Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Fenrir schreef:xHaithi schreef:In mijn beleving zijn er nog veel meer echte gelovigen in Nederland dan in België. Het kan dan wel een klein percentage zijn, er zijn effectief nog jonge gezinnen en kinderen/jongeren die geloven, bidden, naar de kerk gaan, eventueel geen seks voor het huwelijk, etc.. Hier echt gewoon helemaal niet. Enkel oude mensen (grootouderleeftijd) geloven nog. Ik ben nog nooit een gelovige leeftijdsgenoot tegengekomen, ik heb nooit gebeden aan tafel bijvoorbeeld, ook niet bij vriendjes of vriendinnetjes. In Nederland kende ik wel zo'n gezin en mijn vriend is ook wel eens een sterk gelovige jongen tegengekomen op volwassenenonderwijs (jaar of 20). Voor mij als Belg was dat in eerste instantie best apart want voor zover ik weet bestaat het hier echt bijna niet meer.
Hoppit: Bij mij op de lagere school waren er 2 kinderen die protestantse godsdienst kregen geloof ik in plaats van katholieke. Ze zijn er dus wel volgens mij maar niet veel.
Idem voor mij als Nederlander hoor. Is maar net waar je woont.
Protestants geloof vs katholiek is gewoon anders. Statistisch gezien zijn er namelijk veel meer gelovigen in België.
Duhelo schreef:Dit is tartaarsaus:
https://koken.vtm.be/sos-piet/recept/tartaarsaus
Ik lees dit topic eerlijk gezegd vol verbazing ...
snuffie123 schreef:Wat mij vooral echt opviel, wat dat België bij veel dingen achterloopt. Zo ging ik met de trein naar Brussel toe en kwamen er twee conducteurs (in zo’n ouderwets costuum) met een ouderwetse kniptang (noem je dat zo?) om een gaatje in je kaartje te knippen. Ik stond echt even met mijn mond vol tanden.![]()
Daarnaast kon ik bijna nergens pinnen en als het dan kon moest je er extra voor betalen.
Ik kreeg daar een aantal dagen les op de universiteit (maar dat stond gelijk qua niveau met de hogeschool waar ik op zit) en de school zag er heel saai en leeg en kaal uit. Voelde niet fijn in ieder eval. Ook weer ouderwets met een krijtbord.
In Nederland heb je de ov-chipkaart waarmee je incheckt. Is het heel normaal om te pinnen en hebben we vooral beamers en elektronische schoolborden. Een krijtbord zal je bijna niet meer zien.
Ook de taal is toch heel anders. We spreken allebei Nederlands, maar van de hoorcolleges die ik daar kreeg, heb ik bijna niks begrepen. Ik vond dat toch wel bizar eigenlijk.
Belgen zijn een stuk introverter en lijken wat meer verlegener netter. Nederlanders lijken in dat opzicht een stel schreeuwlelijkerds. En ik moet bekennen dat ik Belgen door de taal ook altijd schattiger vind.
Ik zie hier vaak voorbij komen dat het schoolsysteem en de gezondheidszorg in België beter zou zijn. Ik heb die indruk helemaal niet, maar ben heel benieuwd waarom jullie dat vinden?
Ook zag ik ergens voorbijkomen dat een Nederlander niet wist wat tartaarsaus was voor de frituur. Ik heb daar als Nederlander ook nog nooit van gehoord, maar het klinkt erg grappig. Is dat frituurvet ofzo?
germie schreef:Belgen hebben meer een U cultuur daar waar Nederlanders gewoon overal je en jij gebruiken.
Nederlanders zijn opener.
Quebelle schreef:snuffie123 schreef:Wat mij vooral echt opviel, wat dat België bij veel dingen achterloopt. Zo ging ik met de trein naar Brussel toe en kwamen er twee conducteurs (in zo’n ouderwets costuum) met een ouderwetse kniptang (noem je dat zo?) om een gaatje in je kaartje te knippen. Ik stond echt even met mijn mond vol tanden.![]()
Daarnaast kon ik bijna nergens pinnen en als het dan kon moest je er extra voor betalen.
