit topic gaat het over mensen met een handicap en/of beperking, dus (meestal) mensen die (helaas) niet hetzelfde of volledig kunnen presteren als een "gezonde" werknemer. Nu hebben mensen met een uitkering gelukkig wel recht op zorgverzekering, huurtoeslag en soms allerlei kwijtscheldingen. Een alleenstaande modale werknemer, heeft vaak nergens recht op, die valt vaak net buiten de boot.

Ik weet dat jij graag wil dat werkgevers zwaarder belast worden, maar weet je hoe veel een zieke (ex-) werknemer een werkgever tegenwoordig kost? Het is de doodsteek voor sommige (kleine) bedrijven.
Er moeten dus prikkels komen, om bepaalde groepen mensen aan werk te helpen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 21:06

Ik wil niet per se dat werkgevers meer belast worden, maar dat multinationals en de zeer vermogenden meer belast worden, want die ontwijken de belasting nu op vrij grote schaal op allerlei manieren. Als dat geld gewoon gestoken zou worden in onze maatschappij hebben we er allemaal wat aan.

En dan hoeft dat echt niet bij de kleinere werkgevers te komen.

Bovendien: ik zou zelfs flink willen versimpelen waardoor het gedoe bij werkgevers juist nog minder wordt. Draai een deel van Wet Verbetering Poortwachter terug, maak er weer een fatsoenlijke door de maatschappij betaalde verzekering van, en pak werkgevers alleen als ze er een zootje van maken en daardoor de gezondheid van hun medewerkers schaden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 21:13

ik vind het verhaal heel simpel. Belachelijk dat mensen voor minder dan minimumloon moeten gaan werken, waar is dan het minimumloon voor uitgevonden.
Iedereen die aangenomen wordt op een functie het gelijke loon als een volwaardig persoon, voor de uren die gemaakt worden.
Is dat minder uren dan een uitkering opbrengt, aanvullen tot die uitkering ( voor de mensen die slechts 10 - 15 uur kunnen werken ).
Verder gelijke rechten, dus pensioenopbouw, ww opbouw etc. Ook gelijke plichten zoals premies daarvoor betalen.

Voor iedereen die dit een pracht plan vind, het is al eerder gezegd, vinden jullie dat ook als het jullie overkomt.
Vandaag heb je een leuk huisje met overwaarde, een hypotheek erop natuurlijk en een auto en nog wat luxe zaken. Morgen loop je onder een bus, gevolg gedeeltelijk arbeidsongeschikt voor altijd. UWV zegt gaat u maar werken tegen minder dan minimumloon. Je verdiende altijd € 18,00 per uur.

UWV zegt, sorry maar verkoopt u uw huis even, die auto heeft u ook niet nodig en aan we zien dat u altijd braaf gespaard heeft. Maakt u dat ook eerst even op. Dan gaan wij u daarna € 5,00 oer uur betalen, want tja u bent niet zo als een ander he.

Klinkt eng he, toch kan het ons allemaal gebeuren. Vinden jullie medestanders dit dan nog een perfect idee ?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 21:19

En, voor de werkgevers was er altijd al loondispensatie: oftewel, ze kregen het verschil in productie al vergoed. Het is dus niet zo dat werkgevers alle kosten voor iemand met een beperking die ze aannamen helemaal zelf moest betalen. (Ook waren er nog een paar zaken als no-riskpolicy, waarbij de loondoorbetaling bij ziekte werd overgenomen door het UWV. Ik durf haast niet te kijken wat er daarmee gebeurd is.)

Alleen kregen de mensen die werken wel gewoon de sociale rechten van werkenden, en dat wordt ze nu afgepakt. Terwijl ze dus werken naar vermogen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 17:31

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 17:49

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 18:32

*\o/*
Geeft weer wat hoop!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-18 20:34

Mooi dacht ook al dat het niet echt toegestaan was. Hopelijk moet de boel teruggedraaid worden en die korting op de wajong ook

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 22:20

Goed zo!

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 18:42

Vanmorgen was de hoorzitting over de loondispensatie in de tweede kamer. Vanmiddag was er een motie.
Helaas is de motie verworpen. Afbeelding