Helaas is het slechts zelden dat de condities goed genoeg zijn om als orgaandonor te kunnen dienen. Op het moment dat jij met de ambulance naar het ziekenhuis moet worden vervoerd, terwijl je op sterven na dood bent, is het vaak al te laat. Ongeluk; je komt zelden in aanmerking. Hartinfarct; nope. Er zijn zoveel doodsoorzaken waardoor je niet in aanmerking komt voor orgaandonatie.
Mijn beide ouders zijn overleden. Mijn moeder lag al 3 weken op de IC. Zelfs toen duidelijk werd dat zij het niet ging overleven, is er nooit ook maar 1 moment aarzelend gereageerd op de vraag om meer pijnstilling. Integendeel. Bij ieder kreuntje ging de morfinepomp omhoog. Zij was weliswaar geen orgaandonor, maar ik geloof nooit dat ze haar anders zouden hebben behandeld indien wel. Mijn vader is thuis met een hartstilstand overleden en was, buiten dat hij er met een hartstilstand al "buiten" viel, al te lang overleden toen hij gevonden werd, om nog donor te kunnen zijn. Hij was wel een long-time houder van de oude donorpas.
Ik ben donor. Ik wens geen onderscheid te maken tussen wie er wel en wie er niet een donororgaan mag ontvangen. Iedereen is wat mij betreft gelijk en ik zou het vreselijk vinden, mocht orgaandonatie verworden tot ordinaire ruilhandel.