Ik kreeg daar een aantal dagen les op de universiteit (maar dat stond gelijk qua niveau met de hogeschool waar ik op zit) en de school zag er heel saai en leeg en kaal uit. Voelde niet fijn in ieder eval. Ook weer ouderwets met een krijtbord.
In Nederland heb je de ov-chipkaart waarmee je incheckt. Is het heel normaal om te pinnen en hebben we vooral beamers en elektronische schoolborden. Een krijtbord zal je bijna niet meer zien.
Ook de taal is toch heel anders. We spreken allebei Nederlands, maar van de hoorcolleges die ik daar kreeg, heb ik bijna niks begrepen. Ik vond dat toch wel bizar eigenlijk.
Belgen zijn een stuk introverter en lijken wat meer verlegener netter. Nederlanders lijken in dat opzicht een stel schreeuwlelijkerds. En ik moet bekennen dat ik Belgen door de taal ook altijd schattiger vind.
Ik zie hier vaak voorbij komen dat het schoolsysteem en de gezondheidszorg in België beter zou zijn. Ik heb die indruk helemaal niet, maar ben heel benieuwd waarom jullie dat vinden?
Ook zag ik ergens voorbijkomen dat een Nederlander niet wist wat tartaarsaus was voor de frituur. Ik heb daar als Nederlander ook nog nooit van gehoord, maar het klinkt erg grappig. Is dat frituurvet ofzo?
Wij hebben universitaire beursen en leningen die door de student niet hoeven terugbetaald te worden, of je nu je studie af maakt of niet. Verder is hogeschool/unief hier pakken goedkoper. Lagere en middelbare school kan ik niet over meespreken, daar weet ik niet genoeg van.
Ik heb begreoen dat je in Nederland naar een aangewezen huisarts en ziekenhuis moet? In Belgie ben je vrij dat te kiezen.
Sees schreef:Duhelo schreef:Dit is tartaarsaus:
https://koken.vtm.be/sos-piet/recept/tartaarsaus
Ik lees dit topic eerlijk gezegd vol verbazing ...
Waarom als ik vragen mag?
fienfin schreef:Als Belg vind ik de Nederlanders een stuk meer enthoudiaster en praatgrager dan de meeste Belgen hier. Belgen zijn eerder wat meer gesloten en zullen (bijna) nooit op straat zomaar een gesprek aan een bepaalde actie koppelen, en het eerder kort houden. Ik ben enkel vol lof over onze buren, want 1) ze zijn een stuk vriendelijker, 2) echte gezellige mensen en 3) lekker eten. Soms (niet om de Belg in een beter daglicht te zetten) heb ik wel het idee dat Belgen iets flexibeler zijn op het gebied van talen, bv. zullen zij zich eerder aanpassen aan hun gesprekspartner. Toen ik op reis was in Zeeland zag ik bv. een Franstalige en Nederlandse persoon tegen elkaar praten en de Nederlandse persoon bleef lekker in het Nederlands doorkletsen terwijl de Fransman er niet erg veel van begreep. Daar was ik best wel verbaasd over.Overigs switchen Nederlandse mensen heel vlot naar Duits, terwijl de gemiddelde Belg daar (lichte) moeite mee heeft.
Er zijn natuurlijk wel een paar taalverschillen maar dat vind ik best wel grappig. Toen ik mijn rijhelm een 'tok' noemde lagen mijn Nederlandse buitenrit-genootjes in een deuk.
snuffie123 schreef:Quebelle schreef:[...]
Ik heb begreoen dat je in Nederland naar een aangewezen huisarts en ziekenhuis moet? In Belgie ben je vrij dat te kiezen.
[...]
Nee hoor. Ik mag zelf weten naar welke huisarts en ziekenhuis is ga. Er bestaan wel pakketten waarbij je maar uit een aantal ziekenhuizen mag kiezen, maar daar betaal je dan ook een stuk minder voor.
[...]
JewEmm schreef:Qua zorg in België staat daar tegenover dat de werkdruk voor artsen ook wel echt veel hoger is dan in Nederland...